Ogłoszenie z dnia 2022-01-22
Powiązane ogłoszenia:
- 2021/BZP 00292954/01 - Ogłoszenie z dnia 2021-12-01
- 2021/BZP 00306676/01 - Modyfikacja z dnia 2021-12-09
Ogłoszenie o wyniku postępowania
Usługi
Ubezpieczenie mienia, odpowiedzialności cywilnej, komunikacji oraz odpowiedzialności prawnej z tytułu zanieczyszczenia środowiska Zakładu Utylizacji Odpadów Stałych Sp. z o.o. w Tczewie
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego1.2.) Nazwa zamawiającego: Zakład Utylizacji Odpadów Stałych sp. z o.o. w Tczewie
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 192471199
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Rokicka 5A
1.5.2.) Miejscowość: Tczew
1.5.3.) Kod pocztowy: 83-110
1.5.4.) Województwo: pomorskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL638 - Starogardzki
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: zamowienia@zuostczew.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.zuostczew.pl
1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:
www.miniportal.uzp.gov.pl/1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - osoba prawna, o której mowa w art. 4 pkt 3 ustawy (podmiot prawa publicznego)
1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Środowisko
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Ubezpieczenie mienia, odpowiedzialności cywilnej, komunikacji oraz odpowiedzialności prawnej z tytułu zanieczyszczenia środowiska Zakładu Utylizacji Odpadów Stałych Sp. z o.o. w Tczewie2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-4147fe9e-51aa-11ec-8c2d-66c2f1230e9c
2.5.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00031045
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2022-01-22
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2021/BZP 00002004/03/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.3.1 Ubezpieczenie mienia, komunikacyjne i środowiskowe
2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak
2.14.) Numer ogłoszenia: 2021/BZP 00292954/02
SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ
3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Numer referencyjny: PN/7/2021
4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.4.) Rodzaj zamówienia: Usługi
Część 1
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Zadanie nr 1 Ubezpieczenie mienia i odpowiedzialności cywilnej Zakładu Utylizacji Odpadów Stałych Sp. z o.o. w Tczewie.Pakiet I – Ubezpieczenie mienia od wszystkich ryzyk
1.1. Przedmiotem ubezpieczenia jest mienie stanowiące własność lub będące w posiadaniu Ubezpieczanego na podstawie tytułu prawnego, zgodnie z którym na Ubezpieczonym ciąży ryzyko lub obowiązek ubezpieczenia.
1.2. Ubezpieczenie nieruchomości obejmuje budynki i budowle wraz z wszelkimi instalacjami oraz stałymi elementami (wszelkiego rodzaju instalacje i urządzenia techniczne, stolarka okienna, drzwiowa, powłoki malarskie, wykładziny podłóg i ścian, zabudowy itp.).
1.3. Składowane odpady oraz surowce wtórne (tj. makulatura, szkło, plastik i metale) nie są przedmiotem zamówienia.
4. Miejsce ubezpieczenia
a) Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych oraz Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne obojętne w fazie eksploatacyjnej i poeksploatacyjnej, Tczew ul. Rokicka 5A działka nr 28/3, 3/3,
b) Stacja Przeładunkowa Opadów Komunalnych Stegna ul. Gdańska 2,
c) Stanowisko Przetwarzania Odpadów Budowlanych Pelplin – działka nr 68/7, obręb nr 009 Ropuchy, gmina Pelplin, Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w fazie poeksploatacyjnej Pelplin – działka nr 68/1, obręb nr 009 Ropuchy, gmina Pelplin
d) Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w fazie poeksploatacyjnej Lisewo Malborskie, gmina Lichnowy, działka 119/4, 119/6, 119/7
Sumy ubezpieczenia (zgodnie z załącznikiem Nr 6 do SWZ) oraz limity odpowiedzialności Ubezpieczyciela na jedno i wszystkie zdarzenia w okresie ubezpieczenia
Pakiet II - Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w związku z prowadzoną działalnością i posiadanym mieniem
1. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej Ubezpieczonego wobec osób trzecich w związku z prowadzoną działalnością (zgodnie z załącznikiem 4) i/lub posiadanym, użytkowanym, przechowywanym lub administrowanym mieniem, na podstawie tytułu prawnego m.in.: własność, najem, dzierżawa, leasing, etc., za szkody osobowe lub szkody rzeczowe z rozszerzeniem opisanym w szczegółowym OPZ.
4.5.3.) Główny kod CPV: 66510000-8 - Usługi ubezpieczeniowe
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
66512100-3 - Usługi ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków
4.5.5.) Wartość części: 403000 PLN
Część 2
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Zadanie nr 2 Ubezpieczenie komunikacji Zakładu Utylizacji Odpadów Stałych Sp. z o.o. w Tczewie.1. Przedmiotem ubezpieczenia są pojazdy wraz z wyposażeniem dodatkowym wymienione w załączniku nr 7 do SWZ, stanowiące własność lub będące w posiadaniu Zakładu Utylizacji Odpadów Stałych Sp. z o.o. oraz pojazdy wraz z wyposażeniem dodatkowym, w posiadanie których Ubezpieczony wejdzie w trakcie trwania umowy generalnej (w tym będące w jego posiadaniu lub użytkowaniu na podstawie umów leasingu, dzierżawy czy użyczenia czy inne formy korzystania z cudzej rzeczy).
2. Składki za ubezpieczenia poszczególnych pojazdów będą naliczane według stawek podanych w formularzu oferty, z uwzględnieniem zaktualizowanych sum ubezpieczenia na dzień rozpoczęcia ochrony ubezpieczeniowej przedmiotowego pojazdu.
3. Ubezpieczający przewiduje zawarcie oddzielnych polis dla każdego pojazdu. W ramach zawartej Umowy Generalnej - umowa na każdy pojedynczy pojazd będzie traktowana niezależnie - każda polisa będzie stanowiła odrębną umowę ubezpieczenia.
4. Płatnikiem składek będzie Zakład Utylizacji Odpadów Stałych Sp. z o.o.
5. Na dzień ogłoszenia przetargu stan floty to 34 pojazdy, wymienione w Załączniku nr 7 do SWZ Wykaz pojazdów.
4.5.3.) Główny kod CPV: 66510000-8 - Usługi ubezpieczeniowe
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
66514110-0 - Usługi ubezpieczeń pojazdów mechanicznych
66516100-1 - Usługi ubezpieczenia pojazdów mechanicznych od odpowiedzialności cywilnej
4.5.5.) Wartość części: 45000 PLN
Część 3
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Zadanie nr 3 Ubezpieczenie odpowiedzialności prawnej z tytułu zanieczyszczenia środowiskaZakres ubezpieczenia obejmuje odpowiedzialność prawną za szkody w środowisku, w związku z prowadzeniem Zakładu Utylizacji Odpadów Stałych Sp. z o.o. w Tczewie, w zakresie
- prowadzenia czynnego składowiska odpadów oraz zarządzania w fazie poeksploatacyjnej składowiskiem odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Tczewie
- zarządzania w fazie poeksploatacyjnej składowiskiem odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Pelplinie,
- zarządzania w fazie poeksploatacyjnej składowiskiem odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Lisewie Malborskim,
- prowadzenia zbierania odpadów w Stacji Przeładunkowej Odpadów Komunalnych w Stegnie,
- prowadzenia zbierania odpadów na Stanowisku Przetwarzania Odpadów Budowlanych w Pelplinie,
- prowadzenia zbierania, przetwarzania, wytwarzania odpadów w Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Tczewie.
Ubezpieczeniem są objęte szkody wynikające z emisji powstałej w okresie od 01.02.2014r.
stwarzającej ryzyko wystąpienia szkody w środowisku. Odpowiedzialność ubezpieczyciela
obejmuje szkody powstałe w wyniku zdarzeń nagłych i niezamierzonych, powstałych na skutek
emisji powolnej, a także wyrządzone gatunkom chronionym oraz w chronionych środowiskach
przyrodniczych.
W zakres ochrony ubezpieczeniowej włączone są w szczególności następujące koszty działania
związane z wystąpieniem lub zagrożeniem wystąpienia szkody:
a) koszty przeprowadzenia działań naprawczych bezpośrednich i uzupełniających szkód w
środowisku w porozumieniu z organem ochrony środowiska;
b) koszty przeprowadzenia działań zapobiegawczych, kompensacyjnych i/lub naprawczych, które musi ponieść Zamawiający, w granicach wymaganych przez prawo środowiskowe
c) koszty związane z uszkodzeniami ciała, szkodami materialnymi i niematerialnymi;
d) szkody w chronionych gatunkach i siedliskach, a także szkody w wodzie i glebie;
e) koszty, które poniósł ubezpieczony w wyniku działań zleconych przez ubezpieczyciela, mających na celu uniknięcie lub minimalizację efektów emisji;
f) koszty minimalizacji, wynikające z koniecznych działań podjętych samodzielnie i w dobrej wierze przez Zamawiającego, w celu uniknięcia emisji, która może lub mogłaby prowadzić do powstania Roszczenia, bądź w celu uniknięcia lub zminimalizowania skutków tej emisji, w takim zakresie, jak jest to nagłe. Przez konieczne działania podjęte samodzielnie należy rozumieć w szczególności działania zapobiegawcze w rozumieniu Ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 roku o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. z 2020 r. poz. 2187). Koszty minimalizacji nie obejmują żadnych wydatków poniesionych na ulepszenie lub modernizację.
g) koszty oczyszczania w zakładzie ubezpieczonego wynikające z emisji, która przedostanie się poza składowisko odpadów, z wyłączeniem kosztów związanych lub wynikających ze składowania odpadów;
h) uzasadnione i niezbędne koszty odbudowy mienia zniszczonego w związku z
przeprowadzonym oczyszczaniem obszaru skażonego, poniesione za uprzednią zgodą ubezpieczyciela;
i) koszty ochrony prawnej.
Suma gwarancyjna: 5 000 000,00 zł na jedno i na wszystkie zdarzenia w okresie ubezpieczenia.
4.5.3.) Główny kod CPV: 66510000-8 - Usługi ubezpieczeniowe
4.5.5.) Wartość części: 99000 PLN
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
Część 1
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 1)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 0
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 403122 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 403122 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 403122 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 1)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: Wiener Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Vienna Insurance Group
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 010594552
7.3.3) Ulica: ul. Wołoska 22A
7.3.4) Miejscowość: Warszawa
7.3.5) Kod pocztowy: 02-675
7.3.6.) Województwo: mazowieckie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
dane rejestrowe
i kontaktowe firmy
WIENER TOWARZYSTWO UBEZPIECZEŃ S.A. VIENNA INSURANCE GROUP
jakie przetargi wygrała firma
WIENER TOWARZYSTWO UBEZPIECZEŃ S.A. VIENNA INSURANCE GROUP
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 1)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2022-01-11
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 403122 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej:
do 2023-01-27Część 2
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 2)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 3
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 0
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 40125,91 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 65824 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 40125,91 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 2)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: Powszechny Zakład Ubezpieczeń Spółka Akcyjna Oddział Sprzedaży Korporacyjnej Gdańsk
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 0000009831
7.3.3) Ulica: ul. Arkońska 6 A4
7.3.4) Miejscowość: Gdańsk
7.3.5) Kod pocztowy: 80-347
7.3.6.) Województwo: pomorskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
dane rejestrowe
i kontaktowe firmy
POWSZECHNY ZAKŁAD UBEZPIECZEŃ S.A.
jakie przetargi wygrała firma
POWSZECHNY ZAKŁAD UBEZPIECZEŃ S.A.
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 2)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2022-01-11
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 40125,91 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej:
do 2023-01-27Część 3
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 3)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 3)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 0
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 102900 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 102900 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 102900 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 3)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń Ergo Hestia S.A. , t Przedstawicielstwo Korporacyjne w Gliwicach
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 0000024812
7.3.3) Ulica: ul. Hestii 1
7.3.4) Miejscowość: Sopot
7.3.5) Kod pocztowy: 81-731
7.3.6.) Województwo: pomorskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
dane rejestrowe
i kontaktowe firmy
SOPOCKIE TOWARZYSTWO UBEZPIECZEŃ ERGO HESTIA S.A.
jakie przetargi wygrała firma
SOPOCKIE TOWARZYSTWO UBEZPIECZEŃ ERGO HESTIA S.A.
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 3)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2022-01-12
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 102900 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej:
do 2023-01-27INNE PRZETARGI Z TCZEWA
- Opracowanie planu ogólnego Gminy Tczew
- "Modernizacja sanitariatów damskich i męskich piętra pierwszego i drugiego w Zespole Szkół Budowlanych i Odzieżowych w Tczewie"
- Świadczenie usług sprzętowych wraz z materiałem
- Dostawa i montaż urządzeń maszynowni basenu zewnętrznego
- WYKONANIE STUDIUM WYKONALNOŚCI I DOKUMENTACJI PROJEKTOWEJ DLA ZESPOŁU SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH IM. KS. HENRYKA MROSSA W GNIEWIE W RAMACH ZADANIA PN. "TERMOMODERNIZACJA ZESPOŁU SZKÓŁ..."
- 03/TP/2025. WYK. PEŁNOBRANŻOWEJ DOK. PROJEKTOWO - WYKONAWCZEJ JEDNOKONDYGNACYJNEGO BUDYNKU ZOL W TCZEWIE, PRZY ULICY TARGOWEJ NA 108 MIEJSC (ŁÓŻEK), POŁOŻONEGO NA DZIAŁCE NR 52/23
więcej: przetargi w Tczewie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- KOMPLEKSOWE UBEZPIECZENIE DLA POWIATU RAWSKIEGO I JEGO JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH na lata 2025-2028
- Ubezpieczenie majątku i innych interesów Gminy Szumowo
- UBEZPIECZENIE MIENIA I ODPOWIEDZIALNOŚCI GMINY KOTLA
- Ubezpieczenie mienia, odpowiedzialności cywilnej oraz ubezpieczenia komunikacyjne pojazdów Gminy Słubice
- Kompleksowe ubezpieczenie mienia, elektroniki od wszystkich ryzyk oraz odpowiedzialności cywilnej z tytułu posiadania i użytkowania mienia oraz prowadzenia działalności przez Zamawiającego
- Postępowanie o udzielenie zamówienia na ubezpieczenie Gminy Jeleśnia
więcej: Usługi ubezpieczeniowe »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.