eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi TarnówBieżące utrzymanie i konserwacja oznakowania pionowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego w granicach administracyjnych miasta Tarnowa

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2011-11-30

Tarnów: Bieżące utrzymanie i konserwacja oznakowania pionowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego w granicach administracyjnych miasta Tarnowa
Numer ogłoszenia: 312907 - 2011; data zamieszczenia: 30.11.2011
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Tarnowski Zarząd Dróg Miejskich w Tarnowie , ul. Bernardyńska 24, 33-100 Tarnów, woj. małopolskie, tel. (014) 6214303, 6219105, faks (014) 6219105.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.tzdm.tarnow.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Bieżące utrzymanie i konserwacja oznakowania pionowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego w granicach administracyjnych miasta Tarnowa.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1.Zakres zamówienia obejmuje: 1.1.wymianę zużytych i uszkodzonych znaków drogowych, urządzeń bezpieczeństwa ruchu i konstrukcji wsporczych znaków, 1.2.utrzymanie czytelności oznakowania, 1.3.poprawianie obróconych lub obruszonych znaków, 1.4.montaż zerwanych znaków i wyrwanych słupków, 1.5.naprawę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, 1.6.montaż nowych znaków drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu, 1.7.wykonanie innych robót związanych z tym zakresem na terenie miasta Tarnowa. 2.Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarty jest w Szczegółowej Specyfikacji Technicznej stanowiącej integralną część Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. 3.Zakres robót podlegających trybowi przetargowemu, musi być wykonany w sposób zgodny z zasadami wiedzy technicznej i Szczegółową Specyfikacją Techniczną dla tego typu prac w istniejących warunkach terenowych oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami. 4.Załącznikami do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) są: Szczegółowa Specyfikacja Techniczna, oraz kosztorys ofertowy stanowiący element formularza ofertowego. Ilości wyszczególnione w kosztorysie ofertowym należy traktować, jako szacunkowe. Zastrzega się, iż mogą one ulec zmianie w zależności od rzeczywistych potrzeb Zamawiającego w trakcie trwania umowy. 5.Do wykonania robót należy użyć materiałów posiadających wymagane atesty i certyfikaty zgodnie z dyrektywą 89/106/EWG, które będą wymagane przy odbiorze robót. 6.Materiał pochodzący z rozbiórek jest własnością Zamawiającego, który po zdemontowaniu Wykonawca przewiezie i przekaże nieodpłatnie do Działu Wykonawstwa Tarnowskiego Zarządu Dróg Miejskich przy ul. Kąpielowej 6 w Tarnowie. 7.Wykonawca ze szczególną starannością, właściwie zabezpieczy i oznakuje każde z miejsc prowadzenia robót. 8.Wykonawca ponosi odpowiedzialność za szkody będące skutkiem wykonywanych robót na terenie ich prowadzenia. 9.Organizacja robót prowadzona będzie przez Wykonawcę zgodnie z wymogami BHP oraz ppoż. 10.Zamówienie może być realizowane z udziałem podwykonawców z tym, że Wykonawca jest zobowiązany w swojej ofercie wskazać, którą część zamówienia (zakres rzeczowy zamówienia) powierzy podwykonawcy/om do wykonania. Pozostałe roboty Wykonawca realizuje własnymi siłami. 11.Wykonawca, wykonujący przedmiot zamówienia przy udziale podwykonawcy/ów ponosi pełną odpowiedzialność za ich działanie lub zaniechanie działania, jak za swoje własne działania. 12.Zamawiający wymaga udzielenia gwarancji na materiał dla poszczególnych elementów oznakowania oraz ich montaż i malowanie: 14.1. Na materiał na okres: - dla znaków, tablic, tablic drogowskazowych wykonanych z folii odblaskowej na podkładziez blachy ocynkowanej - min. 3 lata, - dla słupków ocynkowanych - min. 3 lata, - dla pozostałych elementów i urządzeń bezpieczeństwa - min. 2 lata. 14.2. Na montaż poszczególnych elementów oznakowania pionowego - min. 1 rok. 14.3. Na malowanie powierzchni elementów oznakowania pionowego i urządzeń bezpieczeństwa ruchu - min. 1 rok. 15. Na potwierdzenie spełnienia powyższych wymagań, Wykonawca składa w ofercie oświadczenie o czasie udzielonej rękojmi (gwarancji jakości) na materiał dla poszczególnych elementów oznakowania oraz ich montaż i malowanie. 16. Gwarancja rozpoczyna się od daty odbioru wykonanych robót zgodnie z protokołem odbioru. 17. Gwarancje nie obejmują aktów wandalizmu, kolizji drogowych i innych czynników zewnętrznych nie zawinionych ze strony Wykonawcy..

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.23.32.90 - Instalowanie znaków drogowych 45.31.62.13 - Instalowanie oznakowania drogowego 50.23.00.00 - Usługi w zakresie napraw i konserwacji i podobne usługi osprzętu dróg i innego sprzętu .

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 31.12.2014.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Wykonawca obowiązany jest do wniesienia wadium w wysokości 40.000 zł (słownie: czterdzieści tysięcy złotych) w terminie wyznaczonym do składania ofert. Wadium może być wniesione w formach określonych w art. 45 ust. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych.

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie stawia szczegółowego warunku. Ocena spełnienia warunku odbędzie się na podstawie oświadczenia -(pkt III.4.1)

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • O zamówienie mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy zrealizowali w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie minimum 1 robotę budowlaną polegającą na instalowaniu znaków drogowych lub usługę polegającą na bieżącym utrzymaniu i konserwacji oznakowania pionowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach publicznych o łącznej wartości robót lub/i usług brutto nie mniejszej niż 1 000 000 zł. Zamawiający wymaga załączenia dokumentu potwierdzającego, że roboty budowlane lub usługi zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone - np. referencje, protokoły odbioru końcowego, opinie zamawiających, na rzecz, którego zamówienie było zrealizowane. Jeżeli Wykonawca w przetargu polega na zasobach innego podmiotu (niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków) - wiedzy i doświadczeniu zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż będzie dysponował tymi zasobami - w szczególności przedstawia w tym celu pisemne zobowiązanie tego/tych podmiotu/ów do oddania mu do dyspozycji wiedzy i doświadczenia jak wskazano wyżej, na okres korzystania przy wykonywaniu zamówienia. Ponadto podmiot ten musi brać udział w wykonywaniu zamówienia. W przypadku dokumentów na potwierdzenie warunku udziału w postępowaniu, Wykonawca przelicza wartość robót rozliczanych w walutach innych niż PLN według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego danej waluty obowiązującego w dniu ogłoszenia zamówienia. Ocena spełnienia warunku odbędzie się na podstawie oświadczenia i dokumentów -(pkt III.4.1)

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Potencjałem technicznym/sprzętem tj.: -minimum 2 oznakowanymi pojazdami patrolowo - interwencyjnymi (w tym, co najmniej 1 pojazd o dopuszczalnej ładowności powyżej 1,5 t.) -agregatem prądotwórczym szt.1, -spawarką szt.1, -urządzeniem do wykrywania instalacji podziemnych szt.1, -przewoźnym urządzeniem sygnalizacyjnym wyposażonym w znaki odblaskowe i pulsary (minimum 16 pulsarów) służącym do zabezpieczania miejsc robót drogowych 1 zestaw, -faksem lub modemem, -dostępem do łącza internetowego, -systemem łączności komórkowej, Jeżeli Wykonawca (niezależnie od charakteru prawnego łączących stosunków z innymi podmiotami) polega na potencjale technicznym innych podmiotów - sprzęcie niezbędnym do wykonania zamówienia, zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż będzie dysponował tym potencjale. W szczególności przedstawia w tym celu pisemne zobowiązanie tego/tych podmiotu/ów do oddania do dyspozycji sprzętu jak wskazano wyżej, na okres korzystania z niego przy wykonywaniu zamówienia. Ocena spełnienia warunku odbędzie się na podstawie oświadczenia i dokumentów -(pkt III.4.1)

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający wymaga wykazania, że Wykonawca ubiegający się o zamówienie dysponuje lub będzie dysponował co najmniej: Osobami, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia posiadającymi wymagane uprawnienia i zaświadczenia: -minimum 2 osobami z uprawnieniami do kierowania ruchem drogowym, -minimum 1osobą do obsługi urządzenia do wykrywania instalacji podziemnych. W przypadku uprawnień dla osób do kierowania ruchem drogowym wymagane jest posiadanie uprawnień wydawanych przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997r - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r, Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 lipca 2010 w sprawie kierowania ruchem drogowym (Dz. U. Nr 123 poz. 840), a w przypadku uprawnień zagranicznych odpowiadającymi im kwalifikacjami zgodnie z przepisami obowiązującymi w kraju, w którym zostały nabyte: w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej oraz w państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego. W przypadku uprawnień dla osób do obsługi urządzenia do wykrywania instalacji podziemnych wymagane jest posiadanie zaświadczenia o posiadaniu kwalifikacji do obsługi urządzenia do wykrywania instalacji podziemnych wydane przez producenta urządzenia. Jeżeli Wykonawca (niezależnie od charakteru prawnego łączących stosunków z innymi podmiotami) polega na zasobach innych podmiotów - osobie/osobach zdolnych do wykonania zamówienia, zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż będzie dysponował tymi zasobami. W szczególności przedstawia w tym celu pisemne zobowiązanie tego/tych podmiotu/ów do oddania do dyspozycji osoby/osób z uprawnieniami i zaświadczeniem jak wskazano wyżej, na okres korzystania z tych osób przy wykonywaniu zamówienia. Ocena spełnienia warunku odbędzie się na podstawie analizy treści oświadczenia i dokumentu-(pkt III.4.1)

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • O zamówienie mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy są ubezpieczeni od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na wartość co najmniej 1 000.000 zł. W przypadku dokumentów na potwierdzenie warunku udziału w postępowaniu, wartość polisy podanej w walucie innej niż PLN Zamawiający przelicza według kursu średniego Narodowego Banku Polskiego danej waluty obowiązującego w dniu ogłoszenia zamówienia. To samo dotyczy innego dokumentu potwierdzającego, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia. Ocena spełnienia warunku odbędzie się na podstawie oświadczenia i dokumentu - (pkt III.4.1)

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

    • wykaz robót budowlanych w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia, wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że roboty zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone
    • wykaz narządzi, wyposażenia zakładu i urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy usług lub robót budowlanych w celu realizacji zamówienia wraz z informacją o podstawie dysponowania tymi zasobami
    • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
    • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień
    • opłaconą polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia
  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
    • aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
  • III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

    Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

    III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

    • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1. Jeżeli Wykonawca w przetargu (niezależnie od charakteru prawnego łączących stosunków z innymi podmiotami) polega na zasobach innych podmiotów - wiedzy i doświadczeniu, zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż będzie dysponował tymi zasobami, w szczególności przedstawić pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji wiedzy i doświadczenia na okres korzystania przy wykonywaniu zamówienia. 2. Jeżeli Wykonawca w przetargu (niezależnie od charakteru prawnego łączących stosunków z innymi podmiotami) polega na zasobach innych podmiotów - osobach zdolnych do wykonania zamówienia, zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż będzie dysponował tymi zasobami, w szczególności przedstawić pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji osób na okres korzystania przy wykonywaniu zamówienia. 3. Jeżeli w miejscu zamieszkania osoby lub w kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów, o których mowa w pkt. III.4.3.1) zastępuje się je dokumentem zawierającym oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio miejsca zamieszkania osoby lub kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania (wystawionym nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert). 4.W celu wykazania, że wykonawca nie podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy przedkłada oświadczenie określone w pkt. III.4.1. oraz dowód wniesienia wadium 5. W przypadku, gdy uprawnienie do podpisania oferty, oświadczeń i dokumentów nie wynika z przedłożonych w ofercie dokumentów (pkt III.4.2), do oferty należy załączyć stosowne pełnomocnictwo podpisane przez osobę(y) uprawnioną(e) do zaciągania zobowiązań cywilno-prawnych w imieniu Wykonawcy. Pełnomocnictwa złożone do przetargu mają być podpisane przez osobę upoważnioną do zaciągania zobowiązań cywilno-prawnych w imieniu wykonawcy. Pełnomocnictwo należy przedstawić w formie oryginału lub kopii poświadczonej notarialnie. 6. Jeżeli Wykonawca (niezależnie od charakteru prawnego łączących stosunków z innymi podmiotami) polega na potencjale technicznym innych podmiotów - sprzęcie niezbędnym do wykonania zamówienia, zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż będzie dysponował tym potencjałem. W szczególności przedstawia w tym celu pisemne zobowiązanie tego/tych podmiotu/ów do oddania do dyspozycji sprzętu jak wskazano wyżej, na okres korzystania z niego przy wykonywaniu zamówienia.

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

1.Zmiany niniejszej umowy mogą nastąpić, z uwzględnieniem art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych, w szczególności w następujących przypadkach: Zmiany niniejszej umowy mogą nastąpić, z uwzględnieniem art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych,w szczególności w następujących przypadkach: 1)wystąpienia robót dodatkowych, określonych w art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych; 2)zaistnienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że wykonanie części przedmiotu umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy; 3)zmiany stawek podatku od towarów i usług; 4)zmiany nazwy zadania; 5)zmiany podwykonawców; 6)zmiany sposobu rozliczania umowy lub dokonywania płatności na rzecz Wykonawcy;

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.tzdm.tarnow.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Tarnowskim Zarządzie Dróg Miejskich ul Bernardyńska 24 pokój Nr 212 w godzinach 700 - 1500. Specyfikacja udostępniana jest nieodpłatnie..

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 15.12.2011 godzina 10:00, miejsce: Tarnowski Zarządzie Dróg Miejskich, 33-100 Tarnów, ul. Bernardyńska 24 - sekretariat..

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.