eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Grajewo,,Przebudowa dachu wraz z elementami termomodernizacji budynku Szko³y Podstawowej nr 2 w Grajewie".



Og³oszenie z dnia 2023-07-07


Powi±zane og³oszenia:

Og³oszenie o zamówieniu
Roboty budowlane
,,Przebudowa dachu wraz z elementami termomodernizacji budynku Szko³y Podstawowej nr 2 w Grajewie”.

SEKCJA I - ZAMAWIAJ¡CY

1.1.) Rola zamawiaj±cego

Postêpowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiaj±cego

1.2.) Nazwa zamawiaj±cego: Szko³a Podstawowa nr 2 im. Adama Mickiewicza w Grajewie

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 000719607

1.5) Adres zamawiaj±cego

1.5.1.) Ulica: Mickiewicza 1

1.5.2.) Miejscowo¶æ: Grajewo

1.5.3.) Kod pocztowy: 19-200

1.5.4.) Województwo: podlaskie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL843 - Suwalski

1.5.7.) Numer telefonu: 862726225

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: sekretariat@sp2grajewo.szkolnastrona.pl

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiaj±cego: sp2grajewo.szkolnastrona.pl

1.6.) Rodzaj zamawiaj±cego: Zamawiaj±cy publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka bud¿etowa

1.7.) Przedmiot dzia³alno¶ci zamawiaj±cego: Edukacja

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Og³oszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Og³oszenie dotyczy us³ug spo³ecznych i innych szczególnych us³ug: Nie

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

,,Przebudowa dachu wraz z elementami termomodernizacji budynku Szko³y Podstawowej nr 2 w Grajewie”.

2.4.) Identyfikator postêpowania: ocds-148610-c05a8992-1b26-11ee-9aa3-96d3b4440790

2.5.) Numer og³oszenia: 2023/BZP 00296438

2.6.) Wersja og³oszenia: 01

2.7.) Data og³oszenia: 2023-07-07

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zosta³y ujête w planie postêpowañ: Tak

2.9.) Numer planu postêpowañ w BZP: 2023/BZP 00291227/01/P

2.10.) Identyfikator pozycji planu postêpowañ:

1.1.1 ,,Przebudowa dachu wraz z elementami termomodernizacji budynku Szko³y Podstawowej nr 2 w Grajewie”.

2.11.) O udzielenie zamówienia mog± ubiegaæ siê wy³±cznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie

2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu wspó³finansowanego ze ¶rodków Unii Europejskiej: Nie

2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstaw± prawn±

Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy

SEKCJA III – UDOSTÊPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA

3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postêpowania

https://um-grajewo.logintrade.net/

3.2.) Zamawiaj±cy zastrzega dostêp do dokumentów zamówienia: Nie

3.4.) Wykonawcy zobowi±zani s± do sk³adania ofert, wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu, o¶wiadczeñ oraz innych dokumentów wy³±cznie przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej: Tak

3.5.) Informacje o ¶rodkach komunikacji elektronicznej, przy u¿yciu których zamawiaj±cy bêdzie komunikowa³ siê z wykonawcami - adres strony internetowej: https://um-grajewo.logintrade.net/

3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotycz±ce korespondencji elektronicznej: 1.W postêpowaniu o udzielenie zamówienia komunikacja miêdzy Zamawiaj±cym, a Wykonawcami odbywa siê przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej pod adresem https://um-grajewo.logintrade.net/
2. Wnioski, zawiadomienia oraz informacje Zamawiaj±cy i Wykonawcy przekazuj± za po¶rednictwem Platformy Zamówieñ Publicznych pod adresem https://um-grajewo.logintrade.net/.
3. Zamawiaj±cy, zgodnie z art. 67 ustawy Pzp okre¶la nastêpuj±ce wymagania techniczne i organizacyjne sporz±dzania, wysy³ania i odbierania korespondencji elektronicznej przy wykorzystaniu Platformy Zamówieñ Publicznych pod adresem https://um-grajewo.logintrade.net/, tj.:
1) sta³y dostêp do sieci Internet o gwarantowanej przepustowo¶ci nie mniejszej ni¿ 512 kb/s;
2) komputer klasy PC lub MAC o nastêpuj±cej konfiguracji: pamiêæ minimum 2GB Ram, procesor Intel IV 2GHZ, jeden z systemów operacyjnych - MS Windows 10, Mac Os x 10.4, Linux, lub ich nowsze wersje;
3) zainstalowana dowolna przegl±darka internetowa najlepiej najnowszej dostêpnej wersji obs³uguj±ca TLS 1.2 z wyj±tkiem Internet Explorer;
4) w³±czona obs³uga JavaScript;
5) zainstalowany program Acrobat Reader lub inny obs³uguj±cy pliki w formacie .pdf.;
6) pod³±czony lub wbudowany do komputera czytnik karty kryptograficznej wydanej przez wystawcê certyfikatu u¿ywanego przez Wykonawcê.
4. Zamawiaj±cy zgodnie z § 11 ust. 2 rozporz±dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporz±dzania i przekazywania informacji oraz wymagañ technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz ¶rodków komunikacji elektronicznej w postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie
podaje nastêpuj±ce informacje na temat specyfikacji po³±czenia, formatu przesy³anych danych oraz szyfrowania i oznaczania czasu przekazania i odbioru danych:
1) dopuszczalne formaty przesy³anych danych, tj. plików o wielko¶ci do 100 MB
w formatach: .doc, .pdf, .zip, .docx, .xls, .xlsx, .rar, .7zip, .jpg, .jpeg, .png, .txt, .tiff, .xades, .sig;
2) informacje na temat kodowania i czasu odbioru danych: - plik za³±czony przez Wykonawcê na Platformie Zamówieñ Publicznych i zapisany, widoczny jest w Systemie, jako zaszyfrowany – format kodowania UTF8. Mo¿liwo¶æ otworzenia pliku dostêpna jest dopiero po odszyfrowaniu przez Zamawiaj±cego po up³ywie terminu sk³adania ofert;
3) oznaczenie czasu odbioru danych przez Platformê Zamówieñ Publicznych stanowi datê oraz dok³adny czas (hh:mm:ss) generowany wed³ug czasu Platformy Microsoft Azure, który jest synchronizowany ze znacznikiem czasu UTC.
6.Dokumenty elektroniczne, o¶wiadczenia lub elektroniczne kopie dokumentów lub o¶wiadczeñ sk³adane s± przez Wykonawcê za po¶rednictwem Formularza
do komunikacji jako za³±czniki.
7. Wykonawca powinien dok³adnie zapoznaæ siê z SWZ i z³o¿yæ ofertê zgodnie z jej wymaganiami.
8.Wykonawca mo¿e zwróciæ siê do Zamawiaj±cego z wnioskiem o wyja¶nienie tre¶ci SWZ.
10. Zamawiaj±cy jest obowi±zany udzieliæ wyja¶nieñ niezw³ocznie, jednak nie pó¼niej ni¿ na 2 dni przed up³ywem terminu sk³adania ofert, pod warunkiem ¿e wniosek o wyja¶nienie tre¶ci SWZ wp³yn±³ do Zamawiaj±cego nie pó¼niej ni¿ na 4 dni przed up³ywem terminu sk³adania ofert.
11.Je¿eli Zamawiaj±cy nie udzieli wyja¶nieñ w terminie, o którym mowa w ust. 12 przed³u¿a termin sk³adania ofert o czas niezbêdny do zapoznania siê wszystkich zainteresowanych Wykonawców z wyja¶nieniami niezbêdnymi do nale¿ytego przygotowania i z³o¿enia ofert.
12. Przed³u¿enie terminu sk³adania ofert, nie wp³ywa na bieg terminu sk³adania wniosku o wyja¶nienie tre¶ci SWZ.
13. Tre¶æ zapytañ wraz z wyja¶nieniami Zamawiaj±cy udostêpni na Platformie Zamówieñ Publicznych dostêpnej pod adresem https://um-grajewo.logintrade.net/

3.8.) Zamawiaj±cy wymaga sporz±dzenia i przedstawienia ofert przy u¿yciu narzêdzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzêdzi, które nie s± ogólnie dostêpne: Nie

3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy

3.14.) Jêzyki, w jakich mog± byæ sporz±dzane dokumenty sk³adane w postêpowaniu:

polski

3.15.) RODO (obowi±zek informacyjny): 1. Administratorem danych osobowych jest Szko³a Podstawowa nr 2 im. Adama Mickiewicza w Grajewie (dalej: „ADMINISTRATOR”), z siedzib±: ul. Mickiewicza 1, 19-200 Grajewo. Z Administratorem mo¿na siê kontaktowaæ pisemnie, za pomoc± poczty tradycyjnej na adres: ul. Mickiewicza 1, 19-200 Grajewo lub drog± e-mailow± pod adresem: sekretariat@sp2grajewo.szkolnastrona.pl.
2. Administrator wyznaczy³ Inspektora Ochrony Danych – Andrzeja Rybus-To³³oczko, z którym mo¿na siê skontaktowaæ pod adresem mailowym: iodo@rt-net.pl.
3. Dane osobowe s± przetwarzane na podstawie rozporz±dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zwi±zku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przep³ywu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporz±dzenie o ochronie danych) oraz ustawy z dnia 11 wrze¶nia 2019 r. Prawo zamówieñ publicznych.
4. Przetwarzanie danych odbywa siê w zwi±zku z:
a) realizacj± umowy na zlecone zamówienie publiczne – art. 6 ust. 1 lit. b RODO;
b) rozliczeniem umowy – art. 6 ust. 1 lit. c RODO;
c) realizacj± zadania publicznego w ramach zamówienia publicznego – art. 6 ust. 1 lit. e RODO;
d) dochodzeniem i obron± roszczeñ – art. 6 ust. 1 lit. f RODO.
Dane bêd± przetwarzane przez okres 10 lat od pocz±tku roku nastêpuj±cego po roku, w którym nast±pi³a realizacja zamówienia.
5. Dane osobowe nie pochodz± od stron trzecich.
6. Administrator nie zamierza przekazywaæ danych do pañstwa trzeciego lub organizacji miêdzynarodowej.
7. Administrator nie zamierza przekazywaæ danych osobowych, a je¿eli musia³oby to nast±piæ, to tylko na podstawie przepisów prawa, w tym do Urzêdu Zamówieñ Publicznych, Organów Kontrolnych lub umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych, w tym do dostawców us³ug teleinformatycznych.
8. Osoba, której dane dotycz± ma prawo do ¿±dania od administratora dostêpu do danych osobowych, ich sprostowania, usuniêcia lub ograniczenia przetwarzania oraz o prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a tak¿e prawo do przenoszenia danych.
9. Skargê na dzia³ania Administratora mo¿na wnie¶æ do Prezesa Urzêdu Ochrony Danych Osobowych.
10. Podanie danych osobowych jest wymogiem prawa. Ich nie podanie spowoduje brak mo¿liwo¶ci zawarcia umowy na realizacjê zamówienia publicznego, a co za tym idzie odst±pienie od jego realizacji.
11. Administrator nie przewiduje zautomatyzowanego podejmowania decyzji.

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.) Informacje ogólne odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia.

4.1.1.) Przed wszczêciem postêpowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie

4.1.2.) Numer referencyjny: SP2 01.2023

4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane

4.1.4.) Zamawiaj±cy udziela zamówienia w czê¶ciach, z których ka¿da stanowi przedmiot odrêbnego postêpowania: Nie

4.1.5.) Warto¶æ zamówienia: 327140,37 PLN

4.1.8.) Mo¿liwe jest sk³adanie ofert czê¶ciowych: Nie

4.1.13.) Zamawiaj±cy uwzglêdnia aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie

4.2. Informacje szczegó³owe odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia:

4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

Zakres prac przewiduje wykonanie robót budowlanych, obejmuj±cych:
1) monta¿ rusztowañ zewnêtrznych rurowych o wysoko¶ci do 20m,
2) rozebranie rynien, rur spustowych i obróbek blacharskich,
3) rozebranie pokrycia dachowego z blachy dachówkowopodobnej oraz w³azów dachowych,
4) wymiana czê¶ciowa elementów konstrukcyjnych dachu – krokwie zwyk³e i kleszcze,
5) rozebranie pod³óg – strych p³yta pil¶niowa twarda,
6) wykonanie izolacji cieplnej z we³ny mineralnej poziome z p³yt uk³adanych na sucho – jedna warstwa,
7) wykonanie pomostów pod³oga z p³yt wiórowych – ci±gi komunikacyjne o szeroko¶ci 1 m,
8) u³o¿enie folii na izolacji termicznej oraz wstêpnego krycia (FWK) uk³adane na krokwiach,
9) wykonanie ³acenia po³aci dachowej,
10) obróbki blacharskie z blachy powlekanej o szer. w rozwiniêciu ponad 25 cm,
11) wykonanie okrycia dachu blach± powlekan± dachówkow± na ³atach oraz monta¿ w³azów dachowych,
12) monta¿ g±siorów,
13) monta¿ rynien i rur spustowych z gotowych elementów z blachy stalowej powlekanej,
14) monta¿ rusztu okapów do konstrukcji elementów wykoñczeniowych typu „Siding”,
15) demonta¿ przewodów uziemiaj±cych i odgromowych z linki mocowanych na dachu stromym,
16) monta¿ zwodów poziomych naprê¿anych z prêta o ¶r. do 10 mm na uprzednio zainstalowanych wspornikach na dachu stromym,
17) pomiar instalacji odgromowej,
18) wywóz gruzu i z³omu z rozbieranych konstrukcji.

4.2.6.) G³ówny kod CPV: 45000000-7 - Roboty budowlane

4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:

45111300-1 - Roboty rozbiórkowe

44212310-5 - Rusztowania

45260000-7 - Roboty w zakresie wykonywania pokryæ i konstrukcji dachowych i inne podobne roboty specjalistycze

45321000-3 - Izolacja cieplna

4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie

4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: do 2023-11-30

4.2.11.) Zamawiaj±cy przewiduje wznowienia: Nie

4.2.13.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówieñ na podobne us³ugi lub roboty budowlane: Nie

4.3.) Kryteria oceny ofert

4.3.1.) Sposób oceny ofert: 1.Zamawiaj±cy dokona oceny ofert, które nie zosta³y odrzucone, na podstawie nastêpuj±cych kryteriów oceny ofert:
1) Cena (C) 60
2) Okres gwarancji (G) 40

2.Punkty za kryterium Nr 1 „Cena” zostan± obliczone wed³ug wzoru:

Cena najtañszej oferty
------------------------------- x 60% x 100 = liczba punktów
Cena oferty badanej

3.W kryterium „Cena” oferta z najni¿sz± cen± otrzyma 60 punktów a pozosta³e oferty po matematycznym przeliczeniu w odniesieniu do najni¿szej ceny odpowiednio mniej. Koñcowy wynik powy¿szego dzia³ania zostanie zaokr±glony do dwóch miejsc po przecinku.
4.W celu oceny oferty, której wybór prowadzi³by do powstania u Zamawiaj±cego obowi±zku podatkowego, zgodnie z ustaw± z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i us³ug, dla celów zastosowania kryterium „Cena” Zamawiaj±cy doliczy do przedstawionej w tej ofercie ceny kwotê podatku od towarów i us³ug, któr± mia³by obowi±zek rozliczyæ.
5. Punkty za kryterium Nr 2 „Okres gwarancji” zostan± obliczone wed³ug wzoru:

Okres gwarancji badanej oferty (miesi±ce)
----------------------------------------------------------- x 40% x 100 = liczba punktów

Okres gwarancji oferty z najd³u¿szym okresem gwarancji (miesi±ce)

6.W kryterium „Okres gwarancji” oferta z najd³u¿szym okresem gwarancji otrzyma 40 punktów, a pozosta³e oferty po matematycznym przeliczeniu w odniesieniu do najd³u¿szego okresu gwarancji odpowiednio mniej. Koñcowy wynik powy¿szego dzia³ania zostanie zaokr±glony do dwóch miejsc po przecinku.
7.Zamawiaj±cy okre¶la minimaln± oraz maksymaln± d³ugo¶æ okresu gwarancji,
w przedziale od 60 miesiêcy do 84 miesiêcy od dnia podpisania bez zastrze¿eñ protoko³u odbioru koñcowego robót budowlanych. W przypadku zaoferowania przez Wykonawcê d³ugo¶ci okresu gwarancji krótszego ni¿ 60 miesiêcy, Zamawiaj±cy ofertê odrzuci. W przypadku, gdy Wykonawca nie wyka¿e w ofercie oferowanego okresu gwarancji, Zamawiaj±cy przyjmie, ¿e Wykonawca nie oferuje gwarancji i ofertê odrzuci jako niezgodn± z tre¶ci± SWZ. Wykonawca mo¿e zaproponowaæ d³ugo¶æ okresu gwarancji d³u¿sz± ni¿ wyznaczony maksymalny okres 84 miesiêcy, jednak w tym wypadku Zamawiaj±cy przyjmie do obliczeñ warto¶æ 84 miesiêcy – najd³u¿szy okres przyjêty w kryterium oceny ofert „Okres gwarancji”.
8.Wykonawcy oferuj± d³ugo¶ci okresu gwarancji w pe³nych miesi±cach (w przedziale od 60 do 84 miesiêcy). Wskazanie okresu gwarancji w dniach lub latach bêdzie uznane jako niewskazanie w ofercie oferowanego okresu gwarancji.
9.Za najkorzystniejsz± ofertê zostanie uznana oferta, która otrzyma najwiêksz± ilo¶æ punktów obliczon± na podstawie wzoru: O = C+G
gdzie:
O - ³±czna ilo¶æ punktów oferty ocenianej,
C – liczba punktów uzyskanych w kryterium „Cena”
G – liczba punktów uzyskanych w kryterium „Okres gwarancji”.
Pozosta³ym Wykonawcom, wype³niaj±cym wymagania kryterialne przypisana zostanie odpowiednio mniejsza (proporcjonalnie mniejsza) liczba punktów. Wynik bêdzie traktowany jako warto¶æ punktowa oferty.
10.Je¿eli Zamawiaj±cy nie bêdzie móg³ wybraæ najkorzystniejszej oferty z uwagi na to, ¿e dwie lub wiêcej ofert przedstawia taki sam ³±czny bilans punktowy w obu kryteriach, Zamawiaj±cy wybierze spo¶ród tych ofert ofertê, która otrzyma³a najwy¿sz± ocenê w kryterium o najwy¿szej wadze. Je¿eli oferty otrzymaj± tak± sam± ocenê w kryterium o najwy¿szej wadze, Zamawiaj±cy wybierze ofertê z najni¿sz± cen±.
11.Je¿eli nie bêdzie mo¿na dokonaæ wyboru oferty w sposób, o którym mowa
w ust.11, Zamawiaj±cy wezwie Wykonawców, którzy z³o¿yli te oferty, do z³o¿enia w terminie okre¶lonym przez Zamawiaj±cego ofert dodatkowych zawieraj±cych now± cenê.
12.Wykonawca, którego oferta zostanie oceniona jako najkorzystniejsza podlegaæ bêdzie badaniu czy nie podlega wykluczeniu oraz spe³nia warunki udzia³u w postêpowaniu.

4.3.2.) Sposób okre¶lania wagi kryteriów oceny ofert: Punktowo

4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jako¶ciowe

Kryterium 1

4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena

4.3.6.) Waga: 60

Kryterium 2

4.3.4.) Rodzaj kryterium:

inne.

4.3.5.) Nazwa kryterium: Okres gwarancji

4.3.6.) Waga: 40

4.3.10.) Zamawiaj±cy okre¶la aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub innowacyjne, ¿±da etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu ¿ycia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie

SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW

5.1.) Zamawiaj±cy przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Tak

5.2.) Fakultatywne podstawy wykluczenia:

Art. 109 ust. 1 pkt 4

5.3.) Warunki udzia³u w postêpowaniu: Tak

5.4.) Nazwa i opis warunków udzia³u w postêpowaniu.

1.O udzielenie zamówienia mog± ubiegaæ siê Wykonawcy, którzy nie podlegaj± wykluczeniu z postêpowania na zasadach okre¶lonych w Rozdziale XVIII SWZ oraz spe³niaj± okre¶lone przez Zamawiaj±cego warunki udzia³u w postêpowaniu.
2.O udzielenie zamówienia mog± ubiegaæ siê Wykonawcy, którzy spe³niaj± warunki dotycz±ce:
1) zdolno¶ci do wystêpowania w obrocie gospodarczym:
Zamawiaj±cy nie wyznacza szczegó³owego warunku w tym zakresie.
2) posiadania uprawnieñ do prowadzenia okre¶lonej dzia³alno¶ci gospodarczej
lub zawodowej, o ile wynika to z odrêbnych przepisów:
Zamawiaj±cy nie wyznacza szczegó³owego warunku w tym zakresie.
3) sytuacji ekonomicznej lub finansowej:
Zamawiaj±cy nie wyznacza szczegó³owego warunku w tym zakresie.
4) zdolno¶ci technicznej lub zawodowej:
Zamawiaj±cy wyznacza szczegó³owe warunki w tym zakresie. Wymagane jest skierowanie do realizacji przedmiotowego zamówienia publicznego co najmniej jednej osoby, która bêdzie pe³ni³a funkcjê kierownika budowy, posiadaj±cej uprawnienia budowlane do nadzorowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeñ
w specjalno¶ci konstrukcyjno – budowlanej.
3.Przez uprawnienia budowlane rozumie siê uprawnienia wydane zgodnie z ustaw± z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682 z pó¼n. zm.) lub odpowiadaj±ce im wa¿ne uprawnienia wydane na podstawie wcze¶niej obowi±zuj±cych przepisów, lub odpowiadaj±ce im uprawnienia budowlane, które zosta³y wydane obywatelom pañstw Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrze¿eniem art. 12a oraz innych przepisów ustawyz dnia 7 lipca 1994 r.- Prawo budowlane oraz ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w pañstwach cz³onkowskich Unii Europejskiej (Dz.U. z 2023 r. poz. 334).
4.Wykonawca mo¿e w celu potwierdzenia spe³niania warunków udzia³u
w postêpowaniu, w stosownych sytuacjach oraz w odniesieniu do konkretnego zamówienia, lub jego czê¶ci, polegaæ na zdolno¶ciach technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej podmiotów udostêpniaj±cych zasoby, niezale¿nie od charakteru prawnego ³±cz±cych go z nim stosunków prawnych.

5.5.) Zamawiaj±cy wymaga z³o¿enia o¶wiadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak

5.6.) Wykaz podmiotowych ¶rodków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: Wykonawca przedstawia wraz z o¶wiadczeniem, o którym mowa w art. 125 ust. 1, tak¿e o¶wiadczenie podmiotu nieudostêpniaj±cego zasoby, potwierdzaj±ce brak podstaw wykluczenia tego podmiotu oraz odpowiednio spe³nienie warunków udzia³u w zakresie, w jakim Wykonawca powo³uje siê na jego zasoby, wed³ug wzoru stanowi±cego za³±cznik 6 do SWZ oraz zobowi±zanie podmiotu udostêpniaj±cego zasoby do oddania Wykonawcy do dyspozycji niezbêdnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia, wed³ug wzoru stanowi±cego za³±cznik nr 7 do SWZ. Zamawiaj±cy wezwie Wykonawcê, którego oferta zosta³a najwy¿ej oceniona, do z³o¿enia w wyznaczonym terminie, nie krótszym ni¿ 5 dni od dnia wezwania, podmiotowych ¶rodków dowodowych, aktualnych na dzieñ z³o¿enia podmiotowych ¶rodków dowodowych. Wykonawca zobowi±zany jest do z³o¿enia nastêpuj±cych podmiotowych ¶rodków dowodowych: 1) w celu potwierdzenia braku podstaw do wykluczenia Wykonawcy z udzia³u w postêpowaniu: a) o¶wiadczenia Wykonawcy, w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, o braku przynale¿no¶ci do tej samej grupy kapita³owej z innym Wykonawc±, który z³o¿y³ odrêbn± ofertê, albo o¶wiadczenia o przynale¿no¶ci do tej samej grupy kapita³owej wraz z dokumentami lub informacjami potwierdzaj±cymi przygotowanie oferty, w postêpowaniu niezale¿nie od innego Wykonawcy nale¿±cego do tej samej grupy kapita³owej, zgodnie z za³±cznikiem Nr 9 do SWZ, b) odpisu lub informacji z KRS lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzia³alno¶ci Gospodarczej, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, sporz±dzonych nie wcze¶niej ni¿ 3 miesi±ce przed jej z³o¿eniem, je¿eli odrêbne przepisy wymagaj± wpisu do rejestru lub ewidencji; Wykonawca, który polega na zdolno¶ciach technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej podmiotów udostêpniaj±cych zasoby na zasadach okre¶lonych w art. 118 ustawy Pzp, przedstawia podmiotowe ¶rodki dowodowe, dotycz±ce tych podmiotów, potwierdzaj±ce, ¿e nie zachodz± wobec tych podmiotów podstawy wykluczenia z postêpowania tj. odpis lub informacjê z KRS lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzia³alno¶ci Gospodarczej, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, sporz±dzone nie wcze¶niej ni¿ 3 miesi±ce przed jej z³o¿eniem, je¿eli odrêbne przepisy wymagaj± wpisu do rejestru lub ewidencji. Je¿eli Wykonawca ma siedzibê lub miejsce zamieszkania poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast odpisu albo informacji z KRS lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzia³alno¶ci Gospodarczej, sk³ada dokument lub dokumenty wystawione w kraju, w którym Wykonawca ma siedzibê lub miejsce zamieszkania, potwierdzaj±ce odpowiednio, ¿e nie otwarto jego likwidacji, nie og³oszono upad³o¶ci, jego aktywami nie zarz±dza likwidator lub s±d, nie zawar³ uk³adu z wierzycielami, jego dzia³alno¶æ gospodarcza nie jest zawieszona ani nie znajduje siê on w innej tego rodzaju sytuacji wynikaj±cej z podobnej procedury przewidzianej w przepisach miejsca wszczêcia tej procedury, wystawione nie wcze¶niej ni¿ 3 miesi±ce przed ich z³o¿eniem. Je¿eli w kraju, w którym Wykonawca ma siedzibê lub miejsce zamieszkania, nie wydaje siê dokumentów, o których mowa w niniejszej literze, zastêpuje siê je odpowiednio w ca³o¶ci lub w czê¶ci dokumentem zawieraj±cym odpowiednio o¶wiadczenie Wykonawcy, ze wskazaniem osoby albo osób uprawnionych do jego reprezentacji, lub o¶wiadczenie osoby, której dokument mia³ dotyczyæ, z³o¿one pod przysiêg±, lub, je¿eli w kraju, w którym Wykonawca ma siedzibê lub miejsce zamieszkania nie ma przepisów o o¶wiadczeniu pod przysiêg±, z³o¿one przed organem s±dowym lub administracyjnym, notariuszem, organem samorz±du zawodowego lub gospodarczego, w³a¶ciwym ze wzglêdu na siedzibê lub miejsce zamieszkania Wykonawcy, c) o¶wiadczenia Wykonawcy o aktualno¶ci informacji zawartych w o¶wiadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, w zakresie podstaw wykluczenia z postêpowania wskazanych przez Zamawiaj±cego, którego wzór stanowi za³±cznik Nr 12 do SWZ.

5.7.) Wykaz podmiotowych ¶rodków dowodowych na potwierdzenie spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu: Zamawiaj±cy wezwie Wykonawcê, którego oferta zosta³a najwy¿ej oceniona, do z³o¿enia w wyznaczonym terminie, nie krótszym ni¿ 5 dni od dnia wezwania, podmiotowych ¶rodków dowodowych, aktualnych na dzieñ z³o¿enia podmiotowych ¶rodków dowodowych. Wykonawca zobowi±zany jest,
na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu oraz spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu do z³o¿enia nastêpuj±cych podmiotowych ¶rodków dowodowych:
a) wykazu osób, skierowanych przez Wykonawcê do realizacji zamówienia publicznego, w szczególno¶ci odpowiedzialnych za ¶wiadczenie us³ug, kontrolê jako¶ci lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnieñ, do¶wiadczenia i wykszta³cenia niezbêdnych do wykonania zamówienia publicznego, a tak¿e zakresu wykonywanych przez nie czynno¶ci oraz informacj± o podstawie do dysponowania tymi osobami – wed³ug wzoru stanowi±cego za³±cznik Nr 10 do SWZ, z którego wynikaæ bêdzie dysponowanie co najmniej jedn± osob±, która bêdzie pe³ni³a funkcjê kierownika budowy, posiadaj±c± uprawnienia budowlane do nadzorowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeñ w specjalno¶ci konstrukcyjno-budowlanej.

5.8.) Wykaz przedmiotowych ¶rodków dowodowych:

Zamawiaj±cy nie wymaga z³o¿enia podmiotowych ¶rodków dowodowych

5.9.) Zamawiaj±cy przewiduje uzupe³nienie przedmiotowych ¶rodków dowodowych: Nie

5.11.) Wykaz innych wymaganych o¶wiadczeñ lub dokumentów:

1. W celu potwierdzenia, ¿e osoba dzia³aj±ca w imieniu Wykonawcy jest umocowana do jego reprezentowania, Wykonawca sk³ada wraz z ofert± dokumenty, z których wynika prawo do reprezentowania Wykonawcy tj. odpis lub informacja z Krajowego Rejestru S±dowego, Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzia³alno¶ci Gospodarczej lub innego w³a¶ciwego rejestru, potwierdzaj±ce, ¿e osoba dzia³aj±ca w imieniu Wykonawcy jest umocowana do jego reprezentowania. Wykonawca nie jest zobowi±zany do z³o¿enia dokumentów potwierdzaj±cych umocowanie do reprezentacji t.j.: odpisu lub informacji z Krajowego Rejestru S±dowego, Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzia³alno¶ci Gospodarczej lub innego w³a¶ciwego rejestru, je¿eli Zamawiaj±cy mo¿e je uzyskaæ za pomoc± bezp³atnych ogólnodostêpnych baz danych, o ile Wykonawca wskaza³ dane umo¿liwiaj±ce dostêp do tych dokumentów. Je¿eli w imieniu Wykonawcy dzia³a osoba, której umocowanie do jego reprezentowania nie wynika z odpisu lub informacji z Krajowego Rejestru S±dowego, Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzia³alno¶ci Gospodarczej lub innego w³a¶ciwego rejestru, Wykonawca wraz z ofert± zobowi±zany jest z³o¿yæ pe³nomocnictwo lub inny dokument potwierdzaj±cy umocowanie do reprezentowania Wykonawcy.
2) W celu potwierdzenia, ¿e osoba dzia³aj±ca w imieniu podmiotu udostêpniaj±cego zasoby jest umocowana do reprezentacji tego podmiotu, Wykonawca sk³ada wraz z ofert± dokumenty, z których wynika prawo do reprezentacji osób dzia³aj±cych w imieniu podmiotu udostêpniaj±cego zasoby tj. odpis lub informacja z Krajowego Rejestru S±dowego, Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzia³alno¶ci Gospodarczej lub innego w³a¶ciwego rejestru, potwierdzaj±ce, ¿e osoba dzia³aj±ca w imieniu podmiotu udostêpniaj±cego zasoby jest umocowana do jego reprezentowania. Wykonawca nie jest zobowi±zany do z³o¿enia dokumentów potwierdzaj±cych umocowanie do reprezentacji podmiotu udostêpniaj±cego zasoby, t.j.: odpisu lub informacji z Krajowego Rejestru S±dowego, Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzia³alno¶ci Gospodarczej lub innego w³a¶ciwego rejestru, je¿eli Zamawiaj±cy mo¿e je uzyskaæ za pomoc± bezp³atnych ogólnodostêpnych baz danych, o ile Wykonawca wskaza³ dane umo¿liwiaj±ce dostêp do tych dokumentów. Je¿eli w imieniu podmiotu udostêpniaj±cego zasoby dzia³a osoba, której umocowanie do jego reprezentowania nie wynika z odpisu lub informacji z Krajowego Rejestru S±dowego, Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzia³alno¶ci Gospodarczej lub innego w³a¶ciwego rejestru, Wykonawca wraz z ofert± zobowi±zany jest z³o¿yæ pe³nomocnictwo lub inny dokument potwierdzaj±cy umocowanie do reprezentowania podmiotu udostêpniaj±cego zasoby,
3) W przypadku wspólnego ubiegania siê o zamówienie przez Wykonawców, wraz z ofert± nale¿y z³o¿yæ pe³nomocnictwo do reprezentowania wszystkich Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia, ewentualnie umowa o wspó³dzia³aniu, z której bêdzie wynikaæ przedmiotowe pe³nomocnictwo. Pe³nomocnik mo¿e byæ ustanowiony do reprezentowania Wykonawców w postêpowaniu albo do ich reprezentowania w postêpowaniu i zawarcia umowy. Pe³nomocnictwo winno byæ za³±czone w takiej samej formie jak sk³adana oferta, tj. w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. Dopuszcza siê tak¿e z³o¿enie elektronicznej kopii (skanu) pe³nomocnictwa sporz±dzonego uprzednio w formie pisemnej, w formie elektronicznego po¶wiadczenia sporz±dzanego stosownie do art. 97 ust.2 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. – Prawo o notariacie, które to po¶wiadczenie notariusz opatruje kwalifikowanym podpisem elektronicznym, b±d¼ skanu pe³nomocnictwa sporz±dzonego uprzednio w formie pisemnej opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym mocodawcy. Elektroniczna kopia pe³nomocnictwa nie mo¿e byæ uwierzytelniona przez upe³nomocnionego.

SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA

6.1.) Zamawiaj±cy wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie

6.3.) Zamawiaj±cy przewiduje aukcjê elektroniczn±: Nie

6.4.) Zamawiaj±cy wymaga wadium: Nie

6.5.) Zamawiaj±cy wymaga zabezpieczenia nale¿ytego wykonania umowy: Tak

6.6.) Wymagania dotycz±ce sk³adania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia:

1) Wykonawcy mog± wspólnie ubiegaæ siê o udzielenie zamówienia,
2) Wykonawcy ustanawiaj± pe³nomocnika do reprezentowania ich w postêpowaniu o udzielenie zamówienia albo do reprezentowania w postêpowaniu i zawarcia umowy, a pe³nomocnictwo/upowa¿nienie do pe³nienia takiej funkcji/ewentualnie umowa o wspó³dzia³aniu z której bêdzie wynikaæ przedmiotowe pe³nomocnictwo, wystawione zgodnie z wymogami ustawowymi, podpisane przez prawnie upowa¿nionych przedstawicieli ka¿dego z Wykonawców wystêpuj±cych wspólnie nale¿y za³±czyæ do oferty. Pe³nomocnictwo winno byæ za³±czone w takiej samej formie jak sk³adana oferta tj. w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. Dopuszcza siê tak¿e z³o¿enie elektronicznej kopii (skanu) pe³nomocnictwa sporz±dzonego uprzednio w formie pisemnej, w formie elektronicznego po¶wiadczenia sporz±dzanego stosownie do art. 97 ust.2 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. – Prawo o notariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1799), które to po¶wiadczenie notariusz opatruje kwalifikowanym podpisem elektronicznym, b±d¼ skanu pe³nomocnictwa sporz±dzonego uprzednio w formie pisemnej opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym mocodawcy. Elektroniczna kopia pe³nomocnictwa nie mo¿e byæ uwierzytelniona przez upe³nomocnionego,
3) oferta winna byæ podpisana przez ka¿dego z Wykonawców wystêpuj±cych wspólnie lub przez upowa¿nionego przedstawiciela,
4) Wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o udzielenie zamówienia ponosz± solidarn± odpowiedzialno¶æ za wykonanie umowy,
5) je¿eli oferta wspólna z³o¿ona przez dwóch lub wiêcej Wykonawców zostanie wy³oniona w prowadzonym postêpowaniu jako najkorzystniejsza, przed podpisaniem umowy Zamawiaj±cy za¿±da w wyznaczonym terminie z³o¿enia umowy reguluj±cej wspó³pracê tych Wykonawców, podpisanej przez wszystkich Wykonawców, przy czym okres, na jaki zosta³a zawarta nie mo¿e byæ krótszy ni¿ okres gwarancji wskazany przez Wykonawców w ofercie.
6) Zamawiaj±cy nie zastrzega obowi±zku osobistego wykonania przez poszczególnych Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia kluczowych zadañ dotycz±cych wykonania robót budowlanych w zwi±zku z realizacj± zadania inwestycyjnego p.n.: „Przebudowa dachu wraz z elementami termomodernizacji budynku Szko³y Podstawowej nr 2 im. Adama Mickiewicza w Grajewie”.
7) W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia, zobowi±zani s± oni wykazaæ spe³nienie warunków udzia³u w postêpowaniu wspólnie. Zamawiaj±cy uzna warunki udzia³u w postêpowaniu za spe³nione, je¿eli bêdzie je spe³nia³ samodzielnie co najmniej jeden Wykonawców.
8)W przypadku wspólnego ubiegania siê o zamówienie przez Wykonawców, o¶wiadczenie o niepodleganiu wykluczeniu i spe³nianiu warunków udzia³u w postêpowaniu - zgodnie z wzorem, stanowi±cym za³±cznik Nr 5 do SWZ sk³ada ka¿dy z Wykonawców. O¶wiadczenie te potwierdzaj± brak podstaw wykluczenia oraz spe³nianie warunków udzia³u w postêpowaniu w zakresie, w jakim ka¿dy z Wykonawców wykazuje spe³nienie warunków udzia³u w postêpowaniu.
9) W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia sk³adaj± oni wraz z ofert± o¶wiadczenie, z którego wynika, które roboty budowlane, dostawy lub us³ugi wykonuj± poszczególni wykonawcy - zgodnie z wzorem stanowi±cym za³±cznik Nr 8 do SWZ.

6.7.) Zamawiaj±cy przewiduje uniewa¿nienie postêpowania, je¶li ¶rodki publiczne, które zamierza³ przeznaczyæ na sfinansowanie ca³o¶ci lub czê¶ci zamówienia nie zosta³y przyznane: Nie

SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY

7.1.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenia zaliczek: Nie

7.3.) Zamawiaj±cy przewiduje zmiany umowy: Tak

7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:

1. Zakazuje siê istotnych zmian postanowieñ zawartej umowy w stosunku do tre¶ci oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, chyba ¿e zmiana
ta bêdzie wynika³a z:
1) wyst±pienia zmian powszechnie obowi±zuj±cych przepisów prawa w zakresie maj±cym wp³yw na realizacjê przedmiotu niniejszej umowy;
2) wynikniêcia rozbie¿no¶ci lub niejasno¶ci w rozumieniu pojêæ u¿ytych
w umowie, których nie mo¿na usun±æ w inny sposób a zmiana bêdzie umo¿liwiaæ usuniêcie rozbie¿no¶ci i doprecyzowanie umowy w celu jednoznacznej interpretacji jej zapisów przez Strony;
3) wyst±pienia konieczno¶ci zmiany osób (¶mieræ, choroba, ustanie stosunku pracy lub inne zdarzenia losowe lub inne przyczyny niezale¿ne od Wykonawcy), przy pomocy których Wykonawca realizuje przedmiot umowy na inne spe³niaj±ce warunki okre¶lone w SWZ;
4) wyst±pienia konieczno¶ci zmiany osób (¶mieræ, choroba, ustanie stosunku pracy lub inne zdarzenia losowe lub inne przyczyny niezale¿ne
od Zamawiaj±cego), przy pomocy których Zamawiaj±cy realizuje przedmiot umowy;
5) wyst±pienia konieczno¶ci zmian osób Wykonawcy, przy pomocy których Wykonawca realizuje przedmiot umowy, w przypadku gdy Zamawiaj±cy uzna, ¿e osoby te nie wykonuj± nale¿ycie swoich obowi±zków. Wykonawca obowi±zany jest dokonaæ zmiany tych osób w terminie nie d³u¿szym ni¿ 14 dni od daty z³o¿enia wniosku Zamawiaj±cego;
6) zmiany terminu realizacji przedmiotu niniejszej umowy z przyczyn niezale¿nych od Wykonawcy, a tak¿e z przyczyn okre¶lonych w § 5, np. wyst±pienia zw³oki w wydaniu przez organy administracji publicznej lub inne podmioty wymaganych decyzji, zezwoleñ;
7) wyst±pienia konieczno¶ci wprowadzenia zmian spowodowanych nastêpuj±cymi okoliczno¶ciami:
a) si³y wy¿szej uniemo¿liwiaj±cej wykonanie przedmiotu umowy zgodnie
ze szczegó³owym opisem;
b) zmiany danych zwi±zanych z obs³ug± administracyjno-organizacyjn± umowy;
c) zmiany danych teleadresowych;
d) rezygnacji przez Zamawiaj±cego z realizacji czê¶ci przedmiotu umowy;
8) innych sytuacji, w których dopuszczalne s± zmiany umowy, przewidzianych
w SWZ i niniejszej umowie.
2. Istotne zmiany w umowie mog± równie¿ dotyczyæ przed³u¿enia terminu wykonania przedmiotu umowy o czas opó¼nienia niewynikaj±cego z przyczyn le¿±cych po stronie Wykonawcy, je¿eli takie opó¼nienie bêdzie mia³o wp³yw na wykonanie przedmiotu umowy, w przypadku szczególnie niekorzystnych warunków atmosferycznych.
3.Wykonawca nie bêdzie mia³ prawa do dodatkowego wynagrodzenia, je¿eli zwiêkszenie wynagrodzenia wyniknie z przyczyn le¿±cych po stronie Wykonawcy.
4.Zamawiaj±cy przewiduje mo¿liwo¶æ dokonania zmiany umowy na podstawie
art. 15r ust. 4 i 4a ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwi±zaniach zwi±zanych z zapobieganiem, przeciwdzia³aniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zaka¼nych oraz wywo³anych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2095 z pó¼n. zm.).

7.5.) Zamawiaj±cy uwzglêdni³ aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe, innowacyjne lub etykiety zwi±zane z realizacj± zamówienia: Nie

SEKCJA VIII – PROCEDURA

8.1.) Termin sk³adania ofert: 2023-07-22 09:00

8.2.) Miejsce sk³adania ofert: https://um-grajewo.logintrade.net/

8.3.) Termin otwarcia ofert: 2023-07-22 09:15

8.4.) Termin zwi±zania ofert±: 30 dni

Podziel siê

Poleæ ten przetarg znajomemu poleæ

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstaw± prezentowanych tutaj informacji s± dane publikowane przez Urz±d Zamówieñ Publicznych w Biuletynie Zamówieñ Publicznych. Tre¶æ og³oszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z tre¶ci± tego¿ og³oszenia dostêpn± w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dok³ada wszelkich starañ, aby zamieszczone tutaj informacje by³y kompletne i zgodne z prawd±. Nie mo¿e jednak zagwarantowaæ ich poprawno¶ci i nie ponosi ¿adnej odpowiedzialno¶ci za jakiekolwiek szkody powsta³e w wyniku korzystania z nich.


Je¶li chcesz dodaæ og³oszenie do serwisu, zapoznaj siê z nasz± ofert±:

chcê zamieszczaæ og³oszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwê miasta, dla którego chcesz znale¼æ jednostkê ZUS.