Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2014-05-05
Pruszcz Gdański: Poprawa bezpieczeństwa na drogach Powiatu Gdańskiego poprzez modernizację dróg położonych na terenie Powiatu Gdańskiego w 2014 roku.
Numer ogłoszenia: 95783 - 2014; data zamieszczenia: 05.05.2014
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Powiat Gdański z siedzibą w Pruszczu Gdańskim reprezentowany przez Zarząd Powiatu Gdańskiego , ul. Wojska Polskiego 16, 83-000 Pruszcz Gdański, woj. pomorskie, tel. 058 6834999, faks 058 6834899.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.powiat-gdanski.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Poprawa bezpieczeństwa na drogach Powiatu Gdańskiego poprzez modernizację dróg położonych na terenie Powiatu Gdańskiego w 2014 roku..
II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.
II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest: Poprawa bezpieczeństwa na drogach Powiatu Gdańskiego poprzez modernizację dróg położonych na terenie Powiatu Gdańskiego w 2014 roku. 2. Zakres przedmiotu zamówienia: W ramach inwestycji pn.: Poprawa bezpieczeństwa na drogach Powiatu Gdańskiego poprzez modernizację dróg położonych na terenie Powiatu Gdańskiego w 2014 roku wchodzą następujące zadania: I.I. Remont drogi powiatowej nr 2235G Cedry-Małe - Gdańsk (Świbno) na odcinku ok. 800 mb od skrzyżowania z drogą powiatową nr 2238G Wiślinka - Trzcińsko - Błotnik do istniejącej nakładki w rejonie mariny, w ramach którego przewiduje się: - frezowanie warstwy ścieralnej na całej powierzchni jezdni na głębokość 5cm; - wykonanie wyrównania istniejącej jezdni betonem asfaltowym w ilości 125kg/m2 - wykonanie nowej warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego o grubości 5 cm; - wykonanie poboczy warstwa kruszywa łamanego gr. średnio 10 cm - inne roboty remontowe i utrzymaniowe towarzyszące robotom drogowym I.II. Budowa chodnika w ciągu drogi powiatowej nr 2235G Cedry Małe - Gdańsk (Świbno) o długości ok. 2,40 km, w ramach którego przewiduje się: - rozbiórka istniejących elementów drogi - chodniki, krawężniki, zjazdy; - robot ziemne ( wykopy i nasypy) - przedłużenie istniejącego przepustu - wykonanie ścieżki pieszo - rowerowej - warstwa ścieralna z asfaltu czerwonego SMA 8, gr. 5 cm - warstwa kruszywa łamanego gr. 15 cm - podsypka piaskowa gr. 10 cm - wykonanie nasypu o gr. zależnej od miejsca - wykonanie zatoki autobusowej i wjazdów: - warstwa ścieralna z kostki brukowej grafitowej o gr. 8 cm na PCP 1:4 gr. 5 cm - warstwa kruszywa łamanego stabilizowanego cementem o gr. 35 cm - geosiatka tensar - stabilizacja cementem Rm = 2,5 MPa o gr. 15 cm - podsypka piaskowo żwirowa, K.8m/dobę o grubości 20 cm - geowłóknina - wykonanie elementów ulic takich jak: krawężniki, obrzeża, ściek trójkątny, - ustawienie oznakowania pionowego i barier ochronnych - wykonanie humusowania i obsiania trawą II.I. Remont drogi powiatowej nr 1929G Lniska- Przyjaźń- Kolbudy, ul. Przemysłowa w msc. Kolbudy na odcinku o długości 1,4 km od km 0+960 do km 2+360, w ramach którego przewiduje się: - frezowanie warstwy wierzchniej na całej powierzchni jezdni na głębokość 5cm; - wykonanie wyrównania istniejącej jezdni betonem asfaltowym w ilości 125kg/m2 - wykonanie nowej warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego o grubości 5 cm; - wykonanie poboczy warstwa kruszywa łamanego gr. 15 cm - wykonanie zatoki autobusowej - warstwa ścieralna z kostki betonowej gr. 8 cm na PCP gr. 3 cm - warstwa podbudowy z betonu C16/20 gr. 22 cm - stabilizacja gruntu cementem Rm = 2,5 MPa gr. 22 cm - remont zdegradowanych chodników: - warstwa ścieralna z kostki betonowej wibroprasowanej, szarej gr. 6 cm na PCP gr. 3 cm - stabilizacja gruntu cementem Rm = 1,5 MPa gr. 10 cm - remont odwodnienia - inne roboty remontowe i utrzymaniowe towarzyszące robotom drogowym II.II. Remont drogi powiatowej nr 2203 G Kolbudy -Pręgowo -Zaskoczyn w msc. Pręgowo na odcinku od ul. Wyżynnej do skrzyżowania z drogą prowadzącą do msc. Lisewiec o długości ok. 1,5 km, w ramach którego przewiduje się: - frezowanie warstwy wierzchniej na całej powierzchni jezdni na głębokość 5cm; - wykonanie wyrównania istniejącej jezdni betonem asfaltowym w ilości 125kg/m2 - wykonanie nowej warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego o grubości 5 cm; - wykonanie poboczy warstwa kruszywa łamanego gr. średnio 10 cm - inne roboty remontowe i utrzymaniowe towarzyszące robotom drogowym III.I. Remont drogi powiatowej nr 2225 G Skowarcz - Suchy Dąb od skrzyżowania z ul. Klimatyczną do granicy gminy Pszczółki o długości ok. 1,8 km, w ramach którego przewiduje się: - frezowanie warstwy wierzchniej na całej powierzchni jezdni na głębokość 5cm; - wykonanie wyrównania istniejącej jezdni betonem asfaltowym w ilości 125kg/m2 - wykonanie nowej warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego o grubości 5 cm; - wykonanie poboczy warstwa kruszywa łamanego gr. średnio 10 cm - inne roboty remontowe i utrzymaniowe towarzyszące robotom drogowym III.II. Budowa chodnika w ciągu drogi powiatowej nr 2225G Skowarcz - Suchy Dąb, ul. Żuławska w msc. Skowarcz o długości ok. 600 mb, w ramach którego przewiduje się: - zdjęcie warstwy humusu na średnia głębokość 20 cm - rozbiórka wybranych elementów i ulic - wykonanie wykopów - wykonanie nasypów - wzmocnienie podłoża pod warstwy konstrukcyjne chodnika oraz zjazdów i skrzyżowań - wykonanie ścieków pochodnikowych oraz ścieków skarpowych wraz z umocnieniem wylotów - wzmocnienie konstrukcji nawierzchni poprzez ułożenie warstwy ścieralnej z BA gr. 4 cm - wyrównanie istniejącego pobocza - umocnienie powierzchniowe skarpy humusem i elementami prefabrykowanymi - wykonanie muldy - wykonanie oznakowania poziomego cienkowarstwowego - wykonanie oznakowania pionowego - ustawienie elementów ulic takich jak krawężniki i obrzeża betonowe - odtworzenie zjazdów indywidualnych: - warstwa ścieralna z kostki betonowej gr. 8 cm na PCP 1:4 gr. 3 cm - warstwa podbudowy z KŁSM gr. 10 cm - warstwa kruszywa stabilizowanego cementem Rm = 2,5 MPa gr. 15 cm - przebudowa chodników: - warstwa ścieralna z kostki betonowej wibroprasowanej, szarej gr. 6 cm na PCP 1:4 gr. 3 cm - kruszywo stabilizowane cementem Rm = 1,5 MPa gr. 10 cm - inne drogowe roboty drogowe i towarzyszące: wycinka drzew i krzewów, oczyszczenie przepustów, udrożnienie rowów itp. - skrzyżowanie z ulicą Makową: - warstwa ścieralna z kostki betonowej gr. 8 cm na PCP 1:4 gr. 3 cm - warstwa podbudowy z KŁSM gr. 20 cm - warstwa kruszywa stabilizowanego cementem Rm = 2,5 MPa gr. 15 cm IV.I. Remont drogi powiatowej nr 2215G, ul. Obrońców Wybrzeża na odcinku leżącym na terenie Miasta Pruszcz Gdański o długości ok. 710 mb, w ramach którego przewiduje się: - frezowanie warstwy ścieralnej na całej powierzchni jezdni na głębokość 5cm; - wykonanie wyrównania istniejącej jezdni betonem asfaltowym w ilości 125kg/m2 - wykonanie nowej warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego o grubości 5 cm; - inne roboty remontowe i utrzymaniowe towarzyszące wymianie warstwy ścieralnej - rozbiórkę chodnika z prefabrykatów betonowych i budowę nowego: - warstwa ścieralna z płyt betonowych 20x20x6 płukanych gr. 6 cm na PCP 1:4 gr. 3 cm - kruszywo stabilizowane cementem Rm = 1,5 MPa gr. 10 cm - remont zjazdów na posesję: - warstwa ścieralna z kostki betonowej wibroprasowanej gr. 8 cm na PCP 1:4 gr. 3 cm - warstwa podbudowy z KŁSM gr. 15 cm - kruszywo stabilizowane cementem Rm = 2,5 MPa gr. 15 cm W ramach wykonania zadania nr IV.I. Wykonawca, przed przystąpieniem do prac zobowiązany będzie do uczestniczenia w odbiorze prac związanych z przebudową sieci kanalizacji sanitarnej w pasie drogi powiatowej Nr 2215G, ul. Obr. Wybrzeża. IV.II. Remont chodników wraz z budową odwodnienia w ciągu drogi powiatowej nr 2213 G, ul. Obrońców Westerplatte w msc. Pruszcz Gdański na odcinku od skrzyżowania z ul. Kolejarzy Polskich do obwodnicy Pruszcza Gdańskiego o długości ok. 1,35 km, w ramach którego przewiduje się: - rozbiórka istniejących chodników - wykonanie nowych chodników - warstwa ścieralna z płytek betonowych 20x20x6 płukanych gr. 6 cm na PCP gr. 3 cm - stabilizacja gruntu cementem Rm = 1,5 MPa gr. 10 cm - wykonanie nowej ścieżki rowerowej - warstwa ścieralna z BA (kolor) gr. 3 cm - warstwa wiążąca z BA gr. 4 cm - warstwa podbudowy z KŁSM gr. 10 cm - stabilizacja gruntu cementem Rm = 1,5 MPa gr. 10 cm - rozbiórkę i odbudowę zjazdów - warstwa ścieralna z kostki betonowej wibroprasowanej gr. 8 cm na PCP 1:4 gr. 3 cm - warstwa podbudowy z KŁSM gr. 15 cm - kruszywo stabilizowane cementem Rm = 2,5 MPa gr. 15 cm - przebudowa skrzyżowania z ul. Piastowską - inne roboty remontowe i utrzymaniowe towarzyszące robotom drogowym - wykonanie wpustów deszczowych IV.III. Remont drogi powiatowej nr 2247G, ul. Gałczyńskiego w msc. Pruszcz Gdański wraz z budową chodników na odcinku od skrzyżowania z ul. Słowackiego do skrzyżowania z ul. Kasprowicza o długości ok. 270 mb, w ramach którego przewiduje się: -rozbiórka istniejącej nawierzchni płyt betonowych - wykonanie nowej nawierzchni jezdni - warstwa ścieralna z BA gr. 5 cm - warstwa wiążąca z BA gr. 8 cm - warstwa podbudowy zasadniczej z BA gr. 10 cm - warstwa podbudowy pomocniczej z KŁSM gr. 20 cm - wykonanie chodników - warstwa ścieralna z betonowej kostki brukowej gr. 6 cm na PCP gr. 3 cm - warstwa podbudowy zasadniczej z KŁSM gr. 10 cm - wykonanie zjazdów indywidualnych - warstwa ścieralna z betonowej kostki brukowej gr. 8 cm na PCP gr. 3 cm - warstwa podbudowy zasadniczej z KŁSM gr. 20 cm - przełożenie istniejących zjazdów - wykonanie skrzyżowań - wykonanie rowu bezodpływowego - wykonanie oznakowania pionowego i poziomego - inne roboty drogowe i towarzyszące IV.IV. Przebudowa skrzyżowania ul. Obrońców Wybrzeża - Cichej - Spokojnej w Pruszczu Gdańskim, w ramach którego przewiduje się: -wykonanie nowej nawierzchni jezdni - warstwa ścieralna z mieszanki mastyksowo-grysowej SMA gr. 4 cm - warstwa wiążąca z BA gr. 6 cm - warstwa podbudowy zasadniczej z BA gr. 8 cm - warstwa podbudowy pomocniczej z KŁSM 0-32 mm gr. 20 cm - podsypka żwirowo-piaskowa gr. 22 cm - wykonanie chodników - warstwa ścieralna z betonowej kostki z fazą, szara 10x20 gr. 6 cm - podsypka cementowo-piaskowa 1:4 gr. 5 cm - podsypka żwirowo-piaskowa gr. 9 cm - konstrukcja nawierzchni jezdni ul. Cichej - warstwa ścieralna z betonowej kostki z fazą, szara 10x20 gr. 8 cm - podsypka cementowo-piaskowa 1:4 gr. 5 cm - warstwa podbudowy pomocniczej z KŁSM 0-32 mm gr. 20 cm - podsypka żwirowo-piaskowa gr. 20 cm V.I. Remont drogi powiatowej nr 2215G Rekcin - Juszkowo - Pruszcz Gdański na odcinku leżącym na terenie Gminy Pruszcz Gdański od granicy gminy Pruszcz Gdański do skrzyżowania z ul. Sportową o długości ok. 2,06 km, w ramach którego przewiduje się: - frezowanie warstwy wierzchniej na całej powierzchni jezdni na głębokość 5cm; - wykonanie wyrównania istniejącej jezdni betonem asfaltowym w ilości 125kg/m2 - wykonanie nowej warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego o grubości 5 cm; - wykonanie poboczy warstwa kruszywa łamanego gr. średnio 10 cm - wykonanie zatoki autobusowej - warstwa ścieralna z kostki betonowej gr. 8 cm na PCP gr. 3 cm - warstwa podbudowy z betonu C16/20 gr. 22 cm - stabilizacja gruntu cementem Rm = 2,5 MPa gr. 22 cm - remont zdegradowanych chodników: - warstwa ścieralna z kostki betonowej, szarej gr. 6 cm na PCP gr. 3 cm - stabilizacja gruntu cementem Rm = 1,5 MPa gr. 10 cm - remont odwodnienia - inne roboty remontowe i utrzymaniowe towarzyszące robotom drogowym V.II. Remont drogi powiatowej nr 2218G Rusocin - Kaczki - Gołębiewo na odcinku leżącym na terenie gminy Pruszcz Gdański o długości ok. 3,94 km, w ramach którego przewiduje się: - frezowanie warstwy wierzchniej na całej powierzchni jezdni na głębokość 5cm; - wykonanie wyrównania istniejącej jezdni betonem asfaltowym w ilości 125kg/m2 - wykonanie nowej warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego o grubości 5 cm; - poszerzenie i umocnienie poboczy frezem bitumicznym; - wykonanie wjazdów asfaltowych i z kostki betonowej; - inne roboty remontowe i utrzymaniowe towarzyszące wymianie warstwy ścieralnej - rozbiórkę chodnika z asfaltu lanego i budowę nowego z kostki betonowej: - warstwa ścieralna z kostki bet. wibroprasowanej, szarej gr. 6 cm na PCP 1:4 gr. 3 cm - kruszywo stabilizowane cementem Rm = 1,5 MPa gr. 10 cm W ramach wykonania zadania nr V.II. Wykonawca, przed przystąpieniem do prac zobowiązany będzie do uczestniczenia w odbiorze prac związanych z przebudową sieci kanalizacji w pasie drogi powiatowej Nr 2218G. V.III. Remont drogi powiatowej nr 2213G Pruszcz Gdański - Rokitnica na odcinku Radunica - Rokitnica o długości ok. 1,58 km, w ramach którego przewiduje się: - frezowanie warstwy wierzchniej na całej powierzchni jezdni na głębokość 5cm; - wykonanie wyrównania istniejącej jezdni betonem asfaltowym w ilości 125kg/m2 - wykonanie nowej warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego o grubości 5 cm; - poszerzenie i umocnienie pobocza drogi frezem bitumicznym o gr. średnio 10 cm; - inne roboty remontowe i utrzymaniowe towarzyszące wymianie warstwy ścieralnej VI.I. Remont drogi powiatowej 1933G (Egiertowo) - Przywidz na odcinku od msc. Klonowo Dolne do granicy administracyjnej Powiatu Gdańskiego o długości ok. 4,20 km, w ramach którego przewiduje się: - frezowanie warstwy wierzchniej na całej powierzchni jezdni na głębokość 5cm; - wykonanie wyrównania istniejącej jezdni betonem asfaltowym w ilości 125kg/m2 - wykonanie nowej warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego o grubości 5 cm; - poszerzenie i umocnienie poboczy frezem bitumicznym o gr. średnio 10 cm; - inne roboty remontowe i utrzymaniowe towarzyszące wymianie warstwy ścieralnej VII.I. Budowa chodnika wzdłuż drogi powiatowej nr 2224G Wiślina - Krzywe Koło w miejscowości Krzywe Koło na dł. ok. 350 mb, w ramach którego przewiduje się: - zdjęcie wierzchniej warstwy humusu - roboty ziemne (wykopu i nasypy) - wykonanie chodnika: - warstwa ścieralna z kostki betonowej wibroprasowanej gr. 6 cm na PCP 1:4 gr. 3 cm - warstwa kruszywa naturalnego stabilizowanego mechanicznie gr. 12 cm - mieszanka żwirowo - piaskowa (pospółka) gr. 10-20 cm - wykonanie elementów ulic takich jak: krawężniki i obrzeża betonowe VIII.I. Remont drogi powiatowej nr 2222G Sobowidz - Gołębiewko na odcinku od skrzyżowania z drogą nr 2210G do skrzyżowania z torami kolejowymi na dł. ok. 760 mb, w ramach którego przewiduje się: - frezowanie warstwy wierzchniej na całej powierzchni jezdni na głębokość 5cm; - wykonanie wyrównania istniejącej jezdni betonem asfaltowym w ilości 125kg/m2 - wykonanie nowej warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego o grubości 5 cm; - inne roboty remontowe i utrzymaniowe towarzyszące wymianie warstwy ściera - rozbiórkę chodników z asfaltu lanego i budowę nowego - warstwa ścieralna z kostki betonowej wibroprasowanej gr. 6 cm na PCP 1:4 gr. 3 cm - kruszywo stabilizowane cementem Rm = 1,5 MPa gr. 10 cm - rozbiórkę zjazdów na posesję i wykonanie nowych - warstwa ścieralna z kostki betonowej wibroprasowanej gr. 8 cm na PCP 1:4 gr. 3 cm - warstwa podbudowy z KŁSM gr. 15 cm - kruszywo stabilizowane cementem Rm = 2,5 MPa gr. 15 cm - poszerzenie i umocnienie poboczy o gr. średnio 10 cm; IX.I. Montaż progów zwalniających głównie przy szkołach bądź przedszkolach zlokalizowanych przy ruchliwych drogach powiatowych w ramach prowadzonej przez Powiat Gdański akcji specjalnego oznakowania okolic szkół w ramach którego przewiduje się montaż progów zwalniających w miejscowościach: - Wiślinka - droga powiatowa Nr 2238G Wiślinka - Trzcińsko - Błotnik - Lublewo - droga powiatowa Nr 2202G Lublewo - Bielkówko - Straszyn - Bielkówko - droga powiatowa Nr 2202G Lublewo - Bielkówko - Straszyn - Koźliny - droga powiatowa Nr 2228G Krzywe Koło - Koźliny - (Tczew) - Pręgowo (2 szt.) - droga powiatowa Nr 2203Kolbudy - Pręgowo - Zaskoczyn - Pruszcz Gdański (ul. Westerplatte) Nr 2213G - Pruszcz Gdański (ul. Gałczyńskiego) Nr 2247G - Wojanowo - droga powiatowa Nr 2216GRekcin - Wojanowo - Rusocin Zamawiający informuje, iż w każdym z zadań obejmujących swoim zakresem położenie nakładki asfaltowej należy wkalkulować oraz wykonać regulację wjazdów z posesji prywatnych oraz dróg wewnętrznych na daną drogę powiatową z istniejących nawierzchni. Zamówienie obejmuje wykonanie robót zgodnie z Dokumentacją Projektową oraz Specyfikacją Techniczną Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych stanowiące załącznik nr 10 do niniejszej SIWZ oraz z przedmiarami robót stanowiącymi załącznik nr 11 do niniejszej SIWZ. Wskazane jest, aby Wykonawcy dokonali wizji lokalnej w terenie w celu zapoznaniu się ze stanem technicznym oraz uwarunkowaniami terenowymi. Zamawiający informuje, iż frez bitumiczny pochodzący z remontowanych dróg należy przewieźć w ilości wskazanej przez Zamawiającego, w miejsca wskazane przez Zamawiającego na odległość średnio 10 km. Zamawiający informuje, iż w każdym z zadań wchodzących w skład przedmiotu zamówienia należy wkalkulować i wykonać niezbędne regulacje elementów instalacji tj. m.in. studzienki kanalizacyjne, wpusty deszczowe, zasuwy wodociągowe itp. zlokalizowane w pasie drogowym (w zadaniach, w których nie zostało to przewidziane w przedmiarach robót). UWAGA!!! Zamawiający dopuszcza zmniejszenie zakresu przedmiotu zamówienia w trakcie jego trwania do 5% wartości kosztorysowej. 3. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarty jest w: Dokumentacji Projektowej oraz Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych (zał. nr 10 do SIWZ). 4. Do oferty wykonawca winien dołączyć harmonogram robót zawierający wszystkie zadania wchodzące w skład przedmiotu zamówienia, przy założeniu, że zadania nr I.II. i VII.I. wykonane zostaną w pierwszej kolejności. Ww. harmonogram robót należy podzielić na etapy (maksym. cztery), które stanowić będą podstawę do ustalenia terminów i wysokości płatności częściowych. Harmonogram robót po zatwierdzeniu przez Zamawiającego stanowić będzie załącznik do umowy. Zamawiający dopuszcza zmiany harmonogramu w trakcie trwania robót jedynie na własny wniosek. 5. Zamawiający dopuszcza zatrudnienie podwykonawcy/podwykonawców. 6. W przypadku zatrudnienia podwykonawcy /podwykonawców, w oparciu o art. 36b ust. 1 Ustawy Zamawiający żąda wskazania przez Wykonawcę w ofercie informacji na temat części zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom (wzór zał. nr 8 do SIWZ). 7. Do zawarcia umowy przez Wykonawcę z Podwykonawcami i dalszymi podwykonawcami jest wymagana pisemna zgoda Zamawiającego pod rygorem nieważności. Wprowadzenie na budowę Podwykonawcy lub dalszego Podwykonawcy bez zgody Zamawiającego może skutkować rozwiązaniem umowy z winy Wykonawcy. Umowy pomiędzy Wykonawcą i Podwykonawcami oraz dalszymi Podwykonawcami muszą być dostarczone do Zamawiającego przed rozpoczęciem przez Podwykonawców i dalszych Podwykonawców robót i zawierać przedmiot i zakres robót jakie wykona Podwykonawca oraz dalszy Podwykonawca, ich wartość, termin płatności . 8. Termin zapłaty wynagrodzenia Podwykonawcy lub dalszemu Podwykonawcy przewidziany w umowie o podwykonawstwo nie może być dłuższy niż 21 dni od dnia doręczenia Wykonawcy, Podwykonawcy lub dalszemu Podwykonawcy faktury lub rachunku, potwierdzających wykonanie zleconej Podwykonawcy lub dalszemu Podwykonawcy dostawy, usługi lub roboty budowlanej i powinien przypadać, co najmniej na 7 dni przed terminem płatności Zamawiającego na rzecz Wykonawcy. Umowa o podwykonawstwo powinna ponadto wskazywać konto bankowe Podwykonawcy, zapis iż Podwykonawca po otrzymaniu wynagrodzenia zobowiązany jest do niezwłocznego złożenia oświadczenia o otrzymaniu należnego wynagrodzenia od Wykonawcy (Wykonawca dostarczy oświadczenie Zamawiającemu), zapis iż niedochowanie terminu płatności na rzecz Podwykonawcy przez Wykonawcę i brak dostarczenia oświadczenia, o którym mowa powyżej w terminie do 5 dni przed terminem płatności Zamawiającego na rzecz Wykonawcy, skutkuje cesją wynagrodzenia należnego Wykonawcy od Zamawiającego na rzecz Podwykonawcy w wysokości odpowiadającej wynagrodzeniu Podwykonawcy. 9. Wykonawca zamierzający zawrzeć lub zmienić umowę o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, jest obowiązany do przedłożenia Zamawiającemu projektu tej umowy. Obowiązek ten dotyczy także Podwykonawcy i dalszych Podwykonawców, przy czym Podwykonawca lub dalszy Podwykonawca jest obowiązany dołączyć zgodę Wykonawcy na zawarcie lub zmianę umowy o podwykonawstwo o treści zgodnej z projektem umowy. 10. Zamawiający może zgłosić pisemne zastrzeżenia do projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane lub projektu jej zmian - w przypadkach określonych w art. 143b ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, w terminie 14 dni od przedłożenia projektu. 11.Wykonawca, Podwykonawca lub dalszy Podwykonawca przedkłada Zamawiającemu poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia. Zamawiający w terminie 14 dni od przedłożenia kopii tej umowy może zgłosić pisemny sprzeciw w przypadkach określonych w art. 143b ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych. Niezgłoszenie sprzeciwu w tym terminie jest jednoznaczne z akceptacją umowy przez Zamawiającego. 12. Wykonawca, Podwykonawca lub dalszy Podwykonawca przedkłada Zamawiającemu poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są dostawy lub usługi, w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia, z wyłączeniem umów o podwykonawstwo o wartości mniejszej niż 0,5% wartości umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz umów o podwykonawstwo, których przedmiot został wskazany przez Zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jako niepodlegający niniejszemu obowiązkowi. Wykonawca, Podwykonawca lub dalszy Podwykonawca przedkłada Zamawiającemu umowę o podwykonawstwo o wartości powyżej 50 000 zł, której przedmiotem są dostawy lub usługi, w każdym przypadku. 13. Wykonawca zobowiązany jest zawrzeć w umowie o podwykonawstwo obowiązki Podwykonawcy opisane w pkt 8-12 w stosunku do dalszych podwykonawców. To samo dotyczy przypadków dalszego podwykonawstwa. 14. Kwestie dotyczące podwykonawców określa wzór umowy -(zał. nr 4 do SIWZ). 15.Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne opisywane w specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót - w zakresie wskazanych norm/aprobat/specyfikacji technicznych/ systemów odniesienia. Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywanym przez Zamawiającego, jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane spełnią wymagania określone przez Zamawiającego. 16. W trakcie prowadzenia robót należy przestrzegać przepisów BHP zawartych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 roku (Dz. U. z 2003 roku, Nr 47 poz. 401) w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych..
II.1.5) przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających:
- Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
- Zgodnie z art. 36 ust. 2, pkt. 3 ustawy, Zamawiający przewiduje możliwość udzielenia w okresie trwania umowy ewentualnych zamówień uzupełniających w trybie z wolnej ręki, których wartość nie przekroczy 50% wartości zamówienia podstawowego, na zasadach określonych w art. 67 ust. 1 pkt. 6 ustawy PZP.
II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.20.00.00 - Roboty budowlane w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub ich części oraz roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej 45.23.31.40 - Roboty drogowe 45.23.31.42 - Roboty w zakresie naprawy dróg 45.23.32.60 - Roboty budowlane w zakresie dróg pieszych 45.23.31.29 - Roboty budowlane w zakresie skrzyżowań dróg 45.23.24.51 - Roboty odwadniające i nawierzchniowe .
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.
II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 15.10.2014.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: 1.Wadium wnosi się przed upływem terminu składania ofert. 2.Wykonawca zobowiązany jest do wniesienia wadium w wysokości 200.000,00 zł (słownie: dwieście tysięcy złotych 00/100 ) najpóźniej w dniu składania ofert przed godz. 11.30 dnia 22.05.2014 r. W przypadku jeżeli do godz. 11:30 dnia 22.05.2014 r. nie wpłynie wymagana kwota wadium na konto Zamawiającego, będzie to oznaczało, że wadium nie zostało wniesione.
III.2) ZALICZKI
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający oceni warunek za spełniony, gdy Wykonawcy wykażą się prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie robót budowlanych drogowych.
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający oceni warunek za spełniony, gdy Wykonawcy wykażą się wykonaniem w okresie ostatnich 5 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - tym okresie, minimum 2 robót budowlanych - drogowych, odpowiadających swym rodzajem i wartością robotom stanowiącym przedmiot zamówienia (z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania), o wartości nie mniejszej niż 3.500.000,00 zł każda oraz załączą dowody dotyczące najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone. UWAGA: Dowodami, o których mowa w ust. VII ust. pkt.2 są: - poświadczenia lub - inne dokumenty - jeżeli z uzasadnionych przyczyn o obiektywnym charakterze wykonawca, nie jest w stanie uzyskać poświadczenia, o którym mowa powyżej. W przypadku, gdy Zamawiający jest podmiotem, na rzecz, którego roboty budowlane wskazane w wykazie, o którym mowa w pkt. 2, zostały wcześniej wykonane, Wykonawca nie ma obowiązku przedkładania dowodów opisanych w pkt. 2.
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający uzna warunek za spełniony, gdy Wykonawcy złożą oświadczenie (zał. nr 6 do SIWZ), że na dzień rozpoczęcia robót będą dysponować sprzętem niezbędnym do wykonania przedmiotu zamówienia zgodnym ze Specyfikacją Techniczną Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych.
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający oceni warunek za spełniony, gdy Wykonawcy ubiegający się o zamówienie oddelegują w dniu rozpoczęcia robót, do wykonania przedmiotu zamówienia osoby zdolne do wykonania zamówienia, posiadające doświadczenie, wykształcenie i kwalifikacje zawodowe odpowiednie do stanowiska jakie zostaną im powierzone tj: osoby które będą pełnić funkcje kierownika budowy oraz kierowników robót branżowych, uprawnione do sprawowania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie i są członkami właściwej izby samorządu zawodowego W celu potwierdzenia spełnienia tego warunku Wykonawca zobowiązany jest wypełnić oświadczenie (załącznik nr 5 do SIWZ(dla zadania nr 1). Z uwagi na prowadzenie prac w ramach kilku zadań wchodzących w skład przedmiotu zamówienia jednocześnie, Wykonawca winien posiadać kilka zespołów pracowników mogących realizować dane zadania samodzielnie.
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
- posiadają opłaconą polisę ubezpieczeniową od odpowiedzialności cywilnej (lub inny dokument potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej) w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, związanej z przedmiotem niniejszego zamówienia, na wartość co najmniej 5.000.000,00 zł. Jeżeli Wykonawca polega na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, (niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków) zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia. Ww. zobowiązanie musi zostać załączone do oferty przetargowej w oryginale.
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:
- potwierdzenie posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania, w szczególności koncesje, zezwolenia lub licencje;
- wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone;
- wykaz narzędzi, wyposażenia zakładu i urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy usług lub robót budowlanych w celu wykonania zamówienia wraz z informacją o podstawie do dysponowania tymi zasobami;
- oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
- opłaconą polisę, a w przypadku jej braku, inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia.
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
- aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
- aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
- aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
- wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na zasoby innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
- nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej
- lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
1.Formularz ofertowy (wzór zał. nr 1 do SIWZ), 2.Harmonogram robót zawierający wszystkie zadania wchodzące w skład przedmiotu zamówienia z podziałem na maksymalnie cztery etapy, przy założeniu, iż zadania nr I.II. i VII.I. wykonane zostaną w pierwszej kolejności. 3.Podpisany wzór umowy (zał. nr 4 do SIWZ), 4.Oświadczenie o posiadanym potencjale kadrowym (wzór zał. nr 5 do SIWZ), 5.Wykaz wykonanych robót (zał. nr 7 do SIWZ), 6.Oświadczenie o posiadanym potencjale technicznym (wzór zał. nr 6 do SIWZ), 7.Informacja na temat części zamówienia, których wykonanie wykonawca zamierza powierzyć podwykonawcom (wzór zał. nr 8 do SIWZ), 8.Oświadczenie o przynależności do grupy kapitałowej (zał. nr 9 do SIWZ), 9.Potwierdzenie wniesienia wadium: potwierdzenie dokonanego przelewu lub oryginał wraz z potwierdzoną kopią dokumentu stanowiącego wadium.
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
IV.3) ZMIANA UMOWY
przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
1. Zamawiający zgodnie z art. 144 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych przewiduje możliwość dokonania zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty na podstawie, której dokonano wyboru Wykonawcy, w przypadku wystąpienia co najmniej jednego ze zdarzeń: a) wystąpienia zmian powszechnie obowiązujących przepisów prawa w zakresie mającym wpływ na realizację przedmiotu zamówienia, w tym zmiany stawki podatku VAT, mające wpływ na wysokość ceny brutto za świadczoną robotę. b) gdy warunki atmosferyczne odbiegające od typowych, uniemożliwią wykonanie robót budowlanych, przeprowadzenie prób i sprawdzeń oraz dokonywania odbiorów c) zmiany będące następstwem okoliczności leżących po stronie Zamawiającego, w szczególności: - konieczności wprowadzenia zmian w dokumentacji projektowej lub w specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót. d)zmiany warunków terenowych związanych z istnieniem niezinwentaryzowanych bądź błędnie zinwentaryzowanych obiektów budowlanych, e) zmniejszenia przez Zamawiającego zakresu przedmiotu umowy, zgodnie z pkt. II. ppkt. 2 SIWZ, f) inne przyczyny zewnętrzne niezależne od Zamawiającego oraz Wykonawcy skutkujące niemożliwością prowadzenia prac będących przedmiotem zamówienia wg założeń projektowych, g) zmiany wskazanych w umowie osób uprawnionych do działania po stronie Zamawiającego lub Wykonawcy. 2. W przypadku wystąpienia okoliczności wymienionej w ust. 1 pkt. b)-f), termin realizacji przedmiotu zamówienia może ulec odpowiedniemu przedłużeniu o czas niezbędny do zakończenia jego wykonywania w sposób należyty, nie dłużej jednak niż o okres trwania tych okoliczności. 3. Wszelkie zmiany umowy wymagają formy pisemnej w postaci aneksu, pod rygorem nieważności.
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.powiat-gdanski.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Starostwo Powiatowe w Pruszczu Gdańskim, ul. Wojska Polskiego 16, pok. nr 120. Specyfikacja nieodpłatna i ewentualne koszty przesyłki..
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 22.05.2014 godzina 11:30, miejsce: Miejsce: Starostwo Powiatowe w Pruszczu Gdańskim, ul. Wojska Polskiego 16, 83 - 000 Pruszcz Gdański, Sekretariat pok. Nr 101.
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: nie dotyczy.
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie
INNE PRZETARGI Z PRUSZCZA GDAŃSKIEGO
- Budowa budynku z mieszkaniami treningowymi i salami rehabilitacyjno-terapeutycznymi dla DPS- wykonanie dokumentacji projektowej
- Świadczenie usług pocztowych dla Starostwa Powiatowego w Pruszczu Gdańskim w 2025 roku
- Sukcesywne dostawy produktów leczniczych
- Przewóz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami z miejsca zamieszkania w Pruszczu Gdańskim do jednostek oświatowych i z powrotem, z opieką w czasie przewozu, z podziałem na 3 części, w 2025 r.
- Usługa utrzymania czystości w obiektach oraz na terenach zewnętrznych budynków administracyjno - biurowych KOWR OT w Pruszczu Gdańskim położonych w Pruszczu Gdańskim, Malborku, Słupsku i Bytowie
więcej: przetargi w Pruszczu Gdańskim »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- "Modernizacja KP PSP w Kutnie" - III
- Utrzymanie i konserwacja nawierzchni drogi leśnej w leśnictwach: Podlesie nr 1001 i 1002, Panewnik nr 1130, Ochojec nr 601, 0621, 0638/2,0638/3, 0154 Giszowiec nr 0201/2
- Utwardzenie kostką betonową alejki na cmentarzu komunalnym nr 3 przy ul. Wileńskiej w Oleśnicy
- Remont drogi wojewódzkiej nr 561 na odcinku od km 20+351 (20+375) do km 21+009 (21+035) - nr postępowania 260/24
- Usunięcie nieodpowiedniego stanu technicznego wiaduktu drogowego na DW 766 w m. Pińczów w km 28+416 (km 3+906 obwodnicy Pińczowa)
- "Przebudowa budynku służby celno-skarbowej w Lubieszynie ze zmianą sposobu użytkowania na budynek oświatowo-administracyjny" - w formule zaprojektuj i wybuduj
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.