Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2010-12-29
Krzeszów: Przebudowa dróg powiatowych Krzeszów - Ulanów - Jarocin
Numer ogłoszenia: 422430 - 2010; data zamieszczenia: 29.12.2010
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Krzeszów , Rynek 2, 37-418 Krzeszów, woj. podkarpackie, tel. 015 8798351, faks 015 8798254.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.krzeszow.bip.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Przebudowa dróg powiatowych Krzeszów - Ulanów - Jarocin.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przebudowa dróg powiatowych : - droga powiatowa Nr 1069 od km 10+700 do km 11+899 (teren Gminy Krzeszów) Droga powiatowa klasy Z. Przewiduje się wzmocnienie konstrukcji jezdni do możliwości przenoszenia nacisku 100 kN/oś przy obciążeniu ruchem KR 3. Docelowa szerokość jezdni 6,00 m na całym odcinku z normatywnymi poszerzeniami i pochyleniami na łukach poziomych. Konstrukcja nawierzchni od km 10+700 do km 10+924: warstwa wyrównawcza o grubości średnio 7 cm, warstwa ścieralna o grubości 4 cm, natomiast od km 10+924 do km 11+899 warstwa wyrównująca o grubości 7 cm, warstwa wzmacniająca o grubości 10 cm, warstwa ścieralna o grubości 4 cm Projekt zakłada budowę chodnika na odcinku od km 10+700 do km 11+858 o szerokości 1,5 m usytuowany przy krawędzi jezdni. Zakłada się rekonstrukcję systemu odwodnienia drogi. - droga powiatowa Nr 1062R od km 1+300 do km 10+852 (teren Gminy Krzeszów i Gminy Ulanów) jest drogą klasy L o szerokości 5,5 m. Przebudowa polegać będzie na dostosowaniu jej parametrów geometrycznych i konstrukcyjnych do odpowiadających aktualnym zaleceniom dla dróg klasy L. Projekt przewiduje wzmocnienie konstrukcji jezdni poprzez ułożenie nowych warstw konstrukcyjnych z betonu asfaltowego do przenoszenia nacisku 100 kN/oś, kategoria ruchu KR 2. Konstrukcja nawierzchni na odcinku od km1+300 do km 4+600: - warstwa ścieralna o grubości 5 cm, natomiast od km 4+600 do km 10+852 warstwa wyrównawcza 50 kg/cm2, warstwa wiążąca o grubości 4 cm, warstwa ścieralna o grubości 4 cm. Zakłada się budowę siedmiu zatok przystankowych, wykonanie poboczy po obu stronach jezdni o szerokości średniej 1,0 m z kruszywa łamanego, regulację zjazdów do posesji, odprowadzenie wód opadowych z korpusu drogowego przez ukształtowanie niwelety - spadki poprzeczne i podłużne jezdni i poboczy do istniejących rowów odwadniających. - droga powiatowa Nr 1044 od km 0+015 do km 2+040 i od km 2+080 do km 4+536 (teren Gminy Ulanów i Gminy Jarocin) jest drogą klasy L o szerokości 5,0 m. Przebudowa polega na dostosowanie jej parametrów geometrycznych i konstrukcyjnych do odpowiadających aktualnym zaleceniom dla dróg klasy L, wprowadzeniu segregacji ruchu (wydzieleniu pasów ruchu dla relacji skrętów w lewo i prawo) na skrzyżowaniu z drogą powiatową Wołószyny - Banachy w km 4+536. Należy wykonać wzmocnienie konstrukcji istniejącej jezdni poprzez ułożenie nowych warstw konstrukcyjnych z betonu asfaltowego, do przenoszenia nacisku 100 kN/oś, kategoria ruchu KR 2. Konstrukcja nawierzchni na odcinkach od km 0+070 do km 0+467 i od km 4+089 do km 4+536 - warstwa ścieralna o grubości 5 cm, natomiast na odcinkach od km 0+015 do km 0+070 , od km 0+467 do km 2+040, od km 2+080do km 4+089 - warstwa wyrównawcza- 75 kg/m2, warstwa wiążąca o grubości 4 cm, warstwa ścieralna o grubości 4 cm. W km 0+082 do km 0+150 na długości 68 m i szerokości 5 m przewidziano przebudowę istniejących parkingów. Odprowadzenie wód opadowych z korpusu drogowego przez ukształtowanie niwelety, spadki poprzeczne i podłużne jezdni i poboczy do istniejących rowów odwadniających, pobocza obustronne utwardzane. - droga powiatowa Nr 1041R od km 2+902 do km 9+985 (teren Gminy Jarocin) jest drogą klasy Z. Zakres robót przewiduje możliwość przenoszenia nacisku 100 kg/oś, kategoria ruchu KR 2, prędkość projektowa 60 km/h. Docelowa szerokość jezdni od km 2+902 do km 3+472 - 7 m, od km 3+472 do km 5+312 - 6 m, od km 5+312 do km 9+672 - 5,5 m, od km 9+672 do km 9+985 - 5 m. Konstrukcja nawierzchni: od km 2+902 do km 5+312 - warstwa wyrównująca o grubości 5 cm, cienki dywanik na gorąco o grubości 2 cm, natomiast od km 5+312 do km 9+985 - warstwa ścieralna o grubości 5 cm. Projekt zakłada budowę chodnika w dwóch odcinkach o łącznej długości 487 mb i szerokości 1,5 m, a także budowę czterech zatok przystankowych, oraz przebudowę dwóch zatok przystankowych. Do wykonania przewidziano regulację wysokościową istniejących zasuw wodociągowych i studzienek kanalizacyjnych, odnowienie rowów, poboczy i oznakowanie drogi. Szczegółowy zakres robót określają projekty budowlane i przedmiary robót. W ramach zamówienia do obowiązków Wykonawcy należy: 1. Wykonanie przedmiotu zamówienia zgodnie z projektem, szczegółową specyfikacją techniczną, przedmiarem robót, kosztorysem ofertowym i zasadami wiedzy technicznej przy zastosowaniu obowiązujących przepisów i warunków technicznych. 2. Zabezpieczenie placu budowy wraz z bezpośrednim sąsiedztwem prowadzonych prac zgodnie z obowiązującymi zasadami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. 3. Opracowanie na własny koszt projektu czasowej zmiany organizacji ruchu na czas wykonywania przedmiotu zamówienia wraz z uzyskaniem opinii organu zarządzającego ruchem na terenie powiatu niżańskiego. 4. Zabezpieczenie oraz utrzymanie wszelkich elementów bezpieczeństwa ruchu wprowadzonych na podstawie projektu organizacji ruchu na czas wykonywania przedmiotu zamówienia (oznakowanie, wygrodzenie, itp.) w sposób zapewniający ich widoczność i czytelność. 5. Uporządkowanie placu budowy. 6. Wykonanie na własny koszt wszystkich badań, pomiarów, ekspertyz niezbędnych do realizacji zadania i dla udokumentowania wymaganej ilości wykonanych robót, a także wbudowanych materiałów. Wszystkie opinie i wyniki badań muszą być wykonane przez specjalistyczne labolatoria branżowe. 7. Dostarczenie Zamawiającemu wszystkich dokumentów niezbędnych do oceny prawidłowego wykonania robót.
II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.
II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.12.00.00 - Próbne wiercenia i wykopy 45.23.30.00 - Roboty w zakresie konstruowania, fundamentowania oraz wykonywania nawierzchni autostrad, dróg 45.23.32.28 - Roboty budowlane w zakresie krycia powierzchni .
II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.11.2011.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: 1. Zamawiający wymaga wniesienia wadium 2. Ustala się wadium dla całości przedmiotu zamówienia w wysokości: 150 000,00, słownie: sto pięćdziesiąt tysięcy. 3. Wykonawca wnosi wadium w wybranej przez siebie, wymienionej poniżej, formie: 1) w pieniądzu, przelewem na rachunek bankowy: Gmina Krzeszów nr rachunku: BS Stalowa Wola F/Krzeszów 60 9430 1045 5012 1422 2000 0001 z adnotacją - wadium - Przebudowa dróg powiatowych Krzeszów - Ulanów - Jarocin 2) w poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, z tym, że zobowiązanie kasy jest zobowiązaniem pieniężnym, 3) w gwarancjach bankowych, 4) w gwarancjach ubezpieczeniowych 5) w poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275) w terminie 2011-01-17, sposób przekazania: oryginał wniesienia wadium należy dołączyć do oferty 4. Za termin wniesienia wadium w formie przelewu pieniężnego przyjmuje się termin uznania na rachunku zamawiającego. 5. W zakresie wadium obowiązują uregulowania Prawa zamówień publicznych zawarte w art. 45 i 46. 6. W przypadku niezabezpieczeni oferty jedną z określonych w niniejszej specyfikacji form wadium wykonawca zostanie wykluczony z udziału w postępowaniu, a jego oferta podlegać będzie odrzuceniu.
III.2) ZALICZKI
- Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
działalność prowadzona na potrzeby wykonania przedmiotu zamówienia nie wymaga posiadania specjalnych uprawnień.
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie wyznacza kryteriów dla tego warunku
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Na potwierdzenie spełniania warunku dysponowania potencjałem technicznym do wykonania zamówienia Wykonawca powinien wykazać dysponowanie sprzętem: - wytwórnią mas bitumicznych - rozkładarką mas bitumicznych - walcem stalowym - walcem ogumionym - walcem wibracyjnym - koparko ładowarką
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Na potwierdzenie spełniania warunku dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia Wykonawca powinien wykazać dysponowanie osobami: - 1 osoba do pełnienia funkcji kierownika budowy branży drogowej posiadająca ważne uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w branży drogowej oraz min. 24 miesięczny staż pracy na stanowisku kierownika budowy lub kierownika robót przy realizacji robót branży drogowej
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
wymagane jest wykazanie przez Wykonawcę - opłaconej polisy OC o wartości ubezpieczenia nie mniejszej niż 1 mln zł
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
-
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:
- wykaz robót budowlanych w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia, wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że roboty zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone
- wykaz narządzi, wyposażenia zakładu i urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy usług lub robót budowlanych w celu realizacji zamówienia wraz z informacją o podstawie dysponowania tymi zasobami
- wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
- oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień
- sprawozdanie finansowe w części, a jeżeli podlega ono badaniu przez biegłego rewidenta zgodnie z przepisami o rachunkowości również z opinią odpowiednio o badanym sprawozdaniu albo jego części, a w przypadku wykonawców niezobowiązanych do sporządzania sprawozdania finansowego inny dokument określający obroty oraz zobowiązania i należności - za okres nie dłuższy niż ostatnie 1 rok obrotowy
- informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, w których wykonawca posiada rachunek, potwierdzającą wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- opłaconą polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia
Wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełnienia warunków udziału w postępowaniu na zdolność finansową innych podmiotów, przedkłada informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, dotyczącą podmiotu, z którego zdolności finansowej korzysta na podstawie art. 26 ust. 2b ustawy, potwierdzającą wysokość posiadanych przez ten podmiot środków finansowych lub jego zdolność kredytową, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert.
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
- aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
- aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na potencjał innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.
-
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
-
III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.
IV.3) ZMIANA UMOWY
Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
1. Postanowienia umowy zawarto w: - projekcie umowy, który stanowi załącznik numer: 10 2. Zamawiający przewiduje możliwość istotnych zmian postanowień zawartej umowy: - przesunięcie wykonania części zamówienia do dnia 31.05.2012 r. jeżeli taka zmiana umowy będzie konieczna ze względu na uprzednią zmianę postanowień umowy o dofinansowanie inwestycji nr UDA-RPPK.02.01.00-18-121/10-00 zawartej z Województwem Podkarpackim - zwiększenie lub zmniejszenie do 20% zakresu wykonywanych robót w stosunku do zakresu określonego w ofercie w przypadku ujawnienia się na etapie wykonania robót rozbieżności pomiędzy dokumentacją projektową a stanem faktycznym
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.krzeszow.bip.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać również bezpośrednio w siedzibie zamawiającego (Urząd Gminy Krzeszów, pok. nr 12 ). Na wniosek Wykonawcy Zamawiający prześle Specyfikację za za.
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 18.01.2011 godzina 09:00, miejsce: Gmina Krzeszów ul. Rynek 2, 37-418 Krzeszów, Pokój nr - Sekretariat.
IV.4.5) Termin związania ofertą: do 17.02.2011.
IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Zadanie jest realizowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 - 2013, Priorytet 2 - Infrastruktura techniczna, Działanie 2.1 Infrastruktura komunikacyjna, Schemat B - Drogi powiatowe.
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Rozbudowa drogi gminnej nr 389060T - ul. Stokowiec
- Remont cząstkowy nawierzchni asfaltowych na drogach gminnych na terenie Gminy Niepołomice oraz wykonanie poboczy przy asfaltowych drogach gminnych
- Budowa parkingów i ciągów pieszo-rowerowych związanych z realizacją projektu pn. ,,Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w Lesznie"
- Zagospodarowanie terenu w ramach budowy garażu na autobus szkolny i samochód OSP w Woli Skromowskiej
- Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 188 Klukowo-Krajenka w zakresie budowy ścieżki rowerowej .
- Eksploracja zasypiska wnętrza kościoła pobernardyńskiego w Wieluniu oraz zabezpieczenie obiektu przed destrukcyjnym działaniem wody deszczowej
więcej: Próbne wiercenia i wykopy »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.