Ogłoszenie z dnia 2024-05-28
Powiązane ogłoszenia:
- 2024/BZP 00264464/01 - Ogłoszenie z dnia 2024-03-28
Ogłoszenie o wyniku postępowania
Roboty budowlane
„NAPRAWA DACHÓW WRAZ Z USUNIĘCIEM SKUTKÓW ZAWILGOCEŃ NA OBIEKTACH JEDNOSTEK GARNIZONU ŚLĄSKIEGO"
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego1.2.) Nazwa zamawiającego: Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach
1.3.) Oddział zamawiającego: Wydział Zamówień Publicznych
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 270208292
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: ul. Lompy 19
1.5.2.) Miejscowość: Katowice
1.5.3.) Kod pocztowy: 40-038
1.5.4.) Województwo: śląskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL22A - Katowicki
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: zamowienia@ka.policja.gov.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.slaska.policja.gov.pl
1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:
https://slaska-policja.eb2b.com.pl/1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - organ władzy publicznej - organ administracji rządowej (centralnej lub terenowej)
1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Porządek i bezpieczeństwo publiczne
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
„NAPRAWA DACHÓW WRAZ Z USUNIĘCIEM SKUTKÓW ZAWILGOCEŃ NA OBIEKTACH JEDNOSTEK GARNIZONU ŚLĄSKIEGO"2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-30c08866-ecf9-11ee-9c02-ce2b643d361d
2.5.) Numer ogłoszenia: 2024/BZP 00341618
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2024-05-28
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2024/BZP 00244141/16/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.1.5 KWP w Katowicach - naprawa dachów wraz z usunięciem skutków zawilgoceń
2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak
2.14.) Numer ogłoszenia: 2024/BZP 00264464
SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ
3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Numer referencyjny: ZP-2380-69/2024
4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.4.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane
Część 1
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Naprawa dachów wraz z usunięciem zawilgoceń zgodnie z dokumentacją techniczną tj STWiOR, przedmiary w obiekcie: KMP Siemianowice Śląskie - zadanie obejmuje m.in. roboty rozbiórkowe, wykonanie obróbek blacharskich, naprawa gzymsu, Roboty związane z demontażem i ponownym montażem instalacji odgromowej.4.5.3.) Główny kod CPV: 45000000-7 - Roboty budowlane
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
45453000-7 - Roboty remontowe i renowacyjne
4.5.5.) Wartość części: 83274,73 PLN
Część 2
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Naprawa dachów wraz z usunięciem zawilgoceń zgodnie z dokumentacją techniczną tj. STWiOR, przedmiary w tym m.in. roboty rozbiórkowe w zakresie pokrycia oraz konstrukcji stalowej, pokrycie dachu wiaty w obiekcie: KMP Ruda śląska;4.5.3.) Główny kod CPV: 45000000-7 - Roboty budowlane
4.5.5.) Wartość części: 45014,39 PLN
Część 3
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Naprawa dachów wraz z usunięciem zawilgoceń zgodnie z dokumentacją techniczną tj. STWiOR, przedmiary w tym m.in. roboty rozbiórkowe, wykonanie pokrycia dachowego blachą powlekaną w obiekcie: KP IV Bielsko Biała4.5.3.) Główny kod CPV: 45000000-7 - Roboty budowlane
4.5.5.) Wartość części: 110442,58 PLN
Część 4
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Naprawa dachów wraz z usunięciem zawilgoceń zgodnie z dokumentacją techniczną tj. STWiOR, przedmiary w tym m.in.: roboty rozbiórkowe, wykonanie naprawy pokrycia dachowego z membrany PVC, malowanie ścian w obiektach KPP Wodzisław Śląski oraz uszczelnienie pokrycia dachowego w KPP Racibórz (na podstawie przedmiaru)4.5.3.) Główny kod CPV: 45000000-7 - Roboty budowlane
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
45453000-7 - Roboty remontowe i renowacyjne
4.5.5.) Wartość części: 87759,15 PLN
Część 5
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Naprawa dachów wraz z usunięciem zawilgoceń zgodnie z dokumentacją techniczną tj. STWiOR, przedmiary w tym m.in.: roboty rozbiórkowe, wykonanie naprawy pokrycia dachowego z karpiówki ceramicznej, naprawa deskowania dachu, roboty w zakresie rur spustowych W obiekcie KPP Tarnowskie Góry4.5.3.) Główny kod CPV: 45000000-7 - Roboty budowlane
4.5.5.) Wartość części: 106612,38 PLN
Część 6
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Naprawa dachów wraz z usunięciem zawilgoceń zgodnie z dokumentacją techniczną tj. STWiOR, przedmiary w tym m.in.: roboty rozbiórkowe, wykonanie naprawy pokrycia dachowego z papy termozgrzewalnej, wykonanie remontów kominów w obiekcie KP V Bytom4.5.3.) Główny kod CPV: 45000000-7 - Roboty budowlane
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
45453000-7 - Roboty remontowe i renowacyjne
4.5.5.) Wartość części: 110751,67 PLN
Część 7
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Naprawa dachów wraz z usunięciem zawilgoceń zgodnie z dokumentacją techniczną tj STWiOR, przedmiary w tym m.in.: roboty rozbiórkowe, wykonanie pokrycia dachowego papą termozgrzewalną, roboty w zakresie wpustu dachowego podgrzewanego w obiekcie: KWP Katowice.4.5.3.) Główny kod CPV: 45000000-7 - Roboty budowlane
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
45453000-7 - Roboty remontowe i renowacyjne
4.5.5.) Wartość części: 292435,09 PLN
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
Część 1
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 1 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
W przedmiotowym postępowaniu dla w/w Zadań do upływu terminu składania ofert tj. do dnia 19.04.2024r. do godz. 10:00 nie wpłynęła żadna oferta.
Część 2
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 6 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
Zgodnie z art. 99 Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący. W przedmiotowym postępowaniu dla zadania nr 2 Zamawiający zamieścił na stronie prowadzonego postępowania błędny przedmiar, który nie opisuje w sposób pełny niezbędnych do zrealizowania robót budowalnych mających na celu osiągnięcie najlepszych efektów zamówienia. Brakujące pozycje przedmiarowe są niezbędne do wykonania pełnego remontu dachu, którego celem jest zlikwidowanie przecieków. Nie ma również możliwości ewentualnego zwiększenia wartości umowy działając zgodnie z art. 455 ustawy PZP gdyż wartość brakującej części pozycji jest zbyt wysoka. Dodatkowo Zamawiający zauważył błąd już po otwarciu ofert, co uniemożliwiło jego naprawienie. Należy zauważyć, że dzielenie zamówienia na dwa odrębne zadania wiązać się będzie z ryzykiem braku możliwości skoordynowania prac dwóch różnych wykonawców, zakres prac koniecznych do wykonania zadania inwestycyjnego jest spójny pod względem technicznym, organizacyjnym i gwarancyjnym. Hipotetycznie przyjmując różnych wykonawców rodzi koszty zapewnienia odpowiedniej organizacji prac przez różnych wykonawców, a w zakresie potencjalnego zabezpieczenia gwarancyjnego mnogość wykonawców istotnie zaburzających możliwość dochodzenia roszczeń z tytułu praw gwarancyjnych.
Mając na uwadze powyższe Zamawiający nie ma możliwości zawarcia umowy, która nie będzie podlegała unieważnianiu gdyż została by ona zawarta z naruszeniem ustawy PZP w szczególności art. 17 oraz art. 99, a jej ewentualne zawarcie i zmiana zakresu godziłaby w zasadę zachowania uczciwej konkurencji oraz naruszałaby art. 455 ustawy PZP. Jak wskazuje komentarz UZP wada, o której mowa w art. 255 pkt. 6 ustawy PZP” (…)musi mieć nieusuwalny charakter. Chodzi więc o takie uchybienia proceduralne, które nie mogą być skorygowane przez zamawiającego w toku postępowania poprzez unieważnienie lub powtórzenie nieprawidłowej czynności. Dopuszczalność usunięcia wady postępowania powoduje wyłączenie możliwości unieważnienia postępowania.
Mając na uwadze powyższe Zamawiający unieważnia postępowanie dla zadania 2 na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy PZP.
Część 3
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 3)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 3)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 1
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 184384,83 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 184384,83 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 184384,83 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 3)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mikro przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: Firma Handlowo-Usługowa ANA Anna Wutke-Knieć
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 6521363406
7.3.3) Ulica: Nawisie 52
7.3.4) Miejscowość: Jawiszowice
7.3.5) Kod pocztowy: 32-626
7.3.6.) Województwo: małopolskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 3)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2024-05-21
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 184384,83 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 4 miesiące
8.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
Część 4
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 4)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 1 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
W przedmiotowym postępowaniu dla w/w Zadań do upływu terminu składania ofert tj. do dnia 19.04.2024r. do godz. 10:00 nie wpłynęła żadna oferta.
Część 5
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 5)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 1 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
W przedmiotowym postępowaniu dla w/w Zadań do upływu terminu składania ofert tj. do dnia 19.04.2024r. do godz. 10:00 nie wpłynęła żadna oferta.
Część 6
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 6)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 6)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 1
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 103797,39 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 103797,39 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 103797,39 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 6)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mikro przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: Zakład Remontowo - Budowlany RENOS Jacek Buczyński
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 6561808814
7.3.3) Ulica: Zielona 3
7.3.4) Miejscowość: Włoszczowa
7.3.5) Kod pocztowy: 29-100
7.3.6.) Województwo: świętokrzyskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 6)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2024-05-20
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 103797,39 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 4 miesiące
8.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
Część 7
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 7)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 7)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 1
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 394613,48 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 394613,48 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 394613,48 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 7)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mikro przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: Zakład Remontowo-Budowalny RENOS Jacek Buczyński
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 6561808814
7.3.3) Ulica: Zielona 3
7.3.4) Miejscowość: Włoszczowa
7.3.5) Kod pocztowy: 29-100
7.3.6.) Województwo: świętokrzyskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
dane rejestrowe
i kontaktowe firmy
Anna Wutke-Knieć Firma Handlowo-Usługowa "ANA"
jakie przetargi wygrała firma
Anna Wutke-Knieć Firma Handlowo-Usługowa "ANA"
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 7)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2024-05-20
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 394613,48 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 4 miesiące
INNE PRZETARGI Z KATOWIC
- Remont przesiewacza mobilnego Kleemann Mobiscreen MS 19 D pracujacego w ZPM Oddziału KWK Staszic-Wujek Ruch Murcki-Staszic
- Świadczenie usług krajowego transportu osób w Polskiej Grupie Górniczej S.A. dla potrzeb Oddziału KWK Staszic-Wujek Ruch Murcki - Staszic w okresie 12 miesięcy z podziałem na 2 zadania
- "Świadczenie usług konserwacyjnych wraz z wykonywaniem drobnych napraw oraz usuwanie awarii w obiekcie WFOŚiGW zlokalizowanym w Katowicach przy ul. Plebiscytowej 19 ...
- Serwis pogwarancyjny aparatury medycznej dla Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii
- Odbiór, wywóz i utylizacja odpadów komunalnych, segregowanych, odpadów wielkogabarytowych oraz gruzu z budynków Urzędu Miasta Katowice, siedzib OSP i Rad Dzielnic w roku 2025 r.
- Zakup i dostawa (wraz z rozładunkiem) sprzętu serwerowo -sieciowego na potrzeby Ministerstwa Przemysłu
więcej: przetargi w Katowicach »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- "Modernizacja KP PSP w Kutnie" - III
- Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z miejscami postojowymi, ciągiem pieszo - jezdnym, oświetleniem oraz niezbędną infrastrukturą techniczną w m. Zielone Kamedulskie gm. Suwałki
- Wymiana podłoża i urządzeń terenowych stanowiących wyposażenie Placu Zabaw zlokalizowanego na terenie zewnętrznym Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Gdańsku przy ul. Gnilnej 3
- "Wykonanie robót ogólnobudowlanych dla budynków będących w zarządzie Nadleśnictwa Skwierzyna"
- Utwardzenie kostką betonową alejki na cmentarzu komunalnym nr 3 przy ul. Wileńskiej w Oleśnicy
- Modernizacja systemu wodociągowego w Gminie Tymbark
więcej: Roboty budowlane »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.