eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi GostyńŚwiadczenie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla mieszkańców z terenu miasta i gminy Gostyń od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r.

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2012-12-11

Gostyń: Świadczenie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla mieszkańców z terenu miasta i gminy Gostyń od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r.
Numer ogłoszenia: 504262 - 2012; data zamieszczenia: 11.12.2012
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej , ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń, woj. wielkopolskie, tel. 065 5720111, 5723911, faks 065 5723911.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.mgops.gostyn.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Świadczenie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla mieszkańców z terenu miasta i gminy Gostyń od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r..

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Świadczenie usług w rozumieniu art. 50 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zmianami), w formie usług opiekuńczych dla około 55 osób, w ilości średnio - 40.000 godzin. 1.Zakres usług opiekuńczych 1a. Pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych: Czynności żywieniowe: 1)dostarczanie lub przyrządzanie ( minimum jednego gorącego w ciągu dnia) posiłków zgodnie z zasadami higieny oraz uwzględnieniem odpowiedniej diety, a w razie konieczności pomoc w spożywaniu posiłków; 2)przygotowywanie i właściwe przechowywanie; produktów lub posiłków na części dnia, w której podopieczny zostanie sam; 1b. Opieka higieniczna czynności związane z utrzymaniem higieny osobistej podopiecznego: 1) toaleta całego ciała (kąpiel, mycie głowy, czesanie, strzyżenie, obcinanie paznokci, golenie,natłuszczanie ciała);2) pielęgnacja jamy ustnej( mycie protezy); 3) pomoc w załatwianiu potrzeb fizjologicznych; 4) przebieranie w czystą odzież i pościel, zmiana pielucho-majtek; 5) zapobieganie odleżynom, układanie osoby chorej w łóżku i pomoc przy zmianie pozycji; 6) wykonywanie innych czynności wskazanych przez lekarza (oklepywanie, opatrunki, okłady, kompresy, podawanie leków drogą doustną, doodbytniczą, inhalacje, mierzenie temperatury, ciśnienia, poziomu cukru itp.) 7) innych czynności wynikających z indywidualnych potrzeb opieki pielęgniarskiej; 1c. Czynności związane z utrzymaniem higieny otoczenia: Czynności gospodarcze: 1) wietrzenie pomieszczeń, 2) sprzątanie, utrzymanie w czystości najbliższego otoczenia (z wyłączeniem ciężkich prac porządkowych), wynoszenie śmieci, 3) trzepanie lub odkurzanie dywanów; 4) mycie okien; 5) utrzymanie czystości naczyń stołowych i kuchennych, urządzeń sanitarnych, wózka inwalidzkiego, balkoniku itp.; 6) pranie odzieży lub pościeli (w tym zanoszenie i odnoszenie do pralni, ) niezbędne prasowanie; 7) przynoszenie opału i palenie w piecu; 8) robienie zakupów lub pomoc w ich dokonywaniu (żywność, środki czystości, prasa itp.) i dostarczanie ich podopiecznemu; 1d. Bieżące czynności organizacyjne: 1)ustalanie wizyt lekarskich i towarzyszenie w nich jeżeli zachodzi taka potrzeba; 2)realizacja recept lekarskich; 3)załatwianie spraw urzędowych lub towarzyszenie podczas wizyt w urzędach i instytucjach; 4)pomoc w uiszczeniu opłat i należności zgodnie z życzeniem; 5)zgłaszanie do naprawy urządzeń i instalacji domowych; 1e. Zapewnienie kontaktu z otoczeniem: 1) inicjowanie i ułatwianie kontaktu z rodziną i środowiskiem lokalnym; 2) organizacja wyjść z mieszkania; 3) pomoc w zaspokajaniu potrzeb duchowych w tym religijnych; 4) pomoc w zaspokajaniu potrzeb kulturalno-sportowo-rekreacyjnych; 5) inne czynności wynikające z indywidualnych potrzeb osoby starszej 2. Świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w rozumieniu art. 50 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zmianami), oraz rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych ( Dz.U. z 2005 r. nr 189, poz. 1598 ze zmianami), które obejmuje świadczenie specjalistycznych usług dostosowanych do szczególnych potrzeb osób wymagających pomocy w formie specjalistycznych usług, wynikających z rodzaju ich schorzenia lub niepełnosprawności, świadczone przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym, w ilości: średnio 18.000 godzin/rocznie - dla około 23 osób, w tym: dla osób z zaburzeniami psychicznymi - średnio 14.000 godzin/rocznie - dla około 14 osób; 2a. Świadczenie usług obejmuje uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, w tym 1)zwłaszcza kształtowanie umiejętności zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i umiejętności społecznego funkcjonowania; 2)motywowanie do aktywności, leczenia i rehabilitacji; 3)prowadzenie treningów umiejętności samoobsługi i umiejętności społecznych oraz wspieranie, także w formie asystowania w codziennych czynnościach życiowych, w szczególności takich jak: - samoobsługa, zwłaszcza wykonywanie czynności gospodarczych i porządkowych, w tym umiejętność utrzymania i prowadzenia domu, - dbałość o higienę i wygląd, - utrzymywanie kontaktów z domownikami, rówieśnikami, w miejscu nauki i pracy oraz ze społecznością lokalną, - wspólne organizowanie i spędzanie czasu wolnego, - korzystanie z usług różnych instytucji; 2b. Interwencje i pomoc w życiu w rodzinie, w tym: 1)pomoc w radzeniu sobie w sytuacjach kryzysowych-poradnictwo specjalistyczne, interwencje kryzysowe, wsparcie psychologiczne, rozmowy terapeutyczne, 2)ułatwienie dostępu do edukacji i kultury, 3)doradztwo, koordynacja działań innych służb na rzecz rodziny, której członkiem jest osoba uzyskująca pomoc w formie specjalistycznych usług, 4)kształtowanie pozytywnych relacji osoby wspieranej z osobami bliskimi, 5)współpraca z rodziną - kształtowanie odpowiednich postaw wobec osoby chorującej, niepełnosprawnej; 2c. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, w tym: 1)w uzyskaniu świadczeń socjalnych, emerytalno - rentowych, 2)w wypełnieniu dokumentów urzędowych; 2d. Wspieranie i pomoc w uzyskaniu zatrudnienia, w tym zwłaszcza: 1)w szukaniu informacji o pracy, pomoc w znalezieniu zatrudnienia lub alternatywnego zajęcia, w szczególności uczestnictwo w zajęciach warsztatów terapii zajęciowej, zakładach aktywności zawodowej, środowiskowych domach samopomocy, centrach i klubach integracji społecznej, klubach pracy, 2)w kompletowaniu dokumentów potrzebnych do zatrudnienia, 3)w przygotowaniu do rozmowy z pracodawcą, wspieranie i asystowanie w kontaktach z pracodawcą, 4)w rozwiązywaniu problemów psychicznych wynikających z pracy lub jej braku; 2e. Pomoc w gospodarowaniu pieniędzmi, w tym: 1)nauka planowania budżetu, asystowanie przy ponoszeniu wydatków, 2)pomoc w uzyskaniu ulg w opłatach, 3)zwiększanie umiejętności gospodarowania własnym budżetem oraz usamodzielnianie finansowe; 2d. Pielęgnacja - jako wspieranie procesu leczenia, w tym: a)pomoc w dostępie do świadczeń zdrowotnych, b)uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt lekarskich, badań diagnostycznych, c)pomoc w wykupywaniu lub zamawianiu leków w aptece, d)pilnowanie przyjmowania leków oraz obserwowanie ewentualnych skutków ubocznych ich stosowania, e)w szczególnie uzasadnionych przypadkach zmiana opatrunków, pomoc w użyciu środków pomocniczych i materiałów medycznych, przedmiotów ortopedycznych, a także w utrzymaniu higieny, f)pomoc w dotarciu do placówek służby zdrowia, g)pomoc w dotarciu do placówek rehabilitacyjnych; 3. Rehabilitacja fizyczna i usprawnianie zaburzonych funkcji organizmu w zakresie nieobjętym przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. 08 Nr 164, poz. 1027, z późn. zm. ) : a)zgodnie z zaleceniami lekarskimi lub specjalisty z zakresu rehabilitacji ruchowej lub fizjoterapii, b)współpraca ze specjalistami w zakresie wspierania psychologiczno-pedagogicznego i edukacyjno-terapeutycznego zmierzającego do wielostronnej aktywizacji osoby korzystającej ze specjalistycznych usług; 3a. Pomoc mieszkaniowa, w tym: 1)w uzyskaniu mieszkania, negocjowaniu i wnoszeniu opłat, 2)w organizacji drobnych remontów, adaptacji, napraw, likwidacji barier architektonicznych, 3)kształtowanie właściwych relacji osoby uzyskującej pomoc z sąsiadami i gospodarzem domu; 3b. Zapewnienie dzieciom i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi dostępu do zajęć rehabilitacyjnych i rewalidacyjno-wychowawczych, w wyjątkowych przypadkach, jeżeli nie mają możliwości uzyskania dostępu do zajęć, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego ( Dz.U.1994 nr 111, poz. 535 z późniejszymi zmianami). 4. Wykonawca zobowiązany jest świadczyć usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania podopiecznych w godzinach od 6.00 do 22.00. Osoby odpowiedzialne za realizację zadania muszą pracować w godzinach otwarcia Ośrodka Pomocy Społecznej. 5. Zakres i czas wykonania usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych określony jest indywidualnie w decyzji administracyjnej wydanej przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Gostyniu. Usługi mogą być świadczone u poszczególnych osób codziennie lub we wskazane dni tygodnia w różnym wymiarze godzin. Jedna godzina usług to 60 minut. 6. Szczegółowe zasady współpracy Zleceniodawcy z Wykonawcą określa umowa, której wzór stanowi załącznik do niniejszej specyfikacji. Wykonawca zobowiązany jest do realizacji zadań zgodnie z obowiązującymi dokumentami i stosowania ich bieżących aktualizacji przekazanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej. Aktualizacje nie wymagają pisemnej zmiany umowy na realizację zadań. 7. Wykonawca zobowiązany jest realizować zadanie przy pomocy odpowiednio wykwalifikowanej i doświadczonej kadry, w ilości niezbędnej do jego wykonania zatrudnionej na umowę zlecenie i umowę o pracę. 8. Specjalistyczne usługi opiekuńcze powinny być realizowane przez osoby posiadające kwalifikacje do wykonania zawodu: pielęgniarki, pracownika socjalnego, specjalisty w zakresie rehabilitacji medycznej, fizjoterapeuty, psychologa, pedagoga, asystenta osoby niepełnosprawnej, opiekunki środowiskowej, logopedy i terapeuty zajęciowego lub innego zawodu dającego wiedzę i umiejętności pozwalające świadczyć określone specjalistyczne usługi. Osoby świadczące specjalistyczne usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi muszą posiadać co najmniej półroczny staż pracy w jednej z następujących jednostek: 1)szpitalu psychiatrycznym, 2)jednostce organizacyjnej pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi, 3)placówce terapii lub placówce oświatowej do, której uczęszczają dzieci z zaburzeniami rozwoju lub upośledzeniem umysłowym, 4)ośrodku terapeutyczno - edukacyjno - wychowawczym, 5)zakładzie rehabilitacji, 6)innej jednostce niż ww. jednostki, świadczące specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi. W uzasadnionych przypadkach specjalistyczne usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi mogą być świadczone przez osoby, które: a) zdobywają lub podnoszą wymagane kwalifikacje w zawodach: pracownika socjalnego, psychologa, pedagoga, logopedy, terapeuty zajęciowego, pielęgniarki, asystenta osoby niepełnosprawnej, opiekunki środowiskowej, rehabilitanta i fizjoterapeuty, b)posiadają co najmniej roczny staż pracy szpitalu psychiatrycznym, jednostce organizacyjnej pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi, placówce terapii lub placówce oświatowej, do której uczęszczają dzieci z zaburzeniami rozwoju lub upośledzeniem umysłowym, ośrodku terapeutyczno-edukacyjno-wychowawczym, zakładzie rehabilitacji i mają zapewnioną możliwość konsultacji z osobami świadczącymi specjalistyczne usługi posiadającymi wymagane kwalifikacje. 9. Osoby świadczące specjalistyczne usługi opiekuńcze w zakresie uczenia i rozwijania umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, w tym zwłaszcza: kształtowanie umiejętności zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i umiejętności społecznego funkcjonowania, motywowania do aktywności itd. muszą posiadać przeszkolenie i doświadczenie w zakresie: umiejętności kształtowania motywacji do akceptowanych przez otoczenie zachowań; kształtowania nawyków celowej aktywności; prowadzenia treningu zachowań społecznych. 10 Świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w formie opieki nad dziećmi dla rodzin objętych wsparciem Ośrodka Pomocy Społecznej w  Gostyniu powinno odbywać się przez psychologa, pedagoga, rehabilitanta, fizjoterapeutę, pracownika socjalnego, asystenta osoby niepełnosprawnej. 11. Wykonawca zobowiązuje się przed podpisaniem umowy utworzyć na terenie Gostynia punkt koordynacyjny w zakresie świadczonych usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych. W przypadku osób koordynujących należy przyjąć minimum jednego koordynatora Koordynator powinien być dostępny na terenie Gostynia min. 8 godzin dziennie w godzinach funkcjonowania Ośrodka Pomocy Społecznej 12. Wykonawca zobowiązuje się świadczyć usługi zgodnie z przepisami ustawy o pomocy społecznej i Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 189, poz. 1598 z późniejszymi zmianami), a w przypadku zmiany przepisów wykonawczych na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późniejszymi zmianami), zgodnie z nowymi przepisami. 13 Szkolenia. Wykonawca zobowiązuje się przeprowadzić minimum 1 raz w roku szkolenie: 13a. dla opiekunek środowiskowych świadczących usługi opiekuńcze w zakresie pomocy i świadczenia usług opiekuńczych w odniesieniu do osób przewlekle chorych, samotnych i niesamodzielnych, które nie mają dostatecznego wsparcia ze strony rodziny lub innych osób z otoczenia. Szkolenie obejmować powinno przygotowanie opiekunek do świadczenia we właściwy sposób usług opiekuńczych, a w szczególności: pielęgnowanie oraz dbanie o zdrowie, higienę osobistą ludzi chorych i niesamodzielnych, udzielanie pierwszej pomocy w przypadkach zagrożenia zdrowia i życia podopiecznego, mobilizowanie podopiecznego do aktywnego spędzania czasu wolnego i rozwijanie jego zainteresowań, aktywizowanie podopiecznego do zwiększania jego samodzielności życiowej, doradzanie w zakresie planowania i organizacji gospodarstwa domowego, kontaktowanie się z różnego rodzaju instytucjami w celu rozwiązywania problemów zdrowotnych, materialnych, mieszkaniowych, rodzinnych i prawnych podopiecznego, inicjowanie pozytywnych relacji międzyludzkich w najbliższym otoczeniu podopiecznego, a zwłaszcza z członkami jego rodziny. Szkolenie powinno być prowadzone w ww zakresie tematycznym przez specjalistów: psycholog, pracownik socjalny , pielęgniarka lub pracownik medyczny i specjalista BHP. Czas trwania szkolenia min 18 godzin . 13b. dla osób świadczących specjalistyczne usługi opiekuńcze. Osoby świadczące specjalistyczne usługi opiekuńcze w zakresie uczenia i rozwijania umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, w tym zwłaszcza: kształtowanie umiejętności zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i umiejętności społecznego funkcjonowania, motywowania do aktywności itd. muszą posiadać przeszkolenie i doświadczenie w zakresie: umiejętności kształtowania motywacji do akceptowanych przez otoczenie zachowań; kształtowania nawyków celowej aktywności; prowadzenia treningu zachowań społecznych. Szkolenie powinno być prowadzone w ww zakresie tematycznym przez specjalistów. (min.6 godzin) 13c. dla osób świadczących specjalistyczne usługi opiekuńcze dla zaburzonych psychicznie. w zakresie usług dostosowanych do szczególnych potrzeb osób wynikających z rodzaju ich schorzenia lub niepełnosprawności, przeprowadzone przez pracownika medycznego, zatrudnionego w placówce świadczącej stacjonarne usługi dla osób zaburzonych.( min. 6 godz.) Informację o przebytym szkoleniu wraz ze wskazaniem modułów tematycznych oraz wykazem osób uczestniczących w szkoleniu należy przekazać niezwłocznie jednak nie później niż do 30 września do Ośrodka Pomocy Społecznej w Gostyniu 14. Zakres, ilość godzin i okres wykonania specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi określony jest w decyzji i Miesięcznej Indywidualnej karcie Świadczeniobiorcy korzystającego ze specjalistycznych usług opiekuńczych wydanej przez M-GOPS w Gostyniu. Usługi mogą być świadczone u poszczególnych osób codziennie lub we wskazane dni tygodnia w różnym wymiarze godzin. Wykonawca zapewni, żeby osoby świadczące usługi zapoznały się z zakresem usług, najpóźniej w dniu rozpoczęcia usług u danego świadczeniobiorcy. Fakt zapoznania się zakresem usług opiekuńczych osoba świadcząca usługi potwierdza przez złożenie podpisu na karcie. Zakres usług ustalany jest indywidualnie z udziałem osoby, członka rodziny, psychologa, a w przypadku osób z zaburzeniami psychicznymi lekarza psychiatry.. W przypadku osób z zaburzeniami psychicznymi przy ustalaniu zakresu usług opiekuńczych konieczna jest współpraca pracownika socjalnego z lekarzem psychiatrą. Pracownik socjalny ustala konieczność współpracy z psychologiem Wykonawca zobowiązuje się prowadzić z pracownikami socjalnymi oraz innymi upoważnionymi pracownikami Ośrodka Pomocy Społecznej współpracę. Przez współpracę rozumie się interdyscyplinarne działania specjalistów ustalających indywidualny zakres usług i osób realizujących usługi. Wymiana informacji musi odbywać się z poszanowaniem dóbr osobistych klientów Ośrodka Pomocy Społecznej w Gostyniu. 15. Zasady zgłaszania i realizacji usług opiekuńczych: 15a.usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze świadczone będą przez Wykonawcę w stosunku do osób zgłaszanych na podstawie kopii decyzji administracyjnej wystawionej przez Zamawiającego wraz ze wskazaniem czasu wykonywania, zakresu oraz wysokości odpłatności ponoszonej przez osobę objętą usługami opiekuńczymi, 15b.Zamawiający może także dokonać zgłoszenia telefonicznie, zgłoszenie to zostanie potwierdzone kopią decyzji przez Zamawiającego od daty zgłoszenia telefonicznego, 15c.Wykonawca organizuje usługi u wskazanej osoby w terminie określonym w zgłoszeniu, 15d.W sytuacjach wyjątkowych wymagających natychmiastowego objęcia usługami, Wykonawca organizuje ich realizację natychmiastowo od momentu otrzymania zgłoszenia, 15d.Wykonawca jest zobowiązany do realizacji usług opiekuńczych tylko i wyłącznie przez działające w jego imieniu osoby posiadające doświadczenie zawodowe w sprawowaniu usług opiekuńczych i minimum wykształcenie zawodowe, 15e.Zalecona przez lekarza pielęgnacja może być świadczona tylko i wyłącznie przez osoby posiadające prawo wykonywania zawodu pielęgniarki lub osoby, które ukończyły szkołę pielęgniarską, 15f. Wykonawca ma obowiązek przed realizacją specjalistycznej usługi dostarczenia dokumentów potwierdzających wymagane kwalifikacje osoby realizującej zadania z żądanego zakresu. Kopię tych dokumentów Zamawiający umieszcza w teczce odbiorcy usług specjalistycznych. W przypadku osób świadczących specjalistyczne usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi należy dodatkowo dostarczyć dokumenty potwierdzające co najmniej półroczny staż pracy w jednej z jednostek wymienionych w punkcie 4.8 SIWZ. Ponadto koordynator usług ma obowiązek przed realizacją usług wprowadzić osobę realizującą usługi w (środowisko) i wyposażenia osoby świadczącej usługi opiekuńcze w identyfikatory;. 15g.W przypadku, gdy w zakresie usług przyznanych osobie zgłoszonej przez Zleceniodawcę znajduje się pomoc w uiszczeniu opłat i należności, przyjęcie pieniędzy przez osobę wykonującą usługę w imieniu Wykonawcy winno być pisemnie pokwitowane, a osoba objęta usługą winna bezwzględnie otrzymać potwierdzenie wpłaty pieniędzy na cel określony w pokwitowaniu odbioru pieniędzy. 15h.W przypadku, gdy osoba przebywa w szpitalu osoba opiekująca się jest zobowiązania do dopilnowania, aby klucz od mieszkania był w posiadaniu osoby chorej. Wyjątek stanowi wyraźne pisemne upoważnienie do posiadania klucza przez opiekunkę - w tej sytuacji klucz znajduje się w depozycie u Wykonawcy. Wejście do mieszkania i zabieranie rzeczy niezbędnych z mieszkania odbywa się tylko w obecności 2 pracowników firmy świadczącej usługi. Każdorazowe wejście do mieszkania pod nieobecność chorego powinno być udokumentowane. 15i.Wymogi wobec Wykonawcy realizującego usługi: a) zapewnienia świadczenia usług w wymiarze i zakresie określonym przez Ośrodek Pomocy Społecznej; b) zapewnienia nieprzerwanego i właściwego pod względem jakości świadczenia usług; przez 7 dni w tygodniu, w godzinach ustalonych przez Ośrodek Pomocy Społecznej; c) zapewnienia kadry do świadczenia usług opiekuńczych, spełniającej określone wymogi co do kwalifikacji, predyspozycji i wieku; d) zapoznania kadry świadczącej usługi (w formie pisemnej) z  zakresem usług opiekuńczych; e) zapewnienia kadrze świadczącej usługi opiekuńcze: - odpowiednich warunków pracy, w tym: rękawiczek jednorazowych, - dostępu do informacji na temat zagrożeń i ryzyk związanych z wykonywaniem pracy; - warunków do ustawicznego doskonalenia poprzez dostęp do różnorodnych materiałów edukacyjnych, - systematycznych szkoleń uaktualniających oraz podnoszących wiedzę i umiejętności; - doradztwa metodycznego. f) wyposażenia kadry świadczącej usługi opiekuńcze w identyfikatory; g) zapewnienia możliwości kontaktu telefonicznego osoby świadczącej usługi (w godzinach realizacji usług); h) dokumentowania procesu świadczenia usług opiekuńczych (np. karta czasu pracy i miesięczna indywidualna karta świadczeniobiorcy korzystającego ze specjalistycznych usług opiekuńczych wydanej przez Ośrodek Pomocy Społecznej ); i) regularnego monitorowania jakości świadczonych usług. 15j. Wymogi wobec osoby realizującej usługi. 1. Osoba realizująca zobowiązana jest do: a) przestrzegania zasad, w tym etycznych, świadczenia usług sumiennie i starannie, w wymiarze i zakresie określonym przez Zleceniodawcę; b) zachowania tajemnicy służbowej w zakresie informacji uzyskanych na temat osoby korzystającej z usług (w szczególności dotyczących sytuacji życiowej i materialnej oraz stanu zdrowia), jej rodziny i otoczenia; c) dbałości o dobro osoby korzystającej z usług, w tym o jej mienie, w szczególności poprzez przestrzeganie zakazu wprowadzania nieupoważnionych osób trzecich do jej mieszkania; d) przestrzegania zasad współżycia społecznego w kontaktach z osobą korzystającą z usług oraz jej rodziną, w tym stosowania zwrotów grzecznościowych, o ile osoby te nie wyraziły woli zwracania się do nich w inny sposób; e) przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych; f) posiadania i okazywania podczas wykonywania obowiązków służbowych identyfikatora wystawionego przez Wykonawcę odpowiedzialnego za realizację usług oraz dokumentu potwierdzającego tożsamość; g) nie obarczania osoby korzystającej z usług osobistymi problemami, w tym przestrzegania zasady nie pożyczania od osoby starszej środków pieniężnych; h)szanowania woli osoby korzystającej z usług w zakresie sposobu wykonywania konkretnych czynności usługowych; j) współpracy z pracownikiem socjalnym i innymi specjalistami przy opracowaniu realizacji i zakresu usług opiekuńczych. 2) Osoby świadczące usługi opiekuńcze powinny przestrzegać zasady zachowań etycznych, a w szczególności: - niedopuszczalne jest czerpanie korzyści materialnych lub osobistych z tytułu wykonywanej pracy; - osoba świadcząca usługi korzysta z uprawnień wyłącznie dla osiągnięcia celów, dla których uprawnienia te zostały mu powierzone; - osoba świadcząca usługi wykonuje powierzone mu obowiązki rzetelnie, sumiennie, z szacunkiem dla innych i poszanowaniem godności osoby oraz własnej; - osoba świadcząca usługi nie przyjmuje żadnych nieetycznych zobowiązań; - osoba świadcząca usługi rozwija swoje kompetencje i wiedzę zawodową, potrzebne do wykonywania swoich obowiązków, a Wykonawca stwarza mu do tego możliwości. 16. Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia następującego rodzaju dokumentacji: 16a. odrębnie dla każdej osoby objętej usługami - ewidencji czasu wykonania czynności zawierającej: datę, ilość godzin wykonywania czynności oraz podpis osoby objętej opieką potwierdzający fakt wykonania zadania przez realizującego usługi, 16b. wykaz ilości wykonanych godzin usług sporządzony na podstawie potwierdzonych kart pracy przez podopiecznych, stanowiący protokół sporządzony przez przedstawiciela Wykonawcy, a potwierdzony przez pracownika Ośrodka Pomocy Społecznej - zawierający l.p., nazwisko i imię świadczeniobiorcy, jego adres, ilość godzin zleconych dziennie, procent odpłatności za 1 godzinę, odpłatność świadczeniobiorcy za 1 godzinę usługi, ilość godzin świadczonych w miesiącu, koszty ponoszone przez MGOPS i indywidualną odpłatność świadczeniobiorcy. Protokół powinien być sporządzony dla każdego rodzaju usług odrębnie i powinien być zgodny z wystawianą przez Wykonawcę fakturą. Protokół powinien być dostarczony w wersji papierowej i elektronicznej w terminie do dnia 5 każdego miesiąca (wzór protokołu stanowi załącznik do niniejszej SIWZ ), 16c. miesięcznej indywidualnej karty świadczeniobiorcy korzystającego ze specjalistycznych usług opiekuńczych (wzór stanowi załącznik do niniejszej SIWZ). Karta powinna zawierać następujące informacje: dane osoby świadczącej usługi specjalistyczne tj. imię, nazwisko, wykształcenie, telefon kontaktowy, nr karty i datę jej wydania. Imię i nazwisko, adres osoby korzystającej z usług, adres zamieszkania, dni i godziny świadczenia usług, opis zakresu przyznanych usług zgodnie z decyzją. Ponadto na karcie winna znajdować się informacja dot. formy i zakresu świadczonych usług oraz potwierdzenie osoby świadczącej usługi o zapoznaniu się ich zakresem. 17. Dodatkowe wymagania związane z realizacją przedmiotu zamówienia. Zgodnie z art. 36 ust.2 pkt.9 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych zamawiający określa wymagania zwiazane z realizacją zamówienia, o których mowa w art. 29 ust.4 tj.: 1.realizacja zamówienia przewiduje zatrudnienie, co najmniej 2 osób bezrobotnych na podstawie skierowania powiatowego urzędu pracy zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004r. O promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2008 nr. 68 . poz.415 ze zmianami) lub na podstawie właściwego dokumentu kierującego bezrobotnego do pracodawcy wystawionego przez organ zajmujący sie realizacją zadań z zakresu rynku pracy określony w analogicznych przepisach państwa członkowskiego UE, w którym wykonawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę lub conajmniej 2 osoby niepełnosprawne w rozumieniu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych ( Dz.U. z 2008 nr 14 poz.92 ze zmanami) na umowę o pracę lub spółdzielczą umowę o pracę. 2.zatrudnienie przy realizacji zamówienia powinno trwać od początku do końca upływu terminu realizacji zamówienia, w przypadku rozwiązania stosunku pracy przez bezrobotnego, niepełnosprawnego lub przez pracodawcę przed zakończeniem tego okresu, wykonawca będzie zobowiązany zatrudnić innego bezrobotnego, niepełnosprawnego 3.wykonawca na etapie realizacji zamówienia, przedstawia zamawiającemu zgłoszenia ofert pracy przedstawione powiatowemu urzędowi pracy, odpis skierowania bezrobotnego przez powiatowy urząd pracy do pracodawcy oraz umowę o pracę, lub społdzielczą umowę o pracę 4.jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytotuim Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast dokumentów, o których mowa w podpunkcie wyżej, przedstawia: zgłoszenie ofert pracy przedstawione odpowiedniemu organowi zajmującemu się realizacją zadań z zakresu rynku pracy w kraju pochodzenia wykonawcy lub w kraju, w którym wykonawca ma swoją siedzibę, odpis wystawionego przez ten organ dokumentu kierującego bezrobotnych do pracodawcy oraz umowę o pracę (spoldzielczą umowe o pracę). 5.zamawiający ma prawo w każdym okresie realizacji zamówienia zwrócić sie do wykonawcy o przedstawienie dokumentacji zatrudnienia skierowanych bezrobotnych, niepełnosprawnych, zaś wykonawca ma obowiązek przedstawić ją niezwłocznie po zatrudnieniu ww. osób zamawiającemu 6.w przypadku niezatrudnienia przy realizacji zamóweinia wymaganej przez zamawiajacego liczy osób bezrobotnych lub niepełnosprawnych wykonawca będzie zobowiązany do zapłacenia kary umownej w wysokości iloczynu kwoty najniższego wynagrodzenia wraz z należnymi składkami na ubezpieczenie społeczne oraz liczby miesięcy w okresie realizacji zamówienia - za każdego niezatrudnionego bezrobotnego poniżej liczby wymaganej prze zamawiajacego, chyba że wykonawca wykaże że przedstawił zgłoszenie ofert pracy powiatowemu urzędowi pracy albo odpowiedniemu organowi zajmującemu się realizacją zadań z zakresu rynku pracy w państwie, w którym ten wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, a niezatrudnienie osób bezrobotnych nastąpiło z przyczyn nieleżących po jego stronie, za przyczynę nieleżącą po stronie wykonawcy będzie uznany w szczególności brak na obszarze, w którym jest realizowane zamówienie i w okresie jego realizacji, osób bezrobotnych zdolnych do wykonania zamówienia lub odmowa podjęcia pracy przez taką osobę. 7.Zamawiający zastrzega, aby wykonawca do realizacji zamówienia zaangażował conajmniej 15 osób bezrobotnych, które posiadają doświadczenie i kwalifikacje do prawidłowego wykonania usługi..

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 85.00.00.00 - Usługi w zakresie zdrowia i opieki społecznej .

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 31.12.2013.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • zamawiający nie określił szczegółowo tego warunku

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • zamawiający nie określił szczegółowo tego warunku

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • zamawiający nie określił szczegółowo tego warunku

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • 1.wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacji o podstawie do dysponowania tymi osobami; 2. dokumenty stwierdzające, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówieniu, posiadają wymagane kwalifikacje - w formie oświadczenia, zgodnie z §3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (specjalistyczne usługi są świadczone przez osoby posiadające kwalifikacje do wykonywania zawodu: pracownika socjalnego, psychologa, pedagoga, logopedy, terapeuty zajęciowego, pielęgniarki, asystenta osoby niepełnosprawnej, opiekunki środowiskowej, specjalisty w zakresie rehabilitacji medycznej, fizykoterapeuty; osoby świadczące usługi opiekuńcze powinny posiadać minimum podstawowe wykształcenie, przeszkolenie w zakresie sprawowania opieki i doświadczenie zawodowe w świadczeniu usług opiekuńczych); Ponadto osoby świadczące specjalistyczne usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi winny potwierdzić co najmniej półroczny staż pracy w jednej z następujących jednostek: szpitalu psychiatrycznym, jednostce organizacyjnej pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi, placówce terapii lub placówce oświatowej do, której uczęszczają dzieci z zaburzeniami rozwoju lub upośledzeniem umysłowym, ośrodku terapeutyczno-edukacyjno-wychowawczym, zakładzie rehabilitacji; W uzasadnionych przypadkach specjalistyczne usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi mogą być świadczone przez osoby, które: zdobywają lub podnoszą wymagane kwalifikacje w zawodach: pracownika socjalnego, psychologa, pedagoga, logopedy, terapeuty zajęciowego, asystenta osoby niepełnosprawnej, opiekunki środowiskowej, rehabilitanta i fizjoterapeuty, posiadają co najmniej roczny staż pracy szpitalu psychiatrycznym, jednostce organizacyjnej pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi, placówce terapii lub placówce oświatowej do, której uczęszczają dzieci z zaburzeniami rozwoju lub upośledzeniem umysłowym, ośrodku terapeutyczno-edukacyjno-wychowawczym, zakładzie rehabilitacji i mają zapewnioną możliwość konsultacji z osobami świadczącymi specjalistyczne usługi posiadającymi wymagane kwalifikacje. Osoby te muszą posiadać udokumentowane przeszkolenie w zakresie prowadzenia treningów umiejętności społecznych przewidywanych w zakresie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi. 3)oświadczenie,że wykonawca posiada albo ze przed podpisaniem umowy utworzy na terenie Gostynia punkt koordynacyjny w zakresie świadczonych usług opiekuńczych i specjalistycznych 4)oświadczenie, że wykonawca wykona zamówienie zgodnie ze wskazanymi wymogami zamawiającego określonymi w p. 4.17 SIWZ związanymi z realizacją przedmiotu zamówienia. Dokumentację potwierdzajacą spełnianie wymogów będzie obowiązany przedstawić na etapie realizacji zamówienia.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • zamawiający nie określił szczegółowo tego warunku

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

    • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
    • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień
  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
    • aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
    • aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
  • III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

    Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

    III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

    • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
  • III.4.3.2) zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego miejsca zamieszkania albo zamieszkania osoby, której dokumenty dotyczą, w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy - wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert - albo oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio miejsca zamieszkania osoby lub kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, jeżeli w miejscu zamieszkania osoby lub w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się takiego zaświadczenia

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

nalezy przedstawić: pełnomocnictwo do reprezentowania firmy, jesli dotyczy, a nie wynika ono z innych przedstawionych dokumentów, oświadczenie,że wykonawca posiada albo ze przed podpisaniem umowy utworzy na terenie Gostynia punkt koordynacyjny w zakresie świadczonych usług opiekuńczych i specjalistycznych oświadczenie, że wykonawca wykona zamówienie zgodnie ze wskazanymi wymogami zamawiającego określonymi w p. 4.17 SIWZ związanymi z realizacją przedmiotu zamówienia. Dokumentację potwierdzajacą spełnianie wymogów będzie obowiązany przedstawić na etapie realizacji zamówienia.

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

Zmiany niniejszej umowy dopuszczone są w granicach unormowania art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, w niżej wymienionych przypadkach: określonych w niniejszej umowie zasad zmiany wynagrodzenia,zmiany zakresu usługi, zmiany osoby odpowiedzialnej za nadzór nad wykonaniem umowy, zmiany wskazanych podwykonawców uczestniczących w wykonaniu zamówienia, zmiany tytułu prawnego do prowadzenia działalności przez Wykonawcę. Strony ustalają zasady zmiany wynagrodzenia z tytułu wykonania umowy: w przypadku ustawowej zmiany stawki podatku od towarów i usług (VAT); wysokość wynagrodzenia Wykonawcy za każdym razem ustalana jest z uwzględnieniem aktualnej stawki podatku VAT obowiązującej na dzień wystawienia faktury (powstania obowiązku podatkowego).

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.mgops.gostyn.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gostyniu ul. Wrocławska 250 63-800 Gostyń pokój 101 (Ipiętro).

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 19.12.2012 godzina 09:30, miejsce: Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gostyniu ul. Wrocławska 250 63-800 Gostyń pokój 101 (Ipiętro).

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.