Og³oszenie z dnia 2024-06-07
Powi±zane og³oszenia:
- 2024/BZP 00375078/01 - Modyfikacja z dnia 2024-06-20
- 2024/BZP 00380042/01 - Modyfikacja z dnia 2024-06-24
- 2024/BZP 00424543/01 - Wynik z dnia 2024-07-23
Og³oszenie o zamówieniu
Roboty budowlane
Budowa Przedszkola i ¯³obka w Starej B³otnicy
SEKCJA I - ZAMAWIAJ¡CY
1.1.) Rola zamawiaj±cego
Postêpowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiaj±cego
1.2.) Nazwa zamawiaj±cego: Gmina Stara B³otnica
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 670224019
1.5) Adres zamawiaj±cego
1.5.1.) Ulica: Stara B³otnica 46
1.5.2.) Miejscowo¶æ: Stara B³otnica
1.5.3.) Kod pocztowy: 26-806
1.5.4.) Województwo: mazowieckie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL921 - Radomski
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: gmina@starablotnica.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiaj±cego: www.starablotnica.bip.org.pl
1.6.) Rodzaj zamawiaj±cego: Zamawiaj±cy publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorz±du terytorialnego
1.7.) Przedmiot dzia³alno¶ci zamawiaj±cego: Ogólne us³ugi publiczne
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Og³oszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Og³oszenie dotyczy us³ug spo³ecznych i innych szczególnych us³ug: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Budowa Przedszkola i ¯³obka w Starej B³otnicy
2.4.) Identyfikator postêpowania: ocds-148610-84062a06-2498-11ef-87ba-8eb060fd7bb8
2.5.) Numer og³oszenia: 2024/BZP 00356090
2.6.) Wersja og³oszenia: 01
2.7.) Data og³oszenia: 2024-06-07
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zosta³y ujête w planie postêpowañ: Tak
2.9.) Numer planu postêpowañ w BZP: 2024/BZP 00020807/08/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postêpowañ:
1.1.9 Budowa Przedszkola i ¯³obka w Starej B³otnicy
2.11.) O udzielenie zamówienia mog± ubiegaæ siê wy³±cznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie
2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu wspó³finansowanego ze ¶rodków Unii Europejskiej: Nie
2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstaw± prawn±
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA III – UDOSTÊPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postêpowania
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-84062a06-2498-11ef-87ba-8eb060fd7bb83.2.) Zamawiaj±cy zastrzega dostêp do dokumentów zamówienia: Nie
3.4.) Wykonawcy zobowi±zani s± do sk³adania ofert, wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu, o¶wiadczeñ oraz innych dokumentów wy³±cznie przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej: Tak
3.5.) Informacje o ¶rodkach komunikacji elektronicznej, przy u¿yciu których zamawiaj±cy bêdzie komunikowa³ siê z wykonawcami - adres strony internetowej: https://ezamowienia.gov.pl
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotycz±ce korespondencji elektronicznej: 11.13.1 Wykonawca musi mieæ aktywne konto wykonawcy na platformie e-zamówienia z zaznaczonymi uprawnieniami do „Sk³adania ofert/wniosków/prac konkursowych”.
11.13.2 Sk³adanie ofert mo¿liwe jest tylko przed terminem sk³adania ofert – oferta z³o¿ona po terminie nie bêdzie przyjêta. Dokumentów nie nale¿y sk³adaæ w ostatniej chwili. Czas trwania wgrywania i przetwarzania dokumentów jest zale¿ny od ich ilo¶ci, rozmiaru oraz obci±¿enia Platformy.
11.13.3 W celu z³o¿enia oferty nale¿y przej¶æ do szczegó³ów postêpowania, wybraæ zak³adkê „Oferty/wnioski”, a nastêpnie przycisk „Z³ó¿ ofertê”.
11.13.4 Podpisany formularz ofertowy nale¿y dodaæ w miejscu „Wype³niony formularz ofertowy”, a pozosta³e dokumenty sk³adane wraz z ofert± lub stanowi±ce ofertê – w miejscu „Za³±czniki i inne dokumenty przedstawione w ofercie przez Wykonawcê”. Wszystkie dodawane pliki musz± byæ wcze¶niej podpisane.
Formularz oferty powinien byæ podpisany popisem wewnêtrznym. Je¶li Wykonawca podpisze formularz podpisem zewnêtrznym, wówczas plik podpisu nale¿y za³±czyæ w miejscu „Za³±czniki i inne dokumenty przedstawione w ofercie przez Wykonawcê”.
11.13.5 W miejscu „Wype³niony formularz oferty” mo¿na za³±czyæ tylko jeden plik. System powinien umo¿liwiæ dodanie plików w wersji skompresowanej. Mo¿liwe jest tak¿e dodanie ca³ej oferty w jednym pliku w miejscu „Wype³niony formularz oferty”
11.13.6 Po wprowadzeniu plików nale¿y wybraæ „Wy¶lij pliki i z³ó¿ ofertê”, a nastêpnie potwierdziæ, ¿e chce siê z³o¿yæ ofertê.
11.13.7 Proces sk³adania ofert mo¿e trwaæ przez d³u¿szy czas, w zale¿no¶ci od liczby i wielko¶ci sk³adanych dokumentów. W tym czasie nie nale¿y zamykaæ okna przegl±darki. System pokazuje kolejne etapy przetwarzania dokumentów.
11.13.8 Po zakoñczeniu procesu sk³adania oferty na ekranie pojawi siê informacja ¿e proces sk³adania oferty siê zakoñczy³ i mo¿na pobraæ dokumenty, potwierdzaj±ce z³o¿enie oferty – mo¿na wówczas pobraæ Elektroniczne Potwierdzenie Przyjêcia (EPP) i Elektroniczne Potwierdzenie Otrzymania (EPO).
11.13.9 Za datê przekazania oferty, wniosków, zawiadomieñ, dokumentów elektronicznych, o¶wiadczeñ lub elektronicznych kopii dokumentów lub o¶wiadczeñ oraz innych informacji przyjmuje siê datê ich przekazania na stronie postêpowania w e-zamówieniach.
11.13.10 W postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, korespondencja elektroniczna (inna ni¿ oferty wykonawców i za³±czniki do oferty), odbywa siê za po¶rednictwem platformy e-zamówienia
3.8.) Zamawiaj±cy wymaga sporz±dzenia i przedstawienia ofert przy u¿yciu narzêdzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzêdzi, które nie s± ogólnie dostêpne: Nie
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Jêzyki, w jakich mog± byæ sporz±dzane dokumenty sk³adane w postêpowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowi±zek informacyjny): Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporz±dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zwi±zku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przep³ywu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporz±dzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), dalej „RODO”, informujê, ¿e:
- administratorem Pani/Pana danych osobowych jest
Gmina Stara B³otnica, Stara B³otnica 46,26-806 Stara B³otnica
- inspektorem ochrony danych osobowych w Gminie Stara B³otnica jest: Pan Pawe³ Winiarski
Tel. 483857790 w.15, adres e-mail: gmina@starablotnica.pl
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane bêd± na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO w celu zwi±zanym z niniejszym postêpowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, pn.: „Budowa Przedszkola i ¯³obka w Starej B³otnicy, prowadzonego w trybie podstawowym,
- odbiorcami Pani/Pana danych osobowych bêd± osoby lub podmioty, którym udostêpniona zostanie dokumentacja postêpowania w oparciu o art. 74 ustawy z dnia 11 wrze¶nia 2021 r. – Prawo zamówieñ publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605), dalej „ustawa Pzp”;
- Pani/Pana dane osobowe bêd± przechowywane, zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy Pzp, przez okres 4 lat od dnia zakoñczenia postêpowania o udzielenie zamówienia, a je¿eli czas trwania umowy przekracza 4 lata, okres przechowywania obejmuje ca³y czas trwania umowy;
- obowi±zek podania przez Pani±/Pana danych osobowych bezpo¶rednio Pani/Pana dotycz±cych jest wymogiem ustawowym okre¶lonym w przepisach ustawy Pzp, zwi±zanym z udzia³em w postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego; konsekwencje niepodania okre¶lonych danych wynikaj± z ustawy Pzp;
- w odniesieniu do Pani/Pana danych osobowych decyzje nie bêd± podejmowane w sposób zautomatyzowany, stosowanie do art. 22 RODO; - posiada Pani/Pan:
− na podstawie art. 15 RODO prawo dostêpu do danych osobowych Pani/Pana dotycz±cych;
− na podstawie art. 16 RODO prawo do sprostowania Pani/Pana danych osobowych **;
− na podstawie art. 18 RODO prawo ¿±dania od administratora ograniczenia przetwarzania danych osobowych z zastrze¿eniem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO ***;
− prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzêdu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, ¿e przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotycz±cych narusza przepisy RODO; - nie przys³uguje Pani/Panu:
− w zwi±zku z art. 17 ust. 3 lit. b, d lub e RODO prawo do usuniêcia danych osobowych;
− prawo do przenoszenia danych osobowych, o którym mowa w art. 20 RODO;
− na podstawie art. 21 RODO prawo sprzeciwu, wobec przetwarzania danych osobowych, gdy¿ podstaw± prawn± przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO. - przys³uguje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego na niezgodne z RODO przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych przez administratora. Organem w³a¶ciwym dla przedmiotowej skargi jest Urz±d Ochrony Danych Osobowych: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczêciem postêpowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: FZ. 271.3.2024
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane
4.1.4.) Zamawiaj±cy udziela zamówienia w czê¶ciach, z których ka¿da stanowi przedmiot odrêbnego postêpowania: Nie
4.1.8.) Mo¿liwe jest sk³adanie ofert czê¶ciowych: Nie
4.1.13.) Zamawiaj±cy uwzglêdnia aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegó³owe odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
3.1. Przedmiotem zamówienia jest pn: „Budowa Przedszkola i ¯³obka w Starej B³otnicy” prowadzonego w trybie podstawowym poprzez:
1) budowê budynku o¶wiatowego,
2) wyposa¿enie budynku,
3) zagospodarowanie terenu wraz z placem zabaw,
4) uzyskanie pozwolenia na u¿ytkowanie,
5) dostawa i monta¿ rolet we wszystkich oknach,
6) wykonanie z³±cza kablowo pomiarowego dla energii elektrycznej,
7) wyposa¿enie obiektu w sprzêt p.po¿ (ga¶nice, znaki i instrukcje) zgodnie z obowi±zuj±cymi przepisami,
8) wykonanie instrukcji p.po¿. dla obiektu,
9) ogrodzenie nieruchomo¶ci oraz wykonanie trawników dywanowych ( parametry zgodne z za³±cznikiem PRZEDMIAR ROBÓT ZAGOSPODAROWANIE TERENU
10) dostawa pojemników na odpady
Uwaga: Przedmiary robót zosta³y za³±czone w celach pomocniczych. Dla zakresu objêtego dokumentacj± nie stanowi± podstawy do obliczenia ceny przez Wykonawcê. Do ceny nale¿y przyj±æ tak¿e roboty wymienione SWZ, do ich wyceny nale¿y przyj±æ wielko¶ci wynikaj±ce z opisu zawartego w SWZ lub za³±czonych opisów lub przedmiarów.
3.2. Opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem zamówienia jest budowa budynku u¿yteczno¶ci publicznej przedszkola ze ¿³obkiem na dzia³kach 227/7,227/4,227/8,227/10 po³o¿onych w obrêbie 0001 Stara B³otnica powiat bia³obrzeski woj. mazowieckie . Zamówienie obejmuje wykonanie kompletnego obiektu zawieraj±cego wszystkie elementy zawarte w za³±czonej do SWZ dokumentacji budowlanej. Przedmiotem zamówienia jest równie¿ dostawa i monta¿ wyposa¿enia przedszkola i ¿³obka zgodnie z za³±czon± dokumentacj±.
Inwestycja bêdzie realizowana na podstawie uzyskanego pozwolenia na budowê- decyzja nr…………..
Projektowany budynek jest budynkiem parterowym, czê¶ciowo podpiwniczonym, z podestem na centralê wentylacyjn±. Posadowiony za pomoc± fundamentów bezpo¶rednich ( stóp i ³aw), uk³ad konstrukcyjny mieszany, ¶ciany z elementów drobnowymiarowych z betonu komórkowego, s³upy ¿elbetowe monolityczne, dach dwuspadowy. Konstrukcja dachu z drewnianych d¼wigów kratowych. Do pomieszczenia piwnicznego prowadziæ maj± ¿elbetowe, monolityczne schody zewnêtrzne.
Budynek ma pe³niæ funkcjê budynku o¶wiatowego w którym znajdowaæ siê bêd± 2 oddzia³y ¿³obkowe i 4 oddzia³y przedszkolne. Budynek zaprojektowany zosta³ w kszta³cie litery H , gdzie od strony zachodniej znajdowaæ siê bêd± oddzia³y przedszkolne natomiast w czê¶ci wschodniej oddzia³y ¿³obka i czê¶æ administracyjna, w czê¶ci ¶rodkowej znajdowaæ siê maj± sanitariaty dla pracowników, szatnie i gabinet psychologa. Przed g³ównym i tylnym wej¶ciem znajdowaæ siê bêd± utwardzone place wy³o¿one kostk± brukow±.
Zaprojektowano budynek parterowy z czê¶ciowym podpiwniczeniem (pomieszczenie techniczne na pompy ciep³a) i stropem technologicznym nad pom. 0.20 na centralê wentylacyjn± wraz z jego pod³±czeniem do wszystkich niezbêdnych mediów i budow± wewnêtrznych dróg dojazdowych i chodników. Obiekt wyposa¿ony w wentylacjê mechaniczn±, ogrzewany pomp± ciep³a z u¿yciem panelami fotowoltaicznymi na dachu. Budynek w kszta³cie litery H, w symetrycznym uk³adzie, wej¶cie g³ówne znajduje siê w ¶rodkowej czê¶ci elewacji pó³nocnej. Po prawej stronie od wej¶cia g³ównego znajduje siê osobne wej¶cie do czê¶ci administracyjnej. Na elewacji wschodniej zaprojektowano osobne wej¶cie dla dostawców posi³ków (zaplecze kuchni) oraz zej¶cie do fragmentu podpiwniczenia, gdzie s± pomieszczenia na pompy ciep³a. Na elewacji po³udniowej znajduje siê wyj¶cie na taras przeznaczone dla podopiecznych placówki. W budynku zaprojektowano kuchniê z zapleczem, posi³ki bêd± przywo¿one przez firmy zewnêtrzne, wiêc przewidziano tylko niezbêdne wyposa¿enie do wydawania posi³ków do sal lekcyjnych. W ¶rodkowej czê¶ci budynku znajdowaæ siê bêdzie wêze³ sanitarny (toaleta damska i mêska) dla pracowników i szatnie. Sanitariaty dla dzieci u³o¿one bêd± s±siaduj±c z salami przedszkolnymi i ¿³obkowymi (1 sanitariat na 2 sale) dla ograniczenia przemieszczania siê podopiecznych poza strefê sali lekcyjnych. W czê¶ci pó³nocno wschodniej zaprojektowano czê¶æ biurow± (sekretariat, gabinet dyrektora i pokój nauczycielski). W budynku jest równie¿ sala sensoryki i gabinet psychologa. Przed g³ównym wej¶ciem znajdowaæ siê bêdzie plac apelowy a za budynkiem taras na który prowadziæ bêdzie tylne wyj¶cie. Od strony po³udniowej projektowany jest plac zabaw, podzielony na kilka czê¶ci, ka¿da dla innej grupy wiekowej. Dach budynku dwuspadowy o k±cie 10% z panelami fotowoltaicznymi na po³aci od strony po³udniowej.
Budynek bêdzie posiada³ nastêpuj±ce instalacje techniczne: elektryczn± i odgromow±, wodno-kanalizacyjn±, centralnego ogrzewania, a ¼ród³em ciep³a bêdzie pompa umiejscowiona w poziomie piwnicy, na dachu zamontowane bêd± panele fotowoltaiczne.
W budynku znajdowaæ siê maj± 4 sale dla dzieci przedszkolnych (skrzyd³o lewe) i 2 sale dla dzieci ¿³obkowych (skrzyd³o prawe). Na 2 sale przypada jeden wêze³ sanitarny. Przy ka¿dej z sal znajduje siê magazynek i schowek na le¿aki. W czê¶ci ¶rodkowej budynku znajdowaæ siê maj± wêz³y sanitarne dla pracowników, szatnie i pomieszczenia techniczne. W prawym skrzydle od frontu znajdowaæ siê bêd± pomieszczenia administracyjne, do których prowadziæ ma osobne wej¶cie.
W poziomie piwnicy znajdowaæ siê bêdzie jedno pomieszczenie techniczne, gdzie zamontowane bêd± pompy ciep³a, natomiast na pode¶cie technicznym znajdowaæ siê bêdzie centrala wentylacyjna.
Budynek zaprojektowany jest dla 165 osób:
- 90 dzieci przedszkolnych
- 45 dzieci ¿³obkowych
- 30 pracowników
Przedmiotem zamówienia jest równie¿ przeprowadzenie w imieniu Zamawiaj±cego czynno¶ci niezbêdnych do przyst±pienia do u¿ytkowania przedmiotowego obiektu, a wiêc uzyskanie prawomocnej decyzji PINB o pozwoleniu na u¿ytkowanie obiektu, po uprzednim uzyskaniu wymaganego pozytywnego stanowiska w³a¶ciwej Komendy Stra¿y Po¿arnej oraz wymaganego pozytywnego stanowiska Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.
Przedmiotem zamówienia jest równie¿ przeprowadzenie w imieniu Zamawiaj±cego czynno¶ci zwi±zanych z pod³±czeniem obiektu w tym fotowoltaiki i pompy ciep³a do sieci PGE prowadz±cych do zawarcia umowy prosumenckiej.
Opis wyposa¿enia budynku:
1) Wymagania ogólne
1. Meble i elementy wyposa¿enia wnêtrz, pomoce edukacyjne, zabawki i sprzêt sportowy powinny byæ bezpieczne, funkcjonalne, higieniczne, ³atwe w utrzymaniu w czysto¶ci i wyró¿niaæ siê wysok± jako¶ci± i spe³niaæ wymagania zawarte w obowi±zuj±cych normach (potwierdzone certyfikatami zgodno¶ci), w szczególno¶ci:
- PN-EN 1729-1:2016-02 Meble -- Krzes³a i sto³y dla instytucji edukacyjnych -- Czê¶æ 1: Wymiary funkcjonalne
- PN-EN 1729-2+A1:2016-02 Meble -- Krzes³a i sto³y dla instytucji edukacyjnych -- Czê¶æ 2: Wymagania bezpieczeñstwa i metody badañ
- PN-EN 16121+A1:2017-11 - Meble do przechowywania u¿ytkowane poza mieszkaniem --
Wymagania bezpieczeñstwa, wytrzyma³o¶ci, trwa³o¶ci i stateczno¶ci
- PN-EN 1021-1:2014-12 - Meble -- Ocena zapalno¶ci mebli tapicerowanych -- Czê¶æ 1: ¬ród³o zap³onu: tl±cy papieros
- PN-EN 1021-2:2014-12 Meble -- Ocena zapalno¶ci mebli tapicerowanych -- Czê¶æ 2: ¬ród³o zap³onu: równowa¿nik p³omienia zapa³ki.
2. Sto³y i krzes³a wykonane zgodnie z obowi±zuj±cymi normami, dostosowane do wysoko¶ci dzieci w danej grupie stosownie
do wieku.
3. Okucia i czê¶ci metalowe powinny byæ na tyle zaokr±glone lub os³oniête, by nie grozi³y urazami podczas u¿ytkowania
4. Urz±dzenia i akcesoria przeznaczone do regulacji wysoko¶ci mebli lub elementów powinny zapewniæ stabilne po³±czenia
elementów i byæ bezpieczne w obs³udze.
5.Po³±czenia konstrukcyjne powinny byæ tak wykonane, aby wykluczyæ mo¿liwo¶æ ³atwego demontowania mebli.
6. Koñcówki elementów ruchomych powinny byæ za¶lepione, elementy, z którymi styka siê dziecko, powinny byæ pozbawione
ostrych krawêdzi.
7.Materia³y pochodzenia chemicznego: barwniki materia³y lakiernicze kleje tworzywa sztuczne okleiny i inne mog± byæ stosowane na podstawie pozytywnego atestu jednostki uprawnionej w tym zakresie.
8. P³yty drewnopochodne powinny odpowiadaæ klasie higieny E1 o obni¿onej emisji formaldehydu.
9. Meble powinny byæ odporne na ¶cieranie, uderzenia, wodê i t³uszcz.
10. Sto³y i krzes³a powinny byæ wyra¼nie oznakowane przez zamieszczenie rozmiaru.
11. Tkaniny u¿yte do wykonania kszta³tek rehabilitacyjnych wykonanych z pianek, siedzisk wype³nionych granulatem, materacy powinny byæ ³atwozmywalne bez ftalanów ³atwe w utrzymaniu w czysto¶ci
12. Wykonawca zobowi±zany jest za³±czyæ przy dostawie mebli aktualne certyfikaty zgodno¶ci spe³niaj±ce wymogi bezpieczeñstwa, ergonomii i zagwarantowania wyposa¿enia dobrej jako¶ci wydane przez jednostki certyfikuj±ce te wyroby.
2)Szczegó³owy opis wyposa¿enia i sprzêtu zawiera dokumentacja przetargowa.
3) Przedmiot zamówienia obejmuje równie¿ w swym zakresie:
1. dostawê z transportem mebli, wyposa¿enia i urz±dzeñ do budynku przedszkola i ¿³obka w Starej B³otnicy ( transport , roz³adunek, wniesienie)
2. zamontowanie mebli, wyposa¿enia i urz±dzeñ w budynku przedszkola, uruchomienie urz±dzeñ tego wymagaj±cych oraz przeprowadzenie szkolenia z obs³ugi urz±dzeñ.
4) Wykonawca zobowi±zany jest do dostarczenia do Zamawiaj±cego wszystkich sk³adników wyposa¿enia przedszkola i ¿³obka, fabrycznie nowych, wolnych od wad, wykonanych w bezpiecznych technologiach oraz dopuszczonych do stosowania w przedszkolach i ¿³obkach gotowych do u¿ytkowania w momencie odbioru. Wyposa¿enie musi spe³niaæ w/w normy.
5)Wykonawca zobowi±zany jest uzyskaæ pisemne zatwierdzenie produktów, kszta³tów produktów oraz kolorów przez Zamawiaj±cego przed dostaw±.
6)Wykonawca po dostarczeniu elementów wyposa¿enia i mebli oraz po zakoñczeniu monta¿u zobowi±zany jest do uporz±dkowania terenu dostaw i miejsca monta¿u w tym zagospodarowaæ powsta³e odpady. Wszystkie zniszczenia w budynku powsta³e podczas monta¿u bêd± usuwane przez Wykonawcê na jego koszt.
7)Wykonawca dostarczy Zamawiaj±cemu w dniu dostawy karty gwarancyjne, wszelkie atesty i certyfikaty.
Pe³ny opis przedmiotu zamówienia dostêpny jest w SWZ.
4.2.6.) G³ówny kod CPV: 45210000-2 - Roboty budowlane w zakresie budynków
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
45111200-0 - Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowê i roboty ziemne
45113000-2 - Roboty na placu budowy
45262620-3 - ¦ciany no¶ne
45262520-2 - Roboty murowe
45320000-6 - Roboty izolacyjne
45432120-1 - Instalowanie nawierzchni pod³ogowych
45261100-5 - Wykonywanie konstrukcji dachowych
45261210-9 - Wykonywanie pokryæ dachowych
45261320-3 - K³adzenie rynien
45400000-1 - Roboty wykoñczeniowe w zakresie obiektów budowlanych
45421000-4 - Roboty w zakresie stolarki budowlanej
45321000-3 - Izolacja cieplna
45421146-9 - Instalowanie sufitów podwieszanych
45431000-7 - K³adzenie p³ytek
45442100-8 - Roboty malarskie
45443000-4 - Roboty elewacyjne
45000000-7 - Roboty budowlane
45112700-2 - Roboty w zakresie kszta³towania terenu
45233200-1 - Roboty w zakresie ró¿nych nawierzchni
45112723-9 - Roboty w zakresie kszta³towania placów zabaw
45231300-8 - Roboty budowlane w zakresie budowy wodoci±gów i ruroci±gów do odprowadzania ¶cieków
45300000-0 - Roboty instalacyjne w budynkach
45332000-3 - Roboty instalacyjne wodne i kanalizacyjne
45331000-6 - Instalowanie urz±dzeñ grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
45332400-7 - Roboty instalacyjne w zakresie urz±dzeñ sanitarnych
45331210-1 - Instalowanie wentylacji
45331200-8 - Instalowanie urz±dzeñ wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
45311200-2 - Roboty w zakresie instalacji elektrycznych
45312200-9 - Instalowanie przeciww³amaniowych systemów alarmowych
45312311-0 - Monta¿ instalacji piorunochronnej
45314320-0 - Instalowanie okablowania komputerowego
39290000-1 - Wyposa¿enie ró¿ne
39150000-8 - Ró¿ne meble i wyposa¿enie
39161000-8 - Meble przedszkolne
45100000-8 - Przygotowanie terenu pod budowê
45223000-6 - Roboty budowlane w zakresie konstrukcji
45261000-4 - Wykonywanie pokryæ i konstrukcji dachowych oraz podobne roboty
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 13 miesi±ce
4.2.11.) Zamawiaj±cy przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówieñ na podobne us³ugi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.1.) Sposób oceny ofert: 19.1 W niniejszym postêpowaniu przy wyborze najkorzystniejszej oferty Zamawiaj±cy bêdzie kierowa³ siê ni¿ej podanymi kryteriami i ich wag±:
Cena- waga kryterium 60%
Okres udzielonej gwarancji – waga kryterium 40%
19.2 Punkty za poszczególne kryteriach badanej oferty bêd± obliczone wg wzoru:
C oferty = P1 + P2
Kryterium nr 1
C min
P1 = x 100 pkt. x 60%
C n gdzie:
P1 – punkty uzyskane za dane kryterium przez wykonawcê badanego „n”
Cmin – najni¿sza cena w¶ród zaoferowanych przez wykonawców,
Cn – cena zaoferowana przez wykonawcê badanego „n”,
Kryterium nr 2
Wykonawca w tre¶ci formularza ofertowego poda okres udzielonej gwarancji.
Oferta z zaoferowanym najd³u¿szym okresem gwarancji otrzyma najwy¿sz± ilo¶æ punktów, tj. 40 pkt.
i oceniana bêdzie odpowiednio:
- zaoferowany okres gwarancji 60 miesiêcy – oferta otrzyma 40 pkt,
- zaoferowany okres gwarancji 48 miesiêcy – oferta otrzyma 20 pkt,
- - zaoferowany okres gwarancji 36 miesiêcy – oferta otrzyma 10 pkt.
Je¿eli Wykonawca zaoferuje okres gwarancji d³u¿szy ni¿ 60 miesiêcy, ofercie przyznana zostanie maksymalna ilo¶æ punktów w niniejszym kryterium.
Je¿eli Wykonawca zaoferuje okres gwarancji krótszy ni¿ 36 miesiêcy, ofercie zostanie przyznane 0 pkt.
UWAGA: Dla potrzeb oceny ofert, Zamawiaj±cy przyjmuje, i¿ 1 pkt = 1%
19.3 O wyborze najkorzystniejszej oferty zadecyduje najwy¿sza ilo¶æ punktów uzyskanych ³±cznie w obu kryteriach.
19.4 W toku badania i oceny ofert, Zamawiaj±cy mo¿e ¿±daæ od wykonawców wyja¶nieñ dotycz±cych tre¶ci z³o¿onej oferty, w tym zaoferowanej ceny.
4.3.2.) Sposób okre¶lania wagi kryteriów oceny ofert: Punktowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jako¶ciowe
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 60
Kryterium 2
4.3.4.) Rodzaj kryterium:
inne.4.3.5.) Nazwa kryterium: Gwarancja
4.3.6.) Waga: 40
4.3.10.) Zamawiaj±cy okre¶la aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub innowacyjne, ¿±da etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu ¿ycia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiaj±cy przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Nie
5.3.) Warunki udzia³u w postêpowaniu: Tak
5.4.) Nazwa i opis warunków udzia³u w postêpowaniu.
7.1. O udzielenie zamówienia mog± ubiegaæ siê wykonawcy, którzy nie podlegaj± wykluczeniu na zasadach okre¶lonych w Rozdziale VIII SWZ oraz spe³niaj± okre¶lone przez Zamawiaj±cego warunki udzia³u w postêpowaniu.7.2. O udzielenie zamówienia, mog± ubiegaæ siê wykonawcy, którzy spe³ni± warunki dotycz±ce:
7.2.1. zdolno¶ci do wystêpowania w obrocie gospodarczym Zamawiaj±cy nie okre¶la szczególnych wymagañ.
7.2.2. uprawnieñ do prowadzenia okre¶lonej dzia³alno¶ci gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrêbnych przepisów
Zamawiaj±cy nie okre¶la szczególnych wymagañ.
7.2.3. sytuacji ekonomicznej lub finansowej
a) w zakresie sytuacji ekonomicznej:
Zamawiaj±cy nie okre¶la szczególnych wymagañ.
b) w zakresie sytuacji finansowej:
Zamawiaj±cy nie okre¶la szczególnych wymagañ.
7.2.4. zdolno¶ci technicznej i zawodowej
a) w zakresie posiadanego do¶wiadczenia:
Wykonawca spe³ni warunek, je¿eli wyka¿e, ¿e wykona³ w okresie ostatnich 5 (piêciu) lat przed up³ywem terminu sk³adania ofert, a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy- w tym okresie:
- co najmniej 2 (dwie) roboty budowlane, polegaj±ce na budowie /rozbudowie /przebudowie /budynku o warto¶ci nie mniejszej ni¿ 3 000 000,00 z³ brutto (s³ownie: trzy miliony z³otych).
b) w zakresie osób zdolnych do wykonania zamówienia:
Wykonawca spe³ni warunek, je¿eli wyka¿e, ¿e dysponuje osobami zdolnymi do wykonania zamówienia w tym, co najmniej:
- co najmniej jedn± osob±, która bêdzie pe³ni³a funkcjê kierownika budowy, posiadaj±c±: uprawnienia budowlane kierowania robotami budowlanymi w specjalno¶ci konstrukcyjno - budowlanej bez ograniczeñ ;
- co najmniej jedn± osob±, która bêdzie pe³ni³a funkcjê kierownika robót, posiadaj±c±: uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w specjalno¶ci instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urz±dzeñ cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodoci±gowych i kanalizacyjnych bez ograniczeñ
- co najmniej jedn± osob±, która bêdzie pe³ni³a funkcjê kierownika robót, posiadaj±c±: uprawnienia budowlane kierowania robotami budowlanymi w specjalno¶ci instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urz±dzeñ elektrycznych i elektroenergetycznych bez ograniczeñ ;
7.3. Zamawiaj±cy, w stosunku do wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia, w odniesieniu do warunku dotycz±cego zdolno¶ci technicznej lub zawodowej - dopuszcza aby:
- warunek dotycz±cy posiadanego do¶wiadczenia – spe³ni³ jeden z wykonawców (samodzielnie);
- warunek dotycz±cy osób zdolnych do wykonania zamówienia – spe³nili wykonawcy ³±cznie.
- warunek dotycz±cy sytuacji ekonomicznej wykonawcy – spe³nili wykonawcy ³±cznie;
7.4. W przypadku, o którym mowa w pkt. 7.3, wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o udzielenie zamówienia, do³±czaj± do oferty o¶wiadczenie, z którego bêdzie wynikaæ, które odpowiednio: roboty budowlane/ us³ugi / dostawy bêd± wykonywaæ poszczególni wykonawcy.
5.5.) Zamawiaj±cy wymaga z³o¿enia o¶wiadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.7.) Wykaz podmiotowych ¶rodków dowodowych na potwierdzenie spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu: 9.4. Podmiotowe ¶rodki dowodowe wymagane od wykonawcy obejmuj±:
9.4.1. O¶wiadczenie wykonawcy, w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy, o braku przynale¿no¶ci do tej samej grupy kapita³owej, w rozumieniu ustawy z dnia 16.02.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2019 r. poz. 369), z innym wykonawc±, który z³o¿y³ odrêbn± ofertê, ofertê czê¶ciow± lub wniosek o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu, albo o¶wiadczenia o przynale¿no¶ci do tej samej grupy kapita³owej wraz z dokumentami lub informacjami potwierdzaj±cymi przygotowanie oferty, oferty czê¶ciowej niezale¿nie od innego wykonawcy nale¿±cego do tej samej grupy kapita³owej - za³±cznik nr 2 do SWZ;
9.4.2. w celu potwierdzenia spe³niania warunku wskazanego w pkt. 7.2.4a) SWZ – wykaz robót budowlanych spe³niaj±cych wymagania okre¶lone w pkt. 7.2.4a) SWZ, wykonanych nie wcze¶niej ni¿ w okresie ostatnich 5 lat a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy - w tym okresie, porównywalnych z robotami budowlanymi stanowi±cymi przedmiot zamówienia, wraz z podaniem ich rodzaju, warto¶ci, daty, miejsca wykonania i podmiotów, na rzecz których te roboty budowlane zosta³y wykonane, oraz za³±czeniem dowodów okre¶laj±cych czy te roboty budowlane zosta³y wykonane lub nadal s± wykonywane nale¿ycie, przy czym dowodami, o których mowa, s± referencje b±d¼ inne dokumenty sporz±dzone przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane (by³y wykonane nale¿ycie) by³y wykonywane, a je¿eli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskaæ tych dokumentów - inne odpowiednie dokumenty – (wg. wzoru przedstawionego przez Zamawiaj±cego na dalszym etapie postêpowania);
9.4.3. w celu potwierdzenia spe³niania warunku wskazanego w pkt. 7.2.4b) SWZ – wykaz osób, skierowanych przez wykonawcê do realizacji zamówienia publicznego, spe³niaj±cych wymagania wskazane w pkt. 7.2.4b) SWZ wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnieñ, niezbêdnych do wykonania zamówienia publicznego, a tak¿e zakresu wykonywanych przez nie czynno¶ci, nazw i adresów inwestorów obiektów, okresów wykonywania prac przy obiektach, warto¶ci robót oraz informacj± o podstawie do dysponowania tymi osobami – (wg. wzoru przedstawionego przez Zamawiaj±cego na dalszym etapie postêpowania).
9.4.4. o¶wiadczenie wykonawcy o aktualno¶ci informacji zawartych w o¶wiadczeniu, o którym mowa w pkt. 9.1, w zakresie podstaw wykluczenia z postêpowania wskazanych w pkt. 8.1 SWZ – wzór o¶wiadczenia, stanowi Za³±cznik nr 3 do SWZ.
9.4.5. specyfikacjê urz±dzeñ, materia³ów
SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiaj±cy wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiaj±cy przewiduje aukcjê elektroniczn±: Nie
6.4.) Zamawiaj±cy wymaga wadium: Tak
6.4.1) Informacje dotycz±ce wadium:
16.1 Wykonawca zobowi±zany jest do zabezpieczenia swojej oferty wadium w wysoko¶ci:100 000 z³ (s³ownie: sto tysiêcy z³otych)
16.2 Wadium wnosi siê przed up³ywem terminu sk³adania ofert i utrzymuje nieprzerwanie do dnia up³ywu terminu zwi±zania ofert±, z wyj±tkiem przypadków, o których mowa w art. 98 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2.
16.3 Wadium mo¿e byæ wnoszone w jednej lub kilku nastêpuj±cych formach:
1) pieni±dzu
2) gwarancjach bankowych,
3) gwarancjach ubezpieczeniowych,
4) porêczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art.6 b ust.5 pkt.2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiêbiorczo¶ci /Dz. U. z 2020 r. poz. 299 ze zm./
16.4 Wadium wnoszone w formie pieniê¿nej nale¿y wnie¶æ przelewem na konto Zamawiaj±cego: Bank Spó³dzielczy Rzemios³a w Radomiu O/Stara B³otnica
Nr 94 9115 0002 0050 0500 0215 0003, z dopiskiem: wadium na: „Budowa Przedszkola i ¯³obka w Starej B³otnicy”
16.5 Za skuteczne wniesienie wadium w formie pieniê¿nej, zostanie przyjête wadium,, które w terminie sk³adania ofert, tj.: do dnia 24.06.2024 do godz. 10:00, znajdzie siê na koncie Zamawiaj±cego.
16.6 Wadium, wniesione w innej formie ni¿ pieniê¿nej musi spe³niaæ co najmniej poni¿sze wymagania:
1) musi obejmowaæ odpowiedzialno¶æ porêczyciela lub gwaranta za wszystkie przypadki powoduj±ce utratê wadium przez Wykonawcê okre¶lone w ustawie, bez potwierdzania tych okoliczno¶ci;
2) z jej tre¶ci powinno jednoznacznej wynikaæ zobowi±zanie gwaranta b±d¼ porêczyciela do zap³aty ca³ej kwoty wadium;
3) powinno byæ nieodwo³alne i bezwarunkowe oraz p³atne na pierwsze ¿±danie;
4) termin obowi±zywania porêczenia lub gwarancji nie mo¿e byæ krótszy ni¿ termin zwi±zania ofert± (z uwzglêdnieniem, i¿ pierwszym dniem zwi±zania ofert± jest dzieñ sk³adania ofert);
5) w tre¶ci porêczenia lub gwarancji powinna znale¼æ siê nazwa oraz numer przedmiotowego postêpowania;
6) beneficjentem porêczenia lub gwarancji jest: Zamawiaj±cy, tj. Gmina Stara B³otnica;
7) w przypadku Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia (art. 58 ustawy), Zamawiaj±cy wymaga, aby porêczenie lub gwarancja obejmowa³a sw± tre¶ci± (tj. zobowi±zanych z tytu³u porêczenia lub gwarancji) wszystkich Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia lub aby z jej tre¶ci wynika³o, ¿e zabezpiecza ofertê Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia (konsorcjum);
8) musi zostaæ z³o¿one w postaci elektronicznej, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez wystawcê porêczenia lub gwarancji.
16.7 Oferta wykonawcy, który nie wniesie wadium lub wniesie w sposób nieprawid³owy lub nie utrzymywa³ wadium nieprzerwanie do up³ywu terminu zwi±zania ofert± lub z³o¿y wniosek o zwrot wadium w przypadku, o którym mowa w art. 98 ust. 2 pkt 3 ustawy zostanie odrzucona.
16.8 W przypadku wniesienia wadium w formie:
1) pieniê¿nej - zaleca siê, by dowód dokonania przelewu zosta³ do³±czony do oferty;
2) porêczeñ lub gwarancji - wymaga siê, by orygina³ dokumentu zosta³ z³o¿ony wraz z ofert± zgodnie z pkt. 16.7 ppkt 8) powy¿ej.
16.9 Zasady zwrotu oraz okoliczno¶ci zatrzymania wadium okre¶la ustawa.
6.5.) Zamawiaj±cy wymaga zabezpieczenia nale¿ytego wykonania umowy: Tak
6.6.) Wymagania dotycz±ce sk³adania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia:
11.8.3 W przypadku wspólnego ubiegania siê o zamówienie przez Wykonawców, o¶wiadczenie o którym mowa w Rozdziale IX SWZ – pkt. 9.1 sk³ada ka¿dy z wykonawców wspólnie ubiegaj±cy siê o zamówienie. O¶wiadczenie to ma potwierdzaæ spe³nienie warunków udzia³u w postêpowaniu, brak podstaw wykluczenia w zakresie, w którym ka¿dy z wykonawców wykazuje spe³nianie warunków udzia³u w postêpowaniu i brak podstaw wykluczenia z postêpowania.6.7.) Zamawiaj±cy przewiduje uniewa¿nienie postêpowania, je¶li ¶rodki publiczne, które zamierza³ przeznaczyæ na sfinansowanie ca³o¶ci lub czê¶ci zamówienia nie zosta³y przyznane: Nie
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenia zaliczek: Nie
7.3.) Zamawiaj±cy przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
22.6.1 Zakazuje siê zmian postanowieñ zawartej umowy w stosunku do tre¶ci oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, z wyj±tkiem przewidzianych przez Zamawiaj±cego okoliczno¶ci, tj.:- mo¿liwo¶ci zmiany zawartej umowy w stosunku do tre¶ci oferty w zakresie uregulowanym w art. 454 – 455 Pzp.;
- okoliczno¶ci wskazanych w za³±czniku do SWZ – Projektowanych postanowieniach umowy.
7.5.) Zamawiaj±cy uwzglêdni³ aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe, innowacyjne lub etykiety zwi±zane z realizacj± zamówienia: Nie
SEKCJA VIII – PROCEDURA
8.1.) Termin sk³adania ofert: 2024-06-24 10:00
8.2.) Miejsce sk³adania ofert: Oferty sk³adane s± przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej za po¶rednictwem Platformy e- zamówienia dostêpnej pod adresem https://ezamowienia.gov.pl
8.3.) Termin otwarcia ofert: 2024-06-24 10:15
8.4.) Termin zwi±zania ofert±: do 2024-07-24
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- wykonywanie us³ug w zakresie ca³odobowej obs³ugi technicznej zasobów TBS, zasobów w³asnych administrowanych przez Zarz±d Budynków Miejskich I TBS Sp. z o.o. w Gliwicach
- wykonywanie us³ug w zakresie ca³odobowej obs³ugi technicznej zasobów komunalnych administrowanych przez Zarz±d Budynków Miejskich I Towarzystwo Budownictwa Spo³ecznego Sp. z o.o. w Gliwicach
- Budowa zbiornika retencyjnego w Po¶wiêtnem
- Wykonanie w formie leasingu operacyjnego dostawy i monta¿u instalacji fotowoltaicznej na dachu budynku Szko³y Podstawowej nr 3 przy ul. 20 Pa¼dziernika 2 w ¦rodzie Wielkopolskiej
- Wykonanie robót budowlanych w ramach inwestycji "Rozbudowa Szpitala Puckiego Sp. z o.o. o Blok Operacyjny, Aptekê, Dzia³ Rehabilitacji i Pracowniê Endoskopii"
- Sieæ kanalizacji sanitarnej z przy³±czami oraz wyposa¿enie hydroforni sieciowej w miejscowo¶ci Pasternik gmina Gromadka
wiêcej: Ró¿ne meble i wyposa¿enie »
Uwaga: podstaw± prezentowanych tutaj informacji s± dane publikowane przez Urz±d Zamówieñ Publicznych w Biuletynie Zamówieñ Publicznych. Tre¶æ og³oszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z tre¶ci± tego¿ og³oszenia dostêpn± w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dok³ada wszelkich starañ, aby zamieszczone tutaj informacje by³y kompletne i zgodne z prawd±. Nie mo¿e jednak zagwarantowaæ ich poprawno¶ci i nie ponosi ¿adnej odpowiedzialno¶ci za jakiekolwiek szkody powsta³e w wyniku korzystania z nich.