Og³oszenie z dnia 2021-10-27
Powi±zane og³oszenia:
- 2021/BZP 00246961/02 - Og³oszenie z dnia 2021-10-27 (po zmianach)
- 2021/BZP 00247009/01 - Modyfikacja z dnia 2021-10-27
- 2021/BZP 00307539/01 - Wynik z dnia 2021-12-09
Og³oszenie o zamówieniu
Dostawy
Dostawa artyku³ów nabia³owych
SEKCJA I - ZAMAWIAJ¡CY
1.1.) Rola zamawiaj±cego
Postêpowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiaj±cego
1.2.) Nazwa zamawiaj±cego: ZAK£AD KARNY
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 000319629
1.5) Adres zamawiaj±cego
1.5.1.) Ulica: BYDGOSKA 27
1.5.2.) Miejscowo¶æ: Koronowo
1.5.3.) Kod pocztowy: 86-010
1.5.4.) Województwo: kujawsko-pomorskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL613 - Bydgosko-toruñski
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: zk_koronowo@sw.gov.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiaj±cego: www.sw.gov.pl
1.6.) Rodzaj zamawiaj±cego: Zamawiaj±cy publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka bud¿etowa
1.7.) Przedmiot dzia³alno¶ci zamawiaj±cego: Inna dzia³alno¶æ
ZAK£AD KARNY
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Og³oszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Og³oszenie dotyczy us³ug spo³ecznych i innych szczególnych us³ug: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Dostawa artyku³ów nabia³owych
2.4.) Identyfikator postêpowania: ocds-148610-4dcda5da-36eb-11ec-a3fb-0a24f8cd532c
2.5.) Numer og³oszenia: 2021/BZP 00246961
2.6.) Wersja og³oszenia: 01
2.7.) Data og³oszenia: 2021-10-27
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zosta³y ujête w planie postêpowañ: Tak
2.9.) Numer planu postêpowañ w BZP: 2021/BZP 00017358/02/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postêpowañ:
1.2.12 Artyku³y nabia³owe
2.11.) O udzielenie zamówienia mog± ubiegaæ siê wy³±cznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie
2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu wspó³finansowanego ze ¶rodków Unii Europejskiej: Nie
2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstaw± prawn±
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA III – UDOSTÊPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postêpowania
https://miniportal.uzp.gov.pl; http://zp.swnet.sw.gov.pl3.2.) Zamawiaj±cy zastrzega dostêp do dokumentów zamówienia: Nie
3.4.) Wykonawcy zobowi±zani s± do sk³adania ofert, wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu, o¶wiadczeñ oraz innych dokumentów wy³±cznie przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej: Tak
3.5.) Informacje o ¶rodkach komunikacji elektronicznej, przy u¿yciu których zamawiaj±cy bêdzie komunikowa³ siê z wykonawcami - adres strony internetowej: przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej, w postaci miniPortalu, który dostêpny jest pod adresem: https://miniportal.uzp.gov.pl/, i ePUAPu, dostêpnego pod adresem: https://epuap.gov.pl/wps/portal oraz za pomoc± poczty elektronicznej: zk_koronowo@sw.gov.pl Wymienione narzêdzia zapewniaj± mo¿liwo¶æ zapoznania siê z tre¶ci± z³o¿onych dokumentów wy³±cznie po up³ywie terminu na ich sk³adanie;
W zakresie sk³adania ofert przy u¿yciu miniPortalu http://miniportal.uzp.gov.pl/, ePUAPu https:epuap.gov.pl/wps/portal
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotycz±ce korespondencji elektronicznej: Wykonawca zamierzaj±cy wzi±æ udzia³ w postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, musi posiadaæ konto na ePUAP. Wykonawca posiadaj±cy konto na ePUAP ma dostêp do nastêpuj±cych formularzy: „Formularz do z³o¿enia, zmiany, wycofania oferty lub wniosku” oraz do „Formularza do komunikacji”;
Wymagania techniczne i organizacyjne wysy³ania i odbierania dokumentów elektronicznych, elektronicznych kopii dokumentów i o¶wiadczeñ oraz informacji przekazywanych przy ich u¿yciu opisane zosta³y w Regulaminie korzystania z systemu miniPortal oraz Warunkach korzystania z elektronicznej platformy us³ug administracji publicznej (ePUAP);
Maksymalny rozmiar plików przesy³anych za po¶rednictwem dedykowanych formularzy: „Formularz z³o¿enia, zmiany, wycofania oferty lub wniosku” i „Formularza do komunikacji” wynosi 150 MB;
We wszelkiej korespondencji zwi±zanej z niniejszym postêpowaniem Zamawiaj±cy i wykonawcy pos³uguj± siê ID postêpowania.
Postêpowanie prowadzone jest w jêzyku polskim.
Maksymalny rozmiar plików przesy³anych za po¶rednictwem poczty elektronicznej wynosi 35 MB.
Za datê przekazania dokumentów elektronicznych przyjmuje siê datê ich przekazania na ePUAP. Potwierdzeniem przekazania jest Urzêdowe Potwierdzenie wygenerowane przez ePUAP.
Sposób sporz±dzenia dokumentów elektronicznych musi byæ zgodny z wymaganiami okre¶lonymi w rozporz±dzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporz±dzania i przekazywania informacji oraz wymagañ technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz ¶rodków komunikacji elektronicznej w postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie (Dz. U. z 2020 r. poz. 2452).
3.8.) Zamawiaj±cy wymaga sporz±dzenia i przedstawienia ofert przy u¿yciu narzêdzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzêdzi, które nie s± ogólnie dostêpne: Nie
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Jêzyki, w jakich mog± byæ sporz±dzane dokumenty sk³adane w postêpowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowi±zek informacyjny): Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporz±dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zwi±zku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przep³ywu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporz±dzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), dalej „RODO”, informujê, ¿e:
1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ZAK£AD KARNY W KORONOWIE UL. BYDGOSKA 27, 86-010 KORONOWO, TEL. 52 3820-900
2. inspektorem ochrony danych osobowych w ZAK£ADZIE KARNYM W KORONOWIE jest Pani/Pani WERONIKA BARCIKOWSK A , iod_zk_koronowo, tel. 52 3820-900
3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane bêd± na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO w celu zwi±zanym z postêpowaniem o udzielenie zamówienia publicznego NA DOSTAWÊ ARTYKU£ÓW NABIA£OWYCH, znak sprawy nr D/kw.2232.10.2021 prowadzonym w trybie podstawowym bez negocjacji.
4. odbiorcami Pani/Pana danych osobowych bêd± osoby lub podmioty, którym udostêpniona zostanie dokumentacja postêpowania w oparciu o art. 18 oraz art. 74 ustawy Prawo zamówieñ publicznych
5. Pani/Pana dane osobowe bêd± przechowywane, zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy Pzp, przez okres 4 lat od dnia zakoñczenia postêpowania o udzielenie zamówienia, a je¿eli czas trwania umowy przekracza 4 lata, okres przechowywania obejmuje ca³y czas trwania umowy;
6. obowi±zek podania przez Pani±/Pana danych osobowych bezpo¶rednio Pani/Pana dotycz±cych jest wymogiem ustawowym okre¶lonym w przepisach ustawy Pzp, zwi±zanym z udzia³em w postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego; konsekwencje niepodania okre¶lonych danych wynikaj± z ustawy Pzp;
7. w odniesieniu do Pani/Pana danych osobowych decyzje nie bêd± podejmowane w sposób zautomatyzowany, stosowanie do art. 22 RODO;
8. posiada Pani/Pan:
1. na podstawie art. 15 RODO prawo dostêpu do danych osobowych Pani/Pana dotycz±cych;
2 . na podstawie art. 16 RODO prawo do sprostowania Pani/Pana danych osobowych;
3. na podstawie art. 18 RODO prawo ¿±dania od administratora ograniczenia przetwarzania danych osobowych z zastrze¿eniem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO ;
4. prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzêdu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, ¿e przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotycz±cych narusza przepisy RODO;
9. nie przys³uguje Pani/Panu:
1. w zwi±zku z art. 17 ust. 3 lit. b, d lub e RODO prawo do usuniêcia danych osobowych;
2. prawo do przenoszenia danych osobowych, o którym mowa w art. 20 RODO;
3. na podstawie art. 21 RODO prawo sprzeciwu, wobec przetwarzania danych osobowych, gdy¿ podstaw± prawn± przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.1.) Przed wszczêciem postêpowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: D/Kw.2232.10.2021
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Dostawy
4.1.4.) Zamawiaj±cy udziela zamówienia w czê¶ciach, z których ka¿da stanowi przedmiot odrêbnego postêpowania: Nie
4.1.8.) Mo¿liwe jest sk³adanie ofert czê¶ciowych: Nie
4.1.13.) Zamawiaj±cy uwzglêdnia aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegó³owe odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
ARTYKU£Y NABIA£OWE
1. ser topiony ( 100 g ) – 2 000 kg (ilo¶æ szacunkowa) nomenklatura CPV: 15542200-1, Polska Norma: PN-66/A-86233
2. serek homogenizowany naturalny ( 125-150 g ) – 800 kg (ilo¶æ szacunkowa) nomenklatura CPV: 15551000-5, Polska Norma: PN-91/A-86300 - minimalny termin przydatno¶ci do spo¿ycia od dnia dostawy - 15 dni
3. ser twarogowy chudy ( w postaci kostek 200 g ) – 4 300 kg (ilo¶æ szacunkowa), nomenklatura CPV: 15542100-0, Polska Norma: PN-91/A-86300 - minimalny termin przydatno¶ci do spo¿ycia od dnia dostawy - 15 dni
4. jogurt naturalny ( 120-150 g ) – 600 kg (ilo¶æ szacunkowa), nomenklatura CPV: 15551310-1, Polska Norma: PN-A-86061:2002- minimalny termin przydatno¶ci do spo¿ycia od dnia dostawy - 15 dni
5. serek twarogowo-kanapkowy bez dodatku cukru ( 100-150 g ) - 600 kg nomenklatura CPV: 15545000-0, Polska Norma: PN-91/A-86300- minimalny termin przydatno¶ci do spo¿ycia od dnia dostawy - 15 dni
6. serek ziarnisty ( 100-150 g ) - 600 kg nomenklatura CPV: 15545000-0, Polska Norma: PN-91/A-86300- minimalny termin przydatno¶ci do spo¿ycia od dnia dostawy - 15 dni
7. serek typu fromage ( 100 g ) - 500 kg nomenklatura CPV: 15545000-0, Polska Norma: PN-91/A-86300- minimalny termin przydatno¶ci do spo¿ycia od dnia dostawy - 15 dni
4.2.6.) G³ówny kod CPV: 15542200-1 - Ser miêkki
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
15542100-0 - Ser twarogowy
15545000-0 - Pasty serowe do smarowania
15551000-5 - Jogurt i pozosta³e przefermentowane przetwory mleczne
15551310-1 - Jogurt bez dodatków substancji smakowych
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 12 miesi±ce
4.2.11.) Zamawiaj±cy przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówieñ na podobne us³ugi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.2.) Sposób okre¶lania wagi kryteriów oceny ofert: Procentowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jako¶ciowe
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 60
Kryterium 2
4.3.4.) Rodzaj kryterium:
inne.4.3.5.) Nazwa kryterium: termin realizacji reklamacji
4.3.6.) Waga: 40
4.3.10.) Zamawiaj±cy okre¶la aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub innowacyjne, ¿±da etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu ¿ycia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiaj±cy przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Tak
5.2.) Fakultatywne podstawy wykluczenia:
Art. 109 ust. 1 pkt 4
5.3.) Warunki udzia³u w postêpowaniu: Nie
5.5.) Zamawiaj±cy wymaga z³o¿enia o¶wiadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.8.) Wykaz przedmiotowych ¶rodków dowodowych:
DOKUMENTY SK£ADANE NA WEZWANIE ZAMAWIAJ¡CEGO:Zamawiaj±cy przed udzieleniem zamówienia wezwie Wykonawcê, którego oferta zosta³a najwy¿ej oceniona, do z³o¿enia w wyznaczonym terminie, nie krótszym ni¿ 5 dni od dnia wezwania, podmiotowych ¶rodków dowodowych na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia:
1) odpisu lub informacji z Krajowego Rejestru S±dowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzia³alno¶ci Gospodarczej, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt. 4 ustawy Pzp, sporz±dzonego nie wcze¶niej ni¿ 3 miesi±ce przed jej z³o¿eniem, je¿eli odrêbne przepisy wymagaj± wpisu do rejestru lub ewidencji.
W przypadku wskaznaia przez wykonawcê w o¶wiadczeniu ( za³±cznik nr 2), dostêpno¶ci podmiotowych ¶rodków dowodowych, pod okre¶lonymi adresami internetowymi ogólnodostêpnych i bezp³atnych baz danych, zamawiaj±cy pobiera samodzielnie z tych baz danych podmiotowe ¶rodki dowodowe.
5.9.) Zamawiaj±cy przewiduje uzupe³nienie przedmiotowych ¶rodków dowodowych: Nie
SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiaj±cy wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiaj±cy przewiduje aukcjê elektroniczn±: Nie
6.4.) Zamawiaj±cy wymaga wadium: Nie
6.5.) Zamawiaj±cy wymaga zabezpieczenia nale¿ytego wykonania umowy: Nie
6.6.) Wymagania dotycz±ce sk³adania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia:
1) Wykonawcy mog± wspólnie ubiegaæ siê o udzielenie zamówienia (np. konsorcjum, spó³ka cywilna). W tym przypadku ustanawiaj± pe³nomocnika do reprezentowania mocodawców w postêpowaniu o udzielenie zamówienia, albo reprezentowania w postêpowaniu i przy zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego.2) Wszelka korespondencja dokonywana bêdzie wy³±cznie z pe³nomocnikiem.
3) Oferta musi byæ podpisana w taki sposób, by prawnie zobowi±zywa³a wszystkich wykonawców wystêpuj±cych wspólnie.
4) Podmioty wystêpuj±ce wspólnie ponosz± solidarn± odpowiedzialno¶æ za niewykonanie lub nienale¿yte wykonanie zobowi±zañ.
5) Na ofertê wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o zamówienie sk³adaj± siê dokumenty:
a) pe³nomocnictwo, o którym mowa w art. 58 ust. 2 ustawy Pzp, które zawiera m.in.: nazwy i adresy cz³onków, nazwê i adres pe³nomocnika, zakres pe³nomocnictwa, datê udzielenia pe³nomocnictwa oraz podpisy przedstawicieli cz³onków, zgodnie z zasadami reprezentacji;
b) o¶wiadczenia wyszczególnione w ust. 1 sk³ada ka¿dy z wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o zamówienie.
6) Je¿eli oferta wykonawców zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, Zamawiaj±cy przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego bêdzie ¿±daæ umowy reguluj±cej wspó³pracê tych wykonawców.
6.7.) Zamawiaj±cy przewiduje uniewa¿nienie postêpowania, je¶li ¶rodki publiczne, które zamierza³ przeznaczyæ na sfinansowanie ca³o¶ci lub czê¶ci zamówienia nie zosta³y przyznane: Nie
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenia zaliczek: Nie
7.3.) Zamawiaj±cy przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
1. Strony ustalaj±, ¿e tre¶æ umowy mo¿e ulec zmianie zgodnie z art. 454 i art. 455 ustawy Prawo zamówieñ publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 z po¼. zmianami).2. Zmiany postanowieñ niniejszej umowy mog± dotyczyæ w szczególno¶ci:
1) nazwy, adresu oraz osób reprezentuj±cych strony, a tak¿e osób wymienionych w § 6 pkt 1 i/lub pkt 2;
2) cen artyku³ów wymienionych w za³±czniku nr 1 do umowy, o kwotê nie wiêksz± ni¿ wynikaj±c± ze wska¼nika cen towarów i us³ug konsumpcyjnych, podanego przez GUS publikowanego na stronie internetowej: www.stat.gov.pl. Wska¼nik cen towarów i us³ug konsumpcyjnych liczony jest miesiêcznie od terminu obowi±zywania umowy, o którym mowa w § 2 pkt 1;
3) urzêdowej stawki podatku VAT na artyku³y wymienione w za³±czniku nr 1 do umowy.
3.Strona i wykonawca wnioskuj±ca o zmianê postanowieñ niniejszej umowy niezw³ocznie i pisemnie powiadamia o tym fakcie drug± stronê, uzasadniaj±c zmianê okoliczno¶ciami faktycznymi i prawnymi oraz przedk³ada propozycjê aneksu do umowy.
4. Zmiany postanowieñ niniejszej umowy wymagaj± potwierdzenia pisemnego w postaci aneksu, z zastrze¿eniem pkt 5.
5.Strony i wykonawca dopuszczaj± mo¿liwo¶æ okresowych dostaw artyku³ów po cenie ni¿szej ni¿ okre¶lonej w za³±czniku nr 1 do umowy (tzw. promocja). Zmiany te nie wymagaj± potwierdzenia pisemnego w postaci aneksu do umowy.
6.Zmiana postanowieñ niniejszej umowy na podstawie pkt 2 ppkt 2) nie mo¿e nastêpowaæ czê¶ciej ni¿ raz na kwarta³.
7. Zamawiaj±cy ma prawo odst±pienia od umowy na podstawie art. 456 Pzp oraz jej uniewa¿nienia zgodnie z art. 457 Pzp.
7.5.) Zamawiaj±cy uwzglêdni³ aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe, innowacyjne lub etykiety zwi±zane z realizacj± zamówienia: Nie
SEKCJA VIII – PROCEDURA
8.1.) Termin sk³adania ofert: 2021-11-05 11:00
8.2.) Miejsce sk³adania ofert: Wykonawca sk³ada ofertê za po¶rednictwem Formularza do z³o¿enia lub wycofania oferty dostêpnego na ePUAP i udostêpnionego równie¿ na miniPortalu. Sposób z³o¿enia oferty opisany zosta³ w Instrukcji u¿ytkownika dostêpnej na miniPortalu.
8.3.) Termin otwarcia ofert: 2021-11-05 11:30
8.4.) Termin zwi±zania ofert±: do 2021-12-04
INNE PRZETARGI Z KORONOWA
- Budowa placu zabaw wraz ze stref± fitness na Osiedlu Tuszyny w Koronowie (II)
- Rozbudowa wraz z przebudow± Zespo³u Szkó³ o obiekt przedszkola z niezbêdn± infrastruktur± techniczn±.
wiêcej: przetargi w Koronowie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Sukcesywna dostawa produktów mleczarskich do sto³ówki Zespo³u Szkó³ Elektronicznych i Telekomunikacyjnych w Olsztynie przy ul. Ba³tyckiej 37 a
- SUKCESYWNE DOSTAWY PRODUKTÓW MLECZNYCH
- Dostawa nabia³u (na 12 miesiêcy)
- DOSTAWY MLEKA I PRODUKTÓW MLECZNYCH
- "DOSTAWY PRODUKTÓW MLECZARSKICH DO STO£ÓWKI W DOBRZENIU WIELKIM PRZEZ OKRES 12 MIESIÊCY"
- Dostawa produktów ¿ywno¶ciowych dla Przedszkola nr 3 w Andrychowie
wiêcej: Ser twarogowy »
Uwaga: podstaw± prezentowanych tutaj informacji s± dane publikowane przez Urz±d Zamówieñ Publicznych w Biuletynie Zamówieñ Publicznych. Tre¶æ og³oszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z tre¶ci± tego¿ og³oszenia dostêpn± w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dok³ada wszelkich starañ, aby zamieszczone tutaj informacje by³y kompletne i zgodne z prawd±. Nie mo¿e jednak zagwarantowaæ ich poprawno¶ci i nie ponosi ¿adnej odpowiedzialno¶ci za jakiekolwiek szkody powsta³e w wyniku korzystania z nich.