Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2016-05-04
Kartuzy: Dostawa
materiałów opatrunkowych, podtlenku azotu , venflonów, gąbek hemostatycznych, folii operacyjnych, koców termoizolacyjnych 1 x użytku, wapna do narkozy materiałów do sterylizacji,narzędzia laparoskopowego do usuwania narządów, siatek do plastyki pochwy, klipsów tytanowych, striperów żylnych,jałowego zestawu do porodu
Numer ogłoszenia: 49013 - 2016; data zamieszczenia: 04.05.2016
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - dostawy
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
V | zamówienia publicznego |
zawarcia umowy ramowej | |
ustanowienia dynamicznego systemu zakupów (DSZ) |
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Powiatowe Centrum Zdrowia spółka z o. o. , ul. Floriana Ceynowy 7, 83-300 Kartuzy, woj. pomorskie, tel. 058 6854800, faks 058 6854840.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Podmiot prawa publicznego.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Dostawa materiałów opatrunkowych, podtlenku azotu , venflonów, gąbek hemostatycznych, folii operacyjnych, koców termoizolacyjnych 1 x użytku, wapna do narkozy materiałów do sterylizacji,narzędzia laparoskopowego do usuwania narządów, siatek do plastyki pochwy, klipsów tytanowych, striperów żylnych,jałowego zestawu do porodu.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: dostawy.
II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Dostawa materiałów opatrunkowych, podtlenku azotu , venflonów, gąbek hemostatycznych, folii operacyjnych, koców termoizolacyjnych 1 x użytku, wapna do narkozy materiałów do sterylizacji,narzędzia laparoskopowego do usuwania narządów, siatek do plastyki pochwy, klipsów tytanowych, striperów żylnych,jałowego zestawu do porodu ( 21 pakietów) w zakresie i ilości określonych w Części XVIII Szczegółowa specyfikacja - formularz cenowy w okresie 12 miesięcy od dnia 03.08.2016 do 02.08.2017. Oferowany przedmiot zamówienia musi być zgodny z opisem zawartym w formularzu cenowym - załączniku nr 1 do oferty i spełniać wymogi odnośnie przedmiotu zamówienia zawarte w formularzu cenowym..
II.1.5)
przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających
- Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.10-4, 33.14.00.00-0, 33.14.11.20-7, 33.14.12.20-8, 24.11.12.20-3, 33.14.11.27-6, 33.14.00.00-3, 33.60.00.00-6, 33.00.00.00-0, 24.00.00.00-4, 33.19.80.00-4.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 21.
II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Okres w miesiącach: 12.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.2) ZALICZKI
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie precyzuje żadnych wymagań, których spełnienie Wykonawca zobowiązany jest wykazać w sposób szczególny. Zamawiający oceni warunek opierając się o oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu (art 22 ust. 1)
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Ocena spełniania warunku wiedzy i doświadczenia dokonana zostanie metodą spełnia/nie spełnia na podstawie przedłożonego wraz z ofertą wykazu wykonanych a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie,( co najmniej 2 dostaw) wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów na rzecz , których dostawy lub usługi zostały wykonane oraz załączenie dowodów czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie.
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie precyzuje żadnych wymagań, których spełnienie Wykonawca zobowiązany jest wykazać w sposób szczególny. Zamawiający oceni warunek opierając się o oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu (art 22 ust. 1)
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie precyzuje żadnych wymagań, których spełnienie Wykonawca zobowiązany jest wykazać w sposób szczególny. Zamawiający oceni warunek opierając się o oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu (art 22 ust. 1)
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie precyzuje żadnych wymagań, których spełnienie Wykonawca zobowiązany jest wykazać w sposób szczególny. Zamawiający oceni warunek opierając się o oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu (art 22 ust. 1)
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:
- wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie;
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
- aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej
- lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;
III.5) INFORMACJA O DOKUMENTACH POTWIERDZAJĄCYCH, ŻE OFEROWANE DOSTAWY, USŁUGI LUB ROBOTY BUDOWLANE ODPOWIADAJĄ OKREŚLONYM WYMAGANIOM
W zakresie potwierdzenia, że oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi odpowiadają określonym wymaganiom należy przedłożyć:
- próbki, opisy lub fotografie produktów, które mają zostać dostarczone, których autentyczność musi zostać poświadczona przez wykonawcę na żądanie zamawiającego;
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
Wymagane min.3 badania kliniczne potwierdzające spadek występowania zakrzepowego zapalenia żył dla materiału kaniul
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:
- 1 - Cena - 98
- 2 - termin realizacji reklamacji - 2
IV.2.2)
przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna, adres strony, na której będzie prowadzona: |
IV.3) ZMIANA UMOWY
przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
5. W przypadku zmiany urzędowej stawki podatku VAT na towary będące przedmiotem Umowy w czasie jej trwania Wykonawca zawiadomi o tym Zamawiającego na 14 dni przed dniem wejścia w życie przepisów zmieniających. Zmiana stawek podatku VAT spowoduje zmianę kwot podatku VAT i cen brutto wynikających z Arkuszu Asortymentowo - Cenowego, cena netto pozostaje niezmienna. Powyższe nie dotyczy przypadków, gdy Wykonawca nieprawidłowo ustalił stawki podatku VAT w ofercie, w takim wypadku skutki nieprawidłowego wskazania stawki podatku obciążają wyłącznie Wykonawcę, co nie dotyczy przypadków zawyżenia stawki VAT w ofercie. 6. Jeśli w trakcie obowiązywania niniejszej umowy ustalone zostaną przez odpowiednie organy państwowe cen urzędowych towarów określonych w Arkuszu Asortymentowo - Cenowym ceny jednostkowe dla tych towarów zostaną określone w następujący sposób: a) jeżeli cena urzędowa przedmiotu zamówienia będzie niższa od cen wskazanych w Arkuszu Asortymentowo - Cenowym, od dnia wejścia w życiem powszechnie obowiązujących przepisów określających ceny urzędowe, do wszelkich zrealizowanych po tym terminie dostaw będą miały zastosowanie ceny urzędowe określone w odpowiednich przepisach, b) jeżeli cena urzędowa przedmiotu zamówienia będzie wyższa od cen wskazanych w Arkuszu Asortymentowo - Cenowym do umowy w dalszym ciągu zastosowanie będą miały ceny określone w Arkuszu Asortymentowo - Cenowym. Strony przewidują możliwość zmiany umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, w sytuacji wystąpienia okoliczności, których nie można było przewiedzieć w chwili zawarcia umowy, w sytuacjach: 1) wystąpienia przekształceń własnościowych po którejkolwiek ze stron umowy, 2) wystąpienia zmian technicznych lub organizacyjnych wymagających zmiany umowy, 3) zmiany numeru katalogowego przedmiotu umowy lub sposobu jego konfekcjonowania, 4) wprowadzenia zamiennika o właściwościach takich samych lub lepszych z jednoczesnym zakończeniem produkcji, wstrzymaniem produkcji lub wycofaniem produkcji towarów objętych przedmiotem zamówienia przy czym ceny za dany zamiennik nie mogą być wyższe niż wynikające z Arkusza Asortymentowo - Cenowego, 5) innych - wprost przewidzianych w pozostałych postanowieniach niniejszej umowy.
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: http://www.bip.pczkartuzy.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Powiatowe Centrum Zdrowia Sp. z o.o. w Kartuzach, 83-300 Kartuzy, ul. Ceynowy 7 I piętro, pok. Nr 2, Dział Administracyjno Gospodarczy...
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 13.05.2016 godzina 09:00, miejsce: Powiatowe Centrum Zdrowia Sp. z o.o. w Kartuzach, 83-300 Kartuzy, ul. Ceynowy 7 - sekretariat...
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie
ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH
CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: podtlenek azotu.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: podtlenek azotu - 1 pozycja.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 24.11.12.20-3.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: Opatrunki.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Opatrunki - 16 pozycji.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.10-4.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 3 NAZWA: opatrunki.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: opatrunki 7 pozycji.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.10-4.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 4 NAZWA: opatrunki.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: opatrunki- 15 pozycji.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.10-4.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 5 NAZWA: opatrunki.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: opatrunki 2 pozycje.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.10-4.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 6 NAZWA: opatrunki.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: opatrunki - 1 pozycja.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.00.00-3.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 7 NAZWA: opatrunki.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: opatrunki - wapno sodowane.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.60.00.00-6.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 8 NAZWA: Gąbka hemostatyczna.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Gąbka hemostatyczna - 2 pozycje.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.27-6.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 9 NAZWA: Opatrunki.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Opatrunki - 1 pozycja.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.10-4.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 10 NAZWA: Opatrunki.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Opatrunki - 2 pozycje.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.10-4.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 11 NAZWA: Opatrunki.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Opatrunki - 1 pozycja a,b,c.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.10-4.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 12 NAZWA: opatrunki.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Opatrunki - gaza 2 pozycje.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.10-4.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 13 NAZWA: siatki do plastyki pochwy.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Taśma do leczenia wysiłkowego nietrzymania moczu u kobiet - 1 pozycja Zestaw do leczenia zaburzeń statyki dna miednicy mniejszej - 1 pozycja.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.00.00-3.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 14 NAZWA: venflony.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: kaniule do wlewów dożylnych 1 pozycja a,b,c Kaniula do wlewów dożylnych jałowa 1 pozycja a,b,c.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.12.20-8.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 15 NAZWA: opatrunki.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Tampony - 1 pozycja.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.10-4.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 16 NAZWA: Opatrunki.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Opatrunki - 6 pozycji.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.10-4.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 17 NAZWA: Opatrunki.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Opatrunki 5 pozycji.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.10-4.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 18 NAZWA: Koc termoizolacyjny.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Koc termoizolacyjny - 1 pozycja.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.00.00.00-0.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 19 NAZWA: Jałowy zestaw do porodu.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Jałowy zestaw do porodu - 1 pozycja 1200 szt..
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.00.00-0.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 20 NAZWA: Klipsy naczyniowe, stripery żylne, Narzędzie laparoskopowe do usuwania narządów jednorazowego użytku.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Klipsy naczyniowe, 2 pozycje, stripery żylne, 2 pozycje Narzędzie laparoskopowe do usuwania narządów jednorazowego użytku - 1 poz..
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.14.11.20-7.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
CZĘŚĆ Nr: 21 NAZWA: Materiały do sterylizacji.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Materiały do sterylizacji.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.19.80.00-4, 24.00.00.00-4.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.
INNE PRZETARGI Z KARTUZ
- Zakup i dostawa artykułów żywnościowych na potrzeby stołówki szkolnej w roku 2025
- Świadczenie usług transportowych samochodem ciężarowym w ramach bieżącego utrzymania dróg powiatowych na terenie działania Zarządu Dróg Powiatowych w Kartuzach.
- Wynajem maszyn i urządzeń wraz z obsługą operatorską do robót drogowych związanych z bieżącym utrzymaniem dróg powiatowych w obszarze działania Zarządu Dróg Powiatowych w Kartuzach w 2025 r.
więcej: przetargi w Kartuzach »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Dostawa rekrystalizowanego siarczanu wapnia zarejestrowanego do stosowania w infekcjach tkanek miękkich i kości
- Dostawa materiałów medycznych jednorazowego użytku, w tym cewniki, worki do cewnikowania, chusty trójkątne
- Dostawy leków i wyrobów medycznych (m.in. dializatu bezwapniowego, cytrynianu sodu i chlorku wapnia)
- Zakup sprzętu jednorazowego dla wszystkich oddziałów- powtórzenie
- Sukcesywna dostawa sprzętu drobnomedycznego jednorazowego II
- RZP-51/KS/2024 - Leki różne V
więcej: Produkty chemiczne »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.