Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2013-02-04
Warszawa: Zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia z profesjonalnej obsługi klienta, szkolenia z pierwszej pomocy i ratownictwa drogowego, kursu samoobrony dla uczestników projektu pt. EURO-TAKSÓWKARZ - podniesienie kwalifikacji zawodowych warszawskich taksówkarzy, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Numer ogłoszenia: 46022 - 2013; data zamieszczenia: 04.02.2013
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Miasto Stołeczne Warszawa , Pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. (+48 22) 443 14 00, faks (+48 22) 443 14 02.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.um.warszawa.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia z profesjonalnej obsługi klienta, szkolenia z pierwszej pomocy i ratownictwa drogowego, kursu samoobrony dla uczestników projektu pt. EURO-TAKSÓWKARZ - podniesienie kwalifikacji zawodowych warszawskich taksówkarzy, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia z profesjonalnej obsługi klienta, szkolenia z pierwszej pomocy i ratownictwa drogowego, kursu samoobrony dla uczestników projektu pt. EURO-TAKSÓWKARZ - podniesienie kwalifikacji zawodowych warszawskich taksówkarzy, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak.
- Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
- Zamawiający przewiduje udzielenie zamówień uzupełniających, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy w przypadku wystąpienia okoliczności polegających na konieczności powtórzenia tego samego rodzaju zamówienia, w wysokości do 50 % wartości zamówienia podstawowego.
II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.50.00.00-9, 80.56.20.00-1, 80.57.00.00-0.
II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 3.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: .
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: Zamawiający nie wymaga wnoszenia wadium
III.2) ZALICZKI
- Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
na podstawie oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
CZĘŚĆ I wykażą, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie, należycie przeprowadzili co najmniej 5 szkoleń z profesjonalnej obsługi klienta w ramach odrębnych umów, z których każde szkolenie dotyczyło przeszkolenia co najmniej 10 osób oraz obejmowało co najmniej 8 godz. dydaktycznych programu szkolenia, dla każdej grupy; CZĘŚĆ II wykażą, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie, należycie przeprowadzili co najmniej 5 szkoleń z pierwszej pomocy i ratownictwa drogowego w ramach odrębnych umów, z których każde szkolenie dotyczyło przeszkolenia co najmniej 10 osób oraz obejmowało co najmniej 7 godz. dydaktycznych programu szkolenia dla każdej grupy; CZĘŚĆ III wykażą, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie, należycie przeprowadzili co najmniej 5 kursów samoobrony w ramach odrębnych umów, z których każdy kurs dotyczył przeszkolenia co najmniej 10 osób oraz obejmował co najmniej 8 godz. dydaktycznych programu szkolenia, dla każdej grupy;
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
na podstawie oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
CZĘŚĆ I wykażą, że dysponują, co najmniej 3 wykwalifikowanymi trenerami, z których każdy posiada co najmniej 2 letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z zakresu profesjonalnej obsługi klienta. CZĘŚĆ II wykażą, że dysponują, co najmniej 3 wykwalifikowanymi trenerami, z których każdy posiada co najmniej 2 letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z zakresu pierwszej pomocy i ratownictwa drogowego. CZĘŚĆ III wykażą, że dysponują, co najmniej 3 wykwalifikowanymi trenerami, z których każdy posiada co najmniej 5 letnie doświadczenie w prowadzeniu kursów samoobrony
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
na podstawie oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
-
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:
- wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie
- wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
1. oryginał pisemnego zobowiązania innych podmiotów do oddania Wykonawcy do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia, jeżeli Wykonawca polega na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków; 2. dokument (np. pełnomocnictwo, informacja o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej lub umowa spółki cywilnej, itp) potwierdzający, iż oferta została podpisana przez osobę/y uprawnioną/e do reprezentowania Wykonawcy, jeżeli nie wynika to z innych dokumentów załączonych do oferty. 3. Wykaz usług dla kryterium oceny ofert CZĘŚĆ I - wykaz usług dla kryterium określonego w pkt 26.3.A. SIWZ, tj. wykaz przeprowadzonych szkoleń z zakresu profesjonalnej obsługi klienta zrealizowanych w ramach odrębnych umów, z których każde szkolenie dotyczyło przeszkolenia co najmniej 10 osób oraz obejmowało co najmniej 8 godz. dydaktycznych programu szkolenia dla każdej grupy z podaniem przedmiotu, dat wykonania i odbiorców - zgodny z treścią Załącznika nr 6a do SIWZ; Usługi szkolenia wskazane w Załączniku nr 6a muszą zostać potwierdzone dokumentami należytego wykonania (np. referencjami) CZĘŚĆ II - wykaz usług dla kryterium określonego w pkt 26.3.B. SIWZ, tj. wykaz przeprowadzonych szkoleń z zakresu pierwszej pomocy i ratownictwa drogowego realizowanych w ramach odrębnych umów, z których każde szkolenie dotyczyło przeszkolenia co najmniej 10 osób oraz obejmowało co najmniej 7 godz. dydaktycznych programu szkolenia, dla każdej grupy, z podaniem przedmiotu, dat wykonania i odbiorców - zgodny z treścią Załącznika nr 6b do SIWZ; Usługi szkolenia wskazane w Załączniku nr 6b muszą zostać potwierdzone dokumentami należytego wykonania (np. referencjami) CZĘŚĆ III - wykaz usług dla kryterium określonego w pkt 26.3.C. SIWZ, tj. wykaz przeprowadzonych kursów samoobrony zrealizowanych w ramach odrębnych umów, z których każdy kurs dotyczył przeszkolenia co najmniej 10 osób oraz obejmował co najmniej 8 godz. dydaktycznych programu szkolenia, dla każdej grupy, z podaniem przedmiotu, dat wykonania i odbiorców - zgodny z treścią Załącznika nr 6c do SIWZ; Usługi szkolenia wskazane w Załączniku nr 6c muszą zostać potwierdzone dokumentami należytego wykonania (np. referencjami) 4. Wykonawca zagraniczny składa dokumenty zgodnie z zapisami seksji III pkt III.3) a w szczególności z zapisem pkt III.6) ppkt 2. ze szczególnym uwzględnieniem, aby dokumenty złożone wraz z ofertą potwierdzały, iż oferta została podpisana przez osobę/y uprawnioną/e do reprezentowania Wykonawcy.
III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:
- 1 - Cena - 60
- 2 - doświadczenie wykonawcy - 40
IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.
IV.3) ZMIANA UMOWY
Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
Zamawiający zastrzega sobie prawo zmiany lub uzupełnienia Umowy w formie pisemnej pod rygorem nieważności w następujących przypadkach: a) zmiany przepisów prawa, wytycznych lub innych regulacji w zakresie mającym wpływ na realizację Umowy; b) konieczność wprowadzenia zmian będzie następstwem zmian wprowadzonych w umowach pomiędzy Zamawiającym a inną niż Wykonawca stroną, w tym instytucjami nadzorującymi wdrażanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w ramach którego realizowana jest Umowa oraz wniosku o dofinansowanie stanowiącego integralną część umowy o dofinansowanie wskazanej w § 1; c) wystąpienia okoliczności związanych z realizacją Umowy, których Strony nie przewidywały lub nie mogły przewidzieć przy zawieraniu Umowy, uniemożliwiających realizację Umowy zgodnie z pierwotnymi ustaleniami, z zastrzeżeniem, że zmiana końcowego terminu realizacji Umowy będzie dopuszczalna w przypadku jeżeli zostanie uznana jako korzystna dla Zamawiającego; d) przedłużenie terminu szkoleń, w przypadku niemożności zrealizowania przedmiotu umowy w terminie wskazanym w umowie. e) Wykonawca może, za zgodą Zamawiającego wyrażoną na piśmie, powierzyć wykonanie przedmiotowego zamówienia osobom spoza składu Zespołu Wykonawcy, które nie zostały wskazane w złożonej przez Wykonawcę ofercie stanowiącej podstawę zawarcia Umowy. Zamawiający zastrzega jednak, iż Wykonawca zobowiązany będzie w takim przypadku wykazać, iż osoby te posiadają wiedzę i doświadczenie odpowiadającą wymaganiom Zamawiającego określonym w SIWZ.
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: http://ogloszeniabzp.um.warszawa.pl/wyszukiwarka.php
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Biuro Zamówień Publicznych Urzędu m.st. Warszawy, ul. Senatorska 36, 00-095 Warszawa, p. 13, piętro IV...
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 12.02.2013 godzina 11:00, miejsce: Biuro Zamówień Publicznych Urzędu m.st. Warszawy, ul. Senatorska 36, 00-095 Warszawa, p. 13, piętro IV...
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Zamówienie dotyczy projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez m.st. Warszawa w ramach Poddziałania 8.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. 1. Termin realizacji zamówienia CZĘŚĆ I - (profesjonalna obsługa klienta) od dnia podpisania umowy do dnia 19.04.2013 r. CZĘŚĆ II - (pierwsza pomoc i ratownictwo drogowe) od dnia podpisania umowy do dnia 19.04.2013 r. CZĘŚĆ III -(kurs samoobrony) od dnia podpisania umowy do dnia 30.04.2013 r. 2. Termin i miejsce otwarcia ofert 12/02/2013 r. godz. 12:00, Biuro Zamówień Publicznych Urzędu m.st. Warszawy, ul. Senatorska 36, 00-095 Warszawa, sala konferencyjna nr 16, piętro IV.. 3. Osoby do kontaktu - w zakresie dotyczącym przedmiotu zamówienia: imię i nazwisko: imię i nazwisko: Pani Małgorzata Tupin; Biuro Pomocy i Projektów Społecznych tel.: 22 443-07-97 w zakresie dotyczącym zagadnień formalno - prawnych: imię i nazwisko: Jolanta Kotowicz - Biuro Zamówień Publicznych, tel.: 22 443-14-13, fax: 22 443-14-02.
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie
ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH
CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: Zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia z profesjonalnej obsługi klienta dla uczestników projektu pn. EURO -TAKSÓWKARZ.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usługi polegającej na zorganizowaniu i przeprowadzeniu szkolenia z profesjonalnej obsługi klienta dla uczestników projektu pn. EURO -TAKSÓWKARZ - podniesienie kwalifikacji zawodowych warszawskich taksówkarzy, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez m.st. Warszawa w ramach Poddziałania 8.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Grupę docelową projektu stanowią warszawscy taksówkarze, spełniający jednocześnie następujące kryteria: wykształcenie maksymalnie średnie, posiadanie ważnej licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką osobową wydanej przez Prezydenta m.st. Warszawy, zatrudnienie w mikroprzedsiębiorstwach, 50% uczestników jest w wieku powyżej 45 roku życia..
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.50.00.00-9, 80.57.00.00-0.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 19.04.2013.
4) Kryteria oceny ofert: cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:
- 1. Cena - 60
- 2. doświadczenie wykonawcy - 40
CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: zorganizowaniei przeprowadzenie szkolenia z pierwszej pomocy i ratownictwa drogowego dla uczestników projektu pn. EURO -TAKSÓWKARZ.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usługi polegającej na zorganizowaniu i przeprowadzeniu szkolenia z pierwszej pomocy i ratownictwa drogowego dla uczestników projektu pn. EURO -TAKSÓWKARZ - podniesienie kwalifikacji zawodowych warszawskich taksówkarzy, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez m.st. Warszawa w ramach Poddziałania 8.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Grupę docelową projektu stanowią warszawscy taksówkarze, spełniający jednocześnie następujące kryteria: wykształcenie maksymalnie średnie, posiadanie ważnej licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką osobową wydanej przez Prezydenta m.st. Warszawy, zatrudnienie w mikroprzedsiębiorstwach, 50% uczestników jest w wieku powyżej 45 roku życia..
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.50.00.00-9, 80.56.20.00-1.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 19.04.2013.
4) Kryteria oceny ofert: cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:
- 1. Cena - 60
- 2. doświadczenie wykonawcy - 40
CZĘŚĆ Nr: 3 NAZWA: Zorganizowanie i przeprowadzenie kursu samoobrony dla uczestników projektu pn. EURO -TAKSÓWKARZ.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usługi polegającej na zorganizowaniu i przeprowadzeniu kursu samoobrony dla uczestników projektu pn. EURO -TAKSÓWKARZ - podniesienie kwalifikacji zawodowych warszawskich taksówkarzy, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez m.st. Warszawa w ramach Poddziałania 8.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Grupę docelową projektu stanowią warszawscy taksówkarze, spełniający jednocześnie następujące kryteria: wykształcenie maksymalnie średnie, posiadanie ważnej licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką osobową wydanej przez Prezydenta m.st. Warszawy, zatrudnienie w mikroprzedsiębiorstwach, 50% uczestników jest w wieku powyżej 45 roku życia..
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.50.00.00-9.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 30.04.2013.
4) Kryteria oceny ofert: cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:
- 1. Cena - 60
- 2. doświadczenie wykonawcy - 40
INNE PRZETARGI Z WARSZAWY
- Zakup telefonów VoIP, nr postępowania 105/BŁiI/25/MR
- Dostawa ręczników papierowych, papieru toaletowego
- Druk i dostawa książki pt.: "Miejskie ścieżki wokół Muzeum Warszawy"
- Wymiana dźwigu osobowego "E" w budynku szpitalnym w formule "zaprojektuj i wybuduj", 33-W-R-05-2025
- Dostawa środków czystości oraz materiałów jednorazowego użytku
- Usługi w zakresie przeglądu, usuwania awarii (pogotowie serwisowe) i utrzymania w pełnej sprawności technicznej urządzeń klimatyzacyjnych oraz central wentylacji mechanicznej, w obiektach CBA
więcej: przetargi w Warszawie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- "Cyberbezpieczny samorząd - Gmina Koczała" - część I, II, III, IV, V
- "Usługa organizacji i realizacji wydarzeń edukacyjnych promujących innowacyjne rozwiązania stypendystów ze szkół zawodowych woj. pod. w ramach projektu "Podlaski program wsparcia stypendialnego..."
- Usługi szkoleniowe (13 części) w ramach projektu "Moda na sukces"
- Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na organizację i przeprowadzenie kursu pn. Florystyka, kurs podstawowy i zaawansowany, florystyka ślubna oraz funeralna
- Przygotowanie oraz przeprowadzenie szkoleń specjalistycznych dla pracowników centrum usług społecznych (CUS)
- Realizacja zajęć w ramach projektu pn.: "Placówka Wsparcia Dziennego "Marzenia i Pasje" - powt.
więcej: Usługi szkoleniowe »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.