eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Bielsk PodlaskiPrzebudowa dróg gminnych Woronie - Bańki-Woronie

To jest wynik przetargu. Zobacz także treść przetargu, którego dotyczy to ogłoszenie



Ogłoszenie z dnia 2011-03-21

Bielsk Podlaski: Przebudowa dróg gminnych Woronie - Bańki-Woronie
Numer ogłoszenia: 49138 - 2011; data zamieszczenia: 21.03.2011
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych: tak, numer ogłoszenia w BZP: 17836 - 2011r.

Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia: nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Bielsk Podlaski, ul. Mickiewicza 46, 17-100 Bielsk Podlaski, woj. podlaskie, tel. 085 7306851, 7305031, faks 085 7302015.

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Przebudowa dróg gminnych Woronie - Bańki-Woronie.

II.2) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane.

II.3) Określenie przedmiotu zamówienia: Przedmiotem niniejszego zamówienia jest przebudowa dróg gminnych we wsi Woronie-Bańki - Woronie (droga gminna 107460B) odcinek od km 0+022,70 do km 0+769,65 droga główna, od km 0+002,50 do km 0+223,69 droga boczna (droga gminna 107486B) i od km 0+002,50 do km 0+134,52 droga boczna o łącznej długości 1,1 km. Zamówienie obejmuje wykonanie robót budowlanych dla przebudowy dróg od km 0+022,70 do km 0+769,65 droga główna, od km 0+002,50 do km 0+223,69 droga boczna i od km 0+002,50 do km 0+134,52 droga boczna o łącznej długości 1,1 km. we wsi Woronie gm. Bielsk Podlaski pow. bielski. Przebudowa ma na celu: a) poprawę stanu technicznego drogi gminnej, b) korektę przebiegu drogi w planie i profilu oraz usunięcie nierówności nawierzchni i zadołowań dla poprawy komfortu jazdy, zmniejszenia hałasu, c) poprawę odwodnienia, d) wykonanie nowej konstrukcji jezdni, zjazdów i poboczy, Niniejsze zamówienie obejmuje wykonanie: a) robót ziemnych związanych z wykonaniem koryta pod nową konstrukcję jezdni, zjazdów i poboczy, ukształtowaniem korony drogi, b) wykonanie przepustów, kanału PCV, drenażu, c) nowej konstrukcji jezdni i zjazdów, d) wykonanie poboczy żwirowych, e) wykonanie nowych oraz pogłębienie istniejących rowów przydrożnych, f) humusowanie i obsianie trawą terenów zielonych w pasie drogowym. Charakterystyka stanu istniejącego. Odcinki drogi objęte zamówieniem zlokalizowane są we wsi Woronie na działkach o nr ewidencyjnych gruntu 110, 109, 108, 178, 222 i 185/2. Droga główna (odcinek W0 - W8) objęta zamówieniem na początku trasy przebiega przez teren nie zabudowany. Na dalszym odcinku od km 0+062 do km 0+160 występuje lewostronna zabudowa luźna jednorodzinna z budynkami gospodarczymi, ogrodzenia szczątkowe. Na dalszym odcinku do km 0+250 zabudowa nie występuje. Od km 0+250 do km 0+560 zabudowa prawostronna i przy końcu odcinka lewostronna, ogrodzenia w większości trwałe. Dalej zabudowa nie występuje, tylko na końcu projektowanej trasy znajduje się zabudowana posesja z lewej strony. W km 0+769,65 kończy się odcinek objęty niniejszym zamówieniem. Na pierwszej drodze bocznej zabudowa obustronna luźna, jednorodzinna z budynkami gospodarczymi, ogrodzenia w większości trwałe. Na drugiej drodze bocznej zabudowa lewostronna, częściowo ogrodzona. Projektowany odcinek w km 0+022,70 łączy się z drogą powiatową Nr 1586B i biegnie w kierunku północnym. W km 0+132,40 strona lewa skrzyżowanie z drogą boczną żwirową (odcinek W2 - W8) objętą niniejszym zamówieniem biegnącą w kierunku zachodnim. Droga wsi kończy się w km 0+223,69 łącząc się z drogą gruntową. W km 0+438,80 strona lewa skrzyżowanie z kolejną drogą boczną (odcinek W5 - W10) objętą niniejszym opracowaniem, biegnącą w kierunku zachodnim. Projektowany odcinek drogi wsi kończy się w km 0+134,52. Brak jest oznakowania pionowego ulicy. Projektowana droga gminna w planie posiada cztery załamania na trasie głównej (dwa z nich wymagają zastosowania łuków kołowych dla ich wyokrąglenia) oraz jedno załamanie na pierwszej z dróg bocznych, też wymagające zastosowania łuku kołowego w celu jego wyokrąglenia. Spadki podłużne niwelety jezdni wahają się w granicach 0% do 3%. Szerokość pasa drogowego projektowanego odcinka waha się w granicach od 14,0 m do 33,7 m na trasie głównej i w granicach 6,0 m do 6,40 m na drogach bocznych. Stan techniczny dróg jest zły. Ulica na terenie przeznaczonym do przebudowy posiada nawierzchnię: a) z pospółki o szerokości jezdni ok. 5,0 m na trasie głównej, b) z pospółki o szerokości jezdni ok. 4,5 m na drogach bocznych. Nawierzchnia jezdni w bardzo złym stanie. Spadki poprzeczne są nienormatywne. Występują liczne dziury i ubytki powodujące zastoiska wody oraz grożące uszkodzeniem pojazdów. Odwodnienie trasy głównej odbywa się poprzez spływ wód opadowych i roztopowych z jezdni na pobocze i dalej do istniejących trawiastych rowów przydrożnych, skąd odpływa do istniejących naturalnych odbiorników wody. Na drogach bocznych odwodnienie odbywa się poprzez spływ wód opadowych i roztopowych z jezdni na pobocze skąd odpływa do istniejących naturalnych odbiorników wody. W pasie drogowym drogi znajduje się uzbrojenie podziemne i nadziemne: słupowa linia telefoniczna i energetyczna, kablowe linie energetyczne i telefoniczne oraz linia wodociągowa wraz z przyłączami. Szczegółowe ich usytuowanie pokazano na rys. Nr 1 (Projekt zagospodarowania terenu). Uzbrojenie istniejące zostało pokazane kolorowymi wyróżnikami lub opisane symbolami na projekcie zagospodarowania terenu. W pasie drogowym dróg gminnych rośnie kilka drzew, lecz nie planuje się ich wycinki, jedynie ewentualne podcięcie konarów dla zapewnienia prawidłowej skrajni drogi. Podłoże gruntowe piaszczyste o nośności G1. Rozwiązania projektowe. Trasę w planie zaprojektowano tak aby wykorzystać istniejącą nawierzchnię z pospółki. Na trasie głównej trzy istniejące załamania trasy złagodzono łukami poziomymi. Zaprojektowano łuki kołowe o promieniach: R=25 m w km 0+231,42 do km 0+259,23, R=20 m w km 0+321,24 do km 0+341,70 oraz R=200 m w km 0+694,16 do km 0+712,02. Załamanie w km 0+620,64 nie wymaga wyokrąglenia łukiem kołowym. Na pierwszej drodze bocznej występuje jedno załamanie, które wyokrąglono łukiem kołowym R=60 m w km 0+153,68 do km 0+164,74. Druga droga boczna nie posiada załamań. Na trasie głównej na dwóch pierwszych łukach R25 i R20 zastosowano przechyłkę jednostronną o i=2% oraz przejście z przekroju daszkowego 2% na jednostronny na prostych przejściowych o L=20 m. Projektowana szerokość: jezdni na trasie głównej 5,0m, na drogach bocznych 4,5m i poboczy 0,75 m. Zjazdy do przyległych nieruchomości pozostawiono bez znaczących zmian w stosunku do istniejącej lokalizacji. Minimalna szerokość zjazdów indywidualnych 5,5 m, w tym szerokość jezdni 4 m, przecięcie krawędzi nawierzchni zjazdów i ulicy złagodzono skosami 1:1. Szerokość jezdni zjazdów na drogi boczne 4,5 m, przecięcie krawędzi nawierzchni zjazdów i ulicy wyokrąglone łukami kołowymi o promieniu 5,0 m i 4,0 m lub skosami 1:1. Szczegółową lokalizację zjazdów oraz szerokość ich jezdni przedstawiono w części rysunkowej na Projekcie zagospodarowania terenu. Profil podłużny. a) wyrównanie w przekroju poprzecznym i podłużnym, b) wzmocnienie istniejącej konstrukcji jezdni, c) zachowanie pochyleń podłużnych zapewniających dobry spływ wód opadowych, d) dopasowanie do istniejącego zagospodarowania terenu pasa drogowego, niwelety nawierzchni ulic bocznych, zjazdów, przyległych nieruchomości. Projektowana niweleta posiada spadki podłużne w granicach 0,07% do 2,5%. Załamania na trasie głównej o różnicy spadków powyżej 1% wyokrąglono łukami pionowym wypukłymi o R= 1500 m i R=5000 m oraz wklęsłymi R=2000 m i R=5000 m i na odcinku W2 - W9 łukiem pionowym wypukłym R=1000 m, które zapewniają odpowiednią widoczność przy ruchu pojazdów i pieszych. Na początku trasy planuje się wykonanie nawierzchni w nawiązaniu do projektowanych w odrębnym opracowaniu rzędnych wysokościowych na granicy robót a na końcu trasy w nawiązaniu do istniejących rzędnych wysokościowych na granicy planowanych robót. Na wylotach dróg bocznych projektuje się wykonanie nawierzchni w nawiązaniu do istniejących rzędnych wysokościowych na granicy planowanych robót. Konstrukcja nawierzchni. Konstrukcję nowej nawierzchni zaprojektowano uwzględniając zalecane rodzaje konstrukcji nawierzchni zawartych w Zał. Nr 5 Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999r. w sprawie warunków jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43 poz. 430 z 14 maja 1999 r.) dla istniejących warunków gruntowo - wodnych oraz przewidywanego obciążenia ruchem pieszych i pojazdów. W uzgodnieniu z Inwestorem przyjęto kategorię ruchu KR1. Projektowane konstrukcje nawierzchni: Jezdnia drogi gminnej: a) warstwa ścieralna z betonu asfaltowego gr. 5cm, b)podbudowa z kruszywa naturalnego stabilizowanego mechanicznie gr. 20 cm c) warstwa odsączająca gr. 5 cm, d) spadek poprzeczny jezdni na odcinkach W0 - W8 i W5 - W10 daszkowy 2% oraz na odcinku W2 - W9 prawostronny 2%. Zjazdy na drogi boczne: Konstrukcja nawierzchni taka jak na jezdni głównej w miejscach obecnej nawierzchni z pospółki. Zjazdy indywidualne: a) warstwa ścieralna z betonu asfaltowego gr. 5 cm, b) podbudowa z kruszywa naturalnego stabilizowanego mechanicznie gr. 15 cm, c) warstwa odsączająca gr. 10 cm, Alternatywa: nawierzchnia z kostki betonowej, na podsypce cementowo - piaskowej gr. 4 cm i na podbudowie z kruszywa naturalnego stabilizowanego mechanicznie gr. 15 cm. pobocza: a) nawierzchnia żwirowa gr. 10 cm Szczegółową konstrukcję nawierzchni jezdni wraz z lokalizacją w której obowiązują pokazano na przekrojach normalnych będących załącznikami graficznymi do dokumentacji technicznej. Istniejące uzbrojenie terenu. -wodociąg gminny- należy uregulować rzędne wysokościowe istniejącej armatury wod.- kan. znajdujących się na terenie projektowanych zjazdów i pobocza do rzędnych projektowanych. Przed przystąpieniem do robót ziemnych powiadomić konserwatora wodociągu. Prace powyższe wykonywać pod jego nadzorem. Uzupełnić uszkodzone podczas robót ziemnych sztyce i skrzynki. -słupowe linie telekomunikacyjne i energetyczne - W pobliżu słupów energetycznych i telekomunikacyjnych oraz napowietrznych przewodów nad ulicą należy zwrócić szczególną uwagę na odległości od nich oraz wysokość zwisających przewodów. Bezwzględnie unikać w tych miejscach postoju i pracy sprzętu oraz rozładunku dowożonych materiałów. -kable energetyczne Sn i nN - kable w miejscach skrzyżowania ze zjazdami zabezpieczyć przepustami dwudzielnymi z polietylenu np. typu ARROTA odpowiedniej średnicy (O100) wychodzące w planie obustronnie na długość 0.5m poza nawierzchnię asfaltową. Prace ziemne w odległości 1,5 m od kabli prowadzić ręcznie pod nadzorem pracownika Zakładu Sieci Bielsk Podlaski, po wcześniejszym zawiadomieniu właściciela kabla. W przypadku podnoszenia kabla i wykonywania jakichkolwiek prac na kablu należy uzyskać zgodę i nadzór pracownika Zakładu Sieci Bielsk Podlaski. Zachować wymogi BHP przy zbliżeniach do urządzeń elektroenergetycznych. -kablowe linie telekomunikacyjne - na zjazdach, w miejscach gdzie pod nawierzchnią znajdują się przewody linii kablowej telefonicznej zastosować rury osłonowe dwudzielne np. typu ARROTA odpowiedniej średnicy (O100) wychodzące w planie obustronnie na długość 0.5 m poza nawierzchnię asfaltową. Prace ziemne w pobliżu istniejących urządzeń telekomunikacyjnych wykonać ręcznie. Zachować minimum 0,60 m przykrycia urządzeń telekomunikacyjnych. Zasypka ręczna do grubości ok. 30 cm. Zagęszczenie gruntu wykonywać w taki sposób, by nie uszkodzić urządzeń telekomunikacyjnych. Przed rozpoczęciem prac z odpowiednim wyprzedzeniem powiadomić zarządcę linii kablowej o terminie rozpoczęcia robót. Ponieważ pas drogowy jest zagospodarowany, a zmiany będą polegać na wykonaniu nowych nawierzchni i drobnych korektach przebiegu krawędzi jezdni, nie występują kolizje z występującymi w pasie urządzeniami technicznymi i obiektami nie związanymi z użytkowaniem drogi. Odwodnienie. Na odcinkach dróg gminnych W0 - W8 i W5 - W10 odwodnienie odbywać się będzie w sposób dotychczasowy, zgodnie z dotychczasowym kierunkiem spływów wód powierzchniowych. W celu jego poprawy planuje się na fragmentach pogłębienie istniejących rowów lub ich odmulenie na pozostałych odcinkach. Na odcinku drogi (ulicy wsi) oznaczonym W2 - W9 z uwagi na ukształtowanie terenu ze spadkiem z lewej strony drogi na prawą oraz przy braku możliwości wykonania rowów, zaprojektowano drenaż z lewej strony pod poboczem, spełniający rolę sączka do odwodnienia korpusu drogi. System drenażu będzie się składać z wgłębnego sączka szer. 40 cm z warstwami filtracyjnymi oraz drenażu o średnicy O12 - 15 cm z perforowanych rur PCV. Ciąg drenarski na załamaniach będzie posiadał studnie rewizyjne połączeniowe. Odprowadzenie wody z ciągu drenarskiego projektuje się kanałem PCV O200 od studni Nr 2 do rowu na odcinku drogi W0-W8 w km 0+175. W najniższym punkcie terenu na załamaniu w km 0+100 (odcinek W2 - W9) projektuje się kanał O250 spełniający rolę awaryjnego przepustu w warunkach ekstremalnych spływu wód. Wszystkie studzienki zaprojektowano jako betonowe O 80. Alternatywnie można zastosować studzienki z PCV z teleskopową regulacją głębokości. Na odcinku W0 - W8 w km 0+330 przy łuku z prawej strony zaprojektowano kanał PCV O 400 o długości 10 m celem przeprowadzenia wody z rowu w miejscu gdzie granica pasa drogowego nie pozwala wykonać rowu. Roboty ziemne. Roboty ziemne wynikają z wykonania koryta pod konstrukcję jezdni, poboczy i zjazdów, wykonania wykopu pod kanał PCV i drenaż, wykonanie nowych oraz pogłębienie istniejących rowów przydrożnych, wykonania przepustu pod jezdni. Szczegółowe ilości robót ziemnych do wykonania przedstawiono w przedmiarze robót. Przy wykonywaniu robót ziemnych należy przestrzegać postanowień normy PN-S-02205:1998 Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania. Niezbędne odstępstwa powinny być uzgodnione z projektantem i uzasadnione w dokumentacji powykonawczej oraz potwierdzone przez nadzór. Gospodarka zielenią. Realizacja inwestycji nie wymaga wycinki istniejącego drzewostanu, jedynie z uwagi na bezpieczeństwo ruchu drogowego przewiduje się podcinkę konarów drzew - rosnących w pasie drogowym. Istniejące w pasie drogowym drzewa należy obowiązkowo zabezpieczyć przed uszkodzeniami mechanicznymi. Wierzchnia warstwa ziemi organicznej zdejmowana lokalnie i w niewielkich ilościach, powinna być odpowiednio zdeponowana i ponownie wykorzystana przy zagospodarowaniu terenów zieleni pasa drogowego. Rozbiórki. Nie przewiduje się prac rozbiórkowych. Ochrona środowiska. Rozwiązania chroniące środowisko. Lokalizacja planowanego przedsięwzięcia oraz przewidywany obszar jej oddziaływania nie jest zlokalizowany jest w rejonie podlegającym ochronie. Wymagania obowiązujące w zakresie ochrony środowiska w fazie realizacji inwestycji wskazane w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do uwzględnienia w projekcie budowlanym: a)Należy zabezpieczyć miejsca postoju ciężkiego sprzętu oraz place składowania materiałów budowlanych przed skażeniami substancjami ropopochodnymi. b) Ewentualne nadmiary gruntu i materiały z rozbiórki zagospodarować zgodnie z ustawą o odpadach. c) Istniejące w pasie drogowym drzewa zabezpieczyć przed uszkodzeniami mechanicznymi. d) Wierzchnia warstwa ziemi organicznej zdejmowana lokalnie i w niewielkich ilościach, powinna być odpowiednio zdeponowana i ponownie wykorzystana przy zagospodarowaniu terenów zieleni pasa drogowego. e) Odpady budowlane, w tym ziemia z wykopów i gruz budowlany nie mogą być składowane, przetwarzane i gospodarczo wykorzystywane na terenach objętych obszarowymi formami ochrony przyrody. Powinny być segregowane i składowane w wydzielonym miejscu oraz regularnie odbierane przez odpowiednie podmioty. f) W celu zminimalizowania uciążliwości w czasie prowadzenia robót drogowych należy zastosować sprzęt budowlany spełniający prawne wymagania akustyczne, a czas jego pracy zoptymalizować, aby ograniczyć liczbę przejazdów ciężkich pojazdów i maszyn. g)Harmonogram robót tak opracować, aby wykonywanie prac głośnych związanych z realizacją przedsięwzięcia w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej prowadzić w porze dnia (6-22). Przebudowa odcinka drogi gminnej we wsi Woronie nie spowoduje zagrożeń dla środowiska. Dla tego przedsięwzięcia Inwestor uzyskał Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia z dnia 15.03.2010 roku, która stwierdza, że w/w przedsięwzięcie nie powinno spowodować pogorszenia stanu środowiska. Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia. Oddzielne opracowanie informacji do planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. Opracowanie geodezyjne. Punkty główne osi trasy zostały zastabilizowane bolcami stalowymi, a ich zestawienie wraz domiarami i dodatkowo współrzędnymi geodezyjnymi zawarte jest w części rysunkowej niniejszego projektu. Zaleca się przed przystąpieniem do robót odtworzenie granic ewidencyjnych pasa drogowego. Na trasie ulicy założono repery robocze, których lokalizację i wysokości pokazano na Projekcie zagospodarowania terenu. Projekt stałej organizacji ruchu. Brak jest istniejącego oznakowania pionowego oraz poziomego. Organizacja robót. Do obowiązków Wykonawcy robót należy opracowanie harmonogramu robót, uzgodnienie go z Inwestorem, następnie na podstawie tego harmonogramu opracowanie Projektu organizacji ruchu na czas robót przy przebudowie dróg gminnych, uzyskanie niezbędnych opinii i uzgodnień wymaganych przepisami szczególnymi, a następnie przedstawienie go do zatwierdzenia Staroście bielskiemu. Roboty budowlane w pasie drogowym dróg gminnych oznakować zgodnie z tym opracowaniem. Roboty wykonywać etapowo przy zamknięciu dla ruchu pojazdów poszczególnych odcinków dróg na okres prowadzonych robót, dopuszczając jedynie lokalny ruch pojazdów i pieszych. Roboty jednakże należy tak zorganizować, by umożliwić również w razie potrzeby dojazd pojazdów Straży Pożarnej do obiektów przyległych i powiadomić ją o terminach wykonywania robót utrudniających przejazd. Inne konieczne dane wynikające ze specyfiki, charakteru i stopnia skomplikowania obiektu budowlanego lub robót budowlanych. Przebudowa odcinków dróg gminnych we wsi Woronie nie należy do skomplikowanych inwestycji. Przewidziane roboty będą wykonywane w tradycyjny sposób jak dla realizacji tego typu robót drogowych. Przyjęte rozwiązania techniczne i technologiczne odpowiadają obowiązującym normom i wymaganiom w tym zakresie.

II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.23.31.20 - Roboty w zakresie budowy dróg 45.23.32.20 - Roboty w zakresie nawierzchni dróg .

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: Przetarg nieograniczony

III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej: nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 21.03.2011.

IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT: 4.

IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 0.

IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe MAKSBUD Sp. z o.o., ul. Mickiewicza 183, 17-100 Bielsk Podlaski, kraj/woj. podlaskie.

IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): 567748,06 PLN.

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ

  • Cena wybranej oferty: 416237,98

  • Oferta z najniższą ceną: 416237,98 / Oferta z najwyższą ceną: 763353,99

  • Waluta: PLN.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.