Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2010-07-14
Jelcz-Laskowice: TERMOMODERNIZACJA 12 BUDYNKÓW MIESZKALNYCH
UJĘTYCH W LOKALNYM PROGRAMIE REWITALIZACJI DLA
MIASTA JELCZ-LASKOWICE NA LATA 2008-2015
Numer ogłoszenia: 187861 - 2010; data zamieszczenia: 14.07.2010
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Jelcz-Laskowice , W.Witosa 24, 55-230 Jelcz-Laskowice, woj. dolnośląskie, tel. 071 3817122, 3817145, faks 071 31817111.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.jelcz-laskowice.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: TERMOMODERNIZACJA 12 BUDYNKÓW MIESZKALNYCH UJĘTYCH W LOKALNYM PROGRAMIE REWITALIZACJI DLA MIASTA JELCZ-LASKOWICE NA LATA 2008-2015.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest: 1. Termomodernizacja ścian zewnętrznych oraz dachów czterech budynków mieszkalnych przy ulicy Techników nr 19-21, 22-24, 23-27 i 29-29A: 2. Modernizacja pokryć dachowych budynków mieszkalnych przy ul. Działkowej nr 1-9 i ul. Techników nr 3, 5, 16, 18, 20 oraz termomodernizacja ścian zewnętrznych i części wspólnych Zakres robót do wykonania : BUDYNEK 1: ul. Techników 19-21 w Jelczu-Laskowicach Wysokość budynku 15,20 m Kubatura budynku: 7.100 m3 Powierzchnia dachu: 435,5 m2 Ilość kondygnacji: 5 Docieplenie stropodachu od góry wełną mineralną twardą grubości 15 cm. Docieplenie ścian metodą BSO. Wykończenie ścian tynk akrylowy. Wykonanie instalacji odgromowej, wymiana rynien. Zmiany: w ramach zakresu robót objętym przetargiem nie wykonuje się stolarki drzwiowej i okiennej (pozycje przedmiaru. Nie wykonuje się przy pracach elewacyjnych boniowania ( należy zachować kolorystykę ścian). BUDYNEK 2: ul. Techników 22-24 w Jelcz-Laskowicach Wysokość budynku 15,11 m Kubatura budynku: 16.872 m3 Powierzchnia dachu: 1.044,1 m2 Ilość kondygnacji: 5 Docieplenie stropodachu metodą wdmuchiwania granulatu wełny mineralnej grubości minimalnej 14 cm. Wzmocnienie płyt osłonowych z zastosowaniem kotew na ścianach zewnętrznych. Docieplenie ścian metodą BSO. Wykończenie ścian: malowanie farbą silikonową. Wymiana stolarki drzwiowej i okiennej. Wykonanie instalacji odgromowej, wymiana rynien. Zmiany: Nie wykonuje się przy pracach elewacyjnych boniowania ( należy zachować kolorystykę ścian) BUDYNEK 3: ul. Techników 23-25-27 w Jelczu-Laskowicach Wysokość budynku 15,30 m Kubatura budynku: 7.068 m3 Powierzchnia dachu: 417,9 m2 Ilość kondygnacji: 5 Docieplenie stropodachu metodą wdmuchiwania granulatu wełny mineralnej grubości 20 cm. Docieplenie ścian metodą BSO. Wykończenie ścian tynk akrylowy. Wykonanie instalacji odgromowej, wymiana rynien. Zmiany: w ramach zakresu robót objętym przetargiem nie wykonuje się stolarki drzwiowej i okiennej. Nie wykonuje się przy pracach elewacyjnych boniowania ( należy zachować kolorystykę ścian) BUDYNEK 4: ul. Techników 29-29A w Jelczu-Laskowicach Wysokość budynku 17,22 m Kubatura budynku: 16.869 m3 Powierzchnia dachu: 1.009,3 m2 Ilość kondygnacji: 5 Docieplenie stropodachu metodą wdmuchiwania granulatu wełny mineralnej o grubości minimum15 cm. Docieplenie ścian metodą BSO. Wykończenie ścian farbą silikonową. Wymiana stolarki drzwiowej i okiennej oraz częściowe zamurowanie otworów. Wykonanie instalacji odgromowej, wymiana rynien. Zmiany: Nie wykonuje się przy pracach elewacyjnych boniowania( należy zachować kolorystykę ścian) BUDYNEK 5: ul. Techników 3 w Jelczu-Laskowicach Wysokość budynku 9,30 m Kubatura budynku: 8.576 m3 Powierzchnia dachu: 1.045,5 m2 Ilość kondygnacji: 2 Docieplenie stropodachu metodą wdmuchiwania granulatu wełny mineralnej o grubości 20 cm.. Wymiana stolarki drzwiowej i okiennej. Wykonanie instalacji odgromowej, wymiana rynien. Zmiany: Nie wykonuje się prac elewacyjnych, w tym malowania ścian farba silikonową. BUDYNEK 6: ul. Techników 5 w Jelczu-Laskowicach Wysokość budynku 9 m Kubatura budynku: 8.476 m3 Powierzchnia dachu: 1.041,3 m2 Ilość kondygnacji: 2 Docieplenie stropodachu metodą wdmuchiwania granulatu wełny mineralnej o grubości minimum 15 cm. Docieplenie ścian metodą BSO. Wykończenie ścian farbą silikonową. Wymiana stolarki drzwiowej i okiennej. Wykonanie instalacji odgromowej, wymiana rynien. Zmiany: Nie wykonuje się przy pracach elewacyjnych boniowania ( należy zachować kolorystykę ścian) BUDYNEK 7: ul. Techników 16 w Jelczu-Laskowicach Wysokość budynku 9,20 m Kubatura budynku: 7.679 m3 Powierzchnia dachu: 1.022,5 m2 Ilość kondygnacji: 2 Docieplenie stropodachu metodą wdmuchiwania granulatu wełny mineralnej o grubości minimum15 cm. Docieplenie ścian metodą BSO. Wykończenie ścian tynk akrylowy. Wymiana stolarki drzwiowej i okiennej. Wykonanie instalacji odgromowej, wymiana rynien. Zmiany: Nie wykonuje się przy pracach elewacyjnych boniowania ( należy zachować kolorystykę ścian) BUDYNEK 8: ul. Techników 18 w Jelczu-Laskowicach Wysokość budynku 10,0 m Kubatura budynku: 8.090 m3 Powierzchnia dachu: 1.032,5 m2 Ilość kondygnacji: 2 Docieplenie stropodachu metodą wdmuchiwania granulatu wełny mineralnej o grubości 20 cm. Wykonanie stolarki drzwiowej i okiennej. Wykonanie instalacji odgromowej, wymiana rynien. Zmiany: Nie wykonuje się prac elewacyjnych, w tym docieplenia ścian i wykończenia ścian tynkiem. BUDYNEK 9: ul. Techników 20 w Jelczu-Laskowicach Wysokość budynku 10,0 m Kubatura budynku: 8.289 m3 Powierzchnia dachu: 1.029,5 m2 Ilość kondygnacji: 2 Docieplenie stropodachu metodą wdmuchiwania granulatu wełny mineralnej o grubości 20 cm. Wymiana stolarki drzwiowej. Wykonanie instalacji odgromowej, wymiana rynien. Zmiany: Nie wykonuje się prac elewacyjnych, w tym docieplenia ścian i wykończenia ścian tynkiem. BUDYNEK 10: ul. Działowa 1-2-3 w Jelczu-Laskowicach Wysokość budynku 7,80 m Kubatura budynku: 4.404 m3 Powierzchnia dachu: 505,6 m2 Ilość kondygnacji: 2 Docieplenie stropodachu od góry wełną mineralną o grubości 15 cm oraz dwukrotne pokrycie papą termozgrzewalną. Odtworzenie instalacji odgromowej, wymiana rynien. Zmiany: Nie wykonuje się stolarki drzwiowej. Ne wykonuje się prac elewacyjnych, w tym malowania elewacji farbami silikonowymi. BUDYNEK 11: ul. Działowa 4-5-6 w Jelczu-Laskowicach Wysokość budynku 7,80 m Kubatura budynku: 4.404 m3 Powierzchnia dachu: 505,6 m2 Ilość kondygnacji: 2 Docieplenie stropodachu od góry wełną mineralną o grubości 15 cm oraz dwukrotne pokrycie papą termozgrzewalną. Wymiana stolarki drzwiowej. Odtworzenie instalacji odgromowej, wymiana rynien. Zmiany: Ne wykonuje się prac elewacyjnych, w tym malowania elewacji farbami silikonowymi. BUDYNEK 12: ul. Działowa 7-8-9 w Jelczu-Laskowicach Wysokość budynku 7,80 m Kubatura budynku: 4.404 m3 Powierzchnia dachu: 505,6 m2 Ilość kondygnacji: 2 Docieplenie stropodachu od góry wełną mineralną twardą grubości 15 cm oraz dwukrotne pokrycie papą termozgrzewalną. Wymiana stolarki drzwiowej. Odtworzenie instalacji odgromowej, wymiana rynien. Zmiany: Ne wykonuje się prac elewacyjnych, w tym malowania elewacji farbami silikonowymi. Uwaga : ROBOTY BĘDĄ WYKONYWANEW OBIEKTACH ZAMIESZKANYCH.
II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak.
- Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
- Zakres robót nie ujety w przedmiocie zamówienia a ujety w dokumentacji.
II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.21.00.00 - Roboty budowlane w zakresie budynków .
II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Okres w miesiącach: 24.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości: 80 000,00 zł. (słownie: osiemdziesiąt tysięcy złotych).
III.2) ZALICZKI
- Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
brak wymagań
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Wykonawcy spełnią warunek ,jeżeli wykonali co najmniej 4 roboty remontowo -budowlane w budynku o kubaturze co najmniej 8000m3 polegające na wykonaniu docieplenia w tym: a) co najmniej 1 robotę polegającą na dociepleniu stropodachu metodą wdmuchiwania granulatu wełny mineralnej , b) co najmniej 2 roboty polegające na docieplenie ścian metodą BSO
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
brak wymagań
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
wykonawcy spełnią warunek,jeżeli dysponują osobą , która będzie pełnić funkcję kierownika budowy posiadającą uprawnienia budowlane w zakresie konstrukcyjno-budowlanym
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Wykonawcy spełnią warunek,jeżeli - posiadają opłaconą polisę a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia, na kwotę nie mniejszą niż 2 000 000 zł - posiadają środki finansowe lub zdolność kredytową na kwotę co najmniej 1 000 000zł
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
-
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:
- wykaz robót budowlanych w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia, wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że roboty zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone
- wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
- oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień
- informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, w których wykonawca posiada rachunek, potwierdzającą wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- opłaconą polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia
Wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełnienia warunków udziału w postępowaniu na zdolność finansową innych podmiotów, przedkłada informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, dotyczącą podmiotu, z którego zdolności finansowej korzysta na podstawie art. 26 ust. 2b ustawy, potwierdzającą wysokość posiadanych przez ten podmiot środków finansowych lub jego zdolność kredytową, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert.
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
- aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
- aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
-
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
harmonogram rzeczowo-finansowy
III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.
IV.3) ZMIANA UMOWY
Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
Zmiany postanowień niniejszej umowy mogą nastąpić za zgodą stron wyrażoną na piśmie pod rygorem nieważności w następujących przypadkach: 1) uzasadnionej zmiany terminu wykonania przedmiotu zamówienia - w sytuacji: a) zaistnienia konieczności wykonania robót dodatkowych, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych - o czas prowadzenia tych robót, b) zawieszenia robót przez zamawiającego c) siły wyższej 2) przekształcenia podmiotowego Wykonawcy 3) zmiany członków personelu kluczowego wykonawcy w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności takich jak: śmierć osoby, rezygnacja/odejście z pracy lub innych uniemożliwiających należyte wykonanie obowiązków zgodnie z umowa lub obowiązującym prawem. W takim jednak przypadku każda nowa osoba musi spełniać warunki określone przez zamawiającego na etapie wyboru oferty w postępowaniu przetargowym.
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.um.jelcz-laskowice.finn.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Miasta i Gminy
ul.Witosa 24
55-230 Jelcz-Laskowice
pok.13.
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 04.08.2010 godzina 09:30, miejsce: Urząd Miasta i Gminy ul.Witosa 24 55-230 Jelcz-Laskowice sekretariat.
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Reginalny Program Operacyjny dla wo. Dolnoslaskiego na lata 2007-2013.
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: tak
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Modernizacja Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego obejmujący przebudowę i adaptację pomieszczeń oraz dostawę wyposażenia medycznego i niemedycznego.
- Dostosowanie budynku MPP Nr 4 w zakresie przepisów przeciwpożarowych
- Budowa sali gimnastycznej i boiska wielofunkcyjnego przy Szkole Podstawowej w Klementowicach
- Budowa budynku administracyjnego - kancelaria leśnictwa Błotno w miejscowości Grabin, gmina Nowogard
- Remont budynku szkoły wraz z remontem pomieszczeń po powodzi. Utworzenie żłobka gminnego w Kamieńcu Ząbkowickim.
- Wykonanie robót budowlanych zgodnie z dokumentacją pt.: "Projekt budowlano-wykonawczy oddymiania 3 klatek schodowych w budynku "Nowy Blok Łóżkowy" (...)"
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.