Ogłoszenie z dnia 2023-02-20
Powiązane ogłoszenia:
- 2023/BZP 00121488/01 - Modyfikacja z dnia 2023-03-06
- 2023/BZP 00169903/01 - Wynik z dnia 2023-04-07
Ogłoszenie o zamówieniu
Roboty budowlane
Modernizacja sieci kanalizacyjnej i wodociągowej w ul. Ogrodowej, Odolanowskiej i Skrytej w Mikstacie i budowa sieci kanalizacyjnej w m. Mikstat Pustkowie - ciągu ulicy Odolanowskiej
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego
1.2.) Nazwa zamawiającego: Miasto i Gmina Mikstat
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 250854895
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Krakowska 17
1.5.2.) Miejscowość: Mikstat
1.5.3.) Kod pocztowy: 63-510
1.5.4.) Województwo: wielkopolskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL416 - Kaliski
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: umig@mikstat.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.bip.mikstat.pl
1.6.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający sektorowy - art. 5 ust. 1 pkt 1 - gospodarka wodna
1.7.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Modernizacja sieci kanalizacyjnej i wodociągowej w ul. Ogrodowej, Odolanowskiej i Skrytej w Mikstacie i budowa sieci kanalizacyjnej w m. Mikstat Pustkowie - ciągu ulicy Odolanowskiej
2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-c5818499-b0fc-11ed-b8d9-2a18c1f2976f
2.5.) Numer ogłoszenia: 2023/BZP 00102001
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2023-02-20
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2023/BZP 00040375/03/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.1.1 Modernizacja sieci kanalizacyjnej i wodociągowej w ul. Ogrodowej, Odolanowskiej i Skrytej w Mikstacie i budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowości Mikstat Pustkowie - ciągu ulicy Odolanowskiej
2.11.) O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie
2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA III – UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania
https://platformazakupowa.pl/pn/mikstat3.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie
3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak
3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: 1. Postępowanie prowadzone jest w języku polskim w formie elektronicznej za pośrednictwem platformazakupowa.pl pod adresem https://platformazakupowa.pl/pn/mikstat.Szczegóły dotyczące komunikacji w postępowaniu zostały zawarte w Rozdziale III ust.1.
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: Zgodnie z Rozdziałem II, ust.11 SWZ
3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): Zgodnie z rozdziałem I ust. 16 SWZ
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: IGP.271.2.2023
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane
4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Nie
4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem zamówienia są roboty budowlane realizowane w ramach zadania pn.
„Modernizacja sieci kanalizacyjnej i wodociągowej w ul. Ogrodowej, Odolanowskiej i Skrytej w Mikstacie i budowa sieci kanalizacyjnej w m. Mikstat Pustkowie – ciągu ulicy Odolanowskiej”
Wykonawca zobowiązany jest wykonać przedmiotowe zamówienie w terminie do 6 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Przedmiotem inwestycji jest przebudowa istniejącej infrastruktury wodociągowej oraz kanalizacji ogólnospławnej w rejonie ul. Ogrodowej, Odolanowskiej i Skrytej w m. Mikstat wg zakresu wskazanego w projekcie zagospodarowania terenu. Projekt przewiduje rozdział istniejącej sieci kanalizacji ogólnospławnej na sieć kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
Inwestycja obejmuje również budowę sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w miejscowości Mikstat Pustkowie, wg zakresu wskazanego w projekcie zagospodarowania terenu.
Inwestycja obejmuje swym zasięgiem teren zabudowy mieszkalnej w m. Mikstat i Mikstat Pustkowie, zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.
W strefie projektowanych robót znajdują się:
• utwardzone drogi publiczne
• infrastruktura podziemna – sieć wodociągowa, gazowa, kanalizacyjna, telekomunikacyjna i energetyczna
Charakter inwestycji obejmuje budowę infrastruktury podziemnej i spowoduje trwałe zmiany w dotychczasowym zagospodarowaniu terenu, które zostały wskazane na załączonym do opracowania projekcie zagospodarowania terenu.
W ramach inwestycji przewiduje się rozbiórkę istniejącej sieci kanalizacji ogólnospławnej.
Projektuje się budowę sieci:
- wodociągowej wraz z przyłączami, za pomocą rurociągów wykonanych z PE100 SDR17 RC (typ 2/2) oraz armaturą wodociągową,
- kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami, za pomocą rurociągów wykonanych z rur i kształtek PVC-U min. SN8 SDR34 (rury lite) wraz z połączeniami systemowymi i przyłączami
- kanalizacji sanitarnej i deszczowej (DN160-DN400) wraz z przyłączami, za pomocą rurociągów wykonanych z rur i kształtek PVC-U min. SN8 SDR34 (rury lite) wraz z połączeniami systemowymi i przyłączami
- kanalizacji deszczowej i sanitarnej DN500-DN800 za pomocą rurociągów wykonanych z rur i kształtek PP-B SN10 wg PN-EN 13476-3 wraz z połączeniami systemowymi i przyłączami
Prace, ze względu na lokalizacje zaprojektowanych sieci będą wykonywane metodą przekopu otwartego i przewiertów sterowanych a teren, zgodnie z warunkami technicznymi określonymi przez władających terenem, na którym zlokalizowany jest projekt, zostanie odtworzony.
Projektowane zagospodarowanie terenu jest zgodne z obowiązującymi zapisami MPZP dla terenu inwestycji oraz uzyskaną decyzją lokalizacji i inwestycji celu publicznego wydaną przez Burmistrza Miasta i Gminy Mikstat.
Zakres jezdni i chodników
W ramach inwestycji modernizacja sieci kanalizacyjnej i wodociągowej zachodzi konieczność wymiany całej konstrukcji jezdni i chodników na całej szerokości jezdni i chodników na długości wymienianej kanalizacji i sieci wodociągowej tj Odolanowska w 12m od ul. Chopina do ul. Polnej, ul. Ogrodowa od ul, Odolanowskiej do ul, Skrytej i do ul. Łąkowej, ul. Skryta od ul. Rynek do ul. Ogrodowej .
Ul. Odolanowska od ul. Polnej do m. Mikstat Pustkowie wymiana nawierzchni na długości uszkodzenia podczas wykonywania komór do przecisku na całej szerokości jezdni.
4.2.6.) Główny kod CPV: 45000000-7 - Roboty budowlane
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
45100000-8 - Przygotowanie terenu pod budowę
45110000-1 - Roboty w zakresie burzenia i rozbiórki obiektów budowlanych; roboty ziemne
45111000-8 - Roboty w zakresie burzenia, roboty ziemne
45200000-9 - Roboty budowlane w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub ich części oraz roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej
45230000-8 - Roboty budowlane w zakresie budowy rurociągów, linii komunikacyjnych i elektroenergetycznych, autostrad, dróg, lotnisk i kolei; wyrównywanie terenu
45233000-9 - Roboty w zakresie konstruowania, fundamentowania oraz wykonywania nawierzchni autostrad, dróg
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 6 miesiące
4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Tak
4.2.14.) Przedmiot, wielkość lub zakres oraz warunki zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Zamawiający przewiduje / nie przewiduje udzielanie zamówień na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp t.j. udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień polegających na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych.
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Procentowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jakościowe
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 60
Kryterium 2
4.3.4.) Rodzaj kryterium:
inne.4.3.5.) Nazwa kryterium: Trwałość rozumiana jako okres gwarancji jakości
4.3.6.) Waga: 40
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Tak
5.2.) Fakultatywne podstawy wykluczenia:
Art. 109 ust. 1 pkt 1
Art. 109 ust. 1 pkt 4
Art. 109 ust. 1 pkt 5
Art. 109 ust. 1 pkt 7
5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Tak
5.4.) Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu.
Na podstawie art. 112 ustawy Pzp, Zamawiający określa warunek/warunki udziału w postępowaniu dotyczące:1) zdolności technicznej lub zawodowej:
Zamawiający uzna, że Wykonawca spełnia warunek w zakresie:
a) doświadczenia,
- jeżeli Wykonawca wykaże, że nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończył co najmniej trzy roboty budowlane, w zakresie budowy sieci kanalizacji grawitacyjnej o długości min. 3000 mb wraz z budową sieci wodociągowej o długości min. 1500 mb o wartości min 8 000 000,00 zł brutto ( osiem milionów brutto złotych 00/100 ) każda z robót. Z czego minimum jedna powinna obejmować w swym zakresie budowę kanalizacji grawitacyjnej wraz z odtworzeniem nawierzchni asfaltowej o powierzchni min. 4000 m² oraz budową przepompowni ścieków w ilości min. 1 szt.
b) kwalifikacji zawodowych,
- jeżeli Wykonawca wykaże, że dysponuje lub będzie dysponować co najmniej 1 osobą posiadającą uprawnienia budowlane do kierowania robotami branży sanitarnej (Kierownik budowy) bez ograniczeń w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane, które zostały wydane do sprawowania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w specjalności właściwej do powierzonego stanowiska w zakresie odpowiadającym przedmiotowi zamówienia wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 ze zm.) lub równoważnymi do nich (w szczególności wydanymi na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów lub wydawanymi obywatelom innych państw w oparciu o stosowne ustawodawstwo, a uznanymi w Polsce), która przynależy do Regionalnej Izby Inżynierów Budownictwa. Wymieniona osoba winna wykazać się 10 letnim doświadczeniem zawodowym, a także uczestniczyć w kierowaniu 1 (jedną) robotą budowlaną polegającą na budowie sieci kanalizacji grawitacyjnej o wartości min. 8 000 000,00 zł brutto na stanowisku Kierownika budowy lub Kierownika robót w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych lub inspektora nadzoru robót w tym zakresie.
oraz
– jeżeli wykonawca wykaże, że dysponuje lub będzie dysponować osobą posiadającą uprawnienia budowlane do kierowania robotami w specjalności drogowej (Kierownik robót) bez ograniczeń lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane, które zostały wydane do sprawowania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w specjalności właściwej do powierzonego stanowiska w zakresie odpowiadającym przedmiotowi zamówienia wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 ze zm.) lub równoważnymi do nich (w szczególności wydanymi na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów lub wydawanymi obywatelom innych państw w oparciu o stosowne ustawodawstwo, a uznanymi w Polsce), która przynależy do Regionalnej Izby Inżynierów Budownictwa. Wymieniona osoba winna wykazać się doświadczeniem w kierowaniu 1(jedną) robotą budowlaną polegającą na budowie, przebudowie lub remoncie drogi o wartości minimum 1 000 000,00 zł brutto.
oraz
- jeżeli wykonawca wykaże, że dysponuje lub będzie dysponować osobą posiadającą uprawnienia budowlane do kierowania robotami w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektroenergetycznych ( Kierownik robót elektrycznych ) bez ograniczeń lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane, które zostały wydane do sprawowania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w specjalności właściwej do powierzonego stanowiska w zakresie odpowiadającym przedmiotowi zamówienia wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 ze zm.) lub równoważnymi do nich (w szczególności wydanymi na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów lub wydawanymi obywatelom innych państw w oparciu o stosowne ustawodawstwo, a uznanymi w Polsce), która przynależy do Regionalnej Izby Inżynierów Budownictwa. Wymieniona osoba winna wykazać się doświadczeniem w kierowaniu 1(jedną) robotą budowlaną polegającą na budowie, przebudowie instalacji elektrycznej oświetleniowej zewnętrznej o wartości minimum 500 000,00 zł brutto.
5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.6.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: Zgodnie z rozdziałem II ust. 9 SWZ
5.7.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu: Zgodnie z rozdziałem II ust. 9 SWZ
SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie
6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Tak
6.4.1) Informacje dotyczące wadium:
1) Wykonawca przystępujący do postępowania jest zobowiązany, przed upływem terminu składania ofert, wnieść wadium w kwocie: 130 000,00 zł (słownie: sto trzydzieści tysięcy złotych 00/100) na całość zadania.Wadium musi obejmować pełen okres związania ofertą.
2) Wadium może być wniesione w jednej lub kilku formach wskazanych w art. 97 ust. 7 ustawy Pzp.
Wadium wnoszone w pieniądzu należy wpłacić przelewem na rachunek bankowy w banku Bank Spółdzielczy w Oleśnicy/O Mikstat, nr rachunku: 72 9584 1063 2009 0900 0680 0003 z adnotacją „ Wadium - Modernizacja sieci kanalizacyjnej i wodociągowej w ul. Ogrodowej, Odolanowskiej i Skrytej w Mikstacie i budowa sieci kanalizacyjnej w m. Mikstat Pustkowie – ciągu ulicy Odolanowskiej”.
Wadium musi wpłynąć na wskazany rachunek bankowy Zamawiającego najpóźniej przed upływem terminu składania ofert (decyduje data wpływu na rachunek bankowy Zamawiającego).
3) Wadium wnoszone w poręczeniach lub gwarancjach należy załączyć do oferty w oryginale w postaci dokumentu elektronicznego podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez wystawcę dokumentu i powinno zawierać następujące elementy:
- nazwę dającego zlecenie (Wykonawcy), beneficjenta gwarancji (Zamawiającego), gwaranta/poręczyciela oraz wskazanie ich siedzib. Beneficjentem wskazanym w gwarancji lub poręczeniu musi być Miasto i Gmina Mikstat,
- określenie wierzytelności, która ma być zabezpieczona gwarancją/poręczeniem,
- kwotę gwarancji/poręczenia,
- termin ważności gwarancji/poręczenia,
- zobowiązanie gwaranta do zapłacenia kwoty gwarancji/poręczenia bezwarunkowo, na pierwsze pisemne żądanie Zamawiającego, w sytuacjach określonych w art. 98 ust. 6 ustawy Pzp.
4) W przypadku, gdy Wykonawca nie wniósł wadium lub wniósł w sposób nieprawidłowy lub nie utrzymywał wadium nieprzerwanie do upływu terminu związania ofertą lub złożył wniosek o zwrot wadium, w przypadku o którym mowa w art. 98 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, Zamawiający odrzuci ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp.
5) Zamawiający dokona zwrotu wadium na zasadach określonych w art. 98 ust. 1-5 ustawy Pzp.
6) Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami na podstawie art. 98 ust. 6 ustawy Pzp.
6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Tak
6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Tak
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Tak
7.2.) Informacje na temat zaliczek:
Zamawiający przewiduje udzielenie/nie przewiduje udzielenia zaliczek na poczet wykonania zamówienia zgodnie z art. 442 ustawy PZP.7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
Zamawiający przewiduje możliwość zmiany umowy w stosunku do treści wybranej oferty w zakresie uregulowanym w art. 454 – 455 Pzp oraz wskazanym we wzorze umowy, stanowiącym załącznik nr 6 do SWZ.7.5.) Zamawiający uwzględnił aspekty społeczne, środowiskowe, innowacyjne lub etykiety związane z realizacją zamówienia: Nie
SEKCJA VIII – PROCEDURA
8.1.) Termin składania ofert: 2023-03-06 10:00
8.2.) Miejsce składania ofert: https://platformazakupowa.pl/pn/mikstat
8.3.) Termin otwarcia ofert: 2023-03-06 10:30
8.4.) Termin związania ofertą: 30 dni
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Modernizacja i wyposażenie Oddziału Chirurgii Dziecięcej Szpitala Wojewódzkiego im. dr. Ludwika Rydygiera w Suwałkach - I część w systemie zaprojektuj i wykonaj
- Remont sali gimnastycznej z pomieszczeniem do przechowywania sprzętu sportowego oraz sali do tenisa stołowego w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 18 w Krakowie przy ul. Senatorskiej 35
- Przebudowa drogi gminnej w m. Stanisławowo
- Budowa drogi dojazdowej do terenów inwestycyjnych przy Węźle Jarocin
- Modernizacja budynku stacji kolejki wąskotorowej w Rawie Mazowieckiej oraz wymiana uszkodzonych torów w ciągu zabytkowej linii kolejki wąskotorowej Rogów - Rawa Mazowiecka - Biała Rawska.
- Dostosowanie budynku Szkoły Policealnej - Medycznego Studium Zawodowego im. Stanisława Liebharta w Lublinie do wymagań ochrony przeciwpożarowej - Etap 2.
więcej: Roboty budowlane »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.