Ogłoszenie z dnia 2022-05-23
Powiązane ogłoszenia:
- 2022/BZP 00075045/01 - Ogłoszenie z dnia 2022-03-03
Ogłoszenie o wyniku postępowania
Roboty budowlane
Przebudowa dróg Nr 1350B na odcinku Jadeszki-Mikicin, Nr 1412B na odcinku Jaświły-Rutkowskie Duże oraz Nr 1356B na odcinku Romejki-Bobrówka
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego1.2.) Nazwa zamawiającego: GMINA JAŚWIŁY
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 050659349
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Jaświły, 7
1.5.2.) Miejscowość: Jaświły
1.5.3.) Kod pocztowy: 19-124
1.5.4.) Województwo: podlaskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL843 - Suwalski
1.5.7.) Numer telefonu: 857168001
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: gmina@jaswily.iap.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://bip.ug.jaswily.wrotapodlasia.pl
1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:
https://jaswily.ezamawiajacy.pl1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego
1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Przebudowa dróg Nr 1350B na odcinku Jadeszki-Mikicin, Nr 1412B na odcinku Jaświły-Rutkowskie Duże oraz Nr 1356B na odcinku Romejki-Bobrówka2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-cee91e74-9af2-11ec-80f8-1ad70aec7fa4
2.5.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00171097
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2022-05-23
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2022/BZP 00019680/04/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.1.2 Przebudowa dróg na odcinkach: Jadeszki - Mikicin Jaświły - Rutkowskie Duże Romejki - Bobrówka
2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak
2.14.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00075045/01
SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ
3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Numer referencyjny: Rl.271.2.2022
4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.3.) Wartość zamówienia: 7967479,67 PLN
4.4.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane
Część 1
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1.3. Część 1 obejmuje: Przebudowę drogi powiatowej Nr 1350B gr. pow./Jatwieź Duża/-Mikicin- dr. 1407B na odcinku od m. Jadeszki do m. Mikicin na odcinku o długości ok. 3010m.Droga przebiega przez obszar niezabudowany ( przekrój trasowy). Szerokość istniejącego pasa drogowego wynosi średnio ok. 15m. Podczas wykonywania zadania nie przewiduje się zajęcia części działek przyległych do pasa drogowego. Przebudowa przedmiotowej drogi w całości mieści się w istniejącym pasie drogowym.
Przedmiotowe zadanie realizowane będzie w formule „Zaprojektuj i wybuduj”.
Projektowane parametry techniczne drogi:
- szerokość jezdni – 6m
- szerokość poboczy – 1,00m po obu stronach
- szerokość chodników - 1,50m - 2,00m
- obciążenie - 80 kN/oś
- droga jednojezdniowa, dwukierunkowa
- kategoria obciążenia ruchem – KR1
Zakres projektowanych robót w tej części obejmuje m.in.:
- wykonanie dokumentacji projektowej
- roboty przygotowawcze
- roboty ziemne
- odwodnienie
- wykonanie podbudowy
- wykonanie nawierzchni jezdni, składającej się z warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego o gr. 4cm i warstwy wiążącej z betonu asfaltowego o gr. 5cm,
- wykonanie podbudowy i nawierzchni na zjazdach i poszerzeniach
- wykonanie nawierzchni poboczy
- ułożenie przepustów rurowych pod zjazdami, remont lub przebudowa istniejących przepustów pod koroną drogi
- wykonanie chodników, ustawienie obrzeży i krawężników
- roboty wykończeniowe
- wykonanie oznakowania pionowego drogi
Istniejący stan drogi:
Droga o nawierzchni bitumicznej w złym stanie technicznym, o szerokości jezdni ok. 5m. Występują liczne ubytki w nawierzchni, szczególnie na krawędziach, liczne spękania, rysy poprzeczne i podłużne, ubytki kruszywa.
Szczegółowy opis oraz sposób realizacji zadania przedstawia Program Funkcjonalno- Użytkowy dla części nr 1 - załącznik nr 1.1 do SWZ.
Dołączone przedmiary robót należy traktować jedynie jako materiał pomocniczy dla Wykonawcy. Opisane rodzaje i zakres robót mogą ulec zmianie w wyniku pozyskania niezbędnych opinii, decyzji, uzgodnień oraz zastosowanych rozwiązań projektowych.
2. Wykonawca przed przystąpieniem do wykonywania robót budowlanych dla każdej części postępowania ma obowiązek:
a) wykonać przedmiotową inwestycję zgodnie z programem funkcjonalno-użytkowym, przekazanym przez Zamawiającego, jak też opracowaną przez siebie dokumentacja; zgodnie z posiadaną wiedzą techniczną i sztuką budowlaną, przepisami BHP i ppoż., oraz zaleceniami Inspektora nadzoru
b) przed przystąpieniem do robót ziemnych upewnić się czy na terenie inwestycji nie występują urządzenia podziemne (kable, rurociągi itp.) mogące ulec uszkodzeniu w czasie robót
c) opracować (o ile jest wymagany z mocy prawa) szczegółowy plan bezpieczeństwa i ochrony zdrowia na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (Dz. U. 2003 nr. 120 poz. 1126)
d) wykonania badań, prób, pomiarów, jak również do dokonania odkrywek w przypadku nie zgłoszenia do odbioru robót ulegających zakryciu lub zanikających
e) dostarczyć i zamontować tylko nowe urządzenia (jeśli są wymagane) i materiały gwarantujące odpowiednią jakość, o parametrach technicznych i jakościowych odpowiadających właściwościom materiałów przyjętych w PFU
f) posiadać w stosunku do użytych materiałów i urządzeń dokumenty potwierdzające pozwolenie na zastosowanie/wbudowanie (atesty, certyfikaty, aprobaty techniczne, świadectwa jakości)
f) zabezpieczać składowane tymczasowo na placu budowy materiały i urządzenia - do czasu ich wbudowania, przed zniszczeniem, uszkodzeniem albo utratą jakości, właściwości lub parametrów oraz udostępnić je do kontroli przez Inspektora Nadzoru
i) zapewnienia obsługi komunikacyjnej, usuwanie na bieżąco zbędnych materiałów, odpadów i śmieci
k) ustawienia tablic informacyjnych dotyczących realizacji inwestycji w ramach Programu Polski Ład wg obowiązującego wzoru
m) jeśli będzie to niezbędne do prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia, na własny koszt dokonać demontażu, napraw, montażu ogrodzeń posesji oraz uszkodzonych obiektów istniejących i elementów zagospodarowania terenu
Szczegółowy zakres obowiązków Zamawiającego i Wykonawcy został opisany we wzorach umów ( załącznik nr 5.1 i 5.2 do SWZ).
3. Okres gwarancji:
Dla każdej części zamówienia Zamawiający wymaga minimalnego 36 miesięcznego okresu gwarancji licząc od daty końcowego odbioru robót.
4.5.3.) Główny kod CPV: 45233000-9 - Roboty w zakresie konstruowania, fundamentowania oraz wykonywania nawierzchni autostrad, dróg
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
45230000-8 - Roboty budowlane w zakresie budowy rurociągów, linii komunikacyjnych i elektroenergetycznych, autostrad, dróg, lotnisk i kolei; wyrównywanie terenu
45233140-2 - Roboty drogowe
45233220-7 - Roboty w zakresie nawierzchni dróg
45233222-1 - Roboty budowlane w zakresie układania chodników i asfaltowania
45233290-8 - Instalowanie znaków drogowych
71320000-7 - Usługi inżynieryjne w zakresie projektowania
4.5.5.) Wartość części: 3073736,92 PLN
Część 2
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1.4. Część 2 obejmuje:Przebudowę drogi powiatowej nr 1356B Brzozowa – Bobrówka - Romejki na odcinku od miejscowości Romejki-Bobrówka na odcinku o długości ok. 1981,82m oraz przebudowę drogi powiatowej nr 1412B Mońki – Potoczyzna – Krzeczkowo – Rutkowskie Duże – Jaświły na odcinku od miejscowości Rutkowskie Duże – Jaświły na odcinku o długości ok. 1952,82m.
Przedmiotowe zadanie realizowane będzie w formule „Zaprojektuj i wybuduj”.
Projektowane parametry techniczne dróg:
- szerokość jezdni – 6,00m
- szerokość poboczy – 1,00m po obu stronach
- szerokość chodników – 1,50m – 2,00m
- odwodnienie
- droga jednojezdniowa, dwukierunkowa
- kategoria ruchu KR1
- obciążenie – 80 kN/oś
Zakres projektowanych robót w tej części obejmuje m.in.:
- wykonanie dokumentacji projektowej
- roboty przygotowawcze
- roboty ziemne
- odwodnienie
- wykonanie podbudowy
- wykonanie nawierzchni jezdni, składającej się z warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego o gr. 4cm i warstwy wiążącej z betonu asfaltowego o gr. 5cm,
- wykonanie podbudowy i nawierzchni na zjazdach i poszerzeniach
- wykonanie nawierzchni poboczy
- ułożenie przepustów rurowych pod zjazdami, remont lub przebudowa istniejących przepustów pod koroną drogi
- wykonanie chodników, ustawienie obrzeży i krawężników
- roboty wykończeniowe
- wykonanie oznakowania pionowego drogi
Obecny stan dróg:
Wszystkie odcinki dróg mają nawierzchnię bitumiczną w złym stanie technicznym, z licznymi ubytkami nawierzchni, spękaniami, rysami poprzecznymi i podłużnymi, z ubytkami kruszywa.
Szerokość istniejących pasów drogowych jest zróżnicowana i wynosi:
- droga powiatowa nr 1412B – 12,25m
- droga nr 1356B – 14,5m – 16,20m
Szczegółowy zakres oraz sposób realizacji zadania przedstawia Program Funkcjonalno-Użytkowy (PFU) dla części nr 2 - załącznik nr 1.2 do SWZ.
Dołączone przedmiary robót należy traktować jedynie jako materiał pomocniczy dla Wykonawcy. Opisane rodzaje i zakres robót mogą ulec zmianie w wyniku pozyskania niezbędnych opinii, decyzji, uzgodnień oraz zastosowanych rozwiązań projektowych.
2. Wykonawca przed przystąpieniem do wykonywania robót budowlanych dla każdej części postępowania ma obowiązek:
a) wykonać przedmiotową inwestycję zgodnie z programem funkcjonalno-użytkowym, przekazanym przez Zamawiającego, jak też opracowaną przez siebie dokumentacja; zgodnie z posiadaną wiedzą techniczną i sztuką budowlaną, przepisami BHP i ppoż., oraz zaleceniami Inspektora nadzoru
b) przed przystąpieniem do robót ziemnych upewnić się czy na terenie inwestycji nie występują urządzenia podziemne (kable, rurociągi itp.) mogące ulec uszkodzeniu w czasie robót
c) opracować (o ile jest wymagany z mocy prawa) szczegółowy plan bezpieczeństwa i ochrony zdrowia na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (Dz. U. 2003 nr. 120 poz. 1126)
d) wykonania badań, prób, pomiarów, jak również do dokonania odkrywek w przypadku nie zgłoszenia do odbioru robót ulegających zakryciu lub zanikających
e) dostarczyć i zamontować tylko nowe urządzenia (jeśli są wymagane) i materiały gwarantujące odpowiednią jakość, o parametrach technicznych i jakościowych odpowiadających właściwościom materiałów przyjętych w PFU
f) posiadać w stosunku do użytych materiałów i urządzeń dokumenty potwierdzające pozwolenie na zastosowanie/wbudowanie (atesty, certyfikaty, aprobaty techniczne, świadectwa jakości)
f) zabezpieczać składowane tymczasowo na placu budowy materiały i urządzenia - do czasu ich wbudowania, przed zniszczeniem, uszkodzeniem albo utratą jakości, właściwości lub parametrów oraz udostępnić je do kontroli przez Inspektora Nadzoru
i) zapewnienia obsługi komunikacyjnej, usuwanie na bieżąco zbędnych materiałów, odpadów i śmieci
k) ustawienia tablic informacyjnych dotyczących realizacji inwestycji w ramach Programu Polski Ład wg obowiązującego wzoru
m) jeśli będzie to niezbędne do prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia, na własny koszt dokonać demontażu, napraw, montażu ogrodzeń posesji oraz uszkodzonych obiektów istniejących i elementów zagospodarowania terenu
Szczegółowy zakres obowiązków Zamawiającego i Wykonawcy został opisany we wzorach umów ( załącznik nr 5.1 i 5.2 do SWZ).
3. Okres gwarancji:
Dla każdej części zamówienia Zamawiający wymaga minimalnego 36 miesięcznego okresu gwarancji licząc od daty końcowego odbioru robót.
4.5.3.) Główny kod CPV: 45233000-9 - Roboty w zakresie konstruowania, fundamentowania oraz wykonywania nawierzchni autostrad, dróg
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
45230000-8 - Roboty budowlane w zakresie budowy rurociągów, linii komunikacyjnych i elektroenergetycznych, autostrad, dróg, lotnisk i kolei; wyrównywanie terenu
45233140-2 - Roboty drogowe
45233220-7 - Roboty w zakresie nawierzchni dróg
45233222-1 - Roboty budowlane w zakresie układania chodników i asfaltowania
45233290-8 - Instalowanie znaków drogowych
71320000-7 - Usługi inżynieryjne w zakresie projektowania
4.5.5.) Wartość części: 4893742,75 PLN
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
Część 1
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 1)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 3
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 2
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 4183154,07 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 5185395,48 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 4183154,07 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 1)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Średni przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Sp. z o.o.
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 5420201794
7.3.3) Ulica: Produkcyjna 102
7.3.4) Miejscowość: Białystok
7.3.5) Kod pocztowy: 15-680
7.3.6.) Województwo: podlaskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Tak
7.3.9.) Informacja o częściach zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom, oraz nazwy ewentualnych podwykonawców, jeżeli są już znani:
część robót drogowych
dane rejestrowe
i kontaktowe firmy
"PRZEDSIĘBIORSTWO EKSPLOATACJI ULIC I MOSTÓW" SP. Z O.O.
jakie przetargi wygrała firma
"PRZEDSIĘBIORSTWO EKSPLOATACJI ULIC I MOSTÓW" SP. Z O.O.
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 1)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2022-04-21
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 4183154,07 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 20 miesiące
8.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
Część 2
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 2)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 3
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 2
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 6454340,33 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 8047280,95 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 6454340,33 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 2)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Średni przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe UNIDROG Sp. z o.o.
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 7191001964
7.3.3) Ulica: Robotnicza 4
7.3.4) Miejscowość: Grajewo
7.3.5) Kod pocztowy: 19-203
7.3.6.) Województwo: podlaskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Tak
7.3.9.) Informacja o częściach zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom, oraz nazwy ewentualnych podwykonawców, jeżeli są już znani:
dokumentacja projektowa
dane rejestrowe
i kontaktowe firmy
PRZEDSIĘBIORSTWO DROGOWO-MOSTOWE "UNIDROG" SP. Z O.O.
jakie przetargi wygrała firma
PRZEDSIĘBIORSTWO DROGOWO-MOSTOWE "UNIDROG" SP. Z O.O.
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 2)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2022-04-21
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 6454340,03 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 20 miesiące
8.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Przebudowa drogi wraz z budową odwodnienia ul. Grabowej w Łęgajnach
- Odbudowa drogi nr 112467D ul. Kresowa w Wojcieszowie
- Przebudowa nawierzchni dróg gminnych w m. Wojcieszów przy ul. Bolesława Chrobrego od nr 39 do nr 43c
- Remont drogi wewnętrznej na dz. 465/3 obręb Wądroże Wielkie
- Rozbudowa systemu ścieżek rowerowych na terenie gminy Kostrzyn wraz z budową zintegrowanego węzła przesiadkowego Gułtowy w formule zaprojektuj i wybuduj
- Przebudowa drogi gminnej nr 100314F - ul. Mickiewicza w m. Cybinka
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.