eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2012Sygn. akt: KIO 397/12
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2012-03-08
rok: 2012
sygnatury akt.:

KIO 397/12

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Stręciwilk Członkowie: Ewa Sikorska, Robert Skrzeszewski Protokolant: Mateusz Michalec

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 marca 2012 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 lutego 2012 r. przez Przedsiębiorstwo
Robót Drogowo-Mostowych CEZET BIS Sp. z o.o., ul. 17-go Stycznia 32, 27-200
Starachowice
w postępowaniu prowadzonym przez Mazowiecki Zarząd Dróg
Wojewódzkich w Warszawie, ul. Mazowiecka 14, 00-048 Warszawa

przy udziale Strabag Sp. z o.o., ul. Parzniewska 10, 05-800 Pruszków, zgłaszającego
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego


orzeka:

1. oddala odwołanie;
2.
kosztami postępowania obciąża Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych
CEZET BIS Sp. z o.o., ul. 17-go Stycznia 32, 27-200 Starachowice
i:
2.1 zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięćtysięcy złotych zero groszy) uiszczonąprzez Przedsiębiorstwo
Robót Drogowo-Mostowych CEZET BIS Sp. z o.o., ul. 17-go Stycznia 32, 27-200
Starachowice
tytułem wpisu od odwołania;
2.2 zasądza od Przedsiębiorstwa Robót Drogowo-Mostowych CEZET BIS Sp. z o.o.,
ul. 17-go Stycznia 32, 27-200 Starachowice
na rzecz Mazowieckiego Zarządu
Dróg Wojewódzkich w Warszawie, ul. Mazowiecka 14, 00-048 Warszawa
kwotę:
3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), stanowiącą
koszty
postępowania
odwoławczego
poniesione
z
tytułu
wynagrodzenia
pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący: …………………………

Członkowie:
…………………………

…………………………


Sygn. akt: KIO 397/12



U z a s a d n i e n i e


Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie (dalej: „Zamawiający”)
prowadzi, w trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na: „Remont drogi wojewódzkiej nr 725 na odcinku od km 22+632
do km 25+300 na terenie gminy Błędów, pow. grójecki, woj. mazowieckie.- nr postępowania
005/12”.
Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych (Dz. U. t.j. z 2010 r. Nr 113, poz. 759
ze zm.), zwanej dalej: „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało
zamieszczone w Biuletynie ZamówieńPublicznych z dnia 19 stycznia 2012 r. pod nr 17627.

W postępowaniu tym wykonawca Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych
CEZET BIS Sp. z o.o. z siedzibąw Starachowicach (dalej: „Odwołujący”) w dniu 27 lutego
2012 r. złożył odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, którego kopia została
przekazana Zamawiającemu w tej samej dacie. Odwołanie zostało złożone na skutek
informacji o wynikach czynności badania i oceny ofert i wykluczenia Odwołującego
z postępowania, która to informacja została przesłana Odwołującemu faksem w dniu
22 lutego 2012 r.

Do postępowania odwoławczego wykonawca Strabag Sp. z o.o. z siedzibą
w Pruszkowie (dalej: „Przystępujący”) w dniu 2 marca 2012 r., na skutek wezwania
Zamawiającego z dnia 29 lutego 2012 r., złożył zgłoszenie przystąpienia po stronie
Zamawiającego.
Kopia
przystąpienia
została
przekazana
stronom
postępowania
odwoławczego.

Postanowieniem Izby z dnia 1 marca 2012 r. sprawa odwołania została skierowana
do rozpoznania na posiedzeniu z udziałem stron. W dniu 8 marca 2012 r. przeprowadzono
w tej sprawie posiedzenie z udziałem stron oraz rozprawę.

Izba ustaliła następujące stanowiska stron postępowania oraz jego uczestnika:

I.
Stanowisko Odwołującego.

Odwołujący wniósł odwołanie od czynności Zamawiającego polegającej na
wykluczeniu go z udziału w postępowaniu i w konsekwencji niewybrania jego oferty. W tym
zakresie Odwołujący wskazał na naruszenie przez Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 1
ustawy Pzp poprzez jego niewłaściwe zastosowanie naruszające art. 2 Konstytucji RP
w zakresie zasady lex retro non agit w wyniku przyjęcia dla niniejszego stanu faktycznego
aktualnego
brzmienia
powyższej
normy
zamiast
brzmienia
sprzed
nowelizacji
obowiązującego do dnia 24 października 2008 r. Odwołujący podkreślił,że Zamawiający
naruszył także art. 33 Kc w związku z art. 14 ustawy Pzp oraz art. 7 ust. 3 ustawy Pzp.

W związku z powyższym Odwołujący wniósł o:
1) nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego
z postępowania;
2) nakazania Zamawiającemu dokonania ponownej oceny zgłoszonych ofert;
3) obciążenia Zamawiającego kosztami odwołania i zasądzenia ich zwrotu na rzecz
Odwołującego.

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał,że Zamawiający wykluczył go
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp w oparciu o prawomocny
w części wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 20 lipca 2011 r. (sygn. akt:
II C 897/10), zasadzający od Odwołującego na rzecz Zamawiającego naprawienie
wyrządzonej szkody. Wskazał,że wyrok ten dotyczy umowy Zamawiającego z Odwołującym
nr 314/W/RZ/2007 zawartej w dniu 3 września 2007 r. Podniósł,że szkoda objęta tym
wyrokiem powstała przed dniem 29 maja 2008 r., gdyżujawnia jąprotokół z przeglądu
przedmiotu umowy z tego właśnie dnia załączony do odwołania. Podkreślił on,że art. 24
ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp został znowelizowany przez ustawęz dnia 4 września 2008 r., która
weszła wżycie w dniu 24 października 2008 r. Wskazał na art. 4 tej ustawy, który zawiera
przepisy intertemporalne, z których to wynika,że do postępowańi umów w sprawie
zamówieńpublicznych wszczętych przed datą24 października 2008 r. stosuje sięprzepisy
dotychczasowe. W szczególności wskazał na treśćart. 4 ust. 4 ustawy nowelizującej -
Do umów w sprawach zamówień publicznych zawartych przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe''
. Z tego wynika, zdaniem
Odwołującego,że skutki umów zawartych przed wspomnianąnowelizacjąnależy oceniać
przez pryzmat przepisów Prawa zamówieńpublicznych sprzed nowelizacji.

Przywołał art. 3 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym, aby ustawa działała wstecz
musi wynikaćto z jej brzmienia lub celu, natomiast w noweli z dnia 4 września 2008 r. brak
takich zapisów. Powyższe jest aktualne - w jego ocenie - w szczególności w zakresie
obecnej normy art. 24a oraz art. 154 pkt 5a ustawy Pzp. Podkreślił,że do dnia nowelizacji,
tj. do dnia 24 października 2008 r., przepisy te nie istniały. Nie istniał także prowadzony
przez Prezesa Urzędu ZamówieńPublicznych wykaz wykonawców podlegających
wykluczeniu z wszystkich postępowańo udzielenie zamówienia publicznego.
Podkreślił,że Odwołujący, kwestionując zasadnośćroszczeńzgłaszanych przez
Zamawiającego odnośnie wysokości szkody powstałej w toku realizacji umowy
nr 314/W/RZ/2007 z dnia 3 września 2007 r. i decydując sięna drogępostępowania
sądowego, móg spodziewaćsię, w razie ewentualnego niepowodzenia, określonych
konsekwencji, które wynikały z ówczesnego stanu prawnego. Powołał sięna poprzednie
brzmienie art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, zgodnie z którym Odwołujący powinien być
wykluczona z udziału w postępowaniach przez okres 3 lat liczony od momentu wyrządzenia
szkody. Wskazując na protokół przeglądu z dnia 29 maja 2008 r. podkreślił,że od momentu
powstania szkody do wszczęcia przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia
minął okres 3,5 roku, co wświetle poprzednio obowiązującego unormowania, wedle którego
jego zdaniem oceniaćnależy umowęzawartąw dniu 3 września 2007 r., Odwołujący nie
podlega wykluczeniu z niniejszego postępowania. W jego ocenie czynnośćZamawiającego
polegająca na wykluczeniu Odwołującego narusza art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, gdyżdo
oceny umowy sprzed nowelizacji z dnia 4 września 2008 r. i oceny jej skutków zaistniałych
przed tądatąprzyjmuje aktualne brzmienie tego przepisu, co narusza zasadęnieretroakcji.
Odwołującej podkreślił także,że jest mu znany wyrok Krajowej Izby Odwoławczej
z dnia 14 września 2011 r. w sprawie KIO 1875/11 dotyczący zastosowania normy
art. 24 ust. 1 pkt 1a ustawy Pzp, jednak według niego okoliczności tamtej sprawy dotyczyły
odmiennego stanu faktycznego i prawnego. Wskazał,że przede wszystkim nowelizacja
wprowadzająca wżycie art. 24 ust. 1 pkt 1a ustawy Pzp zawierała wąskie przepisy
intertemporalne - art. 2 stwierdzał jedynie,że do postępowańwszczętych przed nowelizacją
stosuje sięprzepisy dotychczasowe. Natomiast regulacja wprowadzająca zmianęart. 24
ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp zawierała bardziej rozbudowane przepisy przejściowe, zwłaszcza
zapis art. 4 ust. 4 noweli, iżdo oceny umów zawartych przed wejściem wżycie nowelizacji
stosuje sięprzepisy dotychczasowe. Przepis wyraźnie wskazuje,że do skutków takich umów
stosuje sięprzepisy przed zmianą. Podkreślił,że skutki noweli wprowadzającej art. 24 ust. 1
pkt 1a ustawy Pzp dotyczyły jedynie wykluczenia z postępowańorganizowanych przez
konkretnego zamawiającego. Natomiast zmieniona norma art. 24 ust. 1 pkt 1 dotyczy
wykluczenia z postępowańorganizowanych przez wszystkich zamawiających. Zwrócił
równieżuwagęnaścisłe powiązanie z powyższym przepisem art. 24a i art. 154 pkt 5a tejże

ustawy. Według niego wykładnia dokonana przez Zamawiającego prowadzi w konsekwencji
do zastosowania art. 24a i wpisania na listęwykonawców podlegających wykluczeniu
w oparciu o skutki umowy z dnia 3 września 2007 r. Taka interpretacja – w jego ocenie - jest
nie do pogodzenia z konstytucyjnązasadądemokratycznego państwa prawa i wypływającą
z niej zasadąlex retro non agit.
Powołując sięna komentarz do art. 2 Konstytucji B. Banaszaka podkreślił,że
Zasada niedziałania prawa wstecz nakazuje, "by nie stanowić norm prawnych, które
nakazywałyby stosować nowo ustanowione normy prawne do zdarzeń (rozumianych sensu
largo), które miały miejsce przed wejściem w życie nowo ustanowionych norm prawnych
i z którymi prawo nie wiązało dotąd skutków prawnych normami tymi przewidzianych. (...)
Trybunał Konstytucyjny dopuszcza odejście od zasady niedziałania prawa wstecz (zakaz
retroakcji) wywiedzionej z zasady demokratycznego państwa prawnego także tym, że nowa
regulacja, mająca działać wstecz, jest korzystniejsza dla adresata.
”. Według niego zmiana
art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp nie jest korzystniejsza dla obywateli.
Zauważył także, iżpoczątkowo sam Zamawiający inaczej interpretował wskazaną
normępkt 1, gdyżpomimo, iżorzeczenie Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 20 lipca
2011 r. uprawomocniło sięw części w sierpniu 2011 r., to jednak Zamawiający nie przesłał
niezwłocznie odpisu tego wyroku Prezesowi Urzędu ZamówieńPublicznych do czego
zobowiązywał go przepis art. 24a wspomnianej ustawy. Wypływa z tego jego zdaniem
wniosek, iżZamawiający do momentu wykluczenia Odwołującego interpretował zmienione
przepisy w taki sam sposób, jak zaprezentowany w odwołaniu.
Wskazał również, iżprzyjęcie wykładni art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp dokonanej
przez Zamawiającego prowadzi do niemożliwych do zaakceptowania wświetle
art. 2 Konstytucji RP oraz art. 3 kodeksu cywilnego skutków. Takie pojmowanie zmienionego
przepisu prowadzi w jego ocenie do podważenia pewności obrotu prawnego i zasady
racjonalnej legislacji. Podkreślił,że ustawodawca wprowadził tak rozbudowane przepisy
przejściowe dotyczące umów zawartych przed zmianąprzepisów, aby nie doprowadzićdo
sytuacji, w której wykonawcy byliby wykluczeni z wszystkich postępowańw kraju bez
możliwości podjęcia działańprzeciwdziałających takim konsekwencjom. Racjonalny
ustawodawca nie zaskakuje obywateli wprowadzaniem zmian w systemie prawnym,
w sposób uniemożliwiający przygotowanie sięna te zmiany. W tym właśnie celu – jak
podkreślił - przewidziano m.in. vacatio legis, aby adresaci norm prawnych mogli sięz nimi
zapoznaći podjąćewentualne czynności dostosowujące do wprowadzanych zmian. Skoro
dany podmiot w danym porządku prawnym podjął określone działania, wiedząc,że wywołują
one sprecyzowane konsekwencje prawne, to wprowadzenie zmiany w prawie, która rodzi
całkowicie odmienne następstwa dla tamtych działańjest sprzeczne z zasadą
demokratycznego państwa prawa oraz zasadązaufania obywateli do państwa. Podniósł,że

wskazany problem dotyczy retroaktywności, a nie retrospektywności. Wyrządzenie
Zamawiającemu szkody przez Odwołującego miało miejsce przed wprowadzeniem
omawianych zmian w systemie zamówieńpublicznych, zaistniałe wtedy skutki w jego ocenie
należy oceniaćprzez pryzmat ówczesnych uregulowań. Skutki te zaśnie mającharakteru
ciągłego, gdyższkoda powstała wściśle określonym czasie.
Wskazał także,że zgodnie z art. 8 ust. 2 Konstytucji RP jej przepisy stosuje się
bezpośrednio.
W toku rozprawy Odowłujący podtrzymał swoje stanowisko i dodtkowo wniósł
o zasądzenie na jego rzecz kosztów postępownaia odwoławczego.

II.
Stanowisko Zamawiającego

Zamawiający w toku rozprawy przedłożył do akt sprawy pisemnąodpowiedźna
odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania i zasądzenie na jego rzecz kosztów
postępowania odwoławczego. Wskazał on na niezasadnośćstanowiska Odwołującego
w przedmiotowej sprawie. Podkreślił,że art. 4 ust. 4 ustawy nowelizującej z dnia 4 września
2008 r. przepisy ustawy Pzp stanowi,że do umów zwartych przed dniem wejścia wżycie tej
ustawy stosuje sięprzepisy dotychczasowe, co - w jego ocenie - oznacza,że do umów
zawartych przed dniem 24 października 2008 r. majązastosowanie przepisy rozdziału IV
ustawy Pzp „Umowy w sprawach zamówieńpublicznych”, tj. od art. 139 do art. 151 ustawy
Pzp w brzmieniu obowiązującym do dnia 24 października 2008 r. Zamawiający podkreślił,że
art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp ma zastosowanie do postępowańo udzielenie zamówienia
publicznego wszczętych po dniu 24 października 2008 r. i wbrew wywodom odwołania dla
jego zastosowania nie ma znaczenia stan prawny istniejący w chwili zawierania umowy
314/W/RZ/2007 o udzielenie zamówienia publicznego. Wskazał,że takie stanowisko
potwierdzająwyroki KIO z dnia 7 września 2011 r. (sygn. akt: KIO 1822/11) oraz z dnia
14 września 2011 r. (sygn. akt: KIO 1875/11) wydane w sprawach dotyczących wykluczenia
wykonawców na podstawie przesłanki z art. 24 ust. 1a ustawy Pzp, niemniej przepisy
przejściowe dotyczące wszczęcia postępowańo udzielenie zamówienia publicznego
w obydwu znowelizowanych przepisów ustalały takąsamązasadę(do postępowań
o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych przed dniem wejścia wżycie ustawy
nowelizacyjnej stosuje sięprzepisy dotychczasowe, a nie do umów zawartych przed
nowelizacją). Wobec okoliczności, iżprzedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego zostało wszczęte w dniu 19 stycznia 2012 r. według Zamawiającego był on
zobowiązany do jego prowadzenia w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy Pzp w tej
dacie. Tym samym, w jego ocenie, zasadnym było wykluczenie z postępowania
Odwołującego w oparciu o przesłankęwynikającąz art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.

W toku rozprawy Zamawiający podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w pisemnej
odpowiedzi na odwołanie. Podkreślił dodatkowo,że gdyby ustawodawca chciał co do
regulacji art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp i czasu wejścia wżycie tego przepisu przewidzieć
jakieśszczególne zasady związane z wykluczeniem wykonawców w oparciu o moment
wyrządzenia szkody taki szczególny przepis w tym zakresie umieściłby w przepisach
przejściowych nowelizacji z 2008 r. Tymczasem takiego przepisu w przepisach wskazanej
nowelizacji brak.
Zamawiający wskazał również,że pismem z 27 lutego 2012 r. wystąpił do Prezesa
Urzędu ZamówieńPublicznych na podstawie art. 24a ustawy Pzp o umieszczenie
Odwołującego w wykazie wykonawców, którzy wyrządzili szkodęnie wykonując zamówienia
należycie, prowadzonym przez Prezesa Urzędu. Wyjaśnił,że do chwili obecnej nie uzyskał
informacji ze strony Urzędu ZamówieńPublicznych o rozpatrzeniu tego wniosku.

III.
Stanowisko Przystępującego

Przystępujący w swoim zgłoszeniu przystąpienia po stronie Zamawiającego wniósł
o oddalenie odwołania w całości jako niezasadnego i utrzymanie roztryśnięcia postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego w mocy.
W toku rozprawy Przystępujący podtrzymał swoje stanowisko popierając w całości
Zamawiającego. Dodatkowo Przystępujący wskazał,że przepis art. 24 ust. 1 pkt 1
w aktualnym brzmieniu został wprowadzony do regulacji ustawowych nowelizacjąustawy
Pzp z 5 listopada 2009 r. w związku z czym stanowisko i argumentacja Odwołującego
odnoszące siędo brzmienia przepisu przejściowego art. 4 ust. 4 ustawy nowelizacyjnej
z 4 września 2008 r. nie mająw tym zakresie zastosowania. Wskazał także,że w polskim
systemie prawnym nie obowiązuje zasada retrospektywności. W tym zakresie musiałby być
– jego zdaniem - szczególny przepis przejściowy, który pozwalałby na stosowanie
konkretnych regulacji wstecz, tymczasem przesłanka opisana w art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy
Pzp pozwala w ocenie Odwołującego na wykluczenie wykonawcy z postępowania
w przypadku stwierdzenia,że w ciągu trzech ostatnich lat przed wszczęciem postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego uprawomocniło sięorzeczenie sądu stwierdzające
szkodę, niezależnie od sytuacji, kiedy zawarto umowęw wyniku, której wyrządzono szkodę.
Według Przystępującego przyjęcie stanowiska Odwołującego prowadziłoby do sytuacji,
w której przez okres trzech lat od wejścia wżycie przepisu nie można byłoby wykluczać
z postępowania nierzetelnych wykonawców, gdyby zaśustawodawca chciał wprowadzićtaką
regulacjęwprowadziłby w tym zakresie szczególny przepis przejściowy, który odraczałby
wejście wżycie tej przesłanki na trzy lata. Przystępujący wskazał także,że okres trzech lat
przywołany w art. 24 ust. 4 pkt 1 ustawy Pzp jest zbieżny z okresem przedawnienia roszczeń

w sprawach gospodarczych. Na poparcie swojego stanowiska wskazał wyrok Krajowej Izby
Odwoławczej w sprawie o sygn. akt. KIO 1822/11.

Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie
i uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy w sprawie, w tym w szczególności
dokumentacjęz niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz
stanowiska stron i uczestnika postępowania, zaprezentowane na piśmie i ustnie do protokołu
rozprawy, ustaliła i zważyła co następuje.

W pierwszej kolejności Izba stwierdziła skutecznośćzgłoszenia przystąpienia
po stronie Zamawiającego złożonego przez wykonawcęStrabag Sp. z o.o. z siedzibą
w Pruszkowie. Tym samym wskazany wykonawca stał sięuczestnikiem niniejszego
postępowania odwoławczego.

W drugiej kolejności Izba stwierdziła też,że nie została wypełnionażadna
z przesłanek ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust.
2 ustawy Pzp.

Izba ustaliła również,że Odwołujący ma interes w złożeniu odwołania. W odwołaniu
podnosi on zarzuty dotyczące wykluczenia go z udziału w postępowaniu, co w sposób
bezpośredni uniemożliwia mu dostęp do zamówienia i pozbawia go możliwości jego
uzyskania oraz naraża na poniesienie w tym zakresie wymiernej szkody (uszczerbek).
Powyższe wskazuje na wypełnienie materialnoprawnej przesłanki skutecznego wniesienia
odwołania, o której to przesłance mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.

Izba, rozpoznając odwołanie w granicach zarzutów podniesionych w odwołaniu,
uznała je za niezasadne.

Izba ustaliła,że Zamawiający pismem z dnia 22 lutego 2012 r. poinformował
Odwołującego o wykluczeniu go z udziału w postępowaniu na postawie art. 24 ust. 1 pkt 1
ustawy Pzp. W uzasadnieniu swojego stanowiska Zamawiający powołał sięna okoliczność
wyrządzenia Zamawiającemu szkody przez tego wykonawcęna skutek wykonania

zamówienia nienależycie. Podkreślił,że szkoda w tym zakresie została stwierdzona
prawomocnym orzeczeniem Sądu Okręgowego w Warszawie II Wydział Cywilny z dnia
20 lipca 2011 r. (sygn. akt: II C 897/10), które uprawomocniło sięw okresie 3 lat przed
wszczęciem przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Podkreślił,że wyrok ten stał sięprawomocny zgodnie z art. 363 § 3 Kpc w części
niezaskarżonej przez tego wykonawcę, tj. zasądzającej na rzecz Zamawiającego kwotę
pieniężnąz tytułu szkody, niekwestionowanąprzez Odwołującego w złożonej apelacji
od części wyroku. Zamawiający podkreślił,że w uzasadnieniu wyroku Sąd Okręgowy
stwierdził,że Powód (Zamawiający) poniósł szkodęz powodu nieusunięcia przez pozwaną
(Odwołującego) wad w postaci posiadania złej jakości drogi przez okres 2 lat.
Przywołany przez Zamawiającego wyrok został załączony do dokumentacji
z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, przekazanej przez
Zamawiającego do akt sprawy w kopii potwierdzonej za zgodnośćz oryginałem.

Biorąc powyższe pod uwagęIzba stwierdziła,że Zamawiający w sposób zasadny
wykluczył Odwołującego z udziału w postępowaniu w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy
Pzp. Przywołany przepis stanowi,że z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się
wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je
nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona orzeczeniem sądu, które uprawomocniło
sięw okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania. Przepis ten wskazuje na konieczność
wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego każdego wykonawcy
ubiegającego sięo dane zamówienie, który dopuścił sięwyrządzenia szkody przy
wykonywaniu zamówienia nie wykonując go w ogóle bądźwykonując je nienależycie.
Przepis ten wymaga także, aby wyrządzona szkoda została stwierdzona prawomocnym
orzeczeniem sądu, które uprawomocniło sięw okresie 3 lat przed wszczęciem
postępowania. Wypełnienie wszystkich okoliczności, o których mowa we wskazanym
przepisie, warunkuje bezwzględnąkoniecznościąwykluczenia danego wykonawcy z udziału
w postępowaniu.

Z przepisem tym związana jest także regulacja art. 24a ustawy Pzp oraz art. 154 pkt
5a ustawy Pzp, jak równieżart. 154b ustawy Pzp. Przepisy te wskazująna obowiązek
prowadzenia przez Prezesa Urzędu ZamówieńPublicznych listy nierzetelnych wykonawców,
którzy nie wykonali zamówienia, bądźwykonali je nienależycie wyrządzając w ten sposób
szkodękonkretnemu zamawiającemu. Podstawąwpisu na tęlistęPrezesa Urzędu stanowią
odpisy orzeczeńsądów powszechnych, które zamawiający niezwłocznie przekazują
Prezesowi Urzędu.

Art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp w obecnym brzmieniu został wprowadzony do
przepisów ustawy Pzp ustawąz dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo
zamówieńpublicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. Nr
206, poz.1591). Na podstawie art. 5 tej ustawy jej przepisy weszły wżycie zasadniczo po
upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia tj. w dniu 22 grudnia 2009 r. Przepis przejściowy
wprowadzający wżycie regulacje tej ustawy został zasadniczo określony w art. 3 ust. 1 tej
ustawy. Z regulacji tej wynika,że do postępowańo udzielenie zamówienia publicznego oraz
konkursów wszczętych przed dniem wejścia wżycie tej ustawy stosuje przepisy
dotychczasowe. W ust. 2 tego przepisu przewidziano dodatkowo szczególnąregulację
dotyczącąwejścia wżycie znowelizowanego art. 38 ustawy Pzp, zaśw art. 4 przewidziano
szczególne regulacje dotyczące wejścia wżycie przepisów odnoszących siędo zmiany
umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Tym samym zatem istotnym w tym zakresie jest regulacja przepisów przejściowych
tej ustawy nowelizacyjnej, która wskazuje co do zasady na wejście wżycie nowych regulacji
- w tym dotyczących przesłanki do wykluczenia wykonawcy z postępowania na podstawie
art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp - w dniu 22 grudnia 2009 r., zaśmomentem istotnym z punktu
widzenia prowadzenia konkretnych postępowańo zamówienie publiczne i stosowania w nich
bądźnie nowych regulacji, jest moment wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego.Żaden inny przepis tej ustawy nowelizacyjnej nie wprowadza szczególnych
regulacji odnoszących siędo czasu wejścia wżycie art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, czy też
wprost samej przesłanki wykluczenia z postępowania wykonawcy, który wyrządził szkodę
poprzez niewykonanie, bądźnienależyte wykonanie zamówienia.Żadna regulacja prawna w
tym zakresie nie uzależnia mocy obowiązującej tego przepisu od innego momentu niżdata
wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym następuje
weryfikacja wykonawcy pod kątem braku negatywnych przesłanek wykluczenia wykonawcy z
postępowania określonych w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp, w tym przesłanki z pkt 1 tego
przepisu.Żaden przepis nie uzależnia także obowiązywania tej regulacji, od momentu, w
którym wyrządzono zamawiającemu szkodę. Dla oceny wypełnienia tej przesłanki, biorąc
pod uwagęzakres merytoryczny opisanej przez ustawodawcędyspozycji tego przepisu,
istotny jest tylko okres trzech lat wstecz – przed wszczęciem danego postępowania, w
którym następuje weryfikacja wykonawcy - w którym to okresie uprawomocniło siękonkretne
orzeczenie sądu powszechnego stwierdzające wyrządzenie zamawiającemu szkody przy
wykonywaniu zamówienia publicznego.

Orzeczenie, w oparciu o które Zamawiający wykluczył Odwołującego z udziału w
postępowaniu uprawomocniło sięw 2011 r., zaśprzedmiotowe postępowanie zostało
wszczęte w styczniu br., zatem niewątpliwe jest,że uprawomocnienie orzeczenia
stwierdzającego szkodęprzy wykonywaniu zamówienia przez Odwołującego nastąpiło w
okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania.
Co do stwierdzenia szkody – zdaniem Izby – jest ona niewątpliwa w oparciu o treść
uzasadnienie wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 20 lipca 2011 r. (sygn. akt: II C
897/10), zresztąokolicznośćwyrządzenie szkody i jej stwierdzenie przez sąd powszechny
była niesporna pomiędzy stronami postępowania odwoławczego i jego uczestnikiem i nie
była kwestionowana przez samego Odwołującego.

Odnosząc siędo stanowiska Odwołującego prezentowanego w odwołaniu, jak i w
toku rozprawy odnośnie regulacji przepisów przejściowych zawartych w ustawie z dnia 4
września 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówieńpublicznych oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. Nr 171, poz. 1058) Izba stwierdziła,że stanowisko Odwołującego w tym
zakresie nie znajduje oparcia w obowiązujących przepisach prawa.
Niewątpliwie stwierdzićnależy,że przepisy tej ustawy w sposób zasadniczy
wprowadziły do regulacji ustawy Pzp instytucjęwykluczenia wykonawcy z postępowania z
powodu wyrządzenia zamawiającemu szkody w związku z niewykonaniem bądź
nienależytym wykonaniem zamówienia. To przepisy tej ustawy wprowadzały także regulacje
dotyczące prowadzenia przez Prezesa Urzędu ZamówieńPublicznych listy nierzetelnych
wykonawców (art. 24 a, art. 154 pkt 5a ustawy Pzp). Wskazane instytucje zatem zostały
wprowadzone do ustawy Pzp w sposób zasadniczy właśnie przepisami tej nowelizacji.
Wskazana powyżej ustawa nowelizacyjna z 5 listopada 2009 r. w sposób nieznaczny tylko
doregulowała te instrumenty stosowane wobec nierzetelnych wykonawców (przesłanka do
wykluczenia oraz lista prowadzona przez Prezesa Urzędu ZamówieńPublicznych). W tym
zakresie co do art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp mieliśmy do czynienia z nieznacznąkorekta
tego przepisu wyłącznie w zakresie tej okoliczności, czy wykluczenie nierzetelnego
wykonawcy z postępowania następuje z powodu wyrządzenia szkody stwierdzonej
prawomocnym orzeczeniem sądu wydanym w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania
(nowelizacja z 2008 r.), czy teższkody stwierdzonej orzeczeniem sądu, które uprawomocniło
sięw okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania (nowelizacja z 2009 r.).
Niezależnie od ustaleńpoczynionych przez Izbępowyżej co do obowiązywania w
aktualnym stanie prawnym art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp w brzmieniu nadanym przez
przepisy nowelizacji z 5 listopada 2009 r. Izba odniosła siętakże do stanowiska
Odwołującego dotyczącego brzmienia przepisu przejściowego ustawy nowelizacyjnej z 2008

r. – tj. art. 4 ust. 4 tej ustawy. W ocenie Izby przepis ten wżadnej mierze nie może odnosić
siędo wejścia wżycie regulacji art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.

Po pierwsze podkreślićnależy,że literalne brzmienie art. 4 ust. 4 tej ustawy na
powyższe nie wskazuje. Ten przepis przejściowy w brzmieniu: „Do umów w sprawach
zamówień publicznych zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się
przepisy dotychczasowe
” odnosi siębowiem do przepisów ustawy Pzp, które zostały
znowelizowane przepisami ustawy z 2008 r. w zakresie umów, czyli – jak słusznie podniósł
Zamawiający – przepisów ustawy Pzp umiejscowionych w art. od 139 do 151 ustawy Pzp, tj.
w dziele IV ustawy Pzp. Tymczasem art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp znajdujący sięw dziale II
ustawy regulującym postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie dotyczy wprost
umów w sprawie zamówienia publicznego, tylko kwestii prowadzenia postępowania przez
zamawiającego i obowiązku wykluczenia z postępowania nierzetelnych wykonawców.
Po drugie podkreślićnależy,że na taki sposób rozumienia przepisów przejściowych
ustawy nowelizacyjnej z 2008 r. wskazuje brzmienie pozostałych, zawartych w art. 4 tej
ustawy regulacji. Ust. 1 art. 4 tej ustaw zawiera generalnąnormęprzejściowąuzależniającą
stosowanie nowych regulacji nowelizacji od momentu wszczęcia danego postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego. Ustawa nowelizacyjna z 2008 r. przewidywała konkretne
zmiany w zakresie wnoszeniaśrodków ochrony prawnej (protestów, odwołańi skarg) stąd
teżustawodawca w tym zakresie zamieścił w ustawie nowelizacyjnej szczególnąregulację
odnosząsiędo tych instytucji (art. 4 ust. 2 ustawy nowelizacyjnej). Tak samo ustawa ta
zawierała konkretne zmiany w zakresie udzielania zamówieńuzupełniających, stąd też
odrębny w tym zakresie przepis przejściowy określony w art. 4 ust. 3 tej ustawy. Podobna
regulacja zawarta w ust. 5 art. 4 nowelizacji odnosi siędo szczególnych zmienianych
regulacji odnoszących siędo kontroli prowadzonych przez Prezesa UZP. Nie sposób w
odmienny sposób traktowaćprzepisu przejściowego odnoszącego siędo umów w sprawie
zamówienia publicznego (art. 4 ust. 4 ustawy nowelizacyjnej). Przepis ten zatem - podobnie
jak wskazane powyżej – odnosi siędo nowowprowadzanych wskazanąregulacjąprzepisów
dotyczących stricte umów w sprawie zamówienia publicznego uregulowanych w dziale IV
ustawy Pzp. Przywołane przepisy przejściowe nie zawierająszczególnej regulacji
odnoszącej siędo wejścia wżycie przepisów odnoszących siędo postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego (dział II ustawy Pzp, a w nim art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp).

Tym samym zatem w tym zakresie zastosowanie znajdzie regulacja generalna
zawarta w art. 4 ust. 1 ustawy Pzp uzależniająca wejście wżycie nowych wprowadzanych
wskazanąnowelizacjąregulacji prawnych od momentu wszczęcia danego postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego.

Taki sposób interpretacji przepisów przejściowych ustawy nowelizacyjnej z 2008 r.
potwierdza choćby przepis przejściowy ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o zmianie ustawy –
Prawo zamówieńpublicznych (Dz. U. Nr 87, poz. 484), którąto nowelizacjąwprowadzono wżycie wyłącznie jeden przepis ustawy Pzp, tj. art. 24 ust. 1a. Przepis ten przewiduje podobną
do określonej w art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp przesłankędo wykluczenia wykonawcy z
udziału w postępowania, odnoszącąsiędo wypowiedzenia konkretnemu wykonawcy przez
konkretnego zamawiającego umowy w sprawie zamówienia publicznego. W tym zakresie
przewidziano w art. 2 tej ustawy generalny przepis przejściowy uzależniający wejście wżycie
tego przepisu od momentu wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a
nie przepisu dotyczącego umów w sprawie zamówienia publicznego. W tym konkretnie
zakresie Izba wypowiadała sięjużw wyrokach z dnia 7 i 14 września 2011 r. (sygn. akt: KIO
1822/11 i KIO 1875/11), które to stanowisko Izba w przedmiotowej sprawie także potwierdza.

Izba zauważa także,że brak wpisania konkretnego wykonawcy na listęnierzetelnych
wykonawców prowadzonąprzez Prezesa Urzędu nie ma znaczenia dla skuteczności
wykluczenia go z udziału w postępowaniu w oparciu o okoliczności określone w art. 24 ust,.
1 pkt 1 ustawy Pzp. Takie stanowisko wyraził pośrednio Wojewódzki Sąd Administracyjny w
Warszawie (postanowienie z dnia 7 lipca 2009 r.; sygn. akt: V SA/Wa 658/09 oraz
postanowienie z dnia 16 listopada 2009 r., sygn. akt: SA/Wa 1628/09), wskazując na
wyłącznie informacyjny charakter listy prowadzonej przez Prezesa Urzędu

Z tych teżwzględów Izba stwierdziła,że Zamawiający nie dopuścił sięnaruszenia
przepisów ustawy Pzp wskazanych w treści odwołania, co skutkuje koniecznościąoddalenia
odwołania.

Mając powyższe na uwadze i działając na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze
ustawy Pzp orzeczono jak w sentencji.

Orzekając o kosztach postępowania Izba uwzględniła dyspozycjęart. 192 ust. 9
oraz 10 ustawy Pzp, tj. orzekła w tym zakresie stosownie do wyniku postępowania,
obciążając tymi kosztami Odwołującego. Wśród kosztów postępowania odwoławczego Izba
uwzględniła - stosownie do regulacji zawartej w § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym w sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238) – koszty wpisu uiszczonego przez Odwołującego oraz - stosownie
do w § 3 pkt 2 lit. b) przywołanego rozporządzenia – koszty wynagrodzenia pełnomocnika
Zamawiającego.

Przewodniczący: ...................................

Członkowie:
...................................

....................................



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie