eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2013Sygn. akt: KIO 2596/13
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2013-11-14
rok: 2013
sygnatury akt.:

KIO 2596/13

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marek Koleśnikow Protokolant: Paweł Nowosielski

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
14 listopada 2013 r. w Warszawie odwołania z dnia 8
listopada 2013 r.
wniesionego przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Produkcyjno
Handlowo Usługowe „PIOMAR” sp. j. S……… M……….., S………. E………, ul. Jagiełły
13/1, 49-306 Brzeg
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Komenda
Wojewódzka Policji w Katowicach, ul. J. Lompy 19, 40-038 Katowice


przy udziale wykonawcy
Towarzystwo Handlowe ALPLAST Sp. j. A. B…….. i Spółka, ul. Śliwkowa 1, 78-100 Niekanin zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie odwołującego,

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
[1] Koncept
Sp. z o.o. z siedzib
ą w Krakowie, ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków (pełnomocnik) i [2]
ORTI B…………. sp. k. z siedzib
ą w Lublinie, ul. Cicha 3/1 u, 20-078 Lublin
zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego


orzeka:


1. Oddala odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża odwołującego
Przedsiębiorstwo Produkcyjno
Handlowo Usługowe „PIOMAR” sp. j. S………. M………, S…….. E…….., ul. Jagiełły
13/1, 49-306 Brzeg

i nakazuje:

zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości
15 000 zł 00
gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczone przez wykonawcę
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe „PIOMAR” sp. j. S…….
M………., S……… E…………, ul. Jagiełły 13/1, 49-306 Brzeg
, tytułem kosztów
postępowania odwoławczego.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, Nr 161, poz. 1078 i Nr 182, poz. 1228, z
2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 28, poz. 143, Nr 87, poz. 484, Nr 234, poz. 1386 i Nr 240, poz. 1429

oraz z 2012 r. poz. 769, poz. 951, poz. 1101, poz. 1271 i poz. 1529
) na niniejszy wyrok – w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Katowicach.

Przewodniczący:

………………………………


Sygn. akt: KIO 2596/13

U z a s a d n i e n i e


Zamawiający
Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach wszczął postępowanie w
trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą »
Zakup sprzętu informatycznego w ramach
projektu e-Policja – w słu
żbie społeczeństwu województwa śląskiego«.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej
03.08.2013 r. pod nrem 2013/S 150-260585.
Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, Nr 161, poz. 1078 i Nr
182, poz. 1228, z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 28, poz. 143, Nr 87, poz. 484, Nr 234, poz. 1386 i
Nr 240, poz. 1429 oraz z 2012 r. poz. 769, poz. 951, poz. 1101, poz. 1271 i poz. 1529)
zwanej dalej w skrócie Pzp lub ustawą bez bliższego określenia.

Zamawiający zawiadomił
30.10.2013 r. o:
1) wyborze najkorzystniejszej wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia
[1] Koncept Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, ul. Racławicka 56,
30-017 Kraków (pełnomocnik) i [2] ORTI B……… sp. k. z siedzib
ą w Lublinie, ul.
Cicha 3/1 u, 20-078 Lublin
;
2) odrzuceniu
oferty
wykonawcy
Przedsiębiorstwo
Produkcyjno-Handlowo
Usługowe „PIOMAR” sp. j. S……… M………., S………. E…………. ul. Jagiełły
13/1, 49-300 Brzeg
, gdyż treść oferty nie odpowiada treści specyfikacji – art. 89 ust.
1 pkt 2 Pzp
.

Wykonawca
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo Usługowe „PIOMAR” sp. j.
S……….. M………., S……… E………… ul. Jagiełły 13/1, 49-300 Brzeg
, zgodnie z art. 182
ust. 1 pkt 1 Pzp
, wniósł 08.11.2013 r. do Prezesa KIO odwołanie na:
1) odrzucenie oferty złożonej przez odwołującego jako niezgodnej ze SPECYFIKACJĄ
pomimo
tego,że
oferta
odwołującego
spełnia
wszystkie
wymagania
zamawiającego;
2) zaniechanie zaproszenia odwołującego do udziału w aukcji elektronicznej pomimo
złożenia przez odwołującego oferty niepodlegającej odrzuceniu;
3) odstąpienie od wezwania do uzupełnienia oferty o wydruki Windows Logo'd
Products dla pozycji 2 i 3 oferty z uwagi na odrzucenie oferty z innych przyczyn.

Zdaniem odwołującego zamawiający naruszył:
1)
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp na skutek odrzucenia oferty odwołującego mimo tego, że
spełnia ona wszystkie wymagania zamawiającego określone w SPECYFIKACJI;
2)
art. 91b ust. 1 Pzp wskutek braku zaproszenia odwołującego do wzięcia udziału w
aukcji elektronicznej pomimo złożenia przez odwołującego oferty niepodlegającej
odrzuceniu, które to naruszenie jest bezpośrednią konsekwencją naruszenia
wskazanego w punkcie 1;
3)
art. 26 ust. 3 Pzp w ten sposób, że zamawiający odstąpił od wezwania do
uzupełnienia oferty z uwagi na inne przyczyny odrzucenia oferty, podczas gdy w
odniesieniu do Windows Logo'd Products
art. 26 ust. 3 Pzp w ogóle nie znajduje
zastosowania z uwagi na brak wymogu dołączenia wydruku Windows Logo'd
Products do oferty.

Odwołujący wniósł o:
1) unieważnienie czynności wyboru oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o
zamówienie Koncept i ORTI jako najkorzystniejszej;
2) unieważnienia czynności przeprowadzenia aukcji elektronicznej;
3) unieważnienia czynności odrzucenia oferty złożonej przez odwołującego;
4) dokonania ponownego badania i oceny ofert;
5) zaniechania wezwania odwołującego do uzupełnienia oferty na podstawie art. 26
ust. 3 Pzp w odniesieniu do potwierdzeń Windows Logo'd Products List;
6) zaproszenie odwołującego do aukcji elektronicznej;
7) ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej.

Argumentacja odwołującego
Odwołujący 30.10.2013 r. otrzymał od zamawiającego informację o wyborze
najkorzystniejszej oferty. Stosownie do otrzymanej informacji oferta odwołującego uznana
została za niezgodną ze SPECYFIKACJĄ z dwóch powodów:
1) braku zaoferowania przez odwołującego w odniesieniu do pozycji 1 zał. nr 3 do
SPECYFIKACJI (komputer HP EliteDesk 800 G1 SFF) zewnętrznej kieszeni 5,25”;
2) zaoferowania przez odwołującego w odniesieniu do pozycji drugiej zał. nr 3 do
SPECYFIKACJI notebooka niespełniającego wymagań dot. jasności ekranu o
wartości nie mniejszej niż 300 nits.

I. Zarzut niewłaściwej kieszeni w komputerze stacjonarnym HP EliteDesk 800 G1 SFF
Jak stwierdza zamawiający zaoferowany przez odwołującego komputer stacjonarny HP
EliteDesk 800 G1 SFF nie jest wyposażony w zewnętrzną kieszeń 5,25”. Zdaniem

odwołującego niezgodność tę stwierdzono w oparciu o specyfikację techniczną sprzętu
dostępną na stronie producenta oraz podczas testów dostarczonego sprzętu 08.10.2013 r.
Wobec tego odwołujący podnosi przede wszystkim, że z protokołu z testów z 08.10.2013
r. wynika, że sprzęt ten zaoferowany przez odwołującego spełnia wymagania
zamawiającego. Stwierdzili to trzej przedstawiciele zamawiającego wchodzący w skład
komisji weryfikacyjnej, nie wnosząc żadnych zastrzeżeń do oferowanego komputera. Nie
odpowiada więc prawdzie stanowisko zamawiającego, że podczas testów stwierdzono, że
zaoferowany sprzęt nie spełnia wymagań zamawiającego. Przy tym podnieść należy, że
testy na oferowanym sprzęcie przeprowadzone zostały w sposób dogłębny i wnikliwy.
Przedstawiciele zamawiającego w obecności przedstawicieli odwołującego zweryfikowali
wszystkie parametry i funkcjonalności oferowanego sprzętu, a w odniesieniu do jednej –
nawet taką, która w SPECYFIKACJI nie była wymagana.
Co więcej, już z samego uzasadnienia wynika, że zamawiający w odniesieniu do
omawianej przyczyny odrzucenia postąpił w sposób nieprawidłowy. Zamawiający stwierdza,że zaoferowany komputer posiada kieszeń typu »slim«, która jest mniejsza niż kieszeń 5,25”.
Stanowisko zamawiającego jest w sposób oczywisty nieprawidłowe, ponieważ nie ma
sprzeczności pomiędzy kieszeniami typu »slim«, a kieszeniami 5,25”. Kieszenie o szerokości
5,25” mogą występować w wersjach „slim” oraz w wersjach o większej wysokości. Określenie
„slim” nie odnosi się do szerokości oferowanej kieszeni, lecz do jej wysokości. Zamawiający
w żaden sposób nie określił w opisie przedmiotu zamówienia poszczególnych wymiarów
kieszeni, która miała być dostarczona w oferowanym komputerze. Jedynym parametrem
podanym przez zamawiającego była szerokość 5,25” i ten warunek został przez
odwołującego spełniony. Wykonawcy nie mają obowiązku przewidywania i domyślania się
potrzeb zamawiającego. Wszelkie warunki oferowanego sprzętu powinny być szczegółowo
opisane w SPECYFIKACJI, a ewentualne braki w tym zakresie nie mogą obciążać
odwołującego.

II. Zarzut niewłaściwej jasności ekranu w notebooku HP 8570p
Nieprawidłowe jest również stanowisko zamawiającego odnośnie niezgodności oferty
odwołującego ze SPECYFIKACJĄ w zakresie jasności ekranu zaoferowanego notebooka.
Odwołujący w swej ofercie złożonej zamawiającemu potwierdził zgodność oferty ze
SPECYFIKACJĄ i zobowiązał się do dostarczenia zamawiającemu sprzętu stosownie do
opisu przedmiotu zamówienia.
Zamawiający nie jest uprawniony do kontemplacji oferty odwołującego i wysnuwania
przypuszczeń co do jej niezgodności ze SPECYFIKACJĄ. Na tym etapie nie ma żadnych
przesłanek, aby zamawiający stawiał wniosek o niezgodności oferty odwołującego ze
SPECYFIKACJĄ. W szczególności całkowicie niezrozumiałe jest na czym bazuje

zamawiający stwierdzając, że zaoferowane przez odwołującego urządzenie ma jasność 220
nits. Odwołujący złożył wraz ze swą ofertą Załącznik nr 3 do SPECYFIKACJI, a więc
formularz cenowy – specyfikację sprzętu, w którym na pozycji drugiej zaoferował notebook
HP EliteBook 8570p spełniający m.in. następujące minimalne parametry określone przez
zamawiającego:
„Komputer przenośny typu notebook z ekranem 15.6” o rozdzielczości: FHD
(1920x1080) w technologii LED przeciwodblaskowy, jasno
ść 300 nits, kontrast 300:1” Zatem
odwołujący zobowiązał się do dostarczenia zamawiającemu sprzętu zgodnego z jego
wymogami i jest za swoje zobowiązanie odpowiedzialny. Zamawiający nie podjął się w ża-
den sposób wykazania, że odwołujący zobowiązał się do świadczenia niemożliwego, a za-
tem stanowisko zamawiającego jest całkowicie bezpodstawne. W szczególności nie zasługu-
jące na uwzględnienie jest odwołanie się zamawiającego do specyfikacji technicznych
dostępnych na stronach producenta. Pomijając już kwestię, że tego typu dowody są
wątpliwej jakości, bowiem nie wiadomo jak często i czy w ogóle dane specyfikacje są
aktualizowane, to nie uwzględniają one również możliwości dostosowania sprzętu do
specyficznych potrzeb konkretnego zamówienia. Jednakże w rozpoznawanym przypadku
argumentem przesądzającym jest sformułowanie użyte w omawianych specyfikacjach przez
producenta zaoferowanego notebooka. Na stronie 18 specyfikacji technicznej poświęconej
zaoferowanemu notebookowi producent informuje, że jasność (brightness) ekranu o wartości
200 nits jest jedynie jasnością typową (typical). Oznacza to nic innego jak to, że dana
wartość może być różna w odniesieniu do poszczególnych notebooków i jest wartością
podlegającą dostosowaniu w zależności od potrzeb klienta (powszechnie stosowany w
terminologii IT ang. termin „customization”).

III. Odstąpienie przez zamawiającego od wezwania odwołującego do uzupełnienia
oferty o wydruki dot. Windows Logo'd Products List

W informacji o wyborze oferty zamawiający poinformował, że odwołujący nie załączył do
oferty potwierdzenia Windows Logo'd Products List dla pozycji 2 i 3 oferty, jednakże z uwagi
na inne przyczyny odrzucenia oferty zamawiający nie wzywał odwołującego do uzupełnienia
oferty o te wydruki.
Zdaniem odwołującego stanowisko zamawiającego jest nieprawidłowe i w tym zakresie
doszło do naruszenia
art. 26 ust. 3 Pzp przez zastosowanie go w taki sposób. W ocenie
odwołującego w odniesieniu do potwierdzeń Windows Logo'd Products List zamawiający w
ogóle nie był uprawniony do zastosowania
art. 26 ust. 3 Pzp, ponieważ zamawiający nie
wymagał załączenia stosownych wydruków w tym zakresie do oferty. Wymagania
zamawiającego dotyczące przedstawienia określonych poświadczeń lub wydruków w

odniesieniu do pozycji drugiej zał. nr 3 do SPECYFIKACJI przedstawione zostały w wierszu
10 – Certyfikaty i standardy.
Zamawiający wymagał dołączenia do oferty odpowiednich dokumentów jedynie w
odniesieniu do:
1) potwierdzenia posiadania Certyfikatu IS09001:2000 dla producenta sprzętu;
2) potwierdzenia spełnienia kryteriów środowiskowych, w tym zgodności z dyrektywą
RoHS Unii Europejskiej o eliminacji substancji niebezpiecznych w postaci
oświadczenia producenta jednostki;
3) certyfikatu EnergyStar 5.0.
W odniesieniu do powyżej wymienionych dokumentów zamawiający wyraźnie żądał, aby
oświadczenia lub wydruki dołączyć do oferty.
Natomiast w przypadku dokumentów wymienionych poniżej zamawiający nie wymagał,
aby określone wydruki złożyć razem z ofertą:
1) deklaracja zgodności CE;
2) potwierdzenie kompatybilności komputera na stronie Windows Logo'd Products List
na daną platformę systemową;
3) EPEAT na poziomie GOLD.
Z identyczną sytuacją mamy do czynienia w przypadku pozycji numer 3 zał. nr 3 do
SPECYFIKACJI dot. notebooków 14” – 35 szt. Także w tym przypadku, w relacji do tej
pozycji w wierszu 10 Certyfikaty i standardy, zamawiający wymagał dołączenia do oferty
identycznych oświadczeń lub wydruków jak w odniesieniu do powyżej omówionej pozycji nr 2
zał. nr 3 do SPECYFIKACJI.
Ze względu na powyższe zastosowanie
art. 26 ust. 3 Pzp w zakresie potwierdzeń
Windows Logo'd Products List jest nieuzasadnione nie ze względu na inne przyczyny
odrzucenia, lecz z uwagi na w ogóle brak podstawy do zastosowania tego przepisu.
Stanowisko odwołującego dodatkowo poparte jest faktem, że w odniesieniu do
dokumentu EPEAT na poziomie GOLD, który również nie został dołączony do oferty,
zamawiający nie wspomniał w uzasadnieniu o uzupełnieniu także o ten dokument.

Odwołujący przesłał w terminie kopię odwołania zamawiającemu
07.11.2013 r. (art. 180
ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp).

Zamawiający przesłał w terminie 2 dni kopię odwołania innym wykonawcom
07.11.2013
r.
(art. 185 ust. 1 in initio Pzp).

08.11.2013 r. wykonawca Towarzystwo Handlowe ALPLAST Sp. j. A. B…….. i
Spółka, ul.
Śliwkowa 1, 78-100 Niekanin złożył (1) Prezesowi KIO, z kopiami dla (2)

zamawiającego i (3) odwołującego, pismo o zgłoszeniu przystąpienia po stronie
odwołującego do postępowania toczącego się w wyniku wniesienia odwołania (art. 185 ust. 2
Pzp).

12.11.2013 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia [1] Koncept
Sp. z o.o. z siedzib
ą w Krakowie, ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków (pełnomocnik) i [2]
ORTI B……….. sp. k. z siedzib
ą w Lublinie, ul. Cicha 3/1 u, 20-078 Lublin złożył (1)
Prezesowi KIO, z kopiami dla (2) zamawiającego i (3) odwołującego, pismo o zgłoszeniu
przystąpienia po stronie zamawiającego do postępowania toczącego się w wyniku
wniesienia odwołania (art. 185 ust. 2 Pzp).

Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron, na podstawie dokumentacji
post
ępowania, wyjaśnień oraz stanowisk stron zaprezentowanych podczas rozprawy,
a tak
że dowodów złożonych przez przystępującego Koncept:
1 i 2) (dowód nr 1 i 2) pisma wraz z zał
ącznikami, z których zamawiający wywodzi, że również producent HP stosuje rozróżnienie wnęk 5,25”, slim i 3,5”
– Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zwa
żyła, co następuje:

Skład orzekający Izby stwierdził, że odwołanie nie jest zasadne.

W ocenie Izby zostały wypełnione łącznie przesłanki zawarte w art. 179 ust. 1 Pzp, to
jest posiadania interesu w uzyskaniu danego zamówienia oraz wystąpienia możliwości
poniesienia szkody przez odwołującego.

Izba postanowiła dopuścić, jako dowód, dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego przekazaną przez zamawiającego, potwierdzoną za zgodność z
oryginałem.

Izba ustaliła, że stan faktyczny postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
(postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz informacje zawarte w
ogłoszeniu o zamówieniu) nie jest sporny.

W ocenie składu orzekającego Izby, zarzut pierwszy naruszenia art.
89 ust. 1 pkt 2 Pzp
– na skutek odrzucenia oferty odwołującego mimo tego, że spełnia ona wszystkie
wymagania zamawiającego określone w SPECYFIKACJI – nie zasługuje na uwzględnienie.

Zamawiający uznał ofertę odwołującego za niezgodną ze SPECYFIKACJĄ z dwóch
powodów:
1) braku zaoferowania przez odwołującego w odniesieniu do pozycji 1 zał. nr 3 do
SPECYFIKACJI (komputer HP EliteDesk 800 G1 SFF) zewnętrznej kieszeni 5,25”;
2) zaoferowania przez odwołującego w odniesieniu do pozycji drugiej zał. nr 3 do
SPECYFIKACJI notebooka niespełniającego wymagań dot. jasności ekranu o
wartości nie mniejszej niż 300 nits.

Ad 1. Zamawiający żądał na str. 176 i 177 w formularzu cenowym cyt. „obudowa
umożliwiająca pracę w pionie, jak i w poziomie z obsługą kart PCExpress wyłącznie o niskim
profilu wyposażona w min. dwie kieszenie: 1 szt. 5,25” zewnętrzna i 1 szt. 3,5” wewnętrzne”.
W komputerze oferowanym przez odwołującego zamiast kieszeni 5,25” odwołujący
zastosował kieszeń »slim«. Zamawiający nie zwrócił na to uwagi podczas badań oferty
08.10.2013 r., gdyż cyt. z odwołania: „z protokołu z testów z dnia 08 października 2013 roku
wynika wprost, iż powyższy sprzęt zaoferowany przez Odwołującego spełnia wymagania
Zamawiającego. [...]. Przedstawiciele Zamawiającego w obecności przedstawicieli
Odwołującego zweryfikowali wszystkie parametry i funkcjonalności oferowanego sprzętu, a w
odniesieniu do jednej – nawet taką która w SIWZ nie była wymagana” [pisownia oryginalna].
Jednak przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych nie
określają w jakim terminie zamawiający musi dokonać odrzucenia oferty, zgodnie z
przepisami zamawiający musi dokonać odrzucenia oferty przed dokonaniem wyboru
najkorzystniejszej oferty. Dlatego, mimo że wyniki testów czy badań oferty wskazują na
spełnienie wymogów zawartych w specyfikacji, zamawiający może dokonać kolejnych
czynności i może stwierdzić, że jednak treść oferty nie odpowiada treści specyfikacji i
odrzucić taką ofertę. Jedynym terminem jest, aby zamawiający dokonał tego przed
zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Dalej odwołujący stwierdził w odwołaniu, że cyt. »[...]nie ma sprzeczności pomiędzy
kieszeniami typu „slim”, a kieszeniami 5,25”. Kieszenie o szerokości 5,25” mogą występować
w wersjach „slim” oraz w wersjach o większej wysokości«. Jednak odwołujący nie dowiódł
swojego twierdzenia. Natomiast przystępujący wykazał prostym pomiarem dokonanym
podczas rozprawy przy pomocy linijki, że kieszeń zwana „slim” nie ma 5,25”, ale 5”, a więc
gdyby nawet nie brać pod uwagę innych argumentów należy stwierdzić, że kieszeń
zaoferowana w ofercie odwołującego nie odpowiada żądanemu w specyfikacji wymiarowi.
Jednocześnie zamawiający i przystępujący dowiedli, że w informatyce powszechne jest
nazewnictwo kieszeni »5,25”, slim i 3,5”« i związane z tym wymiarowania kieszeni dotyczące
również wysokości i głębokości tych wnęk w komputerze.

Ponadto skład orzekający Izby stwierdza, że wobec powszechności stosowania
nazewnictwa kieszeni (5,25”, slim i 3,5”) i braku dodatkowego definiowania czy informowania
o wszystkich wymiarach – opis przedmiotu zamówienia był wystarczająco precyzyjny, aby
móc złożyć ofertę.
Dodatkowo skład orzekający Izby stwierdza, że bez znaczenia jest twierdzenie
zamawiającego wyartykułowane po upływie terminu składania ofert na co będzie
wykorzystana kieszeń 5,25”. Informacja o konieczności kieszeni była zawarta w specyfikacji,
dlatego obowiązkiem wykonawców było zaoferowanie sprzętu posiadającego wymaganą
kieszeń, gdyż inaczej – jak w rozpoznawanym przypadku – brak taki będzie musiał być
potraktowany jako nie odpowiadanie treści specyfikacji.

Ad 2. Drugim powodem odrzucenia oferty odwołującego było zaoferowanie w pozycji
drugiej oferty notebooka o jasności ekranu o wartości mniejszej niż 220 nits, podczas gdy
zamawiający wymagał jasności ekranu minimum 300 nits.
Zamawiający wymagał zaoferowania notebooka o jasności ekranu o wartości nie
mniejszej niż 300 nits. Ponadto zamawiający wymagał aby zaoferowany notebook spełniał
wymagania normy Energy Star 5.0 [rozdz. 1 ust. 8 str. 2 specyfikacji]. Również zamawiający
zastrzegł, że zaoferowany przez wykonawcę model będzie badany [porównywany] przez
zamawiającego na podstawie ogólnodostępnych parametrów technicznych z parametrami
wymaganymi przez zamawiającego [rozdz. 1 ust. 15 str. 2 specyfikacji].
Odwołujący zaoferował notebook, który zgodnie z certyfikatem posiada jasność ekranu
220 nits. Same zapewnienia dostawcy, że zaoferowany sprzęt będzie spełniał wymogi
jasności ekranu nie są wystarczające, bo muszą zostać poparte certyfikatem, a tego
odwołujący nie złożył na sprzęt z wymaganą jasnością ekranu, a także nie złożył
oświadczenia dostawcy, że sprzęt o tych wysokich parametrach będzie posiadać wymagany
certyfikat.
W związku z tym skład orzekający Izby musi stwierdzić, że zamawiający w pełni
zasadnie stwierdził, że treść oferty odwołującego nie odpowiada i w tym zakresie treści
specyfikacji.
Skład orzekający Izby stwierdza, że zamawiający zasadnie uznał na podstawie wyżej
opisanych dwóch przyczyn, że treść oferty odwołującego nie odpowiada treści specyfikacji i
odrzucił ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, który to przepis brzmi: „Zamawiający
odrzuca ofertę, jeżeli [...] jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3«. W związku z tym w ocenie składu
orzekającego Izby, zarzut naruszenia art.
89 ust. 1 pkt 2 Pzp – na skutek odrzucenia oferty
odwołującego mimo tego, że spełnia ona wszystkie wymagania zamawiającego określone w
SPECYFIKACJI – nie zasługuje na uwzględnienie.

W ocenie składu orzekającego Izby, zarzut drugi naruszenia
art. 91b ust. 1 Pzp wskutek
braku zaproszenia odwołującego do wzięcia udziału w aukcji elektronicznej – nie zasługuje
na uwzględnienie.
Skład orzekający Izby podał w analizie nieuwzględnienie zarzutu pierwszego, że oferta
odwołującego podlegała odrzuceniu. W związku z tym zamawiający nie mógł zaprosić
odwołującego do wzięcia udziału w aukcji elektronicznej. Tym samym zamawiający nie
naruszył art. 91b ust. 1 Pzp, który brzmi: „Zamawiający zaprasza drogą elektroniczną do
udziału w aukcji elektronicznej wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty niepodlegające
odrzuceniu”.
W związku z powyższym skład orzekający Izby stwierdza, że zarzut drugi naruszenia
art. 91b ust. 1 Pzp wskutek braku zaproszenia odwołującego do wzięcia udziału w aukcji
elektronicznej – nie zasługuje na uwzględnienie.

W ocenie składu orzekającego Izby, zarzut trzeci naruszenia
art. 26 ust. 3 Pzp – w ten
sposób, że zamawiający odstąpił od wezwania do uzupełnienia oferty z uwagi na inne
przyczyny odrzucenia oferty, podczas gdy w odniesieniu do Windows Logo'd Products
art.
26 ust. 3 Pzp
w ogóle nie znajduje zastosowania z uwagi na brak wymogu w specyfikacji
dołączenia wydruku Windows Logo'd Products do oferty – nie może zasługiwać na
uwzględnienie.
W odpowiedzi na odwołanie zamawiający stwierdził, że omyłkowo zwrócił się na etapie
badania ofert o dostarczenie wydruku Windows Logo'd Products. Przy czym zamawiający
powołał się na art. 26 ust. 3 Pzp, który brzmi: „Zamawiający wzywa wykonawców, którzy w
określonym terminie nie złożyli wymaganych przez zamawiającego oświadczeń lub
dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1, lub którzy nie złożyli pełnomocnictw, albo
którzy złożyli wymagane przez zamawiającego oświadczenia i dokumenty, o których mowa w
art. 25 ust. 1, zawierające błędy lub którzy złożyli wadliwe pełnomocnictwa, do ich złożenia w
wyznaczonym terminie, chyba że mimo ich złożenia oferta wykonawcy podlega odrzuceniu
albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania. Złożone na wezwanie zamawiającego
oświadczenia i dokumenty powinny potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków
udziału w postępowaniu oraz spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty
budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, nie później niż w dniu, w którym
upłynął termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo termin
składania ofert”.
Jednak ze względu na to, że wskazane naruszenie przepisu ustawy nie miało wpływu na
wynik postępowania skład orzekający Izby nie może uwzględnić odwołania, na podstawie
art. 192 ust. 2 Pzp, który brzmi „Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie

przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o
udzielenie zamówienia”.
W ocenie składu orzekającego Izby, zarzut trzeci naruszenia
art. 26 ust. 3 Pzp – przez
niewłaściwe powołanie się na ten przepis – nie może zasługiwać na uwzględnienie, gdyż ne
miało to wpływu na wynik postępowania.

Zamawiający – podczas prowadzenia postępowania – nie naruszył wskazanych przez
odwołującego przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych,
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, art. 91b ust. 1 Pzp, a naruszenie art. 26 ust. 3 Pzp nie miało wpływu
na wynik postępowania.

Skład orzekający Izby wziął pod uwagę dowody złożone przez strony.

Z powyższych względów oddalono odwołanie, jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania.

Przewodniczący:

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie