eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi ParysówKonserwacja i eksploatacja obiektów i urządzeń stacji uzdatniania wody i sieci wodociągowej oraz oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej będących w użytkowaniu Gminy Parysów

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2016-03-10

Parysów: Konserwacja i eksploatacja obiektów i urządzeń stacji uzdatniania wody i sieci wodociągowej oraz oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej będących w użytkowaniu Gminy Parysów
Numer ogłoszenia: 54074 - 2016; data zamieszczenia: 10.03.2016
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy:

V zamówienia publicznego
zawarcia umowy ramowej
ustanowienia dynamicznego systemu zakupów (DSZ)

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Parysów , ul. Kościuszki 28, 08-441 Parysów, woj. mazowieckie, tel. 25 6855319, faks 25 6855319.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.parysow.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Konserwacja i eksploatacja obiektów i urządzeń stacji uzdatniania wody i sieci wodociągowej oraz oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej będących w użytkowaniu Gminy Parysów.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiot zamówienia obejmuje: 1. Przyjęcie do utrzymania i eksploatacji środków trwałych, obejmujących cały system wodno-kanalizacyjny wraz z oczyszczalnią ścieków w Parysowie. 2. Przyjęcie do utrzymania i eksploatacji środków trwałych wybudowanych i oddanych do użytkowania w trakcie realizacji umowy wynikającej z niniejszego zamówienia. 3. Prowadzenie eksploatacji zgodnie z obowiązującymi szczegółowymi przepisami branżowymi, a zwłaszcza z przepisami dotyczącymi gospodarki wodno-ściekowej na zasadach ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, ustawy POŚ, ustawy Prawo wodne, Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie komunalnych osadów ściekowych, warunków jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego. 4. Ubezpieczenie siebie od odpowiedzialności cywilnej związanej z prowadzoną działalnością. 5. Ponoszenie pełnej odpowiedzialności za eksploatację całego systemu i przestrzeganie przepisów o ochronie środowiska, odpowiednich pozwoleń i koncesji, a także przepisów Kodeksu Pracy, BHP i innych. 6. Zwrot powierzonego mienia, w stanie niepogorszonym, na zakończenie umowy, chyba że zużycie nastąpiło na skutek użytkowania. Do obowiązków Wykonawcy należeć będzie: 1. W ZAKRESIE EKSPLOATACJI I KONSERWACJI ZBIOROWYCH URZĄDZEŃ WODOCIĄGOWYCH: 1) obsługa istniejących sieci wodociągowych wraz z infrastrukturą i przyłączami, 2) obsługa 2 czynnych ujęć wody: a) Stacja Uzdatniania Wody w Parysowie zlokalizowana na części działki ew. nr 1502 o powierzchni 0,46 ha. Stacja pracuje na dwóch studniach głębinowych o wydajności 80 m3, posiada zbiorniki wyrównawcze żelbetowe 2x150 m3. Stacja zasila w wodę następujące miejscowości: Parysów, Choiny, Starowola, Łukówiec, Kozłów, Stodzew, Słup, Żabieniec. b) Stacja wodociągowa w Woli Starogrodzkiej zlokalizowana na części działki ew. nr 571. Stacja pracuje na jednej studni (zlokalizowanej na działce nr 68) o wydajności 25 m3/h w układzie jednostopniowego pompowania wody ze zbiornikiem wyrównawczym żelbetowym 2x50 m3. Ujęcie zasila w wodę miejscowość - Wola Starogrodzka. W oparciu o ich zasoby wybudowane jest 71,5 km sieci wodociągowej oraz 1056 szt. przyłączy wodociągowych. Wydobycie wody w 2015 r. wyniosło 109 000 m3 a sprzedaż 91 400 m3. 3) całodobowa i bezawaryjna dostawa wody dla odbiorców indywidualnych i zbiorowych o parametrach dla wody pitnej określonych w obowiązujących przepisach oraz likwidacja przyczyn i skutków odchyleń jakości wody od obowiązujących norm, 4) utrzymanie w należytym stanie technicznym, sanitarnym i estetycznym stacji uzdatniania wody i urządzeń wodociągowych, a w szczególności bieżąca konserwacja urządzeń i rurociągów, tj. uzupełnianie wadliwej lub uszkodzonej armatury i wyposażenia, czyszczenie urządzeń i rurociągów, bieżąca kontrola stanu technicznego studni głębinowych i stacji uzdatniania wody, 5) eksploatacja studni głębinowych i stacji uzdatniania wody zapewniająca pozyskanie w odpowiedniej ilości, dla zapewnienia potrzeb odbiorców, 6) codzienna wizyta na terenie stacji uzdatniania wody, sprawdzenie poprawności działania wszystkich urządzeń, wykonanie niezbędnych czynności obsługowych, odnotowanie i zapisanie parametrów produkcji wody, 7) założenie i prowadzenie, zgodnie z przepisami prawa i wymaganiami PPIS w Garwolinie, Książki Eksploatacji Obiektu i bieżące odnotowywanie wszelkich zdarzeń zarówno w obrębie obiektu jak również całej sieci wodociągowej, 8) niezwłoczne usuwanie wszelkich przecieków i nieszczelności na sieciach wodociągowych, 9) niezwłoczne usuwanie wszelkich awarii i usterek technicznych powstałych na ujęciach wody zakłócających ciągłość dostaw wody i prawidłową eksploatację sieci, 10) prowadzenie badań jakości wydobywanej i dostarczanej wody zgodnie z odrębnymi przepisami, 11) powiadamianie Odbiorców na zasadach przewidzianych w Regulaminie o planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody, a w przypadku przedłużającej się przerwy w dostawie wody, zapewnienie jej dostawy w inny sposób (beczkowozy), 12) kontrola legalności poboru wody, informowanie Zamawiającego o stwierdzonych nieprawidłowościach i usuwanie nielegalnych poborów wody, 13) prowadzenie ewidencji hydrantów oraz ich przeglądów - min. 1 raz w roku, które będą polegały na sprawdzeniu działania zamknięcia i otwarcia samego hydrantu i zasuwy odcinającej hydrant oraz przepłukaniu sieci, do uzyskania widocznej czystości wypływającej wody, 14) usuwanie awarii wodociągu w zakresie eksploatacji na sieci wodociągowej i przyłączach wodociągowych, do pierwszego zaworu za wodomierzem głównym, bezpośrednie przyjmowanie zgłoszeń od Odbiorców i reagowanie na każde zgłoszenie, w zakresie odpowiedzialności Gminy (sieć oraz przyłącza wraz z zaworem za wodomierzem głównym). 2. W ZAKRESIE SIECI KANALIZACYJNEJ I OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW: 1) obsługa istniejącej sieci kanalizacyjnej w Parysowie wraz z urządzeniami: - długość sieci - 5,3 km, - przepompownie ścieków - 3 szt., - przyłącza kanalizacyjne - 254 szt., - ilość ścieków odprowadzonych w 2015 r. - 18 500 m3, 2) obsługa mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków zlokalizowanej w miejscowości Parysów na działce ew. nr 579/3, zbudowanej w 2010 r. Przepustowość średnio dobowa oczyszczalni wynosi 160 m3/d, maksymalna dobowa wynosi 202 m3/d. Odbiornikiem ścieków oczyszczonych jest Kanał Parysowski będący dopływem rzeki Rydnia, 3) bieżąca eksploatacja oczyszczalni ścieków w Parysowie zapewniająca uzyskanie parametrów ścieków oczyszczonych zgodnych z pozwoleniem wodno prawnym: BZT5 - 40 mg/l, ChZT - 150mg/l, zawiesina ogólna - 50 mg/l, 4) właściwe zgodne z prawem zagospodarowanie osadu oraz odpadów powstających na oczyszczalni, 5) całodobowy i bezawaryjny odbiór ścieków od odbiorców indywidualnych i zbiorowych, 6) bieżąca konserwacja i naprawa urządzeń kanalizacyjnych i wszystkich elementów urządzeń oczyszczalni ścieków, usuwanie awarii i usterek oraz dbałość o stan techniczny wszystkich elementów oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacyjnej, studzienek kanalizacyjnych, oraz przepompowni ścieków, 7) bezzwłoczne usuwanie awarii na obiektach przepompowni ścieków, urządzeń kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków, 8) kontrola legalności zrzutu ścieków i podłączeń do kanalizacji sanitarnej, 9) prowadzenie badań jakości ścieków i osadów ściekowych, zgodnie z wymaganą przepisami prawa częstotliwością, 10) utrzymywanie we właściwym stanie technicznym odbiornika ścieków oczyszczonych, 11) prowadzenie corocznej konserwacji Kanału Parysowskiego na odcinku od km 0+000 do 2+100 poprzez wykoszenie skarp, usunięcie zakrzaczeń w celu utrzymania drożności cieku oraz utrzymania we właściwym stanie technicznym wylotu ścieków. 3. Ponadto Wykonawca zobowiąże się do: 1) Zawierania umów z podmiotami korzystającymi z dostawy wody i odbioru ścieków, odczytu liczników zużycia wody i ewentualnych liczników zrzucanych ścieków, 2) Dokonywania poboru i egzekucji należności za dostawę wody i odbiór ścieków zgodnie z obowiązującymi stawkami, 3) Prowadzenia dokumentacji eksploatowanych obiektów i urządzeń, 4) Posiadania całodobowego pogotowia wodociągowo-kanalizacyjnego zdolnego do całodobowej obsługi w zakresie awarii wodociągowych i kanalizacyjnych, 5) Uczestniczenia w odbiorach sieci wodociągowych i kanalizacyjnych wybudowanych w trakcie realizacji umowy, określania warunków technicznych planowanych przyłączy oraz wykonywania odbiorów przyłączy kanalizacyjnych i wodociągowych, 6) Prowadzenia sprawozdawczości zgodnie z obowiązującymi przepisami, 7) Przyjęcia do eksploatacji nowych odcinków sieci i urządzeń wodno-kanalizacyjnych związanych z przedmiotem zamówienia i na zasadach określonych w zamówieniu - w ramach rozbudowy infrastruktury, która odbywać się będzie staraniem i na koszt Właściciela, 8) Przestrzegania zasad dobrych praktyk gospodarczych i ekologicznych, a także dbałości o unikanie konfliktu interesów, 9) Informowania Wójta Gminy o istotnych okolicznościach realizacji umowy, 10) Umożliwienia Właścicielowi przeprowadzania kontroli stanu technicznego infrastruktury i przyjmowania wniosków i zaleceń odnoszących się do stanu powierzonego majątku, 11) Zapewnienia należytego stanu sanitarnego wody zasilającej odbiorców i jakości ścieków odprowadzanych do wód powierzchniowych, 15) Ponoszenia odpowiedzialności wobec sanitarno-ekologicznych służb państwowych sprawujących nadzór nad prawidłową pracą urządzeń wodno-kanalizacyjnych i oczyszczalni ścieków, 16) Ponoszenia odpowiedzialności za szkody poniesione w wyniku klęsk żywiołowych, wyładowań atmosferycznych, współdziałanie na rzecz przywrócenia urządzeń do stanu pierwotnego, 17) W przypadku prowadzenia robót w pasie drogowym w związku z wykonywaniem prac związanych z urządzeniami wodociągowymi i urządzeniami kanalizacyjnymi, do których utrzymania zgodnie z umową dzierżawy zobowiązany jest Wykonawca, dopełnić obowiązków wynikających z przepisów o drogach publicznych własnym staraniem i na własny koszt, 18) Ponoszenia wszelkich kosztów związanych z eksploatacją urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych oraz oczyszczalni ścieków a w szczególności: opłat za badania wody, ścieków, osadów, opłaty za energię elektryczną oczyszczalni ścieków, przepompowni ścieków, hydroforni, pompowni, opłaty za legalizację wodomierzy w przypadku podejrzenia złych wskazań lub upływu terminu ważności, 19) Dokonywania opłat do Urzędu Marszałkowskiego z tytułu korzystania ze środowiska za faktycznie pobraną ilość wód podziemnych i wprowadzoną do odbiornika ilość oczyszczonych ścieków, 20) Uiszczania opłat i kar związanych z urządzeniami w przypadku przekroczenia norm określonych w właściwych przepisach, 21) Uiszczania podatków od nieruchomości związanych z wodociągami, kanalizacją i oczyszczalnią ścieków. Wykonawca będzie obciążony podatkiem od nieruchomości w wysokości 0,5% wartości nieruchomości. Wartość nieruchomości wynosi 10 474 771,66 zł.

II.1.5)

  przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających

  • Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 41.11.00.00 - Woda pitna 65.11.10.00 - Przesył wody pitnej 65.12.00.00 - Obsługa zakładów oczyszczania wody 65.13.00.00 - Obsługa stacji wody 90.48.10.00 - Eksploatacja zakładów oczyszczania ścieków 90.48.00.00 - Usługi gospodarki ściekowej .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 31.03.2019.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający nie żąda od wykonawców wniesienia wadium

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Na potwierdzenie należy złożyć: oświadczenie na załączonym druku ( zał. nr 2 do siwz)

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający uzna spełnienie w/w warunku jeżeli wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie zrealizował minimum 2 usługi o podobnym charakterze. Usługi ujęte w wykazie muszą być potwierdzone referencjami.

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca musi dysponować co najmniej następującym sprzętem: - koparko-ładowarka, - mini koparka, - beczkowóz do wody, - urządzenie do udrażniania kanalizacji, - wóz asenizacyjny.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Na potwierdzenie należy złożyć: oświadczenie na załączonym druku ( zał. nr 2 do siwz)

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Na potwierdzenie należy złożyć: oświadczenie na załączonym druku ( zał. nr 2 do siwz)

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie;
  • wykaz narzędzi, wyposażenia zakładu i urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy usług lub robót budowlanych w celu wykonania zamówienia wraz z informacją o podstawie do dysponowania tymi zasobami;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na zasoby innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1) Pełnomocnictwo jeśli dotyczy, 2) Zaparafowany wzór umowy.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:

  • 1 - Cena - 90
  • 2 - Czas podjęcia działań w kierunku usunięcia awarii - 10

IV.2.2)

  przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna, adres strony, na której będzie prowadzona:

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.bip.parysow.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Gminy Parysów ul. Kościuszki 28, 08-441 Parysów.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 18.03.2016 godzina 10:00, miejsce: Urząd Gminy Parysów, ul. Kościuszki 28, 08-441 Parysów, Sekretariat pok. nr 1.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Nie dotyczy.

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.