eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Oświęcim › Nadzór konserwatorski przy realizacji zadaniaPrace konserwatorskie i budowlane obiektów dawnego KL Auschwitz I - bloki o nr inw. A-2 i A-3.

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2012-06-12

Oświęcim: Nadzór konserwatorski przy realizacji zadania: Prace konserwatorskie i budowlane obiektów dawnego KL Auschwitz I - bloki o nr inw. A-2 i A-3.
Numer ogłoszenia: 196914 - 2012; data zamieszczenia: 12.06.2012
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu , ul. Więźniów Oświęcimia 20, 32-603 Oświęcim, woj. małopolskie, tel. 033 8432022, faks 033 8431934.

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: Państwowa Instytucja Kultury.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Nadzór konserwatorski przy realizacji zadania: Prace konserwatorskie i budowlane obiektów dawnego KL Auschwitz I - bloki o nr inw. A-2 i A-3..

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Pełnienie nadzoru konserwatorskiego ze strony Zamawiającego nad przeprowadzanymi pracami konserwatorskimi i robotami budowlanymi w blokach o nr inw. A-2 i A-3, Do obowiązków Wykonawcy w zakresie tego zamówienia należeć będzie: a) Reprezentowanie Zamawiającego na budowie przez sprawowanie kontroli zgodności prowadzonych prac konserwatorskich oraz robót budowlanych z wydanymi pozwoleniami konserwatorskimi, uzgodnioną dokumentacją, tj. programami konserwatorskimi, projektami budowlanymi, sztuką konserwatorską oraz ustawą z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003r. nr 162, poz. 1568 z późn. zm.), rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 27 lipca 2011r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych (Dz. U. 165poz. 987) oraz z treścią umowy zawartej pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą prac konserwatorskich i robót budowlanych; b) Zapobieganie zagrożeniom mogącym spowodować uszczerbek dla wartości zabytku podczas realizacji robót budowlanych i prac konserwatorskich; c) Współpraca z inspektorem nadzoru budowlanego i osobą sprawującą nadzór archeologiczny; d) Rozwiązywanie problemów związanych z technologią prowadzenia prac konserwatorskich, ewentualnie inicjowanie spotkań komisji konserwatorskiej w ramach bieżących potrzeb lub w przypadku wystąpienia spornych kwestii lub innych skomplikowanych problemów wymagających rozwiązania; e) Potwierdzenie faktycznie wykonanych prac konserwatorskich zgodnie z wydanymi pozwoleniami konserwatorskimi, uzgodnioną dokumentacją tj. programami konserwatorskimi, sztuką konserwatorską oraz z ustawą z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003r. nr 162 poz. 1568 z późn. zm.), rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 27 lipca 2011r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych (Dz. U. z 2011r. 165 poz. 987); f) Weryfikacja i odbiór dokumentacji z przeprowadzonych prac konserwatorskich; g) Sprawdzanie dokumentów przedłożonych przez Wykonawcę prac konserwatorskich i robót budowlanych do odbiorów częściowych i odbioru końcowego w zakresie dotyczącym zagadnień konserwatorskich; h) Podejmowanie w toku budowy wspólnie z Zamawiającym decyzji dotyczących zagadnień konserwatorskich tej budowy; i) Uczestnictwo w odbiorach przy pracach zanikających i inspekcjach technicznych oraz odbiorze końcowym; j) Uczestniczenie w spotkaniach organizowanych przez Zamawiającego, Wykonawcę prac konserwatorskich i robót budowlanych oraz sporządzanie protokołów z narad; k) Dojazd i pobyt na placu budowy zgodnie z harmonogramem prac konserwatorskich i robót budowlanych dostępnym na stronie www.auschwitz.org oraz stanowiącym załącznik nr 4 do wzoru umowy stanowiący załącznik nr 6 do SWIZ - w przypadku prac konserwatorskich minimum raz w tygodniu, w przypadku nadzoru konserwatorskiego nad robotami budowlanymi przewidziano 13 pobytów osoby nadzorującej prace budowlane pod kątem konserwatorskim w bloku o nr inw. A-2 oraz 8 dla bloku o nr inw. A-3, po wcześniejszym uzgodnieniu z Zamawiającym; l) W przypadku wyniknięcia po zakończeniu usługi kwestii spornych dotyczących zagadnień konserwatorskich i robót budowlanych pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą prac konserwatorskich i robót budowlanych, Wykonawca zobowiązany jest do nieodpłatnego uczestnictwa w działaniach mających na celu rozstrzygnięcie kwestii spornych poprzez sporządzenie niezbędnych opinii, weryfikacji itp. przez cały okres udzielonej przez Wykonawcę prac konserwatorskich i robót budowlanych gwarancji i rękojmi; m) Uczestniczenie w przeglądach w okresie gwarancji i rękojmi oraz kontrolowanie usuwania ujawnionych wad i usterek; n) Prowadzenie dokumentacji z przeprowadzonych nadzorów w formie dziennika nadzorów konserwatorskich; o) Dokonywanie regularnych wpisów do dziennika budowy; p) Składanie kwartalnych raportów o stanie zaawansowania inwestycji oraz występujących trudności w realizacji prac i odstępstwach od umowy zawartej przez Zamawiającego z Wykonawcą prac konserwatorskich i robót budowlanych. W zakresie realizacji usługi przewiduje się pełnienie nadzoru konserwatorskiego nad pracami konserwatorskimi i robotami budowlanymi w niżej opisanych budynkach: Budynki o nr. inw. A-2 i A-3 to murowane, piętrowe bloki mieszkalne dla więźniów, zachowane jako obiekty rezerwatowo-ekspozycyjne. Wchodzą one w skład zespołu budynków wzniesionych w latach 1916-1918 przez władze austriackie. W 1939 roku zostały one zajęte przez Niemców, a rok później znalazły się w obrębie utworzonego na tym terenie obozu Auschwitz I. W tym czasie przekształcono je i dostosowano do pełnienia nowych funkcji. Bloki A-2 i A-3 zachowały po dziś dzień historyczną formę i oryginalny charakter. Wewnątrz budynków, w poszczególnych pomieszczeniach, które w okresie funkcjonowania obozu pełniły różne funkcje (pomieszczenia mieszkalne dla więźniów funkcyjnych i dla pozostałych więźniów, ubikacje, umywalnie, komory gazowe do dezynfekcji ubrań), zachowały się oryginalne kolorowe warstwy malarskie, posadzki betonowe oraz podłogi drewniane. Ponadto w budynkach zachowały się liczne oryginalne elementy pochodzące z czasów funkcjonowania obozu: stolarka okienna i drzwiowa, elementy ceramiczne (ceramika sanitarna, umywalnie, miski ustępowe, piece kaflowe) oraz elementy metalowe (instalacja wodna, instalacja kanalizacji sanitarnej, balustrada, elementy systemu spustowego przy górnopłukach)..

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak.

  • Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
  • udzielenie tego samego rodzaju zamówienia co zamówienie podstawowe tj. pełnienie nadzoru konserwatorskiego przy realizacji ww. zadania, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, do 50% wartości zamówienia podstawowego.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 92.52.20.00 - Usługi ochrony obiektów i budynków historycznych 92.52.00.00 - Usługi świadczone przez muzea i w zakresie ochrony obiektów i budynków zabytkowych .

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 07.10.2013.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: 1. Każda oferta musi być zabezpieczona wadium w wysokości: 3000- PLN 00/100 (słownie: trzy tysiące PLN 00/100)- 2. Wadium należy wnieść przed upływem terminu składania ofert. 3. Wadium może być wniesione w jednej lub kilku następujących formach: - pieniądzu, przelewem na konto Zamawiającego: Pekao S.A. Oddział Bielsko-Biała ul. Grunwaldzka 40a Konto nr 65 1240 2975 1111 0010 2525 8403 (za datę wniesienia wadium w pieniądzu uważa się datę uznania na rachunku Zamawiającego), - poręczeniach bankowych, lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym; - gwarancjach ubezpieczeniowych, - gwarancjach bankowych - poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • W postępowaniu mogą wziąć udział Wykonawcy, którzy wykażą się wykonaniem w okresie ostatnich 3 lat, przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie następujących usług nadzoru konserwatorskiego nad wykonaniem prac konserwatorskich lub kierowania pracami konserwatorskimi w obiektach zabytkowych, wpisanych do rejestru zabytków: co najmniej 1 usługi lub usług nadzoru konserwatorskiego lub kierowania pracami z zakresu konserwacji nawarstwień malarskich ściennych. obejmujących łącznie okres 24 miesięcy co najmniej 1 usługi lub usług nadzoru konserwatorskiego lub kierowania pracami związanymi z konserwacją wątku ceglanego, obejmujących łącznie okres 12 miesięcy co najmniej 1 usługi lub usług nadzoru konserwatorskiego lub kierowania pracami związanymi z konserwacją elementów metalowych obejmujących łącznie okres 12 miesięcy co najmniej 1 usługi lub usług nadzoru konserwatorskiego lub kierowania pracami związanymi z konserwacją ceramiki obejmujących łącznie okres 3 miesięcy co najmniej 1 usługi lub usług nadzoru konserwatorskiego lub kierowania pracami związanymi z konserwacją posadzek mineralnych lub innych powierzchni wykonanych z zapraw mineralnych obejmujących łącznie okres 12 miesięcy

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • W postępowaniu mogą wziąć udział Wykonawcy, którzy dysponują osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, które posiadają uprawnienia do prowadzenia prac konserwatorskich przy zabytkach, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 27 lipca 2011r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych (Dz. U. z 2011r. 165 poz. 987), t.j.: - tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu wyższych studiów na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki lub wyższych studiów w specjalności konserwacji zabytków oraz odbytą po ukończeniu tych studiów co najmniej 12- miesięczną praktykę zawodową w zakresie konserwacji -lub badania zabytków wpisanych do rejestru zabytków. Osoby posiadające kwalifikacje o których mowa w zdaniu poprzedzającym, winny być tak dobrane by: co najmniej jedna z nich posiadała co najmniej 24-miesięczne doświadczenie w nadzorowaniu lub kierowaniu pracami z zakresu konserwacji nawarstwień malarskich ściennych w obiektach zabytkowych, wpisanych do rejestru zabytków co najmniej jedna z nich posiadała co najmniej 12-miesięczne doświadczenie w nadzorowaniu lub kierowaniu pracami związanymi z konserwacją wątku ceglanego w obiektach zabytkowych, wpisanych do rejestru zabytków co najmniej jedna z nich posiadała co najmniej 12-miesięczne doświadczenie w nadzorowaniu lub kierowaniu pracami związanymi z konserwacją elementów metalowych w obiektach zabytkowych, wpisanych do rejestru zabytków co najmniej jedna z nich posiadała co najmniej 3-miesięczne doświadczenie w nadzorowaniu lub kierowaniu pracami związanymi z konserwacją ceramiki w obiektach zabytkowych, wpisanych do rejestru zabytków co najmniej jedna z nich posiadała co najmniej 12-miesięczne doświadczenie w nadzorowaniu lub kierowaniu pracami związanymi z konserwacją posadzek mineralnych lub innych powierzchni wykonanych z zapraw mineralnych w obiektach zabytkowych, wpisanych do rejestru zabytków

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • W postępowaniu mogą wziąć udział Wykonawcy, którzy znajdują się w sytuacji ekonomicznej zapewniającej wykonanie zamówienia wyrażającej się posiadaniem ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej związanej z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną równą co najmniej 100 000zł brutto;

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

    • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie
    • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
    • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień
    • opłaconą polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia
  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
    • aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
    • aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
  • III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

    Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

    III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

    • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

formularz ofertowy

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

1. Zamawiający przewiduje możliwość zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty w zakresie przedłużenia terminu wykonania usługi, w następujących przypadkach: a) wystąpienie siły wyższej, b) wystąpienie innej obiektywnej, uzasadnionej i nie dającej się przewidzieć przyczyny, c) konieczność zlecenia lub przeprowadzenia dodatkowych badań związanych z odkryciami obiektów poobozowych, dokonanymi na terenie, gdzie prowadzone są usługi, lub związanych ze specyfiką obiektów, d) wystąpienie konieczności udzielenia zamówień dodatkowych lub zamówień uzupełniających na wykonanie robót budowlanych lub prac konserwatorskich w związku z realizacją zadania: Prace konserwatorskie i budowlane obiektów dawnego KL Auschwitz I - bloki o nr inw. A-2 i A-3. 2. Zmiana umowy może zostać dokonana na wniosek Wykonawcy lub z inicjatywy Zamawiającego, w formie aneksu do umowy.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.auschwitz.org
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: 1. Nazwa Zamawiającego: PAŃSTWOWE MUZEUM AUSCHWITZ-BIRKENAU W OŚWIĘCIMIU ul. Więźniów Oświęcimia 20, 32- 603 OŚWIĘCIM.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 25.06.2012 godzina 12:00, miejsce: Ofertę należy złożyć w siedzibie Zamawiającego, w Oświęcimiu, ul. Więźniów Oświęcimia 20, budynek administracyjny, biuro podawcze (parter, pokój nr 1.9)..

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko.

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.