Ogłoszenie z dnia 2024-01-03
Powiązane ogłoszenia:
- 2023/BZP 00495123/01 - Ogłoszenie z dnia 2023-11-15
Ogłoszenie o wyniku postępowania
Roboty budowlane
Budowa dróg dla pieszych na terenie powiatu Szczycieńskiego z podziałem na zadania
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego1.2.) Nazwa zamawiającego: ZARZĄD DRÓG POWIATOWYCH W SZCZYTNIE
1.3.) Oddział zamawiającego: Sekcja drogowo-mostowa
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 510751183
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: ul. Krzysztofa Mrongowiusza 2
1.5.2.) Miejscowość: Szczytno
1.5.3.) Kod pocztowy: 12-100
1.5.4.) Województwo: warmińsko-mazurskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL622 - Olsztyński
1.5.7.) Numer telefonu: 89 623 14 95
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: zamowieniapubliczne@zdp.szczytno.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://bip.zdp.szczytno.pl/
1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:
https://platformazakupowa.pl/pn/szczytno_zdp1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego
1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Inna działalność
zarządzanie drogami powiatowymi
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Budowa dróg dla pieszych na terenie powiatu Szczycieńskiego z podziałem na zadania2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-23e3a586-83a8-11ee-9aa3-96d3b4440790
2.5.) Numer ogłoszenia: 2024/BZP 00004186
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2024-01-03
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2023/BZP 00068087/07/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.1.15 Budowa dróg dla pieszych na terenie powiatu Szczycieńskiego z podziałem na zadania.
2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak
2.14.) Numer ogłoszenia: 2023/BZP 00495123
SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ
3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Numer referencyjny: DM.272.15.2023.RB
4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Tak
4.3.1) Wartość zamówienia stanowiącego przedmiot tego postępowania (bez VAT): 525742,41 PLN
4.4.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane
Część 1
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie robót budowlanych mających na celu budowę dróg dla pieszych:Zadanie nr 1 – Budowa drogi dla pieszych w ciągu drogi powiatowej nr 1633N w msc. Burdąg w km 7+220 – 7+663
2. Przedmiot zamówienia realizowany będzie na podstawie: przedmiaru robót, specyfikacji technicznej, ustaleń SWZ, zgodnie z obowiązującymi przepisami, normami i sztuką budowlaną oraz postanowieniami umowy.
3. Roboty realizowane będą na podstawie:
- zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych z dn. 15.03.2023 r. zadanie nr 2,3
- zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych z dn. 24.03.2023 r. zadanie nr 1,4
4. W zakres inwestycji wchodzi wykonanie niżej wymienionych prac:
- roboty przygotowawcze i rozbiórkowe
- roboty ziemne
- podbudowa
- krawężniki i obrzeża
- nawierzchnie z kostki brukowej betonowej
- oznakowanie
5. Szczegółowy opis zamówienia został zawarty w:
a. dokumentacji projektowej , która stanowi załącznik nr 12 do SWZ
b. wzorze umowy, który stanowi załącznik nr 9 do SWZ
c. przedmiarze robót, który stanowi załącznik nr 11 do SWZ
d. szczegółowej specyfikacji technicznej, która stanowi załącznik nr 13 do SWZ
4.5.3.) Główny kod CPV: 45233222-1 - Roboty budowlane w zakresie układania chodników i asfaltowania
4.5.5.) Wartość części: 389505,35 PLN
Część 2
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie robót budowlanych mających na celu budowę dróg dla pieszych:Zadanie nr 2 - Budowa drogi dla pieszych w ciągu drogi powiatowej nr 1518N w m. Faryny w km 1+135 – 1+353
2. Przedmiot zamówienia realizowany będzie na podstawie: przedmiaru robót, specyfikacji technicznej, ustaleń SWZ, zgodnie z obowiązującymi przepisami, normami i sztuką budowlaną oraz postanowieniami umowy.
3. Roboty realizowane będą na podstawie:
- zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych z dn. 15.03.2023 r. zadanie nr 2,3
- zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych z dn. 24.03.2023 r. zadanie nr 1,4
4. W zakres inwestycji wchodzi wykonanie niżej wymienionych prac:
- roboty przygotowawcze i rozbiórkowe
- roboty ziemne
- podbudowa
- krawężniki i obrzeża
- nawierzchnie z kostki brukowej betonowej
- oznakowanie
5. Szczegółowy opis zamówienia został zawarty w:
a. dokumentacji projektowej , która stanowi załącznik nr 12 do SWZ
b. wzorze umowy, który stanowi załącznik nr 9 do SWZ
c. przedmiarze robót, który stanowi załącznik nr 11 do SWZ
d. szczegółowej specyfikacji technicznej, która stanowi załącznik nr 13 do SWZ
4.5.3.) Główny kod CPV: 45233222-1 - Roboty budowlane w zakresie układania chodników i asfaltowania
4.5.5.) Wartość części: 119230,64 PLN
Część 3
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie robót budowlanych mających na celu budowę dróg dla pieszych:Zadanie 3 – Budowa drogi dla pieszych w ciągu drogi powiatowej nr 1681N w m. Faryny w km 23+700 – 23+758
2. Przedmiot zamówienia realizowany będzie na podstawie: przedmiaru robót, specyfikacji technicznej, ustaleń SWZ, zgodnie z obowiązującymi przepisami, normami i sztuką budowlaną oraz postanowieniami umowy.
3. Roboty realizowane będą na podstawie:
- zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych z dn. 15.03.2023 r. zadanie nr 2,3
- zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych z dn. 24.03.2023 r. zadanie nr 1,4
4. W zakres inwestycji wchodzi wykonanie niżej wymienionych prac:
- roboty przygotowawcze i rozbiórkowe
- roboty ziemne
- podbudowa
- krawężniki i obrzeża
- nawierzchnie z kostki brukowej betonowej
- oznakowanie
5. Szczegółowy opis zamówienia został zawarty w:
a. dokumentacji projektowej , która stanowi załącznik nr 12 do SWZ
b. wzorze umowy, który stanowi załącznik nr 9 do SWZ
c. przedmiarze robót, który stanowi załącznik nr 11 do SWZ
d. szczegółowej specyfikacji technicznej, która stanowi załącznik nr 13 do SWZ
4.5.3.) Główny kod CPV: 45233222-1 - Roboty budowlane w zakresie układania chodników i asfaltowania
4.5.5.) Wartość części: 31565,37 PLN
Część 4
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie robót budowlanych mających na celu budowę dróg dla pieszych:Zadanie 4 - Budowa drogi dla pieszych przy ulicy Kościelnej w Świętajnie przy drodze powiatowej nr 1496N w km 26+800 - 27+005
2. Przedmiot zamówienia realizowany będzie na podstawie: przedmiaru robót, specyfikacji technicznej, ustaleń SWZ, zgodnie z obowiązującymi przepisami, normami i sztuką budowlaną oraz postanowieniami umowy.
3. Roboty realizowane będą na podstawie:
- zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych z dn. 15.03.2023 r. zadanie nr 2,3
- zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych z dn. 24.03.2023 r. zadanie nr 1,4
4. W zakres inwestycji wchodzi wykonanie niżej wymienionych prac:
- roboty przygotowawcze i rozbiórkowe
- roboty ziemne
- podbudowa
- krawężniki i obrzeża
- nawierzchnie z kostki brukowej betonowej
- oznakowanie
5. Szczegółowy opis zamówienia został zawarty w:
a. dokumentacji projektowej , która stanowi załącznik nr 12 do SWZ
b. wzorze umowy, który stanowi załącznik nr 9 do SWZ
c. przedmiarze robót, który stanowi załącznik nr 11 do SWZ
d. szczegółowej specyfikacji technicznej, która stanowi załącznik nr 13 do SWZ
4.5.3.) Główny kod CPV: 45233222-1 - Roboty budowlane w zakresie układania chodników i asfaltowania
4.5.5.) Wartość części: 106361,80 PLN
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
Część 1
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 1)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 6
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 5
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 389505,35 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 516218,32 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 389505,35 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 1)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mikro przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: INWELIO Sp. z o.o.
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 7451850201
7.3.3) Ulica: Piastów 17
7.3.4) Miejscowość: Szczytno
7.3.5) Kod pocztowy: 12-100
7.3.6.) Województwo: warmińsko-mazurskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 1)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2023-12-14
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 389505,35 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 6 miesiące
8.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
Część 2
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 2)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 6
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 5
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 119230,64 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 162509,51 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 119230,64 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 2)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: HUGO-BRUK Zbigniew Walas
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 7451009219
7.3.3) Ulica: Ogrodowa 1
7.3.4) Miejscowość: Świętajno
7.3.5) Kod pocztowy: 12-140
7.3.6.) Województwo: warmińsko-mazurskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 2)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2023-12-14
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 119230,64 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 6 miesiące
8.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
Część 3
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 3)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 3)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 6
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 5
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 31565,37 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 51518,67 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 31565,37 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 3)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: HUGO-BRUK Zbigniew Walas
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 7451009219
7.3.3) Ulica: Ogrodowa 1
7.3.4) Miejscowość: Świętajno
7.3.5) Kod pocztowy: 12-140
7.3.6.) Województwo: warmińsko-mazurskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 3)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2023-12-14
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 31565,37 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 6 miesiące
8.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
Część 4
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 4)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 4)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 6
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 5
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 106361,80 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 161867,88 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 106361,80 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 4)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: HUGO-BRUK Zbigniew Walas
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 7451009219
7.3.3) Ulica: Ogrodowa 1
7.3.4) Miejscowość: Świętajno
7.3.5) Kod pocztowy: 12-140
7.3.6.) Województwo: warmińsko-mazurskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 4)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2023-12-14
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 106361,80 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 6 miesiące
8.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
INNE PRZETARGI Z SZCZYTNA
- Naprawy (remonty) nawierzchni utwardzonych dróg i chodników, remonty oznakowania pionowego i poziomego ulic miasta Szczytno zarządzanych przez Burmistrza Miasta Szczytno w roku 2025
- Dostawa przełączników zarządzalnych, dysków sieciowych NAS, napędu przenośnego RDX oraz UPS-ów
- Zakup i dostawa żwiru, mieszanki optymalnej i gruzu betonowego
- Sukcesywne dostawy jaj kurzych
- Usługa profilaktycznej opieki zdrowotnej z zakresu medycyny pracy oraz profilaktyki poekspozycyjnej na rzecz policjantów i pracowników cywilnych Akademii Policji w Szczytnie
- Dostawa materiałów poligraficznych
więcej: przetargi w Szczytnie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Poprawa infrastruktury drogowej w Aleksandrowie Kujawskim
- Projekt i wykonanie robót dla zadania pn. "Budowa rampy do odśnieżania pojazdów ciężarowych na ternie MOP Niwiska i Ochędzyn przy drodze ekspresowej S8 w woj. łódzkim"
- Budowa kompleksu sportowego Orlik 2024 wraz z budową bieżni prostej przy Szkole Podstawowej w Mrozach Wielkich
- Budowa ramp do odśnieżania samochodów ciężarowych na terenie MOP Skoszewy Zachód oraz Wschód przy autostradzie A1 woj. łódzkie
- Zarurowanie rowu wraz z odbudową pobocza i jezdni ul. Podleśna w Chybiu.
- Przebudowa terenu przy Gminnym Ośrodku Kultury w Pisanicy
więcej: Roboty budowlane w zakresie układania chodników i asfaltowania »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.