eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi PsaryOdnowienie elewacji budynku Szko³y Podstawowej w Sarnowie w ramach zadania "Modernizacja Zespo³u Szkolno-Przedszkolnego nr 2 w Sarnowie".



Og³oszenie z dnia 2024-06-11


Powi±zane og³oszenia:

Og³oszenie o zamówieniu
Roboty budowlane
Odnowienie elewacji budynku Szko³y Podstawowej w Sarnowie w ramach zadania „Modernizacja Zespo³u Szkolno-Przedszkolnego nr 2 w Sarnowie”.

SEKCJA I - ZAMAWIAJ¡CY

1.1.) Rola zamawiaj±cego

Postêpowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiaj±cego

1.2.) Nazwa zamawiaj±cego: URZ¡D GMINY W PSARACH

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 000537243

1.5) Adres zamawiaj±cego

1.5.1.) Ulica: ul. Malinowicka 4

1.5.2.) Miejscowo¶æ: Psary

1.5.3.) Kod pocztowy: 42-512

1.5.4.) Województwo: ¶l±skie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL22B - Sosnowiecki

1.5.7.) Numer telefonu: +48 322944921

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: urzad@psary.pl

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiaj±cego: www.psary.pl

1.6.) Rodzaj zamawiaj±cego: Zamawiaj±cy publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorz±du terytorialnego

1.7.) Przedmiot dzia³alno¶ci zamawiaj±cego: Ogólne us³ugi publiczne

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Og³oszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Og³oszenie dotyczy us³ug spo³ecznych i innych szczególnych us³ug: Nie

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

Odnowienie elewacji budynku Szko³y Podstawowej w Sarnowie w ramach zadania „Modernizacja Zespo³u Szkolno-Przedszkolnego nr 2 w Sarnowie”.

2.4.) Identyfikator postêpowania: ocds-148610-1632ec97-2714-11ef-87ba-8eb060fd7bb8

2.5.) Numer og³oszenia: 2024/BZP 00361205

2.6.) Wersja og³oszenia: 01

2.7.) Data og³oszenia: 2024-06-11

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zosta³y ujête w planie postêpowañ: Tak

2.9.) Numer planu postêpowañ w BZP: 2024/BZP 00048987/01/P

2.10.) Identyfikator pozycji planu postêpowañ:

1.1.8 Modernizacja Zespo³u Szkolno-Przedszkolengo nr 2 w Sarnowie

2.11.) O udzielenie zamówienia mog± ubiegaæ siê wy³±cznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie

2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu wspó³finansowanego ze ¶rodków Unii Europejskiej: Nie

2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstaw± prawn±

Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 2 ustawy

SEKCJA III – UDOSTÊPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA

3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postêpowania

https://platformazakupowa.pl/transakcja/938380

3.2.) Zamawiaj±cy zastrzega dostêp do dokumentów zamówienia: Nie

3.4.) Wykonawcy zobowi±zani s± do sk³adania ofert, wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu, o¶wiadczeñ oraz innych dokumentów wy³±cznie przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej: Tak

3.5.) Informacje o ¶rodkach komunikacji elektronicznej, przy u¿yciu których zamawiaj±cy bêdzie komunikowa³ siê z wykonawcami - adres strony internetowej: Platforma zakupowa: https://platformazakupowa.pl/transakcja/938380 (bezpo¶redni link do postêpowania) ;
e-mail: arkadiuszmaraszek@psary.pl

3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotycz±ce korespondencji elektronicznej: 1. Zamawiaj±cy, zgodnie z Rozporz±dzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r.
w sprawie sposobu sporz±dzania i przekazywania informacji oraz wymagañ technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz ¶rodków komunikacji elektronicznej w postêpowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie (Dz. U. z 2020r. poz. 2452), okre¶la niezbêdne wymagania sprzêtowo – aplikacyjne umo¿liwiaj±ce pracê na platformazakupowa.pl, tj.:
a) sta³y dostêp do sieci Internet o gwarantowanej przepustowo¶ci nie mniejszej ni¿ 512 kb/s,
b) komputer klasy PC lub MAC o nastêpuj±cej konfiguracji: pamiêæ min. 2 GB Ram, procesor Intel IV 2 GHZ lub jego nowsza wersja, jeden z systemów operacyjnych - MS Windows 7, Mac Os x 10 4, Linux, lub ich nowsze wersje,
c) zainstalowana dowolna, inna przegl±darka internetowa ni¿ Internet Explorer;
d) w³±czona obs³uga JavaScript,
e) zainstalowany program Adobe Acrobat Reader lub inny obs³uguj±cy format plików .pdf,
f) szyfrowanie na platformazakupowa.pl odbywa siê za pomoc± protoko³u TLS 1.3.
g) oznaczenie czasu odbioru danych przez platformê zakupow± stanowi datê oraz dok³adny czas (hh:mm:ss) generowany wg. czasu lokalnego serwera synchronizowanego z zegarem G³ównego Urzêdu Miar.
2. Zamawiaj±cy informuje, ¿e instrukcje korzystania z platformazakupowa.pl dotycz±ce
w szczególno¶ci logowania, sk³adania wniosków o wyja¶nienie tre¶ci SWZ, sk³adania ofert oraz innych czynno¶ci podejmowanych w niniejszym postêpowaniu przy u¿yciu platformazakupowa.pl znajduj± siê w zak³adce „Instrukcje dla Wykonawców" na stronie internetowej pod adresem: https://platformazakupowa.pl/strona/45-instrukcje .
3. Zalecenia:
3.1. Formaty plików wykorzystywanych przez Wykonawców powinny byæ zgodne
z „Obwieszczeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2017 r. w sprawie og³oszenia jednolitego tekstu rozporz±dzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram
Interoperacyjno¶ci, minimalnych wymagañ dla rejestrów publicznych i wymiany informacji
w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagañ dla systemów teleinformatycznych”.
3.2. Zamawiaj±cy rekomenduje wykorzystanie formatów: .pdf .doc .xls .jpg (.jpeg) ze
szczególnym wskazaniem na .pdf
3.3. W celu ewentualnej kompresji danych Zamawiaj±cy rekomenduje wykorzystanie jednego
z rozszerzeñ:
a) .zip
b) .7Z
3.4. W¶ród rozszerzeñ powszechnych a nie wystêpuj±cych w rozporz±dzeniu wystêpuj±: .rar .gif .bmp .numbers .pages. Dokumenty z³o¿one w takich plikach zostan± uznane za z³o¿one nieskutecznie.
3.5. Zamawiaj±cy zwraca uwagê na ograniczenia wielko¶ci plików podpisywanych profilem zaufanym, który wynosi maksymalnie 10MB, oraz na ograniczenie wielko¶ci plików podpisywanych w aplikacji eDoApp s³u¿±cej do sk³adania podpisu osobistego, który wynosi maksymalnie 5MB.
3.6. Ze wzglêdu na niskie ryzyko naruszenia integralno¶ci pliku oraz ³atwiejsz± weryfikacjê podpisu zamawiaj±cy zaleca, w miarê mo¿liwo¶ci, przekonwertowanie plików sk³adaj±cych siê na ofertê na format .pdf i opatrzenie ich podpisem
kwalifikowanym w formacie PAdES.
3.7. Pliki w innych formatach ni¿ PDF zaleca siê opatrzyæ zewnêtrznym podpisem
XAdES. Wykonawca powinien pamiêtaæ, aby plik z podpisem przekazywaæ ³±cznie
z dokumentem podpisywanym.
3.8. Zamawiaj±cy zaleca aby w przypadku podpisywania pliku przez kilka osób,
stosowaæ podpisy tego samego rodzaju. Podpisywanie ró¿nymi rodzajami podpisów np. osobistym i kwalifikowanym mo¿e doprowadziæ do problemów w weryfikacji plików.
3.9. Zamawiaj±cy zaleca, aby Wykonawca z odpowiednim wyprzedzeniem przetestowa³ mo¿liwo¶æ prawid³owego wykorzystania wybranej metody podpisania plików oferty.
3.10. Zaleca siê, aby komunikacja z wykonawcami odbywa³a siê tylko na Platformie za
po¶rednictwem formularza „Wy¶lij wiadomo¶æ do zamawiaj±cego”, nie za
po¶rednictwem adresu email.
3.11. Osob± sk³adaj±c± ofertê powinna byæ osoba kontaktowa podawana w dokumentacji.
Z uwagi na ograniczon± liczbê znaków, pe³en zakres informacji znajduje siê w rozdziale XIII SWZ.

3.8.) Zamawiaj±cy wymaga sporz±dzenia i przedstawienia ofert przy u¿yciu narzêdzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzêdzi, które nie s± ogólnie dostêpne: Nie

3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy

3.14.) Jêzyki, w jakich mog± byæ sporz±dzane dokumenty sk³adane w postêpowaniu:

polski

3.15.) RODO (obowi±zek informacyjny): Zgodnie z art. 13 rozporz±dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zwi±zku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przep³ywu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporz±dzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), dalej „RODO”, informujê, ¿e:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Psary reprezentowana przez Wójt Gminy Psary z siedzib± w Urzêdzie Gminy w Psarach, 42-512 Psary ul. Malinowicka 4.
2. Administrator wyznaczy³ Inspektora Ochrony Danych, z którym mo¿e siê Pani/Pan skontaktowaæ w sprawach zwi±zanych z ochron± danych osobowych pod adresem poczty elektronicznej: iod@psary.pl.
3. Pani/Pana dane osobowe bêd± przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO w celu realizacji ustawowych zadañ Gminy Psary zwi±zanych z prowadzonym zamówieniem publicznym pn.: Odnowienie elewacji budynku Szko³y Podstawowej w Sarnowie w ramach zadania „Modernizacja Zespo³u Szkolno-Przedszkolnego nr 2 w Sarnowie”. Znak sprawy: ZP.271.13.2024, na podstawie ustawy Pzp oraz wewnêtrznych regulacji.
4. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych bêd± osoby lub podmioty, którym udostêpniona zostanie dokumentacja postêpowania w oparciu o art. 18 oraz art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 11 wrze¶nia 2019 r. – Pzp (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 z pó¼n. zm.)”;
5. W odniesieniu do Pani/Pana danych osobowych decyzje nie bêd± podejmowane w sposób zautomatyzowany.
6. Dane osobowe bêd± przetwarzane zgodnie z Rozporz±dzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu dzia³ania archiwów zak³adowych oraz przepisami prawa.
7. Posiada Pani/Pan prawo:
- dostêpu do danych osobowych Pani/Pana dotycz±cych,
- prawo do sprostowania lub uzupe³nienia Pani/Pana danych osobowych *;
- prawo ¿±dania od administratora ograniczenia przetwarzania danych osobowych
z zastrze¿eniem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 1 RODO **;
- prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzêdu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, ¿e przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotycz±cych narusza przepisy RODO.
8. Nie przys³uguje Pani/Panu:
- w zwi±zku z art. 17 ust. 3 lit. b, d lub e RODO prawo do usuniêcia danych osobowych;
- prawo do przenoszenia danych osobowych, o którym mowa w art. 20 RODO;
- na podstawie art. 21 RODO prawo sprzeciwu, wobec przetwarzania danych osobowych, gdy¿ podstaw± prawn± przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
* Wyja¶nienie: skorzystanie z prawa do sprostowania lub uzupe³nienia nie mo¿e skutkowaæ zmian±
wyniku postêpowania o udzielanie zamówienia publicznego ani zmian± postanowieñ umowy
w sprawie zamówienia publicznego w zakresie niezgodnym z ustaw±.
** Wyja¶nienie: prawo do ograniczenia przetwarzania nie ogranicza przetwarzania danych osobowych do czasu zakoñczenia tego postêpowania.

3.16.) RODO (ograniczenia stosowania): 8. Nie przys³uguje Pani/Panu:
- w zwi±zku z art. 17 ust. 3 lit. b, d lub e RODO prawo do usuniêcia danych osobowych;
- prawo do przenoszenia danych osobowych, o którym mowa w art. 20 RODO;
- na podstawie art. 21 RODO prawo sprzeciwu, wobec przetwarzania danych osobowych, gdy¿ podstaw± prawn± przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
* Wyja¶nienie: skorzystanie z prawa do sprostowania lub uzupe³nienia nie mo¿e skutkowaæ zmian±
wyniku postêpowania o udzielanie zamówienia publicznego ani zmian± postanowieñ umowy
w sprawie zamówienia publicznego w zakresie niezgodnym z ustaw±.
** Wyja¶nienie: prawo do ograniczenia przetwarzania nie ogranicza przetwarzania danych osobowych do czasu zakoñczenia tego postêpowania.

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.) Informacje ogólne odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia.

4.1.1.) Przed wszczêciem postêpowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie

4.1.2.) Numer referencyjny: ZP.271.13.2024

4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane

4.1.4.) Zamawiaj±cy udziela zamówienia w czê¶ciach, z których ka¿da stanowi przedmiot odrêbnego postêpowania: Nie

4.1.8.) Mo¿liwe jest sk³adanie ofert czê¶ciowych: Nie

4.1.13.) Zamawiaj±cy uwzglêdnia aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie

4.2. Informacje szczegó³owe odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia:

4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie prac budowlanych polegaj±cych na odnowieniu elewacji budynku Szko³y Podstawowej w Sarnowie.
2. Zakres robót obejmuje w szczególno¶ci:
2.1. wykonanie dezynfekcji mikrobiologicznej powierzchni elewacji (glony, mchy, porosty
i inne elementy mikroflory),
2.2. usuniêcie z elewacji zanieczyszczeñ atmosferycznych (smog, sadza, spaliny, kurz),
2.3. mycie elewacji przy u¿yciu myjki ci¶nieniowej,
2.4. wymianê ca³ej stolarki okiennej PCV i drzwiowej aluminiowej zewnêtrznej z oknami trójszybowymi,
2.5. wymianê lub modernizacjê czê¶ci parapetów zewnêtrznych,
2.6. u³o¿enie nowej siatki i kleju na ca³ej elewacji,
2.7. zagruntowanie ca³ej powierzchni elewacji i na³o¿enie tynku cienkowarstwowego silikonowego,
2.8. wymianê rynien i rur spustowych,
2.9. wykonanie nowej ok³adziny schodów zewnêtrznych wyj¶cia ze szko³y z p³ytek gresowych antypo¶lizgowych,
2.10. wykonanie nowej posadzki schodów zewnêtrznych do kot³owni z antypo¶lizgowej ¿ywicy epoksydowej z piaskiem kwarcowym,
2.11. zamurowanie okien w kot³owni usytuowanych poni¿ej poziomu terenu.

4.2.6.) G³ówny kod CPV: 45000000-7 - Roboty budowlane

4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:

45400000-1 - Roboty wykoñczeniowe w zakresie obiektów budowlanych

45453000-7 - Roboty remontowe i renowacyjne

45431000-7 - K³adzenie p³ytek

45450000-6 - Roboty budowlane wykoñczeniowe, pozosta³e

45442100-8 - Roboty malarskie

45421000-4 - Roboty w zakresie stolarki budowlanej

45410000-4 - Tynkowanie

4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie

4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 112 dni

4.2.11.) Zamawiaj±cy przewiduje wznowienia: Nie

4.2.13.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówieñ na podobne us³ugi lub roboty budowlane: Nie

4.3.) Kryteria oceny ofert

4.3.1.) Sposób oceny ofert: 1). Cena ofertowa (IPc) 60 % max - 60 pkt ; 2). Okres udzielonej gwarancji na przedmiot zamówienia (IPg) 20% max – 20 pkt ; 3). Do¶wiadczenie personelu wyznaczonego do realizacji zamówienia (IPd) 20% max – 20 pkt . Razem 100 % 100,00 pkt.

4.3.2.) Sposób okre¶lania wagi kryteriów oceny ofert: Punktowo

4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jako¶ciowe

Kryterium 1

4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena

4.3.6.) Waga: 60

Kryterium 2

4.3.4.) Rodzaj kryterium:

serwis posprzeda¿ny, pomoc techniczna, warunki dostawy takich jak termin, sposób lub czas dostawy, oraz okresu realizacji.

4.3.5.) Nazwa kryterium: Okres udzielonej gwarancji na przedmiot zamówienia

4.3.6.) Waga: 20

Kryterium 3

4.3.4.) Rodzaj kryterium:

organizacja, kwalifikacje zawodowe i do¶wiadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia

4.3.5.) Nazwa kryterium: Do¶wiadczenie personelu wyznaczonego do realizacji zamówienia

4.3.6.) Waga: 20

4.3.10.) Zamawiaj±cy okre¶la aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub innowacyjne, ¿±da etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu ¿ycia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie

SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW

5.1.) Zamawiaj±cy przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Nie

5.3.) Warunki udzia³u w postêpowaniu: Tak

5.4.) Nazwa i opis warunków udzia³u w postêpowaniu.

3.4. Zdolno¶æ techniczna lub zawodowa:
3.4.1. Wykonawca musi wykazaæ, i¿ w okresie ostatnich piêæ (5) lat, ofert, a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy – w tym okresie, wykona³ w sposób nale¿yty co najmniej: dwie (2) roboty budowlane, ka¿da o warto¶ci nie mniejszej ni¿ 50.000,00 z³ brutto, ka¿da obejmuj±ca m.in. budowê i/lub odbudowê i/lub, rozbudowê i/lub nadbudowa i/lub przebudowê i/lub remont obiektu kubaturowego, które zosta³y ukoñczone.
UWAGA nr 3:
1) Pojêcie budowa, odbudowa, rozbudowa, nadbudowa, przebudowa, remont nale¿y rozumieæ zgodnie z definicjami zawartymi w ustawie Prawo Budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682 z pó¼n. zm).
2) Przez „obiekt kubaturowy” nale¿y rozumieæ obiekt, którego „przestrzeñ”, „pojemno¶æ” liczona jest w m3, czyli wszelkiego typu budynki. Obiektami kubaturowymi nie s±: budowle (np. drogi, mosty, sieci techniczne, linie kolejowe etc.) ani obiekty ma³ej architektury (pos±gi, kapliczki etc.) w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.
3) Maj±c na uwadze art. 117 ust. 1 ustawy Zamawiaj±cy zastrzega, ¿e w sytuacji sk³adania oferty przez Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia oraz analogicznie
w sytuacji, gdy Wykonawca bêdzie polega³ na zasobach innego podmiotu, na zasadach okre¶lonych w art. 118 ustawy, warunek o którym wy¿ej mowa, musi zostaæ spe³niony w ca³o¶ci przez Wykonawcê (jednego z Wykonawców wspólnie sk³adaj±cego ofertê) lub podmiot, na którego zdolno¶ci w tym zakresie powo³uje siê Wykonawca – brak mo¿liwo¶ci tzw. sumowania zasobów
w zakresie do¶wiadczenia.
4) Je¿eli Wykonawca powo³uje siê na do¶wiadczenie w realizacji robót budowlanych wykonywanych wspólnie z innymi wykonawcami, nale¿y wykazaæ robotê budowlan±, w której Wykonawca bezpo¶rednio uczestniczy³.
5) Warto¶ci podane w dokumentach potwierdzaj±cych spe³nianie warunku w walutach innych ni¿ wskazane przez Zamawiaj±cego nale¿y przeliczyæ wg ¶redniego kursu NBP na dzieñ zamieszczenia og³oszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówieñ Publicznych (BZP) na portalu internetowym Urzêdu Zamówieñ Publicznych.
6) Je¿eli zakres robót przedstawionych w dokumencie z³o¿onym na potwierdzenie, ¿e roboty budowlane zosta³y wykonane w sposób nale¿yty oraz zgodnie z zasadami sztuki budowlanej
i prawid³owo ukoñczone jest szerszy od opisanego i wymaganego przez Zamawiaj±cego, nale¿y w wykazie robót budowlanych podaæ warto¶æ robót odpowiadaj±cych zakresowi warunku okre¶lonego przez Zamawiaj±cego w SWZ.
7) W przypadku, gdy Wykonawca polega na zasobach innych podmiotów przy wykazaniu spe³niania warunku do¶wiadczenia, zobowi±zany jest wykazaæ udzia³ tych podmiotów w wykonaniu zamówienia.

3.4.2. Skieruje do realizacji zamówienia
a) jedn± osob± posiadaj±c± uprawnienia do pe³nienia samodzielnej funkcji technicznej do kierowania robotami budowlanymi w specjalno¶ci – konstrukcyjno-budowlanej min. w ograniczonym zakresie, lub odpowiadaj±ce im wa¿ne uprawnienia, które zosta³y wydane na podstawie wcze¶niej obowi±zuj±cych przepisów, oraz zrzeszon±/nymi we w³a¶ciwym samorz±dzie zawodowym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15.12.2000 r. o samorz±dach zawodowych architektów oraz in¿ynierów budownictwa, lub spe³niaj±c±/ymi warunki, o których mowa w art. 12a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682 z pó¼n. zm.) tj. osob±/osobami której/ych odpowiednie kwalifikacje zawodowe zosta³y uznane na zasadach okre¶lonych w przepisach odrêbnych lub spe³niaj±c± wymogi o których mowa w art. 20a ustawy z dnia 15.12.2000 r. o samorz±dach zawodowych architektów oraz in¿ynierów budownictwa („¶wiadczenie us³ug transgranicznych”).
Osoba ta bêdzie pe³niæ funkcjê Kierownika robót.
Do¶wiadczenie ww. osoby – posiada do¶wiadczenie w kierowaniu lub nadzorowaniu robót budowlanych (np. kierownik budowy lub kierownik robót lub inspektor nadzoru) na dwóch (2) robotach budowlanych, ka¿da o warto¶ci nie mniejszej ni¿ 50.000,00 z³ brutto, ka¿da obejmuj±ca m.in. budowê i/lub odbudowê i/lub, rozbudowê i/lub nadbudowê i/lub przebudowê i/lub remont obiektu kubaturowego, które zosta³y ukoñczone.
Osoba ta bêdzie pe³niæ funkcjê Kierownika robót.
W ramach zamówienia, do¶wiadczenie tej osoby, powy¿ej wymaganego minimum opisanego powy¿ej w warunku udzia³u w postêpowaniu, bêdzie przedmiotem oceny w ramach kryterium oceny ofert „Do¶wiadczenie personelu wyznaczonego do realizacji zamówienia”.
Uwaga nr 4:
1) Pojêcie budowa, odbudowa, rozbudowa, nadbudowa, przebudowa, remont nale¿y rozumieæ zgodnie z definicjami zawartymi w ustawie Prawo Budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682 z pó¼n. zm).
2) Przez „obiekt kubaturowy” nale¿y rozumieæ obiekt, którego „przestrzeñ”, „pojemno¶æ” liczona jest w m3, czyli wszelkiego typu budynki. Obiektami kubaturowymi nie s±: budowle (np. drogi, mosty, sieci techniczne, linie kolejowe etc.) ani obiekty ma³ej architektury (pos±gi, kapliczki etc.) w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.
3) Maj±c na uwadze art. 117 ust. 1 ustawy Zamawiaj±cy zastrzega, ¿e w sytuacji sk³adania oferty przez Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia oraz analogicznie
w sytuacji, gdy Wykonawca bêdzie polega³ na zasobach innego podmiotu, na zasadach okre¶lonych w art. 118 ustawy, warunek o którym wy¿ej mowa, musi zostaæ spe³niony w ca³o¶ci przez Wykonawcê (jednego z Wykonawców wspólnie sk³adaj±cego ofertê) lub podmiot, na którego zdolno¶ci w tym zakresie powo³uje siê Wykonawca – brak mo¿liwo¶ci tzw. sumowania zasobów
w zakresie do¶wiadczenia.
4) Je¿eli Wykonawca powo³uje siê na do¶wiadczenie w realizacji robót budowlanych wykonywanych wspólnie z innymi wykonawcami, nale¿y wykazaæ robotê budowlan±, w której Wykonawca bezpo¶rednio uczestniczy³.
5) Warto¶ci podane w dokumentach potwierdzaj±cych spe³nianie warunku w walutach innych ni¿ wskazane przez Zamawiaj±cego nale¿y przeliczyæ wg ¶redniego kursu NBP na dzieñ zamieszczenia og³oszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówieñ Publicznych (BZP) na portalu internetowym Urzêdu Zamówieñ Publicznych.
6) Je¿eli zakres robót przedstawionych w dokumencie z³o¿onym na potwierdzenie, ¿e roboty budowlane zosta³y wykonane w sposób nale¿yty oraz zgodnie z zasadami sztuki budowlanej
i prawid³owo ukoñczone jest szerszy od opisanego i wymaganego przez Zamawiaj±cego, nale¿y w wykazie robót budowlanych podaæ warto¶æ robót odpowiadaj±cych zakresowi warunku okre¶lonego przez Zamawiaj±cego w SWZ.
7) W przypadku, gdy Wykonawca polega na zasobach innych podmiotów przy wykazaniu spe³niania warunku do¶wiadczenia, zobowi±zany jest wykazaæ udzia³ tych podmiotów w wykonaniu zamówienia.

5.5.) Zamawiaj±cy wymaga z³o¿enia o¶wiadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak

5.6.) Wykaz podmiotowych ¶rodków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: 4.1. W celu wykazania braku podstaw wykluczenia z postêpowania Zamawiaj±cy ¿±da jedynie z³o¿enia o¶wiadczenia, o którym mowa w art. 125 ustawy, które to nale¿y z³o¿yæ wraz z ofert±.

5.7.) Wykaz podmiotowych ¶rodków dowodowych na potwierdzenie spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu: 4.2. Wykonawca, którego oferta zostanie najwy¿ej oceniona, w celu wykazania spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu (okre¶lonych przez Zamawiaj±cego w ust. 3 niniejszego rozdzia³u SWZ), na podstawie art. 274 ust. 1 ustawy zostanie wezwany do z³o¿enia nastêpuj±cych podmiotowych ¶rodków dowodowych (aktualnych na dzieñ ich z³o¿enia):
a) w celu wykazania spe³niania warunku z ust. 3.4. pkt 3.4.1.:
wykaz robót budowlanych wykonanych nie wcze¶niej ni¿ w okresie ostatnich 5 lat, a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju, daty i miejsca wykonania oraz podmiotów, na rzecz których roboty te zosta³y wykonane, oraz za³±czeniem dowodów okre¶laj±cych, czy te roboty budowlane zosta³y wykonane nale¿ycie, przy czym dowodami, o których mowa, s± referencje b±d¼ inne dokumenty sporz±dzone przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane zosta³y wykonywane, a je¿eli wykonawca z przyczyn niezale¿nych od niego nie jest w stanie uzyskaæ tych dokumentów – inne odpowiednie dokumenty. Okres, o którym wy¿ej mowa liczy siê wstecz od dnia, w którym up³ywa termin sk³adania ofert.
b) w celu wykazania spe³niania warunku z ust. 3.4. pkt 3.4.2.:
wykaz osób, skierowanych przez wykonawcê do realizacji zamówienia publicznego, w szczególno¶ci odpowiedzialnych za ¶wiadczenie us³ug, kontrolê jako¶ci lub kierowanie robotami budowlanymi wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnieñ, do¶wiadczenia niezbêdnych do wykonania zamówienia publicznego, a tak¿e zakresu wykonywanych przez nie czynno¶ci oraz informacje o podstawie do dysponowania tymi osobami.

5.8.) Wykaz przedmiotowych ¶rodków dowodowych:

Zamawiaj±cy nie stawia wymogu z³o¿enia wraz z ofert± przedmiotowych ¶rodków dowodowych.

5.9.) Zamawiaj±cy przewiduje uzupe³nienie przedmiotowych ¶rodków dowodowych: Nie

5.11.) Wykaz innych wymaganych o¶wiadczeñ lub dokumentów:

13.1. Ofertê nale¿y sporz±dziæ na formularzu oferty lub wed³ug takiego samego schematu, stanowi±cego za³±cznik nr 1 do SWZ. Ofertê wraz z wymaganymi za³±cznikami nale¿y z³o¿yæ pod rygorem niewa¿no¶ci w formie elektronicznej (w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym) lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
13.2. Oferta wraz z za³±cznikami musi byæ z³o¿ona za po¶rednictwem Platformy zakupowej.
13.3. Wraz z ofert± (dotyczy oferty sk³adanej w odpowiedzi na og³oszenie o zamówieniu) nale¿y z³o¿yæ:
13.3.1. O¶wiadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy, o niepodleganiu wykluczeniu z postêpowania oraz spe³nianiu warunków udzia³u w postêpowaniu, w zakresie wskazanym w rozdziale XIX SWZ – zgodnie z za³±cznikiem nr 2 do SWZ.
Wykonawca, w przypadku polegania na zdolno¶ciach technicznych lub zawodowych podmiotów udostêpniaj±cych zasoby, przedstawia wraz z o¶wiadczeniem, o którym wy¿ej mowa, tak¿e o¶wiadczenie podmiotu udostêpniaj±cego zasoby, potwierdzaj±ce brak podstaw wykluczenia tego podmiotu oraz odpowiednio spe³nianie warunków udzia³u w postêpowaniu w zakresie, w jakim Wykonawca powo³uje siê na jego zasoby (za³±cznik nr 3 do SWZ).
13.3.2. O¶wiadczenie, ¿e Wykonawca zapozna³ siê z warunkami zamówienia
i z projektowanymi postanowieniami umowy w sprawie zamówienia, które zostan± wprowadzone do umowy w sprawie zamówienia oraz, ¿e przyjmuje ich tre¶æ bez ¿adnych zastrze¿eñ – zgodnie z tre¶ci± zawart± w formularzu oferty, stanowi±cym za³±cznikiem nr 1 do SWZ.
13.3.3. Pe³nomocnictwo ustanowione do reprezentowania Wykonawcy/ów ubiegaj±cego/cych siê o udzielenie zamówienia publicznego.
13.3.4. O¶wiadczenie, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy („(…) z którego wynika, które roboty budowlane, dostawy lub us³ugi wykonaj± poszczególni wykonawcy.”) – o ile dotyczy (odnosi siê do Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia).
13.3.5. Zobowi±zanie podmiotu udostêpniaj±cego Wykonawcy zasoby, do oddania do dyspozycji Wykonawcy niezbêdnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia lub inny podmiotowy ¶rodek dowodowy potwierdzaj±cy, ¿e Wykonawca realizuj±c zamówienie, bêdzie dysponowa³ niezbêdnymi zasobami tych podmiotów (o ile Wykonawca korzysta ze zdolno¶ci innych podmiotów na zasadach okre¶lonych w art. 118 ustawy).
13.3.6. Przedmiotowe ¶rodki dowodowe (je¿eli dotyczy) – zgodnie z zapisami ust. 16 Rozdzia³u III niniejszej SWZ.
14. Spis wszystkich za³±czonych dokumentów (spis tre¶ci) – zalecane, niewymagane.

SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA

6.1.) Zamawiaj±cy wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie

6.3.) Zamawiaj±cy przewiduje aukcjê elektroniczn±: Nie

6.4.) Zamawiaj±cy wymaga wadium: Nie

6.5.) Zamawiaj±cy wymaga zabezpieczenia nale¿ytego wykonania umowy: Tak

6.6.) Wymagania dotycz±ce sk³adania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia:

1. Wykonawcy mog± wspólnie ubiegaæ siê o udzielenie zamówienia publicznego.
2. Wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o udzielenie zamówienia, ustanawiaj± pe³nomocnika do reprezentowania ich w postêpowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postêpowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego – nie dotyczy spó³ki cywilnej, o ile upowa¿nienie/pe³nomocnictwo do wystêpowania w imieniu tej spó³ki wynika z do³±czonej do oferty umowy spó³ki cywilnej.
3. Wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o udzielenie zamówienia, zobowi±zani siê z³o¿yæ wraz z ofert± stosowne pe³nomocnictwo – zgodnie z ust. 13.3.3. rozdz. XVI SWZ – nie dotyczy spó³ki cywilnej, o ile upowa¿nienie/pe³nomocnictwo do wystêpowania w imieniu tej spó³ki wynika z do³±czonej do oferty umowy spó³ki cywilnej.
Uwaga nr 2:
Pe³nomocnictwo, o którym mowa powy¿ej mo¿e wynikaæ albo z dokumentu pod tak± sam± nazw±, albo z umowy Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia.
4. Oferta musi byæ podpisana w taki sposób, by prawnie zobowi±zywa³a wszystkich Wykonawców wystêpuj±cych wspólnie (przez ka¿dego z Wykonawców lub upowa¿nionego pe³nomocnika).
5. W przypadku wspólnego ubiegania siê o udzielenie zamówienie przez Wykonawców o¶wiadczenie, o którym mowa w art. 125 ustawy (ust. 13.3.1. rozdzia³u XVI SWZ) sk³ada ka¿dy
z Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o zamówienie. O¶wiadczenia te potwierdzaj± spe³nianie warunków udzia³u w postêpowaniu w zakresie, w którym Wykonawca wspólnie ubiegaj±cy siê o udzielenie zamówienia wykazuje spe³nianie warunków udzia³u w postêpowaniu oraz brak podstaw wykluczenia - ka¿dy z Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia nie mo¿e podlegaæ wykluczeniu z postêpowania w oparciu o wskazane w SWZ podstawy wykluczenia. Powy¿sze oznacza, i¿:
5.1. O¶wiadczenie w zakresie braku podstaw wykluczenia musi z³o¿yæ ka¿dy z Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia;
5.2. O¶wiadczenie o spe³nianiu warunków udzia³u sk³ada podmiot, który w odniesieniu do danego warunku udzia³u w postêpowaniu potwierdza jego spe³nianie; dopuszcza siê o¶wiadczenie z³o¿one ³±cznie, tj. podpisane przez wszystkie podmioty wspólnie sk³adaj±ce ofertê lub przez pe³nomocnika wystêpuj±cego w imieniu wszystkich podmiotów.
6. W przypadku, o którym mowa w art. 117 ust. 2 lub 3 ustawy., Wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o udzielenie zamówienia zobowi±zani s± do³±czyæ do oferty o¶wiadczenie, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy („(…) z którego wynika, które roboty budowlane, dostawy lub us³ugi wykonaj± poszczególni wykonawcy.”).
7. Wszelka korespondencja prowadzona bêdzie wy³±cznie z podmiotem wystêpuj±cym jako pe³nomocnik Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia.

6.7.) Zamawiaj±cy przewiduje uniewa¿nienie postêpowania, je¶li ¶rodki publiczne, które zamierza³ przeznaczyæ na sfinansowanie ca³o¶ci lub czê¶ci zamówienia nie zosta³y przyznane: Nie

SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY

7.1.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenia zaliczek: Nie

7.3.) Zamawiaj±cy przewiduje zmiany umowy: Tak

7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:

1. Zamawiaj±cy, poza mo¿liwo¶ci± zmiany zawartej umowy na podstawie art. 455 ustawy z dnia 11 wrze¶nia 2019 r. - Prawo zamówieñ publicznych (Dz. U. 2022 r., poz. 1710 z pó¼n. zm.), przewiduje równie¿ mo¿liwo¶æ dokonywania zmian postanowieñ zawartej umowy, tak¿e w stosunku do tre¶ci oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, w nastêpuj±cych okoliczno¶ciach:
1) Zmiana terminów wykonania umowy w wyniku:
a) przyczyn, z powodu których bêdzie zagro¿one dotrzymanie terminu zakoñczenia robót bêd±ce nastêpstwem okoliczno¶ci, za które odpowiedzialno¶æ ponosi Zamawiaj±cy,
w szczególno¶ci bêd±ce nastêpstwem nieterminowego przekazania terenu budowy;
b) wyst±pienia niekorzystnych warunków atmosferycznych (np. regularne opady deszczu, gradu przez co najmniej 3 dni, nawa³nice powoduj±ce zalanie miejsca prowadzonych robót, wichury uniemo¿liwiaj±ce stosowanie sprzêtu, d³ugotrwa³e upa³y trwaj±ce co najmniej 5 dni wymuszaj±ce dodatkowe przerwy w pracy pracowników zgodnie z przepisami bhp) uniemo¿liwiaj±ce prawid³owe wykonanie robót, w szczególno¶ci z powodu technologii realizacji prac okre¶lonej: Umow±, normami lub innymi przepisami, wymagaj±cej konkretnych warunków atmosferycznych, je¿eli konieczno¶æ wykonania prac w tym okresie nie jest nastêpstwem okoliczno¶ci, za które Wykonawca ponosi odpowiedzialno¶æ. Wyst±pienie niekorzystnych warunków pogodowych Wykonawca winien zg³osiæ w dzienniku budowy oraz pisemnie inspektorowi nadzoru inwestorskiego i Zamawiaj±cemu. Zg³oszenie powinno zostaæ potwierdzone przez inspektora nadzoru wpisem w dzienniku budowy;
c) zmiany spowodowane nieprzewidzianymi w SWZ warunkami geologicznymi, archeologicznymi lub terenowymi, które spowodowa³y niezawinione i niemo¿liwe do unikniêcia przez Wykonawcê opó¼nienie, w szczególno¶ci:
- wyst±pienie w trakcie prowadzenia robót klêsk ¿ywio³owych;
- natrafienie w trakcie prowadzenia robót na niewypa³y lub niewybuchy;
- konieczno¶æ wykonania wykopalisk archeologicznych;
d) zmiany bêd±ce nastêpstwem okoliczno¶ci le¿±cych po stronie Zamawiaj±cego, które spowodowa³y niezawinione i niemo¿liwe do unikniêcia przez Wykonawcê opó¼nienie,
w szczególno¶ci: wstrzymanie robót przez Zamawiaj±cego;
e) konieczno¶æ wprowadzenia zmian w dokumentacji projektowej lub specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót;
f) wyst±pienia konieczno¶æ wykonania robót zamiennych lub innych robót niezbêdnych do wykonania przedmiotu Umowy ze wzglêdu na zasady wiedzy technicznej lub postêp technologiczny oraz udzielenia zamówieñ dodatkowych, które wstrzymuj± lub opó¼niaj± realizacjê przedmiotu Umowy;
g) zmiany bêd±ce nastêpstwem dzia³ania lub braku dzia³ania organów administracji i innych podmiotów o kompetencjach zbli¿onych do organów administracji w szczególno¶ci eksploatatorów infrastruktury oraz w³a¶cicieli gruntów pod inwestycjê, które spowodowa³y niezawinione i niemo¿liwe do unikniêcia przez Wykonawcê opó¼nienie, w szczególno¶ci:
- wyst±pienie opó¼nieñ w dokonaniu okre¶lonych czynno¶ci lub ich zaniechania przez w³a¶ciwe organy administracji, które nie s± nastêpstwem okoliczno¶ci, za które Wykonawca ponosi odpowiedzialno¶æ;
- wyst±pienie braku mo¿liwo¶ci wykonania robót z powodu niedopuszczenia do ich wykonywania przez uprawniony organ lub nakazania ich wstrzymania przez uprawniony organ, z przyczyn niezale¿nych od Wykonawcy;
h) zmiany spowodowane przez zagro¿enie wp³ywaj±ce na bezpieczeñstwo ¿ycia, zdrowia, mienia lub robót na terenie budowy, lub s±siaduj±cych nieruchomo¶ci, a inspektor nadzoru wyda³ wykonawcy polecenie wykonania robót, usuniêcia wad lub podjêcia innych czynno¶ci w celu wyeliminowania lub zmniejszenia zagro¿enia, je¶li konieczno¶æ polecenia wynik³a
z przyczyn le¿±cych po stronie Zamawiaj±cego;
Z uwagi na ograniczon± liczbê znaków, pe³en zakres informacji znajduje siê w Umowie.

7.5.) Zamawiaj±cy uwzglêdni³ aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe, innowacyjne lub etykiety zwi±zane z realizacj± zamówienia: Tak

7.6.) Zamawiaj±cy przewiduje nastêpuj±ce wymagania zwi±zane z realizacj± zamówienia:

w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okoliczno¶ciach, o których mowa w art. 95 ustawy

SEKCJA VIII – PROCEDURA

8.1.) Termin sk³adania ofert: 2024-06-26 12:00

8.2.) Miejsce sk³adania ofert: Ofertê wraz z wymaganymi dokumentami nale¿y z³o¿yæ za po¶rednictwem Platformy zakupowej - platformazakupowa.pl dostêpnej pod adresem: https://platformazakupowa.pl/transakcja/938380

8.3.) Termin otwarcia ofert: 2024-06-26 12:30

8.4.) Termin zwi±zania ofert±: do 2024-07-25

8.5.) Zamawiaj±cy przewiduje wybór najkorzystniejszej oferty z mo¿liwo¶ci± negocjacji: Tak

SEKCJA IX – POZOSTA£E INFORMACJE

I. Z postêpowania o udzielenie zamówienia wyklucza siê Wykonawcê w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022r. o szczególnych rozwi±zaniach w zakresie przeciwdzia³ania wspieraniu agresji na Ukrainê oraz s³u¿±cych ochronie bezpieczeñstwa narodowego (Dz.U. 2024 r. poz. 507). Do Wykonawcy podlegaj±cego wykluczeniu w tym zakresie, stosuje siê art. 7 ust. 3 wspomnianej ustawy.”
II. Termin wykonania zamówienia:
1. Termin wykonania przedmiotu zamówienia: 112 dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy.
2. Dat± wykonania i dotrzymania terminu wykonania robót okre¶lonego w ust. 1, bêdzie data pisemnego zg³oszenia przez Wykonawcê gotowo¶ci do odbioru robót, pod warunkiem potwierdzenia przez inspektora nadzoru ze strony Zamawiaj±cego faktu osi±gniêcia zg³oszonej gotowo¶ci w terminie 7 dni roboczych od zg³oszenia.
3. Je¿eli ostatnim dniem zakoñczenia przedmiotu umowy jest dzieñ wolny - sobota, niedziela, ¶wiêto – przyjmuje siê, ¿e ostatnim dniem zakoñczenia przedmiotu umowy jest pierwszy dzieñ roboczy po dniu lub dniach wolnych od pracy.

Podziel siê

Poleæ ten przetarg znajomemu poleæ

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstaw± prezentowanych tutaj informacji s± dane publikowane przez Urz±d Zamówieñ Publicznych w Biuletynie Zamówieñ Publicznych. Tre¶æ og³oszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z tre¶ci± tego¿ og³oszenia dostêpn± w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dok³ada wszelkich starañ, aby zamieszczone tutaj informacje by³y kompletne i zgodne z prawd±. Nie mo¿e jednak zagwarantowaæ ich poprawno¶ci i nie ponosi ¿adnej odpowiedzialno¶ci za jakiekolwiek szkody powsta³e w wyniku korzystania z nich.


Je¶li chcesz dodaæ og³oszenie do serwisu, zapoznaj siê z nasz± ofert±:

chcê zamieszczaæ og³oszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwê miasta, dla którego chcesz znale¼æ jednostkê ZUS.