eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi ŚwidnicaPrzebudowa dróg na osiedlu domów jednorodzinnych w Pszennie wraz z budową kanalizacji deszczowej i oświetlenia drogowego



Ogłoszenie z dnia 2023-03-01


Powiązane ogłoszenia:

Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Przebudowa dróg na osiedlu domów jednorodzinnych w Pszennie wraz z budową kanalizacji deszczowej i oświetlenia drogowego

SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY

1.1.) Nazwa zamawiającego: GMINA ŚWIDNICA

1.3.) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 890718389

1.4.) Adres zamawiającego:

1.4.1.) Ulica: ul. Bartosza Głowackiego 4

1.4.2.) Miejscowość: Świdnica

1.4.3.) Kod pocztowy: 58-100

1.4.4.) Województwo: dolnośląskie

1.4.5.) Kraj: Polska

1.4.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL517 - Wałbrzyski

1.4.9.) Adres poczty elektronicznej: urzad@gmina.swidnica.pl

1.4.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.gmina.swidnica.pl

1.5.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego

1.6.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Numer ogłoszenia: 2023/BZP 00116546

2.2.) Data ogłoszenia: 2023-03-01

SEKCJA III ZMIANA OGŁOSZENIA

3.2.) Numer zmienianego ogłoszenia w BZP: 2023/BZP 00098877

3.3.) Identyfikator ostatniej wersji zmienianego ogłoszenia: 01

3.4.) Identyfikator sekcji zmienianego ogłoszenia:

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

3.4.1.) Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić:

4.2.2. Krótki opis przedmiotu zamówienia (Część zamówienia nr 1)

Przed zmianą:
1. Przedmiotem zamówienia jest „Przebudowa dróg na osiedlu domów jednorodzinnych w Pszennie
wraz z budową kanalizacji deszczowej i oświetlenia drogowego” dofinansowana ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Przedmiot zamówienia podzielony jest na 2 części.
2. Przedmiot zamówienia w części nr 1 dotyczy przebudowy dróg na osiedlu domów jednorodzinnych
w Pszennie wraz z budową kanalizacji deszczowej i obejmuje w szczególności:
1) roboty ziemne,
2) wykonanie kanalizacji technicznej z rur PCW,
3) wykonanie kanalizacji deszczowej z rur PVC,
4) montaż studni rewizyjnych i studzienek ściekowych ulicznych z kratami,
5) korytowanie pod warstwy konstrukcyjne drogi,
6) montaż krawężników i obrzeży betonowych na ławie betonowej,
7) wykonanie warstwy odsączającej z pospółki,
8) wykonanie podbudowy z kruszyw łamanych,
9) wykonanie nawierzchni z kostki brukowej betonowej grubości 8 cm,
10) wykonanie wjazdów na posesje,
11) rozścielenie ziemi urodzajnej z wykonaniem trawników, z zastrzeżeniem, iż trawniki należy wykonać po montażu oświetlenia drogowego realizowanego w ramach odrębnej części nr 2 niniejszego zamówienia,
12) regulacja istniejących zaworów wodociągowych i gazowych oraz studni kanalizacji sanitarnej.
3. Wjazdy na posesje objęte częścią nr 1 należy wykonać zgodnie z przekrojem konstrukcyjnym zawartym w projekcie wykonawczym (Załączniku nr 8 do SWZ) w ilości 1120 m2. Lokalizacja wjazdów zostanie ustalona na etapie realizacji robót.
4. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia dla części nr 1 określa dokumentacja budowlana stanowiąca Załącznik nr 8 do SWZ oraz Specyfikacja Techniczna Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych stanowiąca Załącznik nr 10 do SWZ. Przedmiar robót stanowiący Załącznik nr 11 do SWZ jest dokumentem pomocniczym do sporządzenia i wyceny oferty i nie stanowi opisu przedmiotu zamówienia. Przedmiot zamówienia dla części nr 1 nie obejmuje dostawy i montażu oświetlenia drogowego.
5. Wykonawca zobowiązany jest zrealizować zamówienie na zasadach i warunkach opisanych we wzorze umowy stanowiącym Załącznik nr 2a do SWZ – dla części nr 1.
6. Zamawiający nie zastrzega obowiązku osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych części zamówienia.
7. Wykonawca może powierzyć wykonanie części zamówienia Podwykonawcy (Podwykonawcom).
8. Zamawiający wymaga, aby w przypadku powierzenia części zamówienia Podwykonawcom, Wykonawca wskazał w ofercie części zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć Podwykonawcom oraz podał (o ile są mu wiadome na tym etapie) nazwy (firmy) tych Podwykonawców.
9. Zamawiający w okresie realizacji zamówienia wymaga zatrudnienia przez Wykonawcę lub Podwykonawcę na umowę o pracę w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
(Dz. U. 2022 poz. 1510 z późn. zm.) pracowników wykonujących prace budowlano-montażowe, z wyłączeniem kadry kierowniczej i pracowników administracji.
10. W trakcie realizacji zamówienia Zamawiający uprawniony jest do wykonywania czynności kontrolnych wobec Wykonawcy odnośnie spełniania przez Wykonawcę lub Podwykonawcę wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane w pkt 9czynności. Zamawiający uprawniony jest w szczególności do:
1) żądania oświadczeń i dokumentów w zakresie potwierdzenia spełniania ww. wymogów i dokonywania ich oceny,
2) żądania wyjaśnień w przypadku wątpliwości w zakresie potwierdzenia spełniania ww. wymogów,
3) przeprowadzania kontroli na miejscu wykonywania świadczenia.
11. W trakcie realizacji zamówienia na każde wezwanie Zamawiającego w wyznaczonym w tym wezwaniu terminie wykonawca przedłoży zamawiającemu wskazane poniżej dowody w celu potwierdzenia spełnienia wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez Wykonawcę lub Podwykonawcę osób wykonujących wskazane w pkt 9 czynności w trakcie realizacji zamówienia:
1) oświadczenie pracowników zatrudnionych przez Wykonawcę lub Podwykonawcę zawierające informacje, w tym dane osobowe, niezbędne do weryfikacji zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, w szczególności imię i nazwisko zatrudnionego pracownika, datę zawarcia umowy o pracę, rodzaj umowy o pracę i zakres obowiązków pracownika oraz podpis pracownika składającego oświadczenie,
2) oświadczenie Wykonawcy lub Podwykonawcy o zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności, których dotyczy wezwanie Zamawiającego oraz do zgłoszenia ich do właściwego oddziału ZUS. Oświadczenie to powinno zawierać w szczególności: dokładne określenie podmiotu składającego oświadczenie, datę złożenia oświadczenia, wskazanie, że objęte wezwaniem czynności wykonują osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę wraz ze wskazaniem liczby tych osób, imion i nazwisk tych osób, daty zawarcia umów, rodzaju umowy o pracę, zakres obowiązków i wymiaru etatu oraz podpis osoby uprawnionej do złożenia oświadczenia w imieniu Wykonawcy lub Podwykonawcy;
3) poświadczoną za zgodność z oryginałem odpowiednio przez Wykonawcę lub Podwykonawcę kopię umowy/umów o pracę osób wykonujących w trakcie realizacji zamówienia czynności, których dotyczy ww. oświadczenie Wykonawcy lub Podwykonawcy (wraz z dokumentem regulującym zakres obowiązków, jeżeli został sporządzony). Kopia umowy/umów powinna zostać przekazana w sposób zapewniający ochronę danych osobowych pracowników, zgodnie z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), dalej „RODO”, (tj. w szczególności bez adresów, nr PESEL pracowników). Imię i nazwisko pracownika nie podlega anonimizacji. Informacje takie jak: data zawarcia umowy, rodzaj umowy o pracę, zakres obowiązków i wymiar etatu powinny być możliwe do zidentyfikowania.
12. Z tytułu niespełnienia przez Wykonawcę lub Podwykonawcę wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane w pkt 9 czynności Zamawiający przewiduje karę umowną w wysokości 5 000 zł (słownie: pięć tysięcy złotych) za każdą niezatrudnioną osobę. Niezłożenie przez Wykonawcę w wyznaczonym przez Zamawiającego terminie żądanych przez Zamawiającego dowodów w celu potwierdzenia spełnienia przez Wykonawcę lub Podwykonawcę wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę traktowane będzie jako niespełnienie przez Wykonawcę lub Podwykonawcę wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane w pkt 9 czynności.
13. W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do przestrzegania prawa pracy przez Wykonawcę lub Podwykonawcę, Zamawiający może zwrócić się o przeprowadzenie kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy.
14. Wyspecyfikowane materiały i urządzenia nie są wskazaniem miejsca pochodzenia i producenta, a służą wyłącznie do określenia cech jakościowych, parametrów technicznych oraz estetyki wykonania. Dopuszcza się zastosowanie materiałów i urządzeń innych marek od wyspecyfikowanych w dokumentacji (tj. odpowiedników), pod warunkiem zachowania parametrów technicznych i wszelkich innych cech jakościowych nie gorszych niż użyte w dokumentacji. Zamawiający dla wszystkich norm, ocen technicznych, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 ust.3 ustawy Pzp, przywołanych w dokumentacji niniejszego postępowania dopuszcza stosowanie rozwiązań równoważnych.
15. Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne, jest zobowiązany wykazać, że oferowane przez niego rozwiązanie spełnia minimalne wymagania określone przez Zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia. W takim przypadku, wykonawca załącza do oferty wykaz rozwiązań równoważnych wraz z jego opisem lub normami.

Po zmianie:
1. Przedmiotem zamówienia jest „Przebudowa dróg na osiedlu domów jednorodzinnych w Pszennie
wraz z budową kanalizacji deszczowej i oświetlenia drogowego” dofinansowana ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Przedmiot zamówienia podzielony jest na 2 części.
2. Przedmiot zamówienia w części nr 1 dotyczy przebudowy dróg na osiedlu domów jednorodzinnych
w Pszennie wraz z budową kanalizacji deszczowej i obejmuje w szczególności:
1) roboty ziemne,
2) wykonanie kanalizacji technicznej z rur PCW,
3) wykonanie kanalizacji deszczowej z rur PVC,
4) montaż studni rewizyjnych i studzienek ściekowych ulicznych z kratami,
5) korytowanie pod warstwy konstrukcyjne drogi,
6) montaż krawężników i obrzeży betonowych na ławie betonowej,
7) wykonanie warstwy odsączającej z pospółki,
8) wykonanie podbudowy z kruszyw łamanych,
9) wykonanie nawierzchni z kostki brukowej betonowej grubości 8 cm,
10) wykonanie wjazdów na posesje,
11) rozścielenie ziemi urodzajnej z wykonaniem trawników, z zastrzeżeniem, iż trawniki należy wykonać po montażu oświetlenia drogowego realizowanego w ramach odrębnej części nr 2 niniejszego zamówienia,
12) regulacja istniejących zaworów wodociągowych i gazowych oraz studni kanalizacji sanitarnej.
3. Wjazdy na posesje objęte częścią nr 1 należy wykonać zgodnie z przekrojem konstrukcyjnym zawartym w projekcie wykonawczym (Załączniku nr 8 do SWZ) w ilości 1120 m2. Lokalizacja wjazdów zostanie ustalona na etapie realizacji robót.
4. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia dla części nr 1 określa dokumentacja budowlana stanowiąca Załącznik nr 8 do SWZ oraz Specyfikacja Techniczna Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych stanowiąca Załącznik nr 10 do SWZ. Przedmiar robót stanowiący Załącznik nr 11 do SWZ jest dokumentem pomocniczym do sporządzenia i wyceny oferty i nie stanowi opisu przedmiotu zamówienia. Przedmiot zamówienia dla części nr 1 nie obejmuje dostawy i montażu oświetlenia drogowego.
5. Wykonawca zobowiązany jest zrealizować zamówienie na zasadach i warunkach opisanych we wzorze umowy stanowiącym Załącznik nr 2a do SWZ – dla części nr 1.
6. Zamawiający nie zastrzega obowiązku osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych części zamówienia.
7. Wykonawca może powierzyć wykonanie części zamówienia Podwykonawcy (Podwykonawcom).
8. Zamawiający wymaga, aby w przypadku powierzenia części zamówienia Podwykonawcom, Wykonawca wskazał w ofercie części zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć Podwykonawcom oraz podał (o ile są mu wiadome na tym etapie) nazwy (firmy) tych Podwykonawców.
9. Zamawiający w okresie realizacji zamówienia wymaga zatrudnienia przez Wykonawcę lub Podwykonawcę na umowę o pracę w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
(Dz. U. 2022 poz. 1510 z późn. zm.) pracowników wykonujących prace budowlano-montażowe, z wyłączeniem kadry kierowniczej i pracowników administracji.
10. W trakcie realizacji zamówienia Zamawiający uprawniony jest do wykonywania czynności kontrolnych wobec Wykonawcy odnośnie spełniania przez Wykonawcę lub Podwykonawcę wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane w pkt 9czynności. Zamawiający uprawniony jest w szczególności do:
1) żądania oświadczeń i dokumentów w zakresie potwierdzenia spełniania ww. wymogów i dokonywania ich oceny,
2) żądania wyjaśnień w przypadku wątpliwości w zakresie potwierdzenia spełniania ww. wymogów,
3) przeprowadzania kontroli na miejscu wykonywania świadczenia.
11. W trakcie realizacji zamówienia na każde wezwanie Zamawiającego w wyznaczonym w tym wezwaniu terminie wykonawca przedłoży zamawiającemu wskazane poniżej dowody w celu potwierdzenia spełnienia wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez Wykonawcę lub Podwykonawcę osób wykonujących wskazane w pkt 9 czynności w trakcie realizacji zamówienia:
1) oświadczenie pracowników zatrudnionych przez Wykonawcę lub Podwykonawcę zawierające informacje, w tym dane osobowe, niezbędne do weryfikacji zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, w szczególności imię i nazwisko zatrudnionego pracownika, datę zawarcia umowy o pracę, rodzaj umowy o pracę i zakres obowiązków pracownika oraz podpis pracownika składającego oświadczenie,
2) oświadczenie Wykonawcy lub Podwykonawcy o zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności, których dotyczy wezwanie Zamawiającego oraz do zgłoszenia ich do właściwego oddziału ZUS. Oświadczenie to powinno zawierać w szczególności: dokładne określenie podmiotu składającego oświadczenie, datę złożenia oświadczenia, wskazanie, że objęte wezwaniem czynności wykonują osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę wraz ze wskazaniem liczby tych osób, imion i nazwisk tych osób, daty zawarcia umów, rodzaju umowy o pracę, zakres obowiązków i wymiaru etatu oraz podpis osoby uprawnionej do złożenia oświadczenia w imieniu Wykonawcy lub Podwykonawcy;
3) poświadczoną za zgodność z oryginałem odpowiednio przez Wykonawcę lub Podwykonawcę kopię umowy/umów o pracę osób wykonujących w trakcie realizacji zamówienia czynności, których dotyczy ww. oświadczenie Wykonawcy lub Podwykonawcy (wraz z dokumentem regulującym zakres obowiązków, jeżeli został sporządzony). Kopia umowy/umów powinna zostać przekazana w sposób zapewniający ochronę danych osobowych pracowników, zgodnie z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), dalej „RODO”, (tj. w szczególności bez adresów, nr PESEL pracowników). Imię i nazwisko pracownika nie podlega anonimizacji. Informacje takie jak: data zawarcia umowy, rodzaj umowy o pracę, zakres obowiązków i wymiar etatu powinny być możliwe do zidentyfikowania.
12. Z tytułu niespełnienia przez Wykonawcę lub Podwykonawcę wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane w pkt 9 czynności Zamawiający przewiduje karę umowną w wysokości 5 000 zł (słownie: pięć tysięcy złotych) za każdą niezatrudnioną osobę. Niezłożenie przez Wykonawcę w wyznaczonym przez Zamawiającego terminie żądanych przez Zamawiającego dowodów w celu potwierdzenia spełnienia przez Wykonawcę lub Podwykonawcę wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę traktowane będzie jako niespełnienie przez Wykonawcę lub Podwykonawcę wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane w pkt 9 czynności.
13. W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do przestrzegania prawa pracy przez Wykonawcę lub Podwykonawcę, Zamawiający może zwrócić się o przeprowadzenie kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy.
14. Wyspecyfikowane materiały i urządzenia nie są wskazaniem miejsca pochodzenia i producenta, a służą wyłącznie do określenia cech jakościowych, parametrów technicznych oraz estetyki wykonania. Dopuszcza się zastosowanie materiałów i urządzeń innych marek od wyspecyfikowanych w dokumentacji (tj. odpowiedników), pod warunkiem zachowania parametrów technicznych i wszelkich innych cech jakościowych nie gorszych niż użyte w dokumentacji. Zamawiający dla wszystkich norm, ocen technicznych, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 ust.3 ustawy Pzp, przywołanych w dokumentacji niniejszego postępowania dopuszcza stosowanie rozwiązań równoważnych.
15. Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne, jest zobowiązany wykazać, że oferowane przez niego rozwiązanie spełnia minimalne wymagania określone przez Zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia. W takim przypadku, wykonawca załącza do oferty wykaz rozwiązań równoważnych wraz z jego opisem lub normami.
16. Wykonawca w części nr 1 zobowiązany jest do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej od szkód oraz następstw nieszczęśliwych wypadków dotyczące pracowników i osób trzecich, a powstałe z tytułu prowadzenia działalności i posiadanego mienia w związku z realizacją przedmiotu zamówienia w części nr 1, w tym także ruchem maszyn i pojazdów mechanicznych niepodlegających obowiązkowej rejestracji na Sumę Gwarancyjną nie niższą niż 500.000,00 (pięćset tysięcy) zł. Niniejsze ubezpieczenie będzie obowiązywało przez 14 (czternaście) miesięcy i 7 (siedem) dni od dnia protokolarnego przekazania terenu budowy, z jednoczesnym obowiązkiem jego przedłużenia, jeżeli termin zakończenia robót ulegnie zmianie. Zamawiający wymaga, aby ubezpieczonymi były wszystkie podmioty (Podwykonawcy i dalsi Podwykonawcy) związane z wykonaniem i realizacją Umowy.
17. Wykonawca w części nr 1 zobowiązany jest przed podpisaniem umowy do dostarczenia Zamawiającemu pełnej dokumentacji ubezpieczeniowej (przez które rozumie się projekty umów ubezpieczenia oraz warunków ubezpieczenia) potwierdzających spełnienie określonych w pkt 16 wymogów ubezpieczeniowych. Zamawiający uprawniony jest do weryfikacji przesłanej dokumentacji. W przypadku, w którym przesłane dokumenty nie spełniają wymogów określonych powyżej, Zamawiający wyznacza dodatkowy 5 dniowy termin na dokonanie zmian i przesłanie dokumentacji ubezpieczeniowej. Zakres oraz warunki ubezpieczenia podlegają akceptacji Zamawiającego.
18. Wykonawca w części nr 1:
1) jest zobowiązany najpóźniej w dniu podpisania umowy, przedstawić Zamawiającemu dowód zapłaty składek oraz polisy z tytułu zawarcia umowy ubezpieczenia, o którym mowa w pkt 16;
2) jest zobowiązany utrzymywać ubezpieczenie na kwotę nie niższą niż wskazana w pkt 22 przez cały okres wykonywania umowy;
3) jest zobowiązany przedstawiać Zamawiającemu bez wezwania dowody zapłacenia składek z tytułu zawarcia umowy ubezpieczenia na kolejne okresy, przed upływem terminu obowiązywania poprzedniego ubezpieczenia”

3.4.) Identyfikator sekcji zmienianego ogłoszenia:

SEKCJA VIII - PROCEDURA

3.4.1.) Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić:

8.1. Termin składania ofert

Przed zmianą:
2023-03-03 10:00

Po zmianie:
2023-03-07 10:00

3.4.1.) Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić:

8.3. Termin otwarcia ofert

Przed zmianą:
2023-03-03 10:30

Po zmianie:
2023-03-07 10:30

3.4.1.) Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić:

8.4. Termin związania ofertą

Przed zmianą:
2023-04-01

Po zmianie:
2023-04-05

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.