eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi LublinUsługi ochrony osób i mienia oraz obsługi szatni

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2012-08-30

Lublin: Usługi ochrony osób i mienia oraz obsługi szatni
Numer ogłoszenia: 323448 - 2012; data zamieszczenia: 30.08.2012
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Sąd Rejonowy Lublin-Zachód w Lublinie , ul. Krakowskie Przedmieście 76, 20-950 Lublin, woj. lubelskie, tel. 81 46 47 427, faks 81 46 47 427.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.lublin-zachod.sr.gov

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Organ kontroli państwowej lub ochrony prawa, sąd lub trybunał.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Usługi ochrony osób i mienia oraz obsługi szatni.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiot Umowy obejmuje: 1) usługi ochrony osób i mienia, świadczone na rzecz Sądu Rejonowego Lublin - Zachód w Lublinie realizowane w formie: a) bezpośredniej ochrony fizycznej: - stałej, - polegającej na stałym dozorze sygnałów alarmowych, b) zabezpieczenia technicznego, polegającego na konserwacji systemów alarmowych; 2) usługi obsługi szatni. 2. Stała, bezpośrednia ochrona fizyczna osób i mienia powinna być świadczona w niżej wymienionych budynkach (obiektach) i terenie przyległym (parkingi, obszar wokół budynków): 1) Budynek przy ulicy Krakowskie Przedmieście 78 w Lublinie. 2) Budynek przy ulicy Konrada Wallenroda 4d w Lublinie. 3) Budynek przy ulicy Boczna Lubomelskiej 13 w Lublinie. 4) Budynek przy ulicy Krakowskie Przedmieście 76 w Lublinie - od 01 lipca 2013 r. Zamawiający zastrzega możliwość rozpoczęcia świadczenia usług w budynku przy ul. Krakowskie Przedmieście 76 w Lublinie w terminie późniejszym niż wskazany dalej w treści 01 lipiec 2013 r. O konieczności rozpoczęcia świadczenia usług w ww. obiekcie Zamawiający poinformuje Wykonawcę z minimum 7 dniowym wyprzedzeniem. Ilość osób ochraniających poszczególne obiekty oraz ich czas przebywania w ochranianym obiekcie nie powinny być mniejsze od: a) w budynku przy ulicy Krakowskie Przedmieście 78 w Lublinie - minimum 2 osoby, w tym: - posterunek portierni (jedna osoba całodobowo, 7 dni w tygodniu), - posterunek bramki (jedna osoba w godzinach od 7.00 do 18.30 w poniedziałek i od 7.00 do 16.00 od wtorku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy dla Zamawiającego). b) w budynku przy ulicy Konrada Wallenroda 4d w Lublinie - minimum 2 osoby, w tym: - posterunek portierni (jedna osoba całodobowo, 7 dni w tygodniu), - posterunek bramki (jedna osoba w godzinach od 7.00 do 18.30 w poniedziałek i od 7.00 do 16.00 od wtorku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy dla Zamawiającego). c) w budynku przy ulicy Boczna Lubomelskiej 13 w Lublinie - minimum 1 osoba na posterunku portierni (całodobowo, 7 dni w tygodniu). d) w budynku przy ulicy Krakowskie Przedmieście 76 w Lublinie - minimum 2 osoby, w tym: - posterunek portierni (jedna osoba całodobowo, 7 dni w tygodniu), - posterunek bramki (jedna osoba w godzinach od 7.00 do 18.30 w poniedziałek i od 7.00 do 16.00 od wtorku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy dla Zamawiającego). Dodatkowo, na wniosek Zamawiającego, Wykonawca zobowiązany będzie do zwiększenia liczby osób ochraniających w wyznaczonym przez Zamawiającego miejscu i czasie w celu tzw. wzmocnienia ochrony. Zamawiający poinformuje, z minimum 24 godzinnym wyprzedzeniem, o konieczności zwiększenia liczby osób ochraniających podając miejsce, datę i godzinę rozpoczęcia, i zakończenia wzmocnienia ochrony oraz liczbę wymaganych osób. Czas wzmocnienia ochrony w trakcie trwania umowy nie przekroczy 200 osobogodzin. 3. Wykonawcy powierzony zostanie obowiązek monitorowania i rejestracji pracy systemów SWiN i SAP. Monitorowanie tych systemów, z wykorzystaniem nadajnika Wykonawcy, powinno odbywać się np. drogą radiową lub satelitarną. Całodobowa usługa w formie monitorowania sygnałów z systemów SWiN, powinna być świadczona w niżej wymienionych obiektach: 1) Budynek przy ulicy Krakowskie Przedmieście 78 w Lublinie, 2) Budynek przy ulicy Konrada Wallenroda 4d w Lublinie, 3) Budynek przy ulicy Boczna Lubomelskiej 13 w Lublinie, 4) Budynek przy ulicy M. Koryznowej 2b w Lublinie (Ośrodek Kuratorski), 5) Budynek przy ulicy Radości 13 w Lublinie (Ośrodek Kuratorski). 6) Budynek przy ulicy Krakowskie Przedmieście 76 w Lublinie - od 01 lipca 2013 r. Wykonawcy powierzony zostanie obowiązek monitorowania, do własnego centrum monitorowania alarmów, możliwie wielotorowo, sygnału z systemów alarmów pożarowych. Usługa ta powinna być świadczona całodobowo i dotyczyć budynków Sądu Rejonowego Lublin-Zachód w Lublinie przy ulicach: 1) Krakowskie Przedmieście 78, 2) Konrada Wallenroda 4d, 3) Boczna Lubomelskiej 13, 4) Krakowskie Przedmieście 76 w Lublinie - od 01 lipca 2013 r. 4. Konserwacja powinna obejmować swym zakresem okresowe przeglądy systemów i urządzeń wyszczególnionych poniżej. 1) Budynek przy ulicy Krakowskie Przedmieście 78 w Lublinie: a) system sygnalizacji włamania i napadu (SSWiN), b) system monitorowania wizyjnego (CCTV), c) system sygnalizacji alarmu pożarowego (SAP), d) system kontroli dostępu (KD), e) detektor metali SDDM3/PZ, f) ręczny detektor metali SUPER SCANNER GARRET, g) prześwietlarka do bagażu SMITHS- HEIMANN: HI-SCAN PS 5030-S; 2) Budynek przy ulicy Konrada Wallenroda 4d w Lublinie: a) system sygnalizacji włamania i napadu (SSWiN), b) system monitorowania wizyjnego (CCTV), c) system sygnalizacji alarmu pożarowego (SAP), d) system kontroli dostępu (KD), e) detektor metali PMD2/ENZ, f) ręczny detektor metali SUPER SCANNER GARRET, g) prześwietlarka do bagażu CONTROL SCREENING USA: AutoClear 5335; 3) Budynek przy ulicy Boczna Lubomelskiej 13 w Lublinie: a) system sygnalizacji włamania i napadu (SSWiN), b) system sygnalizacji alarmu pożarowego (SAP), c) system kontroli dostępu (KD), d) ręczny detektor metali SUPER SCANNER GARRET; 4) Budynek przy ulicy Koryznowej 2b w Lublinie (Ośrodek Kuratorski): a) system sygnalizacji włamania i napadu (SSWiN); 5) Budynek przy ulicy Radości 13 w Lublinie (Ośrodek Kuratorski): a) system sygnalizacji włamania i napadu (SSWiN); 6) Budynek przy ulicy Krakowskie Przedmieście 76 w Lublinie: a) system sygnalizacji włamania i napadu (SSWiN), b) system monitorowania wizyjnego (CCTV), c) system sygnalizacji alarmu pożarowego (SAP), d) system kontroli dostępu (KD), e) detektor metali PMD2/ENZ, f) ręczny detektor metali SUPER SCANNER GARRET. Konserwacja powinna być przeprowadzana przez osobę posiadającą licencję dotyczącą zabezpieczenia technicznego i polegać między innymi na oględzinach zewnętrznych oraz sprawdzeniu poprawności i skuteczności działania. Przeglądy powinny być przeprowadzone w terminach podanych poniżej. 1) Pierwszy przegląd w miesiącu listopadzie 2012 r., 2) Drugi przegląd w miesiącu lutym 2013 r., 3) Trzeci przegląd w miesiącu maju 2013 r., 4) Czwarty przegląd w miesiącu sierpniu 2013 r. W ramach konserwacji, w terminie do 30 sierpnia 2013 r. Wykonawca zobowiązany będzie do badania szczelności 19 szt. izotopowych czujek dymu sygnalizacji alarmu pożarowego DIO 31A2, zainstalowanych w budynku przy ul. Boczna Lubomelskiej 13 oraz dwóch urządzeń służących do prześwietlania bagażu. 5. Do zadań Wykonawcy należała będzie obsługa szatni zlokalizowanych w budynkach przy ul. Krakowskie Przedmieście 78 oraz Konrada Wallenroda 4d. Prognozowany czasookres obsługi szatni obejmuje miesiące od października do kwietnia, tj. siedem miesięcy (na termin rozpoczęcia i zakończenia obsługi szatni wpływ będzie miała przede wszystkim pogoda, od której zależeć będzie korzystanie z okryć wierzchnich). Zamawiający zastrzega możliwość uruchomienia szatni wyłącznie w jednej lokalizacji.

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak.

  • Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
  • Zamawiający przewiduje możliwość udzielenia zamówień uzupełnijących, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy pzp stanowiacych nie więcej niż 40 % wartości zamówienia podstawowego. Przedmiotem zamowień uzupełniających będą usługi ochrony osób i mienia a także obsługi szatni.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.71.00.00 - Usługi ochroniarskie 79.71.10.00 - Usługi nadzoru przy użyciu alarmu .

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.09.2013.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości 7 000,00 zł (słownie zł: siedem tysięcy 00/100)

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Jako spełniający warunki udziału w postępowaniu w zakresie tego warunku zostaną ocenieni Wykonawcy, którzy wykażą się uprawnieniami do wykonywania usług ochrony osób i mienia objętych przedmiotem zamówienia, czyli wykażą się posiadaniem ważnej koncesji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na prowadzenie działalności w zakresie ochrony osób i mienia w formie bezpośredniej ochrony fizycznej w rozumieniu ustawy o ochronie osób i mienia z dnia 22 sierpnia 1997 r. (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 145, poz. 1221 ze zm.). Z uwagi na to, że Zamawiający nie znajduje się w ewidencji obszarów, obiektów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie, Zamawiający nie wymaga, aby Wykonawca posiadał koncesję na ochronę osób i mienia w zakresie zabezpieczenia technicznego.

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Jako spełniający warunki udziału w postępowaniu w zakresie tego warunku zostaną ocenieni Wykonawcy, którzy wykażą się należytym wykonaniem/wykonywaniem w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej dwóch usług rozumianych jako dwa zamówienia/dwie umowy obejmujących świadczenie usług ochrony osób i mienia na wartość co najmniej 300 000,00 zł (brutto). Zamawiający uwzględni usługi (zamówienia/umowy) zakończone przed dniem otwarcia ofert, a także trwające nadal, jeśli usługi ochrony osób i mienia zostały zrealizowane do dnia otwarcia ofert na wartość co najmniej 300 000,00 zł (brutto) w odniesieniu do każdej usługi (zamówienia/umowy).

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Ocena tego warunku zostanie dokonana w oparciu o złożone oświadczenie w zakresie tego warunku.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Ocena tego warunku zostanie dokonana w oparciu o złożone oświadczenie w zakresie tego warunku.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Ocena tego warunku zostanie dokonana w oparciu o złożone oświadczenie w zakresie tego warunku.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

    • koncesję, zezwolenie lub licencję
    • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie
  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
    • aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
    • wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na potencjał innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.
  • III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

    Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

    III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

    • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1. Wykonawca powinien złożyć: a) wypełniony Formularz ofertowy, b) wypełniony Formularz cenowy, c) w przypadku Wykonawców działających przez pełnomocnika -pełnomocnictwo w formie oryginału lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez notariusza, d) w przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie - dokument stwierdzający ustanowienie przez Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie niniejszego zamówienia publicznego albo reprezentowania ich w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego (uwaga: w przypadku spółki cywilnej, wspólników tej spółki uznaje się za wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia). 2. Dokumenty podmiotów zagranicznych: jeżeli w miejscu zamieszkania osoby lub w kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów, o których mowa w sekcji III.4.3.1) ogłoszenia, zastępuje się je dokumentem zawierającym oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio miejsca zamieszkania osoby lub w kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, wystawionym niewcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. 3. Zgodnie z art. 26 ust. 2b ustawy Wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia.

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

1. Dopuszcza się zmianę umowy dotyczącą: a) terminu rozpoczęcia świadczenia usług ochrony osób i mienia w przypadku, jeśli jeśli Umowa zostanie zawarta po 30 września 2012 r. Wykonawca zobowiązany będzie wówczas do rozpoczęcia świadczenia usług stanowiących przedmiot Umowy od godz. 0:00 dnia następującego po dniu zawarcia Umowy; b) zmniejszenia zakresu usług pod warunkiem wyrażenia zgody na to zmniejszenie przez Wykonawcę, w szczególności w przypadku zaprzestania działalności Sądu w określonej lokalizacji; c) zmiany wartości wartości brutto Umowy o różnicę wynikającą ze zmiany wartości podatku VAT. Zmiana taka może nastąpić po zaakceptowaniu przez Zamawiającego pisemnego wniosku Wykonawcy zawierającego uzasadnienie faktyczne i prawne; d)zmniejszenia zakresu usług obsługi szatni w jednym z budynków - w przypadku rezygnacji przez Zamawiającego z prowadzenia szatni w tym budynku lub powierzenia jej prowadzenia innemu podmiotowi; e) zakresu godzin rozpoczęcia i zakończenia usług na posterunku bramki, o których mowa w § 2 ust.2 pkt 1) szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia (załącznik nr 1 do s.i.w.z.) stanowiącego załącznik nr 1 do Umowy - w przypadku zmiany godzin pracy pracowników Sądu. 2. Jeżeli Wykonawca wykazując spełnianie warunków udziału w postępowaniu opierał się na zasobach podwykonawcy, zmiana podwykonawcy/ów biorących udział w postępowaniu będzie dopuszczalna pod warunkiem, że nowy podwykonawca wykaże spełnianie warunków w zakresie nie mniejszym, niż wskazany na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego dotychczasowy podwykonawca.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.lublin-zachod.sr.gov.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Lublin, ul. Krakowskie Przedmieście 78 (II piętro, pokój nr 34).

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 07.09.2012 godzina 13:00, miejsce: Biuro Podawcze Sądu: Lublin, ul. Krakowskie Przedmieście 78 (pokój nr 1) albo przesłać na adres Zamawiającego..

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: nie dotyczy.

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.