eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi BirczaNaprawa zjazdów na składy drewna w Nadleśnictwie Bircza w 2012r., w leśnictwie Łodzinka, Malawa, Wojtkówka i Jureczkowa

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2012-11-09

Bircza: Naprawa zjazdów na składy drewna w Nadleśnictwie Bircza w 2012r., w leśnictwie Łodzinka, Malawa, Wojtkówka i Jureczkowa
Numer ogłoszenia: 237451 - 2012; data zamieszczenia: 09.11.2012
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Nadleśnictwo Bircza , Stara Bircza 99, 37-740 Bircza, woj. podkarpackie, tel. 016 6725004, 6755343, faks 016 6725004.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: http://bip.lasy.gov.pl/pl/bip/dg/rdlp_krosno/nadl_bircza

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Naprawa zjazdów na składy drewna w Nadleśnictwie Bircza w 2012r., w leśnictwie Łodzinka, Malawa, Wojtkówka i Jureczkowa.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiot zamówienia stanowią roboty budowlane polegające na remontach lub modernizacji istniejących zajazdów na składy drewna w leśnictwie Łodzinka, Malawa, Wojtkówka i Jureczkowa. Przedmiot zamówienia został podzielony na 2 części. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia wraz z podziałem na części przedstawia załącznik nr 2a i 2b do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia zwanej dalej SIWZ. Zakres prac obejmuje: a) Część zamówienia nr 1: Naprawa zjazdów na składy drewna w leśnictwie Łodzinka i Malawa. Naprawę zjazdów na składy drewna w leśnictwie Łodzinka; - zdjęcie warstwy ziemi urodzajnej, humusu - 241 m2 - mechaniczne wykonaniu koryta, głęb. 20 cm - 350,0 m2 - mechaniczne wykonaniu koryta, głęb. 20 cm na poszerzeniach jezdni - 39,5 m2 - formowanie i zagęszczenie nasypów o wys. do 3 m - 73,2 m3 - roboty ziemne wykonywane koparkami podsiębiernymi - dowiezienie gruntu skalistego - rumoszu dla nasypu - 95,16 m3 - przemieszczenie spycharkami mas ziemnych- 151,55 m3 - profilowanie i zagęszczeniu podłoża pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni - 699,0 m2 - profilowanie zagęszczenie podłoża wykonywanego ręcznie- profilowanie pobocza - 49,0 m2 - wykonaniu nawierzchni żwirowej, warstwa gr. 20 cm- 117,0 m2, warstwa gr. 20 cm- 350,0 m2 - wykonaniu nawierzchni z tłucznia kamiennego - warstwa o gr. 15 cm - 699,0 m2 - mechanicznym plantowaniu terenu spycharkami- przeprofilowanie początkowego odcinka szlaku przy składzie dla prawidłowego spływu wody do rowu - 40,0 m2 - ręcznym plantowaniu powierzchni gruntu rodzimego- 51,0 m2 - wykonaniu wykopów koparkami podsiębiernymi na odkład (oczyszczenie rowu) - 4,0 m3 Naprawę zjazdów na składy drewna w leśnictwie Malawa; - mechaniczne wykonaniu koryta, głęb. 20 cm - 51,0 m2 - ręczne profilowaniu i zagęszczaniu podłoża - 159,28 m2 - wykonanie podsypki piaskowej (nawierzchnie z płyt żelbetowych pełnych) - 159,28 m2 - wykonanie nawierzchni z płyt żelbetowych pełnych (płyty o pow. do 3 m2) - 135,0 m2 - wykonanie nawierzchni żwirowej, warstwa dolna gr. 15 cm- 13,0 m2 - wykonanie przemieszczenia mas ziemnych na odl. 10 m i rozplantowaniu - 10,64 m3 - mechaniczne plantowanie powierzchni gruntu rodzimego, uporządkowanie terenu w obrębie robót - 83,5 m2 - remont przepustu: wykonanie ścianki czołowej dla rur o średnicy 40 cm - 2,0 szt. z ręcznym wykonaniem wykopów - 0,44 m3, obsypką odkopanego rurociągu - 0,42 m3i ławami pod ścianki czołowe 0,22m3. b) Część zamówienia nr 2: Naprawa zjazdów na składy drewna w leśnictwie Wojtkówka i Jureczkowa. Naprawę zjazdów na składy drewna w leśnictwie Wojtkówka; - usunięcie warstwy ziemi urodzajnej, humusu o grubości do 15 cm - 123,2 m2 - przedłużenie przepustu pod zjazdem: wykonaniu wykopów i przekopów koparkami pod przedłużenie przepustu - 2,44 m3,ręcznym wykonaniu wykopów (pod ławę przedłużenia przepustu) - 1,06 m3, demontaż ścianki czołowej przepustu prefabrykowanej i wykonanie ścianki czołowej z wykorzystaniem ścianki z demontażu - 1 kpl., wykonaniu podłoża i obsypki z kruszyw naturalnych dowiezionych - ława pod przedłużenie i ściankę czołową - 0,97 m3, wykonaniu kanałów z rur PVC łączonych na wcisk o śred. zewn. 500 mm - 4,0 m, wykonaniu obsypki rurociągu kruszywem dowiezionym - 4,427 m3 - mechanicznym wykonaniu koryta gł. 20 cm - 157,38 m2 - ręcznym profilowaniu i zagęszczaniu podłoża- 167,28 m2 - wykonaniu podsypki piaskowej (nawierzchnie z płyt żelbetowych pełnych) - 167,28 m2 - wykonaniu nawierzchni z płyt żelbetowych pełnych (płyty o pow. do 3 m2) - 141,0 m2 - wykonaniu nawierzchni żwirowej, warstwa da gr. 15 cm - obsypka płyt - 12,0 m2 - wykonaniu wykopów koparkami podsiębiernymi na odkład (oczyszczenie rowu) - 3,0 m3 - wykonaniu przemieszczenia mas ziemnych i rozplantowaniu - 56,453 m3 - mechanicznym plantowaniu powierzchni gruntu rodzimego, uporządkowanie terenu w obrębie robót - 132,5 m2 - mechanicznym karczowaniu pni (śr. 46-55 cm) - 7 szt. Naprawę zjazdów na składy drewna w leśnictwie Jureczkowa; - usunięciu warstwy ziemi urodzajnej, humusu o grubości do 15 cm - 123,18 m2 - przedłużenie przepustu pod zjazdem: wykonaniu wykopów i przekopów pod przedłużenie przepustu - 2,44 m3, ręcznym wykonaniu wykopów pod ławę przedłużenia - 1,06 m3,wykonaniu podłoża i obsypki- ława pod przedłużenie i ściankę czołową - 0,97 m3, wykonaniu kanałów z rur PVC łączonych na wcisk o śred. zewn. 500 mm - 4,0 m, wykonaniu demontażu ścianki czołowej przepustu prefabrykowanej i wykonanie ścianki czołowej z wykorzystaniem ścianki z demontażu - 1 kpl, wykonaniu obsypki rurociągu kruszywem dowiezionym - 4,43 m3. - mechanicznym wykonaniu koryta- 157,38 m2 - ręcznym profilowaniu i zagęszczaniu podłoża pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni - 167,28 m2 - wykonaniu podsypki piaskowej (nawierzchnie z płyt żelbetowych pełnych) - 167,28 m2 - wykonaniu nawierzchni z płyt żelbetowych pełnych (płyty o pow. do 3 m2) - 141,0 m2 - wykonaniu nawierzchni żwirowej, warstwa d gr. 15 cm - obsypka płyt - 12,0 m2 - wykonaniu wykopów koparkami podsiębiernymi na odkład (oczyszczenie rowu) - 3,0 m3 - wykonaniu przemieszczenia mas ziemnych i rozplantowaniu - 56,45m3 - mechanicznym plantowaniu powierzchni gruntu rodzimego, uporządkowanie terenu w obrębie robót - 132,5 m2 - mechanicznym karczowaniu pni (śr. 46-55 cm) - 5 szt..

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak.

  • Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
  • Zamawiający informuje, iż przewiduje zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dziennik Ustaw z 2010 r. nr 113, poz.759 ze zm. - zwanej w dalszej treści Ustawą), możliwość udzielenia w okresie 3 lat od udzielenia niniejszego zamówienia, zamówień uzupełniających polegających na powtórzeniu robót budowlanych będących przedmiotem zamówienia o wartości nie przekraczającej 50% wartości zamówienia podstawowego

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.00.00.00 - Roboty budowlane 45.23.32.26 - Roboty budowlane w zakresie dróg dojazdowych 45.23.32.50 - Roboty w zakresie nawierzchni, z wyjątkiem dróg 45.11.12.91 - Roboty w zakresie zagospodarowania terenu .

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 2.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 31.12.2012.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający nie wymaga wniesienia wadium

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca złoży oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca złoży oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca złoży oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca złoży oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający uzna za spełnione warunki udziału w postępowaniu, jeżeli Wykonawca wykaże, iż posiada polisę - ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na minimalną kwotę 50 000 zł (pięćdziesiąt tysięcy zł) oraz złoży oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy. W przypadku braku polisy, Wykonawca przedstawi inny dokument potwierdzający, że posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności, związanej z przedmiotem zamówienia. W przypadku, gdy dokumenty złożone przez Wykonawcę, w celu potwierdzenia posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, zawierają dane określone w innych walutach niż określone w SIWZ, Zamawiający dokona ich przeliczenia wg średniego kursu NBP obowiązującego (publikowanego) na dzień wystawienia dokumentu potwierdzającego posiadanie ubezpieczenia. Tabela kursów walut na stronie internetowej http://www.nbp.pl/kursy/kursy.html Wykonawcy występujący wspólnie składają wspólną polisę na wymaganą kwotę albo oddzielne polisy, z zastrzeżeniem, że suma ubezpieczenia wszystkich wynosi nie mniej niż 50 000,00 złotych. Ocena warunku na podstawie informacji i danych zawartych w dokumentach, o których mowa w w pkt. III.4.1

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

    • opłaconą polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia
  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
    • aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
  • III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

    Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

    III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

    • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

Kompletna oferta musi zawierać ponadto następujące dokumenty i oświadczenia a) Pełnomocnictwo do złożenia oferty, o ile nie wynika ono z innych dokumentów załączonych do oferty, a także pełnomocnictwo podmiotów występujących wspólnie (konsorcjum), jeśli dotyczy b) Wypełniony formularz ofertowy zgodny w treści z wzorem stanowiącym załącznik nr 1a do SIWZ c) Kosztorys ofertowy (Formularz cenowy oferty) wypełniony wg. załączonego wzoru - załącznik nr 1b do SIWZ. Dopuszcza się złożenie kosztorysu uproszczonego wykonanego w programie kosztorysującym na podstawie dokumentów stanowiących opis przedmiotu zamówienia; kosztorys taki musi być sporządzony odrębnie dla każdej z części. d) Wykaz części zamówienia, które Wykonawca zamierza zlecić do wykonania Podwykonawcom załącznik nr 4 do SIWZ

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

1. Zmiana terminu wykonania umowy Zamawiający przewiduje możliwość zmiany terminu realizacji przedmiotu umowy wraz ze skutkami wprowadzenia takiej zmiany, jeżeli wystąpią następujące czynniki uniemożliwiające realizację przedmiotu zamówienia w terminie: a) w przypadku przedłużenia procedury udzielenia przedmiotowego zamówienia publicznego (wynikającego z obiektywnych przyczyn i podyktowanych przepisami Ustawy), w wyniku którego umowa zostanie zawarta pod dniu 10.12.2012r. b) udzielenia zamówień dodatkowych, których wykonanie wpływa na zmianę terminu wykonania zamówienia podstawowego, c) wystąpienia siły wyższej, której wystąpienie ma wpływ na realizację umowy lub wystąpienie okoliczności zaistniałych w trakcie realizacji przedmiotu umowy utrudniających lub uniemożliwiających terminowe wykonanie przedmiotu umowy. Poprzez okoliczności uzasadniające zmianę terminu umowy rozumie się: osunięcia gruntów, długotrwałe intensywne opady, powódź, kolizje transportowe lub komunikacyjne, odkrycia w gruncie przedmiotów niemożliwych wcześniej do zidentyfikowania i inne podobne nieprzewidywalne zdarzenia poza kontrolą którejkolwiek ze Stron i którym żadna ze Stron nie mogła zapobiec. W szczególności Zamawiający przewiduje możliwość przedłużenia terminu realizacji zamówienia w przypadku wystąpienia w okresie jego realizacji opadów śniegu i jego zalegania jeżeli uniemożliwi to jego realizację. d) czasowego wstrzymania realizacji prac przez Zamawiającego z przyczyn wynikających z działań Zamawiającego, których nie można było przewidzieć pomimo zachowania należytej staranności, W przypadku zaistnienia jednej z powyższych okoliczności dopuszcza się możliwość przedłużenia terminu zakończenia robót określonego w punkcie VII SIWZ. Przedłużenie terminu zakończenia robót nastąpi w formie aneksu do umowy i wymaga pisemnego wniosku Wykonawcy wraz z uzasadnieniem, zaakceptowanego przez Zamawiającego. Przedłużenie terminu zakończenia prac nastąpi o okres niezbędny dla zakończenia robót uwzględniający okres wystąpienia czynników uniemożliwiających terminowe wykonanie przedmiotu umowy. 2. Zmiana zakresu przedmiotu umowy w sprawie niniejszego zamówienia lub sposobu wykonywania przedmiotu umowy, wraz ze skutkami wprowadzenia tej zmiany przy czym zmiana spowodowana może być okolicznościami zaistniałymi w trakcie realizacji przedmiotu umowy (zaistnienie warunków wpływających na zakres lub sposób wykonywania przedmiotu umowy): a) wydanie przez właściwy organ decyzji administracyjnej wyłączającej lub ograniczającej przedmiot zamówienia opisany w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. b) ograniczenie przedmiotu zamówienia przez Zamawiającego wynikające z obiektywnych i uzasadnionych przyczyn. Z szczególności zmniejszenie zakresu prac nastąpi w przypadku, gdy wykonanie całego zakresu prac stwierdzone na etapie realizacji zamówienia (po wykonaniu prac poprzedzających) stanie się zbędne dla właściwego funkcjonowania obiektu. Zmiany takie nastąpią w formie aneksu do umowy. W przypadku zmniejszenia zakresu robót, z wynagrodzenia Wykonawcy zostanie potrącona odpowiednia kwota obliczona w oparciu o zaoferowane ceny jednostkowe wynikające z kosztorysu ofertowego i zredukowany zakres usług. 3. Zmiana wynagrodzenia umownego Zamawiający ustala zmianę wynagrodzenia umownego w przypadku ustawowej zmiany stawki podatku od towarów i usług VAT. W przypadku zmiany stawki podatku VAT, cena netto za wykonanie przedmiotu umowy (części umowy) nie ulega zmianie, a wartość wynagrodzenia zostanie obliczona w oparciu o stawkę podatku VAT obowiązującą na dzień powstania obowiązku podatkowego. Nie dotyczy to przypadku objęcia obowiązkiem podatkowym Wykonawcy, który w dniu podpisania umowy nie był płatnikiem VAT. Takie zmiany nie wymagają aneksu do umowy.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: http://bip.lasy.gov.pl/pl/bip/dg/rdlp_krosno/nadl_bircza/zamowienia_publiczne
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Nadleśnictwo Bircza, adres: Stara Bircza 99, 37-740 Bircza.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 27.11.2012 godzina 10:00, miejsce: Nadleśnictwo Bircza, adres: Stara Bircza 99, 37-740 Bircza, pokój 211 - sekretariat.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Zamówienie nie jest finansowane ze środków UE.

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.