eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2013Sygn. akt: KIO 2028/13
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2013-09-05
rok: 2013
sygnatury akt.:

KIO 2028/13

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Piotr Kozłowski Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
5 września 2013 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 sierpnia 2013 r.
przez wykonawcę:
ADA-MUSIC Kręcichwost sp. j. z siedzibą w Czechowicach-
Dziedzicach

w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Zakup i dostawa instrumentów
muzycznych dla potrzeb POSM I i II Stopnia im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej
(nr
ogłoszenia o zamówieniu 211024-2013)
prowadzonym przez zamawiającego:
Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna
I i II stopnia im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej

orzeka:
1. Oddala odwołanie.
2. Kosztami postępowania obciąża ADA-MUSIC Kręcichwost sp. j. z siedzibą
w Czechowicach-Dziedzicach
i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego
kwotę
7500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną
przez tego odwołującego tytułem wpisu od odwołania.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 907) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Bielsku-Białej.

Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 2028/13

U z a s a d n i e n i e


Zamawiający – Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II stopnia im.
Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej – prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego,
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst
jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 907; zwanej dalej również „ustawą pzp” lub „pzp”),
postępowanie o udzielenie zamówienia na dostawy pn. Zakup i dostawa instrumentów
muzycznych dla potrzeb POSM I i II Stopnia im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone pod nr 211024-2013 w Biuletynie
Zamówień Publicznych 3 czerwca 2013 r., w tym samym dniu Zamawiający zamieścił
ogłoszenie o zamówieniu w swojej siedzibie na tablicy ogłoszeń oraz na swojej stronie
internetowej (www.psm.bielsko.pl).
Wartość zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.

21 sierpnia 2013 r. (pismem z 20 sierpnia 2013 r.) Odwołujący – ADA-MUSIC
Kręcichwost sp. j. z siedzibą w Czechowicach-Dziedzicach {dalej zwana również w skrócie
„ADA-MUSIC”} – wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie (zachowując
wymóg przekazania jego kopii Zamawiającemu) od wykluczenia go z postępowania
i odrzucenia jego oferty, zarzucając Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów
ustawy pzp:
1. Art. 24 ust. 2 pkt 4 – przez wykluczenie Odwołującego z udziału w postępowaniu,
pomimo że spełnił on wszystkie warunki udziału w postępowaniu.
2. Art. 186 ust. 2 – przez powtórzenie czynności w postępowaniu niezgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
3. Art. 2 pkt 11 – przez powtórzenie czynności badania i oceny ofert z udziałem firm, które
utraciły status wykonawców w postępowaniu.
4. Art. 7 ust. 1 – przez prowadzenie postępowania w sposób niezapewniający równego
traktowania wykonawców oraz zachowania uczciwej konkurencji.

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
1. Unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
2. Unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego z udziału w postępowaniu.
3. Powtórzenia czynności badania i oceny ofert.
4. Dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.

Odwołujący sprecyzował zarzuty przez podanie następujących okoliczności prawnych
i faktycznych uzasadniających wniesienie odwołania.
Sygn. akt KIO 2028/13


Odwołujący zrelacjonował, że Zamawiający uzasadnił podjętą czynność przez
wskazanie, iż Odwołujący nie spełnił warunków udziału w postępowaniu, gdyż nie przedłożył
do oceny na wezwanie Zamawiającego wszystkich instrumentów mających być przedmiotem
przyszłej dostawy (zarówno co do rodzaju oraz ilości). Przy czym jako podstawę prawną
wykluczenia Zamawiający wskazał art. 24 ust. 2 pkt 4 pzp.
Odwołujący zarzucił, że już pobieżna analiza treści informacji o wykluczeniu go
z postępowania wskazuje na rażące naruszenie przywołanego tam art. 24 ust. 2 pkt 4 pzp,
gdyż Odwołujący wykazał spełnienie wszystkich warunków udziału w postępowaniu,
o których mowa w art. 22 ust. 1 pzp, przedkładając żądane przez Zamawiającego
oświadczenia i dokumenty. Natomiast wymóg przedłożenia do testowania wszystkich
instrumentów mających być przedmiotem przyszłej dostawy (co do rodzaju i ilości) nie służył
wykazaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu, a co najwyżej wykazaniu,że oferowane dostawy spełniają wymagania określone w SIWZ. W ocenie Odwołującego
wykluczenie z udziału w postępowaniu z takim uzasadnieniem, jak podane przez
Zamawiającego, wskazuje na jej całkowitą bezzasadność faktyczną i prawną tej czynności.
Niezależnie od tej kwestii Odwołujący podniósł, że zaskarżona odwołaniem czynność
Zamawiającego została podjęta w wyniku powtórzenia czynności badania i oceny ofert,
w następstwie uwzględnienia w całości złożonego uprzednio przez niego. Postępowanie
odwoławcze w tej sprawie, prowadzone pod sygn. akt KIO 1656/13, zostało umorzone
postanowieniem z 17 lipca 2013 r.
Przedmiotem poprzedniego odwołania było odrzucenie oferty z powodu jej
niezgodności z treścią SIWZ, a Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 89 ust.
1 pkt 2 oraz art. 7 ust. 1 pzp przez prowadzenie postępowania w sposób utrudniający
uczciwą
konkurencję.
Motywując
zaskarżoną
poprzednim
odwołaniem
czynność
Zamawiający wskazał, że przyczyną odrzucenia oferty Odwołującego było niedostarczenie
przez niego we wskazanym terminie do siedziby Zamawiającego – w celu oceny zgodności
z SIWZ oraz oceny jakościowej – wszystkich instrumentów będących przedmiotem oferty,
a jedynie po jednym egzemplarzu z każdego rodzaju zaoferowanych instrumentów. Zdaniem
Zamawiającego przesądzało to o niezgodności oferty Odwołującego z treścią SIWZ, gdyż –
jak wskazywał Zamawiający – jego intencją nie było uzyskanie próbek przedmiotu
zamówienia, bo wtedy zażądałby ich złożenia wraz z ofertą, a uzyskanie do przetestowania
wszystkich instrumentów objętych ofertą wykonawcy.
W ocenie Odwołującego odrzucenie wówczas jego oferty jako rzekomo niezgodnej
z SIWZ było całkowicie bezzasadne, gdyż postanowienia SIWZ w tym zakresie były
nieprecyzyjne i nie określały jednoznacznie, że do testowania należało dostarczyć wszystkie
Sygn. akt KIO 2028/13


instrumenty będące przedmiotem oferty zarówno co do rodzaju (co uczynił Odwołujący),
jak i co do ilości (czego, jak wynikało z uzasadnienia decyzji o odrzuceniu oferty, miał
oczekiwać Zamawiający). Zdaniem Odwołującego nie można było skutkami niejasnych
sformułowań SIWZ obciążać wykonawców biorących udział w postępowaniu.
Odwołujący podał, że sporny fragment postanowień SIWZ brzmi następująco: Przed
wyborem najkorzystniejszej oferty (na etapie oceny merytorycznej) Wykonawca zobowi
ązany
jest do umo
żliwienia przedstawicielom zamawiającego przetestowania instrumentu
w siedzibie Zamawiaj
ącego. Termin spotkania będzie ustalany w trybie indywidualnym,
jednak niezwłocznie po wystosowaniu takiej pro
śby przez Zamawiającego. Procedura oceny
merytorycznej instrumentów przewidywana jest przez okres nie dłu
ższy niejeden tydzień od
dnia otwarcia ofert. Celem przetestowania instrumentu jest potwierdzenie spełniania przez
Wykonawc
ę warunków udziału w postępowaniu (zgodność oferowanego instrumentu
przedmiotem zamówienia) oraz ocena instrumentu pod k
ątem kryterium oceny. Zamawiający
zastrzega sobie, i
ż wskazany przez Wykonawcę na etapie testowania instrument, będzie
to
żsamym z tym, który w późniejszym terminie (w przypadku powierzenia realizacji
zmówienia) Wykonawca dostarczy Zamawiaj
ącemu. Od strony praktycznej będzie
to oznaczało dostarczenie przez Wykonawc
ę (pod rygorem wypowiedzenia umowy przez
Zamawiaj
ącego z winy Wykonawcy) instrumentu o numerach fabrycznych zaznaczonych
na etapie testowania przez przedstawicieli Zamawiaj
ącego.
Odwołujący podniósł, że zamawiający opisując przedmiot zamówienia zażądał
zaoferowania określonych rodzajów instrumentów muzycznych, przy czym w przypadku
części z nich przedmiotem przyszłej dostawy miało być po kilka sztuk danego rodzaju
instrumentu (np. skrzypce, marakasy, janczary). Dla potwierdzenia spełniania przez
oferowany asortyment wymagań postawionych przez zamawiającego oraz dla dokonania
oceny oferty w kryterium jakościowym Zamawiający w SIWZ zastrzegł wymóg,
aby wykonawcy na jego żądanie udostępnili mu instrumenty będące przedmiotem oferty w
celu ich przetestowania w siedzibie Zamawiającego. Odwołujący domniemywa, że podstawą
prawną takiego żądania stanowił § 6 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
19 lutego 2013 roku w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy, oraz form w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2013 r., poz. 231;
zwanego dalej w skrócie „rozporządzeniem w sprawie dokumentów”). Ustawodawca
w przywołanym przepisie rozporządzenia, przez użycie słów „w szczególności” określił
otwarty katalog dokumentów i oświadczeń, które potwierdzają, ze oferowane dostawy, usługi
czy roboty budowlane odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego.
Odwołujący podał, że na żądanie Zamawiającego dostarczył mu instrumenty będące
Sygn. akt KIO 2028/13


przedmiotem jego oferty, przy czym dostarczył po jednym egzemplarzu każdego z rodzajów
zaoferowanych instrumentów, uznając iż będzie to wystarczające w świetle postanowień
SIWZ oraz przepisów rozporządzenia w sprawie dokumentów. Następnie otrzymał informację
o odrzuceniu jego oferty z powyżej opisanego powodu.
Zdaniem Odwołującego gdyby tak rozumieć zapisy SIWZ, jak chciał tego
Zamawiający, czyli że wykonawcy mieliby obowiązek dostarczyć zamawiającemu na etapie
oceny ofert cały asortyment będący przedmiotem przyszłej dostawy, taki wymóg musiałby
być uznany za bezprawny. Pomimo że przywołany przepis rozporządzenia w sprawie
dokumentów wskazuje zawiera przykładowe wyliczenie czego zamawiający może żądać
od wykonawców dla potwierdzenia, że oferowane dostawy spełniają jego wymagania,
pozwala na ustalenie intencji ustawodawcy co do zakresu uprawnień zamawiającego, jeżeli
chodzi o możliwości weryfikacji ofert wykonawców pod kątem ich zgodności z treścią SIWZ.
Skoro ustawodawca wymierna pośród „dokumentów”, jakie mogą być składane w celu
wykazania zgodności oferty z treścią SIWZ m.in. próbki produktów będących przedmiotem
oferty (tj. przykładowe egzemplarze poszczególnych rodzajów oferowanych produktów),
uznać należy, ze jest to maksymalne uprawnienie zamawiającego, jeżeli chodzi o możliwość
bezpośredniego zapoznania się przez niego z oferowanym towarem przed jego dostawą.
Natomiast nie sposób z przepisów rozporządzenia wywodzić, że zamawiający może być
uprawniony do żądania całego asortymentu będącego przedmiotem oferty w celu
zapoznania się z nim jeszcze przed udzieleniem zamówienia. Niezależnie od powyższego
Odwołujący wskazał, że według rozporządzenia możliwość żądania „dokumentów” (w tym
próbek czy demonstracji przedmiotu zamówienia) służy potwierdzeniu spełnienia wymagań
postawionych przez zamawiającego dla przedmiotu zamówienia, nie zaś dokonywaniu oceny
pod względem określonego kryterium oceny ofert. Według Odwołującego wynika z tego,że taka ocena jakościowa również powinna być dokonywana co najwyżej w odniesieniu
do próbek przedmiotu zamówienia. Zdaniem Odwołującego inna wykładnia przepisów
rozporządzenia oraz postanowień SIWZ obowiązującej w przedmiotowym postępowaniu
byłaby trudna do zaakceptowania z punktu widzenia zgodności z prawem, celowości oraz
zasad uczciwej konkurencji. Wymóg dostarczenia jeszcze przed udzieleniem zamówienia
całego jego przedmiotu w celu weryfikacji jego zgodności z SIWZ lub oceny pod kątem
kryterium oceny ofert byłby wymogiem nadmiernym, nieuzasadnionym z punktu widzenia
racjonalnych potrzeb Zamawiającego oraz możliwości szeregu wykonawców. Skoro
w przedmiotowym postępowaniu określono, że przedmiot zamówienia ma być dostarczony
zamawiającemu w terminie do 30 lipca 2013 r., ewentualny wymóg dostarczenia całego
przedmiotu dostawy do testowania jeszcze przed wyborem ofert oznaczałby, że wykonawcy
Sygn. akt KIO 2028/13


de facto musieliby być gotowi do wykonania zamówienia jeszcze przed wyborem ofert
i podpisaniem
umowy.
W
realiach
funkcjonowania
wykonawców
prowadzących
przedsiębiorstwa handlowe tego rodzaju obowiązek w sposób ewidentny prowadziłby
do utrudnienia uczciwej konkurencji, narażając wykonawców na szkodę majątkową, przez
zmuszanie ich do nabycia całego przedmiotu zamówienia w sytuacji, w której niepewne jest,
czy zamówienie w ogóle będzie im udzielone. Zdaniem Odwołującego w przypadku takiego
rodzaju produktów, jak w przedmiotowym postępowaniu, nawet wymóg dostarczenia ich
próbek, z uwagi na konfigurację przedmiotu zamówienia oraz jego wartość, był wymogiem
nadmiernym, narażającym wykonawców na dodatkowe i zbędne koszty, także z punktu
widzenia uzasadnionych interesów zamawiającego.
Odwołujący wskazał, że przy tak określonych zarzutach odwołania oraz ich
uzasadnieniu Zamawiający złożył oświadczenie, że uznaje zasadność argumentów
podniesionych przez Odwołującego, co skład orzekający Izby rozpatrujący poprzednią
sprawę zinterpretował jako podstawę do umorzenia postępowania odwoławczego.
Odwołujący podniósł, że ku jego zaskoczeniu Zamawiający przeprowadzając
ponowne badanie i ocenę ofert, mimo uwzględniania w całości zarzutów odwołania, wezwał
go do uzupełnienia uprzednio złożonych instrumentów (co do ilości), tj. zażądał przedłożenia
brakujących instrumentów, przedłożonych uprzednio po jednej sztuce z każdego rodzaju.
Ponadto Zamawiający skierował podobne wezwania do pozostałych wykonawców biorących
uprzednio udział w postępowaniu, mimo że wcześniej odrzucił ich oferty, a wykonawcy ci nie
wnieśli od tej czynności odwołania. Odwołujący zrelacjonował, że pismem z 1 sierpnia
2013 r., poinformował Zamawiającego o niezgodności tych powtórzonych czynności
z prawem, motywując to w następujący sposób.
Odwołujący podniósł, że wnosząc odwołanie reprezentował własne interesy
w postępowaniu, nie zaś innych wykonawców, którzy mieli prawo wnieść swoje odwołania
od odrzucenia ich ofert, a z czego nie skorzystali. Według Odwołującego oznacza to,że wykonawcy ci: CHPM sp. z o.o. i Silesia Music Center sp. z o.o., zrezygnowali z ubiegania
się zamówienie i utracili status wykonawców w rozumieniu art. 2 pkt 11 pzp
w przedmiotowym postępowaniu. Zamawiający powinien był zatem powtórzyć czynność
badania i oceny ofert jedynie wobec wykonawców, którzy w dacie powtarzania tej czynności
ubiegali się o udzielenie zamówienia, czyli w tym wypadku jedynie wobec Odwołującego.
Odrzucenie ofert pozostałych wykonawców należało bowiem traktować jako prawomocne
i wykonawcy ci nie mogą obecnie wywodzić określonych skutków prawnych z czynności
dokonanych przez Zamawiającego na skutek uwzględnienia odwołania Odwołującego, które
co do zasady ma takie samo znaczenie jak wyrok Krajowej Izby Odwoławczej. Natomiast
Sygn. akt KIO 2028/13


odnoszenie skutków wniesionego przez ADA-MUSIC odwołania do wykonawców, którzy
zrezygnowali z kwestionowania odnoszących się do nich czynności Zamawiającego, nie
korzystając z przysługujących im środków ochrony prawnej, musi być traktowane jako
naruszające zasadę równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji. Ponadto
czynności te należy traktować jako czynności kierowane wobec podmiotów, które nie są już
uczestnikami postępowania w sprawie zamówienia publicznego.
Dla Odwołującego zaskakujące jest, dlaczego Zamawiający, pomimo uwzględnienia
w całości zarzutów odwołania (co jest niezbędnym warunkiem umorzenia postępowania
odwoławczego), dokonuje następnie czynności tożsamej do kwestionowanej w odwołaniu,
podtrzymując wezwanie do przedłożenia całego asortymentu mającego być przedmiotem
przyszłej dostawy i wyciągając określone konsekwencje z powodu jego niedostarczenia
(wykluczając Odwołującego). Zdaniem Odwołującego trudno nie dostrzec tutaj rażącej
sprzeczności w stanowisku Zamawiającego, który z jednej strony podziela argumentację
Odwołującego, a z drugiej strony dokonuje czynności tożsamej do tej, która była uprzednio
przyczyną odrzucenia oferty Odwołującego. W opinii Odwołującego tego rodzaju praktyka
dowodzi, że prawdziwą intencją Zamawiającego, wbrew jego oświadczeniu złożonemu przed
Krajową Izbą Odwoławczą, nie było uwzględnienie w całości zarzutów odwołania, a tym
samym postępowanie odwoławcze nie powinno było zostać umorzone. Według
Odwołującego w kontekście zarzutów i wniosków odwołania uprzednio przez niego
złożonego, oczywiste jest, że – znajdujące się pod ochroną art. 186 ust. 2 ustawy pzp –
powtórzenie czynności zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu nie mogło w tym
wypadku polegać na powtórzeniu tego samego wezwania, którego niespełnienie stanowiło
podstawę odrzucenia oferty Odwołującego.
Odwołujący wskazał również, że z racji tego, że firma jest obecnie jedynym
wykonawcą uczestniczącym w postępowaniu, dokonywanie oceny jakościowej oferowanych
przez niego instrumentów jest obecnie całkowicie bezprzedmiotowe. Skoro uprzednie
dostarczenie przedmiotu zamówienia do testowania (po jednej sztuce z każdego rodzaju)
było wystarczające, aby stwierdzić zgodność treści oferty wykonawcy z treścią SIWZ (wg
wymagań minimalnych, „odcinających” dla przedmiotu zamówienia), zbędne było
dokonywanie oceny w kryterium „jakość”, gdyż brak jest innych ofert, z którymi można by
porównywać ofertę ADA-MUSIC pod względem przyznanej w tym kryterium punktacji.
W opinii Odwołującego zważywszy na powyższe okoliczności doszło do naruszenia
przepisów ustawy pzp przy (ostatecznie) odrzuceniu oferty Odwołującego. Jakkolwiek
w realiach tego postępowania w ogóle nie można mówić o istnieniu przesłanek
do wykluczenia Odwołującego konsekwencją tej wadliwej czynności Zamawiającego jest
Sygn. akt KIO 2028/13


uznanie oferty Odwołującego za odrzuconą. Z tego powodu czynność podjęta przez
Zamawiającego ma analogiczne skutki, jak uprzednio podjęta czynność odrzucenia oferty
z powodu jej niezgodności z treścią SIWZ.

5 września 2013 r. w toku posiedzenia Zamawiający przedstawił pisemną odpowiedź
na odwołanie, w której wniósł o jego oddalenie, w następujący sposób uzasadniając swoje
stanowisko.
Zamawiający podniósł, że Odwołujący w toku postępowania, po zapoznaniu się
z treścią ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ, nie zgłaszał żadnych pytań do SIWZ oraz nie
wniósł odwołania od jej postanowień. Dla Zamawiającego brak zgłoszonych zastrzeżeń
na tym etapie postępowania świadczy o tym, że Odwołujący i pozostali uczestnicy
postępowania w całości przyjęli do wiadomości pkt 10 rozdziału III SIWZ {którego treść
zacytowana została w sposób zbieżny z odwołaniem}. W szczególności Zamawiający
podkreślił, że z postanowienia tego wynika, że instrument dostarczony do oceny musi być
tożsamy z instrumentem, który wybrany wykonawca dostarczy po podpisaniu umowy.
Zamawiający zadał retoryczne pytanie – w jaki sposób na etapie realizacji umowy miałby
sprawdzać numery fabryczne instrumentów, których wcześniej nie widział oraz nie oceniał
ich jakości.
Dla Zamawiającego niezrozumiały jest również zarzut dotyczący wezwania przy
powtórnym badaniu pozostałych wykonawców do uzupełnienia oferty, skoro Odwołujący
w poprzednim odwołaniu podnosił brak zastosowania art. 26 ust. 3 pzp. Według
Zamawiającego ponieważ uwzględnił te argumenty, nie może być mowy o podważeniu
dokonanych następnie przez niego czynności, które są konsekwencją uznania zasadności
odwołania i umorzenia postępowania przez Izbę. Podnoszona w treści pierwszego odwołania
okoliczność, że ADA-MUSIC nie została pisemnie powiadomiona o konieczności
przedstawienia wszystkich instrumentów do oceny została naprawiona w toku powtórzonych
czynności. Zamawiający zaakcentował słowo „wszystkich”. Zdaniem Zamawiającego choć
zarówno zapis SIWZ mówił o tej konieczności w sposób jasny i bezdyskusyjny, jak również
cała dalsza korespondencja z Odwołującym świadczyła o posiadaniu przez niego wiedzy
w tym zakresie, to jednak brak tego słowa w tej korespondencji został zauważony przez
Zamawiającego. Zamawiający dlatego zarzut uwzględnił, przywracając postępowanie
przetargowe dla wszystkich podmiotów staraj
ących się o zamówienie, od chwili zaproszenia
do złożenia instrumentów do oceny. W opinii Zamawiającego powtórzenie tej czynności
wiązało się z koniecznością dopuszczenia do nie czynności wszystkich podmiotów
uczestniczących w procesie przetargowym i wynikało z równości praw na mocy ustawy pzp.
Sygn. akt KIO 2028/13


Dla Zamawiającego dalsze postępowanie Odwołującego, w tym wniesienie odwołania,świadczy o niezrozumieniu przez niego podstawowej zasady równego traktowania
wykonawców.
W
ocenie
Zamawiającego
jeżeli
wrócił
do
etapu
zaproszenia
do przedstawienia instrumentów do oceny, to ta czynność musi dotyczyć wszystkich
uczestników postępowania, którzy w tym elemencie postępowania uczestniczyli,
bez względu na to, czy przyłączali się do odwołania czy też nie, po którejkolwiek ze stron,
tym bardziej, że powód odrzucenia ich ofert był ten sam. Według Zamawiającego chęć
uczestniczenia w dalszej części postępowania została przez wykonawców wyrażona przez
złożenie oświadczeń o przedłużeniu terminu związania ofertą oraz przez przedłużenie
ważności wadium.
Zdaniem Zamawiającego odwołanie jest całkowicie bezpodstawne również
ze względu na specyficzne cechy i walory instrumentów smyczkowych, które powodują
konieczność
ich
oceny
indywidualnej
przed
zakupem.
Zamawiający
podniósł,że w szczególności skrzypce i wiolonczele wykonane przez tego samego lutnika
lub manufakturę, nawet z tego samego kawałka drewna (jawor, świerk), mogą różnić się
diametralnie walorami brzmieniowymi. Przy czym często zdarza się, że w jednym
z instrumentów pojawia się tzw. „wilk” (mankament, który całkowicie eliminuje instrument
z użytkowania, gdyż w niektórych rejestrach nie można z niego wydobyć dźwięku), który
można jedynie stwierdzić przez sprawdzenie brzmienia instrumentu w całym rejestrze
brzmieniowym. Taki mankament przytrafia się również instrumentom wykonanym przez
wybitnych lutników, co wynika głównie ze skomplikowanej struktury płyty rezonansowej
i samej budowy instrumentu smyczkowego. Dlatego według Zamawiającego konieczne jest
sprawdzenie brzmienia wszystkich instrumentów, aby po podpisaniu umowy i dostarczeniu
przez wykonawcę kompletu instrumentów nie został dostarczony instrument, który nie może
być wykorzystany w procesie kształcenia, gdyż z kolei wymiana na inny instrument może
okazać się długotrwałym procesem, również sądowym. Zamawiający dodał, że ponieważ
zamówienie dotyczy instrumentów dla dzieci rozpoczynających naukę gry na nich, walory
użytkowe instrumentów, takie jak np. grubość i szerokość szyjki instrumentu, wysokość
podstawka, łatwość wydobycia dźwięku, długość i sprężystość smyczka, wysokość ułożenia
strun nad gryfem – muszą podlegać indywidualnej ocenie przez specjalistów. W opinii
Zamawiającego także pozostałe instrumenty ze względu na swoje szczególne walory
dźwiękowe (lub ich brak) winny podlegać ocenie przez powołanych przez niego specjalistów.
Zamawiający powołał się na to, że takie zróżnicowanie ocen wystąpiło nawet w u tego
samego dostawcy, a ocena walorów instrumentu stanowi kryterium wyboru najkorzystniejszej
oferty o wadze 30% . W opinii Zamawiającego nie można dokonać prawidłowej oceny w tym
Sygn. akt KIO 2028/13


kryterium, jeżeli dwóch wykonawców przedstawia wszystkie zaoferowane instrumenty
do oceny, a Odwołujący przedstawi tylko instrumenty wybiórczo sprawdzone przez siebie.
Według Zamawiającego nie bez znaczenia dla rozsądzenia racji na jego rzecz
pozostaje potwierdzenie na piśmie przez Odwołującego, że posiada takie instrumenty,
lecz nie przekaże ich do oceny. Po pierwsze – świadczy to niezrozumieniu zasady równości
praw oraz o braku chęci współpracy, a także świadomym utrudnianiu postępowania
przetargowego. Po drugie – podważa jeden z istotnych podnoszonych w piśmie z 27
czerwca 2013 r. argumentów, że Zamawiający naraża na dodatkowe koszty Odwołującego,
który nie ma pewności realizacji zamówienia.
Na marginesie Zamawiający podniósł, że postępowanie przedstawicieli ADA-MUSIC
stało na granicy prawa już także np. przy dostarczaniu do oceny instrumentów przez innych
wykonawców uczestniczących w przetargu, kiedy usiłowali oni wymusić prawo do oceny
jakościowej tych instrumentów (pismo z 21 czerwca 2013 r.). W ocenie Zamawiającego była
to próba wkraczania w jego kompetencje do oceny jakościowej, gdyż wykonawca może
uczestniczyć w tym procesie w charakterze obserwatora, ma prawo do otrzymania kopii
wykazu instrumentów dostarczonych przez pozostałych oferentów, ewentualnego
uczestniczenia w trakcie składowania dostarczonych instrumentów celem weryfikacji
zgodności ilościowej. W przekonaniu Zamawiającego działania te wynikały z tego, że mającświadomość złożenia najdroższej oferty, Odwołujący starał się stosować wszystkie dostępne
i będące na granicy prawa kruczki, aby zdyskredytować konkurencyjne firmy i wymusić
na Zamawiającym wyeliminowanie ich z postępowania.

22 sierpnia 2013 r. Zamawiający poinformował drogą elektroniczną oraz listownie
pozostałych wykonawców o wniesionym odwołaniu, przesyłając jednocześnie jego kopię.

Izba ustaliła, że do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej nie wpłynęło żadne
zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego w tej sprawie.

Ponieważ odwołanie nie zawierało braków formalnych i wpis został przez
Odwołującego uiszczony – podlegało rozpoznaniu przez Izbę.
W toku czynności formalnoprawnych i sprawdzających Izba nie stwierdziła, aby
odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 pzp.
Na posiedzeniu z udziałem Stron nie zostały również zgłoszone w tym przedmiocie
odmienne wnioski.

Z uwagi na brak podstaw do odrzucenia odwołania lub umorzenia postępowania
odwoławczego Izba przeprowadziła rozprawę, podczas której Odwołujący i Zamawiający
Sygn. akt KIO 2028/13


podtrzymali swoje dotychczasowe stanowiska.

Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron postępowania, uwzględniając
zgromadzony materiał dowodowy, jak równie
ż biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska Stron – zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie, a tak
że wyrażone
ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole – Izba ustaliła i zwa
żyła, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 179 ust. 1 pzp odwołującemu przysługuje legitymacja
do wniesienia odwołania, gdy ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia oraz może
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. W ocenie Izby
Odwołujący legitymuje się interesem w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia, w którym
złożył ofertę. Jednocześnie objęta zarzutem odwołania czynność Zamawiającego –
polegająca na wykluczeniu z postępowania – może narażać Odwołującego na szkodę, gdyż
nie było kwestionowane, że w przeciwnym razie mógłby on liczyć na uzyskanie tego
odpłatnego zamówienia publicznego.

Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o zamówienie publiczne, która została również przekazana Izbie w formie kopii
poświadczonej za zgodność z oryginałem przez Zamawiającego, to jest przeprowadziła
dowody z następujących dokumentów: ogłoszenia o zamówieniu, s.i.w.z., pisma
Zamawiającego z 1 sierpnia 2013 r. oraz przesłanego w odpowiedzi pisma Odwołującego z 9
sierpnia 2013 r.

Izba ustaliła w zakresie niezbędnym do właściwego rozpoznania zarzutów odwołania,
co następuje:


Brzmienie postanowień s.i.w.z.
ROZDZIAŁ III. OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA.
1. Przedmiotem zamówienia jest zakup i dostawa przez Wykonawc
ę (do siedziby
Zamawiaj
ącego – Bielsko-Biała, ul. Wyspiańskiego 5a) transportem własnym fabrycznie
nowych, nie b
ędących przedmiotem ekspozycji, nieużywanych, pochodzących z bieżącej
produkcji instrumentów muzycznych opisanych w pkt 2.
2. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia:
A/ SKRZYPCE ¼ model Stradivalius Concert Violins z naci
ągiem Thomastic wraz
ze smyczkiem i futerałem lub równowa
żne 3 szt.
Sygn. akt KIO 2028/13


B/ SKRZYPCE ½ model Stradivalius Concert Violins z naciągiem Thomastic wraz
ze smyczkiem i futerałem lub równowa
żne - 3 szt.
C/ SKRZYPCE ¾ model Concert Violins model lutniczy z naci
ągiem Thomastic wraz
ze smyczkiem i futerałem lub równowa
żne - 3 szt., do instrumentu należy dołączyć certyfikat,
D/ WIOLONCZELA ¼ model 4/3 z naci
ągiem Thomastic wraz ze smyczkiem i miękkim
futerałem lub równowa
żne - 2 szt.
E/ WIOLONCZELA ½ model 4/3 z naci
ągiem Thomastic wraz ze smyczkiem i miękkim
futerałem lub równowa
żne - 2 szt.
F/ WIOLONCZELA ¾ model 4/3 model lutniczy z naci
ągiem Thomastic wraz ze smyczkiem
i mi
ękkim futerałem – lub równoważne - 2 szt., do instrumentu należy dołączyć certyfikat,
G/ OBÓJ model Oskar Adler 100 lub równowa
żne – 1 szt.
H/ FAGOT model CHILDREN (waga nie przekracza 1,2 kg.) lub równowa
żne – 1 szt.
I/ AKORDEON BALLONE BURINI model 52B (model podstawowy) lub równowa
żne – 1 szt.
J/ FLET poprzeczny model z wymienn
ą zakrzywioną główką i prostą (instrument ma
posiada
ć: E-mechanikę, off-set, zamknięte klapy, posrebrzany korpus, głowy, stopkę
i mechanik
ę) – 1 szt.
K/ FLET poprzeczny model z wymienn
ą zakrzywioną główką i prostą (instrument ma
posiada
ć: E-mechanikę, off-set, otwarte klapy, posrebrzany korpus, głowy, stopkę
i mechanik
ę) – 1 szt.
L/ GITARA akustyczna lutnicza koncertowa (instrument ma by
ć budowy klasycznej
z brzmieniem akustycznym ) – 1 szt., do instrumentu nale
ży dołączyć certyfikat,
Ł/ PUZON plastikowy model ABS - 1 szt.
M/ ZESTAW PERKUSYJNY „Dla przedmiotu rytmika” w skład którego wchodzi:
1. METALOFON KOLOROWY na 27 tubach z pałkami - szt. 1
2. JANCZARY - szt. 4,
3. KASTANIETY NA R
ĄCZCE - szt. 4,
4. MARAKASY MEKSYKA
ŃSKIE – szt. 5,
5. TALERZE Z RACZK
Ą min. 15 cm.– szt. 3,
6. GUIRO PODWÓJNE – szt.3,
7. GUIRO Z KULKAMI – szt. 2,
8. GUIRO TYP ‘RYBKA’ – sz. 1.
N/ KLARNET model BUFFET CRAMPON 12 lub równowa
żne – 2 szt.
3. Za równowa
żne instrumenty w stosunku do wskazanych instrumentów muzycznych
Zamawiaj
ący uzna takie oferowane przez Wykonawców instrumenty, które pod względem
artystycznym, wykonawczym technicznym oraz funkcjonalnym i u
żytkowym będą
Sygn. akt KIO 2028/13


równoważne do opisanych w przedmiocie zamówienia. Za równoważne pod względem:
artystycznym i wykonawczym i funkcjonalnym - Zamawiający rozumie tak wykonany
instrument, które umo
żliwią na etapie jego eksploatacji osiągnięcie zakładanych walorów
artystycznych w trakcie wykonywania utworów muzycznych,

technicznym i użytkowym - Zamawiający rozumie tak wykonane instrumenty, które
posiadaj
ą równoważną pod względem technicznym budowę i wyposażenie co zawarty
w opisie przedmiotu zamówienia instrument.

(...)

10. Przed wyborem najkorzystniejszej oferty (na etapie oceny merytorycznej)
Wykonawca zobowi
ązany jest do umożliwienia przedstawicielom Zamawiającego
przetestowania instrumentu w siedzibie Zamawiaj
ącego. Termin spotkania będzie
ustalany w trybie indywidualnym, jednak niezwłocznie po wystosowaniu takiej pro
śby
przez Zamawiaj
ącego. Procedura oceny merytorycznej instrumentów przewidywana
jest przez okres nie dłu
ższy niż jeden tydzień od dnia otwarcia ofert. Celem
przetestowania instrumentu jest potwierdzenie spełniania przez Wykonawc
ę
warunków
udziału
w
post
ępowaniu
(zgodno
ść
oferowanego
instrumentu
z przedmiotem zamówienia) oraz ocena instrumentu pod k
ątem kryterium oceny.
Zamawiaj
ący zastrzega sobie, iż wskazany przez Wykonawcę na etapie testowania
instrument, b
ędzie tożsamym z tym, który w późniejszym terminie (w przypadku
powierzenia realizacji zamówienia) Wykonawca dostarczy Zamawiaj
ącemu. Od strony
praktycznej b
ędzie to oznaczało dostarczenie przez Wykonawcę (pod rygorem
wypowiedzenia umowy przez Zamawiaj
ącego z winy Wykonawcy) instrumentu
o numerach fabrycznych zaznaczonych na etapie testowania przez przedstawicieli
Zamawiaj
ącego.
{powyższe pogrubienie i podkreślenie wynika z s.i.w.z.}
ROZDZIAŁ V. WARUNKI UDZIAŁU W POST
ĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU
DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW.
O udzielenie zamówienia mog
ą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału
w post
ępowaniu:
(…)
C. po
świadczą – poprzez przedłożenie stosownych opisów i fotografii zawierających dane
techniczne i parametry - i
ż oferowany przedmiot zamówienia odpowiada wymaganiom
okre
ślonym przez Zamawiającego,
ocena spełniania warunku nast
ąpi w oparciu o dokumenty, które Wykonawca złoży w ofercie,
ocena nast
ąpi według formuły „spełnia – nie spełnia”
Sygn. akt KIO 2028/13


(…)
ROZDZIAŁ VI. WYKAZ O
ŚWIADCZEŃ LUB DOKUMENTÓW, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ
WYKONAWCY W CELU POTWIERDZANIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU
W POST
ĘPOWANIU.
Dokumenty wymagane od Wykonawców dla stwierdzenia, czy spełniaj
ą oni wymagania
ustawowe (art. 24 i 22 ustawy Prawo Zamówie
ń Publicznych), w szczególności
wymienionych w rozporz
ądzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19.02.2013 roku w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich mo
że żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich
te dokumenty mog
ą być składane (Dz. U. z 2013 roku, poz. 231):
(...)
7. Pozostałe dokumenty, jakie winien zło
żyć Wykonawca, w celu potwierdzenia spełniania
warunków udziału w post
ępowaniu:
c) folder lub inne dokumenty, na podstawie których Zamawiaj
ący będzie mógł potwierdzić
zgodno
ść parametrów proponowanego instrumentu z parametrami określonym w SIWZ.
Zło
żenie tego dokumentu jest niezbędne tylko w przypadku składania oferty równoważnej
w stosunku do wskazanej przez Zamawiaj
ącego w opisie przedmiotu zamówienia marki
i modelu instrumentu.

(...)
ROZDZIAŁ XI. OPIS KRYTERIÓW, KTÓRYMI ZAMAWIAJ
ĄCY BĘDZIE SIĘ KIEROWAŁ
PRZY WYBORZE OFERTY WRAZ Z PODANIEM ZNACZENIA TYCH KRYTERIÓW
I SPOSOBU OCENY OFERT.
Przy wyborze najkorzystniejszej oferty Zamawiaj
ący kierował się będzie następującymi
kryteriami współczynnikami wag (znaczeniem) do tych kryteriów:
- najni
ższa cena - waga 70 %
- jako
ść – waga 30 %
(...)
B. Jako
ść .............................................................................................................................
30%
Opis kryterium: Maksymaln
ą ilość punktów otrzyma oferta o najwyższych parametrach oceny
komisji powołanej przez Zamawiaj
ącego.
Dla oceny jako
ści będą oceniane następujące parametry:
a/ jako
ść wykonania,
b/ walory brzmieniowe instrumentu,
Oceny ka
żdego z instrumentów będzie dokonywać jedna wskazana przez Zamawiającego
osoba według poni
ższej punktacji:
Sygn. akt KIO 2028/13


Od 0 do 100 pkt w tym: jakość wykonania – od 0 do 40 pkt, walory brzmieniowe instrumentu
– od 0 do 60 pkt.,
Wynik oceny kryterium zostanie zaokr
ąglony do dwóch miejsc po przecinku:

Suma punktów oferty badanej
x2 = ----------------------------------------- x 100 x 30 %.

Maksymalna liczba punktów

(…)

Pismem z 1 sierpnia 2013 r. Zamawiający – wskazując, że działa na podstawie art. 26
ust. 3 pzp – wezwał ADA-MUSIC Kręcichwost sp. j. do uzupełnienia złożonej oferty poprzez
dostarczenie brakuj
ących pod względem ilości instrumentów, celem potwierdzenia
deklarowanych w ofercie parametrów oraz przeprowadzenia oceny w kryterium „Jako
ść”.
Zamawiający uzasadnił, że na podstawie poprzedniego wezwania Wykonawca dostarczył
tylko po jednym egzemplarzu instrumentu, również w przypadku, gdy przedmiot zamówienia
obejmował więcej niż jeden egzemplarz instrumentu danego rodzaju. Natomiast ocena
jakościowa przedmiotu zamówienia musi być dokonana dla każdego egzemplarza
instrumentu, niezależnie od liczby zamawianych egzemplarzy danego rodzaju instrumentu.
Ponadto Zamawiający przypomniał, że instrumenty przedstawione na etapie merytorycznej
oceny przez Wykonawcę będą musiały być tymi samymi instrumentami, które dostarczy
on na etapie realizacji umowy w razie wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej. W związku
z tym Zamawiający prosił o umożliwienie identyfikacji testowanych instrumentów.

W zakreślonym terminie ADA-MUSIC Kręcichwost sp. j. przesłała pismo z 9 sierpnia
2013 r., w którym Wykonawca oświadczył, że nie dostarczy instrumentów objętych
wezwaniem, choć posiada te instrumenty i byłby gotowy do ich dostarczenia.
W uzasadnieniu wskazano w szczególności, że Zamawiający uznał w całości zarzuty
odwołania, co było warunkiem sine qua non umorzenia postępowania odwoławczego przez
Krajową Izbę Odwoławczą. Z kolei w odwołaniu tym Wykonawca zakwestionował odrzucenie
jego oferty z powodu niedostarczenia całego instrumentarium mającego być przedmiotem
przyszłej oferty. Wykonawca ponadto zapowiedział, że jeżeli Zamawiający ponownie odrzuci
jego ofertę, uznając, że nie odpowiada treści SIWZ, po raz kolejny złoży odwołanie od tej
czynności.

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy i poczynione ustalenia
faktyczne w zakresie zarzutów podniesionych w odwołaniu i podlegających rozpatrzeniu,
Sygn. akt KIO 2028/13


Izba stwierdziła, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

W pierwszej kolejności konieczne stało się ustalenie zakresu zarzutów odwołania,
który podlega kognicji Izby w aktualnie rozstrzyganej sprawie. Wynika to z dwóch,
niezależnych od siebie okoliczności: po pierwsze – wartość przedmiotowego zamówienia jest
mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 pzp,
po drugie – jeden z zarzutów dotyczy naruszenia art. 186 ust. 2 pzp przez powtórzenie
czynności niezgodnie z żądaniem zawartym w poprzednim odwołaniu wniesionym przez
Odwołującego. Zgodnie z art. 180 ust. 2 pzp jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż
kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 pzp, odwołanie
przysługuje wyłącznie wobec czynności: 1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia,
zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę; 2) opisu sposobu dokonywania oceny
spełniania warunków udziału w postępowaniu; 3) wykluczeniu odwołującego z postępowania
o udzielenie zamówienia; 4) odrzucenia oferty odwołującego. Z uwagi na to,że przedmiotowe postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego
i znajduje się na etapie po otwarciu złożonych ofert, Odwołujący mógł skutecznie wnieść
odwołanie wyłącznie od eliminujących go z tego postępowania czynności Zamawiającego,
co też uczynił. Jednakże z mocy decyzji ustawodawcy wyrażonej w art. 180 ust. 1 pzp nie
podlegają rozpatrzeniu przez Izbę pozostałe zarzuty odwołania dotyczące rezultatów
badania i oceny ofert złożonych przez innych wykonawców. Ponadto z tego powodu
(a ponadto z uwagi na podniesienie ich po terminie) nie podlegają rozpoznaniu przez Izbę
zarzuty odwołania zmierzające do wykazania, że postanowienia treści s.i.w.z. są niezgodne
z przepisami ustawy pzp czy rozporządzeń wykonawczych do niej. Z kolei zgodnie z art. 186
ust. 2 pzp w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron, pod warunkiem, że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Poza wszelkim sporem jest
okoliczność, że na skutek uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów
poprzedniego odwołania i wobec braku przystępujących po jego stronie, Izba – działając na
podstawie art. 186 ust. 2 pzp – postanowieniem z 17 lipca 2013 r. umorzyła postępowanie
odwoławcze w sprawie o sygn. akt KIO 1656/13. Wbrew temu, co wydaje się Odwołującemu,
art. 186 ust. 2 pzp nie zabezpiecza w żaden sposób wykonawcy przed wykonaniem przez
zamawiającego czynności niezgodnie z żądaniem uznanego przez niego uprzednio
Sygn. akt KIO 2028/13


odwołania. Z art. 189 ust. 2 pkt 5 pzp wynika jedynie, że odrzuceniu podlega ponowne
odwołanie, jeżeli dotyczy czynności wykonanej przez zamawiającego zgodnie z żądaniem
poprzedniego odwołania, którego zarzuty uznał. W konsekwencji jedyną ochroną wynikającą
dla Odwołującego z faktu nieuczynienia przez Zamawiającego zadość żądaniu poprzedniego
odwołania – jest brak podstaw do odrzucenia aktualnie wniesionego odwołania.
W szczególności naruszenie przez Zamawiającego art. 186 ust. 2 pzp nie może stanowić
samoistnej podstawy do uwzględnienia odwołania, gdyż jest to sui generis przepis
proceduralny związany z umorzeniem postępowania odwoławczego, a nie przepis materialny
ustawy pzp regulujący stricte czynności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Jeżeli zatem po takim umorzeniu postępowania odwoławczego zamawiający dokonuje
czynności niezgodnie z żądaniem uznanego odwołania, wykonawca ma prawo odwołania się
od tej czynności, co musi jednak polegać na wskazaniu z jakim konkretnie przepisem ustawy
pzp jest ona niezgodna. W takim przypadku dochodzi jedynie do odwleczenia rozstrzygnięcia
sporu na tle zgodności określonej czynności lub jej zaniechania z przepisem ustawy pzp
do następnego postępowania odwoławczego, wywołanego odwołaniem wniesionym
od ponownie dokonanej lub zaniechanej czynności przez zamawiającego, pomimo uznania
zarzutów poprzedniego odwołania. Taka sytuacja miała miejsce w rozstrzyganej sprawie.
Zamawiający pomimo złożenia oświadczenia o podzieleniu argumentów poprzednio
wniesionego odwołania, de facto uznał jedynie za zasadne ponowienie wezwania
do przedstawienia instrumentów w celu poddania ich ocenie – z powodu niewskazania
dostatecznie dobitnie w pierwotnym wezwaniu, że dotyczy ono wszystkich instrumentów.

W drugiej kolejności Izba stwierdziła, że pomimo oczywistej niezasadności podstawy
prawnej wskazanej w zawiadomieniu z 16 sierpnia 2013 r. (art. 89 ust. 1 pkt 5 pzp w zw. z 24
ust. 2 pkt 4 pzp), Odwołujący nie miał trudności w ustaleniu, że decyzja Zamawiającego
wiąże się z nieprzedstawieniem do oceny wszystkich oferowanych instrumentów. Treść
odwołania świadczy o adekwatnym zidentyfikowaniu przez Odwołującego, że jest to
w istocie ten sam powód, który poprzednio został uznany przez Zamawiającego za podstawę
do odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp. W istocie zmiana wskazanej
podstawy prawnej ma zatem tylko pozorny charakter, gdyż podstawą faktyczną decyzji
Zamawiającego jest odmowa poddania się przez Odwołującego procedurze wynikającej
z treści s.i.w.z. – a nie niespełnienie warunku udziału w postępowaniu. Zamawiający nie
wskazał takiego niespełnionego warunku ani w tym zawiadomieniu, ani w toku postępowania
odwoławczego. Nawet jeżeli specyficzna terminologia s.i.w.z. określa {w podkreślonym
zdaniu z pkt 10 rozdziału III s.i.w.z} zgodność oferowanego instrumentu z przedmiotem
zamówienia mianem warunków udziału w postępowaniu, to według ustawy pzp brak takiej
Sygn. akt KIO 2028/13


zgodności pomiędzy przedmiotem oferty a treścią opisu przedmiotu zamówienia może
powodować odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp, a nie wykluczenie
wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 pzp. Zastosowanie tego ostatniego przepisu
obejmuje bowiem wyłącznie sytuacje, w których wykonawca nie wykaże spełnienia
warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1 - 3 pzp, względnie braku
podstaw do wykluczenia z postępowania, o których mowa w art. 24 ust. 1 pzp, przy czym są
to tzw. podmiotowe warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Z kolei
negatywny wynik badania zgodności oferowanych dostaw z wymaganiami zamawiającego
na podstawie zażądanych na mocy art. 25 ust. 1 pkt 2 pzp dokumentów, czyli tzw.
dokumentów przedmiotowych, również mieści się w zakresie zastosowania art. 89 ust. 1 pkt
2 pzp, a nie art. 24 ust. 2 pkt 4 pzp. Ponadto z rozdziału V s.i.w.z. wynika, że poza
podmiotowymi warunkami udziału w postępowaniu, Zamawiający w lit. C zastrzegł,że na potwierdzenie zgodności z jego wymaganiami oferowanego przedmiotu zamówieniażąda złożenia stosownych opisów i fotografii, zawierających dane techniczne i parametry.

Z przytoczonych powyżej postanowień s.i.w.z. – pkt 3 i 10 zamieszczonych
w rozdziale III s.i.w.z. dotyczącym opisu przedmiotu zamówienia oraz lit. B z rozdziału XI
poświęconego opisowi kryterium oceny ofert – wynika, że przetestowanie oferowanych
instrumentów przez przedstawicieli Zamawiającego służy dwóm, niezależnym od siebie
celom: po pierwsze – ocenie, czy pod względem artystyczno-wykonawczo-funkcjonalnym
oraz techniczno-użytkowym są one równoważne do instrumentów wskazanych za pomocą
znaków towarowych przez Zamawiającego w pkt 2 rozdziału III s.i.w.z.; po drugie – ocenie
w ramach kryterium jakościowym oceny ofert, którego waga została określona na 30% (jako
dopełnienie cenowego kryterium o wadze 70%). Izba zważyła, że z opisu tego kryterium
wynika wprost, że ocena pod względem: a) jakości wykonania (o wadze 40%), b) walorów
brzmieniowych instrumentu (o wadzie 60%) dotyczy każdego z oferowanych instrumentów.
Opis ten jest jednolity i nie przewiduje odstępstwa od tej zasady w przypadku instrumentów
tego samego rodzaju, którym to terminem s.i.w.z. w ogóle się nie posługuje. Odwołujący nie
zaprzeczył przy tym twierdzeniom Zamawiającego z odpowiedzi na odwołanie, że każdy
egzemplarz instrumentu tego samego rodzaju może cechować się odmiennymi walorami
brzmieniowymi, których ocena według s.i.w.z. ma pierwszorzędne znaczenie w kryterium
„jakość”. Ponadto pomimo zacytowania w całości pkt 10 rozdziału III s.i.w.z. Odwołujący nie
przyjmuje do wiadomości brzmienia tego postanowienia s.i.w.z., z którego wprost wynika,że to instrument – bez rozróżnienia, czy przedmiotem zamówienia jest więcej instrumentów
danego rodzaju, czyli każdy instrument – podlega ocenie pod kątem kryterium oceny ofert.
W szczególności nie sposób mieć wątpliwości, że ten opis – operujący konsekwentnie
Sygn. akt KIO 2028/13


słowem „instrument” w liczbie pojedynczej – dotyczy każdego instrumentu, skoro wprost
w nim zastrzeżono – pod rygorem wypowiedzenia umowy z winy wykonawcy –że przedmiotem późniejszej dostawy w razie udzielenia zamówienia może być tylko ten sam
instrument, który został uprzednio oznaczony, przetestowany i oceniony przez
Zamawiającego. Zatem w ocenie Izby Odwołujący bezpodstawnie powołuje się na to,że domaganie się przez Zamawiającego przedstawienia do oceny każdego instrumentu nie
znajduje oparcia w przywołanych powyżej postanowieniach s.i.w.z. Ponadto należy
zauważyć, że Odwołujący na własne ryzyko nie uczynił zadość wezwaniu zamawiającego,
pomimo że dysponował faktyczną możliwością przedstawienia wszystkich żądanych
instrumentów do oceny, co wprost potwierdził w swoim piśmie z 9 sierpnia 2013 r.

Znaczna część uzasadnienia odwołania poświęcona została wykazaniu, że żądanie
dostarczenia do testów wszystkich instrumentów objętych ofertą nie stanowi w świetle art. 25
ust. 1 pkt 2 pzp prawidłowego zażądania próbki w rozumieniu pkt 1 ust. 1 § 6 rozporządzenia
w sprawie dokumentów, gdyż mogłoby to dotyczyć co najwyżej przykładowych egzemplarzy
poszczególnych rodzajów oferowanych produktów. Ponadto Odwołujący wywodzi,że wyznacza to również maksymalny zakres żądania przedstawienia oferowanych produktów
w celu ich oceny w ramach jakościowego kryterium oceny ofert. W związku z tym odwołanie
zawiera zarzut, że powyższe postanowienia s.i.w.z. należy uznać za bezprawne,
gdyż przewiduje nadmierne wymagania względem wykonawców, które nie są uzasadnione
obiektywnymi potrzebami Zmawiającego. Izba zważyła, że pomimo wdania się przez
Zamawiającego w tym zakresie w spór z Odwołującym, zarzuty te nie podlegają rozpoznaniu
przez Izbę, gdyż są nie tylko spóźnione, lecz zmierzają do obejścia omówionego powyżej
ograniczenia zakresu czynności podlegających zaskarżeniu w postępowaniach dotyczących
zamówień o wartości poniżej tzw. progów unijnych. Z dokumentacji postępowania wynika
ponadto, że Odwołujący korzystał z przewidzianego w art. 181 ust. 1 pzp uprawnienia
do poinformowania – w terminie przewidzianym do wniesienia odwołania – zamawiającego
o niezgodnej z przepisami ustawy pzp czynności podjętej przez niego lub zaniechaniu
czynności, do której jest zobowiązany na podstawie ustawy pzp, na które nie przysługuje
odwołanie na podstawie art. 180 ust. 2 pzp. Odwołujący nie zakwestionował jednak – w tym
jedynym dostępnym mu trybie i w odpowiednim terminie – postanowień s.i.w.z., co obecnie
usiłuje obejść przez twierdzenie, że rzekomo skarży interpretację postanowień s.i.w.z.
niezgodną z przepisami ustawy pzp. Na marginesie Izba zauważa, że według przywołanych
powyżej postanowień s.i.w.z. wymaganie przedstawienia instrumentów do oceny w ramach
jakościowego kryterium oceny ofert nie stanowi stricte zażądania próbki w rozumieniu
przywołanych powyżej przepisów ustawy pzp i obowiązującego rozporządzenia w sprawie
Sygn. akt KIO 2028/13


dokumentów. Po pierwsze – próbki, tak jak wszystkie dokumenty żądane na potwierdzenie
spełniania wymagań określonych przez zamawiającego, podlegają złożeniu wraz z ofertą.
Natomiast Zamawiający zażądał w tym zakresie złożenia wraz z ofertą folderu lub innych
dokumentów, na których podstawie potwierdzić zgodność parametrów oferowanego
instrumentu z parametrami określonym w s.i.w.z., ograniczając to żądanie jedynie
w przypadku składania oferty na instrumenty równoważne w stosunku do wskazanych
z marki i modelu w opisie przedmiotu zamówienia. Po drugie – próbki, tak jak inne
dokumenty, stanowią zgodnie z art. 96 ust. 2 pzp załączniki do protokołu, który zamawiający
na podstawie art. 97 ust. 1 pzp ma obowiązek przechowywać przez okres 4 lat. Z kolei
art. 97 ust. 2 pzp wprowadza wyjątek od tej zasady – w postaci możliwości zwrotu
wykonawcom na ich wniosek m. in. próbek, ale nie dotyczy to wykonawcy, którego oferta
została wybrana. Zamawiający w przedmiotowym postępowaniu w ogóle nie przewidział
zatrzymywania przedstawionych mu do oceny instrumentów, z której to czynności sporządzał
protokół. Natomiast zastrzegł, że wykonawca, któremu zostanie udzielone zamówienie ma
w ramach jego wykonania dostarczyć właśnie te przetestowane egzemplarze instrumentów,
pod rygorem wypowiedzenia z jego winy zawartej umowy. Tymczasem w przypadku próbki
zażądanej wraz z ofertą wyłącznie w celu potwierdzenia zgodności oferowanych dostaw
z wymaganiami zamawiającego, nie ma możliwości ich zaliczenia na poczet realizacji
zamówienia. W istocie zatem Zamawiający zażądał zaprezentowania na etapie badania
i oceny ofert oferowanych instrumentów w celu zarówno ustalenia zgodności ich parametrów
z treścią s.i.w.z., jak i dokonania oceny oferty w ramach jakościowego kryterium oceny ofert.

Mając powyższe na uwadze, Izba – działając na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy
pzp – orzekła, jak w pkt 1 sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy pzp w zw. z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238) – obciążając Odwołującego kosztami tego postępowania,
na które złożył się uiszczony przez niego wpis.

Przewodniczący:
………………………………




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie