Ogłoszenie z dnia 2024-10-11
Powiązane ogłoszenia:
- 2024/BZP 00404539/01 - Ogłoszenie z dnia 2024-07-10
Ogłoszenie o wyniku postępowania
Roboty budowlane
Modernizacja budynku Urzędu Stanu Cywilnego wraz z budową kanalizacji sanitarnej rejonie ulic Rudzka - Wschodnia w Ostrowcu Świętokrzyskim
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego1.2.) Nazwa zamawiającego: Gmina Ostrowiec Świętokrzyski
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 291009834
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Jana Głogowskiego 3/5
1.5.2.) Miejscowość: Ostrowiec Świętokrzyski
1.5.3.) Kod pocztowy: 27-400
1.5.4.) Województwo: świętokrzyskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL721 - Kielecki
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: przetargi@um.ostrowiec.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.um.ostrowiec.pl
1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-9d70f5fc-2b79-4f25-92d8-e15e893b345d1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego
1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Modernizacja budynku Urzędu Stanu Cywilnego wraz z budową kanalizacji sanitarnej rejonie ulic Rudzka - Wschodnia w Ostrowcu Świętokrzyskim2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-9d70f5fc-2b79-4f25-92d8-e15e893b345d
2.5.) Numer ogłoszenia: 2024/BZP 00542861
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2024-10-11
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2024/BZP 00063746/13/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.1.5 Modernizacja budynku Urzędu Stanu Cywilnego
1.1.6 Budowa kanalizacji sanitarnej grawitacyjno-tłocznej w rejonie ulic Rudzka-Wschodnia w Ostrowcu Świętokrzyskim
2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak
2.14.) Numer ogłoszenia: 2024/BZP 00404539
SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ
3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Numer referencyjny: Or.271.27.2024
4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.3.) Wartość zamówienia: 13222604,35 PLN
4.4.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane
Część 1
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem I. części zamówienia jest rozbudowa, nadbudowa, przebudowa budynku Urzędu Stanu Cywilnego realizowana w ramach zadania budżetowego pn. „Modernizacja budynku Urzędu Stanu Cywilnego w Ostrowcu Świętokrzyskim” i wniosku „Modernizacja budynku Urzędu Stanu Cywilnego wraz z budową kanalizacji sanitarnej w rejonie ulic Rudzka - Wschodnia w Ostrowcu Świętokrzyskim” w zakresie m.in. „modernizacji budynku przy ul. Siennieńskiej 47 w Ostrowcu Świętokrzyskim - siedziby Urzędu Stanu Cywilnego (USC) o zasięgu terytorialnym: Gmina Ostrowiec Świętokrzyski i Gmina Bodzechów. Wybudowany ok. 1915 r., budynek posiada jedną kondygnację, poddasze użytkowe oraz dwuspadowy dach pokryty blachą. Budynek wymaga gruntownych prac modernizacyjnych. Konieczna jest m.in. rozbudowa i modernizacja dachu oraz wymiana stolarki drzwiowej i okiennej. Drewniany strop nad parterem wymaga wymiany. Wszystkie pomieszczenia wymagają modernizacji poprzez m.in.: malowanie, wymianę posadzek podłogowych, parkietu oraz elementów zdobiących. Konieczna jest przebudowa systemu wentylacyjnego, wymiana instalacji centralnego ogrzewania, modernizacja instalacji wodno – kanalizacyjnej, elektrycznej i słaboprądowej. Kompleksowego rozwiązania wymaga także klimatyzacja. Z uwagi na obecne wymogi niezbędne jest dostosowanie obiektu dla osób niepełnosprawnych. Konieczne są również prace w zakresie elewacji zewnętrznej, wzmocnienia konstrukcji budynku, izolacji fundamentów, osuszenia ścian, uzupełnienia tynków.”Szczegółowym przedmiotem zadania jest wykonanie zadania inwestycyjnego realizowanego w formule „zaprojektuj i wybuduj”, które obejmuje zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, polegających na rozbudowie, nadbudowie, przebudowie budynku USC i częściowej rozbiórce zachodniego skrzydła Dworku Stanisława Saskiego w Ostrowcu Świętokrzyskim, wraz z zagospodarowaniem terenu. W budynku obecnie mieści się Wydział Spraw Obywatelskich – Urząd Stanu Cywilnego. Obiekt wpisany do gminnej ewidencji zabytków, którego stan techniczny wymaga przeprowadzenia robót budowalnych. Zamawiający posiada opracowany Program Funkcjonalno – Użytkowy, na podstawie którego Wykonawca wykona projekt budowlany, projekt techniczny, projekt wykonawczy, projekt aranżacji wnętrz, uzyska w imieniu Zamawiającego prawomocne pozwolenie na budowę i będzie realizował budowę wraz ze zgłoszeniem zakończenia robót do PINB, a w razie konieczności uzyska pozwolenie na użytkowanie, jeżeli będzie wymagane. Planowane roboty budowlane obejmują częściową rozbiórkę zachodniego skrzydła, budowę nowego od strony zachodniej oraz prace odtworzenia walorów historycznych dworku. Zamówienie obejmuje również wykonanie zagospodarowania terenu nieruchomości. W części historycznej zlokalizowana zostanie sala ślubów z holem i sanitariatami. W części nowożytnej planowane jest wykonanie Biura Obsługi Interesantów, pomieszczeń biurowych, archiwum. Projektowana cześć nowożytna będzie budynkiem dwukondygnacyjnym. Obiekt będzie wyposażony w windę osobową Przedmiot zamówienia będzie realizowany przy zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami poprzez zastosowanie racjonalnych usprawnień oraz zapobieganiu barier i ich powstawaniu, zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r. poz. 2240 tj.), jak również z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego.
4.5.3.) Główny kod CPV: 45000000-7 - Roboty budowlane
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
71000000-8 - Usługi architektoniczne, budowlane, inżynieryjne i kontrolne
71200000-0 - Usługi architektoniczne i podobne
71300000-1 - Usługi inżynieryjne
71355000-1 - Usługi pomiarowe
71320000-7 - Usługi inżynieryjne w zakresie projektowania
71210000-3 - Doradcze usługi architektoniczne
71220000-6 - Usługi projektowania architektonicznego
71240000-2 - Usługi architektoniczne, inżynieryjne i planowania
71250000-5 - Usługi architektoniczne, inżynieryjne i pomiarowe
71310000-4 - Doradcze usługi inżynieryjne i budowlane
71221000-3 - Usługi architektoniczne w zakresie obiektów budowlanych
71245000-7 - Plany zatwierdzające, rysunki robocze i specyfikacje
71248000-8 - Nadzór nad projektem i dokumentacją
71251000-2 - Usługi architektoniczne i dotyczące pomiarów budynków
71313000-5 - Usługi doradcze w zakresie środowiska naturalnego
45222100-0 - Roboty budowlane w zakresie zakładów uzdatniania odpadów
45213270-6 - Roboty budowlane w zakresie stacji recyklingu
45100000-8 - Przygotowanie terenu pod budowę
45200000-9 - Roboty budowlane w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub ich części oraz roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej
45300000-0 - Roboty instalacyjne w budynkach
45400000-1 - Roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych
45110000-1 - Roboty w zakresie burzenia i rozbiórki obiektów budowlanych; roboty ziemne
45210000-2 - Roboty budowlane w zakresie budynków
45220000-5 - Roboty inżynieryjne i budowlane
45230000-8 - Roboty budowlane w zakresie budowy rurociągów, linii komunikacyjnych i elektroenergetycznych, autostrad, dróg, lotnisk i kolei; wyrównywanie terenu
45260000-7 - Roboty w zakresie wykonywania pokryć i konstrukcji dachowych i inne podobne roboty specjalistycze
45310000-3 - Roboty instalacyjne elektryczne
45320000-6 - Roboty izolacyjne
45330000-9 - Roboty instalacyjne wodno-kanalizacyjne i sanitarne
45410000-4 - Tynkowanie
45420000-7 - Roboty w zakresie zakładania stolarki budowlanej oraz roboty ciesielskie
45430000-0 - Pokrywanie podłóg i ścian
45440000-3 - Roboty malarskie i szklarskie
45450000-6 - Roboty budowlane wykończeniowe, pozostałe
45111000-8 - Roboty w zakresie burzenia, roboty ziemne
45214000-0 - Roboty budowlane w zakresie budowy obiektów budowlanych związanych z edukacją i badaniami
45223000-6 - Roboty budowlane w zakresie konstrukcji
45231000-5 - Roboty budowlane w zakresie budowy rurociągów, ciągów komunikacyjnych i linii energetycznych
45233000-9 - Roboty w zakresie konstruowania, fundamentowania oraz wykonywania nawierzchni autostrad, dróg
45261000-4 - Wykonywanie pokryć i konstrukcji dachowych oraz podobne roboty
45262000-1 - Specjalne roboty budowlane inne niż dachowe
45311000-0 - Roboty w zakresie okablowania oraz instalacji elektrycznych
45314000-1 - Instalowanie urządzeń telekomunikacyjnych
45316000-5 - Instalowanie systemów oświetleniowych i sygnalizacyjnych
45317000-2 - Inne instalacje elektryczne
45321000-3 - Izolacja cieplna
45324000-4 - Roboty w zakresie okładziny tynkowej
45331000-6 - Instalowanie urządzeń grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
45332000-3 - Roboty instalacyjne wodne i kanalizacyjne
45421000-4 - Roboty w zakresie stolarki budowlanej
45431000-7 - Kładzenie płytek
45432000-4 - Kładzenie i wykładanie podłóg, ścian i tapetowanie ścian
45441000-0 - Roboty szklarskie
45442000-7 - Nakładanie powierzchni kryjących
45443000-4 - Roboty elewacyjne
45331100-7 - Instalowanie centralnego ogrzewania
45232150-8 - Roboty w zakresie rurociągów do przesyłu wody
45232440-8 - Roboty budowlane w zakresie budowy rurociągów do odprowadzania ścieków
45233220-7 - Roboty w zakresie nawierzchni dróg
45233142-6 - Roboty w zakresie naprawy dróg
45232130-2 - Roboty budowlane w zakresie rurociągów do odprowadzania wody burzowej
4.5.5.) Wartość części: 8850720,37 PLN
Część 2
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem II. części zamówienia i wniosku „Modernizacja budynku Urzędu Stanu Cywilnego wraz z budową kanalizacji sanitarnej rejonie ulic Rudzka – Wschodnia w Ostrowcu Świętokrzyskim” jest budowa kanalizacji sanitarnej w rejonie ulic Rudzka-Wschodnia. Zgodnie z wnioskiem inwestycja „umożliwi odprowadzenie ścieków socjalno-bytowych z istniejących budynków mieszkalnych oraz w przyszłości ze wszystkich budynków przewidzianych do lokalizacji w tym rejonie. Przedsięwzięcie obejmuje budowę kanalizacji sanitarnej w systemie grawitacyjno-tłocznym oraz ciśnieniowym o łącznej długości ok. 3,5-4km. Przewidziano budowę sieciowych przepompowni ścieków z zasilaniem energetycznym oraz przepompowni lokalnej z zasilaniem energetycznym. Po wykonaniu robót budowlano-montażowych założono przywrócenie nawierzchni terenu do stanu pierwotnego, w tym odtworzenie nawierzchni asfaltowej.”Szczegółowy zakres zadania obejmuje budowę kanalizacji sanitarnej grawitacyjno-tłocznej, przepompowni ścieków wraz z rurociągami tłocznymi w rejonie ulic Rudzka-Wschodnia w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Projektowaną sieć kanalizacji sanitarnej stanowią:
- grawitacyjne kanały zbiorcze i kanały boczne fi 200 i 160 mm,
- rurociąg tłoczny ø 90 mm i rurociąg tłoczny ø110mm,
- rurociągi ciśnieniowe ø 40 – 50mm.
W skład realizowanej inwestycji wchodzi budowa kanału grawitacyjnego o łącznej długości 3251,5 mb rurociągu tłocznego o długości 725 mb, przepompowni P1 , P2 oraz przydomowej przepompownia ścieków.
Do kanału sanitarnego będą przyjmowane ścieki bytowo – gospodarcze z 67 istniejących budynków mieszkalnych. Kanalizacja zlokalizowana jest w pasach drogowych dróg gminnych i powiatowych. Wykonanie kanalizacji sanitarnej poprawi warunki gospodarki wodno– ściekowej w rejonie ul. Rudzka-Wschodnia
Na przedmiotowe zadanie Zamawiający posiada dokumentację projektową na podstawie, której uzyskał pozwolenie na budowę na podstawie decyzji znak: AB.6740.112.2024.SP z dnia 25.04.2024 r., na budowę kanalizacji sanitarnej grawitacyjno-tłocznej w rejonie ulic Rudzka-Wschodnia w Ostrowcu Świętokrzyskim oraz pozwolenia na budowę na podstawie decyzji znak: AB.6740.113.2024.SP z dnia 25.04.2024 r. na budowę kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej w rejonie ulicy Rudzka w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Roboty należy wykonać na podstawie dokumentacji projektowej i pozwoleń na budowę stanowiących załączniki do postępowania przetargowego dotyczącego tej części zamówienia.
4.5.3.) Główny kod CPV: 45232400-6 - Roboty budowlane w zakresie kanałów ściekowych
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
45111200-0 - Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne
4.5.5.) Wartość części: 4371883,98 PLN
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
Część 1
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 1)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 2
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 2
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 1
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 13590331,50 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 13590331,50 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 13590331,50 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 1)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mikro przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: DEKA Edyta Kępińska
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 380313351
7.3.3) Ulica: Białka 23
7.3.4) Miejscowość: Iłża
7.3.5) Kod pocztowy: 27-100
7.3.6.) Województwo: mazowieckie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 1)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2024-10-04
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 13590331,50 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 750 dni
Część 2
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 2)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 5
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 5
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 4
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 6664140,00 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 6664140,00 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 6664140,00 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 2)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mały przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: TRAKWEDUKT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 525156388
7.3.3) Ulica: ul. Herby 60
7.3.4) Miejscowość: Miedziana Góra
7.3.5) Kod pocztowy: 26-085
7.3.6.) Województwo: świętokrzyskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 2)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2024-09-30
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 6664140,00 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 450 dni
INNE PRZETARGI Z OSTROWCA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
- Świadczenie usług fizjoterapii ambulatoryjnej, konsultacji indywidualnych i edukacji zbiorowej dla pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowcu Świętokrzyskim
- Opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn: Budowa, rozbudowa sieci ulic: Malinowa, Jarzębinowa, Leśna
- Zakup i dostawa mięsa i wędlin do Domu Pomocy Społecznej w Ostrowcu Świętokrzyskim os. Słoneczne 49 w okresie od 01.01.2025r. do 31.12.2025r.
- Ochrona i monitoring obiektów Centrum Rozwoju Lokalnego w Ostrowcu Świętokrzyskim
- "Odbiór i zagospodarowanie odpadów ulegających biodegradacji z Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów "Janik" Sp. z o.o. w Janiku"
- Zakup paliw płynnych
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Budowa przyłącza kablowego SN15kV wraz z bramką pomiarową do zasilania farmy fotowoltaicznej na działce 428 w miejscowości Łózki gmina Drelów
- Budowa przyłączy kanalizacji sanitarnej w m. Górki Noteckie, ul. Kurowska
- Rozbudowa i adaptacja budynku po szkole podstawowej z przeznaczeniem na nową siedzibę Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Zduńskiej Woli zakres dodatkowy na 2024 rok
- Modernizacja sali wykładowej nr 42/43 wraz z zakupem wyposażenia
- Pełnienie Nadzoru Inwestorskiego nad robotami pn. "Rozbudowa Szpitala Św. Ducha w celu utworzenia oddziału geriatrii i opieki długoterminowej wraz z adaptacją pomieszczeń na oddział geriatryczny
- "Demontaż istniejącej platformy do przewozu osób niepełnosprawnych, dostawa i montaż nowej platformy do przewozu osób niepełnosprawnych wewnątrz budynku ODT Światowid."
więcej: Roboty budowlane »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.