eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi GryficeZaprojektowanie i wykonanie zadania inwestycyjnego pn.Modernizacja instalacji do termicznego unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych z odzyskiem energii w Samodzielnym Publicznym Zespole Zakładów Opieki Zdrowotnej w Gryficach

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2011-03-11

Gryfice: Zaprojektowanie i wykonanie zadania inwestycyjnego pn.: Modernizacja instalacji do termicznego unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych z odzyskiem energii w Samodzielnym Publicznym Zespole Zakładów Opieki Zdrowotnej w Gryficach
Numer ogłoszenia: 42250 - 2011; data zamieszczenia: 11.03.2011
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej , ul. Niechorska 27, 72-300 Gryfice, woj. zachodniopomorskie, tel. 091 3842127, faks 091 3842127.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.medicam.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Zaprojektowanie i wykonanie zadania inwestycyjnego pn.: Modernizacja instalacji do termicznego unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych z odzyskiem energii w Samodzielnym Publicznym Zespole Zakładów Opieki Zdrowotnej w Gryficach.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Zaprojektowanie i wykonanie zadania inwestycyjnego pn.: Modernizacja instalacji do termicznego unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych z odzyskiem energii w Samodzielnym Publicznym Zespole Zakładów Opieki Zdrowotnej w Gryficach W ramach zamówienia wykonawca zobowiązany jest do: wykonania projektu budowlanego, technologicznego oraz wykonawczego nowej linii technologicznej do termicznego unieszkodliwiania odpadów medycznych, wraz z modernizacją murowanej wiaty halą i infrastrukturą na terenie Szpitala oraz uzyskanie pozwolenia na budowę w zakresie realizacji inwestycji, realizacji robot budowlanych i instalacyjnych wszystkich branż objętych dokumentacją projektową, dostawy urządzeń, ich montażu oraz uruchomienia i regulacji, celem uzyskania wymaganych parametrów pracy tych urządzeń i całego układu technologicznego. opracowania instrukcji prób końcowych, rozruchu, obsługi i eksploatacji oraz instrukcji pożarowej, BHP ogólnej i stanowiskowych, oraz innych, jeżeli będą wymagane na mocy obowiązujących przepisów. przeprowadzenia prób końcowych i nadzoru nad próbami eksploatacyjnymi, wykonania studium zagrożeń i zdolności operacyjnych HAZOP przeprowadzenia badań i pomiarów gwarancyjnych, w tym pomiarów emisji oraz testów sprawdzających parametry procesowe, przeszkolenia wytypowanych przez Zamawiającego pracowników, oraz oddania do eksploatacji kompletnej linii do termicznego unieszkodliwiania odpadów, wykonania tablic (pamiątkowej i informacyjnej), a także zamontowania ich na miejscu budowy. Tablice winny być wykonane zgodnie z wytycznymi Zamawiającego, zgodnymi z wytycznymi Instytucji Zarządzającej..

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.21.32.50 - Roboty budowlane w zakresie przemysłowych obiektów budowlanych 42.32.00.00 - Piece do spalania odpadów 71.32.00.00 - Usługi inżynieryjne w zakresie projektowania .

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 31.08.2012.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiajacy żąda wniesienia wadium - 200000,00zł(dwieście tysięcy złotych)

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie wykonali usługi w zakresie zaprojektowania, uzyskania pozwolenia na budowę i zrealizowania co najmniej jednego ciągu technologicznego do destrukcji odpadów medycznych z piecem obrotowym o wydajności min. 150 kg/h. - w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres działalności jest krótszy - w tym okresie wykonali roboty budowlane w zakresie wykonania i uruchomienia co najmniej dwóch linii technologicznych przeznaczonych do utylizacji odpadów medycznych spełniających wymóg Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2005r w sprawie standardów emisyjnych z instalacji [Dz. U. Nr 260, poz. 2181 z późn. zm.] oraz Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2002r w sprawie dopuszczalnych sposobów i warunków unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych [Dz. U. Nr 8, poz. 104, z późń. zm.]. oraz załączą dokumenty potwierdzające że powyższe usługi i roboty budowlane zostały wykonane należycie, Sposób oceny spełniania warunków wymaganych od wykonawców będzie dokonywany na podstawie przedłożonych w ofercie dokumentów wymienionych w części IV oraz będzie zgodny z formułą SPEŁNIA-NIE SPEŁNIA.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • - dysponują osobami, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnymi za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi posiadającymi uprawnienia jak niżej: Przedstawiciel Wykonawcy - osoba posiadająca wyższe wykształcenie techniczne, ekonomiczne bądź prawnicze oraz doświadczenie w prowadzeniu kontraktu na roboty realizowanego wg warunków kontraktowych FIDIC na stanowisku Przedstawiciela Wykonawcy, bądź Rezydenta Inżyniera Kontraktu minimum jednego zrealizowanego kontraktu o wartości min. 9000000,00 zł netto. Projektanci - z minimum pięcioletnim doświadczeniem w projektowaniu, posiadający uprawnienia do projektowania odpowiadające wymaganiom określonym w ustawie - Prawo budowlane, w specjalnościach: konstrukcyjno-budowlanej- min. 1 osoba, instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych min. 1 osoba, instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych - min. 1 osoba Kierownik budowy - uprawnienia do wykonywania robót budowlanych, odpowiadające wymaganiom określonym w ustawie - Prawo budowlane, w specjalności konstrukcyjno-budowlanej bez ograniczeń - 1 osoba. Kierownicy robót - uprawnienia do wykonywania robót budowlanych bez ograniczeń, odpowiadające wymaganiom określonym w ustawie - Prawo budowlane, w specjalnościach: instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, oraz automatyki przemysłowej Wszyscy Projektanci, Kierownik Budowy oraz Kierownicy Robót powinni być członkami odpowiednich Izb Inżynierów Budownictwa, posiadającymi ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie wykonywanych czynności. Sposób oceny spełniania warunków wymaganych od wykonawców będzie dokonywany na podstawie przedłożonych w ofercie dokumentów wymienionych w części IV oraz będzie zgodny z formułą SPEŁNIA-NIE SPEŁNIA.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • osiągnęli przychód w 2007, 2008, 2009 w wysokości nie mniejszej niż 10.000.000,00 zł każdego roku. b) W latach 2007, 2008, 2009 osiągnęli dodatni wynik finansowy (w każdym roku). b) wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową kształtuje się w wysokości min. 6.000.000,00 zł c) są ubezpieczeni od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotą min. 1.000.000 zł. Sposób oceny spełniania warunków wymaganych od wykonawców będzie dokonywany na podstawie przedłożonych w ofercie dokumentów wymienionych w części IV oraz będzie zgodny z formułą SPEŁNIA-NIE SPEŁNIA.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

    • wykaz robót budowlanych w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia, wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że roboty zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone
    • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie
    • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
    • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień
    • sprawozdanie finansowe w części, a jeżeli podlega ono badaniu przez biegłego rewidenta zgodnie z przepisami o rachunkowości również z opinią odpowiednio o badanym sprawozdaniu albo jego części, a w przypadku wykonawców niezobowiązanych do sporządzania sprawozdania finansowego inny dokument określający obroty oraz zobowiązania i należności - za okres nie dłuższy niż ostatnie 1 rok obrotowy
    • informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, w których wykonawca posiada rachunek, potwierdzającą wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • opłaconą polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia
  • Wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełnienia warunków udziału w postępowaniu na zdolność finansową innych podmiotów, przedkłada informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, dotyczącą podmiotu, z którego zdolności finansowej korzysta na podstawie art. 26 ust. 2b ustawy, potwierdzającą wysokość posiadanych przez ten podmiot środków finansowych lub jego zdolność kredytową, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert.

  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
    • aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
    • aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na potencjał innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.
  • III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

    Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

    III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

    • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert

III.5) INFORMACJA O DOKUMENTACH POTWIERDZAJĄCYCH, ŻE OFEROWANE DOSTAWY , USŁUGI LUB ROBOTY BUDOWLANE ODPOWIADAJĄ OKREŚLONYM WYMAGANIOM

W zakresie potwierdzenia, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane odpowiadają określonym wymaganiom należy przedłożyć:

  • opis urządzeń technicznych, instrukcję obsługi oraz środków stosowanych przez wykonawcę dostaw lub usług oraz opis zaplecza naukowo-badawczego wykonawcy, w celu potwierdzenia zapewnienia odpowiedniej jakości realizowanego zamówienia
  • inne dokumenty

    certyfikat (np. wg normy PN-EN ISO 9001:2001) w zakresie usług objętych przedmiotem zamówienia

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

Zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że konieczność wprowadzenia zmian wynika z poniższych okoliczności: a) Jeżeli właściwy organ lub instytucja nie wydały stosownego dokumentu w ustawowym terminie, lub gdy nie jest on określony, w terminie 30 dni od daty prawidłowego wystąpienia Wykonawcy o wydanie decyzji lub innego dokumentu niezbędnego do prawidłowej realizacji Kontraktu, b) Jeżeli w trakcie dokonywania bieżących uzgodnień z Zamawiającym lub instytucją, od której zależne są decyzje dotyczące Kontraktu, nastąpiła istotna zmiana w zakresie rozwiązań projektowych, c) Jeżeli zaistniały przyczyny niezależne od działań Stron, których przy zachowaniu należytych środków nie można uniknąć ani im zapobiec, w szczególności: Wystąpiły warunki uniemożliwiające realizację robót budowlanych z przyczyn technologicznych przez okres powyżej 30 dni, Wystąpił braku frontu robót z przyczyn niezależnych od Wykonawcy przez okres powyżej 30 dni, Zaistniała konieczność realizacji Kontraktu przy zastosowaniu innych rozwiązań technicznych, technologicznych lub materiałowych ze względu na zmiany obowiązującego prawa, lub w sytuacji, gdy zastosowanie przewidzianych projektem rozwiązań groziłoby niewykonaniem lub wadliwym wykonaniem Kontraktu, Wystąpiły masowe protesty mieszkańców, lub innych osób prawnych. d) Jeżeli zaistniały odmienne od przyjętych w dokumentacji projektowej warunki terenowe, w szczególności ujawnione zostały nie zinwentaryzowane podziemne sieci, urządzenia lub obiekty budowlane, e) Jeżeli zaistniały odmienne od przyjętych w dokumentacji projektowej warunki geologiczne to jest; kurzawka, głazy, skutkujące niemożnością realizowania Kontraktu wg przyjętych założeń technologicznych, f) Jeżeli wystąpiła konieczność wprowadzenia nowego podwykonawcy, lub wynikła konieczność znacznego rozszerzenia zakresu robót podwykonawstwa wskazanego w ofercie, g) Jeżeli Zamawiający wstrzyma roboty, h) Jeżeli nastąpi zmiana obowiązującej stawki podatku VAT, i) Jeżeli przekazanie placu budowy nie nastąpiło w terminie ustalonym Kontraktem, z przyczyn, za które Wykonawca nie odpowiada. j) Jeżeli wystąpiła siła wyższa obejmująca: Klęski żywiołowe ( długotrwałe gwałtowne opady, gradobicia, powodzie, huragany i inne anomalia klimatyczne ), Niewypały lub niewybuchy Wykopaliska archeologiczne Warunki wprowadzenia zmian do Umowy: 1. Zmiana postanowień Umowy może wystąpić za zgodą obydwu Stron wyrażoną pisemnie pod rygorem nieważności. 2. Strona występująca o istotną zmianę zawartej Umowy zobowiązana jest do udokumentowania zaistnienia okoliczności jej wprowadzenia. 3. Wniosek o zmianę postanowień Umowy musi być pisemny.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.medicam.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Gryficach ul. Niechorska 27 72-300 Gryfice Dział Zamówień Publicznych- pok.nr 10.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 12.04.2011 godzina 10:00, miejsce: Sekretariat Zamawiającego Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Gryficach ul. Niechorska 27 72-300 Gryfice Budynek administracji- II piętro - pok. nr 51.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.