Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2010-08-27
Łomża: Dostawa sprzętu komputerowego i oprogramowania
Część 1-Dostawa sprzętu i oprogramowania komputerowego
Część 2-Dostawa specjalistycznego oprogramowania naukowo - technicznego do celów dydaktycznych
Część 3-Dostawa kolorowej drukarki laserowej
Numer ogłoszenia: 233337 - 2010; data zamieszczenia: 27.08.2010
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - dostawy
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży , ul. Akademicka 14, 18-400 Łomża, woj. podlaskie, tel. 086 2155953, faks 086 2156601.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.pwsip.edu.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Uczelnia publiczna.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Dostawa sprzętu komputerowego i oprogramowania Część 1-Dostawa sprzętu i oprogramowania komputerowego Część 2-Dostawa specjalistycznego oprogramowania naukowo - technicznego do celów dydaktycznych Część 3-Dostawa kolorowej drukarki laserowej.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: dostawy.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest dostawa do siedziby Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży w ramach projektu pn. Rozwój infrastruktury Uczelni wraz z halą laboratoryjną do nowoczesnego przetwórstwa rolno-spożywczego - współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 Osi Priorytetowej I Nowoczesna Gospodarka Działanie I.1Infrastruktura Uczelni z podziałem na następujące części: Część 1 - Dostawa sprzętu i oprogramowania komputerowego: komputer stacjonarny typ1 w ilości 16 szt., komputer stacjonarny typ2 w ilości 48 szt., monitor LCD w ilości 64 szt., projektor multimedialny z uchwytem sufitowym w ilości 4 szt., zasilacz awaryjny UPS w ilości 1 szt., przełącznik LAN - zarządzalny w ilości 3 szt., przełącznik LAN - niezarządzalny w ilości 2 szt., router bezprzewodowy w ilości 4 szt. słuchawki z mikrofonem w ilości 16 szt, kamera internetowa w ilości w ilości 16 szt., pakiety oprogramowania biurowego i antywirusowego (Microsoft Office Professional Plus 2007 Single Academic OPEN Licencja akademicka- 48 licencji Symantec Endpoint Protection - licencja akademicka - 64 licencji;). Część 2-Dostawa specjalistycznego oprogramowania naukowo - technicznego do celów dydaktycznych: pakiety oprogramowania Matlab - 25 licencji. oraz w ramach Programu LLP - Erasmus Uczenie się przez całe życie Część 3- Dostawa kolorowej drukarki laserowej: kolorowa drukarka laserowa w ilości1 szt. 1) Szczegółowe zakresy rzeczowe i ilościowe oraz parametry techniczne przedmiotu zamówienia określa Specyfikacja Techniczna (załącznik nr 1 do SIWZ). Specyfikacja techniczna przedstawia minimalne wymagania techniczne przedmiotu zamówienia z wyłączeniem oprogramowania. W przypadku oprogramowania Zamawiający nie dopuszcza innego przedmiotu zamówienia niż określony w Specyfikacji Technicznej, podyktowane jest to faktem, iż: oprogramowanie jest rozszerzeniem istniejących systemów informatycznych (MS Office, Symantec Endpoint Protection, Matlab). 2) Przez użyte w opisie przedmiotu zmówienia symboli lub nazw własnych należy rozumieć, że Zamawiający dopuszcza złożenie oferty równoważnej o parametrach i właściwościach takich samych bądź lepszych niż określono w SIWZ. Zamawiający dopuszcza stosowanie terminologii (nazw i skrótów) angielskiej przy opisie oferowanego sprzętu. Zgodnie z art.30 ust. 5 Pzp, Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywanym przez Zamawiającego, jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy spełniają wymagania określone przez Zamawiającego. W tym celu wykonawca załączy do oferty opisy zawierające szczegółowe dane oferowanego sprzętu równoważnego. 3) Oferowany sprzęt musi być fabrycznie nowy (nieużywany) o najwyższej jakości, spełniający wymogi bezpieczeństwa i posiadający oznaczenie CE ( zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 2002 o systemie zgodności tj z 2004r. Dz. U.. Nr 204, poz.2087 ze zm. i zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007r w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego Dz. U. Nr 155, poz. 1089). 4) W celu potwierdzenia, że oferowane dostawy wypełniają wymagania określone przez Zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia, Wykonawca zobowiązany jest dołączyć do oferty specyfikacje techniczną oferowanego sprzętu i oprogramowania wraz z opisami technicznymi zawierającymi parametry techniczne, z których będzie wynikało, że oferowany sprzęt i oprogramowanie jest zgodne z wymogami Zamawiającego. 5) Szczegółowe postanowienia dotyczące wykonywania zobowiązań odnoszących się do reklamacji i gwarancji zawarto w § 5 wzoru umowy, która stanowi integralną część niniejszej specyfikacji istotnych warunków umowy..
II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.
II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 30.21.33.00-8, 30.23.13.00-0, 38.65.21.00-1, 31.15.40.00-0, 32.42.00.00-3, 30.23.72.00-1, 30.23.72.40-3, 48.77.10.00-3, 48.76.10.00-0, 49.19.00.00-6, 30.23.21.10-8.
II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 3.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Okres w dniach: 25.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: 1) Zamawiający wymaga złożenia wadium dla części 1. 2) Zamawiający nie wymaga złożenia wadium dla części 2 i 3 . 3) Wykonawca jest zobowiązany do wniesienia wadium dla części 1 w wysokości: 6.000,00 PLN (słownie: sześć tysięcy złotych PLN). 4) Wadium musi być wniesione przed upływem terminu składania oferty, najpóźniej do 06.09.2010r do godz. 10:00. 5) Wadium musi obejmować okres związania ofertą 6) Wadium może być wnoszone w jednej lub kilku następujących formach: a) pieniądzu, b) poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tym , że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym, c) gwarancjach bankowych, d) gwarancjach ubezpieczeniowych, e) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art.6b ust.5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158 z poźn. zm.) 7) W przypadku kiedy wadium wnoszone jest w pieniądzu, należy je wpłacić przelewem na rachunek bankowy Zamawiającego z dopiskiem: Wadium do przetargu na dostawę sprzętu komputerowego i oprogramowania - cz.1 tj. Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. Oddział w Łomży nr rachunku: 41 1930 1640 2440 0425 2442 2020, najpóźniej przed upływem terminu składania ofert. 8) Wadium wnoszone w formie poręczeń lub gwarancji musi być złożone w oryginale i musi obejmować cały okres związania ofertą. 9) Wykonawca, który nie wniesie wadium w wymaganej wysokości lub dopuszczalnej ustawą Prawo zamówień publicznych formie zostanie wykluczony z postępowania. 10) Zamawiający zwróci wadium zgodnie z art.46 ust.1-4 ustawy Pzp. 11) Zgodnie z art. 46 ust. 4a i 5 ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający zatrzyma wadium wraz z odsetkami, w przypadku gdy: - Wykonawca, którego oferta zostanie wybrana: a) odmówi podpisania umowy w sprawie niniejszego zamówienia na warunkach określonych w ofercie; b) nie wniesie wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy; c) zawarcie umowy w sprawie niniejszego zamówienia stanie się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy. - Wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, lub pełnomocnictw, chyba że udowodni, że wynika to z przyczyn nieleżących po jego stronie. 12) Zamawiający żąda ponownego wniesienia wadium przez wykonawcę, któremu zwrócono wadium na podstawie art.46 ust.1 jeżeli w wyniku rozstrzygnięcia odwołania jego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Wykonawca wnosi wadium w terminie określonym przez zamawiającego.
III.2) ZALICZKI
- Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
-
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
- aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
- aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
-
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
III.4.3.2) zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego miejsca zamieszkania albo zamieszkania osoby, której dokumenty dotyczą, w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy - wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert - albo oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio miejsca zamieszkania osoby lub kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, jeżeli w miejscu zamieszkania osoby lub w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się takiego zaświadczenia
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
W celu potwierdzenia, że oferowane dostawy wypełniają wymagania określone przez Zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia, Wykonawca zobowiązany jest dołączyć do oferty specyfikacje techniczną oferowanego sprzętu i oprogramowania wraz z opisami technicznymi zawierającymi parametry techniczne, z których będzie wynikało, że oferowany sprzęt i oprogramowanie jest zgodne z wymogami Zamawiającego
III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.
IV.3) ZMIANA UMOWY
Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
W przypadku zaistnienia okoliczności niezależnych od Wykonawcy, którym Wykonawca nie mógł zapobiec mimo zachowania należytej staranności, termin dostawy może ulec przedłużeniu, o ile Zamawiający wyrazi na to zgodę w formie pisemnej wyznaczając dodatkowy termin dostawy. Wyznaczenie terminu dodatkowego nie może spowodować podwyższenia wartości umowy określonej w § 3 ust.2.
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.pwsip.edu.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży,
ul. Akademicka 14, 18-400 Łomża.
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 06.09.2010 godzina 10:00, miejsce: Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży ul. Akademicka 14, 18-400 Łomża pokój nr 124 (sekretariat Kanclerza) I piętro.
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Część 1 i Część 2 współfinansowane są z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i BP, w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, Osi Priorytetowej I Nowoczesna Gospodarka, Działanie I.1 Infrastruktura Uczelni - projekt pod nazwą Rozwój infrastruktury Uczelni wraz z halą laboratoryjną do nowoczesnego przetwórstwa rolno-spożywczego. Część 3 finansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu LLP - Erasmus Uczenie się przez całe życie.
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie
ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH
CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: Dostawa sprzętu i oprogramowania komputerowego.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: komputer stacjonarny typ1 w ilości 16 szt., komputer stacjonarny typ2 w ilości 48 szt., monitor LCD w ilości 64 szt., projektor multimedialny z uchwytem sufitowym w ilości 4 szt., zasilacz awaryjny UPS w ilości 1 szt., przełącznik LAN - zarządzalny w ilości 3 szt., przełącznik LAN - niezarządzalny w ilości 2 szt., router bezprzewodowy w ilości 4 szt. słuchawki z mikrofonem w ilości 16 szt, kamera internetowa w ilości w ilości 16 szt., pakiety oprogramowania biurowego i antywirusowego (Microsoft Office Professional Plus 2007 Single Academic OPEN Licencja akademicka- 48 licencji Symantec Endpoint Protection - licencja akademicka - 64 licencji;)..
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 30.21.33.00-8, 30.23.13.00-0, 38.65.21.00-1, 31.15.40.00-0, 32.42.00.00-3, 30.23.72.00-1, 30.23.72.40-3, 48.77.10.00-3, 48.76.10.00-0.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 25.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: Dostawa specjalistycznego oprogramowania naukowo - technicznego do celów dydaktycznych.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: pakiety oprogramowania Matlab - 25 licencji.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 48.19.00.00-6.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 25.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 3 NAZWA: Dostawa kolorowej drukarki laserowej.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: kolorowa drukarka laserowa w ilości1 szt..
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 30.23.21.10-8.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w dniach: 25.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
INNE PRZETARGI Z ŁOMŻY
- Dostawa pasków z gradientem stężeń antybiotyku, odczynników do oznaczeń immunoenzym. wraz z najmem analizatora oraz odczynników do oznaczeń chorób infekcyjnych z najmem analizatora i testów.
- Przygotowanie,wydawanie i dostarczanie posiłków w ram. prog. "Posiłek w szkole i w domu" 2024-2028 dla MOPS Łomża, oraz dla seniorów do Dziennego Domu Senior +, w ram. Prog. "Senior +" , e. 2025.
- Dostawa i wdrożenie systemu RFID (Radio-Frequency Identification) dla Sądu Okręgowego w Łomży oraz Sądów Rejonowych w: Grajewie, Wysokiem Mazowieckiem i Zambrowie.
- Dostawa i montaż wyposażenia szatni i hali sportowej budynku Szkoły Podstawowej nr 5 w Łomży
- Świadczenie usług ochrony osób, obiektów oraz mienia w Sądzie Rejonowym w Łomży
- Świadczenie usług sprzątania pomieszczeń oraz terenu posesji Sądu Rejonowego w Łomży
więcej: przetargi w Łomży »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Dostawa urządzeń i usług w ramach projektu "Cyberbezpieczny samorząd" - część I
- DZP.261.60.2024 - dostawa monitorów, laptopów, klawiatur, myszek komputerowych i kamer internetowych.
- Dostawa zestawów wyświetlaczy interaktywnych z uchwytem ściennym, laptopów, komputerów stacjonarnych i oprogramowania komputerowego, urządzeń sieciowych oraz przenośnej kamery.
- Dostawa sprzętu komputerowego dla potrzeb Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi - switche, sieci
- Dostawa systemów edukacyjnych do fizjologii i farmakologii, znak sprawy AEZ/S-153/2024
- Zakup stacji roboczych (komputerów) wraz z niezbędnym oprogramowaniem tj. systemem operacyjnym i pakietem biurowym na potrzeby Urzędu Gminy Dobra
więcej: Komputer biurkowy »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.