To jest wynik przetargu. Zobacz także treść przetargu, którego dotyczy to ogłoszenie
Ogłoszenie z dnia 2017-07-21
Ogłoszenie nr 110754 - 2017 z dnia 2017-07-21 r.
Dąbrowa Górnicza: "Wykonanie koncepcji projektowej dla zadania inwestycyjnego pod nazwą "Budowa sieci kanalizacyjnej dla zlewni Łęka, Łosień, Okradzionów i Nowa Kuźniczka w Dąbrowie Górniczej".
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA -
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
nie
Nazwa projektu lub programuZamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 77126 - 2017
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 81886-2017; 83229-2017; 85158-2017
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
Postępowanie zostało przeprowadzone przez centralnego zamawiającego
nie
Postępowanie zostało przeprowadzone przez podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowanianie
Postępowanie zostało przeprowadzone wspólnie przez zamawiającychnie
Postępowanie zostało przeprowadzone wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiejnie
W przypadku przeprowadzania postępowania wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej - mające zastosowanie krajowe prawo zamówień publicznych::Informacje dodatkowe:
I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Dąbrowa Górnicza, krajowy numer identyfikacyjny
27625531200000, ul.
ul. Graniczna
21,
41300
Dąbrowa Górnicza, państwo
Polska, woj.
śląskie, tel.
322 956 700, faks
32 2625032, 2956700, e-mail
zamowienia_publiczne@dabrowa-gornicza.pl
Adres strony internetowej (URL): www.bip.dabrowa-gornicza.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA (jeżeli dotyczy):
Podział obowiązków między zamawiającymi w przypadku wspólnego udzielania zamówienia, w tym w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (jeżeli zamówienie zostało udzielone przez każdego z zamawiających indywidualnie informacja w sekcji I jest podawana przez każdego z zamawiających, jeżeli zamówienie zostało udzielone w imieniu i na rzecz pozostałych zamawiających w sekcji I należy wskazać który z zamawiających zawarł umowę):
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
"Wykonanie koncepcji projektowej dla zadania inwestycyjnego pod nazwą "Budowa sieci kanalizacyjnej dla zlewni Łęka, Łosień, Okradzionów i Nowa Kuźniczka w Dąbrowie Górniczej".
Numer referencyjny (jeżeli dotyczy):ZP.WIM.271.4.20.2017
II.2) Rodzaj zamówienia:Usługi
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:1. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych(Dz.U. z 2015r., poz. 2164 z późn. zm.) o wartości zamówienia poniżej 209.000,00 EUR 1.1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie koncepcji projektowej dla zadania inwestycyjnego pod nazwą: "Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej dla zlewni Łęka, Łosień, Okradzionów i Nowa Kuźniczka w Dąbrowie Górniczej", która swoim zakresem winna obejmować budowę grawitacyjno - ciśnieniowej kanalizacji sanitarnej, deszczowej grawitacyjnej (wyłącznie w koniecznym zakresie), kanałów technologicznych dla światłowodów wraz z obiektami niezbędnymi do funkcjonowania zaprojektowanych sieci, przebudowę kolidujących sieci, budowę przyłączy do granic działek oraz budowę bądź odtworzenie dróg, chodników i wjazdów po wybudowanych sieciach wraz z infrastrukturą drogową i rowami odwadniającymi. Powyższa inwestycja swoim zakresem winna objąć ulice dzielnic Dąbrowy Górniczej Łosień, Łęka, Okradzionów i Nowa Kuźniczka stanowiące obszar nowopowstałej Aglomeracji Łosień wyznaczonej Uchwałą Sejmiku Województwa Śląskiego Nr V/25/26/2016 z dnia 27.06.2016, tj.: Etap I - w dzielnicy Łosień; Gołonoska, Świerczyna, Pocztowa, Przedziałowa, Orna, Ząbkowicka, Zagrabie, Łaskowa; Etap II - w dzielnicy Łęka; Poboczna, Przelotowa, Dąbrowszczaków, Szkotnica; Etap III - w dzielnicy Okradzionów; Białej Przemszy, Koksownicza, Ziołowa, Górna, Etap IV - Kuźniczka Nowa. 2. Przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie i dostarczenie przez Wykonawcę nw. dokumentacji (na wszystkie ulice wymienione powyżej ujęte w etapach od I do IV): 2.1. Mapy do celów projektowych (lub ich zakup) wraz z inwentaryzacją stanu istniejącego i uzyskaniem uzgodnień branżowych. Na mapach winny być naniesione trasy uzbrojenia z wcześniejszych ZUD-ów dotyczących przedmiotowego terenu i informacje z obowiązującego aktualnie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. 2.2. Wszelkich uzgodnień branżowych i warunków technicznych dla przedmiotowej inwestycji. 2.3. Wypisów z ewidencji gruntów wraz z mapą ewidencyjną. 2.4. Warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. 2.5. Inwentaryzacji obiektów i wstępnych uzgodnień z właścicielami posesji dotyczących zakresu i lokalizacji przyłączy kanalizacyjnych z uwzględnieniem rzędnych terenu i przewodów - w formie pisemnej i graficznej. 2.6. Uzgodnienia koncepcji projektowej z Dąbrowskimi Wodociągami przy udziale Zamawiającego. 2.7. Koncepcji projektowej z analizą finansowo - ekonomiczną z uwzględnieniem planowanego do osiągnięcia efektu ekologicznego (w tym zasadności przedsięwzięcia pod względem wypełnienia warunków dyrektywy 91/271/EWG), szacunkowymi kosztami jakie będą niezbędne do realizacji projektu w podziale na poszczególne etapy (dzielnice) oraz koszty kwalifikowane i niekwalifikowane (w podziale na poszczególne sieci, przyłącza, roboty drogowe itp.), analizą wykonalności technicznej, analizą możliwości podłączeń mieszkańców oraz opcje techniczne (warianty wykonania). 2.8. Wszelkich koniecznych obliczeń zlewni, ilości ścieków sanitarnych, deszczowych (wyłącznie w koniecznym zakresie) oraz wynikający z obliczeń dobór średnic, przekrój rowów itp. 2.9. Badań geotechnicznych, hydrologicznych i geologiczno - inżynierskich w terenie na potrzeby projektowanych obiektów i sieci wraz z uzyskaniem zezwoleń i decyzji. Odwierty należy wykonać co najmniej 1 m poniżej posadowienia projektowanych przewodów. 2.10. Inwentaryzacji zieleni uwzględniającej ewentualne przesadzenie lub wycinkę drzew i krzewów z oceną ewentualnych kolizji wykonaną w formie opisowej i graficznej, która swoim zakresem obejmie również system korzeniowy. Inwentaryzacja musi zawierać wycenę i komplet dokumentów umożliwiających uzyskanie zezwolenia na usunięcie drzew zgodnie z ustawą o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 roku (Dz.U. 2016.2134). 2.11. Planu sytuacyjnego z naniesionym zakresem projektowym oraz podziałem powierzchni odtwarzanych bądź budowanych dróg i chodników (z równoczesnym wykazaniem wielkości poszczególnych powierzchni) uwzględniając podział na roboty kwalifikowane i niekwalifikowane i zestawienie ilościowe. 2.12. Kosztorysu realizacji robót we wszystkich występujących branżach dla wszystkich ulic objętych koncepcją z podziałem na poszczególne etapy (dzielnice) uwzględniając podział na koszty kwalifikowane i niekwalifikowane 2.13. Kosztorysu dla dwóch wariantów przebiegu kanalizacji we wszystkich występujących branżach jw. dla ulicy Gołonoskiej i Łaskowej. 2.14. Wyliczeń kosztu prac projektowych i nadzoru autorskiego dla całości zadania obejmującego wybrany przez Zamawiającego wariant dla ul. Gołonoskiej i Łaskowej. Wykonawca zobowiązany jest zapewnić zgodność wszystkich w/w elementów z właściwościami określonymi w SIWZ. 3. Wszystkie planowane sieci, obiekty i elementy, składające się na zakres koncepcji muszą posiadać parametry techniczne nie niższe niż parametry przyjęte dla wcześniej skanalizowanych dzielnic w Dąbrowie Górniczej w ramach zadania "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie Dąbrowa Górnicza". 4. Wykonawca przed opracowaniem wyceny na zamówienie publiczne zobowiązana jest zapoznać się z Planem Aglomeracji Łosień oraz układem sieci dróg w dzielnicach Łosień, Łęka, Okradzionów i Kuźniczka Nowa stanowiący załącznik nr 9 do SIWZ. 5. Wykonawca zobowiązany jest zapewnić zgodność wszystkich ww. elementów z właściwościami określonymi w SIWZ oraz załącznikami do SIWZ. 6. Wykonawca zobowiązany jest wykonać koncepcję projektową oddzielnie dla każdej dzielnicy należącej do przedmiotowej aglomeracji, oddzielnie w zakresie uwzględniającym specyfikę robót biorąc pod uwagę Załączniki do SIWZ i przyszłej Umowy. 7. Wykonawca zobowiązuje się do wykonania dwóch wariantów koncepcji projektowej w rejonie ulic Gołonoska i Łaskowa uwzględniając przebieg kanalizacji sanitarnej w dwóch równoległych ciągach poza jezdnią unikając jej rozbiórki z jednym ciągiem głównym. Dla każdego z wariantów Wykonawca określi szacunkowe koszty wykonania, które uwzględnią koszty prac we wszystkich branżach (z uwzględnieniem kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowanych). Na podstawie wykonanych dwóch zestawień kosztów Zamawiający dokona wyboru wariantu do wykonania projektów budowlanych i wykonawczych. Zaprojektowana koncepcja winna spełniać wymagania wskaźnikowe, na podstawie których powstała Aglomeracja Łosień, Łęka, Okradzionów i Kuźniczka Nowa. 8. Wykonawcę obowiązuje wymóg tajności i nie udostępniania nikomu poza Zamawiającym zakresu zamówienia w tym kosztorysów szacunkowych. 9. Koncepcja powinna być wykonana w stanie kompletnym z punktu widzenia celu, któremu ma służyć. Koncepcja będzie służyć jako opis przedmiotu zamówienia do przetargu na kompletną dokumentację projektową w oparciu o ustawę Pzp niezbędnej do pozyskania pozwolenia na budowę przedmiotowej sieci kanalizacyjnej. 10. W swej treści powinna określać wstępne parametry techniczne i funkcjonalne przyjętych rozwiązań materiałowych, wybranej technologii i urządzeń, technologię robót, użyte materiały i zastosowane urządzenia w sposób umożliwiający zachowanie uczciwej konkurencji. 11. Musi być zgodne z wytycznymi Unii Europejskiej. Wykonawca zobowiązuje się do nieodpłatnego naniesienia poprawek w przypadku stwierdzenia niezgodności z normami prawa europejskiego, a także w innych uzasadnionych przypadkach. 12. Koncepcję projektową należy sporządzić w 2 egz. w wersji papierowej i 1 egz. w wersji elektronicznej (tylko do odczytu). 13. Koncepcja projektowa winna być przekazana Zamawiającemu na płytach CD w formie plików w formacie dwg lub dxf (część graficzna) oraz xls, doc lub pdf umożliwiających przesłanie dokumentacji drogą elektroniczną. 14. Zamówienie należy wykonać zgodnie z: a. Ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. 2016 poz.290 z późn. zm.), b. Ustawą z dnia z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz.U.2017 poz. 328), c. Ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U.2016 poz. 2134), d. Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz.U.2012 poz.462 z późn. zm.), e. Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno - użytkowego (t.j. Dz.U.2013 poz.1129), f. Rozporządzeniem Ministra Transportu i gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (t.j. Dz.U.2016.124), g. Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz.U.2016 poz. 71), h. innymi obowiązującymi ustawami, rozporządzeniami i normami. 15. Rozwiązania równoważne: 15.1. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów, chyba że jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy "lub równoważny". 15.2. W związku z powyższym, Wykonawcy mogą składać oferty równoważne w stosunku do przedmiotu zamówienia przedstawionego w SIWZ - zgodnie z art. 30 ust. 4 i 5 ustawy Pzp. 15.3. Opisując przedmiot zamówienia przez odniesienie do norm, europejskich ocen technicznych, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy Pzp, Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym, a odniesieniu takiemu towarzyszą wyrazy "lub równoważne". 15.4. Zgodnie z art. 30 ust. 5 ustawy Pzp "Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywanym przez zamawiającego, jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone przez zamawiającego". Równoważność pod względem parametrów technicznych, użytkowych oraz eksploatacyjnych ma w szczególności zapewnić uzyskanie parametrów technicznych nie gorszych od założonych w niniejszej SIWZ. 15.5. Równoważność rozwiązań zostanie oceniona na etapie badania złożonych ofert. 16. Ubezpieczenie Wykonawca w okresie realizacji przedmiotu zamówienia musi posiadać aktualne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności na sumę gwarancyjną nie mniejszą niż 600 000, 00 zł (słownie: sześćset tysięcy złotych 00/100) lub dla walut obcych na kwotę w wysokości równoważnej liczonej wg średniego kursu złotego w stosunku do walut obcych ogłoszonego przez NBP i obowiązującego w dniu, w którym zamieszczone zostało ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych. Wykonawca utrzyma ważność ubezpieczenia przez cały okres realizacji Umowy. 17. Gwarancja i rękojmia 17.1. Upływ terminu gwarancji i rękojmi na wykonanie koncepcji nastąpi z chwilą wykonania prac projektowych powstałych na podstawie koncepcji. 17.2. Wykonawca udziela na piśmie gwarancji jakości na wykonany przedmiot zamówienia od dnia podpisania bez zastrzeżeń protokołu odbioru końcowego, a w przypadku stwierdzenia usterek, od dnia podpisania protokołu odbioru końcowego zawierającego potwierdzenie usunięcia usterek. 17.3. Okres gwarancyjny nie zostanie uznany za zakończony, dopóki nie zostaną usunięte przez Wykonawcę wady i usterki zgłoszone do czasu upływu terminu gwarancyjnego oraz nie wygaśnie bieg gwarancji zgodnie z art. 581 par.1 KC, a potwierdzeniem zakończenia będzie podpisany przez obie strony protokół odbioru pogwarancyjnego. 17.4. Wykonawca jest odpowiedzialny względem Zamawiającego z tytułu rękojmi za wady dzieła zgodnie z art. 638 Kodeksu cywilnego w związku z art. 556 i następnymi Kodeksu cywilnego. 17.5. Jeżeli Wykonawca nie usunie wad lub usterek w okresie gwarancji lub rękojmi w wyznaczonym na piśmie przez Zamawiającego terminie, Zamawiający po uprzednim zawiadomieniu Wykonawcy, może zlecić ich usunięcie osobie trzeciej na koszt Wykonawcy. 17.6. Wykonawca zobowiązuje się wykonywać przedmiot umowy terminowo i bez usterek zgodnie z przeznaczeniem, zasadami i osiągnięciami współczesnej wiedzy techniczno-budowlanej, wymaganiami określonymi przez Zamawiającego, normami państwowymi i branżowymi oraz przepisami Prawa budowlanego i innymi obowiązującymi w zakresie wykonywania opracowań projektowych oraz zaopatrzy ją w wykaz opracowań i oświadczenie że jest ona kompletna z punktu widzenia celu, któremu ma służyć. 17.7. Wykonawca jest odpowiedzialny względem Zamawiającego, jeżeli dokumentacja ma wady zmniejszające jej wartość lub użyteczność ze względu na cel oznaczony w umowie, a w szczególności odpowiada za rozwiązania niezgodne parametrami ustalonymi przez Zamawiającego, normami i przepisami techniczno-budowlanymi. 17.8. O zauważonych wadach dokumentacji projektowej Zamawiający powiadomi Wykonawcę w terminie 7 dni od ich ujawnienia celem wyegzekwowania ich usunięcia. 17.9. Wykonawca jest odpowiedzialny względem Zamawiającego, jeżeli dokumentacja projektowa ma wady zmniejszające jej wartość lub użyteczność, a w szczególności odpowiada za rozwiązanie niezgodne z parametrami ustalonymi w normach i przepisach techniczno-budowlanych. 17.10. Niezależnie od uprawnień przysługujących Zamawiającemu z tytułu udzielonej gwarancji jakości, Zamawiającemu służyć będą uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne dokumentacji projektowej. 18. Obowiązek zatrudnienia na umowę o pracę. Z uwagi na charakter zamówienia wymagania względem zatrudnienia na umowę o pracę osób wykonujących wskazane przez Zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia nie zostają wprowadzone przez Zamawiającego bowiem nie ma wypełnionych przesłanek zatrudnienia na umowę o pracę określonych w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2016 r., poz. 1666).
II.4) Informacja o częściach zamówienia:Zamówienie podzielone jest na części:
Nie
II.5) Główny Kod CPV:
71322200-3
Dodatkowe kody CPV:
71322000-1,
71320000-7,
71240000-2
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Przetarg nieograniczony
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
III.3) Informacje dodatkowe:
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
Postępowanie/część zostało unieważnione
nie
Należy podać podstawę i przyczynę unieważnienia postępowania: | |
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 05/07/2017 IV.2 Całkowita wartość zamówienia Wartość bez VAT625546.00 IV.3) INFORMACJE O OFERTACH Liczba otrzymanych ofert5 IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 1 IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
Sprawdź tą firmę: IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM Cena wybranej oferty/wartość umowy 360.340,80 IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa |
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie
na podstawie art.
ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienia wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
INNE PRZETARGI Z DĄBROWY GÓRNICZEJ
- Bieżące utrzymanie automatycznych toalet publicznych zlokalizowanych na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza
- Dostawa artykułów biurowych
- KOMPLEKSOWA USŁUGA CATERINGOWA W ZAKRESIE: PRZYGOTOWYWANIE I DOSTARCZANIE POSIŁKÓW DLA KLIENTÓW DZIENNEGO DOMU "SENIOR-WIGOR" W DĄBROWIE GÓRNICZEJ
- "Zakup i dostawa sprzętu audio - video"
- Obsługa serwisowa systemu pośredniej radiografii cyfrowej AGFA, skanera CR 15-X wraz ze stacją technika CR NX
- Dostawa artykułów spożywczych w 2025r. dla Domu Pomocy Społecznej " Pod Dębem" w Dąbrowie Górniczej, ul. Norwida 1.
więcej: przetargi w Dąbrowie Górniczej »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
więcej: »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.