Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2016-01-29
Orneta: Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia ulic, dróg i innych otwartych terenów publicznych na terenie Gminy Orneta..
Numer ogłoszenia: 20134 - 2016; data zamieszczenia: 29.01.2016
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Orneta, pl. Wolności 26, 11-130 Orneta, woj. warmińsko-mazurskie, tel. 055 2421116, faks 055 2422990 , strona internetowa www.orneta.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia ulic, dróg i innych otwartych terenów publicznych na terenie Gminy Orneta...
II.2) Rodzaj zamówienia: Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia ulic, dróg i innych otwartych terenów publicznych na terenie Gminy Orneta urządzeniami oświetleniowymi w porze od zmierzchu do świtu. Zakres świadczenia kompleksowej usługi oświetlenia obejmuje: - utrzymanie urządzeń oświetleniowych tzn prowadzenie ruchu, eksploatację, konserwację i remonty w zakresie niezbędnym do utrzymania w należytym stanie technicznym wynikającym z obowiązujących przepisów i zasad obowiązujących u wykonawcy - zakup i dystrybucję energii elektrycznej na cele oświetlenia. 50.23.21.00 - Usługi w zakresie konserwacji oświetlenia ulicznego 65.31.00.00 - Przesył energii elektrycznej 09.30.00.00 - Energia elektryczna, cieplna, słoneczna i jądrowa ..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 50.23.21.00-1, 65.31.00.00-9, 09.30.00.00-2.
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia: Zamówienie z wolnej ręki
1. Podstawa prawna
Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybu
Zgodnie z treścią art. 18 ust 1 pkt 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 ze zm.) do zadań własnych gmin w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy. Obowiązek ten wynika również z art. 7 ust.1 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 o samorządzie gminnym ( t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.) w szczególności przepis ten stanowi, że zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy zaopatrzenia w energię elektryczną. Poprzez finansowanie oświetlenia zgodnie art. 3 pkt 22 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 ze zm.) należy rozumieć finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania. Niezależnie od tego kto jest właścicielem urządzeń oświetleniowych na terenie gminy - zawsze gmina realizując zadania własne jest zobowiązana do finansowania kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz kosztów ich i utrzymania a wiec eksploatacji i konserwacji tych urządzeń. Gmina Orneta pismem znak ROŚ.7031.1.1.2016 z dnia 11.01.2016r. wystąpiła do ENERGA Oświetlenie Spółka z o.o. w Sopocie z wnioskiem o wyrażenie zgody na ogłoszenie przetargu na konserwację oświetlenia oraz dostawę energii elektrycznej do urządzeń oświetleniowych na terenie Gminy Orneta. ENERGA - Oświetlenie spółka z o.o. w Sopocie pismem znak EOŚ-279/SP- ŁP/2016 z dnia 19.01.2016r nie wyraziła zgody na ogłoszenie przetargu na dostawę energii elektrycznej oraz utrzymanie, konserwację i eksploatację urządzeń oświetleniowych ulic i innych otwartych obiektów publicznych na terenie gminy Orneta będących własnością Spółki . Brak zgody oznacza zatem dla gminy konieczność zawarcia umowy z właścicielem urządzeń oświetleniowych, ponieważ nie ma podstaw prawnych do ograniczenia prawa własności ENERGA - Oświetlenie spółka z o.o. w Sopocie. Jednocześnie zgodnie z decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Katowicach (decyzja z dnia 14 lipca 2006 r., sygn. Akt RKT-411-25/06/MF) odmowa przedsiębiorstwa energetycznego udostępnienia swoich urządzeń do eksploatacji osobom trzecim, nie stanowi praktyki ograniczającej konkurencję. W przypadku, gdy przedsiębiorstwo jest właścicielem całości urządzeń, realizacja zadań w zakresie oświetlenia ulic, placów i dróg powinna nastąpić poprzez zlecenie usługi oświetleniowej przedsiębiorstwu dysponującemu taką infrastrukturą. Zamówienie na świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia ulic, dróg i innych otwartych terenów publicznych na terenie miasta i gminy Orneta urządzeniami oświetleniowymi w porze od zmierzchu do świtu, Gmina zamierza udzielić w trybie z wolnej ręki z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze oraz z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych - prawa własności. Zgodnie z przepisami art. 67 ust 1 pkt 1 lit a) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień Publicznych, Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Przedmiot zamówienia obejmuje usługę utrzymania urządzeń oświetleniowych (eksploatację i konserwację urządzeń oświetlenia ulicznego), dostawę energii elektrycznej na cele oświetlenia oraz usługę dystrybucji energii elektrycznej na cele oświetlenia. Ze względu na istniejący monopol brak jest możliwości wyboru przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się świadczeniem usług dystrybucji energii elektrycznej. Urządzenia oświetleniowe znajdujące się na terenie Gminy Orneta są w większości własnością ENERGA - Oświetlenie spółka z o.o. w Sopocie , która nie wyraża zgody na dostawę energii i wykonywanie usług utrzymania urządzeń oświetlenia ulicznego stanowiącego ich własność przez inny podmiot, a w stosunku do urządzeń gminnych nie zezwala na zmianę eksploatatora bez zmiany warunków przyłączenia i odłączenia sieci Gminy od sieci Spółki poprzez dobudowanie osobnych układów zasilania i sterowania. Urządzenia oświetleniowe będące własnością Gminy Orneta są w sposób stały połączone z siecią stanowiącą własność Spółki ENERGA Oświetlenie m.in. są sterowane kaskadowo w połączeniu z urządzeniami będącymi własnością Spółki, są podłączone do szaf oświetleniowych będących własnością Spółki itp. Rozdzielenie sieci oświetlenia ulicznego, wymaga poniesienia przez gminę bardzo dużych nakładów inwestycyjnych. W związku z brakiem technicznej, a zarazem obiektywnej możliwości, aby inny podmiot na którego wybór nie ma żadnego wpływu właściciel urządzeń oświetleniowych mógł świadczyć dostawy energii elektrycznej oraz usługę dystrybucji i utrzymania urządzeń oświetlenia ulicznego na ich majątku, jedynym wykonawcą mogącym świadczyć dostawy energii elektrycznej oraz usługi utrzymania urządzeń oświetlenia ulicznego jest ENERGA - Oświetlenie Sp. z o.o. w Sopocie Zgodnie z przepisami art. 67 ust 1 pkt 1 lit b) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych, Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów. Na obszarze Gminy Orneta ENERGA - Oświetlenie spółka z o.o. w Sopocie jest właścicielem większości urządzeń oświetleniowych tj. właścicielem rozdzielni oświetleniowych, linii oświetleniowych kablowych i napowietrznych, słupów oraz właścicielem opraw oświetleniowych stanowiących ok. 70% wszystkich opraw oświetleniowych. W świetle postanowień art.140 Kodeksu cywilnego Gmina nie posiada tytułu prawnego do dysponowania, ani korzystania z urządzeń oświetlenia Spółki. Co prawda z ustawy Prawo energetyczne nie wynika, aby Gmina dla zawarcia umowy z innym podmiotem dla świadczenia przedmiotowych usług musiała się legitymować własnością oświetlenia, to jednak ustawa Prawo energetyczne w żadnej mierze nie uchyla granic prawa własności, gdyż nie uchybia zasadom określonym w Konstytucji RP. O tym, że ograniczenia prawa własności mogą być wprowadzone tylko w drodze ustawy i pod warunkiem, że nie godzą w istotę prawa własności stanowi art. 64 ust. 3 Konstytucji RP. Zgodnie z treścią art. 140 Kodeksu cywilnego, każdy właściciel może korzystać ze swojej rzeczy z wyłączeniem innych osób. Gmina nie może zatem narzucić właścicielowi infrastruktury wykonawcy, którego sama wybierze, gdyż oznaczałoby to naruszenie art. 140 Kodeksu cywilnego i rodziło po stronie ENERGA Oświetlenie Sp. z o.o. w Sopocie roszczenie określone w art. 222 kodeksu cywilnego Wykazany stan faktyczny i prawny wskazuje na spełnienie przesłanek określonych w art. 67 ust.1 pkt 1) lit. a) przyczyny techniczne o obiektywnym charakterze) i lit. b) przyczyny związane z ochroną praw wyłącznych ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015r., poz. 2164.) dla udzielenia przedmiotowego zamówienia publicznego w celu zapewnienia realizacji zadania własnego gminy. Gmina Orneta nie ma możliwości wyboru innego Wykonawcy do realizacji ww. zamówienia. Jedynym wykonawcą mogącym świadczyć usługę utrzymania urządzeń oświetlenia ulicznego oraz usługę dostawy i dystrybucji i energii elektrycznej na cele oświetlenia jest ENERGA Oświetlenie Sp. z o.o. w Sopocie , ul. Rzemieślnicza 17/19
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
ENERGA - Oświetlenie Spółka z o.o., ul. Rzemieślnicza 17/19, 81-855 Sopot, kraj/woj. pomorskie.
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Dostawa energii cieplnej dla Ośrodka Sportu i Rekreacji m.st. Warszawy w Dzielnicy Bemowo na rok 2025
- Dostawa energii elektrycznej dla potrzeb Szpitala Powiatowego w Myszkowie i jednostek podległych SPZOZ w Myszkowie
- Dostawa energii elektrycznej
- DOSTAWA I DYSTRYBUCJA ENERGII ELEKTRYCZNEJ DO NIERUCHOMOŚCI CWPL "CePeLek" SP ZOZ Postępowanie nr: 48/CWPL/TP/2024
- Dostawa energii elektrycznej wraz z usługą dystrybucji w okresie od 01.01.2025 do 31.12.2025 r. dla Instytutu Dendrologii PAN
- Wybór Operatora infrastruktury Kotłowni w Świątkach oraz dostawy ciepła oraz ciepłej wody do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Świątkach, Żłobka oraz pozostałych odbiorców od 01-01-2025 do 31-12-2027
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.