Ogłoszenie z dnia 2019-12-02
Ogłoszenie nr 560260799-N-2019 z dnia 02-12-2019 r.
Raciborowice Górne: Odbiór odpadów komunalnych z terenu Gminy
Warta Bolesławiecka - 2019/2020
OGŁOSZENIE O ZMIANIE UMOWY - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej
nie
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 556555-N-2019
Zostało opublikowane ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie
Zostało opublikowane ogłoszenie o udzieleniu zamówienia:
tak
Numer ogłoszenia: 510123836-N-2019
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Wójt Gminy Warta Bolesławiecka, Krajowy numer identyfikacyjny 39064811500000,
ul. Warta Bolesławiecka
,
59-720
Raciborowice Górne, woj.
dolnośląskie, państwo
Polska, tel.
075 738 95 73, e-mail
urzad@wartabol.pl, faks
075 738 95 23.
Adres strony internetowej (url): www.wartaboleslawiecka.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Odbiór odpadów komunalnych z terenu Gminy Warta Bolesławiecka - 2019/2020
Numer referencyjny (jeżeli dotyczy):RZK-I.271.3.2019
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi
II.3) Krótki opis zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań) - a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:Przedmiot zamówienia obejmuje: Odbiór odpadów komunalnych z terenu Gminy Warta Bolesławiecka-2019/2020, w tym: 1.Odbiór odpadów komunalnych tj.: 1.1. komunalnych odpadów niesegregowanych (zmieszanych); 1.2. komunalnych odpadów selektywnie zbieranych z podziałem na następujące rodzaje: a) papier, w skład którego wchodzą odpady z papieru, w tym tektury, odpady opakowaniowe z papieru i odpady opakowaniowe z tektury b) szkło, w skład którego wchodzą odpady ze szkła, w tym odpady opakowaniowe ze szkła, c) tworzywa sztuczne, w skład których wchodzą odpady z metali, w tym odpady opakowaniowe z metali, odpady tworzyw sztucznych, w tym odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych, oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe, d) odpady ulegające biodegradacji ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów, e) popioły, f) odpady zmieszane (pozostałości po segregacji), g) przeterminowane leki i chemikalia, h) zużyte baterie i akumulatory, i) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, j) meble i inne odpady wielkogabarytowe, k) odpady budowlane i rozbiórkowe, przez które rozumie się odpady powstające podczas prowadzonych przez właścicieli nieruchomości we własnym zakresie drobnych prac remontowych, l) tekstylia i odzież, m) zużyte opony. 1.3 odpadów komunalnych remontowo-budowlanych; 2. wyposażenie nieruchomości, na których zamieszkują i nie zamieszkują mieszkańcy w sprawne technicznie, zamykane, szczelne, czyste i wyłącznie do tego celu przeznaczone pojemniki lub worki. a) Pojemniki muszą posiadać pokrywę i koła oraz spełniać wymagania wynikające z przepisów szczególnych i być dostosowane do dźwigowych i grzebieniowych systemów opróżniania. b) Worki do odpadów zmieszanych (pozostałości po segregacji) w kolorystyce zgodnej z kolorystyką pojemników do gromadzenia odpowiedniego rodzaju odpadów. c) Pojemniki winny być następującego koloru: 1) NIEBIESKIEGO: oznaczonego napisem "PAPIER" z przeznaczeniem na odpady z papieru, w tym: opakowania z papieru i tektury, gazety, czasopisma i ulotki, zeszyty i papier biurowy, 2) ŻÓŁTEGO: oznaczonego napisem "METALE I TWORZYWA SZTUCZNE" z przeznaczeniem na odpady z metali i tworzyw sztucznych, w tym: butelki plastikowe, nakrętki, kapsle i zakrętki od słoików, plastikowe opakowania, torebki, worki foliowe, kartony po mleku/sokach, puszki po żywności, folia aluminiowa, opakowania po środkach czystości i kosmetykach, 3) BRĄZOWEGO: oznaczonego napisem "BIO" z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji, w tym: odpadki warzywne i owocowe, resztki jedzenia bez kości i odchodów zwierząt, gałęzie drzew i krzewów, skoszoną trawę, liście, kwiaty, trociny i korę drzew, 4) ZIELONEGO: oznaczonego napisem "SZKŁO" z przeznaczeniem na odpady ze szkła, w tym: butelki po napojach i żywności, słoiki, szklane opakowania po kosmetykach, 5) SZAREGO lub CZARNEGO: oznaczonego napisem "POPIOŁY" z przeznaczeniem na popioły. 6) SZAREGO lub CZARNEGO: oznaczonego napisem "ZMIESZANE" z przeznaczeniem na odpady zmieszane (niesegregowane) lub "ZMIESZANE - POZOSTAŁOŚCI PO SEGREGACJI" z przeznaczeniem na odpady, których nie można wrzucić do pozostałych pojemników i które nie są odpadami niebezpiecznymi, 3.Oznaczenie pojemników zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami i wg załącznika nr 14 do SIWZ. 4.Miejsce realizacji usługi: Odbioru odpadów komunalnych należy dokonać z nieruchomości, na których zamieszkują i nie zamieszkują mieszkańcy w granicach administracyjnych gminy Warta Bolesławiecka oraz z wyznaczonych miejsc gromadzenia zużytych baterii i przeterminowanych leków. Przez nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy rozumie się nieruchomości wykorzystywane w całości do celów mieszkalnych oraz nieruchomości mieszkalno-użytkowe lub użytkowo-mieszkalne w części mieszkalnej. Przez nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy rozumie się pozostałe nieruchomości.
II.4) Główny kod CPV: 90513100-7
Dodatkowe kody CPV:
90512000-9,
90511000-2
II.5) Okres na jaki została zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego/ umowa ramowa/dynamiczny system zakupów:
Zakończenie- 30.06.20120
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB W JAKIM UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Przetarg nieograniczony
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
CZĘŚĆ NR: 0 | NAZWA: 0 |
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA/ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ/USTANOWIENIA DYNAMICZNEGO SYSTEMU ZAKUPÓW:
19/06/2019
IV.2) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA/Z KTÓRYM ZAWARTO UMOWĘ RAMOWĄ/USTANOWIONO DYNAMICZNY SYSTEM ZAKUPÓW:
Zakład Gospodarki Komunalnej w Lubkowie Spólka z o.o.,
sekretariat@gzgk.home.pl,
Lubków 63,
59-720,
Lubków, kraj/woj.
dolnośląskie
,
,
,
,
, kraj/woj.
IV.4) INFORMACJE DODATKOWE
|
SEKCJA V: ZMIANA UMOWY
V.1) DATA ZMIANY UMOWY:
29/11/2019
V.2) RODZAJ I ZAKRES ZMIAN:
podstawa prawna zmiany określona w art. 144 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp:
V.3) PRZYCZYNY DOKONANIA ZMIAN W UMOWIE:
Dodatkowe usługi nie zostały objęte zamówieniem podstawowym. Użyte w art. 144 ust. 1 pkt 2 Pzp sformułowanie "nieobjęte zamówieniem podstawowym" oznacza usługi, które nie były objęte opisem i zakresem przedmiotu zamówienia podstawowego. Nieprzewidywalność wystąpienia dodatkowych usług ma charakter obiektywny i wynika z przyczyn zewnętrznych, niezależnych od zamawiającego. Zgodnie z treścią dyrektywy- motyw 108 - "Instytucje zamawiające mogą stanąć w obliczu sytuacji, gdy dodatkowe roboty budowlane, dostawy lub usługi okażą się konieczne; w takich przypadkach modyfikacja pierwotnej umowy bez nowego postępowania o udzielenie zamówienia może być uzasadniona, w szczególności gdy dodatkowe dostawy mają na celu częściową wymianę albo zwiększenie bieżących usług, dostaw lub rozbudowę istniejących instalacji, jeżeli zmiana dostawcy zobowiązywałaby instytucję zamawiającą do nabywania materiałów, robót budowlanych lub usług o innych właściwościach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i utrzymaniu. Ponadto dyrektywa wskazuje, że: "Instytucje zamawiające mogą napotkać okoliczności zewnętrzne, których nie mogły przewidzieć w momencie udzielania zamówienia, w szczególności gdy zamówienie jest wykonywane przez dłuższy czas. W takim przypadku niezbędny jest pewien stopień elastyczności w celu dostosowania umowy do tych okoliczności bez konieczności przeprowadzania nowego postępowania o udzielenie zamówienia. Pojęcie niemożliwych do przewidzenia okoliczności odnosi się do okoliczności, których nie można było przewidzieć pomimo odpowiednio starannego przygotowania pierwotnego postępowania o udzielenie zamówienia przez instytucję zamawiającą, z uwzględnieniem dostępnych jej środków, charakteru i cech tego konkretnego projektu, dobrych praktyk w danej dziedzinie oraz konieczności zagwarantowania odpowiedniej relacji pomiędzy zasobami wykorzystanymi na przygotowanie postępowania a jego przewidywalną wartością. Nie może to jednak mieć zastosowania w sytuacjach, w których modyfikacja powoduje zmianę charakteru całego zamówienia, na przykład przez zastąpienie zamawianych robót budowlanych, dostaw lub usług innym przedmiotem zamówienia lub przez całkowitą zmianę rodzaju zamówienia, ponieważ w takiej sytuacji można zakładać hipotetyczny wpływ na wynik."
W dniu 29.10.2019 r. Rada Gminy Warta Bolesławiecka podjęła uchwałę nr XII/88/19 o zmianie uchwały w sprawie rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz wysokości cen za te usługi, zobowiązującą Wójta Gminy Warta Bolesławieckiej do jej wykonania.
Wobec powyższego należy stwierdzić, iż na etapie wszczęcia postępowania zamawiający nie posiadał wiedzy o tym, iż konieczne będzie wykonanie dodatkowych usług. Dodatkowe usługi stały się niezbędne wpływające na prawidłową realizację usług objętych umową. Niezbędność pojawiła się w chwili realizacji umowy objętej zamówieniem podstawowym, a nie w chwili wszczęcia postępowania. Zamawiający przygotował i przeprowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. W chwili przygotowywania postępowania Zamawiający wziął pod uwagę wszystkie elementy przedmiotu zamówienia , które miały wpływ na wysokość wynagrodzenia wykonawców , w tym zakres i ilość przedmiotu zamówienia. W chwili wszczęcia postępowania zamawiający nie dysponował danymi w zakresie ilości dodatkowych kubłów na odpady zmieszane i zakresu dodatkowych usług. Brak danych uniemożliwił ujęcie w opisie przedmiotu zamówienia podstawowego dodatkowych usług. Wykonawca musi mieć wiedzę i dysponować wszystkimi wymaganiami zamawiającego i dokładnie sprecyzowanymi danymi w zakresie i ilości usług. Dokładność i precyzyjność opisu przedmiotu zamówienia gwarantuje prawidłowe sporządzenie oferty cenowej przez wykonawców.
Zmiana umowy nie zmienia jej charakteru bowiem zmiana dotyczy usługi będącej przedmiotem zamówienia podstawowego. Zamawiający musi realizować usługę odbioru odpadów komunalnych w sposób ciągły zgodnie z zawartą umową . Wprowadzenie uchwałą Rady Gminy Warta Bolesławiecka z dnia 29 października 2019 r. nr XII/88/19 o zmianie uchwały w sprawie rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz wysokości cen za te usługi możliwości zaopatrzenia nieruchomości zamieszkałych jednorodzinnych w worki lub pojemniki na odpady zmieszane (pozostałości po segregacji) powoduje, iż zamawiający ma obowiązek posiadania dodatkowych pojemników na te odpady w przypadku zgłoszenia przez mieszkańca gminy potrzeby wyposażenia nieruchomości w ten rodzaj pojemnika. W momencie przygotowywania i wszczęcia postępowania zamawiający zgodnie z obowiązującym prawem miejscowym miał obowiązek zaopatrywać deklarujących zbieranie odpadów w sposób selektywny mieszkańców nieruchomości zamieszkałych jednorodzinnych w worki na odpady zmieszane (pozostałości po segregacji). Zamawiający nie dysponuje pojemnikami na odpady zmieszane i nie może prawidłowo realizować odbioru odpadów komunalnych.
2. Realizacja dodatkowych usług przez innego wykonawcę nie będzie możliwa z powodów ekonomicznych lub technicznych, w szczególności dotyczących zamienności lub interoperacyjności usług, zamówionych w ramach zamówienia podstawowego. W przeciwnym razie realizacja dodatkowych usług przez innego wykonawcę spowoduje istotną niedogodność lub znaczne zwiększenie kosztów dla zamawiającego.
Nowy wykonawca na realizację dodatkowych usług musiałby zostać wybrany w jednym z trybów konkurencyjnych. Przeprowadzenie nowego postępowania narażałoby Zamawiającego na utratę niezbędnego do wyboru odpowiedniego wykonawcy czasu. Zamawiający musi realizować usługę odbioru odpadów w ciągły i nieprzerwany. Nowy wykonawca musiałby dysponować odpowiednim sprzętem i bazą do przechowywania pojemników, bowiem dostawa pojemników nie może być tylko jednorazowa lecz sukcesywna. Każde zgłoszenie zapotrzebowania na pojemnik na odpady zmieszane nakłada na wykonawcę obowiązek jego dostarczenia. Należy zaznaczyć, że wybór nowego wykonawcy spowoduje brak kompatybilności z systemem odbioru odpadów komunalnych przyjętym w umowie podstawowej, powodując zakłócenia i brak współpracy z wykonawcą wyłonionym w przetargu nieograniczonym. Nie bez znaczenia jest powód ekonomiczny. Wskutek nałożenia na wykonawcę dodatkowych obowiązków określonych powyżej związanych z prawidłową realizacją zamówienia podstawowego nastąpi zachwianie równowagi ekonomicznej. Zamawiający będzie postawiony w sytuacji bardziej niekorzystnej w stosunku do nowego wykonawcy niż w stosunku do wykonawcy realizującego zamówienie podstawowe. Bardzo prawdopodobne jest, że nowy wykonawca zaproponuje wyższą cenę niż wartość usługi dodatkowej z uwagi na dodatkowe warunki. Dotychczasowy wykonawca spełnia wymagane warunki i nie będzie zaliczał do proponowanej ceny kosztów spełnienia tych warunków. Dlatego też należy stwierdzić, iż zmiana wykonawcy spowoduje znaczenie zwiększenie kosztów. Zmiana podmiotowa wpłynęłaby negatywnie na kontrolę prawidłowej realizacji przedmiotu zamówienia. W przypadku zgłoszenia przez mieszkańca nieprawidłowej realizacji usługi bądź konfliktu pomiędzy dotychczasowym wykonawcą a nowym wykonawcą zamawiającemu dużo trudniej będzie rozwiązać powstałą niedogodność, bowiem będą występować trzy podmioty wywodząc swoje racje.
Podkreślić należy, iż przeprowadzenie nowego postępowania w trybie konkurencyjnym może zakończyć się brakiem podpisania umowy z uwagi na brak ofert, co realnie zagrażałoby prawidłowej realizacji przedmiotu umowy podstawowej. Od kilku lat zamawiający przeprowadza postępowania w trybie przetargu nieograniczonego na odbiór odpadów komunalnych i corocznie wpływa w postępowaniu tylko jedna oferta, tj. oferta dotychczasowego wykonawcy. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, iż w postępowaniu nie wpłynie żadna oferta i nastąpi unieważnienie postępowania. Zamawiający będzie w bardzo trudnej sytuacji, bowiem musi ogłosić kolejne postępowanie, które kolejny raz może zostać unieważnione z braku ofert. Zamawiający zostanie narażony na zarzut nieprawidłowej realizacji przedmiotu zamówienia oraz skargi na zamawiającego ze strony mieszkańców.
3. Wartość każdej kolejnej zmiany nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie (art. 144 ust. 1 pkt 2 lit. c Pzp).
Wartość zamówienia określona pierwotnie w umowie to pierwotna wartość brutto wynagrodzenia wykonawcy określona w zawartej umowie w sprawie zamówienia publicznego.
Możliwe jest zatem podwyższenie umówionego wynagrodzenia ryczałtowego, gdy nie obejmuje ono prac, których wykonawca nie mógł przewidzieć oceniając przedstawioną mu dokumentację.
Orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej zwraca natomiast uwagę, że ryczałt może odnosić się tylko do tego, co zamawiający uwzględnił w dokumentacji projektowej określającej przedmiot zamówienia i opisał w sposób zgodny z treścią art. 29 i 31 Pzp w umowie.
W wyroku z dnia 13 stycznia 2015 r., I ACa 1389/14, Sąd Apelacyjny w Krakowie uznał natomiast, że nie ma przeszkód do umownego obniżenia lub podwyższenia tego wynagrodzenia. Podwyższenie wynagrodzenia ryczałtowego będzie możliwe w przypadku zaistnienia przesłanek określonych art. 144 Pzp (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 4 lutego 2011 r., sygn. akt III CSK 143/10).
W związku z zaistnieniem nowych okoliczności dot. dodatkowych usług istnieje koniczność zwiększenia wynagrodzenia wykonawcy. Wartość dodatkowych usług nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie. Ilość pojemników niezbędnych do prawidłowej realizacji umowy: 1500 szt.
o Wartość brutto usługi dodatkowej, tj. dostawy pojemników do odbioru odpadów zmieszanych wraz z rozmieszczaniem ich na terenie nieruchomości zamieszkałych: 150.000,00 zł (słownie: sto pięćdziesiąt tysięcy zł).
o Wartość umowy zamówienia podstawowego: 1.192.320,00 zł (słownie: milion sto dziewięćdziesiąt dwa tysiące trzysta dwadzieścia zł) w tym podatek VAT.
o Wartość brutto dodatkowej usługi 150.000,00 zł (słownie: sto pięćdziesiąt tysięcy zł), co stanowi 12,58 % wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie i nie przekracza 50% jej wartości.
V.4) INFORMACJE DODATKOWE:
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych położonych na terenie gminy Słaboszów oraz zorganizowanie, utrzymanie i obsługa stacjonarnego PSZOK w 2025 roku
- Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych położonych na terenie gminy Kozłów oraz zorganizowanie, utrzymanie i obsługa stacjonarnego PSZOK w 2025 roku
- Odbiór i transport odpadów komunalnych z terenu Gminy Krzywda
- "Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy na terenie Gminy Świerczów"
- Odbieranie i zagospodarowywanie odpadów komunalnych z nieruchomości położonych na terenie Gminy Gielniów
- "Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu gminy Smyków oraz z PSZOK w Miedzierzy"
więcej: Usługi wywozu odpadów »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.