Ogłoszenie z dnia 2020-08-26
Ogłoszenie nr 560160448-N-2020 z dnia 26-08-2020 r.
Katowice: Utworzenie mieszkania chronionego wspieranego dla osób niepełnosprawnych w szczególności dla osób z autyzmem w lokalu przy ul. Piotrowickiej 44/2 w Katowicach
OGŁOSZENIE O ZMIANIE UMOWY - Roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej
tak
Należy wskazać projekt/program: Przedmiotowy remont i adaptacja lokalu przy ul. Piotrowickiej 44/2 jest związany z utworzeniem i funkcjonowaniem nowego mieszkania chronionego dla osób z niepełnosprawnością w ramach projektu "Ramię w ramię. Rozwój usług społecznych w Katowicach - II etap" (nr projektu: PSL.09.02.01-24-02HA/19, Oś priorytetowa: 9. Włączenie społeczne Działanie: 9.2. Dostępne i efektywne usługi społeczne i zdrowotne Poddziałanie: 9.2.1. Rozwój usług społecznych i zdrowotnych - ZIT Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020)
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 607490-N-2019
Zostało opublikowane ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie
Zostało opublikowane ogłoszenie o udzieleniu zamówienia:
tak
Numer ogłoszenia: 510255016-N-2019
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Miasto Katowice - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Krajowy numer identyfikacyjny 34513870000000,
ul. ul. Jagiellońska
17,
40-032
Katowice, woj.
śląskie, państwo
Polska, tel.
032 2511451, 2517817, e-mail
kancelaria@mops.katowice.pl, faks
032 2512712 w. 129 lub 136.
Adres strony internetowej (url): www.mops.katowice.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Utworzenie mieszkania chronionego wspieranego dla osób niepełnosprawnych w szczególności dla osób z autyzmem w lokalu przy ul. Piotrowickiej 44/2 w Katowicach
Numer referencyjny (jeżeli dotyczy):DO.3701.1.19.2019
II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane
II.3) Krótki opis zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań) - a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:Przedmiot zamówienia obejmuje: Utworzenie mieszkania chronionego wspieranego dla osób niepełnosprawnych w szczególności dla osób z autyzmem w lokalu przy ul. Piotrowickiej 44/2 w Katowicach. Przedmiotowy remont i adaptacja lokalu przy ul. Piotrowickiej 44/2 jest związany z utworzeniem i funkcjonowaniem nowego mieszkania chronionego dla osób z niepełnosprawnością w ramach projektu "Ramię w ramię. Rozwój usług społecznych w Katowicach - II etap" (nr projektu: PSL.09.02.01-24-02HA/19, Oś priorytetowa: 9. Włączenie społeczne Działanie: 9.2. Dostępne i efektywne usługi społeczne i zdrowotne Poddziałanie: 9.2.1. Rozwój usług społecznych i zdrowotnych - ZIT Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020). W ramach zadania pod nazwą "Utworzenie mieszkania chronionego wspieranego dla osób niepełnosprawnych w szczególności dla osób z autyzmem w lokalu przy ul. Piotrowickiej 44/2 w Katowicach" należy wykonać: dokumentację projektową, stwiorb oraz sprawować będzie nadzór autorski, o którym mowa w art. 20 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane oraz roboty budowlane zgodnie z wykonaną dokumentacją projektową. 2. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia stanowi załącznik nr 1 do siwz Program Funkcjonalno-Użytkowy. Obiekt jest wpisany do Gminnej Ewidencji Zabytków.
II.4) Główny kod CPV: 45000000-7
Dodatkowe kody CPV:
71220000-6
II.5) Okres na jaki została zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego/ umowa ramowa/dynamiczny system zakupów:
Umowa została zawarta na okres do 20.03.2020r., a następnie termin realizacji umowy został przedłużony do 31.08.2020r.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB W JAKIM UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Przetarg nieograniczony
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA: Utworzenie mieszkania chronionego wspieranego dla osób niepełnosprawnych w szczególności dla osób z autyzmem w lokalu przy ul. Piotrowickiej 44/2 w Katowicach | |
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA/ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ/USTANOWIENIA DYNAMICZNEGO SYSTEMU ZAKUPÓW:
19/11/2019
IV.2) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA/Z KTÓRYM ZAWARTO UMOWĘ RAMOWĄ/USTANOWIONO DYNAMICZNY SYSTEM ZAKUPÓW:
Janex M.G. Janecki Sp. J.,
janex.katowice@interia.pl,
ul. Bocheńskiego 87,
40-847,
Katowice, kraj/woj.
śląskie
IV.4) INFORMACJE DODATKOWE
|
SEKCJA V: ZMIANA UMOWY
V.1) DATA ZMIANY UMOWY:
26/08/2020
V.2) RODZAJ I ZAKRES ZMIAN:
podstawa prawna zmiany określona w art. 144 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp:
zmiana terminu realizacji umowy do 31.12.2020r.
V.3) PRZYCZYNY DOKONANIA ZMIAN W UMOWIE:
Umowa dotyczy utworzenia mieszkania chronionego wspieranego dla osób niepełnosprawnych w szczególności dla osób z autyzmem w lokalu przy ul. Piotrowickiej 44/2 w Katowicach".
Na podstawie w/w umowy Wykonawca zobowiązał się do wykonania na rzecz Zamawiającego:
1) dokumentację projektową oraz sprawować nadzór autorski, o którym mowa w art. 20 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane,
2) roboty budowlane zgodnie z wykonaną dokumentacją projektową.
W trakcie realizacji przedmiotowego zamówienia, po wykonaniu dokumentacji projektowej zaistniała okoliczność, która uniemożliwiła podjęcie robót budowlanych zgodnie z wykonaną dokumentacją projektową w terminie przewidzianym w siwz, w projekcie umowy, w umowie, którą Zamawiający zawarł z Wykonawcą, a następnie w aneksie nr 1 do umowy, co zostało opisane w załączonym do uzasadnienia piśmie stanowiącym załącznik nr 1 do aneksu nr 2 (i załączniku nr 1 do aneksu nr 1).
W związku z opisanymi w załączniku nr 1 do niniejszego uzasadnienia zdarzeniami i podejmowanymi przez Zamawiającego licznymi działaniami w celu umożliwienia Wykonawcy rozpoczęcia robót budowlanych, termin realizacji zamówienia wymaga przesunięcia do 31.12.2020r.
W chwili wszczęcia postępowania tj. 08.10.2019r., stan faktyczny był następujący: mieszkanki lokalu przeznaczonego do remontu miały wydane decyzje o pobycie w niniejszym mieszkaniu do 31.10.2019r. Od 01.11.2019r. wszystkie mieszkanki tego lokalu miały zostać przeniesione do innych miejsc, a lokal miał być przeznaczony do remontu. Niestety jedna z mieszkanek (p. Olech) nie wyraziła zgody na przeniesienie i skorzystanie z jakiejkolwiek propozycji, które składał Zamawiający.
Aneksem nr 1 Zamawiający przedłużył termin realizacji zamówienia do 31.08.2020r.
Z uwagi na trwający od 20.03.2020r. stan epidemii Zamawiający początkowo wstrzymał realizację przedmiotowego zamówienia mając na względzie zdrowie i bezpieczeństwo podopiecznej, następnie próbował rozpocząć roboty w mieszkaniu z przebywającą tam podopieczną, niestety mimo wielu prób i zaangażowania wielu osób nie udało się rozpocząć remontu. W okresie od IV do VIII 2020r. Zamawiający próbował podejmować wiele różnorakich działań w celu udostępnienia mieszkania Wykonawcy, aby ten mógł rozpocząć roboty budowlane, niestety żadne z opisanych w załączniku nr 1 do niniejszego uzasadnienia działań nie przyniosły oczekiwanych rezultatów tj. nie spowodowały, że p. Olech, która w dalszym ciągu nielegalnie zajmuje lokal przeznaczony do remontu, przeniesie się do któregokolwiek z mieszkań, które były jej proponowane.
Wszystkie okoliczności, które wydarzyły się od końca października 2019r. do sierpnia 2020r. były niemożliwe do przewidzenia przez Zamawiającego, a zostały szczegółowo opisane w załączniku nr 1 do aneksu nr 1 i załączniku nr 1 do aneksu nr 2.
Zamawiający min. zwrócił się do Sadu o wydanie nakazu opuszczenia lokalu i do Komendy Miejskiej Policji z prośbą o pomoc w zmotywowaniu p. Olech do opuszczenia mieszkania, ale jak do tej pory działania te nie przyniosły oczekiwanego rezultatu.
Aktualnie Zamawiający oczekuje na wyrok Sądu, który zobowiąże p. Olech do opuszczenia lokalu przy ul. Piotrowickiej 44/2 do innego, który wielokrotnie został podopiecznej proponowany, a do tego czasu będą podejmowane kolejne próby rozpoczęcia remontu z przebywającą p. Olech w lokalu.
W związku z tym Zamawiający uznaje za stosowne wydłużyć termin umowy do 31.12.2020r.
Zamawiający nie przewidział w ogłoszeniu o zamówieniu lub siwz okoliczności, na które mógłby się teraz powołać i które wyczerpałyby sytuację opisaną powyżej, z związku z tym zamierza zmienić termin realizacji zamówienia na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, który umożliwia zmianę umowy, jeżeli zostały spełnione łącznie następujące warunki:
a) konieczność zmiany umowy lub umowy ramowej spowodowana jest okolicznościami, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć,
b) wartość zmiany nie przekracza 50 % wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie.
Ponad to, zmiany te nie mogą prowadzić do zmiany charakteru umowy.
W celu wykazania, że w opisywanej sytuacji łącznie zachodzą przesłanki wymienione w art. 144 ust. 1 pkt 3 ppkt a - b Pzp, Zamawiający chce podkreślić istotność i wagę napotkanych okoliczności zewnętrznych, których nie mógł przewidzieć w momencie przygotowywania procedury, pomimo odpowiednio starannego podejścia do przygotowania pierwotnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Wszczynając postepowanie Zamawiający miał wiedzę, że wszystkie mieszkanki mają ważne decyzje administracyjne uprawniające do przebywania w mieszkaniu przy ul. Piotrowickiej 44/2 do końca X 2019r., a w momencie podpisywania umowy w dniu 19.11.2019r. dwie z mieszkanek, zostały przeniesione w inne miejsca, a w stosunku do jednej, która pozostała w lokalu, miał zaplanowanych szereg różnorodnych działań, które zamierzał wykonać, aby przenieść podopieczną w inne miejsce. Dodatkowo od 20.03.2020r. został ogłoszony stan epidemii, co w znacznym stopniu wpłynęło na decyzję Zamawiającego o czasowym wstrzymaniu robót.
Zamawiający nie chciał podejmować żadnych drastycznych działań żeby przenieść podopieczną w inne miejsce, ani prowadzić prac z przebywającą p. Olech w lokalu, starał się aby zajmująca lokal dobrowolnie zgodziła się na którąkolwiek z oferowanych propozycji tzn. zmiany miejsca zamieszkania używając do tego różnych osób, środków i wszystkich dostępnych możliwości, mając na względzie dobro podopiecznej oraz poszanowanie jej prywatności i godności jak również zdrowia, niestety jak wynika z załącznika nr 1 do aneksu nr 1 i załącznika nr 1 do aneksu nr 2, żadna z opisanych prób nie przyniosły pozytywnego rezultatu.
Tym samym w czasie, w którym Zamawiający podejmował kolejne działania oczekując, że podopieczna wyrazi wreszcie zgodę na przeniesienie się w inne miejsce, Wykonawca czekał z rozpoczęciem remontu po wykonaniu dokumentacji projektowej.
W oparciu o powyższe należy stwierdzić, że opisanej sekwencji zdarzeń Zamawiający nie mógł przewidzieć nawet przy uwzględnieniu dostępnej mu profesjonalnej wiedzy, posiadanych możliwości, stosowaniu dobrych praktyk, uwzględnieniu przewidywanego ryzyka i możliwości jego wystąpienia, zdarzenie to było niezależne od Zamawiającego.
Innymi słowy okoliczności, które zostały opisane nie zdarzają się w normalnym biegu tego typu spraw, nawet przy zachowaniu szczególnej i należytej staranności prawdopodobieństwo ich zaistnienia jest znikome.
Należy zatem stwierdzić, że w konsekwencji opisanych okoliczności zachodzi konieczność zmiany umowy w zakresie terminu jej obowiązywania, Zamawiający zamierza przedłużyć czas realizacji umowy do 31.12.2020r. mając na uwadze, że roboty budowlane rozpoczną się w lokalu, w którym będzie przebywać p. Olech, co może spowodować pewne niedogodności i utrudnienia w prowadzeniu prac. Trzeba również wskazać na aktualnie obowiązujący stan epidemii, który również może mieć wpływ na przebieg prowadzonego remontu.
Odnośnie przesłanki określonej w ppkt b), że "wartość zmiany nie przekracza 50 % wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie" należy uznać, iż pozostaje ona spełniona, ponieważ Zamawiający nie zamierza dokonywać zmiany w zakresie wartości umowy, tym samym warunek, że zmiana nie przekracza 50% wartości umowy, pozostaje nienaruszony.
Co do zapisu określonego w art. 144 ust. 1b, że zmiany postanowień umownych nie mogą prowadzić do zmiany charakteru umowy, to w art. 144 ust. 1e ustawy Pzp określono, co wskazuje na istotność zmian w zawartej umowie, i tak zmianę "uznaje się za istotną, jeżeli:
1) zmienia ogólny charakter umowy lub umowy ramowej, w stosunku do charakteru umowy lub umowy ramowej w pierwotnym brzmieniu;
2) nie zmienia ogólnego charakteru umowy lub umowy ramowej i zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:
a) zmiana wprowadza warunki, które, gdyby były postawione w postępowaniu o udzielenie zamówienia, to w tym postępowaniu wzięliby lub mogliby wziąć udział inni wykonawcy lub przyjęto by oferty innej treści,
b) zmiana narusza równowagę ekonomiczną umowy lub umowy ramowej na korzyść wykonawcy w sposób nieprzewidziany pierwotnie w umowie lub umowie ramowej,
c) zmiana znacznie rozszerza lub zmniejsza zakres świadczeń i zobowiązań wynikający z umowy lub umowy ramowej,
d) polega na zastąpieniu wykonawcy, któremu zamawiający udzielił zamówienia, nowym wykonawcą, w przypadkach innych niż wymienione w ust. 1 pkt 4".
W związku z powyżej przytoczonym przepisem zmiany, które Zamawiający zamierza wprowadzić zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 3) nie prowadzą do zmiany charakteru umowy, nie zachodzi żadna z wyżej wymienionych okoliczności, ponieważ:
o wprowadzana zmiana terminu nie powoduje zmiany warunków, które gdyby były wiadome na etapie wszczęcia postępowania to wpłynęłoby to na krąg potencjalnych wykonawców,
o nie narusza równowagi ekonomicznej umowy na korzyść Wykonawcy w sposób nieprzewidziany pierwotnie w umowie, przedłuża jedynie termin realizacji umowy, wskutek wyżej opisanych okoliczności, których Zamawiający na etapie wszczęcia postepowania nie mógł przewidzieć, ponieważ nie zmienia umowy w zakresie jej wartości,
o zakres zamówienia pozostaje bez zmian w stosunku do wartości pierwotnej umowy,
o Wykonawca nie zmienia się.
Należy przyjąć, że zmiana umowy w zakresie wydłużenia terminu jej realizacji w oparciu o przywołane przepisy ustawy Pzp jest możliwa do zastosowania.
V.4) INFORMACJE DODATKOWE:
INNE PRZETARGI Z KATOWIC
- Modernizacja auli w budynku Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach przy ul. Bankowej 11
- Wymiana okien skośnych na poziomie -1 wraz z robotami towarzyszącymi w budynku Biblioteki Śląskiej przy Placu Rady Europy 1 w Katowicach
- Sukcesywna dostawa azotu ciekłego oraz najem i serwis zbiornika na azot ciekły
- "Budowa stref aktywności fizycznej w Katowicach"
- NADZÓR NAD PRZEPROWADZENIEM GENERALNEGO POMIARU RUCHU 2025 NA SIECI DRÓG WOJEWÓDZKICH WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO.
- Dostawa odzieży ochronnej medycznej i obuwia ochronnego medycznego
więcej: przetargi w Katowicach »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Budowa i modernizacja systemów zaopatrzenia w wodę oraz wykonanie przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Bargłów Kościelny
- Budowa 2 budynków mieszkalno-usługowych wielorodzinnych przy ul. Św. Anny oraz Św. Jacka w Wejherowie.
- Modernizacja Targowiska przy ul. Namysłowskiej 8 w Warszawie
- Modernizacja drogi dojazdowej do gruntów rolnych- modernizacja (przebudowa) drogi w m. Kazimierek
- Budowa oświetlenia drogowego na ulicy Władysława Zamoyskiego w miejscowości Dąbcze
- Wykonanie instalacji gazowej oraz cieplnej (CO) łączącej mikrobiogazownie z jednostką kogeneracyjną, wraz z budową pomieszczenia dla kogeneratora na terenie RGD Brody
więcej: Roboty budowlane »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.