eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi LegnicaWybór Wykonawcy na pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją zadania inwestycyjnego pn. Budowa i modernizacja monitoringu wizyjnego zwiększającego bezpieczeństwo turystów w Legnicy- współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2013-06-21

Legnica: Wybór Wykonawcy na pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją zadania inwestycyjnego pn. Budowa i modernizacja monitoringu wizyjnego zwiększającego bezpieczeństwo turystów w Legnicy- współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013
Numer ogłoszenia: 121243 - 2013; data zamieszczenia: 21.06.2013
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Prezydent Miasta Legnicy , pl. Słowiański 8, 59-220 Legnica, woj. dolnośląskie, tel. 076 7212100, faks 076 7212115.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.legnica.um.gov.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Wybór Wykonawcy na pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją zadania inwestycyjnego pn. Budowa i modernizacja monitoringu wizyjnego zwiększającego bezpieczeństwo turystów w Legnicy- współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Zadanie obejmuje nadzór nad budową systemu monitoringu wizyjnego przestrzeni publicznej Legnicy w zakresie wykonania przez Wykonawcę dostawy i montażu między innymi: 1)Dostawy, instalacji, konfiguracji i uruchomienia 40 kamer obrotowych na terenie miasta, 2)Modernizacji polegającej na dostawie, instalacji, konfiguracji i uruchomieniu Centrum Przetwarzania Danych w budynku Straży Miejskiej przy Al. Rzeczypospolitej 3, 3)Wyposażenia, adaptacji pomieszczeń, konfiguracji i uruchomienia Lokalnego Centrum Monitorowania w budynku komisariatu Policji przy ul. Staffa 2, 4)Modernizacji polegającej na dostawie, instalacji, konfiguracji i uruchomieniu Głównego Centrum Monitorowania w budynku Straży Miejskiej przy Al. Rzeczypospolitej 3, 5)Budowy Stacji Bazowej wraz z masztem na budynku przy ul. Gwiezdna 1, 6)Wykonania Stacji Retransmisyjnej na budynku przy ul. Przybosia 3, 7)Budowy infrastruktury telekomunikacyjnej w celu połączenia punktów kamerowych z Centrum Przetwarzania Danych, Głównym Centrum Monitorowania, Lokalnym Centrum Monitorowania, tj. między innymi: a)wykonanie łącza radiowego typu punkt - punkt w relacji budynek Urzędu Miasta przy pl. Słowiańskim 8 - Stacja Bazowa. b)wykonanie łącza radiowego typu punkt - punkt w relacji budynek Straży Miejskiej - Stacja Bazowa. c)wykonanie łącza radiowego typu punkt - punkt w relacji Stacja Bazowa - Stacja Retransmisyjna. d)wykonanie łącza radiowego typu punkt - punkt w relacji Stacja Retransmisyjna - budynek komisariatu Policji. e)wykonanie łącza radiowego typu punkt - wiele punktów w relacji Stacja Bazowa - Punkty Kamerowe. f)konfiguracja i uruchomienie połączenia światłowodowego w relacji punkt kamerowy Rynek 15 a Urząd Miasta pl. Słowiański 8 z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury światłowodowej i teleinformatycznej. 8)Uzyskania wymaganych pozwoleń radiowych dla pracy urządzeń w licencjonowanych pasmach częstotliwości w relacji punkt - punkt, punkt - wiele punktów. 9)Dostarczenia kompletnej dokumentacji powykonawczej systemu monitoringu oraz instrukcji użytkowania. 10)Demontaż istniejącego (starego) sprzętu i protokolarnie przekazanie zdemontowanego sprzętu Użytkownikowi - Straży Miejskiej w Legnicy. 11)Udzielenie gwarancji i rękojmi zgodnie na okres minimum 36 miesięcy. Przeprowadzenie przeglądów okresowych systemu monitoringu wizyjnego wykonywane, od dnia odbioru przedmiotu zamówienia do końca okresu gwarancyjnego i rękojmi. 12)Przeprowadzenie szkoleń operatorów i administratorów systemu. 2. Szczegółowy zakres rzeczowy dostaw i robót, opis urządzeń składających się na przedmiot umowy, jego rozmieszczenie oraz warunki ich realizacji określa Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia Wykonawcy dostawy i montażu zwanej dalej SIWZ-W stanowiąca Rozdział 4 siwz. 3. Zadanie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013. 4. Wykonawca zobowiązuje się do odbywania co najmniej dwóch wizyt w tygodniu na budowie w godzinach od 8 do 15-tej a w szczególnych przypadkach w ciągu 2 godzin od wezwania przez Zamawiającego. 5. Wykonawca zobowiązuje się do uczestnictwa w przeglądach w okresie trwania rękojmi i gwarancji - 3 lata od daty odbioru końcowego. Zamawiający zaleca Wykonawcy dokonania wizji lokalnej w terenie oraz do zdobycia wszelkich informacji, które mogą być konieczne do prawidłowej wyceny wartości usługi, gdyż wyklucza się możliwość roszczeń Wykonawcy związanych z błędnym skalkulowaniem ceny lub pominięciem elementów niezbędnych do wykonania umowy..

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 71.63.13.00 - Usługi technicznego nadzoru budowlanego 71.31.80.00 - Inżynieryjne usługi doradcze i konsultacyjne .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 31.10.2013.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: 2.000 PLN

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia tj. mają do dyspozycji odpowiednio wykwalifikowany personel w celu obsadzenia podanych niżej stanowisk: 1) Inspektor nadzoru : inżynier w zakresie sieci i instalacji elektrycznych posiadająca uprawnienia budowlane bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i energetycznych, wpisany na listę członków izby samorządu zawodowego zgodnie z zapisami Rozdziału 2 ustawy Prawo budowlane z 07.07.1994r. (Dz. U. Nr 156,poz. 1118- z późniejszymi zmianami) i ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej za szkody, które mogą wyniknąć w związku z wykonywaniem ww. funkcji, który posiada kwalifikacje i doświadczenie, polegające na tym, że był inspektorem nadzoru, lub kierownikiem budowy lub kierownikiem robót na 1 zadaniu obejmującym budowę lub rozbudowę systemu monitoringu przestrzeni publicznej 2) Inspektor nadzoru: inżynier w zakresie elektroniki i telekomunikacji w specjalności telekomunikacyjnej bez ograniczeń, wpisany na listę członków izby samorządu zawodowego zgodnie z zapisami Rozdziału 2 ustawy Prawo budowlane z 07.07.1994r. (Dz. U. Nr 156, poz. 1118 - z późniejszymi zmianami) i ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej za szkody, które mogą wyniknąć w związku z wykonywaniem ww. funkcji. który posiada kwalifikacje i doświadczenie, polegające na tym, że był inspektorem nadzoru, lub kierownikiem budowy, lub kierownikiem robót, na 2 zadaniach obejmujących budowę lub rozbudowę: a) systemu monitoringu wizyjnego przestrzeni publicznej z transmisją sygnałów realizowaną w oparciu o łącza radiowe typu punkt-punkt działającego w licencjonowanym paśmie częstotliwości nie mniejszym niż 18 GHz składającego się z min. 5 kamer; jeżeli rozbudowa systemu to o min. 5 kamer lub b) systemu monitoringu wizyjnego przestrzeni publicznej z transmisją sygnałów realizowaną w oparciu o łącza radiowe typu punkt-wiele punktów działającego w licencjonowanym paśmie częstotliwości nie mniejszym niż 26 GHz składającego się z min. 5 kamer; jeżeli rozbudowa systemu to o min. 5 kamer. lub c) budowa lub rozbudowa systemu monitoringu wizyjnego przestrzeni publicznej składającego się z min. 5 kamer; jeżeli rozbudowa systemu to o min. 5 kamer w tym co najmniej 1 zamówienie a) lub b) czyli budowa lub rozbudowa systemu monitoringu wizyjnego przestrzeni publicznej z transmisją sygnałów realizowaną w oparciu o łącza radiowe - doświadczenie wymagane. Ocena spełnienia warunku według: -Oświadczenia Wykonawcy- załącznik nr 1 do Instrukcji dla Wykonawców- Rozdział 2 siwz - Wykazu osób, które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nich czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami - wzór załącznik nr 3 do Instrukcji dla Wykonawców + dodatkowo: 1) dla inspektora nadzoru inżyniera w zakresie sieci i instalacji elektrycznych informacji, że był inspektorem nadzoru, lub kierownikiem budowy lub kierownikiem robót na 1 zadaniu obejmującym budowę lub rozbudowę systemu monitoringu przestrzeni publicznej potwierdzonych np. kserokopią dziennika budowy, protokołem odbioru robót, protokołami z rad budowy, referencjami, itp. 2) dla inspektora nadzoru inżyniera w zakresie elektroniki i telekomunikacji w specjalności telekomunikacyjnej informacji, był inspektorem nadzoru, lub kierownikiem budowy, lub kierownikiem robót, na 2 zadaniach obejmujących budowę lub rozbudowę: a) systemu monitoringu wizyjnego przestrzeni publicznej z transmisją sygnałów realizowaną w oparciu o łącza radiowe typu punkt-punkt działającego w licencjonowanym paśmie częstotliwości nie mniejszym niż 18 GHz składającego się z min. 5 kamer; jeżeli rozbudowa systemu to o min. 5 kamer lub b) systemu monitoringu wizyjnego przestrzeni publicznej z transmisją sygnałów realizowaną w oparciu o łącza radiowe typu punkt-wiele punktów działającego w licencjonowanym paśmie częstotliwości nie mniejszym niż 26 GHz składającego się z min. 5 kamer; jeżeli rozbudowa systemu to o min. 5 kamer lub c) budowa lub rozbudowa systemu monitoringu wizyjnego przestrzeni publicznej składającego się z min. 5 kamer; jeżeli rozbudowa systemu to o min. 5 kamer, potwierdzonych np. kserokopią dziennika budowy, protokołem odbioru robót, protokołami z rad budowy referencjami, itp.w tym co najmniej 1 zamówienie a) lub b) czyli budowa lub rozbudowa systemu monitoringu wizyjnego przestrzeni publicznej z transmisją sygnałów realizowaną w oparciu o łącza radiowe - doświadczenie wymagane. -Oświadczenia, że wskazane w załączniku nr 3 Instrukcji dla Wykonawców - Rozdział 2 siwz osoby, które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia posiadają ww. wymagane uprawnienia w rozumieniu ustawy Prawo budowlane z 07.07.1994 (Dz. U. Nr 156, poz. 1118 - z późniejszymi zmianami) i wpisana na listę członków izby samorządu zawodowego zgodnie z zapisami Rozdziału 2 ustawy Prawo budowlane z 07.07.1994 (Dz. U. Nr 156, poz. 1118 - z późniejszymi zmianami) i doświadczenie . Ocena spełnienia w/w warunku dokonana zostanie zgodnie z formułą spełnia/nie spełnia Wykonawcy, którzy nie wykażą spełnienia warunków udziału w postępowaniu podlegać będą wykluczeniu z udziału w postępowaniu. Ofertę Wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
  • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na zasoby innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1. Formularz oferty wg załączonego wzoru Rozdziału Nr 1 Instrukcji dla Wykonawców 2. Oświadczenie, że Wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu z art. 22 ust.1 ustawy Pzp wg załącznika nr 1 do Instrukcji dla Wykonawców- Rozdział Nr 2 specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Oświadczenia winni złożyć wszyscy wykonawcy występujący wspólnie o udzielenie zamówienia. 3. Oświadczenie, że osoby wykazane w załączniku nr 3 do Instrukcji dla Wykonawców- Rozdział Nr 2 specyfikacji istotnych warunków zamówienia., które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia w rozumieniu ustawy Prawo budowlane z 07.07.1994 (Dz. U. Nr 156, poz. 1118 - z późniejszymi zmianami) i wpisane są na listę członków izby samorządu zawodowego zgodnie z zapisami Rozdziału 2 ustawy Prawo budowlane z 07.07.1994 (Dz. U. Nr 156, poz. 1118 - z późniejszymi zmianami) oraz posiadają wymagane doświadczenie. 4. Oświadczenie Wykonawcy - wskazanie części zamówienia, której wykonanie powierzy podwykonawcom - wg załącznika nr 4 do Instrukcji dla Wykonawców. 5. Oświadczenie- zgoda Wykonawcy na warunki zmian w umowie - wg załącznika nr 5 do Instrukcji dla Wykonawców- Rozdział Nr 2 specyfikacji istotnych warunków zamówienia 6. Wypełnioną umowę wg Rozdziału Nr 3 do Instrukcji dla Wykonawców - wypełnienie i akceptacja umowy nie stanowi zobowiązań prawnych ze strony Zamawiającego. 7. W przypadku Wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia pełnomocnictwo, w którym Wykonawcy ubiegający się wspólnie o udzielenie zamówienia ustanowią i wskażą Zamawiającemu pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowanie w postępowaniu i zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego. Pełnomocnictwo będzie podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania i podpisywania oświadczeń w imieniu Wykonawców zgodnie z dokumentami rejestracyjnymi. W przypadku niezgodności wpisu ze stanem faktycznym Wykonawcy każdy Wykonawca musi złożyć dokumenty sporządzone przez jego właściwy organ, a uprawniający daną osobę lub osoby do reprezentowania Wykonawcy i podpisywania oświadczeń w imieniu Wykonawców. 8. W sytuacji gdy Wykonawca, zgodnie z art. 26 ust 2b w zakresie warunków określonych w pkt. 13 ppkt 13.1 Instrukcji dla Wykonawców- Rozdział Nr 2 specyfikacji istotnych warunków zamówienia polegał będzie na osobach zdolnych wykonania zamówienia innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nim stosunków a podmioty te będą brały udział w realizacji części zamówienia, należy załączyć pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania Wykonawcy do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia. 10.Dowód wpłacenia/wniesienia wadium.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

Zgodnie z zapisami załącznika WARUNKI ZMIAN W UMOWIE - załącznik nr 5 do Instrukcji dla Wykonawców- Rozdział 2 siwz.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.legnica.eu
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Miasta Legnica, Plac Słowiański 7 , pokój nr 22- Referat Zamówień Publicznych.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 01.07.2013 godzina 10:00, miejsce: Urząd Miasta Legnica, Plac Słowiański 8 , pokój nr 208.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013.

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.