eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi AndrychówPrzebudowa budynku OSP w Sułkowicach Bolęcinie



Ogłoszenie z dnia 2024-01-24


Powiązane ogłoszenia:

Ogłoszenie o wyniku postępowania
Roboty budowlane
Przebudowa budynku OSP w Sułkowicach Bolęcinie

SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY

1.1.) Rola zamawiającego

Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego

1.2.) Nazwa zamawiającego: GMINA ANDRYCHÓW

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 072182031

1.5) Adres zamawiającego

1.5.1.) Ulica: Rynek 15

1.5.2.) Miejscowość: Andrychów

1.5.3.) Kod pocztowy: 34-120

1.5.4.) Województwo: małopolskie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL21A - Oświęcimski

1.5.7.) Numer telefonu: 338429952

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: zamowienia.publiczne@andrychow.eu

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.andrychow.eu

1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:

https://josephine.proebiz.com/pl/

1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego

1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Ogłoszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

Przebudowa budynku OSP w Sułkowicach Bolęcinie

2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-dde423dc-e353-11ed-9355-06954b8c6cb9

2.5.) Numer ogłoszenia: 2024/BZP 00062382

2.6.) Wersja ogłoszenia: 01

2.7.) Data ogłoszenia: 2024-01-24

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak

2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2021/BZP 00000693/15/P

2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:

1.1.3 Przebudowa budynku OSP w Sułkowicach - Bolęcinie

2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie

2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak

2.14.) Numer ogłoszenia: 2023/BZP 00193599

SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ

3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.) Numer referencyjny: BZP.271.12.2023

4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie

4.3.) Wartość zamówienia: 3770520,14 PLN

4.4.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane

Część 1

4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

5.2 Przedmiot zamówienia Części I „Przebudowa budynku OSP w Sułkowicach -Bolęcinie” - stan surowy zamknięty, obejmuje w szczególności:
5.2.1 Zakres przedmiotu zamówienia obejmuje w szczególności:
5.2.2 Wykonanie robót rozbiórkowych parteru i poddasza;
5.2.3 Wykonanie robót ziemnych;
5.2.4 Wykonanie robót fundamentowych;
5.2.5 Wykonanie robót budowlanych parteru i poddasza (ściany, słupy, kominy, belki wieńce, płyty żelbetowe, schody żelbetowe, zbrojenie konstrukcji);
5.2.6 Wykonanie konstrukcji dachu wraz z pokryciem dachowym;
5.2.7 Wykonanie stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej.
5.2.8 Inne prace i roboty niezbędne do prawidłowego wykonania przedmiotu umowy, w tym :
5.2.8.1 oznakowanie oraz zabezpieczenie przejętego terenu budowy na czas robót,
5.2.8.2 organizację zaplecza, w tym dróg dojazdowych do terenu budowy,
5.2.8.3 organizację dojść i dojazdów do posesji w trakcie prowadzenia robót,
5.2.8.4 wykonanie pełnej dokumentacji powykonawczej z naniesionymi zmianami w trakcie robót (gdy wymagane),
5.2.8.5 wykonanie dokumentacji fotograficznej z każdego etapu realizacji przedmiotu zamówienia,
5.2.8.6 bieżący wywóz materiałów nieużytecznych z terenu budowy,
5.2.8.7 przeprowadzenie wszelkich pomiarów kontrolnych,
5.2.8.8 wykonanie robót naprawczych infrastruktury technicznej, której stan techniczny na skutek realizacji robót uległ pogorszeniu, w tym robót odtworzeniowych.

5.4 Szczegółowy opis i zakres przedmiotu zamówienia określony został w załączonej dokumentacji projektowej wraz z pozwoleniem na budowę, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz w przedmiarze robót.
5.5 Wykonawca zobowiązany jest zrealizować zamówienie na zasadach i warunkach opisanych w projekcie umowy.
5.6 Wykonawca zobowiązany jest realizować przedmiot zamówienia zgodnie z obowiązującymi normami i wiedzą techniczną, określonymi m.in. ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zmian.) przy zachowaniu należytej staranności, właściwej organizacji pracy oraz zasad BHP.
5.7 W przypadku wystąpienia w materiałach przetargowych jednoznacznych nazw patentów, znaków towarowych, materiałów, wyrobów lub urządzeń wskazujących na producenta i konkretnych typów katalogowych – wszystkie takie nazwy każdorazowo należy czytać z klauzulą „lub równoważne” o takich samych lub nie gorszych parametrach technicznych, jakościowych, funkcjonalnych oraz estetycznych. Jeżeli w w/w dokumentach podano konkretne typy materiałów, wyrobów i urządzeń, należy to traktować jako pomocnicze wskazanie minimalnego poziomu jakościowego (standardu). Zamawiający dopuszcza oferowanie materiałów równoważnych, pod warunkiem, że zagwarantują one uzyskanie parametrów jakościowych i cech użytkowych co najmniej na poziomie wskazanego produktu. W takiej sytuacji Zamawiający wymaga złożenia stosownych dokumentów uwiarygadniających te materiały w celu udowodnienia, że oferowane parametry jakościowe i cechy użytkowe są równoważnie lub lepsze od złożonych w dokumentacji. Udowodnienie, że zastosowane materiały, przedmioty lub towary mają parametry równe lub lepsze niż materiały, przedmioty lub towary powołane w opisie przedmiotu zamówienia spoczywa na Wykonawcy. Koszty związane z wykazaniem równoważności rozwiązań ponosi Wykonawca.
5.8 Zamawiający  nie zastrzega obowiązku osobistego wykonania przez Wykonawcę kluczowych elementów zamówienia.
5.9 Zamawiający na podstawie art. 95 ust. 1 ustawy Pzp wymaga zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane przez Zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 ze zm.) tj.:
5.9.1 Dla Części I - prace fizyczne na terenie budowy obejmujące: wykonanie robót rozbiórkowych parteru i poddasza, ziemnych, fundamentowych, budowlanych parteru i poddasza (ściany, słupy, kominy, belki wieńce, płyty żelbetowe, schody żelbetowe, zbrojenie konstrukcji), wykonanie konstrukcji dachu wraz z pokryciem dachowym, stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej.

5.10 Wykonawca, w przypadku uznania jego oferty za najkorzystniejszą, zobowiązany jest do zatrudnienia na podstawie umowy o pracę we własnym przedsiębiorstwie lub przez Podwykonawcę osób wykonujących roboty określone w pkt 5.9.1 dla Części I oraz roboty określone w pkt 5.9.2 dla Części II
Z uwagi na ograniczoną ilość znaków pełny zapis znajduje się w SWZ.

4.5.3.) Główny kod CPV: 45000000-7 - Roboty budowlane

4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:

45210000-2 - Roboty budowlane w zakresie budynków

45262100-2 - Roboty przy wznoszeniu rusztowań

45111300-1 - Roboty rozbiórkowe

45453000-7 - Roboty remontowe i renowacyjne

45262522-6 - Roboty murarskie

45320000-6 - Roboty izolacyjne

45321000-3 - Izolacja cieplna

45261210-9 - Wykonywanie pokryć dachowych

45420000-7 - Roboty w zakresie zakładania stolarki budowlanej oraz roboty ciesielskie

4.5.5.) Wartość części: 1274797,67 PLN

Część 2

4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

5.3 Przedmiot zamówienia Części II „Przebudowa budynku OSP w Sułkowicach -Bolęcinie” – roboty wykończeniowe, obejmuje w szczególności:
5.3.1 Wykonanie tynków wewnętrznych;
5.3.2 Wykonanie stolarki drzwiowej wewnętrznej;
5.3.3 Wykonanie podłóg i posadzek;
5.3.4 Wykonanie okładzin ścian i robót malarskich;
5.3.5 Docieplenie ścian zewnętrznych wraz z wykonaniem elewacji;
5.3.6 Wykonanie podestów i schodów zewnętrznych;
5.3.7 Wykonanie instalacji wod-kan, c.o., gazowej, elektrycznej, wentylacyjnej;
5.3.8 Roboty uzupełniające w garażu;
5.3.9 Wykonanie kanalizacji deszczowej i utwardzenie terenu wokół obiektu.
5.3.10 Inne prace i roboty niezbędne do prawidłowego wykonania przedmiotu umowy, w tym :
5.3.10.1 oznakowanie oraz zabezpieczenie przejętego terenu budowy na czas robót,
5.3.10.2 organizację zaplecza, w tym dróg dojazdowych do terenu budowy,
5.3.10.3 organizację dojść i dojazdów do posesji w trakcie prowadzenia robót,
5.3.10.4 wykonanie pełnej dokumentacji powykonawczej z naniesionymi zmianami w trakcie robót (gdy wymagane),
5.3.10.5 wykonanie dokumentacji fotograficznej z każdego etapu realizacji przedmiotu zamówienia,
5.3.10.6 bieżący wywóz materiałów nieużytecznych z terenu budowy,
5.3.10.7 przeprowadzenie wszelkich pomiarów kontrolnych,
5.3.10.8 wykonanie robót naprawczych infrastruktury technicznej, której stan techniczny na skutek realizacji robót uległ pogorszeniu, w tym robót odtworzeniowych.
5.4 Szczegółowy opis i zakres przedmiotu zamówienia określony został w załączonej dokumentacji projektowej wraz z pozwoleniem na budowę, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz w przedmiarze robót.
5.5 Wykonawca zobowiązany jest zrealizować zamówienie na zasadach i warunkach opisanych w projekcie umowy.
5.6 Wykonawca zobowiązany jest realizować przedmiot zamówienia zgodnie z obowiązującymi normami i wiedzą techniczną, określonymi m.in. ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zmian.) przy zachowaniu należytej staranności, właściwej organizacji pracy oraz zasad BHP.
5.7 W przypadku wystąpienia w materiałach przetargowych jednoznacznych nazw patentów, znaków towarowych, materiałów, wyrobów lub urządzeń wskazujących na producenta i konkretnych typów katalogowych – wszystkie takie nazwy każdorazowo należy czytać z klauzulą „lub równoważne” o takich samych lub nie gorszych parametrach technicznych, jakościowych, funkcjonalnych oraz estetycznych. Jeżeli w w/w dokumentach podano konkretne typy materiałów, wyrobów i urządzeń, należy to traktować jako pomocnicze wskazanie minimalnego poziomu jakościowego (standardu). Zamawiający dopuszcza oferowanie materiałów równoważnych, pod warunkiem, że zagwarantują one uzyskanie parametrów jakościowych i cech użytkowych co najmniej na poziomie wskazanego produktu. W takiej sytuacji Zamawiający wymaga złożenia stosownych dokumentów uwiarygadniających te materiały w celu udowodnienia, że oferowane parametry jakościowe i cechy użytkowe są równoważnie lub lepsze od złożonych w dokumentacji. Udowodnienie, że zastosowane materiały, przedmioty lub towary mają parametry równe lub lepsze niż materiały, przedmioty lub towary powołane w opisie przedmiotu zamówienia spoczywa na Wykonawcy. Koszty związane z wykazaniem równoważności rozwiązań ponosi Wykonawca.
5.8 Zamawiający  nie zastrzega obowiązku osobistego wykonania przez Wykonawcę kluczowych elementów zamówienia.
5.9 Zamawiający na podstawie art. 95 ust. 1 ustawy Pzp wymaga zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane przez Zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 ze zm.) tj.:
5.9.2 Dla Części II - prace fizyczne na terenie budowy obejmujące: wykonanie instalacji wod.-kan., c.o., gazowej, elektrycznej, wentylacyjnej, tynków wewnętrznych, stolarki drzwiowej wewnętrznej, podłóg i posadzek, okładzin ścian i robót malarskich, docieplenie ścian zewnętrznych wraz z wykonaniem elewacji, wykonanie podestów i schodów zewnętrznych, robót uzupełniających w garażu, wykonanie kanalizacji deszczowej i utwardzenie terenu wokół obiektu,
5.10 Wykonawca, w przypadku uznania jego oferty za najkorzystniejszą, zobowiązany jest do zatrudnienia na podstawie umowy o pracę we własnym przedsiębiorstwie lub przez Podwykonawcę osób wykonujących roboty określone w pkt 5.9.1 dla Części I oraz roboty określone w pkt 5.9.2 dla Części II
Z uwagi na ograniczoną ilość znaków pełny zapis znajduje się w SWZ.

4.5.3.) Główny kod CPV: 45000000-7 - Roboty budowlane

4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:

45210000-2 - Roboty budowlane w zakresie budynków

45410000-4 - Tynkowanie

45400000-1 - Roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych

45442100-8 - Roboty malarskie

45443000-4 - Roboty elewacyjne

4.5.5.) Wartość części: 2495722,47 PLN

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA

Część 1

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)

5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy

SEKCJA VI OFERTY (dla części 1)

6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1

6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0

6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0

6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 1

6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0

6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0

6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0

6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0

6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 1573993,03 PLN

6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 1573993,03 PLN

6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 1573993,03 PLN

6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie

6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie

SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 1)

7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie

Wykonawca

7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mały przedsiębiorca

7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:

7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: Przedsiębiorca Daniel Kaczmarz Daniel Kaczmarz DTM

7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 5492133613

7.3.3) Ulica: ul. Adama Mickiewicza 47

7.3.4) Miejscowość: Kęty

7.3.5) Kod pocztowy: 32-650

7.3.6.) Województwo: małopolskie

7.3.7.) Kraj: Polska

7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Tak

7.3.9.) Informacja o częściach zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom, oraz nazwy ewentualnych podwykonawców, jeżeli są już znani:

Obsługa geodezyjna - Usługi Geodezyjno-Kartograficzne mgr inż. Wojciech Marczyński, ul. Centralna 20, 34 – 122 Wieprz (rodzaj robót budowlanych, dostaw lub usług) - (Podwykonawca)stanowiących nie więcej niż 0,5 % wartości przedmiotu umowy


SEKCJA VIII UMOWA (dla części 1)

8.1.) Data zawarcia umowy: 2024-01-09

8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 1573993,03 PLN

8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej:

do 2024-09-08

8.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:

w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy

Część 2

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)

5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy

SEKCJA VI OFERTY (dla części 2)

6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 2

6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0

6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0

6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 2

6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0

6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0

6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0

6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0

6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 3201924,73 PLN

6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 3333021,18 PLN

6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 3201924,73 PLN

6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie

6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie

SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 2)

7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie

Wykonawca

7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mały przedsiębiorca

7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:

7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: Przedsiębiorca Daniel Kaczmarz Daniel Kaczmarz DTM

7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 5492133613

7.3.3) Ulica: ul. Adama Mickiewicza 47

7.3.4) Miejscowość: Kęty

7.3.5) Kod pocztowy: 32-650

7.3.6.) Województwo: małopolskie

7.3.7.) Kraj: Polska

7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Tak

7.3.9.) Informacja o częściach zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom, oraz nazwy ewentualnych podwykonawców, jeżeli są już znani:

Wykonawstwo instalacji centralnego ogrzewania, instalacji wodnej, gaz, wentylacja mechaniczna, odciągi spalin - SOKÓŁ JERZY Zakład Instalacyjno-Budowlany, Biuro Projektowe "rychtownia", ul. Żeromskiego 14b, 32-650 Kęty, NIP 5490021577 REGON 070214755 stanowiących nie więcej niż 14% wartości przedmiotu umowy.
Wykonawstwo instalacji elektrycznych i nisko prądowych - KOREKT Łukasz Dziendziel, Sławomir Zoń s.c. ul. Podgórze 8/3, 43-300 Bielsko – Biała, NIP 9372580286 REGON 241035090 stanowiących nie więcej niż 12% wartości przedmiotu umowy.
Obsługa geodezyjna - USŁUGI GEODEZYJNO-KARTOGRAFICZNE MGR INŻ. WOJCIECH MARCZYŃSKI, ul. Centralna 20, 34 – 122 Wieprz, NIP 5511082013 REGON 851810556 stanowiących nie więcej niż 0,1% wartości przedmiotu umowy


SEKCJA VIII UMOWA (dla części 2)

8.1.) Data zawarcia umowy: 2024-01-17

8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 3201924,73 PLN

8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej:

do 2025-03-19

8.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:

w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.