eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi WłodawaZimowe utrzymanie dróg w sezonie 2009/2010 tj. zwalczanie śliskości i odśnieżanie dróg wojewódzkich administrowanych przez Rejon Dróg Wojewódzkich we Włodawie1) droga nr 812 (Biała Podlaska - Wisznice - Włodawa - Chełm - Krasnystaw) odcinek Wisznice - Łow

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2009-08-04

Włodawa: Zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2009/2010 tj. zwalczanie śliskości i odśnieżanie dróg wojewódzkich administrowanych przez Rejon Dróg Wojewódzkich we Włodawie: 1) droga nr 812 (Biała Podlaska - Wisznice - Włodawa - Chełm - Krasnystaw) odcinek Wisznice - Łowcza, 2) droga nr 816 (Terespol - Kodeń - Włodawa - Okopy) odcinek Kodeń - Okopy, 3) droga nr 818 (Przewłoka - Wyryki Adampol) odcinek Krzywowierzba - Wyryki Adampol, 4) droga nr 819 (Parczew - Sosnowica - Wola Uhruska) odcinek Sosnowica - Wola Uhruska.
Numer ogłoszenia: 265226 - 2009; data zamieszczenia: 04.08.2009
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Zarząd Dróg Wojewódzkich Lublin Rejon Dróg Wojewódzkich we Włodawie , ul. Lubelska 60, 22-200 Włodawa, woj. lubelskie, tel. 082 5721635, 5721151, faks 082 5721793.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: http:www.zdw.lublin.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2009/2010 tj. zwalczanie śliskości i odśnieżanie dróg wojewódzkich administrowanych przez Rejon Dróg Wojewódzkich we Włodawie: 1) droga nr 812 (Biała Podlaska - Wisznice - Włodawa - Chełm - Krasnystaw) odcinek Wisznice - Łowcza, 2) droga nr 816 (Terespol - Kodeń - Włodawa - Okopy) odcinek Kodeń - Okopy, 3) droga nr 818 (Przewłoka - Wyryki Adampol) odcinek Krzywowierzba - Wyryki Adampol, 4) droga nr 819 (Parczew - Sosnowica - Wola Uhruska) odcinek Sosnowica - Wola Uhruska..

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiot zamówienia obejmuje: Zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2009/2010 tj. zwalczanie śliskości i odśnieżanie dróg wojewódzkich administrowanych przez Rejon Dróg Wojewódzkich we Włodawie: 1) droga nr 812 (Biała Podlaska - Wisznice - Włodawa - Chełm - Krasnystaw) odcinek Wisznice - Łowcza, 2) droga nr 816 (Terespol - Kodeń - Włodawa - Okopy) odcinek Kodeń - Okopy, 3) droga nr 818 (Przewłoka - Wyryki Adampol) odcinek Krzywowierzba - Wyryki Adampol, 4) droga nr 819 (Parczew - Sosnowica - Wola Uhruska) odcinek Sosnowica - Wola Uhruska. 2. Zakres zamówienia Zadanie Nr I. Nośnik solarki i pługa odśnieżnego (solarka własna Wykonawcy, pług własny lub użyczony z RDW) (zwalczanie śliskości i odśnieżanie) a) ilość jednostek: 5 szt., b) przewidywana ilość usług 1 solarki -praca: 400 godz, dyżur: 25 godz. Zadanie Nr II. Nośnik piaskarki i pługa odśnieżnego (piaskarka i pług własne Wykonawcy lub użyczone z RDW) (zwalczanie śliskości i odśnieżanie) a) ilość jednostek: 2 szt., b) przewidywana ilość usług 1 piaskarki -praca: 400 godz, dyżur: 25 godz. Zadanie Nr III. Nośnik pługa odśnieżnego średniego (pług własny Wykonawcy lub użyczony z RDW) (odśnieżanie) a) ilość jednostek: 4 szt., b) przewidywana ilość usług 1 pługa -praca: 100 godz, Zadanie Nr IV. Nośnik pługa odśnieżnego ciężkiego (pług własny Wykonawcy lub użyczony z RDW) (odśnieżanie) a) ilość jednostek: 1szt., b) przewidywana ilość usług -praca: 70 godz. Zadanie nr V. Równiarka (odśnieżanie) a) ilość jednostek: 2 szt., b) przewidywana ilość usług 1 jednostki - praca 80 godz. 1. Usługi polegać będą na: a) przygotowaniu nośnika -montaż na nośniku solarki/piaskarki, pługa odśnieżnego, lamp ostrzegawczych, b) zwalczaniu śliskości zimowej i odśnieżaniu nawierzchni dróg według standardów ustalonych przez Zamawiającego, c) dyżurze sprzętu (przez dyżur sprzętu należy rozumieć podstawienie pojazdu samochodowego z osprzętem i obsługą na bazę RDW po wcześniejszym wezwaniu, d) utrzymaniu w gotowości sprzętu i maszyn przewidzianych do realizacji niniejszej umowy wraz z ich obsługą, e) zapewnieniu przez Wykonawcę we własnym zakresie obsługi naprawczo- remontowej sprzętu uczestniczącego w świadczeniu usług zarówno własnego jak i sprzętu będącego własnością Zamawiającego, współpracującego przy realizacji umowy ze sprzętem Wykonawcy, f) wykonaniu na własny koszt konserwacji (oczyszczenie z rdzy i malowanie) sprzętu będącego własnością Zamawiającego, współpracującego przy realizacji umowy ze sprzętem Wykonawcy i zwrot do RDW we Włodawie w terminie do dnia 30.05.2010 r. 2. Usługi realizowane będą zgodnie ze Specyfikacją techniczną warunków usług związanych z pracą pługów, piaskarek i sprzętu do zimowego utrzymania dróg 3. Oprócz czynności wymienionych w ust 1 pkt. a, b, c, d, e, f do obowiązków Wykonawcy należy niezwłoczne przekazywanie za pośrednictwem osób obsługujących pojazdy i sprzęt osobom upoważnionym przez Zamawiającego informacji o: a) czasie rozpoczęcia i zakończenia pracy na poszczególnych odcinkach dróg, b) aktualnym stanie przejezdności dróg, c) zagrożeniach spowodowanych warunkami atmosferycznymi, d) innych zdarzeniach na drodze zagrażających bezpieczeństwu ruchu. 4. Zamawiający zabezpieczy i udostępni Wykonawcy materiały do zwalczania śliskości. Załadunek materiałów odbywać się będzie sprzętem Wykonawcy i na jego koszt. Wartość szacunkowa zamówienia netto: 601168.22 PLN wtym: Zadanie Nr I - 397196.26 PLN, Zadanie Nr II - 110280.37 PLN, Zadanie Nr III - 56074.77 PLN, Zadanie Nr IV - 11448.60 PLN, Zadanie Nr V - 26168.22 PLN..

II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.63.00.00 - Usługi usuwania oblodzeń 90.62.00.00 - Usługi odśnieżania .

II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 5.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.1.7) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.

II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.04.2010.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA

Informacja na temat wadium: 1. Warunkiem uczestnictwa w przetargu jest wniesienie wadium w wysokości : a) zadanie nr I - 500,00 zł za każdą zaoferowaną jednostkę, b) zadanie nr II - 500,00 zł za każdą zaoferowaną jednostkę, c) zadanie nr III - 300,00 zł za każdą zaoferowaną jednostkę, d) zadanie nr IV - 300,00 zł. e) zadanie nr V - 200,00 zł za każdą zaoferowaną jednostkę,. 2. Wadium może być wnoszone w formach określonych w art. 45, ust 6 ustawy Prawo zamówień publicznych. 3. Wadium wnoszone w formie pieniężnej nalezy wpłacić przelewem na konto ZDW w Lublinie w Kredyt Banku S.A. O/Lublin nr 89 1500 1520 1215 2004 1596 0000. 4. Do oferty należy dołączyć dokument potwierdzający wniesienie wadium. UWAGA: 1) Wadium w formie pieniężnej należy wnosić ściśle z dyspozycją art. 45 ust. 7 ustawy Prawo zamówień publicznych, tzn przelewem na rachunek bankowy wskazany przez zamawiającego. W myśl art. 63 ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo bankowe z dnia 29 sierpnia 1997 r (Dz.U z 2002 nr 72 poz 665 j.t.) polecenie przelewu jest jedną z form rozliczenia bezgotówkowego. Zgodnie z art. 63c Prawa bankowego polecenie przelewu stanowi udzieloną bankowi dyspozycję dłużnika obciążenia jego rachunku określoną kwotą i uznania tą kwotą rachunku wierzyciela. Oznacza to, że wpłata gotówkowa wadium wnoszona na poczcie lub w banku nie stanowi polecenia przelewu w rozumieniu powyższych przepisów, 2) Wadium uważa się za wniesione w terminie jeżeli wpłynie na k-to ZDW w Lublinie przed upływem terminu składania ofert. 4. Zamawiający zatrzyma wadium wraz z odsetkami, jeżeli: 1) Wykonawca, którego oferta została wybrana, odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie, 2) zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy.

III.2) WARUNKI UDZIAŁU

  • Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: 1. O udzielenie niniejszego zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy spełniający warunki udziału w postępowaniu określone w art. 22 ust. 1 ustawy, tzn.: a) są uprawnieni do występowania w obrocie prawnym zgodnie z wymaganiami ustawowymi, b) posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień. c) posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia lub przedstawią pisemne zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia potencjału technicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia. d) znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia. e) nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia na podstawie art. 24 ustawy. f) akceptują warunki zawarte w SIWZ 2. Za spełnienie warunku dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia Zamawiający uzna wykazanie się przez Wykonawcę dysponowaniem: - osobą/osobami posiadającą odpowiednie uprawnienia do kierowania pojazdami w przypadku nośników solarek, piaskarek i pługów, - osobą posiadającą uprawnienia maszynisty w ilości odpowiadającej zaoferowanej . 3. Za spełnienie warunku dysponowania potencjałem technicznym Zamawiający uzna dysponowanie n/w jednostkami transportowymi i sprzętowymi w ilości minimum zaoferowanej: - solarka (pojazd samochodowy o ład. min 8 t z zamontowaną solarką należącą do Wykonawcy), - nośnik piaskarki (pojazd samochodowy o ładowności min. 8 t) - nośnik pługa średniego (pojazd samochodowy o ładowności min. 8 t) - nośnik pługa ciężkiego (pojazd samochodowy o ładowności min. 12 t) - sprzęt do załadunku mieszanki lub soli, - wytwornica solanki, - równiarka. 4. Ocena spełnienia warunków udziału w postępowaniu będzie dokonana przez Zamawiającego na zasadzie spełnia/nie spełnia..
  • Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: 1. Na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu Wykonawca obowiązany jest dołączyć do oferty następujące dokumenty i oświadczenia: a) oświadczenie o spełnieniu warunków art. 22 ust 1 pkt. 1-4 ustawy Prawo zamówień publicznych, b) dokument uprawniający Wykonawcę do występowania w obrocie prawnym, zgodnie z wymaganiami ustawowymi - aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert, c) aktualne zaświadczenie właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oraz właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzających odpowiednio, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub zaświadczeń, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawionych nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. d) Wykaz osób przewidzianych do realizacji zamówienia, e) Wykaz niezbędnego do wykonania zamówienia sprzętu jakim dysponuje Wykonawca 2. Ponadto Wykonawca obowiązany jest dołączyć do oferty: 1) dowód wniesienia wadium. 2) ofertę przetargową (z ceną brutto, netto i z podatkiem VAT) 3) podpisany wzór umowy, 4) W przypadku wspólnego ubiegania się Wykonawców o udzielenie zamówienia, do oferty należy załączyć dokument (np. odpowiednią umowę) ustanawiający pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego zgodnie z art. 23 ust. 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. 5) W przypadku podpisania oferty i innych dokumentów przez osobę/osoby, które nie są wymienione w odpisie z właściwego rejestru albo zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, do oferty należy załączyć dokument potwierdzający prawo do reprezentowania podmiotu przez osobę/osby podpisujące ofertę 6).W przypadku konsorcjum do oferty musi być załączony dokument ustanawiający pełnomocnika konsorcjum do reprezentowania go w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego..

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.


IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: nie.


IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: http://www.ebip.lublin.pl/zdw.
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie, Rejon Dróg Wojewódzkich we Włodawie 22-200 Włodawa, ul. Lubelska 60 pokój nr 2, w godz. 07:00 - 15:00.

IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 12.08.2009 godzina 09:00, miejsce: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie, Rejon Dróg Wojewódzkich we Włodawie 22-200 Włodawa, ul. Lubelska 60, pokój nr 15 (Sekretariat) Otwarcie ofert: 12/08/2009 r., godz. 09:10, pokój nr 16.

IV.3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.3.13) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: 1. W niniejszym postępowaniu wszelkie oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje przekazywane będą w formie pisemnej, faksem lub drogą elektroniczną zgodnie z zasadami określonymi w art. 27 ustawy. 2. Jeżeli Zamawiający lub Wykonawca przekazują oświadczenia, wnioski, zawiadomienia lub inne informacje za pomocą faksu lub drogą elektroniczną na adres e-mail rdw.wlodawa@zdw.lublin.pl, każda ze stron na żądanie drugiej niezwłocznie potwierdza fakt ich otrzymania. 3. Wyjaśnienia dotyczące SIWZ udzielane będą z zachowaniem zasad określonych w art. 38 ustawy. Wyjaśnienia zostaną zamieszczone na stronie internetowej Zamawiającego http://www.ebip.lublin.pl/zdw 4. Wszelką korespondencję należy przekazywać na niżej podany adres Zamawiającego: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie, Rejon Dróg Wojewódzkich we Włodawie 22-200 Włodawa, ul. Lubelska 60 z dopiskiem: postępowanie przetargowe na Zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2009/2010, tj. zwalczanie śliskości i odśnieżanie dróg wojewódzkich administrowanych przez RDW we Włodawie 5. Osobami uprawnionymi do porozumiewania się z Wykonawcami w imieniu Zamawiającego są: 1) w sprawach technicznych: Krystyna Kowalewska, pok. Nr 4 w godz. 7 - 15 tel.: 082 57 21 952, faks: 082 57 24 162 e-mail rdw.wlodawa@zdw.lublin.pl 2) w sprawach formalno - prawnych związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia i zawarciem umowy: Barbara Winiarczyk, Eugeniusz Kiewczykowski pok. Nr 2 w godz. 7 - 15 tel.: 082 57 21 635, faks: 082 57 24 162 e-mail rdw.wlodawa@zdw.lublin.pl Wobec treści ogłoszenia o zamówieniu, czynności podjętych przez Zamawiającego w toku postępowania oraz w przypadku zaniechania przez Zamawiającego czynności, do której jest obowiązany na podstawie ustawy, można wnieść protest do Zamawiającego, zgodnie z art. 180 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2007r. Nr 223, poz. 1655 z późniejszymi zmianami)..

ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH

CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: Zadanie nr I. Nośnik solarki i pługa odśnieżnego (solarka własna Wykonawcy, pług własny lub użyczony z RDW) - 5 szt..

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Zwalczanie śliskości zimowej i odśnieżanie. Przewidywana ilość zatrudnienia 1 jednostki - praca 400 godz., dyżur 25 godz. Wartość szacunkowa zadania netto: 397196,26 PLN.
  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.63.00.00-2, 90.62.00.00-9.
  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 30.04.2010.
  • 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.


CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: Zadanie nr II. Nośnik piaskarki i pługa odśnieżnego (piaskarka i pług własne Wykonawcy lub użyczone z RDW) - 2 szt..

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Zwalczanie śliskości i odśnieżanie. Przewidywana ilość zatrudnienia 1 jednostki: - praca 400 godz., dyżur 25 godz. Warość szacunkowa zadania netto: 110280.37 PLN.
  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.63.00.00-2, 90.62.00.00-9.
  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 30.04.2010.
  • 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.


CZĘŚĆ Nr: 3 NAZWA: Zadanie Nr III. Nośnik pługa odśnieżnego średniego (pług własny Wykonawcy lub użyczony z RDW) - 2 szt..

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Odśnieżanie. Przewidywana ilość zatrudnienia 1 jednostki: - 100 godz. Wartość szacunkowa zadania netto: 56074.77 PLN.
  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.63.00.00-9.
  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 30.04.2010.
  • 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.


CZĘŚĆ Nr: 4 NAZWA: Zadanie Nr 4 Nośnik pługa odśnieżnego ciężkiego (pług własny Wykonawcy lub użyczony z RDW) - 1 szt..

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Odśnieżanie. Przewidywana ilość zatrudnienia - 70 godz. Wartość szacunkowa zadania netto: 11448.60 PLN.
  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.62.00.00-9.
  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 30.04.2010.
  • 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.


CZĘŚĆ Nr: 5 NAZWA: Zadanie Nr V. Równiarka - szt. 2.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Odśnieżanie. Przewidywana ilość zatrudnienia 1 jednostki - 80 godz. Wartość szacunkowa zadania - 26168.22 PLN.
  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.62.00.00-9.
  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 30.04.2010.
  • 4) Kryteria oceny ofert:najniższa cena.


Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.