Ogłoszenie z dnia 2023-09-12
Powiązane ogłoszenia:
- 2023/BZP 00366567/01 - Ogłoszenie z dnia 2023-08-24
Ogłoszenie o wyniku postępowania
Dostawy
Zakup sprzętu komputerowego, sieciowego i oprogramowania w ramach grantu „Cyfrowy Powiat” z podziałem na części: Część 1: Zakup serwera z oprogramowaniem; Część 2: Dostawa przełącznika ............
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego1.2.) Nazwa zamawiającego: POWIAT KONECKI
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 291009389
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: ul. Stanisława Staszica 2
1.5.2.) Miejscowość: Końskie
1.5.3.) Kod pocztowy: 26-200
1.5.4.) Województwo: świętokrzyskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL721 - Kielecki
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: barbara.panek@konecki.powiat.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://samorzad.gov.pl/web/powiat-konecki/zamowienia-publiczne2
1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-f8bfd8ca-4260-11ee-9aa3-96d3b44407901.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego
1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Zakup sprzętu komputerowego, sieciowego i oprogramowania w ramach grantu „Cyfrowy Powiat” z podziałem na części: Część 1: Zakup serwera z oprogramowaniem; Część 2: Dostawa przełącznika ............2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-f8bfd8ca-4260-11ee-9aa3-96d3b4440790
2.5.) Numer ogłoszenia: 2023/BZP 00391328
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2023-09-12
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2023/BZP 00056341/05/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.2.1 Grant: "Cyfrowy Powiat" (zakup serwera z oprogramowaniem, zakup przełącznika sieciowego z usługą konfiguracji, diagnoza cyberbezpieczeństwa, audyt KRI, oprac. dok. systemu bezpieczeństwa informacji
2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Tak
2.12.) Nazwa projektu lub programu:
Grant o numerze 5489/P/2022 w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej V Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia REACT-EU działania 5.1 Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia dotycząca realizacji konkursu grantowego „Cyfrowy Powiat” o numerze POPC.05.01.00-00-0001/21-00.2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak
2.14.) Numer ogłoszenia: 2023/BZP 00366567
SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ
3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Numer referencyjny: IM.272.2.2.2023
4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.3.) Wartość zamówienia: 133394,09 PLN
4.4.) Rodzaj zamówienia: Dostawy
Część 1
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem zamówienia jest Zakup sprzętu komputerowego, sieciowego i oprogramowania w ramach grantu „Cyfrowy Powiat” z podziałem na części:Część 1: Zakup serwera z oprogramowaniem;
Zamówienie jest realizowane w ramach Umowy o powierzenie grantu o numerze 5489/P/2022 w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej V Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia REACT-EU działania 5.1 Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia dotycząca realizacji konkursu grantowego „Cyfrowy Powiat” o numerze POPC.05.01.00-00-0001/21-00.
Opis przedmiotu zamówienia na poszczególne części zawarty jest w załącznikach nr 1 do SWZ oraz projektowanych postanowieniach umowy wspólnych dla wszystkich części stanowiących załącznik nr 2 do SWZ.
4.5.3.) Główny kod CPV: 30200000-1 - Urządzenia komputerowe
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
48820000-2 - Serwery
48000000-8 - Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne
48900000-7 - Różne pakiety oprogramowania i systemy komputerowe
4.5.5.) Wartość części: 122447,81 PLN
Część 2
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem zamówienia jest Zakup sprzętu komputerowego, sieciowego i oprogramowania w ramach grantu „Cyfrowy Powiat” z podziałem na części:Część 2: Dostawa przełącznika sieciowego z usługą wymiany dotychczasowego przełącznika obsługującego węzeł główny sieci światłowodowej wraz z migracją konfiguracji,
Zamówienie jest realizowane w ramach Umowy o powierzenie grantu o numerze 5489/P/2022 w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej V Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia REACT-EU działania 5.1 Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia dotycząca realizacji konkursu grantowego „Cyfrowy Powiat” o numerze POPC.05.01.00-00-0001/21-00.
2.2 Opis przedmiotu zamówienia na poszczególne części zawarty jest w załącznikach nr 1 do SWZ oraz projektowanych postanowieniach umowy wspólnych dla wszystkich części stanowiących załącznik nr 2 do SWZ
4.5.3.) Główny kod CPV: 32420000-3 - Urządzenia sieciowe
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
31214100-0 - Przełączniki
72700000-7 - Usługi w zakresie sieci komputerowej
4.5.5.) Wartość części: 10946,28 PLN
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
Część 1
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 6 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
Uzasadnienie faktyczne na Część 1:
W prowadzonym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego Zamawiający w Opisie przedmiotu zamówienia jak również w załączniku nr 4a Parametry techniczne/kalkulacja ceny ofertowej wskazał, że wymaga załączenia do oferty dla Części 1 certyfikatu ISO 9001:2015 („Firma serwisująca musi posiadać ISO 9001:2015 na świadczenie usług serwisowych oraz posiadać autoryzacje producenta urządzeń – dokumenty potwierdzające należy załączyć do oferty”).
W Specyfikacji Warunków Zamówienia oraz ogłoszeniu o zamówieniu brak zapisów dotyczących wymagań związanych ze złożeniem w/w certyfikatów.
Certyfikat ISO potwierdza produkcję zgodnie z normą. Stanowi przedmiotowy środek dowodowy.
Zgodnie z art. 7 pkt 20 w/w ustawy, przez przedmiotowe środki dowodowe należy rozumieć środki służące potwierdzeniu zgodności oferowanych dostaw, usług lub robót budowlanych z wymaganiami, cechami lub kryteriami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub opisie kryteriów oceny ofert, lub wymaganiami związanymi z realizacją zamówienia. W przypadku, gdy zamawiający żąda spełnienia określonej normy ISO to certyfikat potwierdzający jej spełnienie jest stosownym przedmiotowym środkiem dowodowym.
Brak tożsamych zapisów w dokumentacji postępowania (w jednych dokumentach Zamawiający wymaga złożenia wraz z ofertą certyfikatów, w innych dokumentach postępowania Zamawiający nie przewiduje złożenia tych certyfikatów) powoduje brak porównywalności złożonych ofert w powyższym zakresie, jak również dowolność wykonawcy w kwestii rozumienia tych zapisów, co może wiązać się równocześnie ze sposobem wyceny ofert i ich nieuzasadnionym zawyżeniem lub zaniżeniem. Tak skonstruowana dokumentacja stała się mało czytelna i nieprecyzyjna. Niejasności czy błędy w przygotowywanych przez Zamawiającego dokumentach nie mogą prowadzić do rozstrzygnięć niekorzystnych dla wykonawców działających w dobrej wierze zgodnie z wytycznymi Zamawiającego. W trakcie czynności badania ofert, Zamawiający powziął informację, że postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą polegającą na braku tożsamych zapisów w dokumentach postępowania. Dokumenty powinny być ze sobą spójne i w sposób jednakowy opisywać katalog dokumentów, które należy wraz z ofertą przedłożyć. Różnorodność zapisów ma wpływ na wynik przedmiotowego postępowania, gdyż każdy z potencjalnych wykonawców powinien pozyskać informacje o istotnym znaczeniu dla przygotowania oferty i jej obligatoryjnych elementach. Tak sporządzone dokumenty postępowania mogły mieć wpływ na sporządzenie oferty oraz prawidłowe skalkulowanie ceny oferty. Wieloznaczność opisu mogło spowodować wadliwość wycen ofert przez wykonawców.
Brak jednoznacznej informacji w dokumentacji postępowania uniemożliwia zachowanie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania Wykonawców. Zamawiający dokonując badania złożonych ofert nie może dokonać prawidłowej weryfikacji z uwagi na brak tożsamych zapisów w opisie przedmiotu zamówienia, swz, ogłoszeniu o zamówieniu.
Na etapie po otwarciu ofert powstała wada w zakresie sposobu opisania dokumentacji postepowania, która jest niemożliwa do usunięcia.
Zgodnie z Komentarzem Urzędu Zamówień Publicznych do ustawy Pzp wydanym w 2021 roku:
„(…) Wyrazem zasady przejrzystości jest również to, że wymagania Zamawiającego w zakresie (…)
opisu przedmiotu zamówienia, są formułowane jasno i jednoznacznie – tak, że Wykonawcy nie muszą
domyślać się intencji Zamawiającego w tym zakresie. Zasada przejrzystości gwarantuje,
że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zawiera jasne reguły i istnieją środki
do weryfikacji prawidłowości ich stosowania, a Zamawiający podejmuje przewidywalne decyzje
na podstawie wcześniej ustalonych kryteriów, które zapewniają zachowanie zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania Wykonawców.”
(ciąg dalszy w informacjach dodatkowych)
SEKCJA VI OFERTY (dla części 1)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 4
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 4
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 108645,90 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 173796,54 PLN
Część 2
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 6 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
Uzasadnienie faktyczne na Część 2:
W prowadzonym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego Zamawiający w Opisie przedmiotu zamówienia jak również w załączniku nr 4a Parametry techniczne/kalkulacja ceny ofertowej wskazał, że wymaga załączenia do oferty dla Części 2 certyfikatu CE („Wymagane certyfikaty (załączyć do oferty) CE”) W Specyfikacji Warunków Zamówienia oraz ogłoszeniu o zamówieniu brak zapisów dotyczących wymagań związanych ze złożeniem w/w certyfikatów. Certyfikat CE potwierdza produkcję zgodnie z normami i dyrektywami. Stanowi przedmiotowy środek dowodowy.
Zgodnie z art. 7 pkt 20 w/w ustawy, przez przedmiotowe środki dowodowe należy rozumieć środki służące potwierdzeniu zgodności oferowanych dostaw, usług lub robót budowlanych z wymaganiami, cechami lub kryteriami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub opisie kryteriów oceny ofert, lub wymaganiami związanymi z realizacją zamówienia. W przypadku, gdy zamawiający żąda spełnienia określonej normy to certyfikat CE potwierdzający jej spełnienie jest stosownym przedmiotowym środkiem dowodowym. Brak tożsamych zapisów w dokumentacji postępowania (w jednych dokumentach Zamawiający wymaga złożenia wraz z ofertą certyfikatów, w innych dokumentach postępowania Zamawiający nie przewiduje złożenia tych certyfikatów) powoduje brak porównywalności złożonych ofert w powyższym zakresie, jak również dowolność wykonawcy w kwestii rozumienia tych zapisów, co może wiązać się równocześnie ze sposobem wyceny ofert i ich nieuzasadnionym zawyżeniem lub zaniżeniem. Tak skonstruowana dokumentacja stała się mało czytelna i nieprecyzyjna. Niejasności czy błędy w przygotowywanych przez Zamawiającego dokumentach nie mogą prowadzić do rozstrzygnięć niekorzystnych dla wykonawców działających w dobrej wierze zgodnie z wytycznymi Zamawiającego. W trakcie czynności badania ofert, Zamawiający powziął informację, że postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą polegającą na braku tożsamych zapisów w dokumentach postępowania. Dokumenty powinny być ze sobą spójne i w sposób jednakowy opisywać katalog dokumentów, które należy wraz z ofertą przedłożyć. Różnorodność zapisów ma wpływ na wynik przedmiotowego postępowania, gdyż każdy z potencjalnych wykonawców powinien pozyskać informacje o istotnym znaczeniu dla przygotowania oferty i jej obligatoryjnych elementach. Tak sporządzone dokumenty postępowania mogły mieć wpływ na sporządzenie oferty oraz prawidłowe skalkulowanie ceny oferty.
Wieloznaczność opisu mogło spowodować wadliwość wycen ofert przez wykonawców.
Brak jednoznacznej informacji w dokumentacji postępowania uniemożliwia zachowanie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania Wykonawców. Zamawiający dokonując badania złożonych ofert nie może dokonać prawidłowej weryfikacji z uwagi na brak tożsamych zapisów w opisie przedmiotu zamówienia, swz, ogłoszeniu o zamówieniu.
Na etapie po otwarciu ofert powstała wada w zakresie sposobu opisania dokumentacji postepowania, która jest niemożliwa do usunięcia.
Zgodnie z Komentarzem Urzędu Zamówień Publicznych do ustawy Pzp wydanym w 2021 roku:
„(…) Wyrazem zasady przejrzystości jest również to, że wymagania Zamawiającego w zakresie (…)
opisu przedmiotu zamówienia, są formułowane jasno i jednoznacznie – tak, że Wykonawcy nie muszą
domyślać się intencji Zamawiającego w tym zakresie. Zasada przejrzystości gwarantuje, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zawiera jasne reguły i istnieją środki do weryfikacji prawidłowości ich stosowania, a Zamawiający podejmuje przewidywalne decyzje na podstawie wcześniej ustalonych kryteriów, które zapewniają zachowanie zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania Wykonawców.”
(ciąg dalszy w informacjach dodatkowych)
SEKCJA VI OFERTY (dla części 2)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 4
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 4
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 12621,03 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 25215,00 PLN
SEKCJA IX INFORMACJE DODATKOWE
Różnorodność zapisów w dokumentacji prowadzonego postępowania powoduje brak możliwości dokonania czynności prawidłowego wyboru najkorzystniejszej oferty, przy zachowaniu zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
Uwzględniając zaistniały stan faktyczny należy stwierdzić, że:
− postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą zidentyfikowaną na etapie badania i oceny ofert, tj. obciążającą postępowanie w sposób nieodwracalny - po terminie składania ofert,
− powyższa wada uniemożliwia zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego ( art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy); unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia z powołaniem się na art. 255 pkt 6) w zakresie nieusuwalnej wady postępowania i wpływu na umowę w sprawie zamówienia publicznego należy ocenić biorąc pod uwagę konieczność odniesienia jej skutków do istotnych elementów postępowania o udzielenie zamówienia, wpływających na przestrzeganie podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych, tj. przejrzystości, uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców, związanych z wyborem najkorzystniejszej oferty.
Powyższe oznacza, że przedmiotowe postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego i konieczne jest jego unieważnienie na podstawie art. 255 pkt 6) ustawy.
Mając powyższe na uwadze uznać należy, iż zachodzi przesłanka unieważnienia postępowania zgodnie z poniższym uzasadnieniem prawnym.
Część 2
Różnorodność zapisów w dokumentacji prowadzonego postępowania powoduje brak możliwości dokonania czynności prawidłowego wyboru najkorzystniejszej oferty, przy zachowaniu zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
Uwzględniając zaistniały stan faktyczny należy stwierdzić, że:
− postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą zidentyfikowaną na etapie badania i oceny ofert, tj. obciążającą postępowanie w sposób nieodwracalny - po terminie składania ofert,
− powyższa wada uniemożliwia zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego ( art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy); unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia z powołaniem się na art. 255 pkt 6) w zakresie nieusuwalnej wady postępowania i wpływu na umowę w sprawie zamówienia publicznego należy ocenić biorąc pod uwagę konieczność odniesienia jej skutków do istotnych elementów postępowania o udzielenie zamówienia, wpływających na przestrzeganie podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych, tj. przejrzystości, uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców, związanych z wyborem najkorzystniejszej oferty.
Powyższe oznacza, że przedmiotowe postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego i konieczne jest jego unieważnienie na podstawie art. 255 pkt 6) ustawy.
Mając powyższe na uwadze uznać należy, iż zachodzi przesłanka unieważnienia postępowania zgodnie z poniższym uzasadnieniem prawnym.
INNE PRZETARGI Z KOŃSKICH
- Zakup zestawu endourologicznego
- Zakup aparatów do badań endoskopowych
- Zakup paliwa bezpośrednio na stacji paliw na potrzeby Zarządu Dróg Powiatowych w Końskich
- Sukcesywna dostawa oleju opałowego lekkiego L-1 wraz z rozładunkiem do 4-ch placówek oświatowych na terenie Gminy Końskie w 2025 roku
- Zakup wraz z dostawą artykułów spożywczych
- Modernizacja kompleksu sportowego "Moje Boisko - Orlik 2012" w Końskich przy, ul. Południowej 5
więcej: przetargi w Końskich »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Zakup i dostawa wyposażenia pracowni szkolnych
- Doposażenie bazy ZCEMiP w projekcie pn. "Ścieżka ku ekologicznej wiedzy: program edukacyjny w dążeniu do zrównoważonego rozwoju wspierający dzieci i młodzież, lokalnych mieszkańców oraz przeds. GMS"
- Dostawa sprzętu komputerowego, multimedialnego oraz pomocy multimedialnych i dydaktycznych dla projektu: "Realizacja Programu Rozwojowego w Szkole Podstawowej w Werbkowicach"
- "Podniesienie poziomu bezpieczeństwa w Urzędzie Gminy Obrowo i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Obrowie w ramach programu grantowego "Cyberbezpieczny Samorząd"
- Dostawa oraz instalacja sprzętu sieciowego i oprogramowania umożliwiającego budowę i obsługę sieci SD-WAN w Centrali i w Sekcjach Zamiejscowych KOWR
- Zakup i dostawa serwerów, przełączników sieciowych, zasilaczy UPS, biblioteki taśmowej wraz z licencjami w ramach zadania "Cyberbezpieczny Samorząd - Poprawa cyberbezpieczeństwa w Gminie Chojna".
więcej: Urządzenia komputerowe »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.