Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2012-09-28
Kraków: Usługi związane z wykupem gruntów, nadzorem merytorycznym oraz zarządzaniem projektem pn. Przywrócenie drożności korytarza ekologicznego doliny rzeki Biała Tarnowska.
Numer ogłoszenia: 370590 - 2012; data zamieszczenia: 28.09.2012
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie , ul. Marsz. J. Piłsudskiego 22, 31-109 Kraków, woj. małopolskie, tel. (012) 6284106, faks (012) 4232153.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.krakow.rzgw.gov.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja rządowa terenowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Usługi związane z wykupem gruntów, nadzorem merytorycznym oraz zarządzaniem projektem pn. Przywrócenie drożności korytarza ekologicznego doliny rzeki Biała Tarnowska..
II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Usługi związane z wykupem gruntów, nadzorem merytorycznym oraz zarządzaniem projektem pn. Przywrócenie drożności korytarza ekologicznego doliny rzeki Biała Tarnowska. Usługa będąca przedmiotem zamówienia obejmuje realizację czterech zadań projektu POIS.05.02.00-00-084/08 Przywrócenie drożności korytarza ekologicznego doliny rzeki Biała Tarnowska (wg. numeracji narzuconej przez harmonogram): zadanie 7: Wykup gruntów na cele przyrodnicze - korytarz swobodnej migracji, zadanie 9: Wykup gruntów na cele przyrodnicze - renaturyzacja, zadanie 13: Nadzór merytoryczny nad projektem, zadanie 21: Zarządzanie projektem. Szacunkowa wartośc przedmiotu zamówienia (netto): 416 910,57 zł.
II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.
II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.42.00.00 - Usługi związane z zarządzaniem 79.42.11.00 - Usługi nadzoru nad projektem inne niż w zakresie robot budowlanych 70.00.00.00 - Usługi w zakresie nieruchomości .
II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 10.03.2014.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: Każdy wykonawca jest zobowiązany do wniesienia wadium przetargowego w kwocie 8 000,00 zł /słownie: osiem tysięcy złotych /
III.2) ZALICZKI
- Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie określa szczegółowych wymagań w tym zakresie i sposobu oceny.
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający uzna ten warunek za spełniony, jeżeli wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie: a) zrealizował lub realizuje należycie trzy zlecenia dot. ochrony przyrody i ochrony bioróżnorodności, lub ochrony korytarzy ekologicznych i szlaków migracji ryb, lub oceny stanu ekologicznego wód na podstawie ichtiofauny, lub oceny merytorycznej raportów OOŚ, w tym dwa zlecenia o wartości co najmniej 100 tys. zł każde; b) prowadził lub zarządzał należycie co najmniej dwoma grantami lub projektami dot. ochrony przyrody i ochrony bioróżnorodności, lub ochrony korytarzy ekologicznych i szlaków migracji ryb, lub oceny stanu ekologicznego wód na podstawie ichtiofauny (mogą to być projekty w trakcie realizacji), w tym jednym o wartości co najmniej 5 mln zł. Zamawiający dokona oceny spełnienia warunków na podstawie złożonych przez wykonawcę dokumentów i oświadczeń wymaganych postanowieniami SIWZ. Oferty będą oceniane wg zasady spełnia / nie spełnia.
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie określa szczegółowych wymagań w tym zakresie i sposobu oceny.
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający uzna ten warunek za spełniony jeżeli wykonawca wykaże, że będzie dysponował: 1. zespołem, w którego skład wejdą specjaliści posiadający kwalifikacje zawodowe, doświadczenie i wykształcenie niezbędne dla wykonania zamówienia, w szczególności: a) kierownik zespołu specjalistów - ekspert z zakresu co najmniej trzech wymienionych dalej dziedzin: hydrobiologia, restytucja zagrożonych gatunków ryb, renaturyzacja lub rewitalizacja ekosystemów wodnych, bliska naturze zabudowa hydrotechniczna rzek i potoków, ochrona lub odtwarzanie korytarzy ekologicznych, ocena stanu ekologicznego wód na podstawie ichtiofauny, urządzenia dla migracji organizmów wodnych, sieć Natura 2000 w dolinach rzek. Powinien posiadać wykształcenie kierunkowe z dziedziny nauk przyrodniczych, stopień naukowy co najmniej doktora habilitowanego oraz następujące doświadczenie zawodowe: - praca lub/i działalność gospodarcza w zakresie ochrony środowiska, przyrody oraz ochrony/zarządzania populacjami gatunków chronionych na mocy załączników I, II, IV i V Dyrektywy Siedliskowej - co najmniej 10 letni staż zawodowy; - doświadczenie w kierowaniu zespołami wykonującymi kompleksowe opracowania tj. programy, manuale (podręczniki) dotyczące ochrony środowiska i przyrody potwierdzone autorstwem/współautorstwem, co najmniej trzech wielodyscyplinarnych opracowań z zakresu trzech z wymienionych poniżej następujących dziedzin: hydrobiologii, ichtiologii, hydrotechniki, ocen oddziaływania na środowisko, prawa środowiskowego UE i Polski i ochrony rzecznych (dolinowych) korytarzy ekologicznych i obszarów siedliskowych Natura 2000; - status eksperta w zakresie ewaluacji projektów dotyczących co najmniej dwóch z wymienionych poniżej dziedzin: ochrony przyrody, odtwarzania szlaków migracji organizmów wodnych i od wody zależnych, odtwarzanie korytarzy ekologicznych oraz oceny urządzeń migracji organizmów wodnych; - doświadczenie praktyczne w zakresie nadzoru przyrodniczego nad realizacją inwestycji hydrotechnicznych. b) Specjalista ds. hydrotechnicznych - ekspert w zakresie oceny dokumentacji projektowej urządzeń migracji organizmów wodnych (ryb) posiadający wykształcenie kierunkowe hydrotechniczne (melioracje wodne), minimum stopień naukowy doktora inżyniera oraz następujące doświadczenie zawodowe: - co najmniej 5 letni staż pracy w zakresie oceny dokumentacji projektowej urządzeń migracji organizmów wodnych (ryb); - minimum 10 ocen (ekspertyz) przedsięwzięć dotyczących przepławek dla ryb; - minimum 5 publikacji naukowych z zakresu: hydrauliki, zabudowy hydrotechnicznej, erozji i procesów morfodynamicznych oraz urządzeń migracji ryb. c) Specjalista ds. przyrodniczych - ekspert w zakresie ewaluacji raportów OOŚ, obszarów Natura 2000 w dolinach rzecznych, ochrony siedlisk przyrodniczych i gatunków zwierząt z Załączników Dyrektywy Siedliskowej, ochrony i odtwarzania korytarzy ekologicznych, oceny dokumentacji projektowej dla urządzeń migracji organizmów wodnych (ryb), podsiadający wykształcenie wyższe z dziedziny nauk przyrodniczych oraz następujące doświadczenie zawodowe: - co najmniej 5 letni staż pracy w zakresie ewaluacji raportów OOŚ, obszarów Natura 2000 w dolinach rzecznych, ochrony siedlisk przyrodniczych i gatunków zwierząt z Załączników Dyrektywy Siedliskowej, ochrony i odtwarzania korytarzy ekologicznych, oceny dokumentacji projektowej dla urządzeń migracji organizmów wodnych (ryb), - wykonanie minimum 10 ocen projektów urządzeń migracji ryb, - minimum 2 manuale obszarów Natura 2000 w dolinach rzecznych, d) Specjalista ds. ocen oddziaływania na środowisko - ekspert w zakresie obszarów habitatowych Natura 2000, wykształcenie kierunkowe przyrodnicze oraz następujące doświadczenie zawodowe: - co najmniej 5 letni staż pracy w zakresie obszarów habitatowych Natura 2000, - wykonanie minimum dwóch raportów OOŚ dla przedsięwzięć realizowanych w granicach obszarów siedliskowych Natura 2000. e) Specjalista ds. ichtiologicznych, posiadający wykształcenie kierunkowe (rybactwo, ichtiologia), minimum stopień naukowy doktora oraz następujące doświadczenie zawodowe: - co najmniej 5 letni staż pracy w zakresie (rybactwo, ichtiologia), - wykonanie minimum 3 ocen efektywności zarybień, - kwalifikacje w zakresie telemetrii ryb (minimum 1 szkolenie), f) Specjalista ds. rozrodu i genetyki ryb - ekspert w zakresie rozrodu i genetyki ryb, wykształcenie kierunkowe (biologia, genetyka, ichtiologia), minimum stopień naukowy doktora oraz następujące doświadczenie zawodowe: - co najmniej 5 letni staż pracy w zakresie rozrodu i genetyki ryb, - kwalifikacje potwierdzone min. 3 publikacjami dotyczącymi rozrodu i genetyki ryb, g) Specjalista ds. wykupu gruntów, posiadający wykształcenie kierunkowe (geodezja) oraz następujące doświadczenie zawodowe: - minimum dwie usługi polegające na wykonaniu w ramach każdej z tych usług co najmniej 20 prac geodezyjnych za kwotę min. 30 tyś zł brutto każda. oraz posiadający uprawnienia zakres I i II z minimum 5-cio letnim okresem posiadania uprawnień h) Specjalista ds. weryfikacji operatów szacunkowych wyceny gruntów posiadający wykształcenie kierunkowe oraz następujące doświadczenie zawodowe: - min. 5 letni staż zawodowy - wykonanie minimum 30 operatów szacunkowych, gdzie celem wyceny było określenie wartości rynkowej nieruchomości, oraz posiadający aktualne uprawnienia rzeczoznawcy majątkowego. i) Specjalista ds. rozliczeń projektów, posiadający wykształcenie kierunkowe (wyższe ekonomiczne) oraz następujące doświadczenie zawodowe: - co najmniej 3 letnie doświadczenie zawodowe w obsłudze finansowej projektów współfinansowanych z różnych źródeł; - udział w zarządzaniu i rozliczaniu co najmniej 2 projektów lub grantów. Zamawiający dokona oceny spełnienia warunków na podstawie złożonych przez wykonawcę dokumentów i oświadczeń wymaganych postanowieniami SIWZ. Oferty będą oceniane wg zasady spełnia / nie spełnia.
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie określa szczegółowych wymagań w tym zakresie i sposobu oceny.
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
-
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:
- wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie
- wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
- oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
- wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na potencjał innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.
-
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
1. Oświadczenie o spełnianiu warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1 ÷ 4 ustawy - w przypadku, gdy ofertę składa kilka podmiotów działających wspólnie, wymienione oświadczenie składa co najmniej jeden z wykonawców albo wszyscy ci wykonawcy wspólnie. 2. Pełnomocnictwa osób podpisujących ofertę do składania oświadczeń woli w imieniu wykonawcy składającego ofertę - dotyczy sytuacji, gdy ofertę podpisuje osoba inna niż wymienione w dokumencie określonym w aktualnym (na dzień składania ofert) odpisie z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru (w przypadku, gdy ofertę składa kilka podmiotów działających wspólnie dotyczy to każdego z nich). 3. W przypadku składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, wykonawcy zobowiązani są do ustanowienia pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy - do oferty należy dołączyć stosowne pełnomocnictwo podpisane przez osoby uprawnione do składania oświadczeń woli każdego z wykonawców. 4. Pisemne zobowiązanie innych podmiotów do oddania wykonawcy do dyspozycji niezbędnych zasobów do realizacji zamówienia - w wypadku, gdy wykonawca będzie polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączącego go z nimi stosunków (art. 26 ust. 2b ustawy). W przypadku polegania na wiedzy i doświadczeniu innych podmiotów, wskazane jest w szczególności, aby pisemne zobowiązanie określało również sposób udostępnienia zasobu (np. udział w realizacji zamówienia).
III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.
IV.3) ZMIANA UMOWY
Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
Warunki zmiany postanowień umowy (art. 144 ust. 1 ustawy). 1. Przewiduje się zmianę terminu wykonania zamówienia spowodowaną wystąpieniem istotnych opóźnień w finansowaniu projektu uniemożliwiające Wykonawcy terminową realizację prac. 2. Przewiduje się zmianę terminu wykonania zamówienia spowodowaną wystąpieniem zmian sytuacji prawnej uniemożliwiające Wykonawcy terminową realizację prac. 3. Przewiduje się zmianę terminu wykonania zamówienia spowodowaną zmianą terminów realizacji zadań 7 i 9 wynikająca z przyczyn niezależnych od wykonawcy np.: rzeczoznawca majątkowy, notariusz, wydziały ksiąg wieczystych. 4. Przewiduje się zmianę terminu wykonania zamówienia spowodowaną odstąpieniem od realizacji Etapu III zadania 7 i 9 przez Zamawiającego bez podania przyczyny.
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.krakow.rzgw.gov.pl/zamówienia publiczne/ogłoszenia
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie, ul. Marsz. J. Piłsudskiego 22 - pok. 117 w godz. 8:00 - 14:00.
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 08.10.2012 godzina 10:00, miejsce: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie, ul. Marsz. J. Piłsudskiego 22 - Kancelaria pok. 102.
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Niniejsze zamówienie dotyczy realizacji zadania projektu -Przywrócenie drożności korytarza ekologicznego doliny rzeki Biała Tarnowska, realizowanego w ramach Priorytetu V: Ochrona przyrody i kształtowania postaw ekologicznych, działania 5.2. Zwiększenie drożności korytarzy ekologicznych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pracownikami uprawnionymi do kontaktów z wykonawcami są: w sprawach merytorycznych: - dr Marek Jelonek w budynku RZGW w Krakowie, ul. Marsz. J. Piłsudskiego 22, tel. (012) 62-84-120, w sprawach formalnych: - inż. Irena Górska w budynku RZGW w Krakowie, ul. Marsz. J. Piłsudskiego 22, tel. (012) 62-84-117..
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie
INNE PRZETARGI Z KRAKOWA
- ZP.159.2024 - Dostawa samochodów osobowych typu kombivan
- Dostawa energii elektrycznej oraz odkup nadwyżek energii wytworzonej w instalacjach OZE, dla trzech lokalizacji INiG-PIB w Krakowie, przez okres 12 miesięcy
- Wyłonienie wykonawcy na przyg. i przep. specjal. szkoleń z obsługi pakietu oprog. PETREL w zast. geologicznych Key to the future-Kompleksowy program rozwoju kształcenia na potrzeby branż kluczowych UJ
- Dostawa i montaż mebli do Domu Pomocy Społecznej przy ul. Sołtysowskiej 13D w Krakowie, Centrum Usług Wspólnych w Krakowie, mieszkania treningowego w Krakowie oraz MOPS w Krakowie
- Dostawa laptopa dla CDSI - DE-dzp.272-675/24
- Świadczenie usługi serwisowania 15 sztuk respiratorów w zakresie przeprowadzenia przeglądów technicznych i napraw wraz z zapewnieniem części zamiennych dla KSS im. św. Jana Pawła II
więcej: przetargi w Krakowie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- USŁUGA POLEGAJĄCA NA ZARZĄDZANIU LOTNISKIEM W MASŁOWIE KOŁO KIELC W IMIENIU I NA RZECZ ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
- Usługi w zakresie wykonania operatów szacunkowych - zamówienie podzielone na 5 części
- Pełnienie funkcji wielobranżowego Inspektora nadzoru inwestorskiego w ramach zadania pod nazwą: "OZE w budynkach mieszkalnych na terenie subregionu zachodniego województwa śląskiego"
- Wykonanie prac geodezyjnych część 11
- Prowadzenie Domu Kultury w Staniątkach w roku 2025
- Prowadzenie Domu Kultury w Podłężu w roku 2025
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.