To jest wynik przetargu. Zobacz także treść przetargu, którego dotyczy to ogłoszenie
Ogłoszenie z dnia 2018-08-21
Ogłoszenie nr 500198718-N-2018 z dnia 21-08-2018 r.
Burmistrz Miasta Aleksandrowa Kujawskiego: Przebudowa ulicy Chopina i Sikorskiego
w Aleksandrowie Kujawskim Etap I
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
nie
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 585150-N-2018
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Burmistrz Miasta Aleksandrowa Kujawskiego, Krajowy numer identyfikacyjny 91086638200000,
ul. ul. Słowackiego
8,
87700
Aleksandrów Kujawski, woj.
kujawsko-pomorskie, państwo
Polska, tel.
542 824 855, e-mail
przetargi@aleksandrowkujawski.pl, faks
542 822 101.
Adres strony internetowej (url): bip.aleksandrowkujawski.pl
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Przebudowa ulicy Chopina i Sikorskiego w Aleksandrowie Kujawskim Etap I
Numer referencyjny(jeżeli dotyczy):GKM.271.3.2018
II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:Przedmiot zamówienia obejmuje następujące branże : 1) Branżę drogową na na odcinku od ul. Granicznej do ul. Szczygłowskiego w Aleksandrowie Kujawskim (Etap I), który obejmuje: a) wymianę warstw asfaltowych nawierzchni ulicy b) wymianę krawężników, c) budowę zatok postojowych, d) budowę zatoki autobusowej przed skrzyżowaniem ul. Sikorskiego i Szczygłowskiego, e) wymianę nawierzchni chodników i zjazdów, f) budowę wyniesionych przejść dla pieszych, g) budowę nowych wpustów drogowych z przykanalikami-wg projektu branży h)sanitarnej, i) przestawienie 3 szt. słupów oświetleniowych- wg projektu branży elektrycznej, j)budowę wzbudzeniowej sygnalizacji świetlnej dla pieszych - wg. projektu branży elektrycznej, k) wycinkę 5 szt. drzew, l) wykonanie nowych nasadzeń drzew obsadzonych w żeliwne kraty, m) regulację wysokościową urządzeń infrastruktury technicznej, n) regulację wysokościową istniejących utwardzeń dowiązanych do chodników , o) zagospodarowanie terenów zielonych przez obsianie trawą wraz z wykonaniem nowych nasadzeń w żeliwnych kratach. Podstawowe parametry techniczne - ulica Sikorskiego: · szerokość istniejąca-7.00m · ograniczona krawężnikami betonowymi 15x30 na ławie z oporem z betonu C 12/15 wyniesionymi na 12 cm względem nawierzchni · nawierzchnia z betonu asfaltowego AC 11S - Zatoka autobusowa: · szerokość 3,00m, · skos najazdowy 1:8, skos wyjazdowy 1:4, · pochylenie w kierunku ulicy 2,00%, · oddzielona od nawierzchni ulicy Sikorskiego wtopionym opornikiem betonowym 12x25 na ławie z betonu C 12/15, · ograniczona od strony peronu krawężnikiem betonowym 15x30 na ławie z betonu C 12/15, wyniesionym na 16 cm względem nawierzchni zatoki, · nawierzchnia z betonu cementowego C 30/37 - Zatoki postojowe · szerokość zmienna 2.50m dla pojazdów parkujących równolegle do jezdni, oraz 4.00m dla samochodów parkujących pod kątem 45 stopni. · pochylenie w kierunku ulicy 2,00%, · oddzielona od nawierzchni ulicy wtopionym opornikiem betonowym 12x25 na ławie z betonu C 12/15, · ograniczona od strony chodnika krawężnikiem betonowym 15x30 na ławie z betonu C 12/15, wyniesionym na 16 cm względem nawierzchni zatoki, - nawierzchnia z kostki brukowej grafitowej gr. 8 cm, - Zjazdy · szerokość zmienna od 3. 50 do 5.00m, dopasowane do bram do posesji, ograniczone od strony ulicy krawężnikiem najazdowym 15x22 na ławie betonowej z C 12/15, wyniesionym na 4 cm względem nawierzchni, na granicy pasa drogowego oraz po bokach wtopionym opornikiem betonowym 12x25 na ławie z betonu C 12/15, · nawierzchnia z kostki brukowej grafitowej gr. 8 cm, - Chodniki · chodnik o szerokości zmiennej dopasowany do granic pasa drogowego, · pochylenie w kierunku ulicy 1,00%, · ograniczony obrzeżem betonowym 8x30, · oddzielone od jezdni pasem zieleni o szerokości zmiennej 2.0-2.50m oraz usytuowane bezpośrednio przy krawędzi ulicy. · nawierzchnia z kostki brukowej szarej gr. 6 cm, - Wyniesione przejścia dla pieszych · nawierzchnia o szerokości 4.00m z kostki brukowej betonowej koloru szarego gr. 8 cm układana na istniejącej konstrukcji ulicy, · skosy najazdowe o długości 2.00m z kostki brukowej betonowej koloru czerwonego gr. 8 cm, · oddzielone od konstrukcji ulicy opornikiem 12x25 wtopionym UWAGA! Na dojściach do przejść do pieszych (wyniesionych i wymalowanych w poziomie jezdni) projektuje się 1 rząd płytek betonowych 35x35 z wypustkami w kolorze żółtym o długości 4.00m. - Zieleń · Humusowanie na gr. 10 cm z obsianiem trawą, Rozwiązanie sytuacyjne - Skrzyżowanie ulic Dworcowej, Sikorskiego, Chopina, Narutowicza: Zakres opracowania obejmuje korektę wysp dzielących na skrzyżowaniu mającą na celu wyodrębnienie z istniejącego pasa ruchu ulicy Słowackiego, dla relacji prosto i w lewo, dwóch pasów. - Skrzyżowanie ulic Chopina, Granicznej, Sikorskiego, Akacjowej i Targowej: Projektowane skrzyżowanie zostało skanalizowane przez wprowadzenie wyspy dzielącej ulice Targową i Akacjową. Ponadto zaprojektowano sięgacz pozwalający bezpośredni przejazd z ulicy Targowej w Akacjową. - Ciąg ulic Chopina i Sikorskiego: Geometria ulicy została maksymalnie dopasowana do stanu istniejącego. Zaprojektowano nowe zatoki postojowe i zatokę autobusową. Na odcinku od ul. Granicznej do działki o nr 90/3 zmieniono sytuacyjnie chodnik z pasem zieleni. Rozwiązanie wysokościowe Niweleta ulicy objętej przebudową w sposób maksymalny nawiązuje do istniejącego ukształtowania terenu i rzędnych istniejących. Konstrukcja nawierzchni: ULICA CHOPINA I SIKORSKIEGO warstwa ścieralna: AC 11 S - 5 cm warstwa wiążąca: AC 16W - 4 cm warstwa wyrównawcza: AC 16 W 100 kg/m2 - śr. 4cm podbudowa zasadnicza: istniejąca konstrukcja RAZEM: 13cm ZATOKA AUTOBUSOWA warstwa ścieralna: nawierzchnia betonowa C 30/ 37ze zbrojeniem rozproszonym - 22cm; 2x folia izolacyjna podbudowa zasadnicza: beton cementowy C 16/20 - 20cm wzmocnione podłoże: stabilizacja gruntu cementem o RM=2,50 MPa - 10cm RAZEM: 52cm ZJAZDY warstwa ścieralna: kostka betonowa grafitowa - 8cm podsypka cementowo-piaskowa B3 - 5 cm podbudowa zasadnicza: KŁSM 0/31,5 - 15cm warstwa odcinająca piasek - 10cm RAZEM: 38cm ZATOKI POSTOJOWE warstwa ścieralna: kostka betonowa grafitowa - 8cm, podsypka cementowo-piaskowa B3 - 5 cm podbudowa zasadnicza: KŁSM 0/31,5 - 15cm warstwa odcinająca: piasek - 10cm Razem: 38cm CHODNIK warstwa ścieralna: kostka betonowa szara - 6cm, podsypka cementowo-piaskowa B3 - 3 cm warstwa odcinająca: piasek - 10cm RAZEM: 19cm UTWARDZENIE warstwa ścieralna: kostka brukowa betonowa koloru żółtego typu Starobruk - 8cm, podsypka cementowo-piaskowa B3 - 5 cm warstwa odcinająca: piasek - 10cm RAZEM :23cm Zasadniczą konstrukcję nawierzchni należy układać po osiągnięciu przez wtórny moduł odkształcenia na warstwie wzmocnionego podłoża wartości min. 80 MPa na chodnikach i min. 100 MPa dla pozostałych elementów drogi. 2) Branża sanitarna - Przebudowa ulicy Chopina oraz Sikorskiego na odcinku od ul. Granicznej do ul. Szczygłowskiego w Aleksandrowie Kujawskim (Etap 1 ppkt 1). Obejmuje następujące prace: budowę elementów sieci kanalizacji deszczowej odwadniającej przebudowane ulice Chopina i Sikorskiego (od ul. Granicznej do ul. Szczygłowskiego) w miejscowości Aleksandrów Kuj. Wody opadowe i roztopowe odprowadzone zostaną do istniejącej kanalizacji deszczowej. Od wysokości ul. Kopernika w stronę ul. Kochanowskiego odprowadzenie wód opadowych na dotychczasowych warunkach - spływ powierzchniowy (cieki wzdłuż krawężników) do istniejących wpustów na wysokości ul. Kochanowskiego. W przeciwnym kierunku, a więc od wysokości ul. Kopernika do ul. Szczygłowskiego pozostaje dotychczasowe rozwiązanie (spływ powierzchniowy )- wpięcie w istniejącą kanalizację w ul. Sikorskiego. Powyższe rozwiązanie wynika z niwelety trasy. Tym samym ze względu na istniejące spadki nawierzchni, projektuje się dwa nowe wpusty usytuowane przed projektowanym wyniesionym przejściem dla pieszych przy wejściu głównym do Zespołu Szkół "HUBAL". Wpusty będą zbierały wodę z niewielkiej zlewni (odcinek drogi długości 70 m) i zostaną wpięte w istniejąca kanalizację w ul. Sikorskiego. Następny odcinek pomiędzy wyniesionym przejściem dla pieszych przy wejściu głównym do Zespołu Szkół "HUBAL" a ul. Graniczną zostanie odwodniony za pomocą cieku przykrawężnikowego, a zabrana woda opadowa przy pomocy wyregulowanych istniejących wpustów zostanie wpięta w istniejącą kanalizację deszczową w ul. Granicznej. Na ostatnim odcinku przebudowywanej trasy (od ul. Granicznej do ul. Słowackiego), zakres robót w branży kanalizacyjnej będzie polegał na adaptacja istniejącej kanalizacji deszczowej do nowej geometrii drogi przez przesuniecie istniejących wpustów do projektowanych krawężników. Odbiór wody opadowej do istniejącej kanalizacji. Na tym odcinku ze względu na drugie wyniesione przejście dla pieszych, projektuje się parę nowych wpustów usytuowanych tuż przed tym przejściem - na wprost wejścia głównego do Liceum Towarzystwa Salezjańskiego. Wpusty zostałby wpięte w istniejąca studnię na wysokości ul. Drzewnej. Podstawowe dane: - nowe wpusty uliczne ściekowe z osadnikiem - 6 szt. - istniejące wpusty uliczne do regulacji - 17 szt. - nowe studnie - 3 szt. - regulacja wysokościowa istniejących wpustów, - zmiana lokalizacji istniejących wpustów, dopasowana do projektowanej geometrii skrzyżowania, - nowe urządzenia kanalizacji deszczowej (wpusty i przykanaliki) Dane ogólne - stan istniejący. Na przedmiotowym obszarze istnieje sieć gazowa, wodociągowa, elektryczna, kanalizacji sanitarnej i deszczowej. 3) Branżę elektryczną - zgodnie z projektem i przedmiarem. Zakres opracowania obejmuje prace związane z przebudową oświetlenia ulicznego przy stanowiskach 303 i 304 obejmujące wymianę słupów i opraw oświetleniowych oraz przestawienie ich na nowe miejsce zgodnie z projektem. Teren inwestycji obejmuje działkę o nr ewidencyjnym 241 mapa nr 21. Zakres robót etapu I został określony w dokumentacji projektowej (Załącznik Nr 12 do SIWZ) i Szczegółowej Specyfikacji Technicznej (Załącznik Nr 13 do SIWZ) oraz Przedmiarach (Załącznik 14 do SIWZ). Podstawą prac jest jednak przedmiar robót i dokumentacja projektowa obejmująca zakres przedmiarowy. Okres gwarancji jakości dla robót objętych zamówieniem wynosi 5 lat od daty odbioru końcowego. Wymagany przez Zamawiającego okres rękojmi wydłuża się na okres gwarancji tj. okres 5 lat od odbioru końcowego. Okres gwarancji może być zwiększony do 7 lat zgodnie z ofertą Wykonawcy. Zgodnie z art. 30 ust. 4 ustawy Pzp, Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym. Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywanym przez Zamawiającego jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego roboty spełniają wymagania określone przez Zamawiającego (art. 30, ust. 5 ustawy). Wszelkie nazwy własne produktów i materiałów przywołane w SIWZ służą określeniu pożądanego standardu wykonania i określeniu właściwości i wymogów technicznych założonych w dokumentacji technicznej dla danych rozwiązań. Za rozwiązani a równoważne uznana będzie oferta na wykonanie robót przy wykorzystaniu technologii, materiałów i sprzętu innego niż określone w SST, pod warunkiem że ich parametry będą nie gorsze niż określone w SST. Zamawiający stosownie do art. 29 ust. 3a ustawy, wymaga zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących następujące czynności w zakresie realizacji zamówienia, których wykonanie polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1* ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy. 1) 4 kierowców lub operatorów sprzętu lub maszyn wykorzystywanych w budowie dróg. Sposób i okres wymaganego zatrudnienia osób realizujących czynności w zakresie realizacji zamówienia. Zamawiający wymaga, aby osoby realizujące przedmiot zamówienia, które wykonywać będą czynności faktycznie związane z przedmiotem zamówienia opisane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia zostały zatrudnione na podstawie umowy o pracę, w wymiarze czasu pracy min. 1 etatu. Liczba zatrudnionych osób ma wynosić min. 4 osoby. Wykonawca lub podwykonawca zatrudni wyżej wymienione osoby na okres realizacji zamówienia. W przypadku rozwiązania stosunku pracy przed zakończeniem tego okresu, zobowiązuje się do niezwłocznego zatrudnienia na to miejsce innej osoby. . Rodzaj czynności niezbędnych do realizacji zamówienia, których dotyczą wymagania zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia: wymagania zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia dotyczą prac specjalistycznych związanych z budową drogi. Uprawnienia zamawiającego w zakresie kontroli spełniania przez wykonawcę wymagań, o których mowa w art. 29 ust. 3a, oraz sankcji z tytułu niespełnienia tych wymagań: Sposób dokumentowania zatrudnienia ww. osób. a) Przedmiot usługi będzie świadczony przez osoby wymienione w wykazie pracowników wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia - załączniku nr 2 do umowy b) Wykonawca w terminie do 10 dni licząc od dnia podpisania umowy będzie zobowiązany do przedstawienia zamawiającemu dokumentów potwierdzających sposób zatrudnienie ww. osób (kopię zanonimizowanych umów o pracę), a także oświadczenie ww. osób, że są zatrudnione na podstawie umowy o pracę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy z uwzględnieniem minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę przez cały okres realizacji przedmiotu zamówienia, c) Wykonawca na każde pisemne żądanie zamawiającego w terminie do 5 dni roboczych przedkładał będzie zamawiającemu raport stanu i sposobu zatrudnienia ww. osób, oświadczenia zatrudnionych osób o otrzymaniu pensji, przedkładał dowody odprowadzenia składek ZUS, przez cały okres realizacji zamówienia. Sankcje z tytułu niespełnienia wymagań w zakresie zatrudnienia. a) W przypadku nie przedstawienia w terminie informacji, o której mowa w pkt. 3.12.3.1 b) i c) SIWZ wykonawca będzie każdorazowo płacił zamawiającemu karę w wysokości 5 000,00 PLN. b) W przypadku dwukrotnego nie wywiązania się z obowiązku wskazanego w pkt. 3.12.3.1 b) i c) SIWZ lub zmiany sposobu zatrudnienia osób wskazanych w ofercie, zamawiający ma prawo od umowy odstąpić i naliczy dodatkowo kary umowne wskazane we wzorze umowy jak za nienależyte wykonanie zamówienia. c) W przypadku niezatrudnienia przy realizacji zamówienia liczby osób wymaganej przez zamawiającego, wykonawca będzie zobowiązany do zapłacenia kary umownej zamawiającemu, w wysokości 5% całkowitego wynagrodzenia, za każdą niezatrudnioną osobą poniżej liczby wymaganej przez zamawiającego. d) W uzasadnionych przypadkach, z przyczyn nie leżących po stronie wykonawcy, możliwe jest zastąpienie ww. osoby lub osób innymi osobą pod warunkiem, że spełnione zostaną wszystkie powyższe wymagania co do sposobu zatrudnienia osób na okres realizacji zamówienia *art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1976 r. -Kodeks pracy: Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca -do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.
II.4) Informacja o częściach zamówienia:Zamówienie było podzielone na części:
nie
II.5) Główny Kod CPV: 45233220-7
Dodatkowe kody CPV: 45233120-6, 45232130-2, 45316110-9
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Przetarg nieograniczony
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
nie
III.3) Informacje dodatkowe:
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
|
|
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
09/08/2018 IV.2) Całkowita wartość zamówienia
Wartość bez VAT
886906.90
Liczba otrzymanych ofert:
2
IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
nie
Nazwa wykonawcy: Firma Inżynieryjno Drogowa DROGTOM Sp. z o.o.
tak Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:nie Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:nie IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM
Cena wybranej oferty/wartość umowy
1495553.29
Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom nie Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe:
|
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie na podstawie art. ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
INNE PRZETARGI Z ALEKSANDROWA KUJAWSKIEGO
- Dostawa oleju opałowego w ilości 35 tys. litrów dla potrzeb Zespołu Szkół nr 2 w Aleksandrowie Kujawskim
- Dostawa Sevofluranum i sprzętu do tomografu z podziałem na pakiety
- Wykonanie, dostawę oraz odbiór i utylizację tablic rejestracyjnych wycofanych z użytku dla potrzeb Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Aleksandrowie Kujawskim na rok 2025.
- Kompleksowa usługa ochrony budynków oraz osób i mienia przy ul. Słowackiego 8 w Aleksandrowie Kujawskim
- Świadczenie usług pocztowych na rzecz Urzędu Gminy Aleksandrów Kujawski w roku 2025
- Usługa cateringowa dla uczestników Dziennego Domu Pomocy w Słomkowie w Gminie Aleksandrów Kujawski
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- "Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 724 w zakresie budowy przejścia dla pieszych oraz budowy sieci elektroenergetycznej do 1 kV oświetlenia drogowego". - nr postępowania 270/24
- Remont drogi wojewódzkiej nr 727 w km 34+100 do km 38+400, gmina Chlewiska, powiat szydłowiecki, województwo mazowieckie - nr postępowania 255/24
- Przebudowa drogi powiatowej Nr 4001W Korzyce -Broniów Zaława - Chlewiska w m. Zaława
- Przebudowa DP 1386N na odcinku Bezledy - Głomno
- Budowa oświetlenia ulicznego etap I ul.Lawendowa, ul. Leśna, ul. Wrotki i ul.Wrzosowa w Radomsku
- "Wykonanie remontów nawierzchni chodników, zjazdów i jezdni z kostki betonowej i kostki kamiennej oraz wymiany krawężników i obrzeży betonowych w ulicach miasta Skierniewice w 2025r".
więcej: Roboty budowlane w zakresie rurociągów do odprowadzania wody burzowej »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.