eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2011Sygn. akt: KIO 1902/11
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2011-09-14
rok: 2011
sygnatury akt.:

KIO 1902/11

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska Protokolant: Łukasz Listkiewicz

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 września 2011 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 września 2011 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie zamówienia: Mott MacDonald Polska
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Mott MacDonald Limited w Warszawie
w
postępowaniu prowadzonym przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w
Krakowie

przy udziale wykonawcy International Management Services Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Krakowie
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego



orzeka:

1.
oddala odwołanie

2. kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie
zamówienia: Mott MacDonald Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Mott
MacDonald Limited w Warszawie
i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonąprzez wykonawców
wspólnie ubiegających sięo udzielenie zamówienia: Mott MacDonald Polska
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Mott MacDonald Limited w
Warszawie
tytułem wpisu od odwołania

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Krakowie.

Przewodniczący: ………………………..



Sygn. akt KIO 1902/11
Uzasadnienie


Zamawiający – Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie – prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu
dla projektu „Rozwój systemu zarządzania transportem publicznym w Krakowie”.

Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 roku – Prawo zamówieńpublicznych (Dz. U. z 2010 roku Nr 113, poz. 759 ze
zmianami), zwanej dalej ustawąPzp.

W dniu 2 września 2011 roku wykonawcy wspólnie ubiegający sięo udzielenie
zamówienia – Mott MacDonald Polska Sp. z o.o. i Mott MacDonald Limited w Warszawie
(dalej: odwołujący się) wnieśli odwołanie wobec czynności zamawiającego polegających na:
1)
braku wykluczenia wykonawcy International Management Services Sp. z o.o.,
2)
braku odrzucenia oferty wykonawcy International Management Services Sp. z o.o.,
3)
dokonaniu wyboru oferty Wykonawcy International Management Services Sp. z
o.o. jako oferty najkorzystniejszej,
stanowiących naruszenie przepisów ustawy i uniemożliwiających uzyskanie Odwołującemu
przedmiotowego zamówienia.
Odwołujący sięzarzucił zamawiającego naruszenie :
1)
przepisu art. 7 ustawy Pzp,
2)
przepisu art. 23 ust. 2 ustawy Pzp,
3)
przepisu art. 24 ustawy Pzp,
4)
przepisu art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp,
5)
przepisu art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp,
6)
przepisu art. 91 ustawy Pzp.
Odwołujący sięwniósł o:
1)
unieważnienie czynności dokonanych przez zamawiającego, a w szczególności w
zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej oraz badania i oceny ofert,
2)
ponowne dokonanie czynności badania i oceny ofert,
3)
dokonanie wyboru oferty odwołującego się, jako najkorzystniejszej w niniejszym
postępowaniu, zgodnie z przepisem art. 91 ustawy Pzp przy zachowaniu zasad uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.

W uzasadnieniu odwołujący siępodniósł,że zamawiający w zawiadomieniu
datowanym na dzień23 sierpnia 2011 r., które zostało przekazane odwołującemu sięw dniu
23 sierpnia 2011 r. poinformował o wyborze oferty najkorzystniejszej w postępowaniu
prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na „Pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu

dla Projektu: Rozwój sytemu zarządzania transportem publicznym w Krakowie". W piśmie z
dn. 23 sierpnia 2011 r. Zamawiający wskazał, iżw wyniku czynności badania i oceny ofert,
jako najkorzystniejsząwybrał ofertęWykonawcy International Management Sen/ices Sp. z
o.o.,
Z powyższym rozstrzygnięciem odwołujący sięnie zgodził sięwobec faktu, iż
wykonawca którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza nie spełnia warunków
udziału w postępowaniu, a zatem jej wybór został dokonany z rażącym naruszeniem
przepisów ustawy.
W ocenie odwołującego sięwykonawca IMS Sp. z o.o. nie spełnia niżej opisanych
warunków SIWZ:
1. Nie wykazanie spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Zamawiający w sposób następujący opisał warunek udziału w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego w pkt SIWZ III. 1. d.
W przetargu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą na dzień składania ofert
spełnienie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1, i brak podstaw do wykluczenia z
powodu niespełnienia warunków, o których mowa w art. 24 ust. 1,aw szczególności wykażą, że:
d. znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia
tj.:
-
posiadający ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej
działalności.

Na potwierdzenie spełniania tak postawionego warunku Zamawiający wymagał złożenia
następującego dokumentu w pkt SIWZ IV. j.:
Wykaz oświadczeńlub dokumentów, jakie majądostarczyćwykonawcy w celu
potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu:
j) opłacona polisa, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca
jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności
związanej z przedmiotem zamówienia.

Odwołujący siępodniósł,że załączona do oferty wykonawcy International
Management Senvices Sp. z o.o., Polisa ubezpieczenia HDI FIRMA nie obejmuje
ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej
z przedmiotem zamówienia.
Na polisie wskazany jest rodzaj działalności oraz zakres ubezpieczenia. W ramach
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej ujęto dwie pozycje:
-
odpowiedzialnośćcywilnąwadliwego wykonania usługi,
-
odpowiedzialnośćcywilnąnajemcy nieruchomości.
śadna z tych pozycji nie jest ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej w
zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem niniejszego zamówienia.
Zgodnie z § 23 pkt 21 i 27 Ogólnych Warunków Ubezpieczenia HDI Firma
wykonywanie określonego zawodu lub prowadzenie określonego rodzaju działalności
będące przedmiotem obowiązkowych ubezpieczeńoc, projektowanie, doradztwo
inwestycyjne i doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
jest wyłączone z przedmiotu ubezpieczenia.
W polisie wpisano rodzaj działalności firmy IMS tj. PKD nr 74.14 (wg 2004). Zgodnie z
Wyjaśnieniem do PKD 2004 stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) Dz. U. Nr 33, poz.
289 istniejądwie pozycje:
74.14.A Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.
Podklasa ta obejmuje: doradztwo i bezpośredniąpomoc dla podmiotów gospodarczych i
służb publicznych oraz doradztwo personalne.
74.14.B Zarządzanie i kierowanie w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.
Podklasa ta obejmuje zarządzanie i kierowanie przez osoby fizyczne działalnością
gospodarcząna podstawie kontraktu.
Oznaczenie PKD obowiązywało tylko do 31.12.2009 r. W chwili obecnej stosuje się
PKD 2007. Klucze przejścia z PKD 2004 na PKD 2007 znajdująsięw załączniku do
rozporządzania Rady Ministrów z dnia 24.12.2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji
Działalności (Dz. U. Nr 251, poz. 1885). Zgodnie z kluczami przejścia pozycje 74.14 A i
74.14.B zastąpiono pozycjami ewidentnie nie związanymi z przedmiotem zamówienia
Na poparcie stanowiska odwołujący sięprzedstawił opinięzawodowych brokerów
ubezpieczeniowych.
Dodatkowo
podkreślenia
wymaga
fakt,

w
ofercie
brak
dokumentu
potwierdzającego,że przedmiotowa polisa jest opłacona. Wobec powyższego wykonawca
IMS Sp. z o.o. powinien zostaćwykluczony z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4)
ustawy.
Odwołujący sięstwierdził,że zamawiający określił w specyfikacji warunki udziału w
postępowaniu w zakresie zdolności technicznej, w tym wymaganej wiedzy i doświadczenia w
pkt III.2.3) ogłoszenia w następujący sposób:
Zdolnośćtechniczna:
W przetargu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą na dzień składania ofert, że:
1. posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie tj. w okresie ostatnich 3 lat przed upływem
terminu
składania
ofert
wykonali
usługę
Inżyniera
Kontraktu/Konsultanta
dla
kontraktu/zadania zrealizowanego w oparciu o Warunki Kontraktu „FIDIC" obejmującego
budowę, rozbudowę lub modernizację:



systemu sterowania ruchem ulicznym lub kolejowym, lub,

systemu
telematycznego
miejskiego,
drogowego,
autostradowego
lub
transportowego, lub lotniczego (np. terminale), lub,
— sytemu informatycznego polegającą na integracji tego systemu z innym system lub
systemami informatycznymi pochodzącymi od różnych producentów, i wartości nie mniejszej
niż 10 000 000 PLN oraz co najmniej Kierownik Projektu i dwie inne osoby zaproponowane
do realizacji niniejszego zamówienia pracujące wspólnie w okresie ostatnich 3 lat.
Wspólna praca wskazanych osób powinna być potwierdzona w ramach wykazanego
doświadczenia.

Na potwierdzenie spełniania przedmiotowego warunku zamawiający wymagał w pkt
SIWZ IV. g.: Wykazu wykonanych, a w przypadkuświadczeńokresowych lub ciągłych
równieżwykonywanych usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełnienia warunku
wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert,
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich rodzaju i
wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców oraz załączeniem dokumentów
potwierdzających,że usługi te zostały wykonane lub sąwykonywane należycie - wg zał. 4.
Załączony do oferty Załącznik nr 4 do SIWZ - Doświadczenie zawodowe nie
potwierdza,że firma IMS Sp. z o.o. spełnia warunek określony w pkt. III.2.3) Ogłoszenia
(zmiana) w zakresie wartości usługi.
Warunek precyzował,że wartośćwykonanej usługi Inżyniera Kontraktu powinna
wynosićnie mniej niż10.000.000,00 PLN, gdzie z informacji zawartych w zał. 4 do SIWZ i z
załączonego dokumentu potwierdzającego,że usługa została wykonana należycie wynika,że wartośćta wynosi 2.698.200,00 zł. Bezsprzecznie zatem wskazana usługa nie potwierdza
spełniania warunku udziału w postępowaniu wymaganego przez zamawiającego.
Wobec powyższego, Wykonawca IMS Sp. z o.o. powinien zostaćwykluczony z
postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4) ustawy.
Zamawiający w specyfikacji istotnych warunków zamówienia w pkt SIWZ III, 1.c,
sprecyzował, iżw przetargu mogąwziąćudział wykonawcy, którzy wykażą na dzień
składania ofert spełnienie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1, i brak podstaw do
wykluczenia z powodu niespełnienia warunków, o których mowa w art. 24 ust. 1, a w
szczególności wykażą że: dysponują osobami, które będą uczestniczyć w wykonywaniu
zamówienia tj.: wykonawca musi mieć do dyspozycji dla realizacji zamówienia osoby
legitymujące się doświadczeniem i kwalifikacjami odpowiednimi do stanowisk, jakie zostaną
im powierzone, w szczególności określonymi przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994r Prawo
budowlane (tj. Dz. U. z 2010 r. nr 243 poz. 1623 z późn. zm), tj.: 3. Inspektor nadzoru robót
konstrukcyjno-budowlanych: Kwalifikacje: Wykształcenie wyższe techniczne, uprawnienia
budowlane do projektowania i kierowania robotami budowlanymi w specjalności


konstrukcyjno-budowlanej, przynależność do Izby Samorządu Zawodowego. Dodatkowo
zamawiający postawił wymóg, aby osoba wskazana na to stanowisko legitymowała się
następującym doświadczeniem zawodowym: Nie mniej niż 3 lata doświadczenia w
kierowaniu lub nadzorze robót budowlanych w specjalności konstrukcyjno-budowlanej. Dla
potwierdzenia spełniania przedstawionego warunku w pkt SIWZ IV. h
, Zamawiający wymagał
złożenia Wykazu osób, które będąuczestniczyćw wykonywaniu zamówienia wraz z
informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia
niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nich
czynności, oraz informacjąo podstawie do dysponowania tymi osobami- wg zał. nr 5.
Z załączonego do oferty Załącznika nr 5 do SIWZ - Wykaz osób oraz z informacji
uzupełnionych przez firmęIMS w dniu 23.08.2011 r. na wezwanie zamawiającego z dnia
19.08.2011 r. wskazany na stanowisko Inspektora nadzoru robót konstrukcyjno-budowlanych
Pan Krzysztof O. nie spełnia warunków określonych w SIWZ. Pozycja nr 2) i 3) w informacji
uzupełniającej nie jest potwierdzeniem doświadczenia w kierowaniu robotami budowlanymi a
jedynie w projektowaniu. Nie można zatem tych pozycji braćpod uwagęmając na względzie
wymagania SIWZ. Pozycja 1) wykazu dotyczy budowy, dla której pierwsze pozwolenie na
budowęwydano 27.07.2010 r. i dwa następne w dniach: 12.08.2010 r. i 19.08.2010 r.
(potwierdzenie w załączeniu). Niniejsze informacje zaczerpnięto z oficjalnej strony
internetowej pn. Projekt i budowa Autostrady A2 od Strykowa do Konotopy aktualizowanej na
dzień10.08.2011 r. - www.a2strvkow-konotopa.pl). Pan Krzysztof O. posiada zatem
doświadczenie jako inspektor nadzoru robót konstrukcyjno-budowlanych w wymiarze
nieprzekraczającym jednego roku. Nie spełnia zatem wymagańokreślonych SIWZ.
Wobec powyższego, Wykonawca IMS Sp. z o.o. powinien zostaćwykluczony z
postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4) ustawy.
Wykonawca IMS Sp. z o.o. podał w wykazie osób oraz w informacji uzupełniającej
nieprawdziwe informacje dotyczące osoby Pana Krzysztofa O. Wskazał,że: Pan Krzysztof
O. posiada „13-letnie doświadczenie, w kierowaniu robotami budowlanymi oraz w nadzorach
inwestorskich w specjalności konstrukcyjno-budowlanych." Z załączonego wykazu
jednoznacznie wynika,że Pan Krzysztof O. legitymuje siędoświadczeniem w nadzorach
inwestorskich w specjalności konstrukcyjno-budowlanych w wymiarze do 1 roku stosownie
do wskazanego w załączniku Nr 5 oraz w uzupełnieniu zakresu. Poza wszelkąwątpliwością
jest także fakt,że Pan Krzysztof O., nie może legitymowaćsiędoświadczeniem w wymiarze
13 lat, ponieważuprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez
ograniczeńw specjalności konstrukcyjno - budowlanej zdobył w dniu 18.04.2001 r. czyli mógł
roboty nadzorowaćw okresie ostatnich niespełna 11 lat. Nie jest zatem możliwe a tym
samym prawdziwe,że posiada „13-letnie doświadczenie, w kierowaniu robotami
budowlanymi oraz w nadzorach inwestorskich w specjalności konstrukcyjno-budowlanych."

Powyższe oświadczenie złożone przez WykonawcęIMS Sp. z o.o. przedstawia zatem stan
odmienny od istniejącego w rzeczywistości, a więc jest oświadczeniem zawierającym
nieprawdziwe informacje
W Załączniku nr 6 do SIWZ Oświadczenie równieżjest nieprawdziwe, ponieważPan
Krzysztof O. wskazany na stanowisko Inspektora nadzoru robót konstrukcyjno-budowlanych
nie posiada doświadczenia zawodowego: nie mniejszego niż3 lata w kierowaniu lub
nadzorze robót budowlanych w specjalności konstrukcyjno-budowlanej. Tylko jedna z pozycji
wskazanych w przedmiotowym wykazie dotyczy pełnienia funkcji Inspektora nadzoru robót
konstrukcyjno-budowlanych, wykazana w pkt 1) jako zadanie „Nadzór nad budową
autostrady A2 na odcinku D. Pozostałe dwie pozycje jak wskazano powyżej dotyczą
sprawowania przez Pana Krzysztofa O. funkcji projektanta mostowego. Jak wskazał sam
Wykonawca IMS Sp. z o.o., oba zadania nosząteżtakie nazwy: „Opracowanie dokumentacji
projektowej dla budowy północnej obwodnicy miasta Pszczyna" oraz „Opracowanie
dokumentacji projektowej dla budowy północnej obwodnicy Sokółki na drodze krajowej nr
19".
W ocenie odwołującego sięnie sposób przyjąć,że Wykonawca IMS Sp. z o.o., jako
profesjonalista nie zna różnic pomiędzy powyższymi pojęciami (inspektor nadzoru robót
konstrukcyjno-budowlanych, projektant, projektant mostowy). Tym samym, w niniejszej
sytuacji nie może byćmowy o różnej ocenie doświadczenia Pana Krzysztofa O., ale o
podaniu przez wykonawcęIMS Sp. z o.o., nieprawdziwych informacji na temat
doświadczenia Pana O. w celu uzyskania przedmiotowego zamówienia. W sposób
niewątpliwy przedmiotowe nieprawdziwe informacje miały one wpływ na wynik
postępowania, skoro oferta tego Wykonawcy została wybrana jako najkorzystniejsza w
niniejszym postępowaniu. Wświetle powyższego przedstawienie informacji odmiennych od
stanu istniejącego w rzeczywistości, jest okolicznościąbezsporną.
W niniejszej sprawie stanowisko sprawowane na poprzednich kontraktach przez
osobęwskazanądo pełnienia funkcji inspektora nadzoru robót konstrukcyjno - budowlanych,
było jednąz podstawowych okoliczności przesądzających o spełnieniu przez Wykonawcę
warunków udziału w postępowaniu. W tej sytuacji nie można przyjąć,że Wykonawca,
podmiot profesjonalnie i zawodowoświadczący tego rodzaju usługi, błędnie przyjął, iż
stanowisko projektanta mostowego jest tożsame z inspektorem nadzoru robót konstrukcyjno-
budowlanych. Nie można równieżmówićo niezrozumieniu przez WykonawcęIMS Sp. z o.o.
zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia, czy teżodmiennej ich interpretacji.
Wymagania Zamawiającego odnośnie personelu zostały sformułowane w sposób
jednoznaczny, a wykonawcy biorący udział w postępowaniu, jako podmioty posiadające
odpowiednie doświadczenie i wiedzę, powinny odróżniaćstanowisko projektanta mostowego
od inspektora nadzoru robót konstrukcyjno-budowlanych. W razie wątpliwości w tym

zakresie, wykonawcy zawsze mogli zwrócićsiędo zamawiającego z zapytaniem, czy obie
funkcje sąrównoważne, czego Wykonawca IMS Sp. z o.o. nie uczynił.
Do wykluczenia wykonawcy z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy
Prawo zamówieńpublicznych należy bezspornie łącznie wykazać,że przedkładane
dokumenty i oświadczenia zawierająnieprawdziwe informacje, a ich złożenie stanowi wyrazświadomego działania mającego na celu podanie nieprawdziwych informacji. Z takim
działaniem nie można utożsamiaćdziałania w warunkach błędnego zrozumienia
dokumentów opracowanych przez zamawiającego (specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, ogłoszenia) lub odmiennej interpretacji zapisów tych dokumentów, czy też
odpowiadających im faktów. W niniejszej sytuacji, Zamawiający wobec faktu, iżpowziął
wątpliwości wezwał WykonawcęIMS Sp. z o.o. do złożenia uzupełnieńdokumentów w trybie
art. 26 ust. 3 ustawy, niezależnie od błędnego wskazania jako podstawężądania art. 87 ust.
1 ustawy. Po pierwsze wskazaćnależy,że art. 87 ust. 1 ustawy ma zastosowanie jedynie dożądania wyjaśnień, w toku badania i oceny ofert, treści złożonych ofert. Tymczasem
dokument wskazany przez Zamawiającego podlegał uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 3
ustawy, jako dokumentżądany w specyfikacji istotnych warunków zamówienia na
potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu, a zatem dokument ten mieści
sięw katalogu dokumentów określonych w przepisie art. 25 ustawy oraz w Rozporządzeniu
PREZESA RADY MINISTRÓW w sprawie rodzajów dokumentów, jakich możeżądać
zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogąbyćskładane (Dz. U. z
dnia 31 grudnia 2009 r.).
Odwołujący siępodniósł,że oferta wykonawcy IMS Sp. z o.o. nie została
zabezpieczona wadium w sposób wymagany przez zamawiającego i przepisy ustawy Prawo
zamówieńpublicznych.
Wykonawca IMS Sp. z o.o. załączył do oferty kopiępolecenia przelewu z dnia 8
sierpnia 2011 r. godz. 9:21:39. W dniu 8 sierpnia 2011 r. o godz. 12.00 upływał również
termin na składanie ofert w niniejszym postępowaniu, a tym samym na skuteczne
zabezpieczenie wadium, równieżupływał w tym czasie. Zgodnie z obowiązującym systemem
bankowym w Polsce, tylko trzy banki oferująekspresowąrealizacjęprzelewów, jest to Allior
Bank, mBank i Multi Bank. W grupie tej nie znajduje sięBank Peako S.A. za pośrednictwem
którego wpłaty wadium dokonywał Wykonawca IMS Sp. z o.o.
Wobec powyższego, Wykonawca IMS Sp. z o.o. powinien zostaćwykluczony z
postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 2) ustawy.

Wykonawca International Management Services Sp. z o.o. (dalej: przystępujący)
skutecznie zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:


Odwołanie jest bezzasadne.

W pierwszej kolejności Izba ustaliła,że odwołujący sięma interes w uzyskaniu
zamówienia uprawniający go do wnoszeniaśrodków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179
ust. 1 ustawy Pzp.

Izba uznała za niezasadny zarzut dotyczący nie wykazania,że wykonawca IMS Sp. z
o.o. nie spełnia warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Izba stwierdziła,że zamawiający opisał warunek udziału w postępowaniu w sposób
następujący:
W przetargu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą na dzień składania ofert
spełnienie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 i brak podstaw do wykluczenia z
powodu niespełnienia warunków, o których mowa w art. 24 ust. 1, a w szczególności
wykażą, że:
d. znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie
zamówienia, tj.:
- posiadający ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej
działalności.

Na potwierdzenie spełniania tak postawionego warunku zamawiający wymagał
złożenia następującego dokumentu (SIWZ IV.j):
j) opłacona polisa, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że
wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej
działalności związanej z przedmiotem zamówienia.

Przystępujący przedłożył wraz z ofertąpolisęubezpieczenia HDI Firma, w której
wskazano m.in.:
Dane Ubezpieczającego/Ubezpieczonego:
Nazwa: International Management Services Sp. z o.o.
EKD/PKD 74.14
Okres ubezpieczenia: od 10.01.2011 r. do 09.01.2012 r.
Przedmiot ubezpieczenia:
15) Odpowiedzialnośćcywilna. Suma gwarancyjna suma ubezpieczenia 200.000 zł
16) OC wadliwego wykonania usługi. Podlimit sumy gwarancyjnej suma ubezpieczenia
200.000 zł
17) OC najemcy nieruchomości. Podlimit sumy gwarancyjnej suma ubezpieczenia 20.000 zł

Klauzule dodatkowe, które majązastosowanie w umowie ubezpieczenia: 04, 05, 06.

Rata składki w kwocie 844 zł zostanie opłacona przelewem w terminie do dnia 24.01.2011 r.

Po przeanalizowaniu treści polisy i Ogólnych Warunków Ubezpieczenia (OWU) HDI
Firma Izba skonstatowała, co następuje:
Przedmiotem ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej nie jest wyłącznie
– jak to wskazuje odwołujący się– OC wadliwego wykonania usługi oraz OC najemcy
nieruchomości. Przedmiot ubezpieczenia obejmuje (między innymi):
14) odpowiedzialnośćcywilną,
15) OC wadliwego wykonania usługi,
17) OC najemcy nieruchomości.
Wbrew temu, co twierdzi odwołujący sięw ramach ubezpieczenia ujęto trzy, a nie
dwie pozycje w zakresie odpowiedzialności cywilnej. Pozycja 14 obejmuje odpowiedzialność
cywilną, której zakres ujęty jest w § 22 ust. 1 OWU. W myśl cytowanego zapisu przedmiotem
ubezpieczenia jest odpowiedzialnośćcywilna ubezpieczającego za szkody osobowe lub
rzeczowe wyrządzone osobom trzecim w związku z prowadzonąi określonąw umowie
ubezpieczenia
działalnością
gospodarczą
i/lub
posiadanym
mieniem.
Ochrona
ubezpieczenia obejmuje odpowiedzialnośćcywilnąubezpieczającego za szkody wyrządzone
czynem niedozwolonym (odpowiedzialnośćdeliktowa), jak i niewykonaniem lub nienależytym
wykonaniem zobowiązania (odpowiedzialnośćkontraktowa), z zastrzeżeniem ograniczeń
przewidzianych w OWU i umowie ubezpieczenia.
Z powyższego wynika, iżprzystępujący objęty jest umowąubezpieczenia OC w
zakresie prowadzonej działalności. Klauzule obejmujące OC wadliwego wykonania usługi
oraz
najemcy
nieruchomości
stanowią
rozszerzenie
odpowiedzialności
cywilnej
ubezpieczyciela w stosunku do zakresu podstawowego wskazanego w § 22 i nast. OWU.
Dla oceny, czy ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej obejmuje prowadzoną
działalnośćzwiązanąz przedmiotem zamówienia, wżaden sposób nie jest miarodajne
zawarcie w treści polisy kodu PKD 74.14. Izba zwraca uwagę,że kod ten zawarty jest w
części zatytułowanej „Dane Ubezpieczającego/Ubezpieczonego”, zawierającej wyłącznie
informacje identyfikujące ubezpieczonego. Fakt umieszczenia kodu PKD nie oznacza, iż
ubezpieczony objęty jest ochronąjedynie w zakresie działalności oznaczonej wskazanym
kodem. Konstatacja taka prowadziłaby do wniosku, iżpodmiot prowadzący działalność
gospodarcząna wielu płaszczyznach, z których każdej przypisany jest inny kod PKD
musiałby zawieraćumowy ubezpieczenia OC na każdy rodzaj prowadzonej działalności. W
ocenie Izby takie stanowisko jest nie do przyjęcia, tym bardziej,że zapisy OWU dotyczące
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wżadnym miejscu nie stanowią, iżprzedmiotem
ubezpieczenia jest wyłącznie działalnośćoznaczona kodem wskazanym na polisie. Ponadto
druk polisy ubezpieczenia HDI FIRMA nie pozwala na wpisanie więcej niżjednego kodu

PKD, co uzasadnia stanowisko Izby, iżumieszczenie tego kodu ma na celu jedynie
identyfikacjęubezpieczonego.
Przedmiot działalności przedsiębiorcy zawarty jest w Krajowym Rejestrze Sądowym –
Rejestrze przedsiębiorców. Odpis z KRS może byćdokumentem, na podstawie którego
można powziąćwiadomośćo rodzaju prowadzonej działalności. Z odpisu KRS
przystępującego wynika, iżprowadzi on między innymi działalnośćw zakresie architektury,
oznaczonąkodem PKD 71.11.Z, odpowiadającąprzedmiotowi niniejszego zamówienia.
Zasadnym zatem jest przyjęcie,że odpowiedzialnośćcywilna w zakresie prowadzonej
działalności obejmuje swym zakresem równieżi ten rodzaj działalności.

Jednocześnie Izba stwierdza,że d
okument polisy jestżądany w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego na okolicznośćspełniania przez wykonawcęwymagań
podmiotowych - znajdowania sięprzez niego w sytuacji ekonomicznej i finansowej
zapewniającej wykonanie zamówienia (art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp) i ma na celu danie
zamawiającemu wiedzy o sytuacji finansowej wykonawcy, aby mógł oczekiwaćwykonania
zamówienia przez wykonawcęz należytąstarannością. Nie jest to dokument potwierdzający
ubezpieczenie kontraktu, jaki ma zostaćzawarty pomiędzy zamawiającym a wykonawcą,
którego oferta została uznana za najkorzystniejsząw przedmiotowym postępowaniu. W
ocenie Izby przystępujący przedkładając polisęwystawionąprzez HDI Firma uczynił zadość
stawianym przez zamawiającego wymogom.

Jednocześnie Izba zauważa,że zamawiający nie wymagał załączenia do polisy
dokumentu potwierdzającego opłacenie polisy.

Izba stwierdziła,że zarzut dotyczący nie wykazania spełniania warunku udziału w
postępowaniu w zakresie zdolności technicznej nie zasługuje na uwzględnienie.

Izba ustaliła,że zamawiający ustalił w specyfikacji istotnych warunków zamówienia
warunki udziału w postępowaniu, wymagając m.in. by wykonawcy biorący udział w
postępowaniu posiadali niezbędnąwiedzęi doświadczenie, tj. w okresie ostatnich trzech lat
przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia zrealizowali zamówienia
podobne. Za podobne zamówienie przyjmuje sięzamówienie o podobnej do przedmiotu
zamówienia skali przedsięwzięcia, wartości, charakterze i stopni złożoności, tj.: wykonawca
winien posiadaćdoświadczenie jako Inżynier Kontraktu dla minimum dwóch zadań, z czego
co najmniej jedno zrealizowane w oparciu o FIDIC i wartości nadzorowanych prac nie
mniejszej niż10 mln zł oraz co najmniej Kierownik Projektu i dwie inne osoby
zaproponowane do realizacji niniejszego zamówienia pracujące wspólnie w okresie
ostatnich trzech lat. Wspólna praca wskazanych osób powinna byćpotwierdzona w ramach
wykazanego doświadczenia (dokumentów potwierdzających należyte wykonanie prac).

W trakcie postępowania zamawiający zmienił wskazany warunek w sposób
następujący:

„W przetargu mogąwziąćudział wykonawcy, którzy wykażąna dzieńskładania ofert,że:
1) posiadająniezbędnąwiedzęi doświadczenie, tj. w okresie ostatnich 3 lat przed
upływem terminu składania ofert wykonali usługęInżyniera Kontraktu/Konsultanta dla
kontraktu/zadania zrealizowanego w oparciu o Warunki Kontraktu „FIDIC” obejmującego
budowę, rozbudowęlub modernizację:
– systemu sterowania ruchem ulicznym lub kolejowym lub
- systemu telematycznego miejskiego, drogowego, autostradowego lub transportowego
lub lotniczego (np. terminale) lub
- systemu informatycznego polegającego na integracji tego systemu z innym systemem
lub systemami informatycznymi pochodzącymi od różnych producentów i wartości nie
mniejszej niż10 000 000 PLN oraz co najmniej Kierownik Projektu i dwie inne osoby
zaproponowane do realizacji niniejszego zamówienia pracujące wspólnie w okresie
około 3 lat. Wspólna praca wskazanych osób powinna byćpotwierdzona w ramach
wykazanego doświadczenia.

W ocenie Izby wskazana wartości 10 000 000 POLN odnosi siędo wartości
nadzorowanych robót, nie zaśdo wartości wynagrodzenia Inżyniera Kontraktu. Bez
znaczenia przy tym jest fakt,że poprzednie brzmienie spornego warunku wyraźnie
wskazywało,że chodzi o wartośćnadzorowanych robót, natomiast w brzmieniu ostatecznym
zabrakło dosłownego wskazania,że chodzi właśnie o roboty nadzorowane. Analiza treści
warunku jednoznacznie wskazuje na to,że wskazane wymogi odnosząsiędo
nadzorowanych robót. Przystępujący do oferty załączył referencje, z których wynika,że pełnił
funkcjęinżyniera kontraktu dla inwestycji „Projekt Krakowskiego Transportu Miejskiego
System Obszarowego Sterowania Ruchem i System Nadzoru Ruchu Tramwajowego”.
Wartośćkontraktu wykonawczego wynosiła 7 355 612,31 EURO netto, a zatem uznać
należy,że przystępujący w tym zakresie wykazał spełnianie warunku.

Izba uznała za niezasadny zarzut dotyczący nie wykazania wymaganego
doświadczenia Inspektora Nadzoru robót konstrukcyjno-budowlanych. Zamawiający
wymagał, aby osoba wskazana na to stanowisko miała wykształcenie wyższe techniczne,
uprawnienia budowlane do projektowania i kierowania robotami budowlanymi w specjalności
konstrukcyjno-budowlanej, przynależnośćdo Izby Samorządu Zawodowego. Dodatkowo
zamawiający postawił wymóg, aby osoba wskazana na to stanowisko legitymowała się
następującym doświadczeniem zawodowym: nie mniej niż3 lata doświadczenia w
kierowaniu lub nadzorze robót budowlanych w specjalności konstrukcyjno-budowlanej. Dla
potwierdzenia spełniania przedstawionego warunku w pkt SIWZ IV.h zamawiający wymagał
złożenia Wykazu osób, które będąuczestniczyćw wykonywaniu zamówienia wraz z

informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia
niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nich
czynności oraz informacjąo podstawie do dysponowania tymi osobami.

Wraz z ofertąprzystępujący złożył wykaz osób, które będąuczestniczyćw
wykonywaniu zamówienia. W wykazie jako inspektora nadzoru robót konstrukcyjno-
budowlanych przystępujący wskazał Pana Krzysztofa O. Jednocześnie przystępujący podał
kwalifikacje Pana O. oraz poinformował,że posiada on 13-letnie doświadczenie w
kierowaniu robotami budowlanymi oraz w nadzorach inwestorskich w specjalności
konstrukcyjno-budowlanej.

Pismem z dnia 19 sierpnia 2011 roku zamawiający wezwał przystępującego na
podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp do wskazania kontraktów, na których Pan O. zdobył
wymagane doświadczenie. W odpowiedzi przystępujący wskazał trzy pozycje, które zostały
zakwestionowane przez odwołującego się.

Rozpoznając podniesiony zarzut Izba stwierdziła,że zamawiający w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia nie wymagał od wykonawców, by wskazywali kontrakty, na
których osoby wyznaczone do realizowania przedmiotu zamówienia zdobywały
doświadczenie. Informacja taka nie stanowi wyjaśnienia treści oferty, do którego
zamawiający uprawniony jest na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. Przepis ten uprawnia
do wezwania do złożenia wyjaśnień, które musząograniczaćsięjedynie do wskazania
sposobu rozumienia treści zawartych w ofercie, nie zaśdo wskazywania informacji, do
podania których wykonawca nie był obowiązany. Informacji takich nie możnażądaćrównież
na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Ze względu na fakt, iżpodanie tych informacji nie
było obowiązkowe nie mogąmiećone wpływu na ocenęoferty. Przystępujący w ofercie i
wymaganych załącznikach podał informacje, którychżądał zamawiający w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia i jedynie te informacje powinny byćprzez zamawiającego
brane pod uwagę.
Zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp Izba uznała za bezpodstawny. W
myśl tego przepisu z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza sięwykonawców,
którzy złożyli nieprawdziwe informacje mające wpływ lub mogące miećwpływ na wynik
prowadzonego postępowania. W ocenie odwołującego sięprzystępujący podał nieprawdziwe
informacje informując,że Pan Krzysztof O. posiada 13-letnie doświadczenie w kierowaniu
robotami budowlanymi oraz w nadzorach inwestorskich w specjalności konstrukcyjno-
budowlanej, podczas gdy z załączonego wykazu wynika,że Pan Krzysztof O. legitymuje się
doświadczeniem w nadzorach inwestorskich w specjalności konstrukcyjno-budowlanej w
wymiarze do jednego roku stosownie do wskazanego w załączniku nr 5 oraz w uzupełnieniu

zakresu. Ponadto Pan Krzysztof O. nie może legitymowaćsiędoświadczeniem w wymiarze
13 lat, ponieważuprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez
ograniczeńw specjalności konstrukcyjno-budowlanej zdobył w dniu 18 kwietnia 2001 roku,
czyli mógł roboty nadzorowaćw okresie ostatnich niespełna 11 lat. Odwołujący sięstwierdził
również,że w załączniku nr 6 do SIWZ oświadczenie równieżjest nieprawdziwe, ponieważ
Pan Krzysztof O. wskazany na stanowisko Inspektora nadzoru robót konstrukcyjno-
budowlanych nie posiada doświadczenia zawodowego nie mniejszego niż3 lata w
kierowaniu lub nadzorze robót budowlanych w specjalności konstrukcyjno-budowlanej.
Izba nie podziela stanowiska odwołującego się. Jeśli chodzi o informacje wskazane w
uzupełnionym wykazie, tj. dotyczące kontraktów, na których Pan O. zdobył doświadczenie
aktualna pozostaje argumentacja przytoczona przy rozpoznaniu zarzutu dotyczącego nie
wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia i
kwalifikacji inspektora robót konstrukcyjno-budowlanych. Informacje zawarte w uzupełnieniu
wykazu, jako niewymagane przez zamawiającego w SIWZ, nie mogąbyćbrane pod uwagę
przy ocenie oferty. Jeśli chodzi zaśo informację, iżPan O. posiada 13-letnie doświadczenie,
mimoże z dokumentu potwierdzającego jego uprawnienia budowlane wynika,że wynosi ono
niespełna 11 lat, Izba stwierdziła,że informacja ta nie ma wpływu na wynik prowadzonego
postępowania.
Wykluczenie wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na
podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 możliwe jest wówczas, gdy zostanąspełnione łącznie dwie
przesłanki: wykonawca złoży nieprawdziwe informacje i informacje te będąmiały lub będą
mogły miećwpływ na wynik prowadzonego postępowania. W ocenie Izby nie została
spełnionażadna z wymaganych przesłanek. Co prawda przystępujący istotnie pomylił się
podając w wykazie,że Pan O. ma 13-letnie doświadczenie, niemniej jednak informacjętę
można zweryfikowaćna podstawie znajdującej sięw ofercie decyzji nr 83/U/01 z dnia 18
kwietnia 2001 roku, na podstawie której Panu Krzysztofowi O. zostały nadane uprawnienia
budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeńw specjalności
konstrukcyjno-budowlanej. W ocenie Izby nie można uznać,że przystępujący złożył w
ofercie nieprawdziwe informacje w sytuacji, gdy do tej samej oferty dołączył dokument, z
którego wynika faktyczny okres doświadczenia Pana O. W takim przypadku rozbieżnośćta
nie może zostaćoceniona inaczej niżskutek popełnionej przez przystępującego pomyłki.
Niezależnie od powyższego Izba stwierdza,że informacja o 13-letnim doświadczeniu
Pana O. nie ma i nie może miećwpływu a wynik postępowania. Zamawiający wymagał, by
osoba wskazana na stanowisko inspektora nadzoru robót konstrukcyjno-budowlanych

posiadała minimum 3 letnie doświadczenie w kierowaniu robotami. Pan O. uprawnienia
zdobył ponad 10 lat temu, więc i tak spełnia postawiony warunek.
Izba uznała za bezpodstawny zarzut dotyczący nie wniesienia przez przystępującego
wadium. Zamawiający do odpowiedzi na odwołanie załączył potwierdzenie operacji
zaksięgowania w dniu 8 sierpnia 2011 roku o godz. 09.21:39 na rachunku zamawiającego
kwoty wadium. Dokument potwierdzenia został wygenerowany ze strony internetowej
rachunku bankowego zamawiającego. Ponieważtermin składania ofert wyznaczony został
na dzień8 sierpnia 2011 roku godz. 12.00 uznaćnależy,że oferta przystępującego została
zabezpieczona wadium przed jego upływem.

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7 ustawy Pzp,
czyli stosownie do wyniku postępowania.

Biorąc pod uwagępowyższe orzeczono jak w sentencji.

…………………………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie