Ogłoszenie z dnia 2024-12-23
Ogłoszenie o zamówieniu
Dostawy
Zakup energii elektrycznej dla Gminy Leżajsk Jednostek Organizacyjnych Gminy Leżajsk oraz klubów sportowych na potrzeby eksploatacji budynków lokali obiektów użytkowych zasilania oświetlenia drogowego
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzą zamawiający działający wspólnie
1.2.) Nazwa zamawiającego: GMINA LEŻAJSK
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 690581732
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Łukasza Opalińskiego 2
1.5.2.) Miejscowość: Leżajsk
1.5.3.) Kod pocztowy: 37-300
1.5.4.) Województwo: podkarpackie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL824 - Tarnobrzeski
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: zamowieniapubliczne@poczta.gminalezajsk.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://samorzad.gov.pl/web/gmina-lezajsk
1.6.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego
1.7.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne
1.8.) Informacje o pozostałych zamawiających działających wspólnie
Zamawiający 2
1.2.) Nazwa zamawiającego: Gminny Ośrodek Kultury Gminy Leżajsk
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: NIP 8161593943
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Giedlarowa 285
1.5.2.) Miejscowość: Leżajsk
1.5.3.) Kod pocztowy: 37-300
1.5.4.) Województwo: podkarpackie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL824 - Tarnobrzeski
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: promocja@gok.lezajsk.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.gok.lezajsk.pl
Zamawiający 3
1.2.) Nazwa zamawiającego: Ludowy Klub Sportowy "Jodła"
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: NIP 8161513200
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Przychojec
1.5.2.) Miejscowość: Leżajsk
1.5.3.) Kod pocztowy: 37-300
1.5.4.) Województwo: podkarpackie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL824 - Tarnobrzeski
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: jodla.przychojec@gmail.com
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://samorzad.gov.pl/web/gmina-lezajsk
Zamawiający 4
1.2.) Nazwa zamawiającego: Ludowy Klub Sportowy "Azalia"
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: NIP 8161117148
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Brzóza Królewska 483
1.5.2.) Miejscowość: Brzóza Królewska
1.5.3.) Kod pocztowy: 37-307
1.5.4.) Województwo: podkarpackie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL824 - Tarnobrzeski
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: azaliabk@gmail.com
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://samorzad.gov.pl/web/gmina-lezajsk
Zamawiający 5
1.2.) Nazwa zamawiającego: Ludowy Klub Sportowy "Orzeł",
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: NIP 8161505287
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Biedaczów 77A
1.5.2.) Miejscowość: Żołynia
1.5.3.) Kod pocztowy: 37-110
1.5.4.) Województwo: podkarpackie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL824 - Tarnobrzeski
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: zamowieniapubliczne@poczta.gminalezajsk.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://samorzad.gov.pl/web/gmina-lezajsk
Zamawiający 6
1.2.) Nazwa zamawiającego: Klub Sportowy "Sokół"
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: NIP 8161550342
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Hucisko
1.5.2.) Miejscowość: Wola Zarczycka
1.5.3.) Kod pocztowy: 37-311
1.5.4.) Województwo: podkarpackie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL824 - Tarnobrzeski
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: kssokolhucisko@gmail.com
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://samorzad.gov.pl/web/gmina-lezajsk
Zamawiający 7
1.2.) Nazwa zamawiającego: Klub Sportowy "Victoria"
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: NIP 8161471588
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Giedlarowa 888A
1.5.2.) Miejscowość: Leżajsk
1.5.3.) Kod pocztowy: 37-300
1.5.4.) Województwo: podkarpackie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL824 - Tarnobrzeski
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: zamowieniapubliczne@poczta.gminalezajsk.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://samorzad.gov.pl/web/gmina-lezajsk
1.9.) Podział obowiązków – zamówienie wspólne
Zamawiający - Gmina Leżajsk jest odpowiedzialna za przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia i podpisze umowę na realizację zamówienia w imieniu i na rzecz pozostałych zamawiających z wybranym w postępowaniu wykonawcą.
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Zakup energii elektrycznej dla Gminy Leżajsk Jednostek Organizacyjnych Gminy Leżajsk oraz klubów sportowych na potrzeby eksploatacji budynków lokali obiektów użytkowych zasilania oświetlenia drogowego
2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-48318868-5492-466a-afd2-d11c54520102
2.5.) Numer ogłoszenia: 2024/BZP 00670680
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2024-12-23
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2024/BZP 00041192/04/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.2.3 Zakup energii elektrycznej
2.11.) O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie
2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 2 ustawy
SEKCJA III – UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-48318868-5492-466a-afd2-d11c545201023.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie
3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak
3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego komunikacja między
Zamawiającym a wykonawcami odbywa się przy użyciu Platformy e-Zamówienia, która jest dostępna pod adresem
https://ezamowienia.gov.pl
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: 1) Komunikacja między Zamawiającym a wykonawcami odbywa się przy użyciu Platformy e-Zamówienia, która jest dostępna pod adresem https://ezamowienia.gov.pl
2) Wykonawca zamierzający wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego musi posiadać konto podmiotu „Wykonawca” na Platformie e-Zamówienia. Szczegółowe informacje na temat zakładania kont podmiotów oraz zasady i warunki korzystania z Platformy e-Zamówienia określa Regulamin Platformy e-Zamówienia, dostępny na stronie internetowej
https://ezamowienia.gov.pl oraz informacje zamieszczone w zakładce „Centrum Pomocy”.
3) Sposób sporządzenia dokumentów elektronicznych lub dokumentów elektronicznych będących kopią elektroniczną treści
zapisanej w postaci papierowej (cyfrowe odwzorowania) musi być zgodny z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub w konkursie,
4) Jeżeli dokumenty elektroniczne, przekazywane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zawierają informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, wykonawca, w celu utrzymania w poufności tych informacji, przekazuje je w wydzielonym i odpowiednio oznaczonym pliku, wraz z jednoczesnym zaznaczeniem w nazwie pliku „Dokument stanowiący tajemnicę przedsiębiorstwa”.
5) Komunikacja w postępowaniu, z wyłączeniem składania ofert, odbywa się drogą elektroniczną za pośrednictwem formularzy do komunikacji dostępnych w zakładce „Formularze” („Formularze do komunikacji”). Za pośrednictwem „Formularzy do komunikacji” odbywa się w szczególności przekazywanie wezwań i zawiadomień, zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi. Formularze do komunikacji umożliwiają również dołączenie załącznika do przesyłanej wiadomości (przycisk „dodaj załącznik”). W przypadku załączników, które są zgodnie z ustawą Pzp lub rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie wymagań dla dokumentów elektronicznych opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym, mogą być opatrzone, zgodnie z wyborem wykonawcy/wykonawcy wspólnie ubiegającego się o udzielenie zamówienia/podmiotu
udostępniającego zasoby, podpisem zewnętrznym lub wewnętrznym. W zależności od rodzaju podpisu i jego typu (zewnętrzny, wewnętrzny) dodaje się do przesyłanej wiadomości uprzednio podpisane dokumenty wraz z wygenerowanym plikiem podpisu (typ zewnętrzny) lub dokument z wszytym podpisem (typ wewnętrzny).
6) Możliwość korzystania w postępowaniu z „Formularzy do komunikacji” w pełnym zakresie wymaga posiadania konta „Wykonawcy” na Platformie e-Zamówienia oraz zalogowania się na Platformie e-Zamówienia. Do korzystania z „Formularzy do komunikacji” służących do zadawania pytań dotyczących treści dokumentów zamówienia wystarczające jest posiadanie tzw. konta uproszczonego.
7) Maksymalny rozmiar plików przesyłanych jako załączniki do jednego formularza za pośrednictwem „Formularzy do komunikacji” wynosi 150 MB.
8) Minimalne wymagania techniczne dotyczące sprzętu używanego w celu korzystania z usług Platformy e-Zamówienia oraz informacje dotyczące specyfikacji połączenia określa Regulamin Platformy e-Zamówienia.
9) Wykonawca przygotowuje ofertę przy pomocy interaktywnego „Formularza ofertowego” udostępnionego przez Zamawiającego na
Platformie e-Zamówienia.
10) Wykonawca składa ofertę za pośrednictwem zakładki „Oferty/wnioski”, widocznej w podglądzie postępowania po zalogowaniu się na konto Wykonawcy
11) Formularz ofertowy podpisuje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
12) Maksymalny łączny rozmiar plików stanowiących ofertę lub składanych wraz z ofertą to 250 MB.
13) Szczegółowe informacje opisane zostały w rozdz. XIII i XVII SWZ.
3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): Zamawiający realizuje obowiązek informacyjny w dokumentach zamówienia (rozdz. XXXII SWZ).
3.16.) RODO (ograniczenia stosowania): Zamawiający realizuje obowiązek informacyjny w dokumentach zamówienia (rozdz. XXXII SWZ).
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: ZP.271.30.2024
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Dostawy
4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Tak
4.1.9.) Liczba części: 3
4.1.10.) Ofertę można składać na wszystkie części
4.1.11.) Zamawiający ogranicza liczbę części zamówienia, którą można udzielić jednemu wykonawcy: Nie
4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:
Część 1
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Część numer 1 - Zakup energii elektrycznej dla Gminy Leżajsk - zasilania oświetlenia drogowego
Przedmiotem niniejszego zamówienia jest zakup energii elektrycznej dla Gminy Leżajsk - zasilania oświetlenia drogowego.
Szacunkowa ilość dostarczanej energii w okresie dostaw wynosi 496 664 kWh, w tym energia rozliczana:
Całodobowa:
- w grupie taryfowej C11 - 456 922 kWh
W grupie taryfowej C12a:
- strefa szczytowa – 6 691 kWh
- strefa pozaszczytowa - 10 036 kWh
W grupie taryfowej C 12b:
- strefa szczytowa - 9 206 kWh
- strefa pozaszczytowa - 13 809 kWh
Moc umowna dla wszystkich punktów odbioru wynosi łącznie 600 kW
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia znajduje się w załączniku nr 6 do SWZ.
Minimalny zakres realizacji przedmiotu zamówienia wynosi: 70%
Na wszystkie punkty PPE wchodzące w szczegółowy opis zamówienia było składane oświadczenie pt. „Oświadczenie składane przez odbiorców uprawnionych o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b-f ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku” u aktualnego sprzedawcy energii elektrycznej.
Zamawiający jest uprawniony do kupowania energii elektrycznej po stawkach które są określone w ustawie z dnia 27 listopada 2024 r.o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku oraz w 2024 roku oraz niektórych innych ustaw do dnia 31.03.2025. W sytuacji przedłużenia stosowania ww. ustawy o kolejny okres Zamawiający będzie uprawniony do kupowania energii elektrycznej po cenach nie wyższych niż określone w ustawie.
Operatorem Systemu Dystrybucyjnego dla wszystkich punktów poboru energii elektrycznej jest PGE Dystrybucja, Oddział Rzeszów, Rejon Leżajsk.
Realizacja przedmiotowego zamówienia nie ma wpływu na zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Szczegółowy zakres zamówienia określają następujące dokumenty:
1) Załączniki nr 6: Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia - na część numer 1, 2, 3.;
2) Załączniki nr 7: Lista obiektów Zamawiającego objętych umową - na część numer 1, 2, 3.;
3) Załącznik nr 9: Wzór umowy;
4) Załącznik nr 10: Wykaz nabywców.
Wykonawca zobowiązany będzie do zapewnienia standardów jakościowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa energetycznego, w szczególności z Rozdziałem 10 Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego dot. parametrów jakościowych energii elektrycznej i standardów jakościowych obsługi odbiorców oraz sposobu załatwiania reklamacji.
4.2.6.) Główny kod CPV: 09300000-2 - Energia elektryczna, cieplna, słoneczna i jądrowa
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
09000000-3 - Produkty naftowe, paliwo, energia elektryczna i inne źródła energii
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 12 miesiące
4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert:
4.3.1.) Sposób oceny ofert: 1. Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty Zamawiający stosować będzie następujące kryteria:
Cena (waga 100%)
2. Łączna ocena oferty:
P = Pc
P – sumaryczna ilość punktów
Pc – ilość punktów przyznanych Wykonawcy dla kryterium „Cena”
3. Zamawiający udzieli zamówienia Wykonawcy, którego oferta zostanie oceniona jako najkorzystniejsza, tzn. uzyska najwyższą liczbę punktów w łącznej ocenie ofert. Oferta w łącznej ocenie oferty może uzyskać maksymalnie 100 pkt.
4. Ocenie punktowej będą podlegać jedynie oferty niepodlegające odrzuceniu i których wykonawca nie został wykluczony z postępowania.
5. Zamawiający zastosuje zaokrąglanie wyników oceny do dwóch miejsc po przecinku.
6. Kryterium ceny zostało zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert, gdyż wymagania jakościowe odnoszące się do co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia zostały określone w opisie przedmiotu zamówienia - zgodnie z art. 246 ust. 2 ustawy Pzp.
Kryterium ceny zostało zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert, gdyż przedmiot zamówienia ma ustalone parametry (standardy) jakościowe, które zostały opisane w Rozdziale 10 Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego dot. parametrów jakościowych energii elektrycznej i standardów jakościowych obsługi odbiorców oraz sposobu załatwiania reklamacji.
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Procentowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Wyłącznie kryterium ceny
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 100
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
Część 2
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Część numer 2 - Zakup energii elektrycznej dla Gminy Leżajsk, Jednostek Organizacyjnych Gminy oraz klubów sportowych na potrzeby eksploatacji budynków, lokali, obiektów użytkowych
Przedmiotem niniejszego zamówienia jest zakup energii elektrycznej dla Gminy Leżajsk, jednostek organizacyjnych Gminy oraz Klubów Sportowych na potrzeby eksploatacji budynków, lokali, obiektów użytkowych.
Szacunkowa ilość dostarczanej energii w okresie dostaw wynosi 170 393 kWh, w tym energia rozliczana:
Całodobowa:
- w grupie taryfowej C11 - 166 503 kWh
- w grupie taryfowej G11 – 3 890 kWh
Moc umowna dla wszystkich punktów odbioru wynosi łącznie 339 kW
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia znajduje się w załączniku nr 6 do SIWZ.
Minimalny zakres realizacji przedmiotu zamówienia wynosi: 70%
Na wszystkie punkty PPE wchodzące w szczegółowy opis zamówienia było składane oświadczenie pt. „Oświadczenie składane przez odbiorców uprawnionych o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b-f ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku” u aktualnego sprzedawcy energii elektrycznej.
Zamawiający jest uprawniony do kupowania energii elektrycznej po stawkach które są określone w ustawie z dnia 27 listopada 2024 r.o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku oraz w 2024 roku oraz niektórych innych ustaw do dnia 31.03.2025. W sytuacji przedłużenia stosowania ww. ustawy o kolejny okres Zamawiający będzie uprawniony do kupowania energii elektrycznej po cenach nie wyższych niż określone w ustawie.
Operatorem Systemu Dystrybucyjnego dla wszystkich punktów poboru energii elektrycznej jest PGE Dystrybucja, Oddział Rzeszów, Rejon Leżajsk.
Realizacja przedmiotowego zamówienia nie ma wpływu na zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Szczegółowy zakres zamówienia określają następujące dokumenty:
1) Załączniki nr 6: Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia - na część numer 1, 2, 3.;
2) Załączniki nr 7: Lista obiektów Zamawiającego objętych umową - na część numer 1, 2, 3.;
3) Załącznik nr 9: Wzór umowy;
4) Załącznik nr 10: Wykaz nabywców.
Wykonawca zobowiązany będzie do zapewnienia standardów jakościowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa energetycznego, w szczególności z Rozdziałem 10 Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego dot. parametrów jakościowych energii elektrycznej i standardów jakościowych obsługi odbiorców oraz sposobu załatwiania reklamacji.
4.2.6.) Główny kod CPV: 09300000-2 - Energia elektryczna, cieplna, słoneczna i jądrowa
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
09000000-3 - Produkty naftowe, paliwo, energia elektryczna i inne źródła energii
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 12 miesiące
4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert:
4.3.1.) Sposób oceny ofert: 1. Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty Zamawiający stosować będzie następujące kryteria:
Cena (waga 100%)
2. Łączna ocena oferty:
P = Pc
P – sumaryczna ilość punktów
Pc – ilość punktów przyznanych Wykonawcy dla kryterium „Cena”
3. Zamawiający udzieli zamówienia Wykonawcy, którego oferta zostanie oceniona jako najkorzystniejsza, tzn. uzyska najwyższą liczbę punktów w łącznej ocenie ofert. Oferta w łącznej ocenie oferty może uzyskać maksymalnie 100 pkt.
4. Ocenie punktowej będą podlegać jedynie oferty niepodlegające odrzuceniu i których wykonawca nie został wykluczony z postępowania.
5. Zamawiający zastosuje zaokrąglanie wyników oceny do dwóch miejsc po przecinku.
6. Kryterium ceny zostało zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert, gdyż wymagania jakościowe odnoszące się do co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia zostały określone w opisie przedmiotu zamówienia - zgodnie z art. 246 ust. 2 ustawy Pzp.
Kryterium ceny zostało zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert, gdyż przedmiot zamówienia ma ustalone parametry (standardy) jakościowe, które zostały opisane w Rozdziale 10 Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego dot. parametrów jakościowych energii elektrycznej i standardów jakościowych obsługi odbiorców oraz sposobu załatwiania reklamacji.
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Procentowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Wyłącznie kryterium ceny
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 100
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
Część 3
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Część numer 3 – Zakup energii elektrycznej dla Gminy Leżajsk, Jednostek Organizacyjnych Gminy na potrzeby eksploatacji budynków, lokali, obiektów użytkowych, oraz sprzedaż energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej
Przedmiotem niniejszego zamówienia jest zakup energii elektrycznej dla Gminy Leżajsk, Jednostek Organizacyjnych Gminy na potrzeby eksploatacji budynków, lokali, obiektów użytkowych, oraz sprzedaż energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej.
Szacunkowa ilość dostarczanej energii w okresie dostaw wynosi 42 595 kWh, w tym energia rozliczana:
Całodobowa:
- w grupie taryfowej C11 - 42 595 kWh
Szacunkowa ilość wprowadzonej energii w okresie dostaw wynosi 35 291 kWh.
Moc umowna dla wszystkich punktów odbioru wynosi łącznie 90,36 kW
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia znajduje się w załączniku nr 6 do SIWZ.
Minimalny zakres realizacji przedmiotu zamówienia wynosi: 70%
Na wszystkie punkty PPE wchodzące w szczegółowy opis zamówienia było składane oświadczenie pt. „Oświadczenie składane przez odbiorców uprawnionych o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b-f ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku” u aktualnego sprzedawcy energii elektrycznej.
Zamawiający jest uprawniony do kupowania energii elektrycznej po stawkach które są określone w ustawie z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku oraz w 2024 roku oraz niektórych innych ustaw do dnia 31.03.2025. W sytuacji przedłużenia stosowania ww. ustawy o kolejny okres Zamawiający będzie uprawniony do kupowania energii elektrycznej po cenach nie wyższych niż określone w ustawie.
Operatorem Systemu Dystrybucyjnego dla wszystkich punktów poboru energii elektrycznej jest PGE Dystrybucja, Oddział Rzeszów, Rejon Leżajsk.
Realizacja przedmiotowego zamówienia nie ma wpływu na zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Szczegółowy zakres zamówienia określają następujące dokumenty:
1) Załączniki nr 6: Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia - na część numer 1, 2, 3.;
2) Załączniki nr 7: Lista obiektów Zamawiającego objętych umową - na część numer 1, 2, 3.;
3) Załącznik nr 9: Wzór umowy;
4) Załącznik nr 10: Wykaz nabywców.
Wykonawca zobowiązany będzie do zapewnienia standardów jakościowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa energetycznego, w szczególności z Rozdziałem 10 Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego dot. parametrów jakościowych energii elektrycznej i standardów jakościowych obsługi odbiorców oraz sposobu załatwiania reklamacji.
4.2.6.) Główny kod CPV: 09300000-2 - Energia elektryczna, cieplna, słoneczna i jądrowa
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
09000000-3 - Produkty naftowe, paliwo, energia elektryczna i inne źródła energii
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 12 miesiące
4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert:
4.3.1.) Sposób oceny ofert: 1. Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty Zamawiający stosować będzie następujące kryteria:
Cena (waga 100%)
2. Łączna ocena oferty:
P = Pc
P – sumaryczna ilość punktów
Pc – ilość punktów przyznanych Wykonawcy dla kryterium „Cena”
3. Zamawiający udzieli zamówienia Wykonawcy, którego oferta zostanie oceniona jako najkorzystniejsza, tzn. uzyska najwyższą liczbę punktów w łącznej ocenie ofert. Oferta w łącznej ocenie oferty może uzyskać maksymalnie 100 pkt.
4. Ocenie punktowej będą podlegać jedynie oferty niepodlegające odrzuceniu i których wykonawca nie został wykluczony z postępowania.
5. Zamawiający zastosuje zaokrąglanie wyników oceny do dwóch miejsc po przecinku.
6. Kryterium ceny zostało zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert, gdyż wymagania jakościowe odnoszące się do co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia zostały określone w opisie przedmiotu zamówienia - zgodnie z art. 246 ust. 2 ustawy Pzp.
Kryterium ceny zostało zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert, gdyż przedmiot zamówienia ma ustalone parametry (standardy) jakościowe, które zostały opisane w Rozdziale 10 Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego dot. parametrów jakościowych energii elektrycznej i standardów jakościowych obsługi odbiorców oraz sposobu załatwiania reklamacji.
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Procentowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Wyłącznie kryterium ceny
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 100
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Nie
5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Tak
5.4.) Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu.
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają określone przez Zamawiającego warunki udziału w postępowaniu, dotyczące:1) zdolności do występowania w obrocie gospodarczym;
Zamawiający nie określa.
2) uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów;
Określenie warunku:
W celu potwierdzenia spełnienia tego warunku Wykonawca wykaże, że posiada koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu energią elektryczną wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki zgodnie z wymogami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne ważną w okresie wykonywania zamówienia lub dokument potwierdzający, że wykonawca jest wpisany do jednego z rejestrów zawodowych lub handlowych w zakresie obrotu energią elektryczną, prowadzonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania;
W przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie przez wykonawców ww. warunek udziału w postępowaniu powinien spełniać co najmniej jeden z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, który zrealizuje dostawy, do których realizacji ww. uprawnienia są wymagane (zgodnie z art. 117 ust. 2 uPzp).
3) sytuacji ekonomicznej lub finansowej;
Zamawiający nie określa.
4) zdolności technicznej lub zawodowej;
Zamawiający nie określa.
5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.6.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: Zamawiający wezwie wykonawcę, którego oferta zostanie najwyżej oceniona do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania następujących podmiotowych środków dowodowych potwierdzających brak podstaw wykluczenia z postępowania:
oświadczenia Wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ustawy Pzp w zakresie podstaw wykluczenia z postępowania – (wg załącznika nr 3 do SWZ)
W przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie przez wykonawców (dotyczy również wspólników spółki cywilnej), oświadczenie składa każdy z wykonawców.
5.7.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu: Zamawiający wezwie wykonawcę, którego oferta zostanie najwyżej oceniona do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania następujących podmiotowych środków dowodowych potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu:
Koncesja w zakresie obrotu energią elektryczną wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie art. 32 ustawy Prawo energetyczne.
(zgodnie z warunkiem określonym w Rozdziale IX – pkt 1 ppkt 2 SWZ)
5.8.) Wykaz przedmiotowych środków dowodowych:
Zamawiający nie wymaga złożenia przedmiotowych środków dowodowych5.11.) Wykaz innych wymaganych oświadczeń lub dokumentów:
Oferta winna zawierać następujące dokumenty:1) wypełniony formularz oferty,
2) oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu oraz spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, wg załącznika nr 2 do SWZ;
3) wypełniony formularz cenowy, wg załącznika nr 4 do SWZ;
4) oświadczenie Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp, wg załącznika nr 5 do SWZ (jeżeli dotyczy, tj. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia);
5) dokument/y potwierdzający/e umocowanie do reprezentowania Wykonawcy, w tym pełnomocnictwo lub inny dokument potwierdzający umocowanie do reprezentowania wykonawcy.
6) w przypadku oferty wspólnej, należy do oferty załączyć pełnomocnictwo lub inny dokument ustanawiający pełnomocnika do reprezentowania wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie niniejszego zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie niniejszego zamówienia;
7) zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa (jeżeli dotyczy);
SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie
6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Nie
6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Nie
6.6.) Wymagania dotyczące składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
1) Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia.2) Przepisy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców, o których mowa w pkt 1.
3) W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, oświadczenie, o którym mowa w rozdz. X pkt 1 ppkt 1 SWZ składa każdy z wykonawców. Oświadczenia te potwierdzają brak podstaw wykluczenia z postępowania.
4) Wykonawcy składający ofertę wspólną ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu lub do reprezentowania ich w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie przedmiotowego zamówienia. Pełnomocnictwo lub inny dokument ustanawiający pełnomocnika winno być załączone do oferty.
Pełnomocnictwo winno:
a) określać do jakiego postępowania ma zastosowanie,
b) wskazywać pełnomocnika oraz zakres jego umocowania,
c) zawierać nazwę z określeniem adresu i siedziby wszystkich Wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie niniejszego zamówienia.
5) Zaleca się, aby Pełnomocnikiem był jeden z Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.
6) Dokument pełnomocnictwa musi być podpisany przez wszystkich Wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia. Podpisy muszą być złożone przez osoby uprawnione do składania oświadczeń woli wymienione we właściwym rejestrze.
7) Pełnomocnik pozostaje w kontakcie z Zamawiającym, w toku postępowania zwraca się do Zamawiającego z wszelkimi sprawami i do niego Zamawiający kieruje informacje, korespondencję itp.
8) Wspólnicy spółki cywilnej/uczestnicy konsorcjum są traktowani jak Wykonawcy składający ofertę wspólną.
9) Przed podpisaniem umowy (w przypadku wyboru oferty wspólnej jako najkorzystniejszej) Wykonawcy składający ofertę wspólną mają obowiązek przedstawić Zamawiającemu umowę konsorcjum/umowę spółki cywilnej.
6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Nie
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Nie
7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
1. Na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany umowy bez przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia w zakresie i na warunkach wskazanych poniżej:1) zmiany wysokości wynagrodzenia na skutek zmiany wysokości stawki podatku VAT;
2) zmiany wysokości wynagrodzenia na skutek zmiany wysokości podatku akcyzowego;
3) zmiany wysokości wynagrodzenia na skutek zmiany powszechnie obowiązujących unormowań prawnych skutkujących koniecznością zmniejszenia lub zwiększenia wynagrodzenia Wykonawcy,
4) zmiany wysokości wynagrodzenia na skutek zmiany ilości istniejących punktów poboru energii, przy czym zmiana ilości punktów poboru energii elektrycznej wynikać może np. z likwidacji punktu poboru, budowy nowych punktów poboru, dodania punktu poboru lub zmiany zużycia energii elektrycznej w punkcie poboru. Zwiększenie liczby punktów poboru energii możliwe jest jedynie w obrębie grup taryfowych, które zostały ujęte w SWZ oraz wycenie w formularzu ofertowym Wykonawcy.
5) w zakresie zmiany wysokości wynagrodzenia w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia.
(Szczegółowe informacje dot. zmian umowy ze względu na ograniczenia techniczne formularza ogłoszenia dot.
maksymalnej ilości znaków określone zostały w § 11 wzoru umowy - załącznik nr 9 do SWZ)
7.5.) Zamawiający uwzględnił aspekty społeczne, środowiskowe, innowacyjne lub etykiety związane z realizacją zamówienia: Nie
SEKCJA VIII – PROCEDURA
8.1.) Termin składania ofert: 2025-01-08 10:00
8.2.) Miejsce składania ofert: Wykonawca składa ofertę za pośrednictwem zakładki „Oferty/wnioski”, widocznej w podglądzie postępowania po zalogowaniu się na konto Wykonawcy na stronie internetowej prowadzonego postępowania - na Platformie e- Zamówienia
8.3.) Termin otwarcia ofert: 2025-01-08 11:00
8.4.) Termin związania ofertą: do 2025-02-06
8.5.) Zamawiający przewiduje wybór najkorzystniejszej oferty z możliwością negocjacji:
Część 1 : Tak
Część 2 : Tak
Część 3 : Tak
SEKCJA IX – POZOSTAŁE INFORMACJE
1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu z postępowania w okolicznościach, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 507).2. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się:
1) wykonawcę oraz uczestnika konkursu wymienionego w wykazach określonych w rozporządzeniu 765/2006 i rozporządzeniu 269/2014 albo wpisanego na listę na podstawie decyzji w sprawie wpisu na listę rozstrzygającej o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 1 pkt 3 ustawy;
2) wykonawcę oraz uczestnika konkursu, którego beneficjentem rzeczywistym w rozumieniu ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1124, 1285, 1723 i 1843) jest osoba wymieniona w wykazach określonych w rozporządzeniu 765/2006 i rozporządzeniu 269/2014 albo wpisana na listę lub będąca takim beneficjentem rzeczywistym od dnia 24 lutego 2022 r., o ile została wpisana na listę na podstawie decyzji w sprawie wpisu na listę rozstrzygającej o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 1 pkt 3 ustawy;
3) wykonawcę oraz uczestnika konkursu, którego jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598) jest podmiot wymieniony w wykazach określonych w rozporządzeniu 765/2006 i rozporządzeniu 269/2014 albo wpisany na listę lub będący taką jednostką dominującą od dnia 24 lutego 2022 r., o ile został wpisany na listę na podstawie decyzji w sprawie wpisu na listę rozstrzygającej o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 1 pkt 3 ustawy.
3. Wykluczenie następuje na okres trwania ww. okoliczności.
4. Wykonawca może zostać wykluczony przez Zamawiającego na każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia.
INNE PRZETARGI Z LEŻAJSKA
- Zakup energii elektrycznej dla Gminy Leżajsk Jednostek Organizacyjnych Gminy Leżajsk oraz klubów sportowych na potrzeby eksploatacji budynków lokali obiektów użytkowych zasilania oświetlenia drogowego
- Dostawa sortów mundurowych i odzieży bhp dla pracowników Nadleśnictwa Leżajsk w 2025 roku
więcej: przetargi w Leżajsku »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Zakup energii elektrycznej dla Gminy Leżajsk Jednostek Organizacyjnych Gminy Leżajsk oraz klubów sportowych na potrzeby eksploatacji budynków lokali obiektów użytkowych zasilania oświetlenia drogowego
- "Sukcesywna dostawa lekkiego oleju opałowego do Centrum Usług Wspólnych w Bierutowie oraz Szkoły Podstawowej w Zbytowej"
- DOSTAWA ENERGII ELEKTRYCZNEJ DLA POWIATU PRZEMYSKIEGO DOTYCZĄCA BUDYNKÓW: STAROSTWA POWIATOWEGO W PRZEMYŚLU, PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ DLA POWIATU PRZEMYSKIEGO.
- "Dostawa energii elektrycznej do punktów poboru energii oraz odkup energii elektrycznej wytworzonej w instalacji OZE przez okres 12 miesięcy"
- Kompleksowa dostawa energii elektrycznej obejmująca sprzedaż oraz świadczenie usługi dystrybucji lub przesyłu energii dla potrzeb KOWR OT w Łodzi w roku 2025.
- Zakup paliw płynnych i olei niezbędnych do obsługi sprzętu i pojazdów będących na stanie Zarządu Dróg Powiatowych w Zamościu
więcej: Produkty naftowe, paliwo, energia elektryczna i inne źródła energii »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.