Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2008-09-15
Łęczyca: zakup drobnego sprzętu medycznego wraz z dostarczeniem do Zespołu Opieki Zdrowotnej w Łęczycy
Numer ogłoszenia: 219267 - 2008; data zamieszczenia: 15.09.2008
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - dostawy
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Zespół Opieki Zdrowotnej , ul. Zachodnia 6, 99-100 Łęczyca, woj. łódzkie, tel. 0243882601 wew. 205.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.zozleczyca.pl.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OPIS
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: zakup drobnego sprzętu medycznego wraz z dostarczeniem do Zespołu Opieki Zdrowotnej w Łęczycy.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: dostawy.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Zakres rzeczowy kontraktu dotyczy dostawy do ZOZ w Łęczycy artykułów medycznych w postaci drobnego sprzętu medycznego (tzw. jednorazowego) w ilościach i asortymencie wyszczególnionym w załączniku nr 4 z tolerancją +/- 20% rocznie w każdej pozycji asortymentowej zgodnie z zamówieniami cząstkowymi składanymi sukcesywnie przez okres trwania kontraktu. Oferowany sprzęt musi posiadać wszelkie niezbędne, wydane w Polsce świadectwa rejestracji MZ i dopuszczenia do użytku w służbie zdrowia w Polsce. Zamawiający dopuszcza asortyment spełniający wszystkie wymogi określone w Ustawie z dnia 27.07.2001r. o wyrobach medycznych (Dz. U nr 126 poz. 1380 z dnia 31 października 2001r.) wraz z późniejszymi zmianami. Przedmiot dostawy musi odpowiadać wymaganiom polskich norm przenoszących europejskie normy zharmonizowane lub też - w przypadku ich braku - europejskich aprobat technicznych, wspólnych specyfikacji technicznych, polskich norm przenoszących normy europejskie, polskich norm wprowadzających normy międzynarodowe, polskich norm, polskich aprobat technicznych (art. 30 ust. 1 i 2 ustawy). Za właściwe dokumenty Zamawiający uzna również świadectwa CE oraz zgłoszenie do Rejestru Wytwórców i Wyrobów Medycznych. Zamawiający wymaga dołączenia do oferty właściwych dokumentów dopuszczających do stosowania na terenie Polski i Krajów Unii Europejskiej w zależności od klasyfikacji wyrobów medycznych. Wykonawca zobowiązany jest załączyć do oferty wszystkie wymagane świadectwa dopuszczenia wyrobów do użytku. Brak powyższej dokumentacji spowoduje odrzucenie oferty. Wykonawca zobowiązany jest załączyć do oferty, jako próbki, pojedyncze egzemplarze zgłoszonych w ofercie produktów. Będą one stanowiły wzorniki do późniejszej oceny zgodności oferowanych produktów z aktualnie dostarczanymi. Do oferty należy dołączyć materiały informacyjne nt. oferowanych produktów, strony z katalogów producenta itp. materiały umożliwiające zlokalizowanie produkt w ofercie producenta. Dostawa przedmiotu zamówienia odbędzie się na koszt i ryzyko Wykonawcy. Szczegółowy wykaz asortymentowo-ilościowy towaru będącego przedmiotem zamówienia zawiera załącznik nr 4 do niniejszej specyfikacji..
II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): Oryginalny kod CPV: 33.10.00.00 - Urządzenia medyczne Kod CPV wg słownika 2008: 33.10.00.00 - Urządzenia medyczne .
II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: Tak, liczba części: 19.
II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Okres w miesiącach: 12.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA
Informacja na temat wadium: Wadium przetargowe zostało wyznaczone na kwotę 16.000,-zł (słownie złotych: szesnaście tysięcy). W przypadku składania ofert częściowych na Wykonawca składa wadium odpowiednie do oferowanych zadań. Wadium przetargowe może być wniesione w pieniądzu, poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (przy czym poręczenie kasy będzie poręczeniem pieniężnym), gwarancjach bankowych, gwarancjach ubezpieczeniowych, poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275).III.2) WARUNKI UDZIAŁU
- Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: O udzielenie zamówienia mogą się ubiegać wykonawcy, którzy spełniają następujące warunki: 1) posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, objętej przedmiotem postępowania oraz nie podlegają wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 i 2 Ustawy; 2) posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, 3) znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia; 4) spełnią warunki określone w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. W celu oceny spełnienia powyższych warunków Zamawiający będzie kierował się treścią złożonych oświadczeń oraz dokumentów. Do udziału w postępowaniu zostaną dopuszczeni wykonawcy spełniający wszystkie opisane wyżej warunki. Ocena spełnienia przez Wykonawcę tych warunków nastąpi na podstawie dokumentów i oświadczeń opisanych w punkcie 10 SIWZ..
- Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: 1) Dokumenty podstawowe Przystępujący do przetargu wykonawcy w ramach OFERTY przedkładają następujące dokumenty: 1. dowód wniesienia wadium; 2. formularz OFERTA wraz z załącznikami (wypełniony zgodnie z zał. Nr 1); 3. oświadczenie o przyjęciu projektu umowy przedstawionego przez zamawiającego lub zaakceptowany (podpisany) projekt umowy (wg zał. Nr 2); 4. oświadczenie o spełnianiu warunków określonych w art.22 ust.1 pkt 1-3 oraz że nie istnieją przesłanki do wykluczenia z przetargu z art.24 Ustawy art.24 Ustawy (wg zał. Nr 3); 5. wykaz asortymentowo-ilościowo-cenowy towaru zgłaszanego do przetargu w ofercie- w oparciu o zał. nr 4 (każde zadanie oddzielnie); 6. właściwe świadectwa rejestracji i dopuszczenia do stosowanie w służbie zdrowia w Polsce (dla każdego zadania oddzielnie - jako załączniki do oferowanych zadań). 2) Dokumenty potwierdzające wiarygodność Na zasadzie art. 26 ust.1 Ustawy Zamawiający żąda od Wykonawcy następujących dokumentów potwierdzających spełniania warunków udziału w postępowaniu: 1. w celu potwierdzenia, że Wykonawca posiada uprawnienie do wykonywania określonej działalności lub czynności oraz nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 Ustawy: a) aktualnego odpisu z właściwego rejestru albo aktualnego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; b) koncesji, zezwolenia lub licencji, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania koncesji, zezwolenia lub licencji na podjęcie działalności gospodarczej w zakresie objętym niniejszym zamówieniem, c) aktualnej informacji z Krajowego Rejestru Karnego albo równoważnego zaświadczenia właściwego organu sądowego lub administracyjnego kraju pochodzenia osoby w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 Ustawy, wystawionych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; d) aktualnej informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 Ustawy, wystawionej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; e) aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące prze upływem terminu składania ofert; f) zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące prze upływem terminu składania ofert; 2. w celu potwierdzenia, że Wykonawca posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz potencjał techniczny, a także dysponuje osobami zdolnymi do wykonania zamówienia należy przedłożyć wykaz wykonanych w okresie ostatnich trzech lat dostaw, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców oraz załączenia dokumentów potwierdzających, że dostawy te zostały wykonane należycie; 3.w celu potwierdzenia, że Wykonawca znajduje się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia - następujących dokumentów: a) informacja banku, w którym Wykonawca posiada podstawowy rachunek bankowy, potwierdzająca wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową Wykonawcy, wystawiona nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; b) polisa lub inny dokument potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie wykonywanej działalności gospodarczej z dowodem zapłaty składki z tytułu zawarcia umowy ubezpieczenia. 3) Inne dokumenty potwierdzające wiarygodność Jeżeli Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast dokumentów, o których mowa powyżej w p. 2 pkt 1a, 1d i 1e składa dokument lub dokumenty, wystawione w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, potwierdzające odpowiednio, że: a) nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości; b) nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie; c) nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu. Jeżeli w kraju pochodzenia osoby lub w kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów, o których mowa powyżej w p.3 pkt a, b, c, zastępuje się je dokumentem zawierającym oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio kraju pochodzenia osoby lub kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania. Dokumenty, o których mowa powyżej należy złożyć w formie oryginału lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez wykonawcę. W przypadku składania elektronicznych kopii dokumentów powinny być one opatrzone przez wykonawcę bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Zamawiający będzie żądał przedstawienia oryginału lub notarialnie poświadczonej kopii dokumentu, gdy złożona przez wykonawcę kopia koniecznego dokumentu jest nieczytelna lub budzi wątpliwości co do jej prawdziwości. Uzupełnione wzory załączników oznaczone jako nr 1 i 4 do SIWZ wraz z formą pisemną należy złożyć w formie elektronicznej na płycie CD ROM w formacie akceptowanym przez MS Word i Excel. Dokumenty sporządzone w języku obcym należy składać wraz z tłumaczeniem na język polski, poświadczonym przez wykonawcę składającego ofertę. UWAGA Zamawiający nie dopuszcza wprowadzania żadnych zmian w edycji dokumentów stanowiących załączniki (tabele, wzór umowy, oświadczenia, formularz-oferta) do niniejszej specyfikacji, które później stanowią elementy składowe oferty. Załączniki te należy jedynie uzupełnić w pustych miejscach w sposób wyraźnie wyróżniający się od treści głównej dokumentu. Ewentualne zmiany mogą nastąpić jedynie po uzgodnieniu z Zamawiającym i po jego akceptacji. Oferty zawierające załączniki o treści zmienionej bez akceptacji Zamawiającego zostaną odrzucone jako niespełniające wymagań SIWZ..
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:
- 1 - Cena - 95
- 2 - termin płatności - 5
IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: Nie.
IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.zozleczyca.pl.
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Zespół Opieki Zdrowotnej w Łęczycy, ul.Zachodnia 6, 99-100 Łęczyca, pok.186..
IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 30.09.2008 godzina 12:00, miejsce: Zespół Opieki Zdrowotnej w Łęczycy, ul. Zachodnia 6, 99-100 Łęczyca, sekretariat (pok. nr 24)..
IV.3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH
CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: zadanie 1.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: cewniki.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.12.00-2.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: zadanie 2.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: przyrządy do anestezji i resuscytacji.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.17.10.00-9.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 3 NAZWA: zadanie 3.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: przyrządy do anestezji i resuscytacji.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.17.10.00-9.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 4 NAZWA: zadanie 4.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: urządzenia do transfuzji krwi.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.19.42.10-1.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 5 NAZWA: zadanie 5.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: urządzenia do elektrokardiografii.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.12.32.00-0.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 6 NAZWA: zadanie 6.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: pojemniki na skalpele.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.23-8.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 7 NAZWA: zadanie 7.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: odzież ochronna i zabezpieczająca.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 18.13.10.00-6.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 8 NAZWA: zadanie 8.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: skalpele i noże chirurgiczne.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.14.11-4.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 9 NAZWA: zadanie 9.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: rękawice z tworzyw sztucznych.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 25.24.91.00-9.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 10 NAZWA: zadanie 10.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: rękawice chirurgiczne.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.14.20-0.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 11 NAZWA: zadanie 11.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: strzykawki.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.13.10-6.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 12 NAZWA: zadanie 12.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: kaniule.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.12.29-8.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 13 NAZWA: zadanie 13.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: urządzenia do nakłuwania żył, pobierania krwi.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.13.00-3.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 14 NAZWA: zadanie 14.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: przyrządy do anestezji.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.17.11.00-0.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 15 NAZWA: zadanie 15.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: opatrunki.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.10-4.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 16 NAZWA: zadanie 16.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: plastry.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.12-8.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 17 NAZWA: zadanie 17.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: szwy chirurgiczne.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.21-4.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 18 NAZWA: zadanie 18.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: szwy chirurgiczne.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.21-4.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 19 NAZWA: zadanie 19.
- 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: szwy chirurgiczne.
- 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.21-4.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
INNE PRZETARGI Z ŁĘCZYCY
- "Likwidacja barier transportowych - zakup samochodu zwanego mikrobusem, służący do przewozu osób niepełnosprawnych dla Zespołu Placówek Edukacyjno - Wychowawczych w Łęczycy"
- "Dostawa tablic rejestracyjnych dla Starostwa Powiatowego w Łęczycy".
- "Dostawa wyposażenia informatycznego dla ZSP Nr 1 w Łęczycy"
więcej: przetargi w Łęczycy »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Dostawa zestawów do usuwania kalcyfikacji w naczyniach wieńcowych z dzierżawą generatora.
- Zakup sprzętu i aparatury medycznej oraz dostosowanie infrastruktury medycznej, technicznej i logistycznej do prowadzenia Oddziału Geriatrii
- 203/TP/ZP/D/2024 - Dostawa aparatury medycznej dla potrzeb psychogeriatrii
- Wyroby medyczne jednorazowego użytku - Akcesoria do neuromonitoringu śródoperacyjnego, klipsy
- Zakup i dostawa sprzętu medycznego do doposażenia karetek szpitala Olmedica w Olecku Sp. z o.o.
- Dostawa napędu szybkoobrotowego z konsolą sterującą oraz młynka do kości na potrzeby Bloku Operacyjnego Oddziału Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej Szpitala Czerniakowskiego sp. z o.o.
więcej: Urządzenia medyczne »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.