eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Bielsko-Biała › Rewitalizacja Bielskiej Starówki - Remont konserwatorski budynku mieszkalno-użytkowego Rynek 23/Wzgórze 1 w Bielsku-Białej

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2008-05-21

Bielsko-Biała: Rewitalizacja Bielskiej Starówki - Remont konserwatorski budynku mieszkalno-użytkowego Rynek 23/Wzgórze 1 w Bielsku-Białej
Numer ogłoszenia: 107480 - 2008; data zamieszczenia: 21.05.2008
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Bielsko-Biała - Urząd Miejski w Bielsku-Białej Pełnomocnik Prezydenta Miasta ds. Rewitalizacji Starówki, ul. Cieszyńska 15, 43-300 Bielsko-Biała, woj. śląskie, tel. 033 8227012, fax 033 8228399.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www. um.bielsko.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OPIS

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Rewitalizacja Bielskiej Starówki - Remont konserwatorski budynku mieszkalno-użytkowego Rynek 23/Wzgórze 1 w Bielsku-Białej.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane, nie przysługuje odwołanie.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Część III - Opis przedmiotu zamówienia. 1.Przedmiot zamówienia Przedmiotem zamówienia jest remont konserwatorski budynku mieszkalno-użytkowego Rynek 23Wzgórze 1 w zakresie: 1.1.Remont dachu. 1.2.Remont elewacji. 1.3.Wymiana okien. 1.4.Urządzenie komory śmietnikowej 1.5.Instalacja elektryczna. Szczegółowy zakres przedmiotu zamówienia obejmują przedmiary robót (zał. nr 5) i specyfikacje techniczne (zał. nr 6) stanowiące załączniki do niniejszej siwz. Oznaczenie wg CPV : 45000000 - 7,451000000 - 8, 453000000 - 6, 454000000 - 1 2.Roboty realizowane będą na podstawie: 2.1.Projektu budowlano - wykonawczego z grudnia 2005 r. pt. Remont konserwatorski budynku Rynek 23/Wzgórze 1 w Bielsku - Białej opracowanego przez KAPPA GM sp.cyw. K.Grzesiak, K.Marek 43-316 Bielsko - Biała ul. Drużyny 8. 2.2.Decyzji nr 1512/2006 z dnia 30.11.2006 r. wydanej przez Starostę Bielskiego (zał. nr 8). 2.3.Pozwolenie nr 1745/2006 z dnia 08.11.2006 r. wydanego przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków Delegatura w Bielsku - Białej (zał. nr 9). 2.4.Decyzji nr 934/2007 z dnia 20.06.2007 r. wydanej przez Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Delegatura w Bielsku - Białej ws. przedłużenia ważności pozwolenia nr 1754/2006 do 31 grudnia 2009 r. (zał. nr 9). Uwaga: Niniejsze zamówienie obejmuje roboty w zakresie wynikającym z przedmiarów robót. 3.Przedmiot zamówienia opisany jest szczegółowo w niżej wymienionych załącznikach siwz, stanowiących integralną część nin. specyfikacji: przedmiary robót stanowiące zał. nr5 do siwz, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych stanowiące zał.nr 6 do siwz, Projekt budowlano - wykonawczy pt. Remont konserwatorski budynku Rynek 23/ Wzgórze 1 w Bielsku - Białej (zał. nr 7 do siwz). Powyższe zamawiający udostępnia na stronie internetowej: www.um.bielsko.pl/bip. Uwaga: Wykonawca winien zapoznać się z dokumentacją przetargową i zaistnienie ewentualnych niezgodności lub braków zgłosić zamawiającemu w trybie art. 38 ustawy Prawo zamówień publicznych. 4.Inne uwarunkowania. 4.1.W budynku gdzie będą wykonywane roboty znajduje się działający lokal użytkowy (antykwariat) i jedno zajęte przez lokatora mieszkanie. Powyższe uwarunkowania należy uwzględnić w projekcie organizacji robót. 4.2.Wykonawca w terminie do 21 dni po podpisaniu umowy przedstawi zamawiającemu przygotowany na własny koszt i zatwierdzony projekt organizacji robót. Organizacja robót powinna zapewnić jak najmniejsze utrudnienie w dojściu i dojeździe do budynku oraz zapewnienie ciągłości działalności antykwariatu mieszczącego się w budynku. 4.3.Wykonawca przedstawi zamawiającemu harmonogram rzeczowo-finansowy wykonywanych robót w terminie 14 dni od dnia podpisania umowy. Harmonogram powinien uwzględniać uwarunkowanie techniczne i konieczną kolejność robót wynikającą z realizacji zakresu rzeczowego robót objętych dokumentacją projektową. 4.4.Roboty budowlane wykonywane będą z materiałów wykonawcy . Wszystkie materiały użyte do wykonania robót budowlanych muszą odpowiadać ustawie z dnia 16.04.2004 r. o wyrobach budowlanych (Dziennik Ustaw Nr 92 z dnia 30.04.2004 r. ) 4.5..Wykonawca w związku z realizacją robót zabezpieczy interesy osób trzecich oraz użytkowników i właścicieli przyległej zabudowy, w tym: a. funkcjonowanie lokali mieszkalnych i użytkowych poprzez odpowiednią organizację robót, tymczasowe urządzenia zabezpieczające wraz z wcześniejszym powiadomieniem zainteresowanych, b. wykona przed przystąpieniem do remontu dokumentację fotograficzną stanu budynku oraz chodnika i jezdni wokół budynku i budynków bezpośredniego sąsiedztwa. c. wykona na własny koszt roboty, które usuną ewentualne szkody będące skutkiem prowadzonej budowy. 4.6.Wykonawca ponosi odpowiedzialność za szkody na osobach trzecich i rzeczach od momentu przejęcia placu budowy do chwili odbioru końcowego robót stanowiących przedmiot zamówienia. 4.7.Wykonawca zobowiązany jest ubezpieczyć budowę i roboty na okres od czasu rozpoczęcia robót do odbioru końcowego robót stanowiących przedmiot zamówienia. 4.8.Zamawiający zastrzega sobie prawo rezygnacji z części robót jeżeli zajdzie taka potrzeba. 4.9.Zamawiający dopuszcza powierzenie przez wykonawcę części robót podwykonawcom pod warunkiem, że wykonawca wskaże w ofercie części zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom. Szczegółowe postanowienia dotyczące powierzenia robót podwykonawcom zawarte są w § 2 wzoru umowy stanowiącej załącznik nr 4 do nin. siwz. W stosunku do tych podwykonawców zamawiający stosował będzie postanowienia art. 647 prim Kodeksu Cywilnego.

II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): Oryginalny kod CPV: 45.00.00.00 - Roboty budowlane Kod CPV wg słownika 2008: 45.00.00.00 - Roboty budowlane Oryginalny kod CPV: 45.10.00.00 - Przygotowanie terenu pod budowę Kod CPV wg słownika 2008: 45.10.00.00 - Przygotowanie terenu pod budowę Oryginalny kod CPV: 45.30.00.00 - Roboty w zakresie instalacji budowlanych Kod CPV wg słownika 2008: 45.30.00.00 - Roboty instalacyjne w budynkach Oryginalny kod CPV: 45.40.00.00 - Roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych Kod CPV wg słownika 2008: 45.40.00.00 - Roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych .

II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: Nie.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: data zakończenia: 30.11.2008.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA

  • Informacja na temat wadium: Część VIII- Wymagania dotyczące wadium. 1.Warunkiem uczestnictwa w przetargu jest wniesienie wadium na rzecz Urzędu Miejskiego w Bielsku - Białej Plac Ratuszowy 1 43-300 Bielsko - Biała w wysokości: 5 000,00 zł (słownie zł: pięć tysięcy 00/100) przed upływem terminu składania ofert. Wykonawca , który nie wniesie wadium lub wniesie je niezgodnie z wymaganiami określonymi w Pzp i siwz zostanie wykluczony z postępowania o udzielenie zamówienia. 2.Wadium może być wniesione w jednej lub kilku następujących formach: a.pieniądzu, b.poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej z tym, że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym, c.gwarancjach bankowych, d.gwarancjach ubezpieczeniowych, e.poręczeniach udzielanych przez podmioty o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9.11.2000r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz.U. nr 109 poz. 1158 z póź. zmianami). 3.Wadium wnoszone w pieniądzu należy wpłacić przelewem (wyłącza się możliwość wniesienia wadium w gotówce art.45 ust.7 ustawy Pzp) - na rachunek bankowy Zamawiającego nr 25 1240 4142 1111 0000 4822 9638 w Banku PEKAO SA Oddział w Bielsku - Białej ul. Stojałowskiego 23. Uwaga: przy wnoszeniu wadium przelewem, dokument polecenia dokonania przelewu nie jest dowodem wniesienia wadium, dokumentem potwierdzającym dokonanie wpłaty wadium jest uznanie kwotą wadium rachunku zamawiającego (wpływ środków na rachunek zamawiającego przed upływem terminu składania ofert) 4.Wadium w postaci dokumentu należy złożyć w formie oryginału w biurze Pełnomocnika Prezydenta Miasta ds. Rewitalizacji Starówki w Bielsku - Białej ul. Cieszyńska 15 przed upływem terminu składania ofert. Gwarancja zapłaty wadium winna być bezwarunkowa i płatna na pierwsze żądanie oraz powinna podlegać prawu polskiemu i być realizowana w Polsce. Uwaga: termin ważności gwarancji nie może być krótszy niż termin związania ofertą tj. 30 dni. 5.Potwierdzenie wniesienia wadium należy dołączyć do oferty. Oferta nie zabezpieczona akceptowalną formą wadium zostanie odrzucona bez rozpatrywania. 6.Zwrotu wadium Zamawiający dokona z chwilą upływu terminu związania ofertą ( art. 85 ust. 1). Zwrot wadium wniesionego w pieniądzu nastąpi zgodnie z art. 46 ust. 4 pzp. 7.Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami jeżeli wykonawca którego oferta została wybrana: odmówił podpisania umowy ws. zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie, nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zawarcie umowy ws. zamówienia publicznego stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie wykonawcy..

III.2) WARUNKI UDZIAŁU

  • Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: Część V - Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełnienia tych warunków. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy którzy: 1.Są uprawnieni do wykonywania określonej działalności lub czynności zgodnie z wymaganiami ustawowymi i prowadzą działalność w zakresie objętym zamówieniem. Ocena spełnienia warunku - dostarczenie dokumentu opisanego w Części VI pkt II ppkt 1 i 2 siwz. 2.Posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie do wykonania nin. zamówienia tj. wykonali w ciągu ostatnich pięciu (5) lat przed dniem wszczęcia przedmiotowego postępowania, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie, co najmniej dwie (2) roboty polegające na wykonaniu remontu konserwatorskiego o łącznej wartości nie mniejszej niż 100 000 zł. Ocena spełnienie warunku - złożenie dokumentu o którym mowa w części VI pkt II ppkt 7 i 8 siwz. 3. Dysponują potencjałem technicznym niezbędnym do wykonania zamówienia Spełnienie warunku - złożenie oświadczenia o którym mowa w części VI pkt II ppkt 1 nin. siwz. 4. Dysponują osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, a w szczególności dysponują osobami uprawnionymi do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, tj: kierownikiem budowy posiadającym uprawnienia budowlane i posiadającym stosowne doświadczenie przy remontach konserwatorskich, należącym do OIIB oraz posiadają doświadczenie przy remontach konserwatorskich budynków zabytkowych. Spełnienie warunku - złożenie dokumentów i oświadczeń o którym mowa w części VI pkt II ppkt 9,10, 11 siwz. 5. Znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia Spełnienie warunku - na podstawie przedstawionego przez wykonawcę dokumentu, o którym mowa w części VI pkt II ppkt 1 siwz. 6. Nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udziale zamówienia (na podstawie art.24 ust.1 i 2 ustawy Pzp) - w przypadku wykonawców występujących wspólnie dotyczy to każdego współwykonawcy z osobna. Spełnienie warunku - na podstawie przedstawionego przez wykonawcę oświadczenia, o którym mowa w części VI pkt II ppkt 1 oraz przedstawionych przez wykonawcę dokumentów wymienionych w części VI pkt II ppkt 3,4,5 i 6 siwz. 7.Udzielą gwarancji i rękojmi na wykonane roboty na okres nie krótszy niż 5 lat. Spełnienie warunku - oświadczenie o okresie udzielonej gwarancji i rękojmi. 8.Wniosą wadium (zgodnie z zapisami ustawy pzp oraz siwz). Spełnienie warunku - uznanie kwotą wadium rachunku zamawiającego lub złożenie oryginału dokumentu wadialnego w biurze Pełnomocnika Prezydenta Miasta ds. Rewitalizacji Starówki, przed upływem terminu składania ofert. 9.Akceptują warunki zawarte w niniejszej specyfikacji istotnych warunków zamówienia wraz z załącznikami i przyjmują je bez zastrzeżeń. Spełnienie warunku - złożenie oświadczenia opisanego w części VI pkt 1 ppkt 5 Ocena spełnienia powyższych warunków udziału w nin. postępowaniu zostanie dokonana w oparciu o wymagane oświadczenia i dokumenty, o których mowa w części VI pkt II specyfikacji, według zasady - spełnia, nie spełnia..
  • Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: Część VI - Wykaz oświadczeń i dokumentów jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Wykonawca winien dostarczyć: I.Dokumenty składające się na ofertę: 1.Oryginał oferty przetargowej, sporządzonej na formularzu stanowiącym zał. nr 1 do siwz. 2.Kosztorys ofertowy - cena oferty - sporządzony w oparciu o projekt budowlano - wykonawczy, przedmiary robót i specyfikacje techniczne - obejmujący wycenę poszczególnych elementów zamówienia z cenami jednostkowymi i wyszczególnieniem składników ceny (rg, kp, zysk). Zaleca się sporządzenie kosztorysu na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 13 lipca 2001 r. ws. Metod kosztorysowania obiektów i robót budowlanych. Wskazanym jest złożenie kosztorysu w formie uproszczonej. Kosztorys uproszczony winien zawierać ilości robót i cenę jednostkową dla każdej pozycji kosztorysowej, zestawienie materiałów, tabelę elementów scalonych. 3. Wykaz części zamówienia (z wyszczególnieniem zakresu robót), których wykonanie wykonawca zamierza powierzyć podwykonawcom - w przypadku gdy wykonawca zamierza powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcom. 4. Pełnomocnictwo do reprezentowania wykonawców ubiegających się wspólnie (spółki cywilne, konsorcja) o przedmiotowe zamówienie, określające zakres udzielonego pełnomocnictwa. Pełnomocnik winien być powołany przez wszystkich wykonawców ubiegających się o wspólne zamówienie. Forma dokumentu : oryginał lub kopia potwierdzona przez notariusza. 5. Oświadczenie wykonawcy (na formularzu -oferta przetargowa - zał.nr 1 do siwz): - o terminie wykonania przedmiotu zamówienia, - o udzielonej gwarancji i rękojmi dla przedmiotu zamówienia, - o terminie związania ofertą, - o wniesieniu zabezpieczenia należytego wykonania umowy, - o zapoznaniu się z warunkami przetargu zawartymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wraz z załącznikami i o przyjęciu tych warunków bez zastrzeżeń oraz o zobowiązaniu się do zawarcia umowy na warunkach określonych we wzorze umowy (zał. nr 4 do siwz). II.Oświadczenia i dokumenty potwierdzające spełnienie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu. 1. Oświadczenie w trybie art. 22 ust.1 ustawy Prawo zamówień publicznych z 29 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 223,poz.1655) - Zał. nr 2 do nin. siwz. 2. Aktualny odpis z właściwego rejestru albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej potwierdzające posiadane uprawnienia do występowania w obrocie prawnym w zakresie obejmującym przedmiot zamówienia - wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. W przypadku przedsiębiorców którzy występują wspólnie (m. in. spółki cywilne, konsorcja) zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z właściwego rejestru każdego ze wspólników - wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. 3.Aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika Urzędu Skarbowego potwierdzające, że wykonawca (w przypadku przedsiębiorców występujących wspólnie zaświadczenie każdego ze wspólników) nie zalega z opłaceniem podatków lub zaświadczenie, że wykonawca uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności, lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. 4.Aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca ( w przypadku przedsiębiorców występujących wspólnie zaświadczenie każdego ze wspólników) nie zalega z opłacaniem opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne lub zaświadczenie, że wykonawca uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. 5.Aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust.1 pkt 4-8 ustawy pzp - wystawiona nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. (W przypadku przedsiębiorców występujących wspólnie informacja każdego ze wspólników). 6.Aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy pzp - wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. 7.Wykaz wykonywanych w ciągu ostatnich 5 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej 2 robót o łącznej wartości nie mniejszej niż 100 000 zł, z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca wykonania i odbiorcy. 8.Dokumenty potwierdzające, że wymienione w pkt.7 roboty zostały wykonane należycie (referencje zamawiających, opinie zamawiających, ewentualnie kopie protokołów odbioru). 9.Dokumenty potwierdzające uprawnienia do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie osób wskazanych przez wykonawcę do kierowania robotami, tj. kserokopie odpowiednich do zakresu robót uprawnień budowlanych. 10. Aktualne zaświadczenie o wpisie do Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa i o ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej kierownika budowy. 11.Oświadczenie o posiadanym doświadczeniu przy kierowaniu remontami konserwatorskimi budynków zabytkowych. 12 .Oświadczenie o gotowości kierownika budowy do pełnienia tej funkcji w okresie realizacji niniejszego zamówienia lub oświadczenie wykonawcy, że kierownik budowy jest jego pracownikiem etatowym ( zał. nr 3 do siwz). 13. Kopia dowodu wniesienia wadium. Uwaga: dokument składany w formie kserokopii winien być poświadczony przez wykonawcę za zgodność z oryginałem, tj. posiadać adnotacje np. za zgodność z oryginałem i być opatrzony odręcznym podpisem osoby uprawnionej.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: Nie.


IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.um.bielsko.pl

Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Pełnomocnik Prezydenta Miasta ds. Rewitalizacji Starówki ul. Cieszyńska 15 43-300 Bielsko-Biała.

IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 10.06.2008 godzina 09:00, miejsce: Urząd Mieski Pełnomocnik Prezydenta Miasta ds. Rewitalizacji Starówki ul. Cieszyńska 15 43-300 Bielsko-Biała.

IV.3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.