Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2007-05-29
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane Gdańsk: remont mostu w ciągu starego przebiegu drogi krajowej nr 6 Szczecin - Gdynia - Łęgowo nad rz. Łupawą w Poganicach Publikacja obowiązkowa.
I. 1) Nazwa, adresy i osoby upoważnione do kontaktów: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku, do kontaktów: Romana Brylowska, pok. nr 8, tel. +48 058 511-24-41, wydawanie SIWZ, pok. nr 8, tel. +48 058 5112441 składanie ofert, pok. nr 8, ul. Subisława 5, 80-354 Gdańsk, tel. 058 5112400, fax 058 5112405, e-mail: oddzial@gdansk.gddkia.gov.pl. Adresy internetowe Ogólny adres internetowy zamawiającego (URL): www.gddkia.gov.pl Adres profilu nabywcy (URL): jw. Adres internetowy, pod którym dostępne są informacje dot. dynamicznego systemu zakupów (URL): Więcej informacji można uzyskać pod adresem: jak podano wyżej dla osoby upoważnionej do kontaktów. Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: jak podano wyżej dla osoby upoważnionej do kontaktów. Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub oferty należy przesyłać na adres: jak podano wyżej dla osoby upoważnionej do kontaktów. 2) Rodzaj zamawiającego i główny przedmiot lub przedmioty działalności: Administracja rządowa centralna; zarządzanie drogami krajowymi. Zamawiający dokonuje zamówienia w imieniu innych zamawiających: Nie.
II.1) Opis 1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: remont mostu w ciągu starego przebiegu drogi krajowej nr 6 Szczecin - Gdynia - Łęgowo nad rz. Łupawą w Poganicach. 1.2) Rodzaj zamówienia oraz miejsce wykonania robót budowlanych, realizacji dostaw lub świadczenia usług: roboty budowlane, wykonanie. Główne miejsce lub lokalizacja robót budowlanych: most w ciągu starego przebiegu drogi krajowej nr 6 Szczecin - Gdynia - Łęgowo nad rz. Łupawą w Poganicach. 1.3) Ogłoszenie dotyczy: Zamówienia publicznego. 1.4) Informacje na temat umowy ramowej: Czas trwania umowy ramowej: Wartość umowy ramowej: Częstotliwość oraz wartość zamówień, które zostaną udzielone: 1.5) Określenie przedmiotu zamówienia: Remont mostu w ciągu starego przebiegu drogi krajowej nr 6 Szczecin - Gdynia - Łęgowo nad rz. Łupawą w Poganicach. 1.6) Informacja o oświadczeniach i dokumentach potwierdzających spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego: Określono w pkt III.2) niniejszego ogłoszenia o zamówieniu. 1.7) Wspólny słownik zamówień (CPV): Oryginalny kod CPV: 45.22.11.11 - Mosty drogowe Kod CPV wg słownika 2008: 45.22.11.11 - Roboty budowlane w zakresie mostów drogowych 1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: Nie. 1.9) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie. 2) Wielkość lub zakres zamówienia Całkowita wielkość lub zakres: Zamówienie obejmuje wykonanie remontu mostu w ciągu starego przebiegu drogi krajowej nr 6 Szczecin -Gdynia - Łęgowo nad rz. Łupawą w Poganicach. 3) Czas trwania zamówienia lub termin wykonania: Wymagany; okres w miesiącach: 4
III.1) Warunki dotyczące zamówienia Informacja na temat wadium: 20 000 PLN. 2) Warunki udziału Informacje dotyczące sytuacji wykonawcy oraz informacje i formalności niezbędne do oceny, czy spełnia on wymagania ekonomiczne, finansowe i techniczne Opis warunków udziału w postępowaniu: A. Warunki ogólne udziału w postępowaniu Wykonawca musi spełniać warunki, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp oraz nie może podlegać wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 i ust. 2 ustawy Pzp. Wymagania określone powyżej mają zastosowanie do wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. B. Warunki szczegółowe udziału w postępowaniu 1. Potencjał ekonomiczno-finansowy WykonawcyWykonawca musi wykazać: a) Średni roczny przychód za ostatnie trzy lata obrotowe na podstawie "Rachunku zysków i strat" pozycja "Przychód netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów" lub "Przychód netto ze sprzedaży i zrównane z nimi" lub w przypadku Wykonawców nie zobowiązanych do sporządzania sprawozdania finansowego - średni obrót roczny z okresu ostatnich 3 lat obrotowych, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - z tego okresu, w wysokości nie mniejszej niż 1 000 000 PLN. b) Posiadanie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności w tym działalności zgodnej z przedmiotem niniejszego zamówienia. c) Dysponowanie własnymi środkami finansowymi (dopuszczalne jest tu wykazanie środków z kredytu) i/lub zdolnością kredytową, w wysokości nie mniejszej niż 150 000 PLN. 1.1. Potencjał ekonomiczno-finansowy Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie niniejszego zamówienia muszą wykazać, że: a) Warunek określony w pkt 1.a) spełniają łącznie. b) Warunek określony w pkt 1.b) (posiadanie ubezpieczenia) spełnia każdy z Wykonawców w zakresie prowadzonej przez siebie działalności zgodnej z przedmiotem zamówienia lub elementem przedmiotu zamówienia, jaki Wykonawca będzie wykonywał w ramach niniejszego zamówienia. c) Warunek określony w pkt 1.c) (dysponowanie środkami finansowymi i/lub zdolnością kredytową) spełniają łącznie. 2. Potencjał kadrowy a) Wykonawca musi mieć do dyspozycji osoby legitymujące się minimalnymi kwalifikacjami zawodowymi, doświadczeniem i wykształceniem, odpowiednimi do stanowisk jakie zostaną im powierzone. Wykonawca przedstawi w ofercie kandydatów na każde stanowisko wymienione poniżej: 1) Kierownik budowy (Kierownik robót mostowych) - 1 osoba - posiadanie wykształcenia wyższego technicznego, doświadczenia zawodowego w branży mostowej minimum 5 lat, w tym na stanowisku kierownika budowy (lub zastępcy) minimum 2 lata, posiadanie ważnych uprawnień budowlanych wykonawczych w branży mostowej; 2) Geodeta - 1 osoba - posiadanie wykształcenia minimum średniego, doświadczenie zawodowe w branży geodezyjnej minimum 5 lat, posiadanie ważnych uprawnień geodezyjnych w zakresie 1. Przez uprawnienia geodezyjne rozumie się uprawnienia do sprawowania samodzielnych funkcji technicznych, o których mowa w ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jednolity - Dz. U. NR 240 z 2005, poz. 2027, Art. 43). b) Osoba wskazana na stanowisko wymienione w poz. 1) powinna posiadać uprawnienia budowlane bez ograniczeń do kierowania robotami zgodnie z ustawą Prawo Budowlane w specjalności właściwej dla powierzanego stanowiska lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane wydane na podstawie wcześniej wydanych przepisów oraz przynależność do Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa. c) Przez minimalne doświadczenie zawodowe na danym stanowisku rozumie się lata przepracowane na stanowisku jak proponowane, przy realizacji podobnych robót w danej branży. 2.1. Potencjał kadrowy Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówieniaWykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie niniejszego zamówienia muszą wykazać, że łącznie spełniają warunki określone w pkt 2. 3. Potencjał techniczny Wykonawca musi dysponować potencjałem technicznym wymienionym poniżej: 1) Piła do cięcia betonu i asfaltu - min. 2 szt. 2) Agregat sprężarkowy - min. 2 szt. 3) Agregat prądotwórczy 50 kW - min. 1 szt. 4) Agregat prądotwórczy 100 kW - min. 1 szt. 5) Młot udarowy elektryczny 1100 W - min. 2 szt. 6) Młot udarowy pneumatyczny 1200 ud/min. - min. 2 szt. 7) Wiertarki udarowe 950 - 1000W - min. 3 szt. 8) Urządzenie do piaskowania - min. 1 szt. 9) Urządzenie do wysokościowego mycia i piaskowania - min. 2 szt. 10) Wibrator pogrążalny do betonu fi 40-60 - min. 3 szt. 11) Listwa wibracyjna do 5,0 m - min. 2 szt. 12) Nagrzewnica olejowa 44 kW - min. 2 szt. 13) Odkurzacz przemysłowy 7m3/min. - min. 2 szt. 14) Szlifierka kątowa 2000 W - min. 2 szt. 15) Spawarka 300-400 A - min. 2 szt. 16) Giętarka do prętów do 40 mm - min. 1 szt. 17) Żuraw samochodowy 18 t - min. 1 szt. 3.1. Potencjał techniczny Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie niniejszego zamówienia muszą wykazać, że łącznie spełniają warunek określony w pkt 3. 4. Wymagane doświadczenie Wykonawcy Wykonawca powinien posiadać doświadczenie w wykonywaniu robót budowlanych związanych z budownictwem mostowym wielobranżowym o charakterze i złożoności robót odpowiadających swoim rodzajem robotom stanowiącym przedmiot zamówienia. Wykonawca powinien wykazać, że w ciągu ostatnich pięciu lat przed dniem wszczęcia postępowania, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał co najmniej dwie roboty mostowe polegające na budowie, przebudowie lub remontach kapitalnych mostów. Łączna wartość netto robót budowlanych mostowych wykonanych (zakończonych) przez Wykonawcę w okresie ostatnich pięciu lat przed dniem wszczęcia postępowania, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, powinna wynosić co najmniej 2 000 000 PLN. Wykonawca winien załączyć dokumenty potwierdzające, że roboty te zostały wykonane należycie. 4.1. Doświadczenie Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie niniejszego zamówienia muszą wykazać, że łącznie spełniają warunki określone w pkt. 4. 5. Podwykonawstwo Zamawiający dopuszcza wykonanie przedmiotu zamówienia przy udziale Podwykonawców w zakresie następujących rodzajów robót: a) Roboty nawierzchniowe (mastyks modyfikowany); b) Roboty branży elektrycznej. Pozostałe roboty Wykonawca wykona własnymi siłami. Wykonawca powinien wskazać Podwykonawców na Formularzu 3.5 SIWZ. 6. Laboratorium Wykonawca winien posiadać własne zaplecze laboratoryjne lub mieć dostęp do usług laboratorium wyposażonego w sprzęt do przeprowadzenia badań w trakcie realizacji zamówienia zgodnie z zapisami Specyfikacji Technicznych. 6.1. Laboratorium w przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Warunek określony w pkt 6 winien być spełniony łącznie przez Wykonawców składających wspólną ofertę. 7. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia - zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy Pzp - winni ustanowić pełnomocnika do reprezentowania wszystkich Wykonawców w postępowaniu albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu: Ocena ofert oparta będzie na ocenie "spełnia / nie spełnia" wszystkich warunków udziału w postępowaniu. Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: C. Dla potwierdzenia spełnienia warunków ogólnych Wykonawcy winni przedłożyć niżej wymienione dokumenty: 1) Oświadczenie o spełnianiu warunków określonych w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp, zgodne z treścią Formularza 3.1 SIWZ. 2) Aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. 3) Aktualne zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub zaświadczenia, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. 4) Aktualne informacje z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4 ÷ 8 ustawy Pzp, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. Wymóg ten dotyczy osób wymienionych w wypisie z rejestru Wykonawcy. Wymóg ten nie dotyczy prokurentów i pełnomocników. W przypadku, gdy Wykonawca jest osobą prawną, informacje powinny dotyczyć urzędujących członków władz. 5) Aktualne informacje z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy Pzp, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. Na potwierdzenie spełniania warunków szczegółowych Wykonawcy winni przedłożyć następujące dokumenty: 1) Bilans i rachunek zysków i strat (części sprawozdania finansowego) za ostatnie 3 lata obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - za ten okres. W przypadku Wykonawców nie zobowiązanych do sporządzania sprawozdania finansowego - inne dokumenty określające obroty oraz zobowiązania i należności za okres jak w zdaniu poprzednim i potwierdzające spełnienie warunku, o którym mowa w pkt III.2) WARUNKI UDZIAŁU ppkt B.1.a. 2) Polisę, a w przypadku jej braku inny dokument ubezpieczenia potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności, w tym działalności zgodnej z przedmiotem niniejszego zamówienia. 3) Informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, w którym Wykonawca posiada rachunek bankowy / rachunki bankowe, potwierdzającą, że wysokość posiadanych środków finansowych i/lub zdolność kredytowa Wykonawcy, są nie mniejsze od określonych w pkt III.2) WARUNKI UDZIAŁU ppkt B.1.c). Powyższe dokumenty muszą być wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. 4) Informację o osobach, które będą kierować wykonaniem zamówienia ("Potencjał kadrowy"), na druku zgodnym z treścią Formularza 3.2 SIWZ. Informacja musi zawierać ponadto dane na temat kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia osób wskazanych w ofercie, w tym informacje w formie i treści wymaganej wzorem "Informacja o doświadczeniu osób wskazanych w Formularzu 3.2" - Załącznik do Formularza 3.2. SIWZ. Do informacji winny być dołączone kopie uprawnień budowlanych dotyczące osób, od których wymaga się posiadania uprawnień (przez uprawnienia budowlane rozumie się uprawnienia do sprawowania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, o których mowa w ustawie Prawo budowlane i dokument potwierdzający przynależność do właściwej Izby Inżynierów Budownictwa - zaświadczenie aktualne na dzień składania ofert), oraz kopie innych dokumentów potwierdzających spełnienie warunku opisanego w pkt 2. Informacja na Formularzu 3.2 SIWZ wraz z dołączonymi do niej dokumentami winna potwierdzać spełnienie warunku, o którym mowa w pkt III.2) WARUNKI UDZIAŁU ppkt B.2. 5) Informację o potencjale technicznym, którym dysponuje Wykonawca ("POTENCJAŁ TECHNICZNY") wymaganym dla realizacji przedmiotu zamówienia, na druku zgodnym z treścią Formularza 3.3 SIWZ. Informacja musi potwierdzać spełnienie warunku, o którym mowa w pkt III.2) WARUNKI UDZIAŁU ppkt B.3. 6) Informację o doświadczeniu Wykonawcy ("DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE"), na druku zgodnym z treścią Formularza 3.4 SIWZ. Informacja musi potwierdzać spełnienie warunku, o którym mowa w pkt III.2) WARUNKI UDZIAŁU ppkt B.4. Do informacji winny być dołączone dokumenty potwierdzające, że wymienione w informacji roboty zostały wykonane należycie. 7) Informację na temat Podwykonawców, przy udziale których Wykonawca zamierza wykonać zamówienie, na druku zgodnym z treścią Formularza 3.5 ("Podwykonawcy") SIWZ. Informacja o Podwykonawcach musi potwierdzać spełnienie warunku, o którym mowa w pkt III.2) WARUNKI UDZIAŁU ppkt B.5. Przedłożenie informacji na Formularzu 3.5 SIWZ wymagane jest tylko w przypadku, gdy Wykonawca zamierza powierzyć wykonanie elementów robót Podwykonawcom. 8) Oświadczenie Wykonawcy o posiadaniu lub dostępie do laboratorium do przeprowadzania badań wymaganych w Specyfikacjach Technicznych. Oświadczenie musi potwierdzać spełnienie warunku, o którym mowa w pkt III.2) WARUNKI UDZIAŁU ppkt B.6. W przypadku braku własnego zaplecza laboratoryjnego, należy podać nazwę i adres jednostki zapewniającej obsługę laboratoryjną oraz załączyć jej zgodę na wykonanie obsługi laboratoryjnej.
IV.1) Tryb udzielenia zamówienia 1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony. 1.2) Przewidywana liczba wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do udziału w postępowaniu: 2) Kryteria oceny ofert 2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena. 2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: Nie. 3) Informacje administracyjne 3.1) Określenie sposobu uzyskania specyfikacji istotnych warunków zamówienia Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.gddkia.gov.pl. Opłata: 120 Waluta PLN. Warunki i sposób płatności: Powyższa opłata dotyczy wyłącznie SIWZ w formie wydrukowanej (papierowej) przekazanej przez Zamawiającego na wniosek Wykonawcy. Warunki i sposób płatności: - przelewem na rachunek bankowy: Nazwa banku: Kredyt Bank II O/Gdańsk, numer rachunku: 23 1500 1171 1211 7004 4378 0000 - lub w kasie GDDKiA O/Gdańsk, ul. Subisława 5, Gdańsk Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia pobrana w wersji elektronicznej ze strony internetowej Zamawiającego jest bezpłatna. 3.2) Opis potrzeb i wymagań umożliwiający przygotowanie się wykonawców do udziału w dialogu konkurencyjnym lub informacja o sposobie otrzymania tego opisu: 3.3) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 22.06.2007 godzina 11:00. 3.4) Języki, w których można sporządzać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub oferty: polski. 3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert). 3.6) Data, godzina i miejsce otwarcia ofert: 22.06.2007, godzina 11:00, GDDKiA Oddział w Gdańsku, ul. Subisława 5, 80-354 Gdańsk, pokój nr 13 (sala konferencyjna).
VI.1) Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie. 2) Informacje dodatkowe: Ewentualny protest powinien być wniesiony w formie pisemnej lub faksem. Jeżeli Wykonawca przekaże protest faksem, Zamawiający - na żądanie Wykonawcy - niezwłocznie potwierdzi fakt jego otrzymania. Protest wniesiony faksem uzna się za złożony w terminie jeżeli dotarł on przed upływem terminu i został niezwłocznie potwierdzony w formie pisemnej. Zasada ta obowiązuje także Wykonawców, którzy stają się uczestnikami postępowania toczącego się w wyniku wniesienia protestu. 3) Data wysłania niniejszego ogłoszenia: 23.05.2007.
INNE PRZETARGI Z GDAŃSKA
- "Dostawa w formie leasingu operacyjnego z opcją wykupu fabrycznie nowego samochodu osobowego na potrzeby Copernicus PL Sp. z o.o."
- 15/TP/2025 Sukcesywne dostawy odzieży, obuwia roboczego i ochronnego oraz ochron osobistych do Zakładu Utylizacyjnego Sp. z o.o.
- "Usługa organizacji spotkania integracyjnego dla pracowników Copernicus PL Sp. z o.o."
- Dostawa oprogramowania systemowego, użytkowego i graficzno-edytorskiego dla Politechniki Gdańskiej
- WYKONANIE PRZEGLĄDÓW OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH
- Usługa przeprowadzenia terenowych badań ankietowych wśród turystów odwiedzających cztery nadmorskie regiony dla Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego
więcej: przetargi w Gdańsku »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Remont dwóch mostów w ciągu drogi leśnej nr inw. 242/419 w Woli Michowej
- "Wykonanie w trybie zaprojektuj i wybuduj zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa ścieżki pieszo-rowerowej w Gminie Izbicko w ciągu drogi powiatowej 1815 O Izbicko-Grodzisko na odcinku Izbicko-Utrata""
- Przebudowa i rozbudowa drogi powiatowej Nr 1741B od skrzyżowania z drogą powiatową Nr 1740B do skrzyżowania z drogą gminną do miejscowości Bystre łącznie z przebudową mostu
- Remont mostu w msc. Wróbel
- Remont mostu zlokalizowanego na działce nr 116 położonej w obr. Mozgowo gm. Zalewo w ciągu drogi stanowiącej własność Skarbu Państwa
- "Rozbudowa DP nr 1412K Szerzyny-Święcany-Czermna w km od 4+286,8 do km 4+392,6 wraz z rozbiórką istniejącego mostu i budowie w jego lokalizacji przepustu w km 4+368 w miejscowości Czermna"
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.