Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2018-06-04
Ogłoszenie nr 567195-N-2018 z dnia 2018-06-04 r.
Bełchatowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o.: BUDOWA BUDYNKU MIESZKALNEGO WIELORODZINNEGO NR 3 PRZY UL. ŚW. ALBERTA CHMIELOWSKIEGO W BEŁCHATOWIE
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU -
Roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia: Zamieszczanie obowiązkowe
Ogłoszenie dotyczy: Zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Nie
Nazwa projektu lub programu
O zamówienie mogą ubiegać się wyłącznie zakłady pracy chronionej oraz wykonawcy, których działalność, lub działalność ich wyodrębnionych organizacyjnie jednostek, które będą realizowały zamówienie, obejmuje społeczną i zawodową integrację osób będących członkami grup społecznie marginalizowanych
Nie
Należy podać minimalny procentowy wskaźnik zatrudnienia osób należących do jednej lub więcej kategorii, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy Pzp, nie mniejszy niż 30%, osób zatrudnionych przez zakłady pracy chronionej lub wykonawców albo ich jednostki (w %)
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
Postępowanie przeprowadza centralny zamawiający
Nie
Postępowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowaniaNie
Informacje na temat podmiotu któremu zamawiający powierzył/powierzyli prowadzenie postępowania:Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiających
Nie
Jeżeli tak, należy wymienić zamawiających, którzy wspólnie przeprowadzają postępowanie oraz podać adresy ich siedzib, krajowe numery identyfikacyjne oraz osoby do kontaktów wraz z danymi do kontaktów:
Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej
Nie
W przypadku przeprowadzania postępowania wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej - mające zastosowanie krajowe prawo zamówień publicznych:Informacje dodatkowe:
I. 1) NAZWA I ADRES:
Bełchatowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o., krajowy numer identyfikacyjny
59060196900000, ul.
ul. Fabryczna
,
97400
Bełchatów, woj.
łódzkie, państwo
Polska, tel.
(044) 632 65 19, e-mail
belchatowskietbs@op.pl, faks
(044) 632 65 19.
Adres strony internetowej (URL): http://www.e-bip.pl/start/12563
Adres profilu nabywcy:
Adres strony internetowej pod którym można uzyskać dostęp do narzędzi i urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny (proszę określić):
Bełchatowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o.
I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA (jeżeli dotyczy):
Podział obowiązków między zamawiającymi w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania, w tym
w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (który z zamawiających jest odpowiedzialny za przeprowadzenie postępowania, czy i w jakim zakresie za przeprowadzenie postępowania odpowiadają pozostali zamawiający, czy zamówienie będzie udzielane przez każdego z zamawiających indywidualnie, czy zamówienie zostanie udzielone w imieniu i na rzecz pozostałych zamawiających):
I.4) KOMUNIKACJA:
Nieograniczony, pełny i bezpośredni dostęp do dokumentów z postępowania można uzyskać pod adresem (URL)
Tak
http://www.e-bip.pl/start/12563
Adres strony internetowej, na której zamieszczona będzie specyfikacja istotnych warunków zamówienia
Tak
http://www.e-bip.pl/start/12563
Dostęp do dokumentów z postępowania jest ograniczony - więcej informacji można uzyskać pod adresem
Nie
Oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu należy przesyłać:
Elektronicznie
Nie
adres
Dopuszczone jest przesłanie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w inny sposób:
Nie
Inny sposób:
Wymagane jest przesłanie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w inny sposób:
Tak
Inny sposób:
w formie papierowej, zgodnie ze SIWZ
Adres:
Bełchatowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o., ul. Fabryczna 1/1HA, 97-400 Bełchatów
Komunikacja elektroniczna wymaga korzystania z narzędzi i urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne
Nie
Nieograniczony, pełny, bezpośredni i bezpłatny dostęp do tych narzędzi można uzyskać pod adresem: (URL)
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
BUDOWA BUDYNKU MIESZKALNEGO WIELORODZINNEGO NR 3 PRZY UL. ŚW. ALBERTA CHMIELOWSKIEGO W BEŁCHATOWIE
Numer referencyjny:
BTBS.ZP.1.2018
Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia przeprowadzono dialog techniczny
Nie
II.2) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane
II.3) Informacja o możliwości składania ofert częściowych
Zamówienie podzielone jest na części:
Nie
Oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu można składać w odniesieniu do:
Maksymalna liczba części zamówienia, na które może zostać udzielone zamówienie jednemu wykonawcy:
II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane: Przedmiotem zamówienia jest budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego nr 3 w Bełchatowie przy ul. Św. Alberta Chmielowskiego. W podpiwniczeniu należy zlokalizować pomieszczenia gospodarcze (pom.gosp./1 lokal mieszkalny), pomieszczenia na wodomierz, oraz węzeł cieplny . Budynek musi posiadać dach płaski o nachyleniu ~3%. W budynku projektuje się mieszkania jedno, dwu i trzypokojowe. Na parterze przewiduje się mieszkanie przystosowane dla osób niepełnosprawnych ruchowo.: Pow. zabudowy 494,00 m2 Pow. całkowita 3 192,00 m2 Kubatura 10 324,00 m3 Długość 29,12 m Szerokość 20,32 m Wysokość 19,41 m Ilość kondygnacji nadziemne 6 Budynek wyposażony będzie w instalacje wody zimnej, kanalizacji sanitarnej, c.w.u., centralnego ogrzewania, elektryczną oraz w węzeł cieplny zlokalizowany w piwnicy. Do obowiązków wykonawcy należała będzie budowa przyłączy wody i kanalizacji sanitarnej do budynku mieszkalnego wielorodzinnego nr 3 w Bełchatowie przy ul. Sw. Alberta Chmielowskiego. Zgodnie z Warunkami Technicznymi budowa przyłącza wody do projektowanego budynku zostanie wykonana z istniejącej miejskiej sieci wodociągowej Dn250 żel. w ul. Chmielowskiego. Projektowane przyłącze kanalizacji sanitarnej, zgodnie z Warunkami Technicznymi będzie odprowadzało ścieki sanitarne do miejskiego kanału sanitarnego PCV200 w ul. Chmielowskiego. W zakres robót wchodzi również budowa przyłącza kanalizacji deszczowej, odwadniającej dach i teren działek oraz drenaż opaskowy dla projektowanego budynku mieszkalnego wielorodzinnego w Bełchatowie przy ul. Św. Alberta Chmielowskiego. Oświetlenie terenu będzie zasilane z rozdzielnicy administracyjnych RA budynku. W zakres robót wchodzi również przebudowa odcinka linii kablowej NN kolidującej z projektowanym zagospodarowaniem działek nr ewid. 215/5, 215/16 i 148/39 w Bełchatowie przy ul. Św. A. Chmielowskiego. W celu zapewnienia dobrej ochrony budynku wielorodzinnego, terenu wewnętrznego oraz parkingów projektowany jest system telewizji dozorowej CCTV wyposażony w kamery telewizyjne. Urządzenia centrali CCTV umieszczone zostaną w wyznaczonym pom. teletechnicznym. W skład wyposażenia centrali CCTV wchodzić będą monitor, komputer do obróbki i zapisu obrazów telewizyjnych na dyskach oraz konsole obsługi. Do obowiązków Wykonawcy należeć będzie ponadto : 1. Sporządzenie i załączenie do umowy harmonogramu rzeczowo-finansowego robót budowlanych w rozbiciu na branże i rodzaje robót. 2. Wywiezienie na własny koszt z terenu budowy i utylizowanie zgodnie z zapisami Ustawy o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 r. z późniejszymi zmianami wszelkie odpady powstałe w trakcie budowy. 3. Zapewnienie we własnym zakresie i na własny koszt zaplecza dla celów budowy oraz uzyskanie zezwolenia i podpisania umowy na pobór wody i energii dla celów budowy. 4. Uzyskanie zgody, poniesienie kosztów zajęcia pasa drogowego, ewentualnego projektu organizacji ruchu (jeżeli będzie wymagany) oraz niezbędnych zabez-pieczeń. 5. Zapewnienie dozoru na terenie budowy (Kierownik dostępny cały czas na terenie budowy), zabezpieczenie warunków bhp i ppoż. 6. Uzgodnienie z gestorami sieci przed przystąpieniem do prac warunków prowa-dzenia robót w ich rejonie oraz miejsce i termin włączenia przyłączy oraz zabez-pieczenie końcówek. 7. Usunięcie na własny koszt zniszczeń uzbrojenia lub terenów przyległych, gdyby takie powstały w wyniku prowadzenia robót. 8. Zapewnienie pełnej obsługi geodezyjnej niezbędnej dla prowadzenia budowy oraz wykonanie inwentaryzacji powykonawczej na mapach sekcyjnych . 9. Wykonanie wszystkich badań i prób zgodnie z dokumentacją techniczną, obo-wiązującymi normami i warunkami wykonania i odbioru robót ze szczególnym uwzględnieniem badań zagęszczenia gruntu w wykonywanych wykopach związa-nych z montażem infrastruktury technicznej oraz terenach przeznaczonych pod drogi i ciągi piesze. 10. Bieżące oczyszczanie terenu przyległego z zanieczyszczeń spowodowanych prowa-dzeniem budowy. 11. Pokrycie kosztów przeglądów i odbiorów przez instytucje takie jak: Sanepid, PEC, Wod-Kan, ZE, Zakład Kominiarski, Dozór Techniczny, wykonanie świadectwa energetycznego budynku itp. 12. Zawiadamianie służb nadzoru na trzy dni przed odbiorem robót zanikających. 13. Wykonanie pełnej wymiany gruntu na piasek w wykopach przeznaczonych pod budowę infrastruktury technicznej. Wskaźnik zagęszczenia gruntu pod drogami powinien wynosić min.99%, a pod ciągami pieszymi min. 95%. 14. Fragmenty ciągów pieszych i dróg osiedlowych należy w miejscu gdzie kończy się zakres należy zabezpieczyć krawężnikiem. 15. Zaizolowanie wszystkich rurociągów instalacji wewnętrznych cwu i co pianką poli-uretanową. 16. Zabezpieczenie środków finansowych na opłatę za ogrzewanie budynku w sezonie grzewczym - w celu wykonywania robót wykończeniowych w prawidłowych wa-runkach temperaturowych (jeżeli będzie taka konieczność). Uwaga: 1. Wykonawca winien zastosować stolarkę okienną o współczynniku k=1,1 W/(m2x k). Należy zastosować stolarkę okienną dwuskrzydłową bez dodatkowych podziałów w skrzydłach. W oknach balkonowych należy zastosować wyłącznie jeden podział na każdym skrzydle. 2. W trakcie realizacji zamówienia należy uzgodnić z przyszłymi lokatorami (których dane zostaną przekazane w trakcie realizacji zamówienia) elementy wykończenia wewnętrznego np. kolor ścian, płytki itp. 3. Drzwi zewnętrzne wejściowe do klatek schodowych należy wyposażyć w elektro-magnes, stopkę podporową, samozamykacz wraz z miejscem na kasetę dla domo-fonu lub równoważne. 4. W cenie ofertowej należy uwzględnić koszt zakupu i montażu skrzynki gazowej zewnętrznej zabezpieczającej główny zawór gazowy. 5. Skrzynki pocztowe w ilości odpowiadającej ilości mieszkań +1. 6. W częściach wspólnych (bez piwnic) zastosować oświetlenie ledowe z czujnikiem ruchu typu LED SENSO-C, LED VARIO lub równoważne 7. Drzwi wejściowe wewnętrzne między wiatrołapem powinny zawierać cztery otwory, tak aby nie tworzyła się tzw. poduszka pomiędzy drzwiami wejściowymi do klatki. W zakresie ciśnienia wody w instalacji: Wykonawca zapewni utrzymanie w obiekcie ciśnienia wody zgodnie z obowiązującymi przepisami w szczególności z § 114. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (D.U. z 2015 r. poz.1422) 1. Ciśnienie wody w instalacji wodociągowej w budynku, poza hydrantami przeciwpożarowymi, powinno wynosić przed każdym punktem czerpalnym nie mniej niż 0,05 MPa (0,5 bara) i nie więcej niż 0,6 MPa (6 barów). 2. Jeżeli minimalne ciśnienie, określone w ust. 1, nie może być uzyskane ze względu na występujące stale lub okresowo niedostateczne ciśnienie wody w sieci wodociągowej, należy zastosować odpowiednie urządzenia techniczne, zapewniające wymaganą jego wielkość w instalacji wodociągowej w budynku. W gestii wykonawcy pozostaje dobór systemu urządzeń zapewniających utrzymanie właściwego ciśnienia wody w instalacji budynku. Wykonawca przedstawi Zamawiającemu do akceptacji przyjęte do realizacji rozwiązania. W zakresie montażu stolarki: Wykonawca zapewni montaż stolarki w sposób szczelny tzw. ciepły montaż - z wykorzystaniem trzech warstw zgodnie z przyjętą technologią zalecaną przez producenta. Wykonawca przedstawi Zamawiającemu do akceptacji przyjęte do realizacji rozwiązania. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera załącznik nr 5 do SIWZ (Dokumentacja projektowa). Jeśli w dokumentach składających się na opis przedmiotu zamówienia, wskazana jest nazwa handlowa firmy, towaru lub produktu, Zamawiający - w odniesieniu do wskazanych wprost w dokumentacji przetargowej parametrów, czy danych (technicznych lub jakichkolwiek innych), identyfikujących pośrednio lub bezpośrednio towar bądź produkt -dopuszcza rozwiązania równoważne zgodne z danymi technicznymi i parametrami zawartymi w w/w dokumentacji. Jako rozwiązania równoważne, należy rozumieć rozwiązania charakteryzujące się parametrami nie gorszymi od wymaganych, a znajdujących się w dokumentacji. Jeżeli Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym w dokumentacji, ale nie podaje minimalnych parametrów, które by tę równoważność potwierdzały - Wykonawca obowiązany jest zaoferować produkt o właściwościach zbliżonych, nadający się funkcjonalnie do zapotrzebowanego zastosowania. Nazwy własne mają jedynie charakter pomocniczy dla określenia podstawowych parametrów i cech zastosowanych materiałów. Nazwą własną jest nazwa, pod którą oznaczany przez nią przedmiot występuje (lub występowałby) zarówno w Polsce, jak i w innych krajach. Zgodnie z art. 30 ust. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywanym przez Zamawiającego, jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy lub roboty budowlane spełniają wymagania określone przez Zamawiającego. Przedmiar dołączony jest wyłącznie pomocniczo w celu sporządzenia kalkulacji własnej. Wykonawca powinien pamiętać, bez względu na jakiekolwiek ograniczenia zasugerowane przez opis każdej pozycji i/lub wyjaśnienie, że cena przedstawiona w ofercie stanowi zapłatę za prace wykonane i zakończone pod każdym względem. Uważa się, że Wykonawca wziął pod uwagę wszystkie wymagania i zobowiązania bez względu na to czy zostały określone czy zasugerowane w przedmiarze. Wykonawca zapewnia obsługę geodezyjną. Miejsce wywozu odpadów i urobku wraz z utylizacją pozostaje w gestii Wykonawcy i stanowi jego koszt, niezależnie od zasugerowanej w przedmiarze robót odległości takiego wywozu. Zamawiający stosownie do art. 29 ust. 3a ustawy, wymaga zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności w zakresie realizacji zamówienia, których wykonanie polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy: 1) sposób dokumentowania zatrudnienia osób oraz uprawnienia zamawiającego w zakresie kontroli spełniania przez wykonawcę wymagań, o których mowa w art. 29 ust. 3a: w terminie 7 dni od podpisania umowy Wykonawca przekaże Zamawiającemu oświadczenie, z którego wynikało będzie, iż przy realizacji zamówienia zatrudnione są osoby na podstawie umowy o pracę zgodnie z art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy 2) sankcje z tytułu niespełnienia wymagań, o których mowa w art. 29 ust. 3a: Zamawiającemu przysługiwać będzie prawo naliczenia Wykonawcy kar umownych, a w przypadku nie wywiązania się ze wskazanych obowiązków, niezależnie od prawa naliczenia kary umownej, również prawo odstąpienia od umowy. Warunki płatności Rozliczenie z Wykonawcą za przedmiot umowy będzie odbywało się na podstawie kwartalnych faktur częściowych - wystawionych w oparciu o protokoły częściowego odbioru robót zgodnie z ich zaawansowaniem, podpisane przez inspektorów nadzoru - jednak w wartościach nie większych niż wynikających z harmonogramu. Zgodnie z art. 143a ust.3 ustawy Pzp procentowa wartość ostatniej części wynagrodzenia nie może wynosić więcej niż 10 % wynagrodzenia należnego Wykonawcy. Szczegółowy zakres robót określa: Dokumentacja projektowa, Przedmiary robót, Specyfikacja Techniczna Wykonania i Odbioru Robót.
II.5) Główny kod CPV: 45211000-9
Dodatkowe kody CPV:
Kod CPV |
45332000-3 |
45211340-4 |
45330000-9 |
45321000-3 |
45300000-0 |
45331100-7 |
45332200-5 |
45233120-6 |
45111200-0 |
45231100-6 |
II.6) Całkowita wartość zamówienia (jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT:
Waluta:
(w przypadku umów ramowych lub dynamicznego systemu zakupów - szacunkowa całkowita maksymalna wartość w całym okresie obowiązywania umowy ramowej lub dynamicznego systemu zakupów)
II.7) Czy przewiduje się udzielenie zamówień, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 lub w art. 134 ust. 6 pkt 3 ustawy Pzp: Nie
Określenie przedmiotu, wielkości lub zakresu oraz warunków na jakich zostaną udzielone zamówienia, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 lub w art. 134 ust. 6 pkt 3 ustawy Pzp:
II.8) Okres, w którym realizowane będzie zamówienie lub okres, na który została zawarta umowa ramowa lub okres, na który został ustanowiony dynamiczny system zakupów:
miesiącach: 19 lub dniach:
lub
data rozpoczęcia: lub zakończenia:
II.9) Informacje dodatkowe:
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU
III.1.1) Kompetencje lub uprawnienia do prowadzenia określonej działalności zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów
Określenie warunków:
Zamawiający nie formułuje wymagań w tym zakresie.
Informacje dodatkowe
III.1.2) Sytuacja finansowa lub ekonomiczna
Określenie warunków:
Wykonawca zobowiązany jest posiadać przez cały okres trwania umowy ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia o min. sumie gwarancyjnej 5.000.000,00 PLN (słownie: pięć milionów złotych).
Ocena spełniania tego warunku zostanie dokonana na podstawie złożonego oświadczenia oraz dokumentów.
Informacje dodatkowe
III.1.3) Zdolność techniczna lub zawodowa
Określenie warunków:
a) Warunek zostanie spełniony, jeżeli Wykonawca samodzielnie lub jeden z konsorcjantów, lub inny podmiot, na którego zdolnościach technicznych lub zawodowych polega wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert , a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał jedną robotę budowlaną podobną do objętej przedmiotem zamówienia polegającą na - budowie budynku mieszkalnego, zamieszkania zbiorowego lub użyteczności publicznej (zdefiniowanym w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych , jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie - Dz.U. z 2015r. poz. 1422 z późn. zm.) o wartości nie mniejszej niż 2.500.000,00 zł brutto (dwa miliony pięćset tysięcy złotych 00/100).
Realizacja tego zadania musi być potwierdzona dokumentami, że roboty zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone (referencje). Wykazane prace wykraczające poza wymagany charakter nie będą brane pod uwagę przy ocenie ofert. Dotyczy to również wykazanych robót budowlanych nie potwierdzonych referencjami. Jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać referencji - należy załączyć inne dokumenty np. protokoły odbioru prac.
Wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia.
Ocena spełnienia tego warunku zostanie dokonana na podstawie złożonego oświadczenia i dokumentów - załącznik nr 6 do SIWZ wraz z referencjami.
b) W celu potwierdzenia spełnienia tego warunku Wykonawca wykaże również, że:
Przewidziana przez Wykonawcę osoba, która będzie uczestniczyć w wykonaniu zamówienia jako kierownik budowy, posiada uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-budowlanej lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów i może pełnić funkcję kierownika budowy w myśl obowiązujących
przepisów prawa.
Osoba powinna posiadać odpowiednie uprawnienia budowlane, a więc uprawnienia do sprawowania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, wydane na podstawie ustawy z dnia 7.07.1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1332) oraz rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 11 września 2014 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. z 2014 r . poz. 1278) lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane wydane na mocy wcześniej obowiązujących przepisów oraz aktualne zaświadczenie o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego (zgodnie z ustawą z dnia 15.12.2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów - t.j. Dz. U. z 2016, poz. 1725). Osobami na stanowiska wymienione powyżej mogą być również, zgodnie z art. 12a ustawy Prawo budowlane, osoby, których odpowiednie kwalifikacje zostały uznane na zasadach określonych w przepisach odrębnych, w szczególności w przepisach ustawy z dnia 22 grudnia 2015r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. 2016 poz. 65).
Ocena spełnienia tego warunku zostanie dokonana na podstawie złożonego oświadczenia.
Zamawiający wymaga od wykonawców wskazania w ofercie lub we wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu imion i nazwisk osób wykonujących czynności przy realizacji zamówienia wraz z informacją o kwalifikacjach zawodowych lub doświadczeniu tych osób:
Nie
Informacje dodatkowe:
III.2.1) Podstawy wykluczenia określone w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp
III.2.2) Zamawiający przewiduje wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 5 ustawy Pzp
Tak
Zamawiający przewiduje następujące fakultatywne podstawy wykluczenia:
Tak (podstawa wykluczenia określona w art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp)
Oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu oraz spełnianiu warunków udziału w postępowaniu
Tak
Oświadczenie o spełnianiu kryteriów selekcji
Nie
aktualnego na dzień składania ofert odpisu z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji informacji i o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przenotpisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy;
III.5) WYKAZ OŚWIADCZEŃ LUB DOKUMENTÓW SKŁADANYCH PRZEZ WYKONAWCĘ W POSTĘPOWANIU NA WEZWANIE ZAMAWIAJACEGO W CELU POTWIERDZENIA OKOLICZNOŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 25 UST. 1 PKT 1 USTAWY PZP
III.5.1) W ZAKRESIE SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU:
1) wykaz robót budowlanych w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia, wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że roboty zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuk budowlanej i prawidłowo ukończone; zgodnie z opisem warunku udziału w postępowaniu zawartym w pkt III.1.3)
2) opłacona polisa, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia - zgodnie z opisem warunku udziału w postępowaniu zawartym w pkt III.1.2)
III.5.2) W ZAKRESIE KRYTERIÓW SELEKCJI:
III.7) INNE DOKUMENTY NIE WYMIENIONE W pkt III.3) - III.6)
1) wypełniony formularz oferty, wg załącznika nr 1 do SIWZ; 2) Pisemne zobowiązania innych podmiotów do oddania Wykonawcy do dyspozycji niezbędnych zasobów (jeśli dotyczy) 3) Pełnomocnictwo, jeżeli dotyczy 4) Dokument lub dokumenty potwierdzające prawo do podpisywania oferty -osób składających podpisy w imieniu wykonawcy, dołączenia umowy regulującej współpracę członków konsorcjum/wspólników spółki cywilnej (jeżeli oferta składna jest przez konsorcjum lub spółkę cywilną), odpis z właściwego rejestru lub centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji. 5) Dowód wniesienia wadium 6) Oświadczenie o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 uPzp; w przypadku przynależności do tej samej grupy kapitałowej wykonawca może złożyć wraz z oświadczeniem dokumenty bądź informacje potwierdzające, że powiązania z innym wykonawcą nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w postępowaniu (wg załącznika nr 3 do SIWZ).
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) OPIS
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia:
Przetarg nieograniczony
IV.1.2) Zamawiający żąda wniesienia wadium:
Tak
Informacja na temat wadium
Przystępując do niniejszego postępowania każdy Wykonawca zobowiązany jest wnieść wadium w wysokości 100.000,00 zł (słownie: sto tysięcy złotych 00/100).
Wadium należy wnieść w jednej lub kilku następujących formach przewidzianych w art. 45 ust. 6 uPzp, tj.:
1. pieniądzu,
2. poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym,
3. gwarancjach bankowych,
4. gwarancjach ubezpieczeniowych
5. poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6 b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000r., o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz.U.2018.110 t.j.).
Wadium wnoszone w pieniądzu wpłaca się przelewem na rachunek bankowy wskazany przez Zamawiającego i jest przechowywane na rachunku bankowym.
W przypadku składania przez Wykonawcę wadium w formie gwarancji, gwarancja powinna
być sporządzona zgodnie z obowiązującym prawem i winna zawierać następujące elementy:
a) nazwę dającego zlecenie (Wykonawcy), beneficjenta gwarancji (Zamawiającego), gwaranta (banku lub instytucji ubezpieczeniowej udzielających gwarancji) oraz wskazanie ich siedzib,
b) określenie wierzytelności, która ma być zabezpieczona gwarancją,
c) kwotę gwarancji,
d) termin ważności gwarancji
e) nieodwołalne i bezwarunkowe zobowiązanie gwaranta do: "zapłacenia kwoty gwarancji na pierwsze pisemne żądanie Zamawiającego zawierające oświadczenie, iż Wykonawca, którego ofertę wybrano:
1. odmówił podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie, lub
2. nie wniósł zabezpieczenia należytego wykonania umowy, lub
3. zawarcie umowy stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy lub jeżeli Wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 i 3a, z przyczyn leżących po jego stronie, nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1, pełnomocnictw, listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5, lub informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej, lub nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87. ust. 2 pkt 3, co spowodowało brak możliwości wybrania oferty złożonej przez Wykonawcę jako najkorzystniejszej.
Miejsce i sposób wniesienia wadium.
Wadium wnoszone w pieniądzu należy wpłacić przelewem na następujący rachunek Zamawiającego:
PKO BP o/Bełchatów 98102039580000940200151506
Do oferty należy dołączyć kopię polecenia przelewu.
Wadium, wnoszone w innych niż pieniądz formach, należy złożyć w oryginale, przed upływem terminu składania ofert (jako oddzielny od oferty dokument) w sekretariacie Bełchatowskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp. z o.o., przy ul. Fabrycznej 1/1 HA, 97-400 Bełchatów.
Termin wniesienia wadium.
Wadium należy wnieść przed upływem terminu składania ofert, przy czym wniesienie wadium w pieniądzu za pomocą przelewu bankowego Zamawiający będzie uważał za skuteczne tylko wówczas, gdy bank prowadzący rachunek Zamawiającego potwierdzi, że otrzymał taki przelew przed upływem terminu składania ofert. W wymienionym przypadku dołączenie do oferty kopii polecenia przelewu wystawionego przez Wykonawcę jest warunkiem koniecznym, ale nie wystarczającym do stwierdzenia przez Zamawiającego terminowego wniesienia wadium przez Wykonawcę.
IV.1.3) Przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia:
Nie
Należy podać informacje na temat udzielania zaliczek:
IV.1.4) Wymaga się złożenia ofert w postaci katalogów elektronicznych lub dołączenia do ofert katalogów elektronicznych:
Nie
Dopuszcza się złożenie ofert w postaci katalogów elektronicznych lub dołączenia do ofert katalogów elektronicznych:
Nie
Informacje dodatkowe:
IV.1.5.) Wymaga się złożenia oferty wariantowej:
Nie
Dopuszcza się złożenie oferty wariantowej
Nie
Złożenie oferty wariantowej dopuszcza się tylko z jednoczesnym złożeniem oferty zasadniczej:
Nie
IV.1.6) Przewidywana liczba wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do udziału w postępowaniu
(przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny, partnerstwo innowacyjne)
Liczba wykonawców
Przewidywana minimalna liczba wykonawców
Maksymalna liczba wykonawców
Kryteria selekcji wykonawców:
IV.1.7) Informacje na temat umowy ramowej lub dynamicznego systemu zakupów:
Umowa ramowa będzie zawarta:
Czy przewiduje się ograniczenie liczby uczestników umowy ramowej:
Przewidziana maksymalna liczba uczestników umowy ramowej:
Informacje dodatkowe:
Zamówienie obejmuje ustanowienie dynamicznego systemu zakupów:
Adres strony internetowej, na której będą zamieszczone dodatkowe informacje dotyczące dynamicznego systemu zakupów:
Informacje dodatkowe:
W ramach umowy ramowej/dynamicznego systemu zakupów dopuszcza się złożenie ofert w formie katalogów elektronicznych:
Przewiduje się pobranie ze złożonych katalogów elektronicznych informacji potrzebnych do sporządzenia ofert w ramach umowy ramowej/dynamicznego systemu zakupów:
IV.1.8) Aukcja elektroniczna
Przewidziane jest przeprowadzenie aukcji elektronicznej (przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem) Nie
Należy podać adres strony internetowej, na której aukcja będzie prowadzona:
Należy wskazać elementy, których wartości będą przedmiotem aukcji elektronicznej:
Przewiduje się ograniczenia co do przedstawionych wartości, wynikające z opisu przedmiotu zamówienia:
Należy podać, które informacje zostaną udostępnione wykonawcom w trakcie aukcji elektronicznej oraz jaki będzie termin ich udostępnienia:
Informacje dotyczące przebiegu aukcji elektronicznej:
Jaki jest przewidziany sposób postępowania w toku aukcji elektronicznej i jakie będą warunki, na jakich wykonawcy będą mogli licytować (minimalne wysokości postąpień):
Informacje dotyczące wykorzystywanego sprzętu elektronicznego, rozwiązań i specyfikacji technicznych w zakresie połączeń:
Wymagania dotyczące rejestracji i identyfikacji wykonawców w aukcji elektronicznej:
Informacje o liczbie etapów aukcji elektronicznej i czasie ich trwania:
Czas trwania:
Czy wykonawcy, którzy nie złożyli nowych postąpień, zostaną zakwalifikowani do następnego etapu:
Warunki zamknięcia aukcji elektronicznej:
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert:
IV.2.2) Kryteria
Kryteria | Znaczenie |
Cena | 60,00 |
Okres gwarancji | 40,00 |
IV.2.3) Zastosowanie procedury, o której mowa w art. 24aa ust. 1 ustawy Pzp (przetarg nieograniczony)
Tak
IV.3) Negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny, partnerstwo innowacyjne
IV.3.1) Informacje na temat negocjacji z ogłoszeniem
Minimalne wymagania, które muszą spełniać wszystkie oferty:
Przewidziane jest zastrzeżenie prawa do udzielenia zamówienia na podstawie ofert wstępnych bez przeprowadzenia negocjacji
Przewidziany jest podział negocjacji na etapy w celu ograniczenia liczby ofert:
Należy podać informacje na temat etapów negocjacji (w tym liczbę etapów):
Informacje dodatkowe
IV.3.2) Informacje na temat dialogu konkurencyjnego
Opis potrzeb i wymagań zamawiającego lub informacja o sposobie uzyskania tego opisu:
Informacja o wysokości nagród dla wykonawców, którzy podczas dialogu konkurencyjnego przedstawili rozwiązania stanowiące podstawę do składania ofert, jeżeli zamawiający przewiduje nagrody:
Wstępny harmonogram postępowania:
Podział dialogu na etapy w celu ograniczenia liczby rozwiązań:
Należy podać informacje na temat etapów dialogu:
Informacje dodatkowe:
IV.3.3) Informacje na temat partnerstwa innowacyjnego
Elementy opisu przedmiotu zamówienia definiujące minimalne wymagania, którym muszą odpowiadać wszystkie oferty:
Podział negocjacji na etapy w celu ograniczeniu liczby ofert podlegających negocjacjom poprzez zastosowanie kryteriów oceny ofert wskazanych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia:
Informacje dodatkowe:
IV.4) Licytacja elektroniczna
Adres strony internetowej, na której będzie prowadzona licytacja elektroniczna:
Adres strony internetowej, na której jest dostępny opis przedmiotu zamówienia w licytacji elektronicznej:
Wymagania dotyczące rejestracji i identyfikacji wykonawców w licytacji elektronicznej, w tym wymagania techniczne urządzeń informatycznych:
Sposób postępowania w toku licytacji elektronicznej, w tym określenie minimalnych wysokości postąpień:
Informacje o liczbie etapów licytacji elektronicznej i czasie ich trwania:
Czas trwania:
Wykonawcy, którzy nie złożyli nowych postąpień, zostaną zakwalifikowani do następnego etapu:
Data: godzina:
Termin otwarcia licytacji elektronicznej:
Termin i warunki zamknięcia licytacji elektronicznej:
Istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego, albo ogólne warunki umowy, albo wzór umowy:
Wymagania dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy:
Informacje dodatkowe:
IV.5) ZMIANA UMOWY
Przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: Tak
Należy wskazać zakres, charakter zmian oraz warunki wprowadzenia zmian:
1. Zmiany Umowy muszą być dokonane na piśmie pod rygorem nieważności. 2. Przewiduje się możliwość dokonania zmian w umowie na warunkach określonych w niniej-szym paragrafie. Wystąpienie którejkolwiek z okoliczności wskazanych w niniejszym para-grafie nie stanowi zobowiązania Stron do wprowadzenia zmiany. 3. Zmiana istotnych postanowień zawartej Umowy po jej zawarciu w stosunku do treści oferty złożonej przez Wykonawcę jest dopuszczalna przy zachowaniu następujących warunków: 1.) w zakresie dotyczącym przedmiotu zamówienia, tj. gdy: a) zmiany zakresu i sposobu wykonania zamówienia wynikających z konieczności zmiany dokumentacji technicznej, skorygowanej przez projektanta i zaakcep-towanej przez Zamawiającego, b) dokonane będą na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy Prawo budowlane i dotyczą uzgodnionej możliwości wprowadzenia robót zamiennych w stosunku do przewidzianych w projekcie, zgłoszonych przez kierownika budowy lub in-spektora nadzoru inwestorskiego. c) inne niż wymienione w pkt.1 lit. a,b, jeżeli zmiany są korzystne dla Zamawiają-cego, albo wynikają z okoliczności, których nie można było przewidzieć. 2.) Zmiana terminu realizacji przedmiotu zamówienia, w przypadku: a) działania siły wyższej, uniemożliwiającej wykonanie robót w określonym pierwotnie terminie, b) zaistnienia niesprzyjających warunków atmosferycznych, uniemożliwiających wy-konywanie prac budowlanych lub spełnienie wymogów technologicznych, udoku-mentowanych w dzienniku budowy, c) konieczności uzyskania decyzji lub uzgodnień, mogących spowodować wstrzymanie robót, d) prac lub badań archeologicznych, wykopalisk, powodujących konieczność wstrzy-mania robót objętych niniejszą umową, e) wstrzymania realizacji robót przez uprawniony organ z powodu znalezienia niewy-buchów i niewypałów, f) wystąpienia okoliczności, których strony Umowy nie były w stanie przewidzieć po-mimo zachowania należytej staranności. W przedstawionych przypadkach wystą-pienia opóźnień strony ustalą nowe terminy realizacji z tym, że maksymalny okres przesunięcia terminu zakończenia robót równy będzie okresowi przerwy lub postoju w ich prowadzeniu. g) w przypadku zmiany przedmiotu zamówienia na zasadach określonych w ust. 1 3. )W zakresie dotyczącym wynagrodzenia umownego: a) zmiana obowiązującej stawki VAT. Jeśli zmiana stawki VAT będzie powodować zmianę kosztów wykonania umowy po stronie Wykonawcy, Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany wynagrodzenia o kwotę równą różnicy w kwocie podatku zapłaconego przez Wykonawcę, b) wynagrodzenia umownego pod warunkiem, że zmiany te są korzystne dla Zama-wiającego lub zmiany te będą spowodowane zmniejszeniem zakresu przedmiotu zamówienia, 4. Zmiana podmiotu, na którego wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolności finansowych polega Wykonawca w myśl art. 26 ust. 2b ustawy Prawo zamówień publicznych ( t.j. Dz.U.2017. poz. 1579 z późń. zm.) może mieć miejsce pod warunkiem: a) powiadomienia Zamawiającego o tym fakcie nie później niż na 14 dni przed plano-waną zmianą; b) przekazania Zamawiającemu danych nowego podmiotu wraz z dokumentami po-twierdzającymi niepodleganie wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy Pra-wo zamówień publicznych; c) przekazania Zamawiającemu dokumentów potwierdzających, iż nowy podmiot po-siada odpowiednie kwalifikacje do realizacji części zamówienia. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia ponoszą solidarną odpowiedzialność za wykonanie umowy. 5. W innych przypadkach, gdy Zamawiający postanowił zmienić zakres realizowanego zamówienia bądź inne postanowienia Umowy ze względu na nowe okoliczności, o których nie wiedział zawierając Umowę.
IV.6) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.6.1) Sposób udostępniania informacji o charakterze poufnym (jeżeli dotyczy):
Środki służące ochronie informacji o charakterze poufnym
IV.6.2) Termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu:
Data: 2018-06-19, godzina: 10:00,
Skrócenie terminu składania wniosków, ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia (przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem):
Nie
Wskazać powody:
Język lub języki, w jakich mogą być sporządzane oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
> polski
IV.6.3) Termin związania ofertą: do: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert)
IV.6.4) Przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: Nie
IV.6.5) Przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli środki służące sfinansowaniu zamówień na badania naukowe lub prace rozwojowe, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostały mu przyznane Nie
IV.6.6) Informacje dodatkowe:
ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH
INNE PRZETARGI Z BEŁCHATOWA
- Ochrona mienia będącego w dyspozycji Powiatowego Zarządu Dróg w Bełchatowie
- Dostawa paliw płynnych i gazu
- Bieżące utrzymanie dróg będących w zarządzie Prezydenta Miasta Bełchatowa
- Dostawa paliw do służbowych środków transportu i maszyn roboczych PGM Sp. z o. o. w Bełchatowie
- Konserwacja oraz bieżące utrzymanie i remonty urządzeń oświetlenia ulicznego na terenie Miasta Bełchatowa w 2025 roku
- Budowa dróg wewnętrznych leśnych nr 136 oraz nr 141 w Leśnictwie Łękawa I
więcej: przetargi w Bełchatowie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Prace remontowe w szkołach podstawowych Gminy Stężyca
- Remont i przystosowanie pomieszczeń na potrzeby realizacji projektu "Bliżej rodziny i dziecka -wsparcie rodzin przeżywających problemy opiekuńczo - wychowawcze oraz wsparcie pieczy zastępczej-etap II"
- Opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych i instalacyjnych w zakresie modernizacji rozdzielni nn oraz stacji transformatorowej w budynkach - o ruchu ciągłym
- Modernizacja i przebudowa budynku obsługi MPK w Siedlcach w formule "zaprojektuj i wybuduj" w ramach zadania: Zrównoważona mobilność miejska na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Siedlce
- Dostosowanie budynku użytkowego przy ul. Mazowieckiej 12 (oficyna) w Warszawie do obowiązujących przepisów przeciwpożarowych
- Budowa składnicy drewna nr 1 w leśnictwie Gaj
więcej: Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.