Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2012-09-06
Łódź: Dostawa asortymentu do Laboratorium Spec. Psych ZOZ w Łodzi ZPiZ/PN/D/12/05/12
CZĘŚC II: Hematologia i biochemia Nr sprawy: ZPiZ/PN/D/12B/08/12
Numer ogłoszenia: 191925 - 2012; data zamieszczenia: 06.09.2012
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - dostawy
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Specjalistyczny Psychiatryczny Zespół Opieki Zdrowotnej , ul. Aleksandrowska 159, 91-229 Łódź, woj. łódzkie, tel. 042 6529639, faks 042 6528620.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.psychiatria-lodz.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Dostawa asortymentu do Laboratorium Spec. Psych ZOZ w Łodzi ZPiZ/PN/D/12/05/12 CZĘŚC II: Hematologia i biochemia Nr sprawy: ZPiZ/PN/D/12B/08/12.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: dostawy.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest dostawa asortymentu do laboratorium Spec. Psych ZOZ w Łodzi ZPiZ/PN/D/12/06/12 -Postępowanie dotyczy częsci II - Hematologia i biochemia Nr sprawy: ZPiZ/PN/D/12B/08/12 Zamawiający dopuszcz składanie ofert na poszczególny Pakiet , jednak oferta musi zawierać pełny asortyment danego Pakietu. Przedmiotem zamówienia jest dostawa : 1. odczynników do hematologii Pakiet nr 1 - zał. nr 6 a-c , dotyczy aparatu - analizator SYSMEX XS 1000i. Przewidywana ilość oznaczeń w ciągu 1 roku-ok.12 000. Do pierwszej dostawy należy dostarczyć karty charakterystyk: odczynników i kontroli. Odczynniki i kontrole musza posiadać znak CE oraz deklarację zgodności Do aparatu wymagane są oryginalne odczynniki i kontrole. Wykonawca zapewni dostęp do oryginalnego, autoryzowanego serwisu producenta analizatora. Dostawa odczynników - 3 dni robocze od złożenia zamówienia.W szczególnych przypadkach możliwość zamówienia na cito- realizacja w ciągu 2 dni roboczych od dnia złożenia zamówienia .Wszystkie odczynniki i kontrole muszą pochodzić od jednego producenta. Zamawiający podał nazwy odczynników i materiałów kontrolnych, których używa obecnie. Zamawiający dopuszcza zaoferowanie równoważnych odczynników i równoważnych materiałów kontrolnych, pochodzących od innego producenta.Okres ważności odczynników - nie krótszy niż 6 miesięcy od daty dostawy . Okres ważności krwi kontrolnej - nie krótszy niż 2 miesiące od daty dostawy 2. odczynników do biochemii-Pakiet nr 2 -zał. nr 7 a-e, dotyczy aparatu Cobas Integra 400 plus Do odczynników należy dostarczyć kontrole, kalibratory wg zaleceń i instrukcji producenta, płynyi materiały zużywalne i eksploatacyjne Do pierwszej dostawy należy dostarczyć karty charakterystyk odczynników, kalibratorów, kontrolii płynów. Odczynniki, płyny, kalibratory i cały pozostały asortyment muszą posiadać znak CE oraz deklaracje zgodności. Do aparatu wymagane są oryginalne odczynniki, kalibratory, płyny, kontrole. Dostawa odczynników - 3 dni robocze od momentu złożenia zamówienia. W szczególnych przypadkach możliwość zamówienia na cito realizacja w ciągu 2 dni roboczych od dnia złożenia zamówienia .Wszystkie odczynniki , kalibratory, kontrole, i materiały eksploatacyjne muszą pochodzić od jednego producenta.Zamawiający podał nazwy odczynników do modułu ISE, kalibratorów i materiałów kontrolnych wraz z kalibratorami i materiałami kontrolnymi do modułu ISE oraz materiałów eksploatacyjnych do analizatora i modułu ISE , których używa obecnie. Zamawiający dopuszcza zaoferowanie równoważnych odczynników do modułu ISE, równoważnych kalibratorów i materiałów kontrolnych wraz z równoważnymi kalibratorami i materiałami kontrolnymi do modułu ISE oraz równoważnych materiałów eksploatacyjnych do analizatora i modułu ISE, pochodzących od innego producenta.Okres ważności odczynników, kalibratorów, materiałów kontrolnych, materiałów eksploatacyjnych - nie krótszy niż 6 miesięcy od daty dostawy.
II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.
II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.69.65.00-0.
II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 2.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Okres w miesiącach: 12.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: Nie wymaga się wniesienia wadium
III.2) ZALICZKI
- Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiajacy nie uszczegóławia warunku , należy dołączyć Oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu-zgodnie z art. 22 ust 1 . Ocena spełniania warunku udziału w postępowaniu będzie dokonana poprzez sprawdzenie czy złożone przez Wykonawcę dokumenty i oświadczenia potwierdzają spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Wykonawca spełni warunek, jeśli z dokumentów będzie wynikało, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert , lub w okresie działalności - jeżeli jest krótszy niż trzy lata - należycie wykonał co najmniej dwie dostawy tożsame z przedmiotem zamówienia z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączenia dokumentów potwierdzających, że dostawy te zostały wykonane lub są wykonywane należycie - zał. 5 do SIWZ. Ocena spełniania warunku udziału w postępowaniu będzie dokonana poprzez sprawdzenie czy złożone przez Wykonawcę dokumenty i oświadczenia potwierdzają spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Wykonawca spełni warunek, jeśli z dokumentów będzie wynikało, że oferowany produkt jest dostosowany do pracy w aparatach wymienionych w poszczególnych pakietach.Należy złożyć Oświadczenie, że oferowany produkt jest dostosowany do pracy w aparatach wymienionych w poszczególnych pakietach. Ocena spełniania warunku udziału w postępowaniu będzie dokonana poprzez sprawdzenie czy złożone przez Wykonawcę dokumenty i oświadczenia potwierdzają spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiajacy nie uszczegóławia warunku , należy dołączyć Oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu-zgodnie z art. 22 ust 1 . Ocena spełniania warunku udziału w postępowaniu będzie dokonana poprzez sprawdzenie czy złożone przez Wykonawcę dokumenty i oświadczenia potwierdzają spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiajacy nie uszczegóławia warunku , należy dołączyć Oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu-zgodnie z art. 22 ust 1 . Ocena spełniania warunku udziału w postępowaniu będzie dokonana poprzez sprawdzenie czy złożone przez Wykonawcę dokumenty i oświadczenia potwierdzają spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
-
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:
- wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
- aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
-
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
III.4.3.2) zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego miejsca zamieszkania albo zamieszkania osoby, której dokumenty dotyczą, w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy - wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert - albo oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio miejsca zamieszkania osoby lub kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, jeżeli w miejscu zamieszkania osoby lub w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się takiego zaświadczenia
III.5) INFORMACJA O DOKUMENTACH POTWIERDZAJĄCYCH, ŻE OFEROWANE DOSTAWY , USŁUGI LUB ROBOTY BUDOWLANE ODPOWIADAJĄ OKREŚLONYM WYMAGANIOM
W zakresie potwierdzenia, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane odpowiadają określonym wymaganiom należy przedłożyć:
inne dokumenty
1. Oświadczenie, że oferowany przedmiot zamówienia posiada deklarację zgodności EC lub certyfikat CE i jest dopuszczony do obrotu na polskim rynku zgodnie z Ustawą o wyrobach medycznych z dnia 20.04.2004 r. Dz. U. Nr 93 poz.896 z późn. zm.
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
1.Oświadczenie, że oferowany produkt jest dostosowany do pracy w aparatach wymienionych w poszczególnych pakietach. 2.oświadczenie o spełnianiu warunków określonych w art. 22 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych zał. nr 2 3.W przypadku wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia przez kilku wykonawców -konsorcjum oferta dodatkowo musi zawierać: a. pełnomocnictwo dla podmiotu reprezentującego w postępowaniu wykonawców wchodzących w skład konsorcjum. Pełnomocnictwo zawierać powinno umocowanie do reprezentowania konsorcjum w tym do dokonywania wszelkich czynności w toku postępowania, w szczególności do korespondencji z zamawiającym, składania i odbierania wszelkich oświadczeń w tym oświadczeń woli, wszelkich dokumentów w toku postępowania oraz do podpisania umowy. b. dokumenty: - Oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu- zgodnie z art. 22 ust 1 i art. 24 ustawy Prawo zamówień publicznych. c.Dokumenty z punktu 3.1.b i 3.1.d SIWZ muszą być wystawione dla każdego z wykonawców wchodzących w skład konsorcjum. 4. W sytuacji gdy Wykonawca polega na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, jest zobowiązany udowodnić, że będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia przedstawiając w szczególności pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia. Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu będzie dokonana poprzez sprawdzenie czy złożone przez Wykonawcę dokumenty i oświadczenia potwierdzają spełnianie warunków udziału w postępowaniu. 5. Do oferty należy załączyć: -pełnomocnictwa w przypadku podpisywania ofert przez osoby, których uprawnienie do występowania w imieniu Wykonawcy nie wynika z dokumentu, o których mowa w pkt. 2.1.c, - Wypełniony formularz oferty Wykonawcy zał. nr 1 - Wypełnione formularze asortymentowo - cenowe zał. nr 6-7 - zaakceptowany projekt umowy - zał. nr 4
III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.
IV.3) ZMIANA UMOWY
Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
Postanowienia umowy zawarto we wzorze umowy które stanowią integralną część SIWZ. Zamawiający dopuszcza zmiany postanowień zawartej umowy tylko w przypadkach określonych przez Zamawiającego zgodnie z projektem umowy -załącznik nr 4 do SIWZ
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.psychiatria-lodz.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Specjalistyczny Psychiatryczny ZOZ w Łodzi, ul. Aleksandrowska 159, 91-229 Łódź, budynek administracyjny B.
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 14.09.2012 godzina 11:30, miejsce: Specjalistyczny Psychiatryczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Łodzi, ul. Aleksandrowska 159 ,91-229 Łódź, Budynek Administracyjny A, 2 piętro-sekretariat..
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: nie dotyczy.
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie
ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH
CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: Pakiet nr 1- Odczynniki do hematologii.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Pakiet nr 1 - odczynniki do hematologii - Dotyczy aparatu - analizator SYSMEX XS 1000i- zał. nr 6 a-c a. Przewidywana ilość oznaczeń w ciągu 1 roku - ok. 12 000 b. Do pierwszej dostawy należy dostarczyć karty charakterystyk: odczynników i kontroli c. Odczynniki i kontrole musza posiadać znak CE oraz deklarację zgodności d. Do aparatu wymagane są oryginalne odczynniki i kontrole. Wykonawca zapewni dostęp do oryginalnego, autoryzowanego serwisu producenta analizatora. e. Dostawa odczynników - 3 dni robocze od złożenia zamówienia. W szczególnych przypadkach możliwość zamówienia na cito- realizacja w ciągu 2 dni roboczych od dnia złożenia zamówienia . f. Wszystkie odczynniki i kontrole muszą pochodzić od jednego producenta g. Zamawiający podał nazwy odczynników i materiałów kontrolnych, których używa obecnie. Zamawiający dopuszcza zaoferowanie równoważnych odczynników i równoważnych materiałów kontrolnych, pochodzących od innego producenta. h. Możliwość przesunięć asortymentowych pomiędzy pozycjami. i. Okres ważności odczynników - nie krótszy niż 6 miesięcy od daty dostawy .Okres ważności krwi kontrolnej - nie krótszy niż 2 miesiące od daty dostawy.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.69.65.00-0.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: Pakiet nr 2 - odczynniki do biochemii.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Dotyczy aparatu Cobas Integra 400 plus. a. Do odczynników należy dostarczyć: - kontrole - kalibratory wg zaleceń i instrukcji producenta - płyny - materiały zużywalne i eksploatacyjne b. Do pierwszej dostawy należy dostarczyć karty charakterystyk: - odczynników - kalibratorów - kontroli - płynów c. Odczynniki, płyny, kalibratory i cały pozostały asortyment muszą posiadać znak CE oraz deklaracje zgodności. d. Do aparatu wymagane są oryginalne odczynniki, kalibratory, płyny, kontrole. e. Dostawa odczynników - 3 dni robocze od momentu złożenia zamówienia. W szczególnych przypadkach możliwość zamówienia na cito realizacja w ciągu 2 dni roboczych od dnia złożenia zamówienia . f. Wszystkie odczynniki , kalibratory, kontrole, i materiały eksploatacyjne muszą pochodzić od jednego producenta. g. Zamawiający podał nazwy odczynników do modułu ISE, kalibratorów i materiałów kontrolnych wraz z kalibratorami i materiałami kontrolnymi do modułu ISE oraz materiałów eksploatacyjnych do analizatora i modułu ISE , których używa obecnie. Zamawiający dopuszcza zaoferowanie równoważnych odczynników do modułu ISE, równoważnych kalibratorów i materiałów kontrolnych wraz z równoważnymi kalibratorami i materiałami kontrolnymi do modułu ISE oraz równoważnych materiałów eksploatacyjnych do analizatora i modułu ISE, pochodzących od innego producenta. h. Okres ważności odczynników, kalibratorów, materiałów kontrolnych, materiałów eksploatacyjnych - nie krótszy niż 6 miesięcy od daty dostawy.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.69.65.00-0.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
INNE PRZETARGI Z ŁODZI
- UBEZPIECZENIE GMINY NOWOSOLNA
- "Usługi odbierania odpadów komunalnych z jednostek Miejskiego Centrum Medycznego "Górna" w Łodzi".
- 81/ZP/2024 Sukcesywna dostawa notesów dla jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Łódzkiego
- Zakup samochodów osobowych nieoznakowanych segmentu D na potrzeby KWP w Łodzi
- Usługa utrzymania czystości w budynkach Sądu Rejonowego dla Łodzi-Widzewa w Łodzi
- Usługi pralnicze dla Aresztu Śledczego w Łodzi
więcej: przetargi w Łodzi »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Sprzedaż i dostarczenie odczynników, materiałów kontrolnych i materiałów zużywalnych do wykonywania badań parametrów krytycznych oraz dzierżawa analizatorów parametrów krytycznych.
- Sprzedaż i dostawa odczynników do prowadzenia zajęć dydaktycznych dla Instytutu Nauk Medycznych
- SZP.281.93.2024 - Dostawa odczynników chemicznych dla Instytutu "CZMP"
- ZP-2200-47/24 DOSTAWA ODCZYNNIKÓW DO BADAŃ BIOCHEMICZNYCH
- Dostawa pasków z gradientem stężeń antybiotyku, odczynników do oznaczeń immunoenzym. wraz z najmem analizatora oraz odczynników do oznaczeń chorób infekcyjnych z najmem analizatora i testów.
- Dostawy odczynników i materiałów zużywalnych wraz z dzierżawą 2 aparatów do diagnostyki Mycobacterium Tuberculosis complex
więcej: Odczynniki laboratoryjne »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.