eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi OlsztynNadzór inwestorski dotyczący zadania inwestycyjnego pn.:Rozbudowa, modernizacja i wyposażenie budynku Wojewódzkiego Zespołu Medycyny Przemysłowej w Olsztynie współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach:Osi priorytetowej:3 Inf

To jest wynik przetargu. Zobacz także treść przetargu, którego dotyczy to ogłoszenie



Ogłoszenie z dnia 2010-01-06

Olsztyn: Nadzór inwestorski dotyczący zadania inwestycyjnego pn.:Rozbudowa, modernizacja i wyposażenie budynku Wojewódzkiego Zespołu Medycyny Przemysłowej w Olsztynie współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach:Osi priorytetowej:3 Infrastruktura społeczna, Działania:3.2 Wysoki poziom zabezpieczenia i dostępności medycznej, Poddziałania: 3.2.1 Infrastruktura ochrony zdrowia Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia - Mazury na lata 2007-2013
Numer ogłoszenia: 4316 - 2010; data zamieszczenia: 06.01.2010
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych: tak, numer ogłoszenia w BZP: 418468 - 2009r.

Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia: nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Wojewódzki Zespół Medycyny Przemysłowej, ul. Pstrowskiego 28b, 10-602 Olsztyn, woj. warmińsko-mazurskie, tel. 089 5336636, faks 089 5336636.

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Nadzór inwestorski dotyczący zadania inwestycyjnego pn.:Rozbudowa, modernizacja i wyposażenie budynku Wojewódzkiego Zespołu Medycyny Przemysłowej w Olsztynie współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach:Osi priorytetowej:3 Infrastruktura społeczna, Działania:3.2 Wysoki poziom zabezpieczenia i dostępności medycznej, Poddziałania: 3.2.1 Infrastruktura ochrony zdrowia Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia - Mazury na lata 2007-2013.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: Usługi.

II.1.3) Określenie przedmiotu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług dotyczących nadzoru inwestorskiego podczas realizacji zadania inwestycyjnego w ramach projektu:Rozbudowa, modernizacja i wyposażenie budynku Wojewódzkiego Zespołu Medycyny Przemysłowej w Olsztynie współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach:Osi priorytetowej: 3 Infrastruktura społeczna,Działania:3.2 Wysoki poziom zabezpieczenia i dostępności medycznej, Poddziałania:3.2.1 Infrastruktura ochrony zdrowia Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia - Mazury na lata 2007-2013.Zamówienie obejmuje pełnienie kompleksowego nadzoru inwestorskiego nad całym procesem inwestycyjnym, w trakcie którego wyodrębniono: 1)sprawdzenie dokumentacji projektowej, zwłaszcza w odniesieniu do jej kompletności, wykonalności pod względem technicznym, prawnym i nadzoru inwestorskiego, 2)przygotowanie, zorganizowanie i przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych i dostaw sprzętu medycznego, 3)sporządzenie i przedłożenie Zamawiającemu Harmonogramu realizacji robót budowlanych, zwanego dalej Harmonogramem robót (Harmonogram robót jest uszczegółowieniem elementów Harmonogramu rzeczowo-finansowego w zakresie robót budowlanych, stanowiącego załącznik do umowy Zamawiającego z Instytucją Zarządzającą RPO WiM) określającego terminy zadań objętych jego obowiązkami z zachowaniem terminów wymaganych przez Zamawiającego: roboty budowlane muszą zostać zakończone nie później niż do 29 lutego 2012 r., końcowe rozliczenie finansowe zadania inwestycyjnego musi zostać dokonane nie później niż do 29 marca 2012 r.,4)reprezentowanie Zamawiającego w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego (projektu): Rozbudowa, modernizacja i wyposażenie budynku Wojewódzkiego Zespołu Medycyny Przemysłowej w Olsztynie, a także w okresie rękojmi i gwarancji oraz uzyskanie pozwoleń i innych decyzji, których uzyskanie wymagane jest przez przepisy prawa,5)wykonywanie w imieniu Zamawiającego uzgodnionych czynności związanych z promocją projektu zgodnie z wytycznymi dla Beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko - Mazurskiego na lata 2007-2013,6)nadzór finansowy, prowadzenie sprawozdawczości zadania inwestycyjnego oraz rozliczeń środków własnych zamawiającego oraz środków pozyskanych na realizację inwestycji przez Zamawiającego, tj. środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko Mazurskiego na lata 2007-2013,7)pełnienie nadzoru inwestorskiego w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego oraz w okresie rękojmi i gwarancji. I. ZADANIA WYKONAWCY Zadania Wykonawcy podzielone zostały na zakresy tematyczne. Poniżej wymienione zostały najważniejsze zadania w ramach każdego z nich. I tak:A. W ZAKRESIE POSTĘPOWAŃ O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO:1.Zapoznanie się i ocena dokumentacji będącej w posiadaniu Zamawiającego.2.Ustalenie w porozumieniu z Zamawiającym warunków stawianych przyszłym wykonawcom w zakresie oświadczenia,kwalifikacji, sytuacji finansowej, gwarancji, terminu wykonania zadań oraz warunków płatności, 3.Przyjęcie za podstawę oceny ofert wykonawców ceny ryczałtowej bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów przez Zamawiającego.4.Przygotowanie dokumentów określających zakres i przedmiot robót budowlanych i dostaw, które będą stanowiły opis przedmiotu zamówienia w postępowaniu na wybór wykonawców,5.Zapewnienie zgodności postępowań o udzielenie zamówienia publicznego z umową o dofinansowanie (dotacyjną) zawartą przez Zamawiającego z Zarządem Województwa Warmińsko-Mazurskiego, zwanym dalej Instytucją Zarządzającą RPO WiM. 6.Przygotowanie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia wraz ze wzorem umowy oraz innych dokumentów niezbędnych do wszczęcia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na realizację projektu Rozbudowa, modernizacja i wyposażenie budynku Wojewódzkiego Zespołu Medycyny Przemysłowej w Olsztynie z uwzględnieniem wytycznych Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia - Mazury na lata 2007 - 2013 oraz przedstawienie ich do zaakceptowania przez Zamawiającego,7.Udział w ustanowieniu procedury kierowania zapytań i opracowywanie odpowiedzi na zapytania wykonawców, 8.Prowadzenie ewentualnych spotkań dla wykonawców przed terminem złożenia ofert,9.Zorganizowanie otwarcia ofert z udziałem przedstawicieli Zamawiającego, 10.Analiza złożonych ofert - przygotowanie raportu dla Zamawiającego, 11.Dokonanie oceny złożonych ofert, wybór wykonawcy, który złożył ofertę najkorzystniejszą w świetle postawionych kryteriów i przedstawienie propozycji wybranej oferty do akceptacji przez Zamawiającego,12.Udzielanie odpowiedzi na protesty złożone przez wykonawców, udział w ewentualnych odwołaniach przez nich wniesionych,13.Wyłonienie wykonawców robót budowlanych oraz dostaw sprzętu medycznego. B. W ZAKRESIE DOKUMENTACJI do obowiązków Wykonawcy należeć będzie: 1.Współpraca z projektantem w ramach nadzoru autorskiego, w razie potrzeby wzywanie go na budowę.2.Zgłaszanie projektantowi zastrzeżeń do dokumentacji i egzekwowanie od projektanta ewentualnych uzgodnień, wyjaśnień lub poprawek. 3.Dokonanie uzgodnień w zakresie przeniesienia przystanku autobusowej miejskiej linii komunikacji nr 10.4.Określenie wymagań w zakresie obowiązku wykonania przez wykonawców dokumentacji powykonawczej, powykonawczej inwentaryzacji geodezyjnej oraz kontrola jej wykonania.5.Skompletowanie pełnej dokumentacji związanej z procesem inwestycyjnym i jego zakończeniem, w tym dokumentacji wymaganej do odbioru i uzyskania pozwolenia na użytkowanie. C. W ZAKRESIE WYKONAWSTWA ROBÓT BUDOWLANYCH I DOSTAW SPRZĘTU MEDYCZNEGO:1. Przygotowanie i przedstawienie Zamawiającemu do zatwierdzenia Harmonogramu realizacji robót budowlanych.2.Przygotowanie i koordynacja umów na dostawę energii elektrycznej, wody, energii cieplnej itp. niezbędnych do realizacji zadania inwestycyjnego.3.Przekazanie Wykonawcy robót dokumentacji projektowej. 4.Zapewnienie nadzoru inwestycyjnego, w tym: ustanowienie inspektorów nadzoru we wszystkich branżach występujących w zadaniu inwestycyjnym ze wskazaniem inspektora - koordynatora, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego,Zawiadomienie właściwego organu oraz projektanta sprawującego nadzór autorski, na co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem robót budowlanych wraz z pisemnym oświadczeniem kierownika budowy i inspektorów nadzoru o przyjęciu obowiązków.6.Przygotowanie niezbędnych dokumentów do przejęcia placu budowy i dokonanie jego przekazania wykonawcy robót budowlanych.7.Reprezentowanie interesów Zamawiającego wobec wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego.8.Wypełnianie w imieniu Zamawiającego i w porozumieniu z nim obowiązków wynikających z obowiązujących przepisów związanych z realizacją niniejszego zamówienia.9.Udział w bieżących naradach technicznych oraz koordynacja przyjętych rozwiązań z projektantami oraz wykonawcami robót budowlanych i dostaw oraz kontrola realizacji ustaleń z tych narad.10.Wizytowanie robót, placu budowy z częstotliwością zapewniającą prawidłowe wykonanie zadania inwestycyjnego.11.Kontrola procesu budowy oraz dokonywania zapisów w dzienniku budowy, sprawdzanie zgodności prowadzonych robót z dokumentacją projektową, techniczną, warunkami technicznymi wykonania robót, obowiązującymi przepisami i normami, aktualną wiedzą techniczną, prawem budowlanym oraz umowami dotyczącymi realizacji zadania inwestycyjnego. 12.Kontrola terminowości wykonania robót i zgodności przebiegu procesu budowlanego z obowiązującym Harmonogramem robót oraz doprowadzenie do opracowania i wdrożenia harmonogramów naprawczych, jeśli wymaga tego sytuacja. 13.Sprawdzanie ze szczególną, profesjonalną starannością, z zachowaniem standardów jakości i staranności przestrzeganych przez renomowane firmy wykonujące roboty budowlane o podobnym charakterze, jakości wykonywanych robót i jakości wbudowywanych materiałów.14.Nadzór nad zapewnieniem i utrzymaniem w trakcie realizacji robót porządku w obrębie placu budowy i zaplecza budowy, systematycznego usuwania gruzu i śmieci budowlanych, nieczystości i odpadów, zbędnych materiałów budowlanych, oraz usuwania piasku i błota nawożonych z placu budowy na drogi dojazdowe oraz kontrola ich składowania i utylizacji przez wykonawców robót budowlanych.15.Kontrola ilości wykonywanych robót w oparciu o materiały zawarte w dokumentacji projektowej.16.Opiniowanie oraz przedstawienie Zamawiającemu do akceptacji wniosków wykonawców w sprawie zmiany sposobu wykonania robót budowlanych, w tym zmiany materiałów, maszyn i urządzeń, przebiegu tras, technologii, a także uzgadnianie tych zmian z jednostką projektową.17.Inicjowanie wprowadzania zmian do treści umów zawartych w wykonawcami zadania inwestycyjnego przez przygotowywanie stosownych dokumentów, w związku ze zmianami warunków określonych w umowach, zawsze przy uwzględnieniu ograniczeń do dokonywania takich zmian.18.Kontrola naniesionych zmian w dokumentacji projektowej oraz powykonawczych projektów technicznych.19.Udział w odbiorach robót zanikających i ulegających zakryciu. 20.Potwierdzanie wykonanych faktycznie robót podlegających odbiorowi częściowemu, przeprowadzanie procedury odbiorów częściowych oraz ich akceptacja w zakresie rzeczowym i finansowym.21.Opracowywanie sprawozdań z wykonanego zakresu rzeczowo - finansowego i przedstawianie ich Zamawiającemu w następującym cyklu:a)raporty comiesięczne zawierające: informacje o stanie zaawansowania inwestycji, analizę zgodności terminów wykonywania robót z przyjętym Harmonogramem robót, informację o kosztach w zakresie ich zgodności z przyjętymi założeniami, ocenę wykonawców, ocenę jakości wykonywanych robót i występujących głównych problemów. Raporty te należy złożyć Zamawiającemu w terminie 7 dni po upływie każdego miesiąca kalendarzowego,b)raporty interwencyjne dotyczące nagłych, nieprzewidzianych zdarzeń mających wpływ na termin i budżet inwestycji przekazywane do upoważnionego przedstawiciela Zamawiającego, w terminie 2 dni od zdarzenia,c)raporty kwartalne rozliczeniowe składane w terminie 14 dni od zakończenia określonego etapu inwestycji określonego w Harmonogramie robót,22.Kontrolowanie zgodności realizacji zadania inwestycyjnego z zapisami umowy na roboty budowlane i dostawy.23.Koordynowanie prac wykonywanych przez wykonawców robót budowlanych.24.Prowadzenie narad koordynacyjnych na budowie w terminach uzgodnionych z wykonawcami robót budowlanych.25.Kwalifikowanie zasadności wykonania ewentualnych robót dodatkowych w uzgodnieniu z Zamawiającym.26.Nadzór nad zapewnieniem bezpieczeństwa i przestrzegania przepisów sanitarnych, ppoż., BHP oraz przepisów dotyczących ochrony środowiska naturalnego przez wszystkich uczestników procesu realizowanego zadania inwestycyjnego.27.Zawiadomienie Zamawiającego o przypadkach naruszenia prawa budowlanego przez wykonawców.28.Wstrzymywanie robót budowlanych w przypadku, gdyby ich kontynuacja mogła wywołać zagrożenie, bądź spowodować niedopuszczalną niezgodność z projektem lub pozwoleniem na budowę. 29.Przeprowadzanie prób i badań wymaganych przepisami prawa oraz na podstawie obowiązujących norm czy zarządzeń władz przed przekazaniem robót. 30.Spowodowanie udziału w odbiorach specjalistycznych osób i instytucji wymaganych przepisami prawa.31.Wyegzekwowanie od wykonawców kompletu dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia odbioru końcowego, w tym zwłaszcza: protokołów odbiorów częściowych wraz załącznikami, certyfikatów, deklaracji zgodności, aprobat technicznych, atestów oraz kompletnej i kompleksowej dokumentacji powykonawczej.32.Przeprowadzenie procedury odbiorowej z zastrzeżeniem, że okoliczność ujawnienia w toku czynności odbiorowych, wad lub usterek wykonawczych, utrudniających uzyskanie pozwolenia na użytkowanie inwestycji dla Zamawiającego winna skutkować odmową przyjęcia wykonanych robót do czasu ich usunięcia.33.Kontrolowanie prawidłowości prowadzenia dziennika budowy, a po odbiorze robót - odebranie dziennika budowy i oświadczenia przewidzianego przepisami Prawa budowlanego od kierownika budowy. 34.Doprowadzenie do usunięcia usterek i sporządzenie odpowiednich protokołów. 35.Reprezentowanie Zamawiającego w naliczaniu, dochodzeniu oraz egzekwowaniu od projektanta, dostawców i wykonawców robót należnych odszkodowań lub kar umownych zawartych w postanowieniach umów pomiędzy Zamawiającym a stronami procesu inwestycyjnego i niezwłoczne przekazywanie ich Zamawiającemu. 36.Skompletowanie i przekazanie Zamawiającemu instrukcji obsługi i eksploatacji instalacji oraz urządzeń zamontowanych w ramach zadania, w języku polskim. 37.Doprowadzenie do odbioru końcowego inwestycji, udział w komisjach odbiorowych oraz sporządzaniu protokołu odbioru końcowego robót i przekazanie inwestycji do eksploatacji przy założeniu, że odbierającym jest Zamawiający.38.Egzekwowanie usunięcia przez wykonawcę robót usterek oraz niedoróbek stwierdzonych komisyjnie w trakcie odbiorów częściowych i odbioru końcowego. 39.Udział w uzyskaniu przez Zamawiającego wszystkich wymaganych przepisami prawa decyzji administracyjnych, opinii, uzgodnień, stanowisk organów administracyjnych po zakończeniu procesu inwestycyjnego oraz udział w uzyskaniu ostatecznej (w administracyjnym toku instancji) oraz bezwarunkowej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu. 40.Udział w rozruchu obiektu po zakończeniu realizacji zadania inwestycyjnego. 41.Skompletowanie korespondencji oraz dokumentacji i przekazanie ich Zamawiającemu w stanie kompletnym po zakończeniu zadania lub rozwiązaniu niniejszej umowy.42.Przeprowadzanie w okresie udzielonej przez Wykonawcę robót gwarancji przeglądów przy udziale Wykonawcy robót budowlanych i Zamawiającego wraz ze spisaniem protokołu określającego stwierdzone usterki, sposób oraz termin ich usunięcia oraz nadzorowanie jakości i prawidłowości usunięcia usterek przez Wykonawcę.43.W przypadku nieterminowego usuwania usterek przez Wykonawcę, przygotowanie Zamawiającemu danych, niezbędnych do naliczenia kar umownych z tego tytułu.44.W przypadku nie usunięcia usterek przez Wykonawcę, przygotowanie Zamawiającemu danych niezbędnych do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na wybór wykonawcy zastępczego usunięcia usterek oraz nadzór nad tymi pracami i dokonanie ich odbioru.D. W ZAKRESIE ROZLICZEŃ FINANSOWYCH:1.Przygotowanie rozliczeń środków własnych Zamawiającego oraz środków pozyskanych na realizację inwestycji przez Zamawiającego, tj. środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko- Mazurskiego na lata 2007-2013, w ramach Osi priorytetowej: 3. Infrastruktura społeczna, Działania: 3.2 Wysoki poziom zabezpieczenia i dostępności medycznej, Poddziałania: 3.2.1 Infrastruktura ochrony zdrowia.2.Bieżące uzgadnianie prawidłowości dokonywanych rozliczeń, dokumentacji źródłowych i rozliczeń z Instytucją Zarządzającą RPO WiM, w tym przygotowanie i złożenie po akceptacji Zamawiającego wniosków o płatność do ww instytucji.,Wprowadzenie danych do wniosku o płatność w Generatorze wniosków. 3.Skompletowanie dokumentacji dotyczącej rozliczeń uzyskanych środków pochodzących z EFRR, o których mowa w ust. 1. 4.Kontrola prawidłowości otrzymanych faktur m.in. w zakresie ich zgodności z Harmonogramem rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik do umowy Zamawiającego z Instytucją Zarządzającą RPO WiM oraz umową z wykonawcą robót budowlanych i dostaw sprzętu medycznego.5.Sprawdzanie faktur przedkładanych przez wykonawcę dokumentacji projektowej (nadzór autorski), wykonawców robót budowlanych oraz dostaw, kwalifikowanie ich do zapłaty i przekazywanie ich Zamawiającemu do zapłaty. 6.Sprawdzanie pod względem rachunkowym i merytorycznym wykonywania Harmonogramu rzeczowo-finansowego.7.Przygotowanie materiałów związanych z naliczaniem kar umownych za nienależyte lub nieterminowe wykonanie zobowiązań umownych, których obowiązek zapłaty został zastrzeżony w zawartych z wykonawcami umowach.8.Rozliczenie końcowe zadania inwestycyjnego.Opis zadania inwestycyjnego, którego dotyczy przedmiot zamówienia zawarty został w SIWZ..

II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 71.24.80.00 - Nadzór nad projektem i dokumentacją 71.27.70.00 - 71.27.70.00 71.00.00.00 - Usługi architektoniczne, budowlane, inżynieryjne i kontrolne 71.54.00.00 - Usługi zarządzania budową .

II.1.5) Całkowita końcowa wartość zamówienia (bez VAT) obejmująca wszystkie zamówienia i części: 88800 PLN.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: Przetarg nieograniczony

IV.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej: tak, projekt/program: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia - Mazury na lata 2007-2013:Oś priorytetowa: 3 Infrastruktura społeczna Działanie:3.2 Wysoki poziom zabezpieczenia i dostępności medycznej Poddziałanie:3.2.1 Infrastruktura ochrony zdrowia.

SEKCJA V: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

V.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 05.01.2010.

V.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT: 2.

V.3) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Przedsiębiorstwo Obsługi Inwestycyjnej Sp. z o.o., ul. Gajowa 99, 85-717 Bydgoszcz, kraj/woj. kujawsko-pomorskie.

V.4) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O NIE PODLEGAJĄCYCH ODRZUCENIU OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ
I NAJWYŻSZĄ CENĄ
(bez VAT)

  • Cena wybranej oferty: 88800
  • Oferta z najniższą ceną: 88800 oferta z najwyższą ceną: 137100
  • Waluta: PLN.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.