eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Zielona GóraWykonanie przyłączy i zewnętrznej instalacji wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na zadaniuBudowa Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej PSP w Zielonej Górze na działce nr 190/28 - I etap



Ogłoszenie z dnia 2007-10-08

Zielona Góra: Wykonanie przyłączy i zewnętrznej instalacji wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na zadaniu: Budowa Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej PSP w Zielonej Górze na działce nr 190/28 - I etap
Numer ogłoszenia: 187304 - 2007; data zamieszczenia: 08.10.2007
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Zielonej Górze, ul. Kasprowicza 3/5, 65-074 Zielona Góra, woj. lubuskie, tel. 068 4575600, fax 068 4575604.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.straz.zgora.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja rządowa terenowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OPIS

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Wykonanie przyłączy i zewnętrznej instalacji wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na zadaniu: Budowa Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej PSP w Zielonej Górze na działce nr 190/28 - I etap.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane, nie przysługuje odwołanie.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Zakres zamówienia obejmuje wykonanie niżej wymienionych elementów instalacji: 1. Przyłącze wody. 2. Zewnętrzną instalację wodociągową (od Studzienki wodomierzowej do 1, od 1 do 6 i od 6 do budynku). 3. Przyłącze kanalizacji sanitarnej. 4. Zewnętrzną instalację kanalizacji sanitarnej (od S2 do S5, i od S3 do budynku). 5. Przyłącze kanalizacji deszczowej. 6. Zewnętrzną instalację kanalizacji deszczowej (od D2 do D6 i od D2 do D11). Ad.1. Przyłącze wykonane z rur PE100 SDR11 o średnicy 160/14,6 mm, o długości 9,0 m zgrzewanych czołowo. Włączenie do sieci wykonane z zastosowaniem trójnika żeliwnego kołnierzowego 600/150 mm oraz dwóch kołnierzy specjalnych 600x635 mm. Na przyłączu zamontowana będzie zasuwa typ E2 do zgrzewania z rurami pe 150/160 mm, z obudową sztywną i skrzynką uliczną. Skrzynki uliczne obetonować w polu 60x60 cm, grubości 10 cm. Po wykonaniu przewidziano przeprowadzenie płukania, próby i dezynfekcji. Rurociąg układać na podsypce grubości 10 cm i obsypce 20 cm nad rurociągiem ziemią przesianą z wykopów. Oznakowanie trasy rurociągu taśmą z tworzywa sztucznego z wtopionym płaskownikiem, a oznakowanie zasuwy tabliczką na słupku stalowym. Wykopy i zasypanie mechaniczne. Wywózka nadmiaru ziemi na odległość do 10 km. Studzienka wodomierzowa z kręgów żelbetowych dn 2000 mm z płytą nastudzienną i włazem żeliwnym A-15. W studzience przewiduje się zamontować wodomierz sprzężony MWN/JS 80/2,5-S z łącznikiem amortyzacyjnym i dwoma zwężkami dwukołnierzowymi 150/80 mm. Ad.2. Zewnętrzna instalacja wodociągowa wykonana będzie z rur PE100 SDR11 zgrzewanych czołowo. Średnica 160/14,6 mm, długość 2,0 m. Średnica 125/11,4 mm, długość 47,0 m. Zasuwy jw. o średnicy 100/125 mm - 1 szt. Skrzynki uliczne obetonować w polu 60x60 cm, grubości 10 cm Po wykonaniu przewidziano przeprowadzenie płukania, próby i dezynfekcji. Rurociąg układać na podsypce grubości 10 cm i obsypce 20 cm nad rurociągiem ziemią przesianą z wykopów. Oznakowanie trasy rurociągu taśmą z tworzywa sztucznego z wtopionym płaskownikiem, a oznakowanie zasuwy tabliczka na słupku stalowym. Wykopy i zasypanie mechaniczne. Wywózka nadmiaru ziemi na odległość do 10 km. Zakres opracowania kończy się zaworami antyskażeniowymi kołnierzowymi dn 100 mm (1 szt.), przed którymi zamontowane są zawory kulowe kołnierzowe dn 100 mm (1 szt.). Ad.3. Zakres obejmuje odcinek od studzienki S1 do S2 (ze studzienką włącznie). Przyłącze kanalizacji sanitarnej wykonać z rur PVC SDR34 klasy S SN8 lite, o średnicy 200 mm i długości 12,5 m. Studzienkę S1 (na kanale istniejącym) wykonać z kręgów betonowych dn 1400 mm z włazem C250. Studzienkę S2 wykonać z kręgów betonowych dn 1200 mm z włazem A15. Przejścia rurociągów przez ściany studzienek w tulejach ochronnych. Po wykonaniu przeprowadzona będzie próba szczelności odcinkami między studzienkami. Rurociąg układać na podsypce grubości 10 cm i obsypce 20 cm nad rurociągiem ziemią przesianą z wykopów. Wykopy i zasypanie mechaniczne. Wywózka nadmiaru ziemi na odległość do 10 km. Włazy obetonować w polu 100x100 cm, grubości 14 cm Ad.4. Zewnętrzną instalację kanalizacji sanitarnej wykonać z rur PVC SDR34 klasy S SN8 lite, o średnicy 160 mm i długości 5,0 m. Zewnętrzną instalację kanalizacji sanitarnej wykonać z rur PVC SDR34 klasy S SN8 lite, o średnicy 200 mm i długości 43,0 m. Studzienki wykonać z kręgów betonowych dn 1200 mm z włazami A15. Przejścia rurociągów przez ściany studzienek w tulejach ochronnych. Po wykonaniu przeprowadzona będzie próba szczelności odcinkami między studzienkami. Rurociąg układać na podsypce grubości 10 cm i obsypce 20 cm nad rurociągiem ziemią przesianą z wykopów. Wykopy i zasypanie mechaniczne. Wywózka nadmiaru ziemi na odległość do 10 km. Włazy obetonować w polu 100x100 cm, grubości 14 cm Ad.5. Zakres obejmuje odcinek od studzienki istniejącej do D2 (ze studzienką włącznie). Przyłącze kanalizacji deszczowej wykonać z rur PVC SDR34 klasy S SN8 lite, o średnicy 315 mm i długości 38,0 m. Pod drogą przewidziano wykonać przecisk rurami Hobas długości 3,0 m z łącznikami. Łączna długość przecisku 24,0 m. Przecisk doprowadzony będzie bezpośrednio do studzienki istniejącej, a przejście przez studzienkę istniejącą uszczelnić łańcuchem ŁU-2 składającym się z 32 ogniw. Przejście przez rurę przeciskową z zastosowaniem płóz, a końcówki zabezpieczyć manszetami. Studzienkę D2 wykonać z kręgów betonowych dn 1200 mm z włazem A15. Przejścia rurociągów przez ściany studzienek w tulejach ochronnych. Po wykonaniu przeprowadzona będzie próba szczelności odcinkami między studzienkami. Rurociąg układać na podsypce grubości 10 cm i obsypce 20 cm nad rurociągiem ziemią przesianą z wykopów. Wykopy i zasypanie mechaniczne. Wywózka nadmiaru ziemi na odległość do 10 km. Włazy obetonować w polu 100x100 cm, grubości 14 cm. Ad.6. Zewnętrzną instalację kanalizacji deszczowej wykonać z rur PVC SDR34 klasy S SN8 lite. Średnica 250 mm i długości 127,5 m. Studzienki wykonać z kręgów betonowych dn 1200 mm z włazami A15 lub z tworzyw sztucznych o średnicy 600 mm. Po wykonaniu przeprowadzona będzie próba szczelności odcinkami między studzienkami. Rurociąg układać na podsypce grubości 10 cm i obsypce 20 cm nad rurociągiem ziemią przesianą z wykopów. Wykopy i zasypanie mechaniczne. Wywózka nadmiaru ziemi na odległość do 10 km. Włazy obetonować w polu 100x100 cm, grubości 14 cm

II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): Oryginalny kod CPV: 45.23.13.00 - Roboty budowlane w zakresie budowy wodociągów i rurociągów do odprowadzania ścieków Kod CPV wg słownika 2008: 45.23.13.00 - Roboty budowlane w zakresie budowy wodociągów i rurociągów do odprowadzania ścieków .

II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: Nie.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: data zakończenia: 15.12.2007.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA

  • Informacja na temat wadium: 1. Wykonawca jest zobowiązany wraz ze złożeniem oferty do wniesienia wadium w wysokości 9.000,00 złotych (słownie: dziewięć tysięcy złotych), zgodnie z art. 45 ustawy w jednej lub kilku następujących formach: 1) pieniądzu; 2) poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tym że zobowiązanie kasy jest zawsze zobowiązaniem pieniężnym; 3) gwarancjach bankowych; 4) gwarancjach ubezpieczeniowych; 5) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6 b ust.5 pkt.2 ustawy z dnia 9 listopada 2000r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz.1158 z późn.zm.). Uwaga 2. W przypadku składania przez Wykonawcę wadium w formie gwarancji, gwarancja powinna być sporządzona zgodnie z obowiązującym prawem i winna zawierać następujące elementy: a) nazwa dającego zlecenie udzielenia gwarancji (Wykonawcy), beneficjenta gwarancji (Zamawiającego), gwaranta (banku lub instytucji ubezpieczeniowej udzielających gwarancji) oraz wskazanie ich siedzib; b) określenie wierzytelności, która ma być zabezpieczona gwarancją; c) kwotę gwarancji; d) termin ważności gwarancji; e) zobowiązanie gwaranta do: zapłacenia kwoty gwarancji na pierwsze pisemne żądanie Zamawiającego zawierające oświadczenie, iż Wykonawca , którego ofertę wybrano odmówił podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie, lub nie wniósł zabezpieczenia należytego wykonania umowy, lub zawarcie umowy stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy Wadium zgodnie z art. 45. ust. 3 pzp musi być wniesione najpóźniej do wyznaczonego terminu składania ofert, tj. do dnia 29.10.2007r., do godziny 10.00. Wadium wniesione w formie gwarancji winno być złożone w kasie Zamawiającego, a kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem złożona w ofercie. Wniesienie wadium w pieniądzu będzie skuteczne, jeżeli w podanym wyżej terminie znajdzie się na rachunku bankowym Zamawiającego. Wadium wnoszone w pieniądzu należy wpłacić przelewem na konto Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Zielonej Górze w BZ WBK S.A. II Oddział Zielona Góra 87109016360000000062022634 z dopiskiem: Wadium - Budowa Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej PSP w Zielonej Górze na działce nr 190/28 - I etap - stan surowy otwarty.

III.2) WARUNKI UDZIAŁU

  • Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: W przetargu mogą wziąć udział wykonawcy nie wykluczeni na podstawie art. 24 ust. 1 i ust.2, spełniający warunki zawarte w art. 22 ust.1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006r. Nr 164, poz. 1163 z późn. zm.) oraz spełniający szczegółowe warunki udziału, którzy: 1) wykażą się wykonaniem w okresie ostatnich 5 lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, odpowiadających swoim rodzajem i wartością robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca wykonania - potwierdzone dokumentami o należytym wykonaniu; 2) posiadają aktualną polisę oc w zakresie prowadzonej działalności z opłaconą składką lub inny dokument ubezpieczenia potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. 3) kierownik robót posiada uprawnienia wymagane prawem budowlanym, potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez właściwą Izbę Inżynierów Budownictwa. Ocena spełniania warunków szczegółowych nastąpi na podstawie przedstawionych dokumentów lub oświadczeń złożonych przez Wykonawców wraz z ofertą, wyszczególnionych w pkt 6. SIWZ. Oświadczenia i dokumenty będą oceniane pod względem formalno-prawnym, pod względem ich aktualności i treści, a także, czy informacje w nich zawarte potwierdzają spełnienie wymagań zamawiającego; Sposób dokonywania oceny spełniania warunków wymaganych od wykonawców będzie oparty na zasadzie spełnia - nie spełnia; Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp Zamawiający wzywa Wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, lub którzy złożyli dokumenty zawierające błędy, do ich uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chyba że mimo ich uzupełnienia oferta wykonawcy podlega odrzuceniu lub konieczne byłoby unieważnienie postępowania; oświadczenia lub dokumenty powinny potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu, nie później niż w dniu wyznaczonym przez zamawiającego jako termin uzupełnienia oświadczeń lub dokumentów. Z treści załączonych dokumentów musi wynikać jednoznacznie, iż w/w warunki Wykonawca spełnił. Niespełnienie chociażby jednego z w/w warunków skutkować będzie wykluczeniem Wykonawcy z postępowania.
  • Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: 1) wypełniony druk Oferta wg załącznika nr 1 do SIWZ; 2) oświadczenie zgodnie z art. 297 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 z późn. zm.) o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń w celu uzyskania niniejszego zamówienia publicznego - załącznik nr 2 do SIWZ; 3)oświadczenie, że wykonawca wykona zamówienie własnymi siłami lub wykonawca określi % wielkości prac zleconych podwykonawcom. Oświadczenie oraz wykaz części zamówienia, której wykonanie powierzy podwykonawcom z podaniem zakresu i wartości netto prac, których wykonanie wykonawca powierzy podwykonawcom - załącznik nr 3 do SIWZ; 4)wypełnione i podpisane oświadczenie o spełnianiu warunków art. art. 22 ust. 1 pkt 3 oraz art. 24 ust. 1 pkt 1 i 2 i ust. 2 ustawy pzp - załącznik nr 4 do SIWZ; 5)wykaz wykonanych robót w okresie ostatnich 5 lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie odpowiadających swoim rodzajem i wartością robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca wykonania- załącznik nr 5, potwierdzone dokumentami, że roboty te zostały wykonane należycie. Dokumenty potwierdzające należyte wykonanie muszą być wystawione przez inwestora dla którego roboty były wykonywane i zawierać wszystkie dane wyszczególnione w załączniku. W przypadku składania oferty przez podmioty występujące wspólnie warunek może być spełniony łącznie. 6)wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych niezbędnych do wykonania zamówienia a także zakresu wykonywanych przez nich czynności - załącznik nr 6 do SIWZ, 7)stosowne dokumenty stwierdzające uprawnienia osób do pełnienia powierzonych im funkcji oraz dokumenty potwierdzające aktualne członkostwo tych osób w Izbie Samorządów Zawodowych Inżynierów Budownictwa, 8)zaparafowany projekt umowy wg załącznika nr 7 do SIWZ, 9)wypełniony Formularz cenowy wraz z ceną końcową (netto) przedmiotu zamówienia (w polskich złotych - do dwóch miejsc po przecinku), na formularzu stanowiącym załącznik nr 8 do SIWZ. 10)aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; 11)aktualne zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzonych odpowiednio, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne, lub zaświadczeń, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawionych nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert; 12)aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4 - 8 ustawy, wystawiona nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; 13)aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy, wystawiona nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; 14)polisa z opłaconą składką lub inny dokument ubezpieczenia potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej; 15)pełnomocnictwo do reprezentowania Wykonawcy o ile ofertę składa pełnomocnik. Dotyczy Wykonawców mających siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (stosownie do treści §2 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać Zamawiający od Wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane) §2.1 jeżeli Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zamiast dokumentów o których mowa w §1 ust. 1 wyżej cytowanego rozporządzenia: 1) pkt 2,3 i 5 - składa dokument lub dokumenty potwierdzające odpowiednio, że: a) nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości, b) nie zalega z uiszczeniem podatków, opłat składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu, c) nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie; 2) pkt 4 - składa zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego kraju pochodzenia albo zamieszkania osoby, której dokumenty dotyczą, w zakresie określonym w art. 24 ust 1 pkt 4-8 ustawy pzp. 2. Dokumenty o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i c oraz pkt 2, powinny być wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. Dokument o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, powinien być wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. 3. Jeżeli w kraju pochodzenia osoby lub w kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów o których mowa w ust. 1, zastępuje się je dokumentem zawierającym oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio kraju w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio. UWAGA !!! 1) Dokumenty należy złożyć w oryginale lub kserokopii poświadczonej na każdej stronie za zgodność z oryginałem czytelnym podpisem przez Wykonawcę lub upełnomocnionego przedstawiciela Wykonawcy. 2) Zamawiający może żądać oryginału lub notarialnie potwierdzonej kopii dokumentu, gdy złożona przez Wykonawcę kopia dokumentu jest nieczytelna lub budzi wątpliwości co do jej prawdziwości.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: Nie.


IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.straz.zgora.pl

Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Komenda Miejska PSP w Zielonej Górze ul. Kasprowicza 3/5 65-074 Zielona Góra sekretariat pokój 105.

IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 29.10.2007 godzina 10:00, miejsce: Komenda Miejska PSP w Zielonej Górze ul. Kasprowicza 3/5 65-074 Zielona Góra sekretariat pokój 105.

IV.3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.