Ogłoszenie z dnia 2007-03-29
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi Zamość: opracowanie projektów budowlanych i wykonawczych na przebudowę ulic wraz z ich odwodnieniem, przebudową oświetlenia ulic i budową kanalizacji teleinformatycznej, przebudową sieci wodociągowej, likwidacją kolizji sieci podziemnych na terenie Starego Miasta w Zamościu \, obejmującego ulice: 1. Ul. Solna; od ul. Łukasińskiego do płyty Rynku Wielkiego i ulica boczna ( do bramy Kościoła Św. Katarzyny). 2. Ul. Grodzka ; od ul. Kolegiackiej do płyty Rynku Wielkiego, 3. Ul. Bazyliańska; od ul Publikacja obowiązkowa.
I. 1) Nazwa, adresy i osoby upoważnione do kontaktów: Miasto Zamość, do kontaktów: Zdzisław Dymara, Rynek Wielki 13, 22-400 Zamość, woj. lubelskie, tel. 084 6392084, fax 084 6393054, e-mail: zamowienia@zamosc.um.gov.pl. Adresy internetowe Ogólny adres internetowy zamawiającego (URL): www.bip.zamosc.um.gov.pl Adres profilu nabywcy (URL): Adres internetowy, pod którym dostępne są informacje dot. dynamicznego systemu zakupów (URL): Więcej informacji można uzyskać pod adresem: jak podano wyżej dla osoby upoważnionej do kontaktów. Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: jak podano wyżej dla osoby upoważnionej do kontaktów. Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub oferty należy przesyłać na adres: jak podano wyżej dla osoby upoważnionej do kontaktów. 2) Rodzaj zamawiającego i główny przedmiot lub przedmioty działalności: Administracja samorządowa; Ogólne usługi publiczne. Zamawiający dokonuje zamówienia w imieniu innych zamawiających: Nie.
II.1) Opis 1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: opracowanie projektów budowlanych i wykonawczych na przebudowę ulic wraz z ich odwodnieniem, przebudową oświetlenia ulic i budową kanalizacji teleinformatycznej, przebudową sieci wodociągowej, likwidacją kolizji sieci podziemnych na terenie Starego Miasta w Zamościu \, obejmującego ulice: 1. Ul. Solna; od ul. Łukasińskiego do płyty Rynku Wielkiego i ulica boczna ( do bramy Kościoła Św. Katarzyny). 2. Ul. Grodzka ; od ul. Kolegiackiej do płyty Rynku Wielkiego, 3. Ul. Bazyliańska; od ul. 1.2) Rodzaj zamówienia oraz miejsce wykonania robót budowlanych, realizacji dostaw lub świadczenia usług: usługi, kategoria usług: nr 12. Główne miejsce świadczenia usług: Miasto Zamość. 1.3) Ogłoszenie dotyczy: Zamówienia publicznego. 1.4) Informacje na temat umowy ramowej: Czas trwania umowy ramowej: Wartość umowy ramowej: Częstotliwość oraz wartość zamówień, które zostaną udzielone: 1.5) Określenie przedmiotu zamówienia: \Opracowanie projektów budowlanych i wykonawczych na przebudowę ulic wraz z ich odwodnieniem , przebudową oświetlenia ulic i budową kanalizacji teleinformatycznej, przebudową sieci wodociągowej, likwidacją kolizji sieci podziemnych na terenie Starego Miasta w Zamościu \, obejmującego ulice: 1. Ul. Solna; od ul. Łukasińskiego do płyty Rynku Wielkiego i ulica boczna ( do bramy Kościoła Św. Katarzyny). 2. Ul. Grodzka ; od ul. Kolegiackiej do płyty Rynku Wielkiego, 3. Ul. Bazyliańska; od ul. Pereca do ul. Łukasińskiego, 4. Ul. Kościuszki; od ul. Bazyliańskiej do ul. Okopowej, 5. Ul. Żeromskiego; od ul. Bazyliańskiej do ul. Placu Wolności, 6. Ul. Staszica; od ul. Bazyliańskiej do ul. Łukasińskiego ,oraz od Rynku Wielkiego do ul. Kolegiackiej, 7. Ul. Grecka; od ul. Staszica do ul. Grodzkiej, 8. Ul. Pereca; od ul. Solnej do ul. Ratuszowej, 9. Ul. Zamenhofa ; od ul. Solnej do Placu Jaroszewicza , 10. Ul. Ratuszowa; od Rynku Wielkiego do ul. Pereca, 11. Ul. Zamkowa; od ulicy Królowej Jadwigi do ul. Szczebrzeskiej, 12. Plac Jaroszewicza, 13. Plac Rynek Solny, Uwaga! Plac Jana Jaroszewicza i Rynek Solny - w jednym projekcie budowlanym na podstawie opracowanej i uzgodnionej koncepcji . 1.6) Informacja o oświadczeniach i dokumentach potwierdzających spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego: Oferta musi zawierać następujące dokumenty i oświadczenia: 1/.wypełniony formularz ofertowy [wg załączonego druku]. Załącznik Nr 1. 2/.kosztorys ofertowy na cały zakres zamówienia wynikający z zapisów siwz pkt 3 z wyszczególnieniem poszczególnych pozycji. [wg załączonego druku] . Załącznik Nr 2. 3/.aktualny odpis z właściwego rejestru lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej potwierdzający, iż Wykonawca prowadzi działalność w zakresie wykonywania prac objętych zamówieniem [wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert] 4/.oświadczenie, że Wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu, określone w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp [na załączonym formularzu ] . Załącznik Nr 3. 5/.aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego albo równoważnego zaświadczenia właściwego organu sądowego lub administracyjnego kraju pochodzenia osoby w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt.4-8 ustawy Pzp [wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert] 6/.aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt. 9 ustawy Pzp [wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert] 7/.aktualne zaświadczenie właściwego Urzędu Skarbowego potwierdzające, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczeń, że uzyskał zgodę na zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności, lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji organu podatkowego [wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert] 8/.aktualne zaświadczenie z właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia zdrowotne lub społeczne, lub zaświadczeń, że uzyskał zgodę na zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności [wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert] 9/.sprawozdanie finansowe, a jeżeli podlega ono badaniu biegłego rewidenta zgodnie z przepisami o rachunkowości również z opinią o badanym sprawozdaniu albo w przypadku wykonawców niezobowiązanych do sporządzania sprawozdania finansowego, innych dokumentów określających obroty, zyski oraz zobowiązania i należności, z których wynika, że wykonawca ma możliwość wykonania przedmiotu zamówienia - [ za okres nie dłuższy niż ostatnie 3 lata obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - za ten okres] 10/.informacje banku, w którym wykonawca posiada podstawowy rachunek bankowy, potwierdzającą wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy [wystawionej nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert, z informacji powinna wynikać konkretna kwota] 11/.polisę lub inny dokument ubezpieczenia potwierdzającego, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności. 12/.wykaz wykonanych w okresie ostatnich trzech lat usług, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie z podaniem ich wartości i odbiorców oraz załączenia dokumentów potwierdzających ze usługi te zostały wykonane należycie. [potwierdzających spełnienie wymagań pkt. 5 podpunkt 5 siwz. Załącznik Nr 12. 13. informacji na temat przeciętnej liczby zatrudnionych pracowników lub liczebności personelu kierowniczego, w okresie ostatnich trzech lat, a w przypadku gdy okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie , jeżeli przedmiotem zamówienia są roboty budowlane lub usługi; [wypełniony wg zał.]. Załącznik Nr 13. 14/.wykaz osób i podmiotów, które będą wykonywać zamówienie lub będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji niezbędnych do wykonania zamówienia a także zakresu wykonywanych przez nich czynności, załączyć wymagane prawem uprawnienia do wykonywania określonych czynności i zaświadczenia o przynależności do OIIB - [wypełniony wg zał.]. Załącznik Nr 14 15/. w przypadku składania oferty wspólnej oferenci zobowiązani są złożyć pełnomocnictwo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy. 16/. Opłatę skarbową za dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa jeżeli jest wymagane na przedmiotowy przetarg należy wnieść na konto Urzędu Miasta Zamość , ul. Rynek Wielki 13, 22-400 Zamość w banku PKO BP o/Zamość Nr 56 1020 5356 0000 1602 0007 6877 . 17/.wzór umowy zaakceptowany przez wykonawcę - [wypełniony wg zał.] . Załącznik Nr 15. 18/. ksero wpłaty wadium, wniesionego w innej formie niż wplata na konto zamawiającego. 1.7) Wspólny słownik zamówień (CPV): Oryginalny kod CPV: 74.23.22.00 - Usługi inżynierii projektowej w zakresie inżynierii lądowej i wodnej Kod CPV wg słownika 2008: 71.32.20.00 - Usługi inżynierii projektowej w zakresie inżynierii lądowej i wodnej 1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: Nie. 1.9) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie. 2) Wielkość lub zakres zamówienia Całkowita wielkość lub zakres: Zakres zamówienia obejmuje wykonanie n/w prac dla każdej z ulicy / placu: a)opracowanie projektu budowlanego przebudowy nawierzchni i odwodnienie ulic i placów, odprowadzenie wód opadowych z rur spustowych budynków, b)opracowanie projektu wykonawczego przebudowy nawierzchni i odwodnienie ulic i placów, odprowadzenie wód opadowych z rur spustowych budynków, c)opracowanie projektu budowlanego na budowę kanalizacji teleinformatycznej ulic i placów, d)opracowanie projektu wykonawczego na budowę kanalizacji teleinformatycznej ulic i placów, e) opracowanie projektów budowlanych przebudowy sieci wodociągowej i oświetlenia ulicznego , f) opracowanie projektów wykonawczych przebudowy sieci wodociągowej i oświetlenia ulicznego , g)opracowanie projektu ewentualnej przebudowy urządzeń infrastruktury technicznej - kolizje, h) opracowanie projektu na izolację pionową ścian budynków, uzupełnienie cokołów, przebudowę schodów zewnętrznych budynków i innych elementów wskazanych przez Konserwatora Zabytków, i)opracowanie specyfikacji technicznych , j) opracowanie badań geologicznych w zakresie potrzebnym do opracowania projektu, k) opracowanie badań archeologicznych, l)opracowanie projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia robót , ł) opracowanie przedmiaru robót, m) opracowanie kosztorysu inwestorskiego i ofertowego. n) mapy sytuacyjno - wysokościowe w skali 1:500 do celów projektowych, 3) Czas trwania zamówienia lub termin wykonania: Wymagany; data zakończenia: 30.09.2007
III.1) Warunki dotyczące zamówienia Informacja na temat wadium: Ustala się wadium w wysokości 9200,00 zł /słownie : dziewięć tysięcy dwieście złotych/ 2) Warunki udziału Informacje dotyczące sytuacji wykonawcy oraz informacje i formalności niezbędne do oceny, czy spełnia on wymagania ekonomiczne, finansowe i techniczne Opis warunków udziału w postępowaniu: O zamówienie mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy: 1) posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień, 2) posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz potencjał techniczny a także dysponują osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, 3) znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia , 4) nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia , 5) wykonali w ciągu ostatnich trzech lat na terenie objętym nadzorem konserwatorskim , a jeżeli okres działalności jest krótszy to w tym okresie co najmniej 3 projekty budowy lub przebudowy ulic klasy D lub o klasę wyższych o długości nie krótszej niż 300,00m każdy, w tym 1 projekt w strefie odnowy konserwatorskiej. 6) posiadają w zespole projektanta z doświadczeniem w zakresie remontów w obszarach zabytkowych i projektowaniu małej architektury. Opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu: Ocena spełniania w/w warunków dokonana zostanie zgodnie z formułą \spełnia - nie spełnia\, w oparciu o informacje zawarte w dokumentach i oświadczeniach wyszczególnionych w pkt 6 niniejszej SIWZ. Z treści załączonych dokumentów musi wynikać jednoznacznie, iż w/w warunki wykonawca spełnił. Uzupełnienie wymaganych dokumentów jest możliwe po upływie terminu składania ofert. W celu potwierdzenia spełnienia opisanych wyżej warunków wykonawca musi załączyć do oferty dokumenty, na podstawie których zostanie dokonana ocena spełnienia warunków określonych w pkt 1 - 3 na zasadzie: spełnia- nie spełnia. Wykonawca może występować tylko w jednej Ofercie .W przeciwnym wypadku dana Oferta zostanie wykluczona z dalszego postępowania. Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: Oferta musi zawierać następujące dokumenty i oświadczenia: 1/.wypełniony formularz ofertowy [wg załączonego druku]. Załącznik Nr 1. 2/.kosztorys ofertowy na cały zakres zamówienia wynikający z zapisów siwz pkt 3 z wyszczególnieniem poszczególnych pozycji. [wg załączonego druku] . Załącznik Nr 2. 3/.aktualny odpis z właściwego rejestru lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej potwierdzający, iż Wykonawca prowadzi działalność w zakresie wykonywania prac objętych zamówieniem [wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert] 4/.oświadczenie, że Wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu, określone w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp [na załączonym formularzu ] . Załącznik Nr 3. 5/.aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego albo równoważnego zaświadczenia właściwego organu sądowego lub administracyjnego kraju pochodzenia osoby w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt.4-8 ustawy Pzp [wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert] 6/.aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt. 9 ustawy Pzp [wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert] 7/.aktualne zaświadczenie właściwego Urzędu Skarbowego potwierdzające, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczeń, że uzyskał zgodę na zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności, lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji organu podatkowego [wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert] 8/.aktualne zaświadczenie z właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia zdrowotne lub społeczne, lub zaświadczeń, że uzyskał zgodę na zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności [wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert] 9/.sprawozdanie finansowe, a jeżeli podlega ono badaniu biegłego rewidenta zgodnie z przepisami o rachunkowości również z opinią o badanym sprawozdaniu albo w przypadku wykonawców niezobowiązanych do sporządzania sprawozdania finansowego, innych dokumentów określających obroty, zyski oraz zobowiązania i należności, z których wynika, że wykonawca ma możliwość wykonania przedmiotu zamówienia - [ za okres nie dłuższy niż ostatnie 3 lata obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - za ten okres] 10/.informacje banku, w którym wykonawca posiada podstawowy rachunek bankowy, potwierdzającą wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy [wystawionej nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert, z informacji powinna wynikać konkretna kwota] 11/.polisę lub inny dokument ubezpieczenia potwierdzającego, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności. 12/.wykaz wykonanych w okresie ostatnich trzech lat usług, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie z podaniem ich wartości i odbiorców oraz załączenia dokumentów potwierdzających ze usługi te zostały wykonane należycie. [potwierdzających spełnienie wymagań pkt. 5 podpunkt 5 siwz. Załącznik Nr 12. 13. informacji na temat przeciętnej liczby zatrudnionych pracowników lub liczebności personelu kierowniczego, w okresie ostatnich trzech lat, a w przypadku gdy okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie , jeżeli przedmiotem zamówienia są roboty budowlane lub usługi; [wypełniony wg zał.]. Załącznik Nr 13. 14/.wykaz osób i podmiotów, które będą wykonywać zamówienie lub będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji niezbędnych do wykonania zamówienia a także zakresu wykonywanych przez nich czynności, załączyć wymagane prawem uprawnienia do wykonywania określonych czynności i zaświadczenia o przynależności do OIIB - [wypełniony wg zał.]. Załącznik Nr 14 15/. w przypadku składania oferty wspólnej oferenci zobowiązani są złożyć pełnomocnictwo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy. 16/. Opłatę skarbową za dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa jeżeli jest wymagane na przedmiotowy przetarg należy wnieść na konto Urzędu Miasta Zamość , ul. Rynek Wielki 13, 22-400 Zamość w banku PKO BP o/Zamość Nr 56 1020 5356 0000 1602 0007 6877 . 17/.wzór umowy zaakceptowany przez wykonawcę - [wypełniony wg zał.] . Załącznik Nr 15. 18/. ksero wpłaty wadium, wniesionego w innej formie niż wplata na konto zamawiającego.
IV.1) Tryb udzielenia zamówienia 1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony. 1.2) Przewidywana liczba wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do udziału w postępowaniu: 2) Kryteria oceny ofert 2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena. 2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: Nie. 3) Informacje administracyjne 3.1) Określenie sposobu uzyskania specyfikacji istotnych warunków zamówienia Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.bip.zamosc.um.gov.pl. Opłata: 10 Waluta PLN. Warunki i sposób płatności: gotówka lub przelw. 3.2) Opis potrzeb i wymagań umożliwiający przygotowanie się wykonawców do udziału w dialogu konkurencyjnym lub informacja o sposobie otrzymania tego opisu: 3.3) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 27.04.2007 godzina 10:00. 3.4) Języki, w których można sporządzać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub oferty: polski. 3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert). 3.6) Data, godzina i miejsce otwarcia ofert: 27.04.2007, godzina 11:00, Otwarcie ofert nastąpi dnia 27.04.2007r o godz. 11: 00 w pokoju nr 4 Zarządu Dróg Grodzkich w Zamościu przy ul.Partyzantów 61 .
VI.1) Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie. 2) Informacje dodatkowe: 3) Data wysłania niniejszego ogłoszenia: 27.03.2007.
INNE PRZETARGI Z ZAMOŚCIA
- Wykonanie usługi w zakresie 2 części : cz.1: Przegląd i naprawa inst. i urz. techn. oraz uwierzytelnianie narzędzi pomiarowych st. paliw 32 WOG; cz.2: Przygotowanie cystern paliwowych do badań okres
- koszenie poboczy dróg powiatowych w roku 2025
- Remont chodnika i istniejących miejsc postojowych oraz budowa miejsc postojowych dla samochodów osobowych przy ul. Gminnej w Zamościu
- Remont pomieszczeń łaźni w oddziale III Oddziału Zewnętrznego Zakładu Karnego w Zamościu
- Dostawa rękawic ochronnych jednorazowych (diagnostyczne, chirurgiczne, ortopedyczne)
- Remont poddasza użytkowego przy ulicy Ormiańskiej 11 na Starym Mieście w Zamościu
więcej: przetargi w Zamościu »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Przebudowa oczyszczalni ścieków w ramach projektu: "POPRAWA GOSPODARKI WODNO-ŚCIEKOWEJ W GMINIE PISZCZAC - ETAP II"
- Opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej budowy ulicy Kolejowej w Siedlcach
- Opracowanie dok. proj., uzyskanie pozw. na budowę i wykonanie robót bud.-montaż. wraz z uzyskaniem pozw. na użytk. w zakresie przebudowy i rozbud. węzła przesiadk. i parkingu w Kobierzycach ...
- Rozwój infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na terenie gminy Siemień
- Wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla zadania Budowa kanalizacji sanitarnej w Racławiczkach - postępowanie IV
- Wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej budowy drogi dla rowerów w ul. Mrówczej na odcinku od ul. Piechurów do ul. Odeskiej
więcej: Usługi inżynierii projektowej w zakresie inżynierii lądowej i wodnej »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.