eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi ZamośćUsuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminu Zamość z podziałem na części



Ogłoszenie z dnia 2023-10-30


Powiązane ogłoszenia:

Ogłoszenie o wyniku postępowania
Usługi
Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminu Zamość z podziałem na części

SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY

1.1.) Rola zamawiającego

Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego

1.2.) Nazwa zamawiającego: Gmina Zamość

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 950368724

1.5) Adres zamawiającego

1.5.1.) Ulica: Peowiaków 92

1.5.2.) Miejscowość: Zamość

1.5.3.) Kod pocztowy: 22-400

1.5.4.) Województwo: lubelskie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL812 - Chełmsko-zamojski

1.5.7.) Numer telefonu: 84 639-29-59

1.5.8.) Numer faksu: 84 639-23-64

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: inwestycje@zamosc.org.pl

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://ugzamosc.bip.lubelskie.pl

1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:

https://platformazakupowa.pl/pn/gminazamosc

1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego

1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Ogłoszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminu Zamość z podziałem na części

2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-52acd11a-433c-11ee-a60c-9ec5599dddc1

2.5.) Numer ogłoszenia: 2023/BZP 00468141

2.6.) Wersja ogłoszenia: 01

2.7.) Data ogłoszenia: 2023-10-30

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak

2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2023/BZP 00053106/07/P

2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:

1.3.5 Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Zamość

2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie

2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak

2.14.) Numer ogłoszenia: 2023/BZP 00368514

SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ

3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.) Numer referencyjny: RI.271.30.2023

4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie

4.4.) Rodzaj zamówienia: Usługi

Część 1

4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

CZĘŚĆ 1: Demontaż pokryć dachowych, załadunek, transport i zdeponowanie płyt azbestowo – cementowych na składowisku odpadów niebezpiecznych
- demontaż dotyczy pokryć dachowych wykonanych z wyrobów zawierających azbest płyt falistych azbestowo – cementowych stosowanych w budownictwie oraz płyt azbestowo - cementowych płaskich stosowanych w budownictwie z budynków zlokalizowanych na terenie gminy Zamość. Zdemontowane wyroby po zapakowaniu należy załadować, przetransportować i zdeponować na składowisku. Szacowana ilość powstałych odpadów zawierających azbest - około 264 Mg (około 19 000 m2 w tym płyty faliste azbestowo – cementowe dla budownictwa i płyty azbestowo - cementowe płaskie stosowane w budownictwie)

2. Dodatkowe informacje istotne z punktu widzenia Zamawiającego:
a) Zamawiający zastrzega sobie prawo wprowadzenia zmian ilościowych, co do zakresu usługi.
Zamawiający zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian, z których należy usunąć wyroby azbestowe, w szczególnie uzasadnionych przypadkach tj. w szczególności w konsekwencji klęski żywiołowej, działania siły wyższej, które spowodowały konieczność wykonania prac związanych z usunięciem z danej posesji wyrobów zawierających azbest.
Wycofanie się z korzystania z usługi przez właściciela (posiadacza) nieruchomości, a także wprowadzenie zmian ilościowych, o których mowa powyżej, nie rodzi po stronie wykonawcy prawa do domagania się od Zamawiającego jakichkolwiek roszczeń odszkodowawczych, zapłaty należności za niewykonaną usługę.
Zamawiający i Wykonawca zobowiązani są do wzajemnego informowania się o zmianach ilościowych, co do zakresu usługi tj. w szczególności w przypadku zaistnienia konieczności usunięcia wyrobów azbestowych z nowych nieruchomości, w przypadku wycofania się z korzystania z usługi przez właściciela nieruchomości.
Ogólna ilość odpadów w części 1 i 2 może ulec zmianie w przypadku rezygnacji lub większej liczby chętnych Mieszkańców pod warunkiem wyrażenia zgody przez Zamawiającego.
b) wykaz nieruchomości, z których należy usunąć wyroby i odpady zawierające azbest zostanie przekazany Wykonawcy po wyborze oferty z chwilą zawarcia umowy,
c) wykonawca wybrany w ramach niniejszego postępowania skontaktuje się i umówi na dogodny termin wykonania robót z właścicielami posesji wyszczególnionymi w otrzymanym od Zamawiającego wykazie.
d) wykonawca zważy i zarejestruje masę odpadu usuwanego z danej nieruchomości, przy użyciu wagi hakowej lub paletowej. Czynności ważenia Wykonawca dokona w obecności właściciela/władającego nieruchomością oraz przedstawiciela Wykonawcy dokumentując ilość usuwanego odpadu zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami ustawy o odpadach.
e) wykonawca zapewnia organizację i zabezpieczenie placu robót.

3. Do obowiązków Wykonawcy należy:
a) Usługę usuwania wyrobów zawierających azbest należy wykonać zgodnie z zasadami wiedzy technicznej i obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. Nr. 71 z 2004 r., poz. 649)
b) Wykonawca zapewni warunki bezpiecznego usuwania wyrobów zawierających azbest z miejsca ich występowania. W szczególności zapewni prowadzenie prac przez pracowników przeszkolonych przez uprawnioną instytucję w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest oraz przestrzegania procedur dotyczących bezpiecznego postępowania, posiadania niezbędnego wyposażenia technicznego i socjalnego zapewniającego prowadzenie określonych planem prac oraz zabezpieczenia pracowników i środowiska przed narażeniem na działanie azbestu.
c) Prowadzone prace, w tym demontaż i transport wyrobów zawierających azbest, powinny odbywać się w sposób uniemożliwiający emisję azbestu do środowiska oraz powodujący zminimalizowanie pylenia,
d) Wykonawca dokona ważenia ilości odebranych wyrobów zawierających azbest z każdej nieruchomości, w obecności właściciela (posiadacza) posesji.
e) Wykonawca ma obowiązek złożenia pisemnego oświadczenia o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z płyt azbestowych z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych,
f) Po wykonaniu prac Wykonawca starannie oczyści teren robót i jego otoczenie, w tym oczyści teren z pyłu azbestowego, z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych.
g) Transport odpadów zawierających azbest należy wykonać z zachowaniem przepisów
o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, w sposób uniemożliwiający emisję azbestu do środowiska.
h) Wykonawca zobowiązuje się do wykonania demontażu, przygotowania do transportu, transportu oraz unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest na składowisku odpadów niebezpiecznych przystosowanym do tego celu, posiadającym zezwolenie na przyjmowanie odpadów zawierających azbest.
i) Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów określonej w art. 66 ustawy o odpadach (karty przekazania odpadu), i przekazanie raportu w czasie 14 dni z odebranego i przekazanego odpadu na składowisko z podanym adresem nieruchomości.
j) Wykonawca przyjmuje na siebie pełną odpowiedzialność za wykonanie usług i zapewnienie warunków bezpieczeństwa, a także odpowiada za wszelkie szkody powstałe w czasie realizacji usługi
k) wykonawca zamówienia staje się wytwórcą i posiadaczem wszystkich odpadów niebezpiecznych - powstałych w wyniku prowadzenia prac,
l) wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność odszkodowawczą wobec właścicieli nieruchomości objętych przedmiotem zamówienia oraz osób trzecich za szkody spowodowane swoim działaniem lub niedopatrzeniem związanym z realizacją zamówienia.
ł) Wykonawca ma obowiązek zgłoszenia zamiaru przeprowadzenia prac polegających na usunięciu wyrobów zawierających azbest co najmniej 7 dni przed planowanym terminem ich rozpoczęcia, właściwemu organowi nadzoru budowlanego, właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy oraz właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu, pod rygorem braku zapłaty za niezgłoszone zgodnie z powyższym usunięte wyroby azbestowe.
m) Wykonawca, przedstawi Zamawiającemu dokumenty potwierdzające dokonanie zgłoszenia, o którym mowa w lit. ł), w tym jeden egzemplarz zgłoszenia wraz z potwierdzeniem jego złożenia.

4.5.3.) Główny kod CPV: 90650000-8 - Usługi usuwania azbestu

4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:

45262660-5 - Usuwanie azbestu

4.5.5.) Wartość części: 184275,00 PLN

Część 2

4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

CZĘŚĆ 2: Usunięcie i utylizacja odpadów zawierających azbest
- usunięcie i utylizacja odpadów zawierających azbest zgromadzonych na terenie nieruchomości położonych w gminie Zamość poprzez załadunek (ewentualne zapakowanie), transport i zdeponowanie na składowisku w ilości około 234 Mg (około 16 700 m2 w tym płyty faliste azbestowo – cementowe dla budownictwa i płyty azbestowo - cementowe płaskie stosowane w budownictwie).

2. Dodatkowe informacje istotne z punktu widzenia Zamawiającego:
a) Zamawiający zastrzega sobie prawo wprowadzenia zmian ilościowych, co do zakresu usługi.
Zamawiający zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian, z których należy usunąć wyroby azbestowe, w szczególnie uzasadnionych przypadkach tj. w szczególności w konsekwencji klęski żywiołowej, działania siły wyższej, które spowodowały konieczność wykonania prac związanych z usunięciem z danej posesji wyrobów zawierających azbest.
Wycofanie się z korzystania z usługi przez właściciela (posiadacza) nieruchomości, a także wprowadzenie zmian ilościowych, o których mowa powyżej, nie rodzi po stronie wykonawcy prawa do domagania się od Zamawiającego jakichkolwiek roszczeń odszkodowawczych, zapłaty należności za niewykonaną usługę.
Zamawiający i Wykonawca zobowiązani są do wzajemnego informowania się o zmianach ilościowych, co do zakresu usługi tj. w szczególności w przypadku zaistnienia konieczności usunięcia wyrobów azbestowych z nowych nieruchomości, w przypadku wycofania się z korzystania z usługi przez właściciela nieruchomości.
Ogólna ilość odpadów w części 1 i 2 może ulec zmianie w przypadku rezygnacji lub większej liczby chętnych Mieszkańców pod warunkiem wyrażenia zgody przez Zamawiającego.
b) wykaz nieruchomości, z których należy usunąć wyroby i odpady zawierające azbest zostanie przekazany Wykonawcy po wyborze oferty z chwilą zawarcia umowy,
c) wykonawca wybrany w ramach niniejszego postępowania skontaktuje się i umówi na dogodny termin wykonania robót z właścicielami posesji wyszczególnionymi w otrzymanym od Zamawiającego wykazie.
d) wykonawca zważy i zarejestruje masę odpadu usuwanego z danej nieruchomości, przy użyciu wagi hakowej lub paletowej. Czynności ważenia Wykonawca dokona w obecności właściciela/władającego nieruchomością oraz przedstawiciela Wykonawcy dokumentując ilość usuwanego odpadu zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami ustawy o odpadach.
e) wykonawca zapewnia organizację i zabezpieczenie placu robót.

3. Do obowiązków Wykonawcy należy:
a) Usługę usuwania wyrobów zawierających azbest należy wykonać zgodnie z zasadami wiedzy technicznej i obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. Nr. 71 z 2004 r., poz. 649)
b) Wykonawca zapewni warunki bezpiecznego usuwania wyrobów zawierających azbest z miejsca ich występowania. W szczególności zapewni prowadzenie prac przez pracowników przeszkolonych przez uprawnioną instytucję w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest oraz przestrzegania procedur dotyczących bezpiecznego postępowania, posiadania niezbędnego wyposażenia technicznego i socjalnego zapewniającego prowadzenie określonych planem prac oraz zabezpieczenia pracowników i środowiska przed narażeniem na działanie azbestu.
c) Prowadzone prace, w tym demontaż i transport wyrobów zawierających azbest, powinny odbywać się w sposób uniemożliwiający emisję azbestu do środowiska oraz powodujący zminimalizowanie pylenia,
d) Wykonawca dokona ważenia ilości odebranych wyrobów zawierających azbest z każdej nieruchomości, w obecności właściciela (posiadacza) posesji.
e) Wykonawca ma obowiązek złożenia pisemnego oświadczenia o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z płyt azbestowych z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych,
f) Po wykonaniu prac Wykonawca starannie oczyści teren robót i jego otoczenie, w tym oczyści teren z pyłu azbestowego, z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych.
g) Transport odpadów zawierających azbest należy wykonać z zachowaniem przepisów
o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, w sposób uniemożliwiający emisję azbestu do środowiska.
h) Wykonawca zobowiązuje się do wykonania demontażu, przygotowania do transportu, transportu oraz unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest na składowisku odpadów niebezpiecznych przystosowanym do tego celu, posiadającym zezwolenie na przyjmowanie odpadów zawierających azbest.
i) Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów określonej w art. 66 ustawy o odpadach (karty przekazania odpadu), i przekazanie raportu w czasie 14 dni z odebranego i przekazanego odpadu na składowisko z podanym adresem nieruchomości.
j) Wykonawca przyjmuje na siebie pełną odpowiedzialność za wykonanie usług i zapewnienie warunków bezpieczeństwa, a także odpowiada za wszelkie szkody powstałe w czasie realizacji usługi
k) wykonawca zamówienia staje się wytwórcą i posiadaczem wszystkich odpadów niebezpiecznych - powstałych w wyniku prowadzenia prac,
l) wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność odszkodowawczą wobec właścicieli nieruchomości objętych przedmiotem zamówienia oraz osób trzecich za szkody spowodowane swoim działaniem lub niedopatrzeniem związanym z realizacją zamówienia.
ł) Wykonawca ma obowiązek zgłoszenia zamiaru przeprowadzenia prac polegających na usunięciu wyrobów zawierających azbest co najmniej 7 dni przed planowanym terminem ich rozpoczęcia, właściwemu organowi nadzoru budowlanego, właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy oraz właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu, pod rygorem braku zapłaty za niezgłoszone zgodnie z powyższym usunięte wyroby azbestowe.
m) Wykonawca, przedstawi Zamawiającemu dokumenty potwierdzające dokonanie zgłoszenia, o którym mowa w lit. ł), w tym jeden egzemplarz zgłoszenia wraz z potwierdzeniem jego złożenia.

4.5.3.) Główny kod CPV: 90650000-8 - Usługi usuwania azbestu

4.5.5.) Wartość części: 86624,40 PLN

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA

Część 1

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)

5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy

SEKCJA VI OFERTY (dla części 1)

6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 3

6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0

6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0

6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 3

6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0

6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0

6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0

6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0

6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 205856,64 PLN

6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 256608,00 PLN

6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 205856,64 PLN

6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie

6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie

SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 1)

7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie

Wykonawca

7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mały przedsiębiorca

7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:

7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: Prywatne Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe "WAGRA" Wacław Ostrowski

7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 7150202335

7.3.4) Miejscowość: Wyżnica Kolonia 94

7.3.5) Kod pocztowy: 23-251

7.3.6.) Województwo: lubelskie

7.3.7.) Kraj: Polska

7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie


SEKCJA VIII UMOWA (dla części 1)

8.1.) Data zawarcia umowy: 2023-10-03

8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 205856,64 PLN

8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 70 dni

Część 2

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)

5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy

SEKCJA VI OFERTY (dla części 2)

6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 3

6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0

6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0

6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 3

6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0

6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0

6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 2

6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0

6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 121305,60 PLN

6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 121305,60 PLN

6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 121305,60 PLN

6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie

6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie

SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 2)

7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie

Wykonawca

7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mały przedsiębiorca

7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:

7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: DELTA Tomasz Wejman

7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 7162647617

7.3.3) Ulica: ul. Kurowska 118

7.3.4) Miejscowość: Końskowola

7.3.5) Kod pocztowy: 24-130

7.3.6.) Województwo: lubelskie

7.3.7.) Kraj: Polska

7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie


SEKCJA VIII UMOWA (dla części 2)

8.1.) Data zawarcia umowy: 2023-10-18

8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 121305,60 PLN

8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 70 dni

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.