Og³oszenie z dnia 2023-12-21
Powi±zane og³oszenia:
- 2024/BZP 00009459/01 - Modyfikacja z dnia 2024-01-04
- 2024/BZP 00100621/01 - Wynik z dnia 2024-02-12
Og³oszenie o zamówieniu
Roboty budowlane
”Przebudowa i modernizacja ujêcia wody oraz stacji uzdatniania wody w Szpitalu Powiatowym im. Matki Teresy z Kalkuty w Drawsku Pomorskim”
SEKCJA I - ZAMAWIAJ¡CY
1.1.) Rola zamawiaj±cego
Postêpowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiaj±cego
1.2.) Nazwa zamawiaj±cego: Zwi±zek Zachodniopomorskiej Strefy Centralnej
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 320687874
1.5) Adres zamawiaj±cego
1.5.1.) Ulica: Park Chopina 2
1.5.2.) Miejscowo¶æ: Drawsko Pomorskie
1.5.3.) Kod pocztowy: 78-500
1.5.4.) Województwo: zachodniopomorskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL427 - Szczecinecko-pyrzycki
1.5.7.) Numer telefonu: 94 314 1467
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: zwiazek_miast@pojezierzedrawskie.com.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiaj±cego: www.pojezierzedrawskie.com.pl
1.6.) Rodzaj zamawiaj±cego: Zamawiaj±cy publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - zwi±zek jednostek samorz±du terytorialnego
1.7.) Przedmiot dzia³alno¶ci zamawiaj±cego: Ogólne us³ugi publiczne
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Og³oszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Og³oszenie dotyczy us³ug spo³ecznych i innych szczególnych us³ug: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
”Przebudowa i modernizacja ujêcia wody oraz stacji uzdatniania wody w Szpitalu Powiatowym im. Matki Teresy z Kalkuty w Drawsku Pomorskim”
2.4.) Identyfikator postêpowania: ocds-148610-3383efb1-9e54-11ee-948d-82b0c04ef850
2.5.) Numer og³oszenia: 2023/BZP 00566564
2.6.) Wersja og³oszenia: 01
2.7.) Data og³oszenia: 2023-12-21
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zosta³y ujête w planie postêpowañ: Nie
2.11.) O udzielenie zamówienia mog± ubiegaæ siê wy³±cznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie
2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu wspó³finansowanego ze ¶rodków Unii Europejskiej: Nie
2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstaw± prawn±
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 2 ustawy
SEKCJA III – UDOSTÊPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postêpowania
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-3383efb1-9e54-11ee-948d-82b0c04ef8503.2.) Zamawiaj±cy zastrzega dostêp do dokumentów zamówienia: Nie
3.4.) Wykonawcy zobowi±zani s± do sk³adania ofert, wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu, o¶wiadczeñ oraz innych dokumentów wy³±cznie przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej: Tak
3.5.) Informacje o ¶rodkach komunikacji elektronicznej, przy u¿yciu których zamawiaj±cy bêdzie komunikowa³ siê z wykonawcami - adres strony internetowej: zwiazek_miast@pojezierzedrawskie.com.pl,
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-3383efb1-9e54-11ee-948d-82b0c04ef850
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotycz±ce korespondencji elektronicznej: Komunikacja miêdzy Zamawiaj±cym, a Wykonawcami, w tym przekazywanie dokumentów i o¶wiadczeñ, odbywa siê przy u¿yciu:
a) Platformy E-zamówienia, która jest dostêpna pod adresem: ezamówienia.gov.pl
oraz
b) poczty elektronicznej na adres e-mail wskazany w pkt 3.5 powy¿ej,
z zastrze¿eniem, ¿e z³o¿enie oferty nastêpuje wy³±cznie przy u¿yciu Platformy.
9.3. Komunikacja wymaga zarejestrowania siê na Platformie i jest dostêpna dla ka¿dego zalogowanego u¿ytkownika Platformy. Zalogowany u¿ytkownik Platformy po wyszukaniu postêpowania i wej¶ciu w jego szczegó³y, powinien przej¶æ na zak³adkê „Formularze”. Nastêpnie wybraæ grupê formularzy: „Formularz do komunikacji” i jeden z dostêpnych rodzajów formularzy
9.4. Przegl±danie i pobieranie publicznej tre¶ci dokumentacji postêpowania nie wymaga posiadania konta na Platformie ani logowania.
9.5. Szczegó³owe informacje na temat komunikacji za po¶rednictwem Platformy, w tym wymagañ technicznych i organizacyjnych sporz±dzania, wysy³ania i odbierania korespondencji elektronicznej za po¶rednictwem Platformy, informacje na temat zak³adania kont podmiotów oraz zasady i warunki korzystania z Platformy znajduj± siê w:
Instrukcji Platformy e-Zamówienia – Komunikacja w postêpowaniu stanowi±cej za³±cznik nr 11 do SWZ;
Regulaminie Platformy dostêpnej pod linkiem: https://ezamowienia.gov.pl/pl/regulamin/#regulamin-serwisu;
9.6. W przypadku komunikacji za po¶rednictwem poczty elektronicznej za datê przekazania wniosków, zawiadomieñ, dokumentów elektronicznych, o¶wiadczeñ lub elektronicznych kopii dokumentów lub o¶wiadczeñ oraz innych informacji przyjmuje siê datê ich przekazania na adres poczty elektronicznej wskazany w pkt 9.1 SWZ.
9.7. Zamawiaj±cy przekazuje link do postêpowania oraz identyfikator postêpowania (ID postêpowania) jako za³±czniki nr 9 i nr 10 do SWZ.
9.8. Ofertê oraz o¶wiadczenia, sk³adane na podstawie art. 125 ust. 1 PZP (sporz±dzane wg wzorów stanowi±cych odpowiednio za³±cznik nr 2/2a i 3/3a do SWZ), sporz±dza siê, pod rygorem niewa¿no¶ci w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
Szczegó³owe informacje o sposobie pozyskania us³ugi kwalifikowanego podpisu elektronicznego oraz warunkach jej u¿ycia mo¿na znale¼æ na stronach internetowych kwalifikowanych dostawców us³ug zaufania, których lista znajduje siê pod adresem internetowym: http://www.nccert.pl/kontakt.htm.
Szczegó³owe informacje o sposobie pozyskania us³ugi profilu zaufanego mo¿na znale¼æ pod adresem internetowym: https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany.
Szczegó³owe informacje o sposobie pozyskania podpisu osobistego mo¿na znale¼æ pod adresem internetowym: https://www.gov.pl/web/e-dowod/podpis-osobisty.
3.8.) Zamawiaj±cy wymaga sporz±dzenia i przedstawienia ofert przy u¿yciu narzêdzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzêdzi, które nie s± ogólnie dostêpne: Nie
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Jêzyki, w jakich mog± byæ sporz±dzane dokumenty sk³adane w postêpowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowi±zek informacyjny): Stosownie do art. 13 ust. 1 i 2 rozporz±dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zwi±zku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przep³ywu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporz±dzenie o ochronie danych osobowych)(Dz. Urz. UE L 119 z 04 maja 2016 r., str. 1 – „RODO”) Zamawiaj±cy in-formuje, i¿ administratorem danych osobowych jest Zwi±zek Zachodniopomorskiej Strefy Centralnej ul. Park Chopina 2, 78-500 Drawsko Pomorskie. Administrator wy-znaczy³ Inspektora Ochrony Danych Osobowych p. Agnieszka Gutowicz, z którym w sprawach dotycz±cych przetwarzania danych osobowych mo¿na skontaktowaæ siê za po¶rednictwem poczty elektronicznej pod adresem iodo@pojezierzedrawskie.com.pl lub telefonicznie pod numerem 94 314 14 67 wew. 10
21.2. Zamawiaj±cy przetwarza dane osobowe zebrane w niniejszym postêpowaniu o udzie-lenie zamówienia publicznego w sposób gwarantuj±cy zabezpieczenie przed ich bez-prawnym rozpowszechnianiem.
21.3. Zamawiaj±cy udostêpnia dane osobowe, o których mowa w art. 10 RODO w celu umo¿liwienia korzystania ze ¶rodków ochrony prawnej, o których mowa w dziale IX PZP, do up³ywu terminu do ich wniesienia.
21.4. Do przetwarzania danych osobowych, o których mowa w art. 10 RODO mog± byæ dopuszczone wy³±cznie osoby posiadaj±ce upowa¿nienie. Osoby dopuszczone do przetwarzania takich danych s± obowi±zane do zachowania ich w poufno¶ci
21.5. Dane osobowe przetwarzane bêd± na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO w celu zwi±zanym z prowadzeniem niniejszego postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz jego rozstrzygniêciem, jak równie¿, je¿eli nie ziszcz± siê przes³anki okre¶lone w art. 255-256 PZP – w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz jej realizacji, a tak¿e udokumentowania postêpowania o udzielenie zamówienia i jego archiwizacji.
21.6. Odbiorcami danych osobowych bêd± osoby lub podmioty, którym dokumentacja po-stêpowania zostanie udostêpniona w oparciu o przepisy PZP.
21.7. Dane osobowe pozyskane w zwi±zku z prowadzeniem niniejszego postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego bêd± przechowywane, zgodnie z art. 78 ust. 1 PZP, przez okres 4 lat od dnia zakoñczenia postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego, a je¿eli czas trwania umowy przekracza 4 lata, okres przechowywania obejmuje ca³y czas trwania umowy w sprawie zamówienia publicznego.
21.8. Niezale¿nie od postanowieñ pkt 21.7. powy¿ej, w przypadku zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, dane osobowe bêd± przetwarzane do up³ywu okresu przedawnienia roszczeñ wynikaj±cych z umowy w sprawie zamówienia publicznego.
21.9. Dane osobowe pozyskane w zwi±zku z prowadzeniem niniejszego postêpowania o udzielenie zamówienia mog± zostaæ przekazane podmiotom ¶wiadcz±cym us³ugi doradcze, w tym us³ugi prawne, i konsultingowe,
21.10. Stosownie do art. 22 RODO, decyzje dotycz±ce danych osobowych nie bêd± podejmowane w sposób zautomatyzowany.
3.16.) RODO (ograniczenia stosowania): Osoba, której dotycz± pozyskane w zwi±zku z prowadzeniem niniejszego postêpowania dane osobowe, ma prawo:
1) dostêpu do swoich danych osobowych – zgodnie z art. 15 RODO, przy czym w sytuacji, gdy wykonanie obowi±zków, o których mowa w art. 15 ust. 1 -3 RO-DO wymaga³oby niewspó³miernie du¿ego wysi³ku Zamawiaj±cy mo¿e ¿±daæ wskazania dodatkowych informacji maj±cych na celu sprecyzowanie ¿±dania, w szczególno¶ci podania nazwy lub daty bie¿±cego b±d¼ zakoñczonego postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego;
2) do sprostowana swoich danych osobowych – zgodnie z art. 16 RODO, przy czym skorzystanie z uprawnienia do sprostowania lub uzupe³nienia danych osobowych, o którym mowa w art. 16 RODO, nie mo¿e skutkowaæ zmian± wyniku postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego, ani zmian± postanowieñ umowy w zakresie niezgodnym z PZP oraz nie mo¿e naruszaæ integralno¶ci protoko³u oraz jego za³±czników;
3) do ¿±dania od Zamawiaj±cego – jako administratora, ograniczenia przetwarzania danych osobowych z zastrze¿eniem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO, przy czym prawo do ograniczenia przetwarzania nie ma zastosowania w odniesieniu do przechowywania, w celu zapewnienia korzystania ze ¶rodków ochrony prawnej lub w celu ochrony praw innej osoby fizycznej lub prawnej, lub z uwagi na wa¿ne wzglêdy interesu publicznego Unii Europejskiej lub pañstwa cz³onkowskiego; prawo to nie ogranicza przetwarzania danych osobowych do czasu zakoñczenia postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego;
4) wniesienia skargi do Prezesa Urzêdu Ochrony Danych Osobowych w przypadku uznania, i¿ przetwarzanie jej danych osobowych narusza przepisy o ochro-nie danych osobowych, w tym przepisy RODO.
21.12. Obowi±zek podania danych osobowych jest wymogiem ustawowym okre¶lonym w przepisach PZP, zwi±zanym z udzia³em w postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego; konsekwencje niepodania okre¶lonych danych okre¶la PZP.
21.13. Osobie, której dane osobowe zosta³y pozyskane przez Zamawiaj±cego w zwi±zku z prowadzeniem niniejszego postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego nie przys³uguje:
1) prawo do usuniêcia danych osobowych, o czym przesadza art. 17 ust. 3 lit. b, d lub e RODO,
2) prawo do przenoszenia danych osobowych, o którym mowa w art. 20 RODO, okre¶lone w art. 21 RODO prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, a to z uwagi na fakt, ¿e podstaw± prawn± przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
21.14. Dane osobowe mog± byæ przekazywane do organów publicznych i urzêdów pañstwowych lub innych podmiotów upowa¿nionych na podstawie przepisów prawa lub wykonuj±cych zadania realizowane w interesie publicznym lub w ramach sprawowania w³adzy publicznej, w szczególno¶ci do podmiotów prowadz±cych dzia³alno¶æ kontroln± wobec Zamawiaj±cego. Dane osobowe s± przekazywane do podmiotów przetwarzaj±cych dane w imieniu administratora danych osobowych.
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczêciem postêpowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: ZP.271.6.2023
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane
4.1.4.) Zamawiaj±cy udziela zamówienia w czê¶ciach, z których ka¿da stanowi przedmiot odrêbnego postêpowania: Nie
4.1.8.) Mo¿liwe jest sk³adanie ofert czê¶ciowych: Nie
4.1.13.) Zamawiaj±cy uwzglêdnia aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegó³owe odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
3.1. Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie inwestycji pn. „Przebudowa i modernizacja ujêcia wody oraz stacji uzdatniania wody w Szpitalu Powiatowym im. Matki Teresy z Kalkuty w Drawsku Pomorskim” oraz wykonanie i umieszczenie tablicy informacyjnej dla Rz±dowego Funduszu Polski £ad; Program Inwestycji Strategicznych. W zakres objêty niniejszym zamówieniem, wchodzi zaprojektowanie, uzyskanie stosownych decyzji i pozwoleñ, w tym pozwolenia wodnoprawnego (studnia nr 3 wraz z dokumentacj± hydrogeologiczn±), wykonanie robót budowlano monta¿owych z dostaw± urz±dzeñ, kompletnej instalacji ujêcia wody i stacji uzdatniania wraz z instalacjami towarzysz±cymi wyszczególnionymi w PFU, a niezbêdnymi dla racjonalnej gospodarki mediami w tym energi± elektryczn±. W ramach niniejszego zamówienia Wykonawca wykona jedn± studniê g³êbinow± SW-3, zmodernizuje istniej±c± studniê g³êbinow±, SW-2, wykona kompletny SUW z instalacj± elektryczn± i AKPiA z wizualizacj± procesów technologicznych, roboty ogólnobudowlano-remontowe, zagospodarowanie terenu,. Zakres zamówienia poza wy¿ej wskazanym obejmuje równie¿: wymianê 4 szt. stolarki okiennej na PCV, demonta¿ istniej±cych urz±dzeñ unieczynnionej SUW i zmagazynowanie ich w miejscu wskazanym przez inwestora, usuniêcie powsta³ych podczas realizacji przedmiotu zamówienia odpadów, przeprowadzenie prób koñcowych i eksploatacyjnych ( w tym rozruch technologiczny wykonanych i zmodernizowanych urz±dzeñ) wraz z dostarczeniem kompletnego wyposa¿enia BHP, p.po¿., szkolenie personelu inwestora oraz uzyskanie w imieniu inwestora pozwolenia na u¿ytkowanie o ile bêdzie wymagane. Decyzje administracyjne w procesie projektowania i wykonawstwa bêd± wydawane na rzecz Inwestora tj. Powiat Drawsko Pomorskie
Szczegó³owy opis przedmiotu zamówienia zosta³ opisany w za³±czniku: Program Funkcjonalno-U¿ytkowy z kwietnia 2020 r. zwanym dalej PFU.
Przed z³o¿eniem oferty zgodnie z art. 131 ust. 2 pkt. 1 Zamawiaj±cy wymaga odbycia przez Wykonawcê wizji lokalnej pod adresem ul. Boles³awa Chrobrego 4 budynek stacji uzdatniania wody w dniu 08.01.2024 r. godz. 12.00. Dokumentem potwierdzaj±cym odbycie wizji lokalnej bêdzie lista obecno¶ci podpisana przez Wykonawcê.
4.2.6.) G³ówny kod CPV: 45000000-7 - Roboty budowlane
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
71320000-7 - Us³ugi in¿ynieryjne w zakresie projektowania
71322000-1 - Us³ugi in¿ynierii projektowej w zakresie in¿ynierii l±dowej i wodnej
71200000-0 - Us³ugi architektoniczne i podobne
45100000-8 - Przygotowanie terenu pod budowê
45110000-1 - Roboty w zakresie burzenia i rozbiórki obiektów budowlanych; roboty ziemne
45111291-4 - Roboty w zakresie zagospodarowania terenu
45200000-9 - Roboty budowlane w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub ich czê¶ci oraz roboty w zakresie in¿ynierii l±dowej i wodnej
45231000-5 - Roboty budowlane w zakresie budowy ruroci±gów, ci±gów komunikacyjnych i linii energetycznych
45232000-2 - Roboty pomocnicze w zakresie ruroci±gów i kabli
45232430-5 - Roboty w zakresie uzdatniania wody
45220000-5 - Roboty in¿ynieryjne i budowlane
45300000-0 - Roboty instalacyjne w budynkach
45310000-3 - Roboty instalacyjne elektryczne
45330000-9 - Roboty instalacyjne wodno-kanalizacyjne i sanitarne
45400000-1 - Roboty wykoñczeniowe w zakresie obiektów budowlanych
45430000-0 - Pokrywanie pod³óg i ¶cian
45440000-3 - Roboty malarskie i szklarskie
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 18 miesi±ce
4.2.11.) Zamawiaj±cy przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówieñ na podobne us³ugi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.1.) Sposób oceny ofert: 1. Cena brutto (C) 60 %
2. Okres gwarancji (G) 40 %
4.3.2.) Sposób okre¶lania wagi kryteriów oceny ofert: Procentowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jako¶ciowe
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 60
Kryterium 2
4.3.4.) Rodzaj kryterium:
serwis posprzeda¿ny, pomoc techniczna, warunki dostawy takich jak termin, sposób lub czas dostawy, oraz okresu realizacji.4.3.5.) Nazwa kryterium: Okres gwarancji
4.3.6.) Waga: 40
4.3.10.) Zamawiaj±cy okre¶la aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub innowacyjne, ¿±da etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu ¿ycia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiaj±cy przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Tak
5.2.) Fakultatywne podstawy wykluczenia:
Art. 109 ust. 1 pkt 1
Art. 109 ust. 1 pkt 4
Art. 109 ust. 1 pkt 6
Art. 109 ust. 1 pkt 8
5.3.) Warunki udzia³u w postêpowaniu: Tak
5.4.) Nazwa i opis warunków udzia³u w postêpowaniu.
1) zdolno¶ci do wystêpowania w obrocie gospodarczym:Zamawiaj±cy nie stawia szczególnych wymagañ w zakresie opisu spe³niania tego warunku udzia³u w postêpowaniu.
2) kompetencji lub uprawnieñ do prowadzenia okre¶lonej dzia³alno¶ci zawodowej:
Zamawiaj±cy nie stawia szczególnych wymagañ w zakresie opisu spe³niania tego warunku udzia³u w postêpowaniu.
3) sytuacji ekonomicznej lub finansowej:
Warunek w odniesieniu do sytuacji finansowej zostanie spe³niony je¶li Wykonawca wyka¿e, ¿e dysponuje ¶rodkami finansowymi lub zdolno¶ci± kredytow± nie mniejsz± ni¿ 800.000,00 z³ (s³ownie: osiemset tysiêcy z³).
Zamawiaj±cy nie stawia warunku odno¶nie sytuacji ekonomicznej.
4) zdolno¶ci technicznej:
Warunek ten w zakresie do¶wiadczenia, zostanie uznany za spe³niony, je¶li Wykonawca wyka¿e, ¿e w okresie ostatnich 5 lat liczonych wstecz od dnia, w którym up³ywa termin sk³adania ofert (a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy – w tym okresie) wykona³ co najmniej jedn± robotê budowlan± budowy, przebudowy, modernizacji stacji uzdatniania wody o wydajno¶ci min 50 m³/d. (za³. Nr 5)
5) zdolno¶ci zawodowej:
Warunek ten, w zakresie osób skierowanych przez Wykonawcê do realizacji zamówienia, zostanie uznany za spe³niony, je¶li Wykonawca wyka¿e, ¿e dysponuje lub bêdzie dysponowaæ co najmniej 1 osob± na stanowisko Kierownika Budowy. Niniejsza osoba winna posiadaæ uprawnienia* budowlane bez ograniczeñ do kierowania robotami budowlanymi w specjalno¶ci instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urz±dzeñ cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodoci±gowych i kanalizacyjnych lub odpowiadaj±ce im wa¿ne uprawnienia budowlane, które zosta³y wydane na podstawie wcze¶niej obowi±zuj±cych przepisów. Ponadto osoba ta winna legitymowaæ siê minimum 2 – letnim do¶wiadczeniem w kierowaniu robotami budowlanymi na stanowisku kierownika budowy lub kierownika robót (licz±c od daty uzyskaniu odpowiednich uprawnieñ budowlanych). (za³. Nr 5a)
1 osob± na stanowisko Projektanta. Niniejsza osoba winna posiadaæ uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeñ w specjalno¶ci instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urz±dzeñ cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodoci±gowych i kanalizacyjnych. Ponadto osoba ta winna legitymowaæ siê wykonaniem jako projektant bran¿y sanitarnej co najmniej 1 projektu budowlanego: budowy, przebudowy, modernizacji stacji uzdatniania wody o wydajno¶ci min 50 m³/d. (za³. Nr 5b)
*Uprawnienia wydane zgodnie z art. 12, art. 12a oraz art. 14 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 z pó¼n. zm.) lub odpowiadaj±ce im wa¿ne uprawnienia budowlane, które zosta³y wydane na podstawie wcze¶niej obowi±zuj±cych przepisów lub odpowiadaj±ce im uprawnienia wydane obywatelom pañstw Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrze¿eniem art. 12a oraz innych przepisów ustawy Prawo budowlane oraz ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w pañstwach cz³onkowskich Unii Europejskiej (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 334).
7.2. Ocena spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu dokonana zostanie zgodnie z formu³± „spe³nia”/„nie spe³nia”, w oparciu o informacje zawarte w dokumentach i o¶wiadczeniach, o których mowa w rozdziale 8.
7.3. Wykonawcy mog± wspólnie ubiegaæ siê o udzielenie zamówienia. ¯aden z Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia nie mo¿e podlegaæ wykluczeniu z postêpowania. W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia warunki udzia³u w postêpowaniu okre¶lone w pkt 7.1. powinni spe³niaæ ³±cznie wszyscy Wykonawcy, z zastrze¿eniem, ¿e warunek udzia³u w postêpowaniu okre¶lony w pkt 7.1 ppkt 4 SWZ powinien spe³niaæ co najmniej jeden z wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia, który wykona te roboty budowlane
7.4. Wykonawca mo¿e w celu potwierdzenia spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu, polegaæ na zdolno¶ciach podmiotów udostêpniaj±cych zasoby, niezale¿nie od charakteru prawnego ³±cz±cych go z nimi stosunków prawnych, z zastrze¿eniem, ¿e w przypadku powo³ywania siê na zasoby podmiotu trzeciego celem wykazania spe³niania warunku udzia³u w postêpowaniu w zakresie do¶wiadczenia, warunek okre¶lony w 7.1. ppkt 4) SWZ, je¿eli podmiot ten wykona roboty budowlane.
Zamawiaj±cy ocenia, czy udostêpniane Wykonawcy przez podmioty udostêpniaj±ce zasoby zdolno¶ci techniczne lub zawodowe, do¶wiadczenie pozwalaj± na wykazanie przez Wykonawcê spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu, o których mowa w pkt 7.1. ppkt 4) SWZ, a tak¿e bada, czy nie zachodz± wobec tego podmiotu podstawy wykluczenia, które zosta³y przewidziane w pkt 6.1., 6.3. i 6.4. SWZ wzglêdem Wykonawcy.
Je¿eli zdolno¶ci techniczne lub zawodowe nie potwierdzaj± spe³niania przez Wykonawcê warunków udzia³u w postêpowaniu lub zachodz± wobec tego podmiotu podstawy wykluczenia, Zamawiaj±cy ¿±da, aby Wykonawca w terminie okre¶lonym przez Zamawiaj±cego zast±pi³ ten podmiot innym podmiotem lub podmiotami albo wykaza³, ¿e samodzielnie spe³nia warunki udzia³u w postêpowaniu.
Wykonawca nie mo¿e, po up³ywie terminu sk³adania ofert, powo³ywaæ siê na zdolno¶ci lub sytuacjê podmiotów udostêpniaj±cych zasoby, je¿eli na etapie sk³adania ofert nie polega³ on w danym zakresie na zdolno¶ciach podmiotów udostêpniaj±cych zasoby.
7.5. Oceniaj±c zdolno¶æ techniczn± lub zawodow± Wykonawcy, Zamawiaj±cy dzia³aj±c na podstawie art. 116 ust. 2 PZP w zw. z art. 266 PZP mo¿e, na ka¿dym etapie postêpowania, uznaæ, ¿e Wykonawca nie posiada wymaganych zdolno¶ci, je¿eli posiadanie przez Wykonawcê sprzecznych interesów, w szczególno¶ci zaanga¿owanie zasobów technicznych lub zawodowych Wykonawcy w inne przedsiêwziêcia gospodarcze Wykonawcy mo¿e mieæ negatywny wp³yw na realizacjê zamówienia.
5.5.) Zamawiaj±cy wymaga z³o¿enia o¶wiadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.6.) Wykaz podmiotowych ¶rodków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: W celu potwierdzenia braku podstaw do wykluczenia, o których mowa w pkt 6.1. i 6.3 Zamawiaj±cy przed udzieleniem zamówienia, dzia³aj±c na podstawie art. 274 ust. 1 PZP wezwie Wykonawcê, którego oferta zosta³a najwy¿ej oceniona, do z³o¿enia w wyznaczonym, nie krótszym ni¿ 5 dni, terminie aktualnych na dzieñ z³o¿enia nastêpuj±cych podmiotowych ¶rodków dowodowych:
a) o¶wiadczenia Wykonawcy, w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5) PZP, o braku przynale¿no¶ci do tej samej grupy kapita³owej, w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 1689), z innym Wykonawc±, który z³o¿y³ odrêbn± ofertê, albo o¶wiadczenie o przynale¿no¶ci do tej samej grupy kapita³owej wraz z dokumentami lub informacjami potwierdzaj±cymi przygotowanie oferty niezale¿nie od innego Wykonawcy nale¿±cego do tej samej grupy kapita³owej (wzór o¶wiadczenia Wykonawcy w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5) PZP o przynale¿no¶ci lub braku przynale¿no¶ci do tej grupy kapita³owej stanowi za³±cznik nr 7 do SWZ),
b) odpisu lub informacji z Krajowego Rejestru S±dowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzia³alno¶ci Gospodarczej, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 4) PZP, sporz±dzonych nie wcze¶niej ni¿ 3 miesi±ce przed jej z³o¿eniem, je¿eli odrêbne przepisy wymagaj± wpisu do rejestru lub ewidencji
c) o¶wiadczenie wykonawcy o aktualno¶ci informacji zawartych w o¶wiadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 PZP, w zakresie podstaw wykluczenia z postêpowania wskazanych przez zamawiaj±cego, o których mowa w:
1) art. 108 ust. 1 pkt 3 PZP,
2) art. 108 ust. 1 pkt 4 PZP, dotycz±cych orzeczenia zakazu ubiegania siê o zamówienie publiczne tytu³em ¶rodka zapobiegawczego,
3) art. 108 ust. 1 pkt 5 PZP, dotycz±cych zawarcia z innymi wykonawcami porozumienia maj±cego na celu zak³ócenie konkurencji,
4) art. 108 ust. 1 pkt 6 PZP,
5) art. 109 ust. 1 pkt 1 PZP, odno¶nie do naruszenia obowi±zków dotycz±cych p³atno¶ci podatków i op³at lokalnych, o których mowa w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i op³atach lokalnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1170),
6) art. 109 ust. 1 pkt 6, 8 PZP.
- wed³ug wzoru stanowi±cego za³±cznik nr 4 do SWZ.
5.7.) Wykaz podmiotowych ¶rodków dowodowych na potwierdzenie spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu: W celu potwierdzenia spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu, o których mowa w pkt 7.1. Zamawiaj±cy przed udzieleniem zamówienia, dzia³aj±c na podstawie art. 274 ust. 1 PZP wezwie Wykonawcê, którego oferta zosta³a najwy¿ej oceniona, do z³o¿enia w wyznaczonym, nie krótszym ni¿ 5 dni, terminie aktualnych na dzieñ z³o¿enia nastêpuj±cych podmiotowych ¶rodków dowodowych:
a) wykazu robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich 5 lat*, a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich warto¶ci, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których roboty budowlane zosta³y wykonane (wzór wykazu stanowi za³±cznik nr 5 do SWZ).
Je¿eli Wykonawca powo³uje siê na do¶wiadczenie w realizacji robót budowlanych wykonywanych wspólnie z innymi wykonawcami, wykaz dotyczy robót budowlanych, w których wykonaniu wykonawca ten bezpo¶rednio uczestniczy³.
* liczonych wstecz od dnia w którym up³ywa termin sk³adania ofert.
b) dowodów okre¶laj±cych czy roboty budowlane wskazane w wykazie zosta³y wykonane nale¿ycie, przy czym dowodami, o których mowa, s± referencje b±d¼ inne dokumenty sporz±dzone przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane zosta³y wykonane, a je¿eli wykonawca z przyczyn niezale¿nych od niego nie jest w stanie uzyskaæ tych dokumentów - o¶wiadczenie Wykonawcy.
5.8.) Wykaz przedmiotowych ¶rodków dowodowych:
Zamawiaj±cy nie wymaga z³o¿enia przedmiotowych ¶rodków dowodowych.5.9.) Zamawiaj±cy przewiduje uzupe³nienie przedmiotowych ¶rodków dowodowych: Nie
5.11.) Wykaz innych wymaganych o¶wiadczeñ lub dokumentów:
Wykonawca mo¿e w celu potwierdzenia spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu, polegaæ na zdolno¶ciach podmiotów udostêpniaj±cych zasoby, niezale¿nie od charakteru prawnego ³±cz±cych go z nimi stosunków prawnych, z zastrze¿eniem, ¿e w przypadku powo³ywania siê na zasoby podmiotu trzeciego celem wykazania spe³niania warunku udzia³u w postêpowaniu w zakresie do¶wiadczenia, warunek okre¶lony w 7.1. ppkt 4) SWZ, je¿eli podmiot ten wykona roboty budowlane.Wykonawca, który polega na zdolno¶ciach technicznych, zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej oraz do¶wiadczeniu podmiotów udostêpniaj±cych zasoby, sk³ada wraz z ofert±:
1) zobowi±zanie podmiotu udostêpniaj±cego zasoby do oddania mu do dyspozycji niezbêdnych zasobów na potrzeby realizacji danego zamówienia lub inny podmiotowy ¶rodek dowodowy potwierdzaj±cy, ¿e wykonawca realizuj±c zamówienie, bêdzie dysponowa³ niezbêdnymi zasobami tych podmiotów.
Zobowi±zanie podmiotu udostêpniaj±cego zasoby, o którym mowa wy¿ej, potwierdza, ¿e stosunek ³±cz±cy Wykonawcê z podmiotami udostêpniaj±cymi zasoby gwarantuje rzeczywisty dostêp do tych zasobów oraz okre¶la w szczególno¶ci: (1) zakres dostêpnych wykonawcy zasobów podmiotu udostêpniaj±cego zasoby; (2) sposób i okres udostêpnienia wykonawcy i wykorzystania przez niego zasobów podmiotu udostêpniaj±cego te zasoby przy wykonywaniu zamówienia; Wzór zobowi±zania do oddania wykonawcy do dyspozycji niezbêdnych zasobów na potrzeby wykonania zamówienia stanowi za³±cznik nr 6 do SWZ.
2) o¶wiadczenie podmiotu udostêpniaj±cego zasoby, potwierdzaj±ce brak podstaw wykluczenia tego podmiotu oraz spe³nienie warunków udzia³u w postêpowaniu (w zakresie warunku, w stosunku do którego udostêpnia swój potencja³) sporz±dzone zgodnie ze wzorami stanowi±cymi za³±czniki nr 2a i 3a do SWZ.
Wykonawca, który polega na zdolno¶ciach technicznych lub zawodowych, do¶wiadczeniu (warunki wskazane w pkt 7.1. ppkt 4, 5) na zasadach okre¶lonych w art. 118 PZP w zw. z art. 266 PZP zobowi±zany bêdzie do przedstawienia podmiotowych ¶rodków dowodowych, o których mowa w pkt 8.3 lit. b) i c) SWZ, dotycz±cych tych podmiotów, potwierdzaj±cych, ¿e nie zachodz± wobec tych podmiotów podstawy wykluczenia z postêpowania. Dokumenty, o których mowa w pkt 8.3 lit. b) i c) SWZ wykonawca bêdzie obowi±zany z³o¿yæ w terminie wskazanym przez Zamawiaj±cego, nie krótszym ni¿ 5 dni, okre¶lonym w wezwaniu wystosowanym przez Zamawiaj±cego do wykonawcy po otwarciu ofert w trybie art. 274 ust. 1 PZP.
SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiaj±cy wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiaj±cy przewiduje aukcjê elektroniczn±: Nie
6.4.) Zamawiaj±cy wymaga wadium: Tak
6.4.1) Informacje dotycz±ce wadium:
Zamawiaj±cy wymaga wniesienia wadium w wysoko¶ci okre¶lonej poni¿ej:20.000,00 z³ (s³ownie: dwadzie¶cia tysiêcy z³otych 00/100)
Wadium nale¿y wnie¶æ przed up³ywem terminu sk³adania ofert i utrzymywaæ nieprzerwanie do dnia up³ywu terminu zwi±zania ofert±, z wyj±tkiem przypadków, o których mowa w art. 98 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 PZP.
10.2. Wadium mo¿e byæ wnoszone w jednej lub kilku nastêpuj±cych formach:
1) pieni±dzu,
2) gwarancjach bankowych,
3) gwarancjach ubezpieczeniowych,
4) porêczeniach udzielonych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiêbiorczo¶ci (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 299).
6.5.) Zamawiaj±cy wymaga zabezpieczenia nale¿ytego wykonania umowy: Tak
6.6.) Wymagania dotycz±ce sk³adania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia:
W przypadku oferty wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia (konsorcjum):1) w formularzu oferty nale¿y wskazaæ firmy (nazwy) wszystkich Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia;
2) oferta musi byæ podpisana w taki sposób, by wi±za³a prawnie wszystkich Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia. Osoba podpisuj±ca ofertê musi posiadaæ umocowanie prawne do reprezentacji. Umocowanie musi wynikaæ z tre¶ci pe³nomocnictwa za³±czonego do oferty – tre¶æ pe³nomocnictwa powinna dok³adnie okre¶laæ zakres umocowania;
3) o¶wiadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1 PZP sk³ada ka¿dy z wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o zamówienie. O¶wiadczenia te potwierdzaj± brak podstaw wykluczenia oraz spe³nienie warunków udzia³u w postêpowaniu w zakresie, w jakim ka¿dy z wykonawców wykazuje spe³nianie warunków udzia³u w postêpowaniu. Ww. o¶wiadczenie wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia powinno zostaæ z³o¿one wraz z ofert± pod rygorem niewa¿no¶ci, w formie elektronicznej (tj. opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym) lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym;
4) dokumenty, o których mowa w pkt 8.3. obowi±zany bêdzie z³o¿yæ ka¿dy z wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia;
5) dokumenty, o których mowa w pkt 8.2. lit. a wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o zamówienie sk³adaj± wspólnie, dokumenty, o których mowa w pkt 8.2 lit. b sk³ada ten z wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia publicznego, który wykazuje spe³nianie warunku udzia³u w postêpowaniu, dla którego wykazania s³u¿y dany dokument;
6) wszyscy Wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o udzielenie zamówienia bêd± ponosiæ odpowiedzialno¶æ solidarn± za wykonanie umowy;
7) Wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o udzielenie zamówienia wyznacz± spo¶ród siebie Wykonawcê kieruj±cego (lidera), upowa¿nionego do zaci±gania zobowi±zañ, otrzymywania poleceñ oraz instrukcji dla i w imieniu ka¿dego, jak te¿ dla wszystkich partnerów;
8) Zamawiaj±cy mo¿e w ramach odpowiedzialno¶ci solidarnej ¿±daæ wykonania umowy w ca³o¶ci przez lidera lub od wszystkich Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia ³±cznie lub ka¿dego z osobna.
6.7.) Zamawiaj±cy przewiduje uniewa¿nienie postêpowania, je¶li ¶rodki publiczne, które zamierza³ przeznaczyæ na sfinansowanie ca³o¶ci lub czê¶ci zamówienia nie zosta³y przyznane: Tak
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenia zaliczek: Tak
7.2.) Informacje na temat zaliczek:
Zamawiaj±cy przewiduje maksymalnie 3 p³atno¶ci czê¶ciowe, za elementy robót wykonane zgodnie z kosztorysem wykonanych robót sporz±dzonym przez Wykonawcê i zatwierdzonych przez Inspektora Nadzoru Inwestorskiego oraz p³atno¶æ koñcow± , po wykonaniu ca³o¶ci prac objêtych umow±.7.3.) Zamawiaj±cy przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
Umowa zostanie zawarta na podstawie z³o¿onej oferty Wykonawcy. Zamawiaj±cy przewiduje mo¿liwo¶æ zmian postanowieñ zawartej umowy w stosunku do tre¶ci oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, w przypadku wyst±pienia co najmniej jednej z okoliczno¶ci w niej wymienionych z uwzglêdnieniem podanych we wzorze umowy warunków ich wprowadzenia.7.5.) Zamawiaj±cy uwzglêdni³ aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe, innowacyjne lub etykiety zwi±zane z realizacj± zamówienia: Nie
SEKCJA VIII – PROCEDURA
8.1.) Termin sk³adania ofert: 2024-01-17 10:00
8.2.) Miejsce sk³adania ofert: Ofertê nale¿y z³o¿yæ za po¶rednictwem Formularza do sk³adania oferty zgodnie z Instrukcj± Platformy e-Zamówienia - Oferty, wnioski i prace konkursowe (za³±cznik nr 12 do SWZ)
8.3.) Termin otwarcia ofert: 2024-01-17 10:30
8.4.) Termin zwi±zania ofert±: do 2024-02-15
8.5.) Zamawiaj±cy przewiduje wybór najkorzystniejszej oferty z mo¿liwo¶ci± negocjacji: Tak
8.7) Kryteria oceny ofert, które zamawiaj±cy zamierza stosowaæ w celu ograniczenia liczby wykonawców:
Negocjacje tre¶ci ofert dotyczyæ bêd± elementów tre¶ci ofert, które podlegaj± ocenie w ramach kryterium oceny ofert „Cena”, negocjacje nie mog± prowadziæ do zmiany tre¶ci SWZ.INNE PRZETARGI Z DRAWSKA POMORSKIEGO
- Dowóz i odwóz uczniów niepe³nosprawnych z terenu gminy Drawsko Pomorskie do przedszkoli, szkó³ i placówek zapewniaj±cych odpowiedni± formê kszta³cenia w 2025r.
- Dostawa tablic rejestracyjnych na potrzeby Starostwa Powiatowego w Drawsku Pomorskim
wiêcej: przetargi w Drawsku Pomorskim »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Budowa zespo³u budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z infrastruktur± zewnêtrzn± i zagospodarowaniem terenu przy ul. Adama Asnyka w Strzelcach Krajeñskich
- Wykonanie remontu w 4 lokalach gminnych administrowanych przez ZGM w Pabianicach
- Rozbudowa Szko³y Podstawowej oraz budowa pe³nowymiarowej sali gimnastycznej w msc. Sku³y (dokoñczenie rozbudowy)
- Przebudowa drogi powiatowej nr 1583 K Obwodnica Zachodnia Nowego S±cza
- BUDOWA ¦CIE¯KI ROWEROWEJ Z MIEJSCOWO¦CI WSCHOWA DO MIEJSCOWO¦CI LGIÑ W OPARCIU O PRZEBIEG DROGI WOJEWÓDZKIEJ NR 305 - ETAP III -HETMANICE- LGIÑ granica województwa
- Opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy i rozbudowy infrastruktury drogowej Powiatu Nowos±deckiego na terenie Gminy Che³miec
wiêcej: Roboty budowlane »
Uwaga: podstaw± prezentowanych tutaj informacji s± dane publikowane przez Urz±d Zamówieñ Publicznych w Biuletynie Zamówieñ Publicznych. Tre¶æ og³oszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z tre¶ci± tego¿ og³oszenia dostêpn± w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dok³ada wszelkich starañ, aby zamieszczone tutaj informacje by³y kompletne i zgodne z prawd±. Nie mo¿e jednak zagwarantowaæ ich poprawno¶ci i nie ponosi ¿adnej odpowiedzialno¶ci za jakiekolwiek szkody powsta³e w wyniku korzystania z nich.